Reddingen iangs Texels kust station De Cocksdorp bestaat 70 jaar Zon. maan en hoog water Ring Herv. Vrouwen vierde jubileum met de Flierefluiters Avond over zonenergie IVie weet meer? Jaap Dros werd periodekampioen De schippers Duinkanters spelen toch in De Koog 1982 JDAG 3 DECEMBER 1982 TEXELSE COURANT PAGINA 7 ituurs-secretaris ran Koninklijk k ater) èn enkele c oeziend oog vai verd de nieuwe iet sluisje bij D De Ring Texel van Hervormde vrou wenverenigingen heeft woensdag in de LTS-kantine het 35-jarig bestaan op feestelijke wijze herdacht. Na de ope ning door voorzitster J. de Boer-Schef- fer, gebed en een lied werd de verzor ging van deze avond overgelaten aan de groep De Flierefluiter onder leiding van Jannie Craanen-Hemelrijk. Gebracht werd een bont en zeer amusant pro gramma met actuele Texelse bijdragen, onder meer over de Orka-vin en de Kotex inlegkruisjes. Het programmadeel na de pauze was zelfs speciaal voor deze gelegenheid gemaakt en had dus be trekking op de geschiedenis van de Ring Texel van Hervormde vrouwenvereni gingen. Mevrouw Craanen en haar groep hadden er zeer veel tijd en energie in gestoken en de ZÖ0 luisterende dames waren er zeer enthousiast over. Succes had ook de heer KI. Bonne uit De Koog die een Kees Stet-voordracht hield. De zon komt 11 december op om 8.37 uur en gaat onder om 16.27 uur. Maan: 7 dec. L.K., 15 dec. N.M. Springtij: 3 dec., doodtij: 9 dec. Hoog water ter rede van Oudeschild: Vrijdag 3 december 10.13en 22.31 Zaterdag 4 december 10.52 en 23.08 Zondag 5december 11.lOen 23.45 Maandag 6 december 11.56 en— Dinsdag 7 december 0.31 en 12.36 Woensdag 8 december 1.32 en 13.26 Donderdag 9 december 2.39 en 14.45 Vrijdag 10 december 3.51 en 16.16 Zaterdag 11 december 4.55 en 17.37 Aan het strand ongeveer een uur eerder hoog water. Toen het station De Cocksdorp in gebruik werd genomen, werd bovenstaande foto gemaakt, v.l.n.r. staande voor de boot: Mevr. De Booy, H. de Booy (secr. KNZHRM), D. C. Dros, Jac. Buys Jaczn, IV. P. Mets, burgemeester E. G. Gaar/and, onbekend vermoedelijk chauffeur Jee. Kalis en Piet van Hert (helpersIn de boot v.l.n.r. de redders: Piet Boon, Willem Griek, Jan Boon Mzn., Jan v.d. Kooy, C. A. Boon Czn, Gerrit Bakker, Jacob v.d. Kooy, Broer de Boer, Reyer Buys, Geert v.d. Kooy, Albert List en Maarten Boon. N. van Heeringen-W. Pranger 'A 'A M. Visser-O. van Loo 1 0 F. v.Tatenhoven-J. v.Heerwaarden 1 0 E. de Visser-P. de Bruin 1 0 W. Baretta-J. v.Heerwaarden 0—1 Y. Vittali-N. Eelman 0 1 E. van Bruggen-N. Kager 0—1/ A. Elzinga-W. Baretta 1 0 J. v.Heerwaarden-N. Eelman 1—0 Engelse stoomschip „Tengoy" te halen. Twee jaar later moest men op 21 december naar de Vliehors waar de driemast schoener „Johanna" aan de grond was gelopen. De Cocksdorpers haalden 11 man van boord. Drie uur Deze tochten vielen echter in het met bij de roeiredding van de Duitse driemast schoener „Liesbeth". De ploeg van Maarten Boon was drie uur onderweg om het gestrande schip op de Eierlandse Gronden te bereiken. Voor het redden van deze zes schipbreuke lingen kreeg de ploeg een koninklijke onderscheiding. Tegenover de vreugde van de Texelse redding stond het verdriet van de Terschellingers. De motorreddingboot „Brandaris" van Terschelling die ook op weg was naar de "Liesbeth" ging ten onder in de hui zenhoge golven. Geen van de opvaren den werd gered. In 1922 kwam voor station De Cocksdorp een einde aan het roeitijdperk. Fordson Het station kreeg de beschikking over een motorstrandreddingboot die „Eier- land" werd gedoopt en voorzien was van een drie cilinder 2 takt bezinemotor met een vermogen van 11 pk. In 1929 werd deze motor vervangen voor een zwaarder type; een 25 pk Fordson.Grote reddingen zijn met de „Eierland" niet verricht. De reddingen die moesten worden uitgevoerd, werden hoofdzake lijk uitgevperd met het schip van station De Krim dat bemand was met dezelfde ploeg redders als die van de „Eierland." Drama In de nacht van 17 op 18 januari 1934 speelde zich in de Eierlandse Gronden een groot drama af. Het Engelse stoom schip „Oakford" dat op weg was van Gent naar Delfzijl, liep aan de grond met stormachtige west-zuidwesten wind. De „Eierland" wist onder leiding van schip per Jac. van de Kooy het schip te be reiken, maar de bemanning weigerde de „Oakford" te verlaten. De reddingboot keerde onverrichterzake huiswaarts. In de vroege morgen van de achttiende januari verliet de bemanning met een eigen sloep het schip. Ter hoogte van de Vliehors sloeg de sloep om en alle tien de opvarenden verdronken. Orkaan In 1935 werd de „Eierland" vervan gen door de „Joan Hodshon" en ook werd het boothuis in noord-westelijke richting verplaatst. De „Joan Hodshon" werd bakend door de langste tocht uit de Texelse „reddings" geschiedenis: de reis naar Engeland in het voorjaar van 1945. Onder leiding van schipper Jan Bakker ging men naar Engeland om geallieerde hulp te vragen voor de Geor gische opstand. In 1948 moest het boothuis wegens kustafslag worden af- Donderdagavond 9 december heeft de Texelse afdeling van de Organisatie voor Duurzame Energie (ODE) een bij eenkomst in het Nioz-gebouw in 't Horntje, aanvang 20.00 uur. Na enkele malen aandacht te hebben besteed aan opwekking van electriciteit en warmte door windmolens, is nu zonne-energie bod. Ir. A.P. Lenz uit Amersfoort zal spreken over het benutten van energie van de zon met behulp van collectoren. Naast leden (die voor deze avond een speciale uitnodiging krijgen en een ex emplaar van de gemeentelijke nota over windenergie op Texel) zijn ook andere belangstellenden welkom. Op de bij eenkomst zullen ook mededelingen worden gedaan over de op handen zijnde experimentele plaatsing van een speciaal voor het Texelse windregiem ontworpen molen voor rechtstreekse warmteopwekking. broken „Oder". De bemanning van de „Hendrik" en de „Hodshon" hebben voor hun inzet en moed een bronzen medaille gekregen. |da Mary In 1964 is de huidige reddingboot, de Ida-Mary" in dienst gesteld bij De Cocksdorp. Dit schip maakt zich vooral verdienstelijk bij hulpverlening en zoek acties naar pleziervaartuigen, windsur fers, wadlopers, en een enkele maal een vermiste straaljager. Grote reddingen komen niet meer voor, maar de inzet onder de huidige ploeg redders (Jaap Groen, Arie Boon, Paul Kikkert, Gerrit Moens, Piet Jan Stolk, Maarten Boon en Hans Zuidema, Peter Quartel en Martien de Ridder) is er niet minder om. Het grote reddingswerk zal in de toe komst veel meer een taak zijn voor de marine die met helicopters bijzonder snel kan werken. De reddingstations, zoals De Cocksdorp zullen vooral van nut blijven voor hulp direct langs Texels noordkust en op de Waddenzee. Waarschijnlijk zal de opvolger van de Ida Mary een schip van een vlet- achtig type zijn. Hoewel de redders van De Cocksdorp daarmee momenteel veel gunstige ervaring opdoen, is het de bedoeling dat de Ida Mary op Texel blijft gestationeerd totdat zij is afgeschreven of om een andere reden moet worden afgevoerd. Dit dus in tegenstelling tot wat eerder in deze krant werd geschre- ven. Op 21 december 1919 strandde de Duitse schoener Johanna" op de Vlie hors. De reddingploeg van De Cocks dorp haalde 11 man van boord. Later werd deze foto gemaakt bij het schip op het strand. Klaas Uitgeest wil graag meer bijzonderheden weten over deze redding. Wie bijvoorbeeld weet welke personen op deze foto staan kan hem bellen 02228-393Volgens Uitgeest zijn de personen voor het schip allemaal afkomstig uit De Cocksdorp. Ondanks een ietwat zwakke start heeft J. Dros uiteindelijk toch het eerste periodekampioenschap op zijn naam gebracht. Zijn concurrenten staken hem hierbij van alle kanten de helpende hand toe. Zo versloeg A.C. Bakker dinsdag avond J. Rommets, die op zijn beurt M. Vittali uitschakelde door het eindspel uit hun afgebroken partij onverbiddelijk tot winst te voeren. Het spel van Dros zag er dit toernooi niet erg overtuigend uit. Tegen F. van lare, W. Hoekman en H. Broekema maakte hij benauwde ogenblikken door. Desondanks pakte hij in alle drie partijen nog de volle winst. De enige die van het matige spel van Dros profiteerde was M. Vittali, die hem in de vierde ronde in een ommezien van het bord veegde. Door zijn nederlaag tegen Joop Rommets kwam Vittali niet verder dan een derde plaats. Met name tegen de iets zwakkere spelers liet hij teveel halve punten liggen. Joop Rommets werd tweede. Hij ging lange tijd alleen aan de leiding, maar dat kwam misschien ook omdat hij de sterkste tegenstanders pas in de tweede helft van het toernooi trof. A.C. Bakker leed dinsdag een toch enigszins onverwachte nederlaag tegen A. Terpstra, die hierdoor mogelijk het vege lijf nog van de degradatie kan red den. Arjen Bakker heeft de vuurdoop in de A groep goed doorstaan. Hij heeft een verdienstelijke score opgebouwd en zal in de middenmoot eindigen. Er moe ten nog enkele partijen worden uitge speeld. Pas dan is het zeker wie er moeten degraderen. In de B-groep kwamen N. van Hee- ringen en W. Pranger na felle strijd tenslotte toch tot remise. E. de Visser heeft de eerste periode enigszins in de schaduw van de fraaie prestaties van Niek Witte en Roland Bakker gespeeld, maar zijn resultaten mogen gezien wor den. Ditmaal versloeg hij P. de Bruin. Uitslagen: A. Terpstra-A.C. Bakker 1—0 A.C. Bakker-J. Rommets 1—0 H. Broekema-F. van Lare 1 0 H. Broekema-Arj. Bakker 14 'A J. Rommets-M. Vittali 1—0 Engelse stoomschip „Oakford" liep in 1934 bij vliegende storm een de grond. Geen der arenden overleefde de schipbreuk. Wit licht Op zondagmiddag 1 februari 1953 w'erd de „Jban Hodshon" wederom vöor een'grote redding gelanceerd. Aan boord waren Jan en Bram Bakker, Hendrik Stolk, Jan van Loo, Harm Nie- boer en Arie Boon. Men voer onder zwaar weer naar de in nood verkerende Duitse tanklichter „Oder". Bij het inval len van de duisternis werd een vast wit licht waargenomen wat er op kon dui den dat er nog leven aan boord van het scheepswrak was. Toen de „Hodshon" het wrak op ongeveer 700 meter was genaderd, verdween het licht. Men besloot af te wachten totdat de vloed door zou zetten, omdat het onmogelijk was het schip dichter te naderen. Bij de opkomende vloed was het mogelijk dat de „Oder" over de gronden zou worden geslagen. Dat gebeurde echter niet en schipper Bakker besloot terug te keren, omdat verdere hulp door het stormweer niet mogelijk was. De volgende morgen haalde schipper Piet Bot met de Hel- derse reddingboot „Prins Hendrik" zes schepelingen van de door midden ge- Op 30 november 1912 werd station De icksdorp van de NZHRM in dienst steld. Dat was toen geen reden tot n feesteliike ingebruikstelling en nu it station deze week 70 jaar bestaat zul- i ook geen officiële toespraken wor- n gehouden. Voor Klaas Uitgeest uit Koog reden te meer om bijna een rart eeuw redden vanaf Texels noord- p beknopt op papier te zetten. Als ildeblijk voor de Texelaars die paraat aren en zijn om bij nood uit te varen, aor de redactie reden om de draad van ixelse reddingsverhalen weer op te ikken, waar we hem dit voorjaar lieten igen. In 1912 was het blijkbaar de gewoon- e zaak van de wereld dat er een nieuw iddingstation kwam. Het enige offi- ële vertoon op 30 november 1912 Bstond uit een bezoek van de be- huis gereden. De plaats van deze loods ligt inmiddels al vele tientallen meters in zee. Roeireddingen van de NZHRM (de K kwam pas enkele jaren enkele commissieleden. Onder oog van deze officiële gasten de nieuwe roeireddingboot vanaf sluisje bij De Cocksdorp naar het ardzeestrand geroeid. Daar werd de geplaatst op een wagen en naar pas gebouwde houten reddingboot en behouden aan wal gebracht. Deze zware roeireis werd door de redding maatschappij beloond. Schipper Boon ontving een zilveren medaille en de roeiers kregen bronzen eremetaal. Ook werd een beloning gegeven van f20, voor elke redder, een huldeblijk dat toendertijd waarschijnlijk meer werd ge waardeerd dan de medailles. Beloning Bijzonder was wel dat de Noorse regering als dank 7205, gaf aan de moedige Texelaars. Ook ontving men een getuigschrift. In die tijd was het gebruikelijk dat de redders een geldelijke beloning ontvingen voor geslaagde ac tie. De bemanning ving 7135, voor het redden van 13 schepelingen van de KW 4 op 10 oktober 1916. Op 12 oktober 1917 haalde men vier man van de tjalk „Adelaar" en kreeg elke redder 720, Enkele dagen later (26 oktober) wist men na een bijzonder lange en zware roeiklus zeven opvarenden van het gebroken. De KNZHRM kocht een grote eikenhouten loods die echter maar heel kort dienst heeft gedaan. Een orkaan op 1 maart 1949 zorgde er voor dat het boothuis praktisch werd verwoest en weer opnieuw moest worden opge bouwd. In de 70 jaar station De Cocks dorp hebben de volgende personen als schipper gefungeerd. Maarten Boon Mzn. van 1912 tot 1923; Reyer Buys van 1923 tot 1924; Jac van de Kooy van 1925 tot 1934; Jan Bakker van 1934 tot 1954; Arie Boon van 1954 tot 1981 en Jaap Groen is momenteel schipper van de Ida Mary. Maarten Boon werd schipper op de roeireddingboot en hij kreeg een ge deelte van de Eierlandse Gronden, het Eierlandse Gat en de Vliehors als werk terrein. Toneelvereniging ,,De Duinkanters" op 29 januari toch in De Koog kunnen spelen. Aanvankelijk was men gedwongen het stuk ,,'t Minnenspel der maagden" in het dorpshuis van De op te voeren, maar deze week werd overeenstemming bereikt met de eigenaar van Restaurant ,,De Buterig- gel" om de jaarlijkse uitvoering daar te houden. Vooral in de roeiperiode moest station De Cocksdorp diverse malen in actie komen, waarbij enkele bijzondere red dingen zijn verricht. Op 29 augustus 1913 strandde het Zweedse ss ,,Bore" en de Cocksdorper ploeg haalde vier schepelingen uit het water. Twee jaar later op 4 oktober liep het stoomschip ,,lsbjorn" met een lading ijs aan de grond in het Eierlandse Gat. Elf Noorse opvarenden werden van boord gehaald

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1982 | | pagina 7