bureau Hajema concludeert na onderzoek: Veertarief maakt korte vakantie onaantrekkelijk Maandag kort geding tegen de Staat Texelaar onschuldig nacht in politiecel „Poging tot oplichting was misverstand ïhoorsteenbrandje STRANDPAVILJOEN WESTERSLAG 65 jaar Bakker Groeneplaats Ook voor optiek :tie Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. 102228) 266; Oosterhof. Golfslag 32, Den Burg, tel. 102220) 4988 en 1*1,1 Verschijnt dinsdags en vrijdags. '8n der Heijden, De Kaai 17, Oosterend, tel (02223) 964 M l f* <**j~ I AS/J 1 P f f| 0T I/I f Postgiro 652, Abonnementsprijs 716,60 per kwartaal advertenties, abonnementen, etc IT/ IJr./Ë /IJl 1 X l l/ L/L Tt, tj 1/ Til LL' 70 cent incasso; los 65 cent iveld&OeRoov BV, Postbus 11, 1790 AA Den Burg, /^14/VS 1 LI 1/SY IS T O TIT f If V T f V W I Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17. 636. on 102220)2741. na 18.00 uur 4881 a V_^ Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398 IAARGANG Nr. 9748 UA VRIJDAG 14 JANUAR11983 fEXELSE COURANT luizend dagrecreanten leveren aan één Texelaar op jaarbasis een t-time baan van 13 uur en duizend toeristen die een lange vakantie Texel doorbrengen leveren aan ruim vijf Texelaars een volle baan. - niddeld zorgt een groep van 1000 toeristen voor twee volle banen sén part-time baan per jaar. 577.000 recreanten besteden op Texel bedrag van ongeveer 103 miljoen en een derde deel van de totale kgelegenheid heeft direct of indirect te maken met toerisme. TESO 500 retours minder verkoopt aan toeristen die langer dan dagen op Texel willen blijven, kost dat bijna 12 arbeidsplaatsen. eze getallen 3n conclusies staan in iota Relatie tussen de toeristische nomie op Texel en de vervoersom- g bij TESO", in opdracht van de aeente gemaakt door raadgevend snieursbureau Hajema uit Assen. Ie nota moet, volgens het college, rol spelen in de discussie over de passing van de havenfuiken en even. Datzelfde geldt voor een ede Hajema-rapport, waarin oude /oersprognoses aan de werkelijkheid getoetst. ^jteide rapporten komen woensdag- nd 19 januari ter sprake in de ver kering van de commissie ruimtelijk- lening en huisvestingsbeleid. .Is TESO vanaf Den Helder 500 a's met toeristen, ongeacht de ver- sduur, minder vervoert kost dat vijf eidplaatsen, is één van de interes- te conclusies uit eerstgenoemde amaar de belangrijkste vraag in de en-discussie wordt niet met cijfers ntwoord: in hoeverre werkt het niet passen van de fuiken en het verho- "van tarieven remmend op de voer van toeristen, lureau Hajema is voorzichtig en zegt voor prognoses meer onderzoek lig is. Wachttijden en tariefsverho- g geven vooral stagnatie van korte anties op Texel, is één van die irzichtige conclusies. Recreanten die ger hier verblijven, vooral in het igseizoen, zullen minder moeite heb- i met een duurder bootkaartje, om de pele reden dat voor een dergelijke antie een groter budget is uitge- -cken en de vervoerskosten van TESO ■<ar een klein percentage uitmaken van totale kosten. .Wachttijden zullen vooral van in- sd zijn gedurende de periode dat e ook in feite optreden maar ook op ien dat de kans op wachttijden iwezig wordt geacht", aldus Hajema' t betekent dat de toerist huiverig is ArTexel door berichten óver drukte op haventerrein in het hoogseizoen en /vachttijden als vervelend zal ervaren 1'het moment dat hij zelf in de rij op haventerrein staat. 0, 'oensdagmiddag rukte de dweer uit voor een schoorsteen- dje bij de familie S. Ran aan het Aderend. De buren hadden alarm agen toen zij zagen dat uit de n de zijgevel van het huis gemon de dubbelwandige metalen schoor- n vlammen kwamen. Het vuur 'de vanzelf toen de houtkachel in k werd afgesloten. De brandweer I er verder niets aan en vertrok met advies om de schoorsteen te reini- alvorens de kachel opnieuw te ont ken. De schoorsteen was vlak voor I stookseizoen voor het laatst SKfngemaakt. Mensen die hout lén doen er goed aan hun schoor- Jn halverwege het stookseizoen een 3 reinigingsbeurt te geven. Dat de uitgave voor een bootkaart meer „opvalt" bij korte vakanties werkt seizoenspreiding tegen. Want het hoog seizoen wordt op Texel benut voor lange vakanties en het voor- en najaar voor korte. Tariefsverhogingen werken daardoor averechts op mogelijkheden tot seizoenverbreding, aldus de nota. Lange wachttijden stimuleren volgens Hajema seizoenspreiding, want de toe rist is geneigd drukke perioden te mijden. In de „prognosenota" is ook een hoofdstuk gewijd aan de tarieven en de wachttijden en eventuele gevolgen van een fuikaanpassing. De effecten van een dubbeldeksfuik die Hajema noemt zijn: meer efficiente bedrijfsvoering voor TESO en daardoor lagere tarieven en uiteraard zullen ook de wachttijden in het hoogseizoen afnemen. De com binatie van beide factoren zal er waar schijnlijk toe lijden dat het recreatief vervoer naar Texel (sneller) toeneemt. In het onderzoek is een onderverde ling gemaakt van de verschillende groe pen recreanten, vooral omdat het be stedingspatroon met de daaraan ge koppelde werkgelegenheid per groep verschillend is. Hajema maakte een onderscheid tussen dagjesmensen, ver- blijfsrecreanten (2, 3 of 4 dagen) en „echte" vakantiegangers. Op basis van de toeristenbelastingopgave in 1981 en de schatting dat een deel van de over nachtingen niet uit de toeristenbelasting blijkt (door woningruil e.d.) komt men op een totaal van 2,7 miljoen over nachtingen per jaar. Enquete Om tot een verdeling van de genoem de verschillende recreanten groepen te Maandag zal in Alkmaar een kort geding dienen dat tegen Staatsbosbeheer is aangespannen door de exploitant van het strandpaviljoen Westerslag, Piet van Duyvenbode. Van Duyvenbode wil van de rechter gedaan krijgen dat zijn bedrijf in de winter mag blijven staan, iets dat, zoals bekend, tegen de politiek van grondeigenaar Staatsbosbeheer ingaat. Van Duyvenbode had 1 november zijn paviljoen opgeruimd moeten hebben. In 1980 moest het vorige paviljoen van de familie Van Duyvenbode verdwijnen door de duinafslag. SBB stelde toen de eis dat pas herbouwd mocht worden als contractueel werd vastgelegd dat, op straffe van het kwijtraken van een borg som, het gebouw in de winter uit de duinen diende te verdwijnen. Van Duy venbode tekende en kon afgelopen seizoen zijn bedrijf hervatten. Het paviljoen Westerslag was voor 1980 een van de strandgelegenheden die vanouds in de winter open bleven. Rechtsongelijkheid Volgens de advocaat van de familie Van Duyvenbode, de Amsterdamse mr. drs. C. L. Boekhoff, is zijn cliënt niet eerlijk behandeld: „De rechtsgelijkheid is hier zoek. De andere exploitanten hebben allemaal nog niet getekend en blijven staan in de winter. Bovendien is ook het rijksbeleid in deze zaak niet consequent. Staatsbosbeheer wil een heel streng beleid doorvoeren, terwijl een instelling als de domeinen, die ook duinen in beheer heeft, „haar" strand tenten rustig laat overwinteren. Mijn cliënt heeft onder druk moeten tekenen, terwijl hij, toen hij het pand kocht, in de vaste veronderstelling was dat hij zijn bedrijf het hele jaar zou kunnen blijven runnen. Boekhoff, die de zaak heeft over genomen van zijn vakantiehoudende partner mr. D. C. Kooman, heeft ver trouwen in de voor zijn partij goede afloop van de zaak: „Het zou het eerste geding niet zijn dat door SBB verloren werd. Aan hetzelfde strandslag hebben zij geprobeerd de heer Koopman de pacht van zijn kiosk op te zeggen, maar dat is niet gelukt. Niet bij de kanton rechter en niet in hoger beroep in Alkmaar." komen, moest Hajema meerdere malen met schattingen werken. Dat was vooral het geval bij het bepalen van het aantal dagrecreanten. Als belangrijkste lei draad had men de verkoopcijfers van TESO en de Recre-Aktief enquete van vorig jaar, maar dat laatste onderzoek is wat betreft dagrecreatie-onderzoek niet zo geschikt gebleken. Het beeld van deze groep is niet volledig representatief omdat bij elke boot met een vast aantal enquetes is gewerkt en dagjesmensen zullen vooral in de avonduren zijn ver trokken, terwijl deze enquete alleen overdag werd gehouden. Dagrecrean ten zullen dus gemiddeld vaker gebruik maken van drukke boten en hadden dus een geringe kans om in de steekproef opgenomen te worden, aldus de nota. Met een gemiddelde groepsgrootte van vier personen komt Hajema op een totaal van 144.000 dagjesmensen en dat is 25,9% van het totaal aantal toeristen dat Texel vorig jaar bezocht. Ruim 44% van de toeristen bestaat uit personen die hier enkele dagen verblijven en 29,8% verblijft hier vier dagen of meer. Deze laatste groep vult dan ook 72,7% van het totaal aantal verblijfsdagen (3,2 mil joen). Vervoerskosten Interessant is het hoofdstuk waarin wordt verteld welke bedragen de re creant zoal uitgeeft op Texel. Het betreft echter wel „orde van grootte ramingen" omdat niet in alle gevallen over exacte cijfers kan worden be schikt. De prijs van een bootkaartje is een hard gegeven en dat geldt ook voor de gemiddelde kosten van bijvoorbeeld hotelovernachtingen. Anders ligt het met de bedragen die besteed werden aan evenementen e.d. Door gerichte enquetes zou het bestedingspatroon van de recreant op Texel nog beter uitgezocht kunnen worden. Dagre creanten die met de auto komen, komen meestal met vier personen, zo werd door het bureau becijferd. Een dag toerist die één dag overkomt is gemid deld 735,— kwijt. Het grootste deel wordt uitgegeven aan vervoerskosten, want ruim twintig gulden is besteed aan de autoreis naar Den Helder (75, overtocht (714,80) en transport op Texel (71,50). In de polder Het Noorden lijkt het voorjaar te zijn losgebroken. In de tuin van de familie Versluis aan de Schorren weg zijn bloeiende sneeuwklokjes te zien. Caas Versluis heeft deze bloemetjes nog nooit zo vroeg In het jaar uit zien komen. Of zouden een paar sneeuwklokjes nog geen voorjaar maken De bestedingscijfers zijn steeds om gerekend in bedragen die één persoon uitgeeft. De bootkosten bedragen voor de hele groep, vier personen met auto, bijna 760, en dit bedrag is in vieren gedeeld. Mede op basis van de cijfers van andere waddeneilanden komt men op een horecabesteding van 77,60 en aan de detailhandel wordt 73,90 per persoon uitgegeven. Een toerist heeft ruim twee gulden over voor vermaak. Dat de kosten van het bootkaartje bijna de helft van het totaalbedrag uitmaken betekent een rem op de uitbreiding in deze sector. Dagjesmensen die Texel op de fiets verkennen besteden per persoon 724,60 Lees verder pagina 2 De kruiser was echter niet gestolen, maar was meegenomen door Rob Clerx die ervan uitging van de broer dat wel zou begrijpen. Gevonden unieke jubileumaanbieding voor tereen, die aan een eerste of tuwe leesbril toe isl n komplete bril met enkelvoudige uen, eventueel met gratis oog sting voor slechts f65,—. De 37-jarige Arnold Looijer uit Den Burg en zijn vriend Rob Clerx uit Etten Leur werden vorige week in een Amsterdamse politiecel opgesloten om dat zij werden verdacht van valsheid in geschrifte, poging tot oplichting en het doen van een valse aangifte. Na een nacht arrest bleek echter dat het twee tal onschuldig was; de verdenking was gerezen door een misverstand. „Maar ik ben er wel erg van ge schrokken", aldus Looijer die nu weer om het geval kan lachen, maar het wel vevelend vindt dat al in enkel dagbladen heeft gestaan dat hij zich aan de genoemde misdrijven heeft schuldig ge maakt. Onder andere „Het Nieuws van de dag" maakte melding van de „ver ijdelde oplichting" waarbij „Texelaar A.L." was betrokken. Het was dan ook niet verwonderlijk dat het verhaal over de vermeende malversaties maandag en dinsdag als een lopend vuurtje over Texel ging. Erkend moet worden dat Looijer de schijn zéér tegen zich had, zodat het begrijpelijk is dat de politie vast van zijn schuld overtuigd was. Vriendendienst Wat was er gebeurd? Arnold Looijer heeft een negen meter lang pleziervaar tuig, dat af en toe langdurig in gebruik is bij zijn vriend Rob Clerx in Etten Leur. Clerx heeft de sleutel van de boot en kan er met goedvinden van Looijer vrij over beschikken. In juni van dit jaar reisde Looijer, zijn vrouw en twee kinderen naar Nieuw Zeeland om er rond te kijken en te werken in verband met emigratieplan nen. De boot had hij naar Amsterdam gevaren, waar zijn broer erop zou pas sen zolang het gezin Looijer wegbleef. Die broer zou ook wat opknapwerk aan het vaartuig uitvoeren. De vader van Looijer (afkomstig uit Amsterdam) zou in die tijd het huis van de familie aan de Spinbaan in Den Burg bewonen. Verdwenen Na twee weken constateerde de broer in Amsterdam dat de kruiser was ver dwenen. Hij deed aangifte van diefstal bij de politie en vader Looijer op Texel diende een claim in bij het Assurantie- bureau van De Boer. Het vaartuig verte genwoordigde een waarde van 790.000,— plus 718.000,— voor de in boedel. De politie ging echter naarstig op zoek naar de „gestolen" boot en dat had onlangs resultaat Het langgezochte schip werd aangetroffen in Etten Leur en de politie trok snel conclusies: Clerx had de boot in opdracht van zijn Texelse vriend overgenomen om door te verko pen en de schijn moest worden gewekt dat de boot was gestolen zodat de ver"- zekering zou uitbetalen. Clerx werd ge arresteerd en de Rijkspolitie op Texel kreeg het verzoek om ook Looijer in te rekenen. Toen de dienaren van de wet op de Spinbaan arriveerden om aan dit verzoek te voldoen, bleek Looijer te zijn verdwenen. Hij zat op zee, aan boord van de kotter TX 38 van zijn vriend Jac. Betsema. Dat doet Looijer wel meer, maar nu was de indruk ontstaan dat hij op deze manier was ontsnapt en wel licht naar het buitenland zou verdwij nen. Dat leidde tot inschakeling van Interpol, die voorbereidingen trof om Looijer op te vangen als hij in een Engelse of andere buitenlandse haven aan wal zou gaan. IJmuiden De gezochte kon vrijdag door de Rijkspolitie te water echter in eigen land worden gevat. Toen de TX 38 de haven van IJmuiden binnenliep om vis te lossen, stonden op de kade twee men sen van de Rijkspolitie te water die hem arresteerden en overbrachten naar Am sterdam. Daar kreeg hij te horen dat zijn vriend Clerx ook was gepakt en dat hij maar beter kon bekennen. Dat deed Arnold Looijer natuurlijk niet, waarna hij werd opgesloten in afwachting van ver der onderzoek en verhoren. De volgen de dag werd duidelijk dat de lezing die de beide arrestanten hadden gegeven, juist was en dat men alle verdenking moest laten varen. Het beslag dat op de boot was gelegd is inmiddels opge-, heven. De politiemensen betuigden hun spijt over het gebeuren en brachten Arnold keurig met de auto naar huis. ^Vrijdagavond GEEN koopavond. Mag strandpaviljoen Wasterslag ovarwintaran

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 1