bureau Hajema concludeert na onderzoek:
Veertarief maakt korte
vakantie onaantrekkelijk
Maandag kort geding
tegen de Staat
Texelaar onschuldig
nacht in politiecel
„Poging tot oplichting was misverstand
ïhoorsteenbrandje
STRANDPAVILJOEN WESTERSLAG
65 jaar Bakker
Groeneplaats
Ook voor optiek
:tie Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. 102228) 266;
Oosterhof. Golfslag 32, Den Burg, tel. 102220) 4988 en 1*1,1 Verschijnt dinsdags en vrijdags.
'8n der Heijden, De Kaai 17, Oosterend, tel (02223) 964 M l f* <**j~ I AS/J 1 P f f| 0T I/I f Postgiro 652, Abonnementsprijs 716,60 per kwartaal
advertenties, abonnementen, etc IT/ IJr./Ë /IJl 1 X l l/ L/L Tt, tj 1/ Til LL' 70 cent incasso; los 65 cent
iveld&OeRoov BV, Postbus 11, 1790 AA Den Burg, /^14/VS 1 LI 1/SY IS T O TIT f If V T f V W I Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17. 636.
on 102220)2741. na 18.00 uur 4881 a V_^ Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398
IAARGANG Nr. 9748
UA
VRIJDAG 14 JANUAR11983
fEXELSE
COURANT
luizend dagrecreanten leveren aan één Texelaar op jaarbasis een
t-time baan van 13 uur en duizend toeristen die een lange vakantie
Texel doorbrengen leveren aan ruim vijf Texelaars een volle baan.
- niddeld zorgt een groep van 1000 toeristen voor twee volle banen
sén part-time baan per jaar. 577.000 recreanten besteden op Texel
bedrag van ongeveer 103 miljoen en een derde deel van de totale
kgelegenheid heeft direct of indirect te maken met toerisme.
TESO 500 retours minder verkoopt aan toeristen die langer dan
dagen op Texel willen blijven, kost dat bijna 12 arbeidsplaatsen.
eze getallen 3n conclusies staan in
iota Relatie tussen de toeristische
nomie op Texel en de vervoersom-
g bij TESO", in opdracht van de
aeente gemaakt door raadgevend
snieursbureau Hajema uit Assen.
Ie nota moet, volgens het college,
rol spelen in de discussie over de
passing van de havenfuiken en
even. Datzelfde geldt voor een
ede Hajema-rapport, waarin oude
/oersprognoses aan de werkelijkheid
getoetst.
^jteide rapporten komen woensdag-
nd 19 januari ter sprake in de ver
kering van de commissie ruimtelijk-
lening en huisvestingsbeleid.
.Is TESO vanaf Den Helder 500
a's met toeristen, ongeacht de ver-
sduur, minder vervoert kost dat vijf
eidplaatsen, is één van de interes-
te conclusies uit eerstgenoemde
amaar de belangrijkste vraag in de
en-discussie wordt niet met cijfers
ntwoord: in hoeverre werkt het niet
passen van de fuiken en het verho-
"van tarieven remmend op de
voer van toeristen,
lureau Hajema is voorzichtig en zegt
voor prognoses meer onderzoek
lig is. Wachttijden en tariefsverho-
g geven vooral stagnatie van korte
anties op Texel, is één van die
irzichtige conclusies. Recreanten die
ger hier verblijven, vooral in het
igseizoen, zullen minder moeite heb-
i met een duurder bootkaartje, om de
pele reden dat voor een dergelijke
antie een groter budget is uitge-
-cken en de vervoerskosten van TESO
■<ar een klein percentage uitmaken van
totale kosten.
.Wachttijden zullen vooral van in-
sd zijn gedurende de periode dat
e ook in feite optreden maar ook op
ien dat de kans op wachttijden
iwezig wordt geacht", aldus Hajema'
t betekent dat de toerist huiverig is
ArTexel door berichten óver drukte op
haventerrein in het hoogseizoen en
/vachttijden als vervelend zal ervaren
1'het moment dat hij zelf in de rij op
haventerrein staat.
0,
'oensdagmiddag rukte de
dweer uit voor een schoorsteen-
dje bij de familie S. Ran aan het
Aderend. De buren hadden alarm
agen toen zij zagen dat uit de
n de zijgevel van het huis gemon
de dubbelwandige metalen schoor-
n vlammen kwamen. Het vuur
'de vanzelf toen de houtkachel in
k werd afgesloten. De brandweer
I er verder niets aan en vertrok met
advies om de schoorsteen te reini-
alvorens de kachel opnieuw te ont
ken. De schoorsteen was vlak voor
I stookseizoen voor het laatst
SKfngemaakt. Mensen die hout
lén doen er goed aan hun schoor-
Jn halverwege het stookseizoen een
3 reinigingsbeurt te geven.
Dat de uitgave voor een bootkaart
meer „opvalt" bij korte vakanties werkt
seizoenspreiding tegen. Want het hoog
seizoen wordt op Texel benut voor
lange vakanties en het voor- en najaar
voor korte. Tariefsverhogingen werken
daardoor averechts op mogelijkheden
tot seizoenverbreding, aldus de nota.
Lange wachttijden stimuleren volgens
Hajema seizoenspreiding, want de toe
rist is geneigd drukke perioden te
mijden.
In de „prognosenota" is ook een
hoofdstuk gewijd aan de tarieven en de
wachttijden en eventuele gevolgen van
een fuikaanpassing. De effecten van
een dubbeldeksfuik die Hajema noemt
zijn: meer efficiente bedrijfsvoering voor
TESO en daardoor lagere tarieven en
uiteraard zullen ook de wachttijden in
het hoogseizoen afnemen. De com
binatie van beide factoren zal er waar
schijnlijk toe lijden dat het recreatief
vervoer naar Texel (sneller) toeneemt.
In het onderzoek is een onderverde
ling gemaakt van de verschillende groe
pen recreanten, vooral omdat het be
stedingspatroon met de daaraan ge
koppelde werkgelegenheid per groep
verschillend is. Hajema maakte een
onderscheid tussen dagjesmensen, ver-
blijfsrecreanten (2, 3 of 4 dagen) en
„echte" vakantiegangers. Op basis van
de toeristenbelastingopgave in 1981 en
de schatting dat een deel van de over
nachtingen niet uit de toeristenbelasting
blijkt (door woningruil e.d.) komt men
op een totaal van 2,7 miljoen over
nachtingen per jaar.
Enquete
Om tot een verdeling van de genoem
de verschillende recreanten groepen te
Maandag zal in Alkmaar een kort geding dienen dat tegen Staatsbosbeheer is
aangespannen door de exploitant van het strandpaviljoen Westerslag, Piet van
Duyvenbode. Van Duyvenbode wil van de rechter gedaan krijgen dat zijn bedrijf in
de winter mag blijven staan, iets dat, zoals bekend, tegen de politiek van
grondeigenaar Staatsbosbeheer ingaat. Van Duyvenbode had 1 november zijn
paviljoen opgeruimd moeten hebben.
In 1980 moest het vorige paviljoen van
de familie Van Duyvenbode verdwijnen
door de duinafslag. SBB stelde toen de
eis dat pas herbouwd mocht worden als
contractueel werd vastgelegd dat, op
straffe van het kwijtraken van een borg
som, het gebouw in de winter uit de
duinen diende te verdwijnen. Van Duy
venbode tekende en kon afgelopen
seizoen zijn bedrijf hervatten.
Het paviljoen Westerslag was voor
1980 een van de strandgelegenheden
die vanouds in de winter open bleven.
Rechtsongelijkheid
Volgens de advocaat van de familie
Van Duyvenbode, de Amsterdamse mr.
drs. C. L. Boekhoff, is zijn cliënt niet
eerlijk behandeld: „De rechtsgelijkheid
is hier zoek. De andere exploitanten
hebben allemaal nog niet getekend en
blijven staan in de winter. Bovendien is
ook het rijksbeleid in deze zaak niet
consequent. Staatsbosbeheer wil een
heel streng beleid doorvoeren, terwijl
een instelling als de domeinen, die ook
duinen in beheer heeft, „haar" strand
tenten rustig laat overwinteren.
Mijn cliënt heeft onder druk moeten
tekenen, terwijl hij, toen hij het pand
kocht, in de vaste veronderstelling was
dat hij zijn bedrijf het hele jaar zou
kunnen blijven runnen.
Boekhoff, die de zaak heeft over
genomen van zijn vakantiehoudende
partner mr. D. C. Kooman, heeft ver
trouwen in de voor zijn partij goede
afloop van de zaak: „Het zou het eerste
geding niet zijn dat door SBB verloren
werd. Aan hetzelfde strandslag hebben
zij geprobeerd de heer Koopman de
pacht van zijn kiosk op te zeggen, maar
dat is niet gelukt. Niet bij de kanton
rechter en niet in hoger beroep in
Alkmaar."
komen, moest Hajema meerdere malen
met schattingen werken. Dat was vooral
het geval bij het bepalen van het aantal
dagrecreanten. Als belangrijkste lei
draad had men de verkoopcijfers van
TESO en de Recre-Aktief enquete van
vorig jaar, maar dat laatste onderzoek is
wat betreft dagrecreatie-onderzoek niet
zo geschikt gebleken. Het beeld van
deze groep is niet volledig representatief
omdat bij elke boot met een vast aantal
enquetes is gewerkt en dagjesmensen
zullen vooral in de avonduren zijn ver
trokken, terwijl deze enquete alleen
overdag werd gehouden. Dagrecrean
ten zullen dus gemiddeld vaker gebruik
maken van drukke boten en hadden dus
een geringe kans om in de steekproef
opgenomen te worden, aldus de nota.
Met een gemiddelde groepsgrootte van
vier personen komt Hajema op een
totaal van 144.000 dagjesmensen en dat
is 25,9% van het totaal aantal toeristen
dat Texel vorig jaar bezocht. Ruim 44%
van de toeristen bestaat uit personen die
hier enkele dagen verblijven en 29,8%
verblijft hier vier dagen of meer. Deze
laatste groep vult dan ook 72,7% van
het totaal aantal verblijfsdagen (3,2 mil
joen).
Vervoerskosten
Interessant is het hoofdstuk waarin
wordt verteld welke bedragen de re
creant zoal uitgeeft op Texel. Het
betreft echter wel „orde van grootte
ramingen" omdat niet in alle gevallen
over exacte cijfers kan worden be
schikt. De prijs van een bootkaartje is
een hard gegeven en dat geldt ook voor
de gemiddelde kosten van bijvoorbeeld
hotelovernachtingen. Anders ligt het
met de bedragen die besteed werden
aan evenementen e.d. Door gerichte
enquetes zou het bestedingspatroon
van de recreant op Texel nog beter
uitgezocht kunnen worden. Dagre
creanten die met de auto komen, komen
meestal met vier personen, zo werd
door het bureau becijferd. Een dag
toerist die één dag overkomt is gemid
deld 735,— kwijt. Het grootste deel
wordt uitgegeven aan vervoerskosten,
want ruim twintig gulden is besteed aan
de autoreis naar Den Helder (75,
overtocht (714,80) en transport op Texel
(71,50).
In de polder Het Noorden lijkt het voorjaar te zijn losgebroken. In de tuin van de familie Versluis
aan de Schorren weg zijn bloeiende sneeuwklokjes te zien. Caas Versluis heeft deze bloemetjes
nog nooit zo vroeg In het jaar uit zien komen. Of zouden een paar sneeuwklokjes nog geen
voorjaar maken
De bestedingscijfers zijn steeds om
gerekend in bedragen die één persoon
uitgeeft. De bootkosten bedragen voor
de hele groep, vier personen met auto,
bijna 760, en dit bedrag is in vieren
gedeeld. Mede op basis van de cijfers
van andere waddeneilanden komt men
op een horecabesteding van 77,60 en
aan de detailhandel wordt 73,90 per
persoon uitgegeven. Een toerist heeft
ruim twee gulden over voor vermaak.
Dat de kosten van het bootkaartje bijna
de helft van het totaalbedrag uitmaken
betekent een rem op de uitbreiding in
deze sector.
Dagjesmensen die Texel op de fiets
verkennen besteden per persoon 724,60
Lees verder pagina 2
De kruiser was echter niet gestolen,
maar was meegenomen door Rob Clerx
die ervan uitging van de broer dat wel
zou begrijpen.
Gevonden
unieke jubileumaanbieding voor
tereen, die aan een eerste of
tuwe leesbril toe isl
n komplete bril met enkelvoudige
uen, eventueel met gratis oog
sting
voor slechts f65,—.
De 37-jarige Arnold Looijer uit Den
Burg en zijn vriend Rob Clerx uit Etten
Leur werden vorige week in een
Amsterdamse politiecel opgesloten om
dat zij werden verdacht van valsheid in
geschrifte, poging tot oplichting en het
doen van een valse aangifte. Na een
nacht arrest bleek echter dat het twee
tal onschuldig was; de verdenking was
gerezen door een misverstand.
„Maar ik ben er wel erg van ge
schrokken", aldus Looijer die nu weer
om het geval kan lachen, maar het wel
vevelend vindt dat al in enkel dagbladen
heeft gestaan dat hij zich aan de
genoemde misdrijven heeft schuldig ge
maakt. Onder andere „Het Nieuws van
de dag" maakte melding van de „ver
ijdelde oplichting" waarbij „Texelaar
A.L." was betrokken. Het was dan ook
niet verwonderlijk dat het verhaal over
de vermeende malversaties maandag en
dinsdag als een lopend vuurtje over
Texel ging.
Erkend moet worden dat Looijer de
schijn zéér tegen zich had, zodat het
begrijpelijk is dat de politie vast van zijn
schuld overtuigd was.
Vriendendienst
Wat was er gebeurd? Arnold Looijer
heeft een negen meter lang pleziervaar
tuig, dat af en toe langdurig in gebruik
is bij zijn vriend Rob Clerx in Etten Leur.
Clerx heeft de sleutel van de boot en kan
er met goedvinden van Looijer vrij over
beschikken.
In juni van dit jaar reisde Looijer, zijn
vrouw en twee kinderen naar Nieuw
Zeeland om er rond te kijken en te
werken in verband met emigratieplan
nen. De boot had hij naar Amsterdam
gevaren, waar zijn broer erop zou pas
sen zolang het gezin Looijer wegbleef.
Die broer zou ook wat opknapwerk aan
het vaartuig uitvoeren. De vader van
Looijer (afkomstig uit Amsterdam) zou
in die tijd het huis van de familie aan de
Spinbaan in Den Burg bewonen.
Verdwenen
Na twee weken constateerde de broer
in Amsterdam dat de kruiser was ver
dwenen. Hij deed aangifte van diefstal
bij de politie en vader Looijer op Texel
diende een claim in bij het Assurantie-
bureau van De Boer. Het vaartuig verte
genwoordigde een waarde van
790.000,— plus 718.000,— voor de in
boedel.
De politie ging echter naarstig op
zoek naar de „gestolen" boot en dat
had onlangs resultaat Het langgezochte
schip werd aangetroffen in Etten Leur
en de politie trok snel conclusies: Clerx
had de boot in opdracht van zijn Texelse
vriend overgenomen om door te verko
pen en de schijn moest worden gewekt
dat de boot was gestolen zodat de ver"-
zekering zou uitbetalen. Clerx werd ge
arresteerd en de Rijkspolitie op Texel
kreeg het verzoek om ook Looijer in te
rekenen. Toen de dienaren van de wet
op de Spinbaan arriveerden om aan dit
verzoek te voldoen, bleek Looijer te zijn
verdwenen. Hij zat op zee, aan boord
van de kotter TX 38 van zijn vriend Jac.
Betsema. Dat doet Looijer wel meer,
maar nu was de indruk ontstaan dat hij
op deze manier was ontsnapt en wel
licht naar het buitenland zou verdwij
nen. Dat leidde tot inschakeling van
Interpol, die voorbereidingen trof om
Looijer op te vangen als hij in een
Engelse of andere buitenlandse haven
aan wal zou gaan.
IJmuiden
De gezochte kon vrijdag door de
Rijkspolitie te water echter in eigen land
worden gevat. Toen de TX 38 de haven
van IJmuiden binnenliep om vis te
lossen, stonden op de kade twee men
sen van de Rijkspolitie te water die hem
arresteerden en overbrachten naar Am
sterdam. Daar kreeg hij te horen dat zijn
vriend Clerx ook was gepakt en dat hij
maar beter kon bekennen. Dat deed
Arnold Looijer natuurlijk niet, waarna hij
werd opgesloten in afwachting van ver
der onderzoek en verhoren. De volgen
de dag werd duidelijk dat de lezing die
de beide arrestanten hadden gegeven,
juist was en dat men alle verdenking
moest laten varen. Het beslag dat op de
boot was gelegd is inmiddels opge-,
heven. De politiemensen betuigden hun
spijt over het gebeuren en brachten
Arnold keurig met de auto naar huis.
^Vrijdagavond GEEN koopavond.
Mag strandpaviljoen Wasterslag ovarwintaran