ti
PAKT komt met ideeën
voor werkgelegenheid
In 1983 geen verhoging
van gemeentebelasting
Meerkosten dakhelling»
niet vergoeden
Ondanks gat van zes ton
A
Meer dan 700 artikelen
op orgelveiling
Eecen-EZO keukens
Nachtbraken
Bonne toch naar
De Waal
Geslaagde
zangavond zeven
Texelse koren
Kleding op strand
achtergelaten
Dorpsstraat 809 - Oudkarspel
Toonzaal met 23 opstellingen is
open ma.t/m vr. van 8.30-17.30 u.
KOOPAVOND
Donderdag van 18.30-21.00 uur
o.a. Keiler en Allmilmö keukens
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
DINSDAG 15 MAART
De champignonkwekerij in Den Hoorn zou opnieuw kunnen gaan
draaien door toepassing van de regeling voor experimentele arbeids
plaatsen voor jongeren. De huidige eigenaar van de kwekerij (A. Lap)
heeft de nog volledig als kwekerij ingerichte schuur niet nodig voor
zijn bedrijf en wil in beginsel meewerken. Als er belangstelling voor
bestaat en de financiën zijn geregeld, kan direct worden begonnen.
lhi is een van de ideeën in een voor- jeugdwerkloosheid kan worden ingezet.
stel dat de Pakt-fractie uit de gemeente
raad bij de raad heeft ingediend en
waarin uitvoerig uitvoerig wordt inge
gaan op mogelijkheden om het ge
meentelijk werkgelegenheidsbeleid te
verbeteren. Een andere concrete zaak
die in het voorstel is genoemd is dat
Texelaars die met ideeën over werkge
legenheid rondlopen, worden opgeroe
pen om met de gemeente contact op te
nemen waarbij vast moet staan dat zij
worden geholpen. Verder moet de
gemeente zorgen dat er plannen klaar
liggen die in aanmerking komen als
aanvullend werkproject. Zodra er geld
beschikbaar is, kan er dan worden inge
haakt.
Plicht
De Pakt-fractie vindt dat de ge
meenteraad de plicht heeft een zo goed
mogelijk taakstellend werkgelegen
heidsbeleid te ontwikkelen. Binnen de
beperkte financiële mogelijkheden is een
actief, stimulerend en ondersteunend
beleid hoogst noodzakelijk.
De Pakt-fractie gaat ervan uit dat op
Texel, evenals elders in het land mensen
zijn met ideeën om zelf iets te beginnen.
Zij hebben een laatste stimulans"
nodig in de vorm van een handreiking
van de gemeente. De afstand naar rijk
en provincie is zo groot dat initiatieven
al snel kunnen vastlopen, zo wordt in
het voorstel verondersteld. Het is dus de
gemeente die medewerking moet geven
en daarvoor een systematische methode
moet ontwikkelen. Daarbij moet niet
teveel in details worden getreden want
dat moet aan de betrokkenen zelf
worden overgelaten. Er moet een
voorwaarden scheppend beleid" wor
den ontwikkeld dat aansluit bij wensen
vanuit de bevolking. De oude werkge-
legenheidscommissie deed het precies
andersom. Deze kwam het plannen
waarvoor later gegadigden moesten
worden gezicht en daar is niets van
terecht gekomen.
Taakstellend
Het gaat er dus om te werken met
concrete ideeën vanuit de bevolking. In
het taakstellend beleid moeten de doel
stellingen duidelijk zijn aangegeven met
eventueel prioriteiten. De financiële
mogelijkheden en gevolgen moeten
worden onderzocht en nagegaan moet
worden of uitvoering van het gewenste
beleid veranderingen binnen de ge
meentelijke organisatie noodzakelijk
maakt. Ook moet worden nagegaan op
welke wijze de commissie bestrijding
Als doelstellingen vermeldt het Pakt-
voorstel: behoud en bevordering van
werkgelegenheid in de marktsector;
behoud en bevordering van de werk
gelegenheid in de overheids- en gesub
sidieerde sector en het bevorderen van
arbeidsmogelijkheden voor niet-actie-
ven.
Ideeën die al bestaan over bevor
dering van de werkgelegenheid moeten
worden gebundeld. Er moet overleg
worden geregeld tussen gemeente,
werkgelegenheidscommissie, geweste
lijk arbeidsbureau, (beroeps)onderwijs,
middenstand en overig bedrijfsleven.
Subsidiebank
Verder moet er een subsidiebank
komen, waar alle toepasbare subsidie
regelingen worden samengebracht en
bijgehouden. Nodig is tevens een cen
traal coördinatiepunt voor werkgele-
genheidszaken binnen het gemeentelij
ke apparaat en een begeleidend ambte
naar. Onderzocht moet worden of hulp
van buitenaf kan worden verkregen,
bijvoorbeeld van regionale instellingen.
De gemeente moet voor voldoende
industrieterrein zorgen en mogelijkhe
den bieden voor kleine ambachtelijke
bedrijven in de dorpskernen waarbij
verkoop van eigen produkten wordt
toegestaan.
Uitvoering
Wat het uitvoerend beleid betreft
staat in het Pakt-voorstel het volgende:
Op de veiling die zaterdag a.s. wordt
gehouden ten bate van de restauratie
van het r.k. kerkorgel in Den Burg zullen
meer dan 700 goederen en diensten aan
de man worden gebracht. De laatste
dagen zijn nog veel aanbiedingen bin
nengekomen, waaronder bijzonderhe
den zoals een drachtig schaap en tal van
andere levende dieren, een zeiltocht
naar de Razende Bol, een van zilver
gemaakt „schilderij", series zilveren
munten en 64 ingebonden jaargangen
van de Katholieke Illustratie.
Vrijdagmidagdag tussen 16.00 en
21.00 uur is er kijkgelegenheid in de
schuur aan de Maricoweg en kan men
ook de catalogus en het koopnummer
kopen. De catalogus is woensdag (mor
gen) al te koop bij Artima in de Gra
venstraat, Centra in de Weverstraat en
bij de heer F. Jorna, Beatrixlaan 16.
1. Het verstrekken van passende in
formatie aan mensen die iets willen
beginnen.
2. Ondersteuning bij onderzoek naar
haalbaarheid van de aangedragen idee-
en.
3. Financiële hulp door zelf subsidie te
geven of door bemiddeling bij het
verkrijgen van subsidies van hogere
overheden.
4. Promotie van produkten of diensten.
5. Financiële garantstelling van begin
nende bedrijven/bedrijfjes of door het
beschikbaar stellen van eenvoudige be
drijfsruimte op huurbasis.
6. Zo ook voor bedrijfjes die starten
vanuit een uitkeringssituatie, waarbij de
mogelijkheid moet worden geschapen
om tijdelijk met behoud van uitkering te
werken.
7. Zorgen voor zo snel mogelijke af
handeling van benodigde planologische
en/of hinderwetprocedures.
8. Het opzetten van experimentele ar
beidsplaatsen voor jongeren.
9. Het bevorderen van stageplaatsen
om jongeren werkervaring te laten op
doen.
10. Onderzoeken wat kan worden ge
daan met de rapporten van de voor
malige werkgelegenheidscommissie.
Financiën
Het Pakt vindt dat bij het geven van
financiële steun voor werkgelegen-
heidsideeën niet alleen moet worden
gekeken naar de commerciële winst
mogelijkheden; ook de levensvatbaar
heid als bijdrage aan de werkgele
genheid moet worden gewogen. On
dernemers moeten zonder onderscheid
worden behandeld. Doel van de steun
moet zijn dat levensvatbare bedrijven
met een verkoopbaar produkt van de
grond kunnen komen. De activiteiten
van beginnende ondernemers moeten
gericht zijn op „gaten" in de markt. Wat
de overheids- en gesubsidieerde sector
betreft vindt het Pakt dat deeltijdarbeid
moet worden bevorderd en wordt om
onderzoek gevraagd naar de bereidheid
om 36 of 32 uur per week te werken.
Verder moet gestimuleerd worden dat
zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt
van de VUT-regeling, er moeten ver
vangende werkprojecten komen, stages
moeten worden gestimuleerd en er
.r, h 1 rV 'j '.i-i u>OSi
De eigenaar van een café in Oude-
schild kreeg in de nacht van vrijdag
op zaterdag een proces verbaal
omdat zijn zaak veel te laat open
was.
De politie constateerde om half vier
's nachts, twee en een half uur na de
officiële sluitingstijd, dat twintig bezoe
kers nog volop van de horecafacilitei-
ten, met daarbij muziek, genoten.
De avond werd besloten met een samenzang van de zeven koren. Hier is ongeveer de hetft van de deelnemers te zien.
moet maximaal gebruik worden ge
maakt van de regeling voor Tijdelijke
Arbeidsplaatsen en Werkverruimende
maatregelen om jongeren ervaring op te
laten doen. Ook moet de werkgele
genheid die de gemeente zelf biedt,
in stand wordt gelaten.
Pot
Het geld voor dit alles moet komen
van de door de gemeente ingestelde
werkgelegenheidspot waaraan door rijk
en provincie ook zou moeten worden
bijgedragen, terwijl ook van subsidie
mogelijkheden gebruik moet worden
gemaakt.
Het Pakt spreekt aan het slot van het
voorstel de hoop uit dat de aangedragen
ideeën zullen leiden tot een „diep
gaande discussie" over een verant
woord werkgelegenheidsbeleid van de
gemeente Texel.
De heer P. C. Bonne (van Dros Sme
derij) uit Eierland heeft het gebouw van
het voormalige loonbedrijf Zoetelief aan
de Laagwaalderweg in De Waal ge
kócht Hij narri het óver van lööhbedrijf
Kikkert, die-sinds enige-jaren--eigenaar
was. Bonne zal het gebouw gebruiken
voor de opslag van nieuwe en gebruikte
landbouwmachines. Zoals bekend had
Bonne al jaren geleden plannen om in
De Waal, in dezelfde omgeving een
showroom voor opslag van landbouw
werktuigen te bouwen, wat destijds
aanleiding was voor veel politieke strijd.
Dat Bonne nu over een schuur in De
Waal beschikt betekent echter niet dat
de oude plannen voor een showroom
van de baan zijn. De procedure is
destijds niet doorgezet, maar zou weer
gestart kunnen worden.
Door diverse oorzaken moet de gemeente Texel in 1983 een begrotingsgat op
vullen van f621,630, Voor driekwart zal dit vanuit de saldireserve gebeuren, dat is
een pot waarin alle saldi, batig en negatief worden opgenomen en die 354 miljoen
schijnt te bevatten. Door de dalende rente wordt ook bijna anderhalve ton
goedgemaakt en verhoging van parkeergelden en een hoger bedrag voor riool
aansluitingen leveren samen bijna f30.000,— op. De raadscommissie voor
financieel, economisch en technisch beleid had donderdagavond uitgezonderd
Pakt-man Henk Beumkes, geen fundamentele kritiek op deze oplossingen, wel
wilde men inzicht in de stand van zaken bij het grondbedrijf. Wethouder Klaas
Barendregt zegde dat toe.
Het grondbedrijf van de gemeente
neemt namelijk ruim de helft van het
begrotingstekort voor haar rekening. De
boekwaarde van de gronden die niet in
exploitatie zijn opgenomen, bleek ruim
twee miljoen te hoog te zijn. Dat waar
deverschil zelf kon binnen het grondbe
drijf opgevangen worden. De bijkomen
de kosten, rente en dergelijke, moeten
echter wel uit algemene middelen wor
den opgevangen. Dit kosten bedragen
354 ton per jaar. Dat geld moet opzij
gezet worden om het verlies bij verkoop
van die grond te dekken. Om de klap
voor het grondbedrijf niet zo hard aan te
laten komen, stelt het college nu voor
om dit jaar het hele bedrag uit de saldi
reserve te betalen om vervolgens in vijf
jaar de last naar het grondbedrijf zelf
over te hevelen door elk jaar f70.000,
minder bij te dragen.
Inzage
Gerbrand Poster (VVD) was niet erg
te spreken over de gang van zaken. Hij
had enige tijd geleden per brief op
heldering gevraagd en vrij summier ant
woord gekregen. Hij wilde alsnog meer
duidelijkheid en was bovendien van
mening dat de stukken grond die niet
geexploiteerd worden, afgestoten moe
ten worden.
Om dergelijke fouten in de toekomst
te voorkomen verzocht hij om jaarlijkse
taxatie van het gemeentelijke grond
bezit, dat zou bovendien een voordeel
zijn voor de plaatselijke taxateurs. Wet
houder N.C. Barendregt wees die sug
gestie echter van de hand als te kost
baar. Hij lichtte verder toe dat het beleid
er al op gericht is stukken grond die niet
in gebruik zijn te verkopen.
Dat is overigens een zaak van de af
deling ruimtelijke ordening. Het grond
bedrijf voert slechts het beleid van die
afdeling uit. De wethouder zegde toe
dat het grondbedrijf nog ter discussie zal
worden gesteld.
Meer
Henk Beumkes (Pakt) geloofde niet
dat de verminderde boekwaarde van de
grond alleen door de teruggelopen
prijzen is veroorzaakt. Er moest „meer"
zijn, volgens hem. Hij verzocht dan ook
om een toelichting op de gang van
zaken.
Beumkes keerde zich tegen het aan
spreken van de saldireserves. Hij keerde
zich ook tegen de saldireserves zelf:
„Volgens onze berekening zit er nu 4 54
miljoen in die pot. Dat vinden wij een
teken van een slechte begrotingsbe
waking. Mee- en tegenvallers zouden
direct aan het licht moeten komen en
dan verwerkt worden zonder toestem
ming van Gedeputeerde Staten. (Dat
moet bij uitgaven uit de saldireserves
wél. —Red.).
Barendregt pareerde deze kritiek door
erop te wijzen dat voor een gemeente
van de grootte van Texel er volgens de
landelijke norm ongeveer vijf miljoen in
deze saldireserve mag zitten. Hij vond
het wel vreemd dat deze post de laatste
jaren was gegroeid, ondanks de slechte
tijden, maar er was niet zoveel zicht op
hoe dat was gekomen. Een oplossing
was volgens de wethouder een andere
methode bij het opstellen van begrotin
gen: dat zou „taakstellend" moeten ge
beuren, dan is er meer invloed op de
uitvoering en zullen de verschillen tus
sen begroting en uiteindelijke kosten
dus kleiner worden.
Foutieve raming
In de begroting 1983 is een fout
gemaakt bij het ramen van de salaris- en
prijsontwikkelingen. Daarvoor is
f135.630, te weinig opgenomen.
Jaarlijks mag 1/30 deel van de saldi
reserve voor normale exploitatie worden
aangewend en dat is de manier waarop
het college dit gat wil vullen, wat in de
commissie geen problemen opleverde.
Een andere oorzaak voor het begro
tingstekort ligt in de verlaging van de
algemene uitkering van het rijk, waar
door Texel f136 000, minder ontvangt
in 1983. Volgens het rijk moest dit voor
de helft door bezuinigingen worden ge
dekt en voor de andere helft door toe
passing van het profijtbeginsel. De
gemeenten werd aangeraden het riool-
en reinigingsrecht te verhogen. Het col
lege wilde dit echter niet omdat de ver
hoging dan te fors zou uitpakken: 12%
in het tweede halfjaar van 1983.
Zeven Texelse koren hebben deelge
nomen aan een door het Contact
orgaan voor Zang en Muziek georgani
seerde zangavond, vrijdag in de Her
vormde kerk te Den Burg.
De kwaliteit van de diverse koren liep
nogal uiteen, evenals het ledental,
maar de avond als geheel is zeker
geslaagd te noemen. In volgorde van
opkomst werkten de volgende zang
verenigingen aan het gevarieerde pro
gramma mee: het ouderenkoor „Zang-
lust" (mevrouw M. Ronday), „Th
gers of the Lord" (Peter Zwan
gemengd koor „Advendo" leve
mevrouw M. Ronday), het
Vrouwenkoor" (mevrouw R. Bus
Beerling), het „Interkerkelijk kooi
Wassink), „The Gospeltrain" (H
vits), en het „Texels Christelijk
nenkoor" (A. Kuikl. De namen i
haakjes horen bij de personen i
muzikale leiding van het betrcl
koor in handen hebben. De avond!
besloten met een samenzang vaP
koren. Onder leiding van de Hef
Kuik werd „Daar was een wol
spon" op een zowel voor het f
publiek als voor de uitvoerenden j
wijze vertolkt.
De halvering van de parkeertijd per
kwartje stuitte niet op bezwaren. Die
maatregel levert overigens geen ver
dubbeling van de inkomsten op. De ver
wachting is dat mensen die voorheen
voor een kwartje parkeerden dat nu ook
zullen blijven doen omdat ze binnen een
kwartier weer bij hun auto terug zijn.
Alleen als de huidige minimumtijd van
een half uur gehandhaafd zou kunnen
worden en daarvoor 50 cent zou kunnen
worden berekend, dan zou er verdub
beling van inkomsten zijn. Het bleek
echter technisch niet mogelijk de par-
keermeters op een minimuminworp van
twee kwartjes af te stellen.
Poster was overigens alleen vóór het
voorstel omdat de maatregel een grote
re doorstroming van auto's tot gevolg
zou hebben.
Paul Kikkert (Texels Belang) plaatste
kritische kanttekeningen bij een post
van f500, voor het laten drukken van
parkeerbonnen, hij vond dat bedrag aan
de hoge kant.
Verhouding
De vierde oorzaak voor het begro
tingstekort is de wijziging van de finan
ciële verhouding met het rijk. Daar zijn
zowel mee- als tegenvallers te vinden.
De algemene uitkering van het rijk werd
tot nog toe vooral in evenredigheid met
het aantal inwoners van een gemeente
toegewezen. Men heeft nu echter be
sloten dat er vooral in evenredigheid
met het aantal gebouwen in de ge
meente wordt toegewezen. In de prak
tijk komt dat er op neer dat de grote
steden meer krijgen ten koste van de
landelijke gemeenten. Deze andere ma
nier van berekenen wordt ook toegepast
op een speciale uitkering voor de Wad
deneilanden, de zg' „verfijningsrege
ling" die nu ruim f36.000,— minder
oplevert. De gemeentelijke herindeling
levert Texel echter weer méér geld op
door het grotere oppervlak Waddenzee
dat bij het eiland zal horen. De uitkering
stijgt daarvoor met f223.685, Alle
maatregelen die in deze paragraaf zijn
beschreven zijn overigens van toepas
sing op 1984. De cijfers zijn dan ook nog
niet definitief.
De meerderheid van het college
van B. en W. is niet van plan de
meerkosten als gevolg van een dak-
hellingeis in het buitengebied te ver
goeden. Zoals bekend is een be
zwaarschrift van de heer Zijm, Leem
kuil 3, waarin werd gevraagd om
schadevergoeding in verband met de
geëiste dakhelling van dertig graden,
door de kroon afgewezen, waarbij
echter in het midden is gelaten of bij
door het eisen van een bepaalde
dakhelling meer kosten voor de
bouwer optreden en of deze vergoed
zouden moeten worden.
De Kroon was van mening dat Zijm
door het voeren van een artikel 19 pro-
ceduere juist in een gunstiger positie
kwam. Het realiseren van de huidige
ligboxenstal zou volgens het nog gel
dende uitbreidingsplan helemaal niet
mogelijk zijn geweest. Omdat de Kroon
geen uitspraak heeft gedaan dat het
eisen van een dertig procent dakhelling
meerkosten met zich meebrengt, had
de gemeenteraad gevraagd of het toch
mogelijk is de bijdrageregeling op dit
punt te verruimen. Ook de agrarische
standsorganisaties hebben daarop
aangedrongen maar genoemde organi
saties waren tegenstander van een
onderzoek waarbij inventarisatie van
alle bouwblokken zou plaatsvinden.
„Men vreesde dat de agrariërs later on
voldoende armslag zouden hebben om
een eventuele uitbreiding te realiseren"
aldus de afdeling ruimtelijke ordening.
Wel is een bouw-technisch onder
zoek uitgevoerd maar daaruit is niet
duidelijk geworden wat toekomstige
bouwplannen zouden kunnen zijn.
Het enige dat uit het onderzoek kan
worden geconcludeerd is dat de dak
hellingen grotendeels het minimum van
Vrijdag werd bij da politie een bun
del kleding en onderkleding
afgeleverd die nabij paal 22 op het
strand was gevonden.
In de kleding werden o.a. een porte
monnee en brieven gevonden. Uit de
brieven kwam naar voren dat de eige
naar van de kleding zich van het leven
wilde beroven. Uit onderzoek bleek dat
de bundel kleren vorige week
woensdag al op het strand lag. Een
stoffelijk overschot is niet gevonden en
de eigenaar van de kleren is landelijk als
vermist opgegeven.
I
dertig graden overschrijden
vindt dan ook dat de dakhellingB
van het bestemmingsplan goed a; I
tenibij.de.huidige situatie. „Dezi
staterjng sluit, mede.aan bij de (j
achter de bijdrageregeling: ,,de
male eisen" in het bestemmingsp I
de „extra eisen" in artikel 49
schriften".
Het idee om voor elke eis in hl
stemmingsplan een schadevergo I
mogelijkheid te geven, wordt
RO van de hand gewezen,
dat het hier niet gaat om
billijke of onredelijke eisen. Een I
graden-eis is, volgens RO, niet
lijk omdat het gaat om het
van de algemeen aanvaarde
van sommige gebieden".
en
Betwistejjjv
„Niemand zal betwisten da|
Hogeberg-gebied van een
waarde is, landschappelijk gezien
bijvoorbeeld de polders en eem
bijdrage van de bewoners van i) I
deelgebieden ter bescherming vu
waarden mag worden verwacht
men uitgaat van het tegendeel dJ
dat kunnen betekenen dat
financiële vergoedingen besch
moeten komen voor eisen in
bouwde kom voor hellingen va' I
van dertig tot zestig graden, mee I
die concludeert dat de eisen in
eenstemming zijn met de ken» )t
van een bepaald gebied en dat 11
een redelijk voorschrift worde
schouwd.
Als men wel van mening zou
dakhellingseisen financieel
worden gecompenseerd (wat
praktijk neer zou komen op uitl
van de huidige regeling) dan
bestemmingsplan buitengebied
gewijzigd. Voor het Hogeberg-
zou dit geen hoge kosten né
meebrengen, want gezien de bo
tiviteit (één gebouw per jaar) en
cijfering van de meerkosten, 2%
totale kosten, zou dit bij een
van twee ton neerkomen op vier
per jaar.
Het advies van RO zal in
commissie als discussiestuk ofl
komen, waarbij het college m rrï I
heid zich dus al heeft uitges: p
voor het niet vergoeden van ut
ten. De wethouders Barende!
Schilling vonden dat eventuek
kosten wel vergoed moeten
worden.
Za.