Dubbele Von Sion Flierefluiters prima op dreef in „Zomerperikelen" GEZONDHEIDSWERKERS El\ KERNBEWAPENING VERVOLG VAN PAG.l Discussieavond Vredesberaad Bruidsparenfiln van Quartei Het nieuwe vrouwenkoor tijdens het eerste optreden in het openbaar. noemde twee dames van het Contact orgaan voor zang en muziek hadden in de organisatie van de avond het belang rijkste aandeel geleverd. Creativiteit De pauze was maar nauwelijks lang genoeg om een indruk te krijgen van de vele creativiteitsprodukten die in de voorzaal waren uitgestald. Men zag daar staaltjes van Hindelooper schilderwerk, kantklossen, knipwerk, timmeren, we ven, tekenen, poppen maken, foto grafie, enz. Diverse technieken werden ook gedemonstreerd, wat menigeen zal hebben geïnspireerd om het ook eens te proberen. Ouderen koor eerd geheel, uitgevoerd op aangenaam in het gehoor liggende muziek. Op de uitvoering viel nauwelijks iets aan te merken. Het was aardig te zien dat de groep nog wel iets anders dan het uitvoeren van ouderwetse Hollandse boeren" dansen. Het ging er licht voetig aan toe, met zuidelijk tempera ment en dat was blijkens het applaus een schot in de roos. Ook het saxofoonsensemble onder leiding van Jan Wieten maakte een prima indruk. Dit ensemble waarin alle soorten saxofoons die op Texel worden gebruikt, zijn vertegenwoordigd trad voor het eerst op in het openbaar met sterk van karakter verschillende num mers: Sweet George Brown, Tinroof Blues, maar ook Liebestraum van Liszt, een zigeunermelodie en een dans uit de barok. De aangekondigde verrassing" bleek te bestaan uit het zich aandienen van een groepje blazers op andere instrumenten die zich al spelend bij de saxofonisten voegden. Daardoor ont stond een soort dixielandband en ging het er even zeer uitgelaten en swingend aan toe. Vrouwenkoor Texel kan trots zijn op zijn vrouwen koor. Voor het eerst trad het nieuwe koor waar met spanning naar is uitge zien, in de openbaarheid en het werd geen teleurstelling, in tegendeel. Onder leiding van mevrouw R. Buisman-Beer- ling die sedert enkele maanden wekelijks met de dames oefent, werden de Zangersmars" van A. Trube en ,,My dearest, my fairest" van H. Purcell prima vertolkt. De uitvoering was be heerst en ingetogen en de tekst werd gearticuleerd gebracht, waardoor deze woord voor woord was te verstaan. Kenmerkend voor deze met de nodige extra spanning gepaard gaande eerste keer, was de voorzichtige" en daar- PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 1 FEBRUARI Vrijdagavond, 4 februari, om 20.00 uur wordt in het dorpshuis d'Ouwe Ulo een lezing gehouden door de heer Douwe de Vries. Hij is huisarts in Amsterdam en tevens secretaris van de werkgroep Gezondheidswerkers tegen kernbewapening". Douwe de Vries zal in zijn lezing ingaan op de motieven die de werkgroep heeft om zich tegen kern bewapening te keren. Bovendien zal hij aandacht besteden aan actuele ont wikkelingen in de vredesbewegingen. De discussieavond is georganiseerd door het Vredesberaad Texel. De werkgroep Gezondheidswerkers tegen kernbewapening" werd in het najaar van 1980 opgericht vanuit de ge dachte dat werkers in de gezondheids zorg een eigen bijdrage aan de strijd tegen de kernbewapening kunnen leve ren. De werkgroep geeft voorlichting over de medische gevolgen van een John Does werd een drietal nummers gebracht. Music for pieces of wood" werd knap uitgevoerd maar duurde vrij lang en dreigde daarom voor een deel van het publiek vervelend te worden. Het Beatles-nummer Eleanor Rigby wekte aller enthousiasme mede omdat hier naar het slagwerk ook marimba, gitaar en piano werd bespeeld. De improvisatie waarmee de groep het optreden afsloot was het leukst omdat het er zeer spontaan toeging en de drummers er duidelijk veel plezier in hadden, aangespoord (opgehitst is in dit geval misschien een beter woord) door hun jeugdige leraar vanachter de coulis sen. Van niveau was het mini-concert waarmee het Texelse symfonie-orkest (ja,ja!) Musica Texla de avond afsloot. Betty Bakker legde uit dat Musica Texla niet helemaal voldoet aan de gebruike lijke signalement van een symfonie orkest, want basinstrumenten als fagot en cello ontbreken terwijl de aanwezig heid van mandolines eigenlijk ook niet klopt. Maar al gauw bleek dat het geluid van dit ensemble (dat bestaat uit men sen van 14 tot 65 jaar) prima was. Met name de violensectie maakte een uit stekende indruk, vooral in het eerste nummer. kernoorlog (waarnaar al veel ondi is verricht). Overleven van een oorlog is volgens de werkgroep onmogelijk om van een mogelijk! zondheidszorg na zo'n oorlog ma| zwijgen. Tegelijkertijd echter legt de groep de nadruk op een ander van de kernwapenwedloop, dat nu een voortdurende bedreiging vj volksgezondheid vormt. ,,Het voo rend praten over een mogelijke oorlog is een angstwekkende facto de eerste orde. Mensen, die bar» voor de bom, zien niet meer de zir het bestaan en raken daardoor gee in de knoei", aldus de werkgroep. I lezing van de heer De Vries is er genheid tot vragen stellen of tel cussiëren over door De Vries naar gebrachte meningen. Aan de wordt muzikaal meegewerkt door Busch, die liedjes zingt en zichzelf bij begeleidt op de gitaar. Vrijdagavond vertoont Daan tel super 8-films, die hij vo maakte van bruidsparen afko» uit De Cocksdorp en Eieria filmavond wordt gehouden Restaurant „De Hoop" in De f dorp. Bespreken van noodzakelijk: tel. (02222) toegang is gratis. Quartei legde in 1982 alle brui vast, waarvan bruid of bruidego komstig is uit De Cocksdorp o land. Deze films zijn vooral gema» een oogpunt van historisch bes zullen voor het nageslacht word! waard in het archief van Eierlandsche Huis. Voordat hel riaal de kast ingaat, kan men nagenieten van ,,de mooiste da het leven van plaatsgenoten. 0* vang is 20.00 uur. Oude dansen Een prima indruk maakte de groep Oude Dansen die onder leiding van leraar J. Siebeling vier onderdelen van de Franse dans, Quadrille de lancer" brachten. Het werd een uiterst gevari- ,,ls uw witte was wel wit, mevrou Texel in de winter was het onde van het duet dat door de dames nen en Van Wilsum werd gebi „Dat gure plekje moest je 's w kunnen ruilen." Een reeks oude cessen werd door de groep uitsti gezongen rond een kampvuur. H{ over de Texelse dorpen, het door: burgemeester Sprenger gems m Texellied en natuurlijk de top$T „Vuurtoren, wachter langs Tei(S kust" en het onroerend „Lief Ouwel Een finalelied met de beste wensen de toekomst was een prima afsluj van de revue. De Flierefluiters bestaat alweet| jaar. Het gezelschap is destijds va gekomen uit de revuegroep vant buurtvereniging Schoonoordsingeljk gerstraat-Witte Kruislaan en veel i sen uit die periode zijn ook nu nog| de partij. Bij de vaste kern zitten j mannen, wat ongetwijfeld beperkirj inhoudt voor het repertoire. Boeking: Het programma „Zomerperikelen" deze winter en in het voorjaar nog keren worden opgevoerd. Alleen uitvoeringen op Texel zijn op dit ment al vijf boekingen binnen, maar voor uitvoeringen op het vasteland Callantsoog op 23 maart) zijn af! ken gemaakt. De samenstelling vai programma wordt telkens iets ai past aan de wensen van het publiek] uitvoeringen aan de overkant wo! nummers waarbij gedetailleerde ka van plaatselijke situaties van belang zoveel mogelijk achterwege gelateL. heeft de avond dus een wat alger karakter. Héf'ts echter '"toch nqj „positief Texels" dat het is voori men dat mensen naar aanleiding va voorstelling hun vakantie op 1 doorbrachten of er met een dagtl per toeringcar heengingen. De ir| maak zijnde stichting „Texel-promij moet maar eens met Jannie Crai gaan praten goed perfecte vertolking van waarbij de liefhebbers van Westfriese boerenhu mor volledig aan hun trekken kwamen en zich nauwelijks realiseerden dat het de echte Stet niet was. Overigens kun je je afvragen of zo'n niet-Texelse bijdrage in een overigens bijna helemaal op Texel betrekkening hebbende voorstelling passend is. Bonne heeft ongetwijfeld de capaciteit om een Texelse figuur uit te beelden die een greep kan doen uit de volop beschikbare Texelse verhalen en anecdotes. De totale voorstelling zou dan zeer geschikt worden om in de zomer voor toeristen op te voeren. Het staat vast dat aan dergelijk vertier veel behoefte bestaat. Hoewel het nooit echt vakwerk kan worden, kan zo'n door plaatselijke mensen gebrachte en op de plaatselijke situatie betrekking hebben de voorstelling voor buitenstaanders erg leuk zijn, vooral omdat er een flinke portie romantiek en nostalgie in is ver werkt. Zonnig Van doemdenken is in „Zomerperi kelen" geen sprake. Al bij het introduc tienummer zingen de acht dames „Breng wat zon bij de mensen" en dat zonnetje schijnt ook volop in wat daarna komt. Bij het zingen van het welkomst lied wordt duidelijk dat de drukke zomer die voorbij is, de basis vormt voor de teksten. Geen kwaad woord over die zomer met zijn drukte, in tegendeel. Maar tevens wordt duidelijk gemaakt dat het na afloop daarvan ook weer leuk is om als Texelaars onder elkaar te zijn. Woensdag werd een tweetal bijzondere intermezzo's verzorgd door John Does, leraar aan de muziekschool Texel. Hij was met zijn Marimba (soort xylofoon) naar de Gollards gekomen en bracht daarop virtuoos enkele nummers ten gehore, waaronder een eigen werk „Furioso" dat hij had geschreven voor zijn eindexamen. In een uitgebreid lied besteedde de revuegroep vervolgens aandacht aan het nationaal bekende Kotex inlegkruis- jes-incident. Daarbij werd enige toelich ting gegeven en dat was nuttig want de mensen vergeten snel en zeker een niet-Texels publiek moet even worden geïnformeerd om te snappen waar het in het lied om gaat. Die toelichting zou overigens een conference op zichzelf kunnen zijn. Welke tekstschrijver waagt zich hier eens aan? Op eenzelfde manier zou het aardige nummer over „het ding" (de namaak orka-vin waarmee badgasten schrik werd aangejaagd) nog wat meer diep gang kunnen krijgen. door toch wat starre opvatting en pre sentatie. Iets meer volume in de luide re passages zou geen kwaad kunnen en zou voor een spontaan accent zorgen.Er hoeft echter niet aan getwijfeld te wor den dat dit vanzelf wel komt; het is in ieder geval duidelijk dat het koor in mevrouw Buisman een uitstekende diri- gente heeft gevonden. Een goede zaak is dat men selectief is geweest bij het aannemen van leden; wie te oud was, werd niet toegelaten. Dat zal wel eens tot teleurstelling hebben geleid maar voor de kwaliteit (die hier wel degelijk wordt verwacht) was het nodig, ook op wat langere termijn. Wie eenmaal lid is, schop je er niet zo makkelijk uit en veel dames van hoge leeftijd remmen de komst van nieuwe jonge leden. Slagwerk De twee jaar bestaande slagwerk- groep van de Muziekschool Texel le verde een interessante bijdrage aan het programma. Onder leiding van leraar Klaas Bonna als de vrouw van Kees Stet Een algemeen karakter had het lied waarin het beroep „huisvrouw" werd bejubeld. Duidelijk werd gemaakt dat het hier niet alleen gaat om een vol waardige baan, maar om zeer vele banen die door één persoon moeten worden vervuld: maatschappelijk wer ker, bloemist, schoonmaakster, be- ■drijfsleider, instructeur, adviseur, kap ster, onderwijzeres, enz.,'enz. Gouwe bol Een bekende wijs met een Texelse tekst was het lied „Kom met me mee naar de Noord", waarin door Jannie Craanen het „eiland met het eigen gezicht" bezong. Nog aardiger vonden we het daarop volgende nostalgische Texel-lied „Wat had ik een lol op die goeie gouden bol". Een enkele his torische onjuistheid (texel zou door de noormannen zijn gesticht) moet maar als artistieke vrijheid voor lief worden genomen. Bij het zingen van het beken de „Een beetje vrede" kon het refrein door de zaal worden meegezongen met behulp van tekstborden. Met een in alle opzichten nieuwe bijdrage werd het programma na de pauze geopend. Hier werden Texelse produkten (lamsvlees, harder van Theo Eilander, zeekraal, „Juttertje", kokkels, mosselen en zelfs kamerbreed tapijt met de naam Texel) getoond en bezongen. Jannie Craanen liet bij het overwe gend hoogbejaarde publiek menige traan van ontroering vloeien door het zingen van Jules de Corte's „In de leerschool van het leven kun je niets meer overdoen." Haar vocale kwalitei ten werden hierin nogal op de proef gesteld. „Ik ben bang dat mijn stem overslaat, want ik ben al een paar weken schor", zei ze, maar het vfel best mee. Een zeer zomers lied (Jannie Craanen moet een groot liefhebster zijn van zon en warmte) ging over het „verlangen naar verbrande wangen" en leuk-kri tisch was het lied over de Ster-reclame met het herhaaldelijk gebrachte refrein „Zomerperikelen" heet het programma waarmee de revuegroep De Flierefluiters deze winter de boer op gaat. Op het eerste gehoor klinkt dat paradoxaal maar de naam slaat op het feit dat in de revue meer dere malen op de mooie zomer van 1982 wordt teruggeblikt. Tal van actualiteiten uit deze periode worden belicht, maar ook andere onder werpen die de gemoederen op Texel hebben beziggehouden in het afgelopen jaar zijn bronnen van inspiratie geweest. Voor een deel bestaat de revue echter ook uit oude successen, maar daarbij is selectief gewerkt en het kan zeker niet als een minpunt gelden. In tegendeel, die oude successen voorzien in een behoefte. De mensen vragen er na drukkelijk naar. Spil De geestelijke moeder van de revue is Jannie Craanen-Hemelrijk. Ze heeft alle teksten geschreven, het merendeel van de muziek gemaakt en is ook tijdens de uitvoering de zeer muzikale spil waar alles om draait. Het enthousiasme waarmee Jannie Craanen zich telkens weer op dit werk werpt is bewonde renswaardig en haar energie lijkt onuit puttelijk. De jaren beginnen echter voor haar te tellen. Haar stem gaat achteruit en ongetwijfeld zal eens het moment aanbreken dat ze haar vocale steentje met meer kan bijdragen. Maar het schrijven regisseren en op de piano en de accordeon spelen kan nog jaren doorgaan zodat ze de mensen nog heel wat plezier zal kunnen bieden. Premiere Woensdag werd „Zomerperikelen" opgevoerd in de recreatiezaal van het C.E. Gollards Rustoord in Den Burg. Naast de bewoners van de Gollard waren er nog wat andere genodigden want de uitvoering gold als een soort premiere. Een echte premiere was het niet want de revue werd enige tijd gelegen al eens voor publiek opgevoerd en de groep is zelfs al vier keer op het vasteland geweest. Die eerdere uitvoe ringen worden echter als „try outs" beschouwd en de daarbij opgedane routine komt nu volop aan de kwaliteit ten goede. Woensdag bleek dat dui delijk want de groep maakte een gerou tineerde indruk en in de voorstelling zat veel vaart. Opvallend was dat alle onderdelen werden gezongen. Kees Stet De enige niet-muzikale bijdrage werd geleverd door een mannelijke mede werker, de heer Daan Bonne (onze „zondagsdichter") uit De Koog. Hij trad op als de welbekende Kees Stet uit lerswoud en na de pauze als de vrouw van Stet. Wie de bescheiden en nogal verlegen Bonne kent, zal het nauwelijks geloven, maar hij maakte er een nage- De stijlvol geklede Flierefluiters tijdens het openingslied. Het programmadeel na de pauze werd geopend door het ouderenkoor (ieder een blijft „bejaardenkoor" zeggen) „Zanglust" onder leiding van mevrouw Ronday. De leeftijd van de leden in aanmerking nemende werd er goed ge zongen. Het jongste koorlid is 65, het oudste 89 en er zijn zeven mensen ouder dan tachtig. Terecht trots constateerde de dirigente dat de mensen ook de hoge tonen nog vrij zuiver „pakten" en dat het zingen a capella, dus zonder bege leiding nog prima lukte. Voor het Ouderenkoor is zingen meer een middel dan een doel, maar het streven naar een zekere kwaliteit houdt de spanning en dus de vreugde erin. Iedere oudere die wil zingen is welkom in het koor. De kwaliteit van de stemmen loopt nogal uiteen. Er moet wel op worden gelet dat een wat mindere stem niet toevallig vlak bij een microfoon terecht komt, want dan ontstaat een ongewenst en ver warrend overwicht. Het koor bracht vier bekende lieren: „Mijn Nederland" van Mangold, „Nu breekt uit alle twijgen" maar ook het niet zo eenvoudige Wie gelied van Weber en het Russische Vesperkoor van Nortnianski.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 2