Minnespel" voor ouderen was groot succes Amateurtje moest alle zeilen bijzetten VAN HET RAADHUIS Klucht kwam traag op gang Martin Tromp, diedoejekado Mededelingen van B. en ff. Hinderwet I-l ij het verlenen van de vergunningen loor het stellen van voorschriften moet gekomen aan bezwaren van ar, schade of hinder. De vergun- en liggen op het gemeentehuis, ier 209, ter inzage van 4 maart tot 6 jl 1983. De tijdstippen, waarop inza- erkregen kan worden zijn op werk- |en van 9.00 tot 12.00 uur en van tot 16.00 uur en op maandagavon- van 19.30 tot 22.30 uur. Bevorderd Bouwvergunningen Brommer gestolen uren, minuten, sec chronograaf 1/100 sec -:< alarm batten) 2 jaar calculator"^ F chrono alarm [Jc<glng Instelling jbatory ijaar [WjaG 1 MAART 1983 TEXELSE COURANT PAGINA 7 Toneelvereniging 't Amateurtje is er zaterdagavond in dorpshuis De Wiele waal maar nét in geslaagd een wat flauwe komedie om te zetten in een avondje plezierig toneel. Om dat te bereiken moest een doorgewinterde tonelist als Kees Zoetelief alle registers open trekken en was ook Tjits Luiken zich bewust van het feit dat schrijver Eggengoor maar een mager verhaaltje had afgeleverd dat zonder overdrijving van de amateurs gedoemd was een misser van de eerste orde te worden. „Zo'n heerlijk huisje buiten" werd dankzij de inspanningen van 't Amateurtje geen misser al deed het eerste bedrijf het ergste vrezen. Op zich was de klucht ,,Zo'n heerlijk huisje buiten" van D. J, Eggengoor best grappig, maar wat ontbrak was vaart en spanning. Herhaaldelijk werden ellenlange gesprekken gevoerd, die met de loop van het verhaal niets van doen hadden Dergelijke langdurige tijdvullingen zorgden helaas ook maar een enkele keer voor scherpe lolbroeke rij. De eerste inzinking kwam toen een discussie van een boerenechtpaar let terlijk was ontleend aan cabaratier Paul van Vliet. Plagiaat dus. Al zijn grappen (inclusief het rammelen met de melk bussen en de airwick strontsprayl pas seerden de revue. In het derde en laatste bedrijf kregen de spelers en speelsters pas kans zich uit te leven in enkele aktiesscènes, iets waar het publiek tot vlak voor de pauze op had moeten wachten. Zo'n heerlijk huisje buiten handelt over een tandarts en zijn vrouw, die jat de grappen soms vrij grof waren dat de humor regelmatig tegen de ns van onderbroekenlol aanzat kon nand van de 180 bejaarden in dorps- 't Skiltje donderdagmiddag iets len. Er werd geschaterd om het mespel der maagden", opgevoerd de vereniging Voor Ouderen Door •ren, en menige persoonlijke to- irestatie werd beloond met een intijds applaus. Dat was terecht, j de prestaties van alle tonelisten in goed, soms zelfs uitstekend. De •venheid en het tempo waarmee de jedrijven werden gebracht zorgden Ie voor de lachsalvo's die continu leken te gaan en de mindere >en naar de achtergrond verdron- De lach werd nog aangewakkerd p 1 maart 1983 is vergunning inge- ge de Hinderwet verleend aan: E de heer W. J. Bakker voor een Igbrug een monstername-appa- voor suikerbieten (Rüpro) aan de iwaalderweg te Texel (kadastraal nd onder sectie N, nummer 775 |ot 6 april 1983 kan tegen de vergun- en beroep ingesteld worden. Be is mogelijk voor de aanvragers, de |iseurs en degenen, die tijdig bezwaar n de aanvragen om vergunning iben aangetekend. Tevens is beroep lelijk voor enige andere belangheb- ide, die aantoont, dat hij redelijker- niet in staat is geweest eerder aren in te brengen. Het beroeps- irift moet worden gericht aan Hare jesteit de Koningin en worden gezon- -er aan de afdeling voor de geschillen li bestuur van de Raad van State, cktbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage. •Ike vergunning wordt in principe na •op van de beroepstermijn van ht. Degenen, die beroep instellen, men echter overeenkomstig artikel van de Wet op de Raad van State verzoek doen tot schorsing van de iunning of het treffen van een rlopige voorziening. Dit verzoek :t voor 6 april 1983 worden gericht de voorzitter van de afdeling voor geschillen van bestuur van de Raad State, Postbus 20019, 2500 EA ravenhage. De vergunning wordt met van kracht, voordat op het zoek is beslist. Nadere informatie is te verkrijgen bij afdeling algemene zaken van de neentesecretarie (telefoon (02220) H, toestel 145). door de overdrijving van spelers en speelsters die van de personages leuke karikaturen maakten. „Het minnespel der maagden" werd opgevoerd op de feestmiddag van de regio Texel van de Algemene Neder landse Bond van Ouderen (ANBO). Ongetwijfeld zullen er bestuursleden zijn geweest die tijdens het stuk hebben gedacht: „Kan dit allemaal wel?". De ANBO is per slot van rekening een vakbond voor alle gezindten en moet in haar 'bedrijfsvoering' met allerlei menin gen en achtergronden van leden reke ning houden. Blijkens het lange applaus van het zeer gemêleerde publiek na afloop van het stuk kon het allemaal best. Men verkoos deze humor boven vraagtekens over de forse opmerkingen die over erotiek, liefde, doodgaan en religie werden gemaakt. „Het minnespel der maagden" is een klucht en wie het stuk zo opvat kan in feite ook niet anders dan smakelijk lachen. Ingekort Deze komedie van D. J. Eggengoor is vier weken geleden nog door „De Duin- kanters" opgevoerd maar had nu door ingrijpen van regisseur en souffleur Gombert Witvliet een fikse verbetering ondergaan. Witvliet had een groot gedeelte van het stuk herschreven en ingekort en zelfs één rol helemaal geschrapt. Daardoor zat er meer vaart in het 'minnespel' en was de langdragig- heid tot een minimum teruggebracht. Witvliet gaf zo al blijk van een modern regisseur te zijn en had werkelijk een niet alledaagse klucht afgeleverd als hij het laatste zeer korte derde bedrijf, waarin iedereen een partner voor het leven vindt, ook had geschrapt. Het einde van het tweede bedrijf was in klucht-termen namelijk een prachtige climax en het is een wat oubollige traditie in de toneelschrijverij om altijd met allerlei kunstgrepen weer tot een happy end te komen. Een 'open' einde is vaak spannender en had in dit geval best gekund. Hartstocht Het vehaal van de maagden mag langzamerhand bekend zijn. Drie vrou wen brandend van hartstocht hebben nooit een man gevonden en kwijnen als oude vrijsters weg op de boerderij „De drie kieften". De knecht Boksen Teun is de enige man in het gezelschap van de drie zusters, die in contact komen met een andere wereld als door een auto ongeluk een antiquair en een actrice ten tonele verschijnen. De antiquair die ook nog jonkheer is, ontdekt in de boerderij een schilderij van Rubens en verkoop het op een veiling voor 3 miljoen, zodat de dames in één keer hun schaapjes op het droge hebben. De jonkheer Antoine Heyboer wordt later verward met de bekende schilder Anton Heyboer die samenleeft met drie (en soms vijf) vrouwen. De boerenzusters presenteren zich dan als drie nieuwe bruiden van Antoine. De antiquair begrijpt er niets van en vlucht in de armen van zijn actrice, waarna alles in het derde bedrijf weer op zijn pootjes terecht komt. Doorgewinterd Donderdagmiddag werd wel weer duidelijk dat de toneelgroep grotendeels uit niet-ouderen bestaat maar dat mocht de pret niet drukken. Het was voor een groot deel een doorgewinterd gezel schap en zonder uitzondering was ieder- (Vachtmeester eerste klasse H. Zeil- i van de Rijkspolitie Texel is per 1 art bevorderd tot opperwachtmees- Tevens is hij benoemd tot com- ndant van het rayon Oudeschild, artoe ook Oosterend en Den Hoorn ïoren. IMeisjeshorloge vanaf f39,50 Zie verder onze etalagesticker. Weverstraat 34, tel. (02220) 2912 „Naakt of niet naakt" was de vraag zaterdagavond bij 't Amateurtje. Kees Zoetelief flinksals boer Obbink kwam niet verder dan het ondergoed ondanks een artistiek verzoek van Mary Ferguson gespeeld door Karin Nauta (midden). Tjits Luiken rechtsvond als Zwaantje Obbink deze vertoning al vee! te gewaagd. een goed op dreef. Jannie Craanen- Hemelrijk speelde de oudste en meest chagrijnige zuster Wemeltien Schepers die nors, bits en met een grote mond en grove opmerkingen de wind eronder hield. Deze houding kwam voort uit een oude liefde die nooit was beantwoord maar toen dit door haarzelf werd uitge legd was ze minder overtuigend. Teveel hinkend op twee karikaturen verliep de bekentenis te gladjes. Voor de rest valt er op de rol van Jannie Craanen niets aan te merken. Eten Ferdinand Roeper was werkelijk prachtig als de boerenknecht Boksen Teun. Vooral de scene waarin Roeper met de drie zusters van de avondmaal tijd genoot, was zeer overtuigend. Eten en spreken wisselden elkaar niet af zoals veel amateurspelers dit doen om een hoestbui te voorkomen. Roeper at ge haast en sprak gehaast en dat leverde natuurlijk toneelspel op. Willem Kikkert was als bakkersknecht Kareltje verliefd op Remmeltien en bijna volkomen idioot. Met een 'Van Duin' mimiek, een bijzonder knullige prestatie en houding hoefde hij helemaal niets te zeggen om de lachers op zijn hand te krijgen. Het mooiste was een ruziescene tussen Kikkert en Wemeltien (in werkelijkheid dus zijn vrouw) die klonk als een klok, en waarin Kareltje toch volkomen 'maf' bleef. Ook Elly Heerschap-Verstegen wist als de actrice Nella van overdrijven. Een actrice zoals Elly Heerschap haar weer gaf zou in werkelijkheid nergens een rol krijgen. Alle karaktertrekken van derge lijke sterren zoals aandikken, overdrij ven, zeuren en meer van dit moois waren door haar verwerkt in één type en dat had een uitstekende uitwerking op de zaal. Vooral in het gedeelte waarin ze dronken terugblikt op haar mislukte carrière was ze op haar best. Stabiel Een stabiele factor in alle overdrijving en kolder was de antiquair Antoine Heyboer. Deze werd gespeeld door Cor van de Kerkhof en hij deed dat naar behoren. Vooral zijn timing was goed en hij wist zich steeds zo te bewegen dat het publiek hem waar nodig bleef volgen en niet werd afgeleid door anderen. De grime werd verzorgd door Gerda Grabowski-Lap en de algehele leiding was in handen van Piet Haker. Helaas moest souffleur Gombert Witvliet regel matig in actie komen. In de afgelopen maand verleende B. en W. aan de volgende personen en instellingen een bouwvergunning. De heer A. van Hardeveld, Schans- weg 4, Den Burg, voor het gedeeltelijk veranderen van een woonhuis aan de Langeveldstraat 63 te De Cocksdorp; de heer H. J. van Boven, Barendszstraat 37 - 39, Oudeschild, voor het vernieuwen van een bijkeuken en een schuur aan de Barendszstraat 37 - 39 te Oudeschild; C. J. Vinke, Witte Kruislaan 28, Den Burg, voor het vernieuwen van een voorgevel en vergroten van een woonkamer aan Witte Kruislaan 28 te Den Burg; K. Prins, Vloedlijn 20, Den Burg, voor het degeeltelijk vergroten van een woonka mer aan de Vloedlijn 20 te Den Burg; P. G. Kuip, Waalderstraat 72, Den Burg, voor het plaatsen van een garage aan de Waalderstraat 72, Den Burg; J. Velt- kamp, Kogerstraat 17, Den Burg, voor het veranderen van een bovenetage aan Kogerstraat 17, Den Burg; W. Bakker, Hoornderweg 36, Den Hoorn, voor het gedeeltelijk veranderen van een woon huis aan de Gasthuisstraat te Den Burg; J. Groeskamp, Klif 21, Den Hoorn, voor het plaatsen van dakramen in een garage en roeden in ramen aan Klif 21 te Den Hoorn. In de nacht van zaterdag op zondag werd een bromfiets (zilvergrijze Puch Maxi) gestolen, die afgesloten bij de Gereformeerde kerk in Den Burg was achtergelaten. De brommer was eigen dom van iemand uit Oosterend. Donderdag verdween een Batavus damesfiets. Deze werd weggehaald bij de woning van de eigenaresse in de Kaapstraat in De Koog. elkaar heen te presenteren. Dat kan niet gezegd worden van tandarts Taze- laar, een rol van Hein Tjepkema. Hij kon een glimlach soms niet onderdruk ken en dat gaf meteen het effect van er niet bij willen horen. Voor de rest bracht Tjepkema zijn rol als de wat gedweeë rustige tandarts naar behoren al mocht zijn agressie best wat feller. Ervaringen Lida Vlaming speelde Ina, de vrouw van de tandarts, die zaterdagavond door ervaringen rijker, liet zien niet meer zoveel moeite met toneelzenuwen te hebben. Ze was goed verstaanbaar, tekst en intonatie hadden meestal een juiste timing en de rol waar ze in was gestapt, paste goed. Ook Ria van Egmond groeit met elke uitvoering. Het verlegen en wat onbe houwen spel van enkele jaren geleden is omgezet in ongedwongen acteren. Als het kordate dienstmeisje Dientje was ze in haar element. Karin Nauta was de kunstschilderes Mary Ferguson. Dweepziek en wispel turig was haar rol en dat kwam er goed uit, als had iets meer rust in spreektempo wel gemogen. Karin had van deze rol geen regelrechte karika tuur gemaakt en gepoogd er nog een werkelijke persoonlijkheid in te brengen, wat helaas maar ten dele lukte door de soms onmogelijke zinnen die ze moest uitspreken. Anneke van Lenten speelde de dochter van Mary Ferguson, Toma- sina en deed dat naar behoren. Dubbelrol Jo Zoetelief had een kleine rol als de man van Mary Ferguson die een duel aangaat met Klaas Obbink. De rol- kennis van Zoetelief was niet zo best, maar voor de rest was hij overtuigend. Een beetje meer overdrijving had ge mogen. Nico van Egmond maakte in een dubbelrol zijn debuut op de planken en dat was bepaald geen geringe opgave. Hij speelde een verlegen én een brutale zoon van boer Obbink. Hendrik Jan en Jan Hendrik, en vooral in het verlegen personage (wat vrouwen betreft), leek het of Van Egmond al jaren dergelijke types speelt. Als brutale versierder was hij wat minder overtuigend, maar het valt ook niet mee om met tussenpozen van enkele minuten zo ingrijpend te moeten overschakelen. Regisseur Wil Sweere leverde zater dagavond een aardige produktie af, waarbij ook het decor een pluim ver dient. Enige dissonant was het feit, dat Kees Zoetelief bij het pistoolduel met een jachtgeweer het podium onveilig maakte. Souffleuse Dien Plaatsman had het behoorlijk druk en datzelfde gold voor Karin Nauta, die ook de grime verzorgde. Zij werd geassisteerd door Ank Plaatsman. ïeilstra volgt als zodanig opper- chtmeester W. v.d Berg op die de iep inmiddels heeft verlaten. 3e heer Zeilstra is sinds 1973 op «el werkzaam. Hij kwam destijds van verkeersgroep Alkmaar. Datzelfde kan worden gezegd van Maartje Kikkert-Kuijper die de rol van Remmeltien Schepers voor het voetlicht bracht. Een beetje dromerige en slome (zeg maar truttig) vrouw, die vooral door haar houding en mimiek een „verliefde geit", zoals Wemeltien haar noemde, neerzette. Rustiger was Peu zelden Schepers, de derde en jongste zuster, gespeeld door Marie van der Meer-Rijk. Ze bracht haar rol natuurlijk en was vooral in actiescènes, zoals het spalken van een been, overtuigend. Antoine Heyboer wordt op een ladder „De drie Kieften" binnengedragen na een auto-ongeluk, v.i.n.r. Ferdinand Roeper, Jannie Craanen, Maartje Kikkert Op de brancard Cor van de Kerkhof, Marie van der Meer en Elly Heerschap. een boerderijtje op het platteland hebben gekocht om de stadse drukte te ontvluchten. Ze krijgen niet alleen bezoek van de buren, een boerenecht paar, maar ook van een schilderes uit de stad, die „in principe" alleen naakte mannen schildert. De verwikkelingen menen een aan vang als de buurman, boer Klaas Obbink, als model gaat fungeren voor deze kunstuiting en zijn vrouw en de man van de schilderes daar een stokje voor proberen te steken. Dat resul teert is een pistool-duel tussen boer Obbink en de man van de schilderes. Een gevecht dat met behulp van tomatenketchup binnen de perken wordt gehouden. Dan is het echtpaar Obbink weer gelukkig en mag de kunst zinnige vrouw uit de stad haar man ook weer in de armen sluiten Natuurlijk heeft de jeugd op de planken ook niet stilgezeten en staan en na twee uur twee bruiloften op stapel. Improviseren Kees Zoetelief was zich blijkens zijn enthousiaste spel zeer bewust van het feit dat hij er hard tegenaan moest om de nodige lol in het stuk te brengen. Zoetelief improviseerde meer dan dat hij speelde en wist alleen al met zijn „bekkentrekkerij" de zaal plat te krijgen. Zoetelief is een van de weinige acteurs op Texel die weet dat men bij dergelijk pretentieloos amusement negen van de tien toneelregels aan de laars mag lappen en dat zelfs het aan het lachen brengen van de tegenspelers leuk is. Wat men echter nooit moet vergeten is het timen van grappen en daar was Tjits Luiken zich goed van bewust. In de haar op het lijf geschreven rol van Zwaantje Obbink, vittend op haar man en achterdochtig jegens haar om geving, was ze zeer op dreef, maar ook de spijt als blijkt dat haar man een pistool-duel niet uit de weg gaat, werd door haar overtuigend gebracht. Wel is het bij de stukken van Eggengoor altijd moeilijk om werkelijk serieus te zijn. Tjits Luiken moest spijt hebben van haar handelen tegenover haar man en sprak daarbij o.a. de tekst uit: „Klaas is toch zo'n goeierd. Hij heeft ooit eens een vrouw met een kind laten zitten.... Ja in de bus dan". Dan is het inleven van enige spijt moeilijk maar Tjits Luiken had genoeg toneelervaring om zonder een spier te vertrekken de kolder en de ernst door

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 7