ti PAKT komt met ideeën voor werkgelegenheid In 1983 geen verhoging van gemeentebelasting Meerkosten dakhelling» niet vergoeden Ondanks gat van zes ton A Meer dan 700 artikelen op orgelveiling Eecen-EZO keukens Nachtbraken Bonne toch naar De Waal Geslaagde zangavond zeven Texelse koren Kleding op strand achtergelaten Dorpsstraat 809 - Oudkarspel Toonzaal met 23 opstellingen is open ma.t/m vr. van 8.30-17.30 u. KOOPAVOND Donderdag van 18.30-21.00 uur o.a. Keiler en Allmilmö keukens PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 15 MAART De champignonkwekerij in Den Hoorn zou opnieuw kunnen gaan draaien door toepassing van de regeling voor experimentele arbeids plaatsen voor jongeren. De huidige eigenaar van de kwekerij (A. Lap) heeft de nog volledig als kwekerij ingerichte schuur niet nodig voor zijn bedrijf en wil in beginsel meewerken. Als er belangstelling voor bestaat en de financiën zijn geregeld, kan direct worden begonnen. lhi is een van de ideeën in een voor- jeugdwerkloosheid kan worden ingezet. stel dat de Pakt-fractie uit de gemeente raad bij de raad heeft ingediend en waarin uitvoerig uitvoerig wordt inge gaan op mogelijkheden om het ge meentelijk werkgelegenheidsbeleid te verbeteren. Een andere concrete zaak die in het voorstel is genoemd is dat Texelaars die met ideeën over werkge legenheid rondlopen, worden opgeroe pen om met de gemeente contact op te nemen waarbij vast moet staan dat zij worden geholpen. Verder moet de gemeente zorgen dat er plannen klaar liggen die in aanmerking komen als aanvullend werkproject. Zodra er geld beschikbaar is, kan er dan worden inge haakt. Plicht De Pakt-fractie vindt dat de ge meenteraad de plicht heeft een zo goed mogelijk taakstellend werkgelegen heidsbeleid te ontwikkelen. Binnen de beperkte financiële mogelijkheden is een actief, stimulerend en ondersteunend beleid hoogst noodzakelijk. De Pakt-fractie gaat ervan uit dat op Texel, evenals elders in het land mensen zijn met ideeën om zelf iets te beginnen. Zij hebben een laatste stimulans" nodig in de vorm van een handreiking van de gemeente. De afstand naar rijk en provincie is zo groot dat initiatieven al snel kunnen vastlopen, zo wordt in het voorstel verondersteld. Het is dus de gemeente die medewerking moet geven en daarvoor een systematische methode moet ontwikkelen. Daarbij moet niet teveel in details worden getreden want dat moet aan de betrokkenen zelf worden overgelaten. Er moet een voorwaarden scheppend beleid" wor den ontwikkeld dat aansluit bij wensen vanuit de bevolking. De oude werkge- legenheidscommissie deed het precies andersom. Deze kwam het plannen waarvoor later gegadigden moesten worden gezicht en daar is niets van terecht gekomen. Taakstellend Het gaat er dus om te werken met concrete ideeën vanuit de bevolking. In het taakstellend beleid moeten de doel stellingen duidelijk zijn aangegeven met eventueel prioriteiten. De financiële mogelijkheden en gevolgen moeten worden onderzocht en nagegaan moet worden of uitvoering van het gewenste beleid veranderingen binnen de ge meentelijke organisatie noodzakelijk maakt. Ook moet worden nagegaan op welke wijze de commissie bestrijding Als doelstellingen vermeldt het Pakt- voorstel: behoud en bevordering van werkgelegenheid in de marktsector; behoud en bevordering van de werk gelegenheid in de overheids- en gesub sidieerde sector en het bevorderen van arbeidsmogelijkheden voor niet-actie- ven. Ideeën die al bestaan over bevor dering van de werkgelegenheid moeten worden gebundeld. Er moet overleg worden geregeld tussen gemeente, werkgelegenheidscommissie, geweste lijk arbeidsbureau, (beroeps)onderwijs, middenstand en overig bedrijfsleven. Subsidiebank Verder moet er een subsidiebank komen, waar alle toepasbare subsidie regelingen worden samengebracht en bijgehouden. Nodig is tevens een cen traal coördinatiepunt voor werkgele- genheidszaken binnen het gemeentelij ke apparaat en een begeleidend ambte naar. Onderzocht moet worden of hulp van buitenaf kan worden verkregen, bijvoorbeeld van regionale instellingen. De gemeente moet voor voldoende industrieterrein zorgen en mogelijkhe den bieden voor kleine ambachtelijke bedrijven in de dorpskernen waarbij verkoop van eigen produkten wordt toegestaan. Uitvoering Wat het uitvoerend beleid betreft staat in het Pakt-voorstel het volgende: Op de veiling die zaterdag a.s. wordt gehouden ten bate van de restauratie van het r.k. kerkorgel in Den Burg zullen meer dan 700 goederen en diensten aan de man worden gebracht. De laatste dagen zijn nog veel aanbiedingen bin nengekomen, waaronder bijzonderhe den zoals een drachtig schaap en tal van andere levende dieren, een zeiltocht naar de Razende Bol, een van zilver gemaakt „schilderij", series zilveren munten en 64 ingebonden jaargangen van de Katholieke Illustratie. Vrijdagmidagdag tussen 16.00 en 21.00 uur is er kijkgelegenheid in de schuur aan de Maricoweg en kan men ook de catalogus en het koopnummer kopen. De catalogus is woensdag (mor gen) al te koop bij Artima in de Gra venstraat, Centra in de Weverstraat en bij de heer F. Jorna, Beatrixlaan 16. 1. Het verstrekken van passende in formatie aan mensen die iets willen beginnen. 2. Ondersteuning bij onderzoek naar haalbaarheid van de aangedragen idee- en. 3. Financiële hulp door zelf subsidie te geven of door bemiddeling bij het verkrijgen van subsidies van hogere overheden. 4. Promotie van produkten of diensten. 5. Financiële garantstelling van begin nende bedrijven/bedrijfjes of door het beschikbaar stellen van eenvoudige be drijfsruimte op huurbasis. 6. Zo ook voor bedrijfjes die starten vanuit een uitkeringssituatie, waarbij de mogelijkheid moet worden geschapen om tijdelijk met behoud van uitkering te werken. 7. Zorgen voor zo snel mogelijke af handeling van benodigde planologische en/of hinderwetprocedures. 8. Het opzetten van experimentele ar beidsplaatsen voor jongeren. 9. Het bevorderen van stageplaatsen om jongeren werkervaring te laten op doen. 10. Onderzoeken wat kan worden ge daan met de rapporten van de voor malige werkgelegenheidscommissie. Financiën Het Pakt vindt dat bij het geven van financiële steun voor werkgelegen- heidsideeën niet alleen moet worden gekeken naar de commerciële winst mogelijkheden; ook de levensvatbaar heid als bijdrage aan de werkgele genheid moet worden gewogen. On dernemers moeten zonder onderscheid worden behandeld. Doel van de steun moet zijn dat levensvatbare bedrijven met een verkoopbaar produkt van de grond kunnen komen. De activiteiten van beginnende ondernemers moeten gericht zijn op „gaten" in de markt. Wat de overheids- en gesubsidieerde sector betreft vindt het Pakt dat deeltijdarbeid moet worden bevorderd en wordt om onderzoek gevraagd naar de bereidheid om 36 of 32 uur per week te werken. Verder moet gestimuleerd worden dat zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van de VUT-regeling, er moeten ver vangende werkprojecten komen, stages moeten worden gestimuleerd en er .r, h 1 rV 'j '.i-i u>OSi De eigenaar van een café in Oude- schild kreeg in de nacht van vrijdag op zaterdag een proces verbaal omdat zijn zaak veel te laat open was. De politie constateerde om half vier 's nachts, twee en een half uur na de officiële sluitingstijd, dat twintig bezoe kers nog volop van de horecafacilitei- ten, met daarbij muziek, genoten. De avond werd besloten met een samenzang van de zeven koren. Hier is ongeveer de hetft van de deelnemers te zien. moet maximaal gebruik worden ge maakt van de regeling voor Tijdelijke Arbeidsplaatsen en Werkverruimende maatregelen om jongeren ervaring op te laten doen. Ook moet de werkgele genheid die de gemeente zelf biedt, in stand wordt gelaten. Pot Het geld voor dit alles moet komen van de door de gemeente ingestelde werkgelegenheidspot waaraan door rijk en provincie ook zou moeten worden bijgedragen, terwijl ook van subsidie mogelijkheden gebruik moet worden gemaakt. Het Pakt spreekt aan het slot van het voorstel de hoop uit dat de aangedragen ideeën zullen leiden tot een „diep gaande discussie" over een verant woord werkgelegenheidsbeleid van de gemeente Texel. De heer P. C. Bonne (van Dros Sme derij) uit Eierland heeft het gebouw van het voormalige loonbedrijf Zoetelief aan de Laagwaalderweg in De Waal ge kócht Hij narri het óver van lööhbedrijf Kikkert, die-sinds enige-jaren--eigenaar was. Bonne zal het gebouw gebruiken voor de opslag van nieuwe en gebruikte landbouwmachines. Zoals bekend had Bonne al jaren geleden plannen om in De Waal, in dezelfde omgeving een showroom voor opslag van landbouw werktuigen te bouwen, wat destijds aanleiding was voor veel politieke strijd. Dat Bonne nu over een schuur in De Waal beschikt betekent echter niet dat de oude plannen voor een showroom van de baan zijn. De procedure is destijds niet doorgezet, maar zou weer gestart kunnen worden. Door diverse oorzaken moet de gemeente Texel in 1983 een begrotingsgat op vullen van f621,630, Voor driekwart zal dit vanuit de saldireserve gebeuren, dat is een pot waarin alle saldi, batig en negatief worden opgenomen en die 354 miljoen schijnt te bevatten. Door de dalende rente wordt ook bijna anderhalve ton goedgemaakt en verhoging van parkeergelden en een hoger bedrag voor riool aansluitingen leveren samen bijna f30.000,— op. De raadscommissie voor financieel, economisch en technisch beleid had donderdagavond uitgezonderd Pakt-man Henk Beumkes, geen fundamentele kritiek op deze oplossingen, wel wilde men inzicht in de stand van zaken bij het grondbedrijf. Wethouder Klaas Barendregt zegde dat toe. Het grondbedrijf van de gemeente neemt namelijk ruim de helft van het begrotingstekort voor haar rekening. De boekwaarde van de gronden die niet in exploitatie zijn opgenomen, bleek ruim twee miljoen te hoog te zijn. Dat waar deverschil zelf kon binnen het grondbe drijf opgevangen worden. De bijkomen de kosten, rente en dergelijke, moeten echter wel uit algemene middelen wor den opgevangen. Dit kosten bedragen 354 ton per jaar. Dat geld moet opzij gezet worden om het verlies bij verkoop van die grond te dekken. Om de klap voor het grondbedrijf niet zo hard aan te laten komen, stelt het college nu voor om dit jaar het hele bedrag uit de saldi reserve te betalen om vervolgens in vijf jaar de last naar het grondbedrijf zelf over te hevelen door elk jaar f70.000, minder bij te dragen. Inzage Gerbrand Poster (VVD) was niet erg te spreken over de gang van zaken. Hij had enige tijd geleden per brief op heldering gevraagd en vrij summier ant woord gekregen. Hij wilde alsnog meer duidelijkheid en was bovendien van mening dat de stukken grond die niet geexploiteerd worden, afgestoten moe ten worden. Om dergelijke fouten in de toekomst te voorkomen verzocht hij om jaarlijkse taxatie van het gemeentelijke grond bezit, dat zou bovendien een voordeel zijn voor de plaatselijke taxateurs. Wet houder N.C. Barendregt wees die sug gestie echter van de hand als te kost baar. Hij lichtte verder toe dat het beleid er al op gericht is stukken grond die niet in gebruik zijn te verkopen. Dat is overigens een zaak van de af deling ruimtelijke ordening. Het grond bedrijf voert slechts het beleid van die afdeling uit. De wethouder zegde toe dat het grondbedrijf nog ter discussie zal worden gesteld. Meer Henk Beumkes (Pakt) geloofde niet dat de verminderde boekwaarde van de grond alleen door de teruggelopen prijzen is veroorzaakt. Er moest „meer" zijn, volgens hem. Hij verzocht dan ook om een toelichting op de gang van zaken. Beumkes keerde zich tegen het aan spreken van de saldireserves. Hij keerde zich ook tegen de saldireserves zelf: „Volgens onze berekening zit er nu 4 54 miljoen in die pot. Dat vinden wij een teken van een slechte begrotingsbe waking. Mee- en tegenvallers zouden direct aan het licht moeten komen en dan verwerkt worden zonder toestem ming van Gedeputeerde Staten. (Dat moet bij uitgaven uit de saldireserves wél. —Red.). Barendregt pareerde deze kritiek door erop te wijzen dat voor een gemeente van de grootte van Texel er volgens de landelijke norm ongeveer vijf miljoen in deze saldireserve mag zitten. Hij vond het wel vreemd dat deze post de laatste jaren was gegroeid, ondanks de slechte tijden, maar er was niet zoveel zicht op hoe dat was gekomen. Een oplossing was volgens de wethouder een andere methode bij het opstellen van begrotin gen: dat zou „taakstellend" moeten ge beuren, dan is er meer invloed op de uitvoering en zullen de verschillen tus sen begroting en uiteindelijke kosten dus kleiner worden. Foutieve raming In de begroting 1983 is een fout gemaakt bij het ramen van de salaris- en prijsontwikkelingen. Daarvoor is f135.630, te weinig opgenomen. Jaarlijks mag 1/30 deel van de saldi reserve voor normale exploitatie worden aangewend en dat is de manier waarop het college dit gat wil vullen, wat in de commissie geen problemen opleverde. Een andere oorzaak voor het begro tingstekort ligt in de verlaging van de algemene uitkering van het rijk, waar door Texel f136 000, minder ontvangt in 1983. Volgens het rijk moest dit voor de helft door bezuinigingen worden ge dekt en voor de andere helft door toe passing van het profijtbeginsel. De gemeenten werd aangeraden het riool- en reinigingsrecht te verhogen. Het col lege wilde dit echter niet omdat de ver hoging dan te fors zou uitpakken: 12% in het tweede halfjaar van 1983. Zeven Texelse koren hebben deelge nomen aan een door het Contact orgaan voor Zang en Muziek georgani seerde zangavond, vrijdag in de Her vormde kerk te Den Burg. De kwaliteit van de diverse koren liep nogal uiteen, evenals het ledental, maar de avond als geheel is zeker geslaagd te noemen. In volgorde van opkomst werkten de volgende zang verenigingen aan het gevarieerde pro gramma mee: het ouderenkoor „Zang- lust" (mevrouw M. Ronday), „Th gers of the Lord" (Peter Zwan gemengd koor „Advendo" leve mevrouw M. Ronday), het Vrouwenkoor" (mevrouw R. Bus Beerling), het „Interkerkelijk kooi Wassink), „The Gospeltrain" (H vits), en het „Texels Christelijk nenkoor" (A. Kuikl. De namen i haakjes horen bij de personen i muzikale leiding van het betrcl koor in handen hebben. De avond! besloten met een samenzang vaP koren. Onder leiding van de Hef Kuik werd „Daar was een wol spon" op een zowel voor het f publiek als voor de uitvoerenden j wijze vertolkt. De halvering van de parkeertijd per kwartje stuitte niet op bezwaren. Die maatregel levert overigens geen ver dubbeling van de inkomsten op. De ver wachting is dat mensen die voorheen voor een kwartje parkeerden dat nu ook zullen blijven doen omdat ze binnen een kwartier weer bij hun auto terug zijn. Alleen als de huidige minimumtijd van een half uur gehandhaafd zou kunnen worden en daarvoor 50 cent zou kunnen worden berekend, dan zou er verdub beling van inkomsten zijn. Het bleek echter technisch niet mogelijk de par- keermeters op een minimuminworp van twee kwartjes af te stellen. Poster was overigens alleen vóór het voorstel omdat de maatregel een grote re doorstroming van auto's tot gevolg zou hebben. Paul Kikkert (Texels Belang) plaatste kritische kanttekeningen bij een post van f500, voor het laten drukken van parkeerbonnen, hij vond dat bedrag aan de hoge kant. Verhouding De vierde oorzaak voor het begro tingstekort is de wijziging van de finan ciële verhouding met het rijk. Daar zijn zowel mee- als tegenvallers te vinden. De algemene uitkering van het rijk werd tot nog toe vooral in evenredigheid met het aantal inwoners van een gemeente toegewezen. Men heeft nu echter be sloten dat er vooral in evenredigheid met het aantal gebouwen in de ge meente wordt toegewezen. In de prak tijk komt dat er op neer dat de grote steden meer krijgen ten koste van de landelijke gemeenten. Deze andere ma nier van berekenen wordt ook toegepast op een speciale uitkering voor de Wad deneilanden, de zg' „verfijningsrege ling" die nu ruim f36.000,— minder oplevert. De gemeentelijke herindeling levert Texel echter weer méér geld op door het grotere oppervlak Waddenzee dat bij het eiland zal horen. De uitkering stijgt daarvoor met f223.685, Alle maatregelen die in deze paragraaf zijn beschreven zijn overigens van toepas sing op 1984. De cijfers zijn dan ook nog niet definitief. De meerderheid van het college van B. en W. is niet van plan de meerkosten als gevolg van een dak- hellingeis in het buitengebied te ver goeden. Zoals bekend is een be zwaarschrift van de heer Zijm, Leem kuil 3, waarin werd gevraagd om schadevergoeding in verband met de geëiste dakhelling van dertig graden, door de kroon afgewezen, waarbij echter in het midden is gelaten of bij door het eisen van een bepaalde dakhelling meer kosten voor de bouwer optreden en of deze vergoed zouden moeten worden. De Kroon was van mening dat Zijm door het voeren van een artikel 19 pro- ceduere juist in een gunstiger positie kwam. Het realiseren van de huidige ligboxenstal zou volgens het nog gel dende uitbreidingsplan helemaal niet mogelijk zijn geweest. Omdat de Kroon geen uitspraak heeft gedaan dat het eisen van een dertig procent dakhelling meerkosten met zich meebrengt, had de gemeenteraad gevraagd of het toch mogelijk is de bijdrageregeling op dit punt te verruimen. Ook de agrarische standsorganisaties hebben daarop aangedrongen maar genoemde organi saties waren tegenstander van een onderzoek waarbij inventarisatie van alle bouwblokken zou plaatsvinden. „Men vreesde dat de agrariërs later on voldoende armslag zouden hebben om een eventuele uitbreiding te realiseren" aldus de afdeling ruimtelijke ordening. Wel is een bouw-technisch onder zoek uitgevoerd maar daaruit is niet duidelijk geworden wat toekomstige bouwplannen zouden kunnen zijn. Het enige dat uit het onderzoek kan worden geconcludeerd is dat de dak hellingen grotendeels het minimum van Vrijdag werd bij da politie een bun del kleding en onderkleding afgeleverd die nabij paal 22 op het strand was gevonden. In de kleding werden o.a. een porte monnee en brieven gevonden. Uit de brieven kwam naar voren dat de eige naar van de kleding zich van het leven wilde beroven. Uit onderzoek bleek dat de bundel kleren vorige week woensdag al op het strand lag. Een stoffelijk overschot is niet gevonden en de eigenaar van de kleren is landelijk als vermist opgegeven. I dertig graden overschrijden vindt dan ook dat de dakhellingB van het bestemmingsplan goed a; I tenibij.de.huidige situatie. „Dezi staterjng sluit, mede.aan bij de (j achter de bijdrageregeling: ,,de male eisen" in het bestemmingsp I de „extra eisen" in artikel 49 schriften". Het idee om voor elke eis in hl stemmingsplan een schadevergo I mogelijkheid te geven, wordt RO van de hand gewezen, dat het hier niet gaat om billijke of onredelijke eisen. Een I graden-eis is, volgens RO, niet lijk omdat het gaat om het van de algemeen aanvaarde van sommige gebieden". en Betwistejjjv „Niemand zal betwisten da| Hogeberg-gebied van een waarde is, landschappelijk gezien bijvoorbeeld de polders en eem bijdrage van de bewoners van i) I deelgebieden ter bescherming vu waarden mag worden verwacht men uitgaat van het tegendeel dJ dat kunnen betekenen dat financiële vergoedingen besch moeten komen voor eisen in bouwde kom voor hellingen va' I van dertig tot zestig graden, mee I die concludeert dat de eisen in eenstemming zijn met de ken» )t van een bepaald gebied en dat 11 een redelijk voorschrift worde schouwd. Als men wel van mening zou dakhellingseisen financieel worden gecompenseerd (wat praktijk neer zou komen op uitl van de huidige regeling) dan bestemmingsplan buitengebied gewijzigd. Voor het Hogeberg- zou dit geen hoge kosten né meebrengen, want gezien de bo tiviteit (één gebouw per jaar) en cijfering van de meerkosten, 2% totale kosten, zou dit bij een van twee ton neerkomen op vier per jaar. Het advies van RO zal in commissie als discussiestuk ofl komen, waarbij het college m rrï I heid zich dus al heeft uitges: p voor het niet vergoeden van ut ten. De wethouders Barende! Schilling vonden dat eventuek kosten wel vergoed moeten worden. Za.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 2