Cjrom "ZwartsJexels in het IEUWE „GOLLARD" OP VOEKOMST BEREKEND Automatisering op haven in fasen Parkeerterrein Horntje tijdelijk dicht MOEDERDAG Flower styling Fleur-An Hoefsmid mag wel op 't Lage Veld Texel opgenomen in Schuttevaer-race Molen van 't Noorden zaterdag open te bouwen xj te slopen tehuis f-i voor bejaarden .lain! Vertrek BOOT dactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266; ns Oosterhof, Golfslag 32, Den Burg, tel. (02220) 4988 en >k van der Heijden, De Kaai 17, Oosterend, tel. (02223) 964 ■vir advertenties, abonnementen, etc 1 nqeveld b De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, ifoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881 VRIJDAG 6 MEI 1983 e JAARGANG Nr. 9779 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs /16,60 per kwartaal 70 cent incasso; los 65 cent Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636. Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr 67 34.60.398. iorgevel van hat door Architectonburaau Alkema ontworpen nieuwe C.E. Gollards Rustoord. middags aan de kant gelegd, terwijl dat vorig jaar pas om 20.00 uur gebeurde, 's Morgens vroeg en 's avonds zijn er dus geen halfuurdiensten meer, wat volgens directeur Hoogerheide in de praktijk geen problemen zal geven omdat geble ken is dat op die uren de vervoersvraag betrekkelijk gering is. Dat is gebleken uit de computercijfers van de afgelopen zo mer. Het vervoer kan op die tijd van de dag met één schip worden verwerkt, als dat ene schip tenminste de Molengat is en dat is dan ook de bedoeling. Ingaand dinsdag 10 mei wordt de Molengat nl. dienstboot en dat blijft zo tot 1 novem ber. Het is de bedoeling in die periode de Marsdiep als tweede boot te gebruiken, maar dat is nog niet zeker omdat er met dit schip nog wat technische problemen zijn. Ais die niet tijdig worden opgelost, wordt de Texelstroom tweede boot. Overigens zijn er ook nog problemen met de Molengat, maar die hebben geen betrekking op vitale onderdelen zodat het in de vaart brengen daardoor niet kan worden vetraagd. Onder meer wordt nog gewerkt aan verbeteringen aan de automatisch werkende schuifdeuren die veel storingen vertoonden. In verband met asfalteringswerk- zaamheden (aanbrengen van een nieuwe slijtlaag) zal maandag a.s. het parkeerterrein van de veerhaven 't Horntje worden afgesloten. Alleen het parkeerterrein naast het TESO gebouw blijft beschikbaar en op de automobilisten wordt het beroep ge- daan zoveel mogelijk hier te parkeren. Parkeren mag ook in de bermen van het Landsdiep of op het terrein (meier- blisplaats) ten oosten van de veerhaven. Rijkswaterstaat zal vroeggtijdig maatre gelen nemen om te bereiken dat ook de langparkeerders op tijd weg zijn van het terrein. Als alles meeloopt zal het onge rief niet langer dan twee dagen duren, maar bij nat weer kunnen de werkzaam heden worden vertraagd. Kogerstraat 4, telefoon (02220) 4571 Het college wil medewerking ver lenen aan de vestiging van een hoefsmid op het voormalige paarden-lescentrum 't Lage Veld bij Oosterend. Door makelaarskantoor Eelman is gevraagd of dit gebruik overeenkomt met de agrarische bestemming van het pand en de gronden. Een eerdere aanvraag om in de boerderij een surfcentrum met logiesgelegenheid te mogen starten werd afgewezen. Het college oordeelt dat een hoefsme derij een agrarisch hulpbedrijf is dat bin nen het bestemmingsplan past. Boven dien wil de hoefsmid ook kippen, scha pen en paarden houden en dat wordt toegejuicht. Anders ligt het met de vraag om de bovenverdieping aan toe risten te verhuren. Volgens de afdeling ruimtelijke ordening ,,is er nauwelijks een verblijfsrecreatieve accommodatie" in 't Lage Veld en goedkeuring zou neer komen op ,,het toestaan van de bouw van appartementen bij elk willekeurig agrarisch bedrijf." Het college is het hier mee eens. Als zich geen onverwachte moeilijkheden voordoen, zal in de op van dit jaar worden begonnen met de bouw van het nieu- e verzorgingstehuis van de Clasina Emelie Goilardsstichting. et ontwerp voor het nieuwe, voor vijftig bejaarden bestemde istoord is klaar en is deze week bij de gemeente ingediend ter irkrijging van een bouwvergunning. Zoals bekend zijn al eer- er op landelijk en provinciaal niveau goedkeuringen irkregen. voor het Gollards Rustoord worden de kamers daar 18.45 m2. Een tweeper soons kamer is even groot maar beschikt daarnaast nog over een slaapkamer van 14,76m2 en sanitaire voorzieningen die ongeveer dezelfde oppervlakte innemen. Er komen in het gebouw drie 2-persoons eenheden en 44 1-persoons eenheden. Meer dan de helft van de to tale oppervlakte van het gebouw is no dig voor allerlei centrale voorzieningen: portaal, biljartkamer, centrale hal met re ceptie, lift, invalidentoilet, toiletten, familie- en bestuurskamer, opslagruimte, keuken, directiekantoor, recreatiezaal met toneel, buffet, dagverblijf voor het personeel, wasserij, linnenkamer, garde robe, magazijn, vrieskasten, broodkeu ken, werkplaats, garage en opbaarruim te. Een verdieping hoger komen een dagverblijf voor de bejaarden, hobby ruimte, kapsalon, zusterpost, zit- slaapkamer van de nachtzuster en een Het eiland Texel is opgenomen in de Schuttevaer-race", een evene ment voor sportievelingen dat van 9 tot en met 11 juni op het IJssetmeer en in het Waddenzeegebied wordt gehouden en waarbij het niet alleen aankomt op zeilen maar ook op fiet sen en hardlopen. De wedstrijd, bedoeld voor mensen van de Nederlandse Kruiser Klasse (NKK), is een initiatief van het Weekblad Schuttevear. Gestart wordt in Stavoren en vandaar gaat het naar havens op Texel, Vlieland, Harlingen en Terschelling en weer terug naar Stavoren waar ook gefinisht wordt. Op Texel en in Harlingen moet een be manningslid zo snel mogelijk op een ge reedstaande fiets een parcours van 50 km afleggen. Op Vlieland en Terschelling wordt hardgelopen; ongeveer 20 km op Vlieland en 12 kilometer op Terschelling. De organisatie verwacht een extra han dicap voor de hardlopers op Vlieland, die daar omstreeks middernacht (donderdag op vrijdag) in actie zullen komen. Er wordt in de Schuttevaer-race namelijk dag en nacht doorgezeild, -gefietst of - gehold. Bij terugkeer in Stavoren dient het jacht eerst afgemeerd te worden, waarna de fitste opvarende in een laatste spurt het journaal naar de eind- post moet brengen. Pas dan is men gefinisht. Als de windkracht het toelaat draait zaterdag de poldermolen van 't Noorden. In het kader van de Nati onale Molendag is de molen ook van binnen te bezichtigen en molenaar André Keizer zal deskundige uitleg geven. De molen is gratis voor publiek geo pend van 10.30 tot 17.00 uur. Dit zomer seizoen zal dat elke eerste zaterdag van de maand het geval zijn. ziekenafdeling met onderzoekkamer e.d. De cv/warmwaterinstallatie bevindt zich in de hoogste verdieping. Meer verzorging De maten en inrichting van het nieu we Gollards Rustoord zijn afgestemd op de verzorgingsbehoefte die (in verband met het hogere leeftijd waarop mensen in het bejaardenhuis gaan) veel groter is dan vroeger. Door in dat opzicht ook met de toekomst rekening te houden, is het totale gebouw groter geworden dan aanvankelijk de bedoeling was. Het past daarom niet meer op het meest geschik te deel van de beschikbare grond, zodat de C.E. Gollards Stichting er een aan grenzend terreintje heeft bijgekocht. Dit heeft echter een andere bestemming zo dat een artikel 19 procedure nodig is om Op deze plattegrond wordt aangegeven waar het nieuwe tehuis komt. De ligging ten opzichte van de zon 1de vleugel met de kamers ligt 15 graden door het noordenI is zodanig dat de kamers aan de achter- en voorzijde evenveel zon ontvangen. de bouw mogelijk te maken. Het ziet er naar uit dat B en W hier van harte aan zullen meewerken omdat tegen de ge vraagde bestemmingswijziging geen planologische bezwaren bestaan. Het bestuur van de Gollards Stichting verkeert echter toch in spanning omdat als gevolg van de bezuinigingen bij het rijk het aantal bejaardenhuizen dat per jaar mag worden gebouwd aan beper kingen onderhevig is. Om in het contin gent voor 1983 te kunnen worden „mee genomen" is het nodig dat voor 1 okto ber met de bouw kan worden begonnen. Ook omdat de rente momenteel redelijk is, wordt gehoopt dat met de procedure die voor het verkrijgen van de bouwver gunning nodig is, zo weinig mogelijk tijd verloren zal gaan. Het nieuwe verzor gingstehuis zal meer dan vier miljoen gulden kosten en betekent een flinke portie werk voor de bouwnijverheid. Een dezer dagen worden op het veerhaventerrein in Den Hel der de drive-in loketten in gebruik genomen. Automobilisten die met de boot meewillen en het nu afsluitbare opstelterrein oprijden moeten hier voortaan hun kaartje kopen. In de tweede helft van mei komt ook de verkeerstoren in functie. Van hieruit wordt het opstellen geregeld en worden de slagbomen en hek ken bediend waardoor de auto's op het schip kunnen worden toegelaten. Ingaand eind juni zal de man in de verkeerstoren te vens de brug bedienen en wordt de functie van „brugman" dus overbodig. zich volgens een al jaren geleden op gesteld scenario, dat gericht is op het bereiken van maximale efficiency: zoveel mogelijk vervoeren tegen zo weinig mo gelijke personeels- en andere kosten. Zomerdienstregeling Kostenbestrijding is ook de drijf veer geweest om te snoeien in de zo merdienstregeling die 29 mei van kracht wordt. Gedurende de zomer periode (die loopt tot 12 september) zullen dagelijks zes diensten minder worden gevaren dan in de zomer van 1982. Want pas om half tien zal naast de dienstboot de tweede boot gaan varen (vorig jaar was dat half acht) en die tweede boot wordt reeds om half vijf 's Omstreeks die tijd vervalt ook de kaartcontrole vlak voor het aan boord gaan. Dat is niet meer nodig omdat de auto's toch op een afgesloten terrein staan nadat in het drive-in loket het kaartje is gekocht. De kaartverkoper al daar kan dus makkelijk tegelijk contro leur zijn. Verder is het de bedoeling om nog voor het hoogseizoen „kaartvernie- tigers" te installeren voor voetgangers. Een kaartvernietiger is een apparaat bij het loket waar de passagier zijn kaartje (dat daartoe van streepjescode is voor zien) indoet, waarna het automatisch wordt geknipt en geregistreerd. Vervol gens komt het tourniquet in werking. Proefperiode Of het in de praktijk allemaal direct perfect en naar ieders genoegen zal wer ken, zal nog moeten blijken. „We hou den rekening met kinderziektes en met de kans dat bepaalde onderdelen van het nieuwe systeem in de praktijk minder goed bevallen. De periode tot augustus beschouwen we daarom als een proef. Dan zal worden bekeken hoe alles heeft gedraaid en wordt er zonodig gerepa reerd of aangepast. Voor die tijd zullen we niet elke kleinigheid verhelpen", al dus Teso-directeur Th. Hoogerheide, die nu al weet dat zowel personeelsleden als passagiers erg aan deze automatisering zullen moeten wennen. Hij geeft toe dat het aan boord gaan geen erg romanti sche aangelegenheid meer is. De passa giers zullen nauwelijks nog mensen van Teso tegenkomen. Omdat de mogelijk heid om iets te vragen dus ook beperkt is, wordt naast de gewone klok op de verkeerstoren telkens de vertrektijd van de eerstvolgende boot in digitale cijfers aangegeven en is er ook informatie op borden. Efficiency Het oude Gollards Rustoord voldoet al en niet meer aan de eisen die tegen- jordig aan bejaardenhuizen worden steld en zal worden gesloopt. Het is agelijk dat pas te doen als het nieuwe tuis klaar is, want de nieuwe Gollards mt op een terrein dat achter het huidi- gebouw ligt (zie tekening). Veel men- n vinden het bijzonder jammer dat het ai ogende bestaande rusthuis onder slopershamers moet, maar het staat stdat het niet anders kan. Aanpassing n het bestaande gebouw aan de nieu- i eisen zou wel mogelijk zijn, maar is ar verhouding erg kostbaar en leidt tot n onpraktisch gebouw. Ook het bou- in van een nieuw tehuis op een heel dere plaats en het geven van een an- re bestemming aan het bestaande ge- 'uw zodat dit niet gesloopt hoeft te rrden, is een onmogelijkheid geble- n. Er wordt namelijk veel waarde aan hecht dat men het bejaardenhuis op trekkelijk korte afstand van het dorps- ntrum kan bouwen en een alternatief luwterrein is niet beschikbaar. Compact Het nieuwe Gollards Rustoord dat or het Architectenbureau Alkema uit l Koog is ontworpen, wordt een ge- uw met drie woonlagen, waardoor t een kleinere oppervlakte in beslag nemen dan het oude rustoord dat ree verdiepingen telt en daarom van 'ge gangen is voorzien. Qua stijl en 'vang zal het nieuwe gebouw een etje lijken op het r.k. bejaardenhuis it Jan. Het spreekt vanzelf dat het nieuwe te- is zal beantwoorden aan de heden- agse, door de overheid gestelde ei- n, maar dat is zwak uitgedrukt, want sommige opzichten wordt zelfs op skomstige eisen vooruitgelopen. Dat tót met name voor de grootte van de tiers. Bij informatie is duidelijk gewor- o dat eenpersoonskamers in de nabije Bkomst minimaal 17m2 moeten zijn, 'ar blijkens het nu ingediende ontwerp Zondag 8 mei moederdag leef goud als 'e "en haar houdt, (ijk bij uw vwelier. Bakker B.v. De automatiseringsoperatie voltrekt De verkeerstoren die 16 meI in gebruik wordt genomen. (Foto Dirk Kuiter!.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 1