Cjrom "ZwartsJexels in het
IEUWE „GOLLARD" OP
VOEKOMST BEREKEND
Automatisering op
haven in fasen
Parkeerterrein Horntje
tijdelijk dicht
MOEDERDAG
Flower styling Fleur-An
Hoefsmid mag wel
op 't Lage Veld
Texel opgenomen in
Schuttevaer-race
Molen van 't Noorden
zaterdag open
te bouwen xj
te slopen tehuis
f-i voor bejaarden
.lain!
Vertrek BOOT
dactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266;
ns Oosterhof, Golfslag 32, Den Burg, tel. (02220) 4988 en
>k van der Heijden, De Kaai 17, Oosterend, tel. (02223) 964
■vir advertenties, abonnementen, etc
1 nqeveld b De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
ifoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881
VRIJDAG 6 MEI 1983
e JAARGANG Nr. 9779
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs /16,60 per kwartaal
70 cent incasso; los 65 cent
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636.
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr 67 34.60.398.
iorgevel van hat door Architectonburaau Alkema ontworpen nieuwe C.E. Gollards Rustoord.
middags aan de kant gelegd, terwijl dat
vorig jaar pas om 20.00 uur gebeurde, 's
Morgens vroeg en 's avonds zijn er dus
geen halfuurdiensten meer, wat volgens
directeur Hoogerheide in de praktijk
geen problemen zal geven omdat geble
ken is dat op die uren de vervoersvraag
betrekkelijk gering is. Dat is gebleken uit
de computercijfers van de afgelopen zo
mer. Het vervoer kan op die tijd van de
dag met één schip worden verwerkt, als
dat ene schip tenminste de Molengat is
en dat is dan ook de bedoeling. Ingaand
dinsdag 10 mei wordt de Molengat nl.
dienstboot en dat blijft zo tot 1 novem
ber. Het is de bedoeling in die periode de
Marsdiep als tweede boot te gebruiken,
maar dat is nog niet zeker omdat er met
dit schip nog wat technische problemen
zijn. Ais die niet tijdig worden opgelost,
wordt de Texelstroom tweede boot.
Overigens zijn er ook nog problemen
met de Molengat, maar die hebben geen
betrekking op vitale onderdelen zodat
het in de vaart brengen daardoor niet
kan worden vetraagd. Onder meer wordt
nog gewerkt aan verbeteringen aan de
automatisch werkende schuifdeuren die
veel storingen vertoonden.
In verband met asfalteringswerk-
zaamheden (aanbrengen van een
nieuwe slijtlaag) zal maandag a.s.
het parkeerterrein van de veerhaven
't Horntje worden afgesloten.
Alleen het parkeerterrein naast het
TESO gebouw blijft beschikbaar en op
de automobilisten wordt het beroep ge-
daan zoveel mogelijk hier te parkeren.
Parkeren mag ook in de bermen van het
Landsdiep of op het terrein (meier-
blisplaats) ten oosten van de veerhaven.
Rijkswaterstaat zal vroeggtijdig maatre
gelen nemen om te bereiken dat ook de
langparkeerders op tijd weg zijn van het
terrein. Als alles meeloopt zal het onge
rief niet langer dan twee dagen duren,
maar bij nat weer kunnen de werkzaam
heden worden vertraagd.
Kogerstraat 4,
telefoon (02220) 4571
Het college wil medewerking ver
lenen aan de vestiging van een
hoefsmid op het voormalige
paarden-lescentrum 't Lage Veld bij
Oosterend. Door makelaarskantoor
Eelman is gevraagd of dit gebruik
overeenkomt met de agrarische
bestemming van het pand en de
gronden. Een eerdere aanvraag om
in de boerderij een surfcentrum met
logiesgelegenheid te mogen starten
werd afgewezen.
Het college oordeelt dat een hoefsme
derij een agrarisch hulpbedrijf is dat bin
nen het bestemmingsplan past. Boven
dien wil de hoefsmid ook kippen, scha
pen en paarden houden en dat wordt
toegejuicht. Anders ligt het met de
vraag om de bovenverdieping aan toe
risten te verhuren. Volgens de afdeling
ruimtelijke ordening ,,is er nauwelijks
een verblijfsrecreatieve accommodatie"
in 't Lage Veld en goedkeuring zou neer
komen op ,,het toestaan van de bouw
van appartementen bij elk willekeurig
agrarisch bedrijf." Het college is het hier
mee eens.
Als zich geen onverwachte moeilijkheden voordoen, zal in de
op van dit jaar worden begonnen met de bouw van het nieu-
e verzorgingstehuis van de Clasina Emelie Goilardsstichting.
et ontwerp voor het nieuwe, voor vijftig bejaarden bestemde
istoord is klaar en is deze week bij de gemeente ingediend ter
irkrijging van een bouwvergunning. Zoals bekend zijn al eer-
er op landelijk en provinciaal niveau goedkeuringen
irkregen.
voor het Gollards Rustoord worden de
kamers daar 18.45 m2. Een tweeper
soons kamer is even groot maar beschikt
daarnaast nog over een slaapkamer van
14,76m2 en sanitaire voorzieningen die
ongeveer dezelfde oppervlakte innemen.
Er komen in het gebouw drie
2-persoons eenheden en 44 1-persoons
eenheden. Meer dan de helft van de to
tale oppervlakte van het gebouw is no
dig voor allerlei centrale voorzieningen:
portaal, biljartkamer, centrale hal met re
ceptie, lift, invalidentoilet, toiletten,
familie- en bestuurskamer, opslagruimte,
keuken, directiekantoor, recreatiezaal
met toneel, buffet, dagverblijf voor het
personeel, wasserij, linnenkamer, garde
robe, magazijn, vrieskasten, broodkeu
ken, werkplaats, garage en opbaarruim
te. Een verdieping hoger komen een
dagverblijf voor de bejaarden, hobby
ruimte, kapsalon, zusterpost, zit-
slaapkamer van de nachtzuster en een
Het eiland Texel is opgenomen in
de Schuttevaer-race", een evene
ment voor sportievelingen dat van 9
tot en met 11 juni op het IJssetmeer
en in het Waddenzeegebied wordt
gehouden en waarbij het niet alleen
aankomt op zeilen maar ook op fiet
sen en hardlopen.
De wedstrijd, bedoeld voor mensen
van de Nederlandse Kruiser Klasse
(NKK), is een initiatief van het Weekblad
Schuttevear.
Gestart wordt in Stavoren en vandaar
gaat het naar havens op Texel, Vlieland,
Harlingen en Terschelling en weer terug
naar Stavoren waar ook gefinisht wordt.
Op Texel en in Harlingen moet een be
manningslid zo snel mogelijk op een ge
reedstaande fiets een parcours van 50
km afleggen. Op Vlieland en Terschelling
wordt hardgelopen; ongeveer 20 km op
Vlieland en 12 kilometer op Terschelling.
De organisatie verwacht een extra han
dicap voor de hardlopers op Vlieland, die
daar omstreeks middernacht (donderdag
op vrijdag) in actie zullen komen. Er
wordt in de Schuttevaer-race namelijk
dag en nacht doorgezeild, -gefietst of -
gehold. Bij terugkeer in Stavoren dient
het jacht eerst afgemeerd te worden,
waarna de fitste opvarende in een
laatste spurt het journaal naar de eind-
post moet brengen. Pas dan is men
gefinisht.
Als de windkracht het toelaat
draait zaterdag de poldermolen van
't Noorden. In het kader van de Nati
onale Molendag is de molen ook van
binnen te bezichtigen en molenaar
André Keizer zal deskundige uitleg
geven.
De molen is gratis voor publiek geo
pend van 10.30 tot 17.00 uur. Dit zomer
seizoen zal dat elke eerste zaterdag van
de maand het geval zijn.
ziekenafdeling met onderzoekkamer e.d.
De cv/warmwaterinstallatie bevindt zich
in de hoogste verdieping.
Meer verzorging
De maten en inrichting van het nieu
we Gollards Rustoord zijn afgestemd op
de verzorgingsbehoefte die (in verband
met het hogere leeftijd waarop mensen
in het bejaardenhuis gaan) veel groter is
dan vroeger. Door in dat opzicht ook
met de toekomst rekening te houden, is
het totale gebouw groter geworden dan
aanvankelijk de bedoeling was. Het past
daarom niet meer op het meest geschik
te deel van de beschikbare grond, zodat
de C.E. Gollards Stichting er een aan
grenzend terreintje heeft bijgekocht. Dit
heeft echter een andere bestemming zo
dat een artikel 19 procedure nodig is om
Op deze plattegrond wordt aangegeven waar het nieuwe tehuis komt. De ligging ten opzichte
van de zon 1de vleugel met de kamers ligt 15 graden door het noordenI is zodanig dat de kamers
aan de achter- en voorzijde evenveel zon ontvangen.
de bouw mogelijk te maken. Het ziet er
naar uit dat B en W hier van harte aan
zullen meewerken omdat tegen de ge
vraagde bestemmingswijziging geen
planologische bezwaren bestaan.
Het bestuur van de Gollards Stichting
verkeert echter toch in spanning omdat
als gevolg van de bezuinigingen bij het
rijk het aantal bejaardenhuizen dat per
jaar mag worden gebouwd aan beper
kingen onderhevig is. Om in het contin
gent voor 1983 te kunnen worden „mee
genomen" is het nodig dat voor 1 okto
ber met de bouw kan worden begonnen.
Ook omdat de rente momenteel redelijk
is, wordt gehoopt dat met de procedure
die voor het verkrijgen van de bouwver
gunning nodig is, zo weinig mogelijk tijd
verloren zal gaan. Het nieuwe verzor
gingstehuis zal meer dan vier miljoen
gulden kosten en betekent een flinke
portie werk voor de bouwnijverheid.
Een dezer dagen worden op het veerhaventerrein in Den Hel
der de drive-in loketten in gebruik genomen. Automobilisten
die met de boot meewillen en het nu afsluitbare opstelterrein
oprijden moeten hier voortaan hun kaartje kopen. In de tweede
helft van mei komt ook de verkeerstoren in functie. Van hieruit
wordt het opstellen geregeld en worden de slagbomen en hek
ken bediend waardoor de auto's op het schip kunnen worden
toegelaten. Ingaand eind juni zal de man in de verkeerstoren te
vens de brug bedienen en wordt de functie van „brugman" dus
overbodig.
zich volgens een al jaren geleden op
gesteld scenario, dat gericht is op het
bereiken van maximale efficiency: zoveel
mogelijk vervoeren tegen zo weinig mo
gelijke personeels- en andere kosten.
Zomerdienstregeling
Kostenbestrijding is ook de drijf
veer geweest om te snoeien in de zo
merdienstregeling die 29 mei van
kracht wordt. Gedurende de zomer
periode (die loopt tot 12 september)
zullen dagelijks zes diensten minder
worden gevaren dan in de zomer van
1982.
Want pas om half tien zal naast de
dienstboot de tweede boot gaan varen
(vorig jaar was dat half acht) en die
tweede boot wordt reeds om half vijf 's
Omstreeks die tijd vervalt ook de
kaartcontrole vlak voor het aan boord
gaan. Dat is niet meer nodig omdat de
auto's toch op een afgesloten terrein
staan nadat in het drive-in loket het
kaartje is gekocht. De kaartverkoper al
daar kan dus makkelijk tegelijk contro
leur zijn. Verder is het de bedoeling om
nog voor het hoogseizoen „kaartvernie-
tigers" te installeren voor voetgangers.
Een kaartvernietiger is een apparaat bij
het loket waar de passagier zijn kaartje
(dat daartoe van streepjescode is voor
zien) indoet, waarna het automatisch
wordt geknipt en geregistreerd. Vervol
gens komt het tourniquet in werking.
Proefperiode
Of het in de praktijk allemaal direct
perfect en naar ieders genoegen zal wer
ken, zal nog moeten blijken. „We hou
den rekening met kinderziektes en met
de kans dat bepaalde onderdelen van
het nieuwe systeem in de praktijk minder
goed bevallen. De periode tot augustus
beschouwen we daarom als een proef.
Dan zal worden bekeken hoe alles heeft
gedraaid en wordt er zonodig gerepa
reerd of aangepast. Voor die tijd zullen
we niet elke kleinigheid verhelpen", al
dus Teso-directeur Th. Hoogerheide, die
nu al weet dat zowel personeelsleden als
passagiers erg aan deze automatisering
zullen moeten wennen. Hij geeft toe dat
het aan boord gaan geen erg romanti
sche aangelegenheid meer is. De passa
giers zullen nauwelijks nog mensen van
Teso tegenkomen. Omdat de mogelijk
heid om iets te vragen dus ook beperkt
is, wordt naast de gewone klok op de
verkeerstoren telkens de vertrektijd van
de eerstvolgende boot in digitale cijfers
aangegeven en is er ook informatie op
borden.
Efficiency
Het oude Gollards Rustoord voldoet al
en niet meer aan de eisen die tegen-
jordig aan bejaardenhuizen worden
steld en zal worden gesloopt. Het is
agelijk dat pas te doen als het nieuwe
tuis klaar is, want de nieuwe Gollards
mt op een terrein dat achter het huidi-
gebouw ligt (zie tekening). Veel men-
n vinden het bijzonder jammer dat het
ai ogende bestaande rusthuis onder
slopershamers moet, maar het staat
stdat het niet anders kan. Aanpassing
n het bestaande gebouw aan de nieu-
i eisen zou wel mogelijk zijn, maar is
ar verhouding erg kostbaar en leidt tot
n onpraktisch gebouw. Ook het bou-
in van een nieuw tehuis op een heel
dere plaats en het geven van een an-
re bestemming aan het bestaande ge-
'uw zodat dit niet gesloopt hoeft te
rrden, is een onmogelijkheid geble-
n. Er wordt namelijk veel waarde aan
hecht dat men het bejaardenhuis op
trekkelijk korte afstand van het dorps-
ntrum kan bouwen en een alternatief
luwterrein is niet beschikbaar.
Compact
Het nieuwe Gollards Rustoord dat
or het Architectenbureau Alkema uit
l Koog is ontworpen, wordt een ge-
uw met drie woonlagen, waardoor
t een kleinere oppervlakte in beslag
nemen dan het oude rustoord dat
ree verdiepingen telt en daarom van
'ge gangen is voorzien. Qua stijl en
'vang zal het nieuwe gebouw een
etje lijken op het r.k. bejaardenhuis
it Jan.
Het spreekt vanzelf dat het nieuwe te-
is zal beantwoorden aan de heden-
agse, door de overheid gestelde ei-
n, maar dat is zwak uitgedrukt, want
sommige opzichten wordt zelfs op
skomstige eisen vooruitgelopen. Dat
tót met name voor de grootte van de
tiers. Bij informatie is duidelijk gewor-
o dat eenpersoonskamers in de nabije
Bkomst minimaal 17m2 moeten zijn,
'ar blijkens het nu ingediende ontwerp
Zondag 8 mei
moederdag
leef goud als
'e "en haar houdt,
(ijk bij uw
vwelier.
Bakker B.v.
De automatiseringsoperatie voltrekt
De verkeerstoren die 16 meI in gebruik wordt genomen. (Foto Dirk Kuiter!.