Afstand nemen van Texel Festival Historisch Vervoer ondanks modder veel bezoek Toch nachtlandingen op vliegveld Texel? Seizoenopenstelling postkantoren KLM helicopters wil brandstof tanken Motorkoffer gestolen Vernieling Reddingboot kwam in actie EEN ALLROUND OFFSETDRUKKER AFSCHEID Kop-staart botsing Weinig schade door storm hoe gaat 't? ik fiets weer! ISDAG 17 MEI 1983 TEXELSE COURANT PAGINA 5 Een 24-jarige Duitse toerist deed za terdag bij de politie aangifte van diefstal van zijn motorkoffer. De koffer was van de motor geschroefd en met inhoud (een lendengordel, gereedschap, hand schoenen en helm) ontvreemd. De scha de is vierhonderd gulden. Een 27-jarige inwoner van Veghel moest zondagmorgen constateren dat aan zijn auto, die stond geparkeerd op het terrein bij de AH supermarkt in Den Burg, forse vernielingen waren ge pleegd. De ruitenwissers waren van de auto gesloopt, de achterlichten waren vernield en de lak vertoonde krassen. Omdat het zeiljachtje „Clippety Cloppety" zaterdagmiddag in het Ei- erlandsche Gat was omgeslagen, moest de reddingboot in actie ko men. Zowel de beide opvarenden als het scheepje werden behouden aan land gebracht. Twee inwoners van Utrecht waren met de zeilboot, een open midzwaard jacht van nog geen zes meter, vanaf het strand bij paal 33 gaan zeilen. Waar schijnlijk door een gebroken roer, maar mogelijk ook door onervarenheid, sloeg het schip om en draaide, met de zeilen nog op, helemaal door. De beide zeilers gingen op het vlak zitten en werden op gemerkt door de kustwacht in de vuur toren. Om 16.08 uur werd de redding bootbemanning opgeroepen, zestien minuten later waren schipper Jaap Groen en opstappers Maarten Boon en Hans Zuidema varende. Het oproep systeem met „piepers" blijkt volgens de kustwacht goed te voldoen. Bij de boei Robbengat 6 werden de Utrechters opgepikt. De gemeenteraad zal zich binnenkort opnieuw uitspreken over de vraag in hoeverre op het vliegveld Texel nachtlandingen door helicopters moeten worden toegelaten. De aanleiding wordt gevormd door desbetreffende verzoeken van de oliemaatschappij Petroland en KLM-helicopters. Met ingang van 30 mei zullen de openstellingsti|den van de postkantoren op Texel worden verruimd in verband met de seizoendrukte. Tot en met 3 september geldt het volgende schema: Kantoor openstelling ma t/m vr. za. De Koog: 09.00-12.30 en 16.00-18.00 uur gesloten Den Hoorn: 10.00-12.00 en 14.00-16.00 uur gesloten De Cocksdorp: 09.00-12.30 en 13.30-18.00 uur gesloten Den Burg: 08.30-12.30 en 14.00-18.00 uur 08.30-11.30 uur Oudeschild: 10.00-12.00 uur gesloten Oosterend: 08.30-12.30 en 13.30-17.30 uur gesloten Dinsdag na 12.00 uur gesloten Van de laatste drie postkantoren zijn de openingstijden hetzelfde als in de overige maanden. Het verzoek van Petroland om in geval van medische of technische noodzaak 's nachts op het vliegveld Texel te mogen landen is in ieder geval geen probleem, want dat is krachtens de bestaande regeling al toegestaan. Maar KLM Noordzeehelicopters B.V. vraagt meer: men wil de mogelijkheid hebben af en toe op Texel brandstof in te nemen als dat vluchttechnisch wenselijk is. Volgens de huidige regeling, die er praktisch op neerkomt dat nachtlandingen op het vliegveld Texel zijn verboden, kan dat dus niet. Rust Hoewel de beslissing in deze zaak wordt genomen door de direkteur- generaal van de Rijksluchtvaartdienst, heeft het gemeentebestuur grote invloed. Bij de in 1977 door de gemeenteraad geadviseerde en door de rijksluchtvaartdienst overgenomen regeling, speelde de vrees voor verstoring van de nachtelijke rust op Texel een belangrijke rol. De kaarten zouden nu anders kunnen liggen. Vanuit de gemeenteraad zijn de laatste tijd herhaaldelijk signalen gekomen die erop wijzen dat men er nu anders over denkt en het bevorderen van het helicopterverkeer van Texel ziet als een stimulans voor (nieuwe) economische bedrijvigheid. De kans dat Noordzeehelicopters zijn zin krijgt is dus groot. De havenmeester van het vliegveld Texel verwacht dat 24 nachtlandingen per jaar (dus twee per maand gemiddeld) voldoende is om aan de wens van de KLM helicopters tegemoet te komen. Proef B. en W. hebben de suggestie gedaan van dit aantal uit te gaan en een proefperiode van een jaar in te stellen. De raad wordt erop geattendeerd dat het natuurlijk ook mogelijk is zich voor volledige vrijheid voor nachtlandingen uit te spreken. De raadscommissie voor algemeen en organisatorisch beleid zal zich over deze kwestie uitspreken in de vergadering van dinsdag 24 mei a.s., aanvang 19.30 uur in het raadhuis. Het werk loopt ons al te lang over de handen heen, daarom zoeken wij met spoed voor 25 uur per week. De vakman die wij zoeken weet werk van hoge kwaliteit te maken en heeft het 4-kleurenwerk in z'n vingers. Naast de Texelse Courant, Texeltoerist, Rekreaktiefkrant en andere periodieken, verwerken wij zo'n 1400/1500 opdrachten per jaar van sterk uiteenlopende aard. Flexibiliteit en inzetbaarheid op verschillende plaatsen in ons bedrijf is daarom een vereiste. Informatie? Maak een af spraak met onze bedrijfsleider, de heer T. van Lin- gen, tel. (02220) 2741, 's avonds (02228) 789. Friesland meer nesten gespaard blijven als vrijwilligers ze markeren, zodat de boer ze bij het uitvoeren van het werk tij dig in de gaten krijgt. Howel het uitvoe ren van zo'n plan beslist niet eenvoudig zal zijn, is het alleen al toe te juichen om dat men begrip kan krijgen voor eikaars problemen. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat vrijwel alle boeren positief staan tegenover het behoud van de wei devogels in hun land. Overigens heb ik me er meer dan eens over verbaasd dat de meeste boeren het verschil tussen een grutto en een tureluur niet kennen. En dat terwijl ze moeiteloos tientallen stuks vee, die op het eerste gezicht als twee druppels water op elkaar lijken, van elkaar kennen onderscheiden. door een graanveld te lopen in een dool hof van wuivend koren. En dan de Wad denzee. Op z'n mooist op een zomerdag met de zon in het water en het rusteloos kabbelen van de golven tegen de glooi ing van de dijk. Bewust heb ik er toen niet van genoten, maar als ik er aan te rugdenk is de herinnering heel prettig. Blijkbaar zijn dat ervaringen waar je pas later van kunt genieten. Dat heb ik me zelf wel eens voorgehouden bij het be geleiden van schoolgroepen, waar de belangstelling voor het buitengebeuren onder de oppervlakte bleef. Wie weet wat er in zulke gevallen later nog eens aan waardevols uit voortkomt.... Broedende vogels Op de boerderij waren broedende vo gels in het voorjaar vanzelfsprekend. Het soms wat monotone werk op het land werd er aangenamer door en de nesten die er lagen werden met de nodige zorg omringd. Het is triest dat er de laatste ja ren zo'n diepe kloof is gegroeid tussen boeren en natuurbeschermers. Zeker op Texel is het van groot belang dat deze twee groepen op een positieve manier contacten onderhouden. In De Waal kwamen onlangs enkele boeren en leden van de vogelwerkgroep op het eiland bij elkaar. Ze wilden nagaan of ze gezamen lijk iets konden doen aan een betere be scherming van nesten op het boeren land. Mogelijk kunnen hier net als in Met zijn bespiegeling Afstand nemen" heeft Jaap Van Groenigen voor het laatst meegewerkt aan de rubriek De Witte Lieuw. Hij kan dit werk niet voortzetten omdat hij sinds oktober niet meer werkt bij Staatsbosbeheer op Texel maar als assistent natuurbehoud in het SBB- district Alkmaar. Een dezer dagen verhuist de familie naar Heiioo. Jaap van Groenigen wordt op Texel voorlopig niet opgevolgd in verband met de bezuinigingen. De afgelopen jaren heeft Van Groenigen een groot aantal afleveringen van De Witte Lieuw voor zijn rekening ge nomen. Door zijn vertrek zal waar schijnlijk niet zijn te voorkomen dat de rubriek wat minder frequent zal verschijnen. Uit tal van reactie is ons gebleken dat zijn artikelen door veel mensen op prijs werden gesteld. Aldus werd een bijdrage geleverd aan de verbetering van het begrip tussen natuurbeschermers en „anderen". Het kan hem moeilijk kwalijk worden genomen dat zich de afgelopen jaren op Texel maat schappelijke veranderingen hebben voorgedaan waardoor het uiterlijke effect van die informatie voor een groot deel teniet is gedaan. Rubriek De gebroeders Uitgeest slingeren met vereende krochten hun Field Marshal! 3 aan. Hoe komt het toch dat mensen van de ste wal, en in het bijzonder bepaalde rsonen in „Den Haag", zich vaak ■er bezorgd maken om het behoud n natuur en landschap op Texel dan de >este Texelaars? In de eerste plaats eft het te maken met het feit dat som- ge maatregelen de leefbaarheid voor paalde groepen op het eiland kunnen ntasten. Om een voorbeeld te noe- >n: de grote troepen rotganzen op het and zijn natuurlijk heel indrukwek- nd, maar wel eens knap lastig voor ie- ind die er op zijn bedrijf mee te maken jgt. Verder speelt ook een rol dat de- nen die Texel af en toe bezoeken in de seste gevallen meer van het eiland ge nen dan de meesten die hier wonen voor wie dat dat moois langzamer- nd heel gewoon is geworden. Zelf er- ar ik iets dergelijks sinds ik per 1 okto- r j.l. in de omgeving van Alkmaar irk. Nu ik minder vaak in de gelegen- id ben op Texel rond te kijken, geniet er meer van dan in het verleden. Te- >er omdat ik dagelijks met de drukte het aangetaste landschap aan de ste wal in aanraking kom. Jeugd Bi) het naderend vertrek van Texel an de gedachten veel terug naar mijn regste jeugd die ik in de P.H. polder orbracht. In mijn herinnering is het ild van die tijd steeds mooier gewor- Vooral het strandje van Ceres" is een prachtige plek om de tijd door brengen. Maar ook in de omgeving s genoeg te doen op plaatsen waar je ider problemen hutten in de grond ji graven of een vuurtje kon stoken in riet langs het water. In dat opzicht ft de jeugd tegenwoordig veel min- mogelijkheden. Voor een deel heeft te maken met het feit dat we in een srbevolkt land leven, leder stukje jnd heeft een bestemming en dat ikje waar we vroeger zo lekker konden ilen wordt inmiddels door een boer oruikt of het kreeg het predikaat ,,Na- De plaatsen waar de jeugd wèl kan spelen zijn vaak nogal ste en er mag maar weinig. Het aanpas- van zulke terreintjes tot meer bruik- speelplaatsen geeft weliswaar wat rommel en vraagt soms de nodige van ouderen, maar het doel iet beslist waard! in het begin van de vijftiger jaren was waterleiding nog geen sprake en het voor het vee dat in het land was afkomstig uit een plas aan de van de Hogeberg. De drinktonnen ar het heen werd gebracht zaten altijd verrassingen. Waterkevers zaten erin in het voorjaar dikkopjes en kleine Hertjes. Maar het mooist waren de sa- landers die er soms in rondzwom- De wereld was vroeger oneindig lot. Hoewel het niet mocht, was het i onvergetelijke ervaring om als kind Cees Hin. De stationaire motoren ploften, jeugd reed rond op pruttelende oude Solexen, er werd gestunt op oude (Ariël) motoren, maar de auto's, de trekkers en de grotere oude en antieke voertuigen bleven meestentijds staan waar ze stonden. Door het bijzonder natte voorjaar durfde de organisatie van het Festival Historisch Vervoer zaterdag in Sint Maarten geen concours d'elegance of een andere rijdende activiteit te riskeren. Toch trok het festival veel publiek en vermaakte men zich prima. Voor de deelnemers was het vervelend dat hun keurig opgepoetste machines door de blubber naar hun plek gesleept moesten worden. Tijdens de zondag is wel een deel van het programma uitgevoerd. Toch vielen ook op deze dag onderdelen als bijvoorbeeld de behendigheidstest voor auto's uit. Het enige programmapunt dat werkelijk onbelemmerd door kon gaan was de uitmuntende vliegshow van de Engelsman Richard Goode met zijn dubbeldekker. De man vloog onder meer rechtstandig naar boven, kwam in een vrille weer naar beneden, onderbrak de vrille, draaide weer precies een kwartslag door en trok dicht bij de grond weer op. Gloeikop De Texelse inzending bestond uit twee trekkers van de gebroeders Uitgeest, een trekker van P. Duinker, een trekker van P. Lap en een stationaire motor van J. C. M. Smit. P. Lap viel als enige nog ergens mee in de prijzen; bij het ringsteken werd hij met zijn Farmall Super A tweede. Bij de andere „Texelse" trekkers was één Vierzon van de gebroeders Uitgeest met een gloeikopmotor. Het starten van deze machine trok veel bekijks. Eerst moest de gloeikop met een brander op temperatuur worden gebracht, dan moest het vliegwiel heen en weer worden geslingerd in de hoop dat de motor niet de verkeerde kant op zou „pakken". Liep het ding eenmaal, dan kwamen er in het begin af en toe wat zeer holle klappen, maar als de motor na een ritje op temperatuur was liep het geheel vrij rustig. Veel van die oude machines stonden te schudden alsof ze elk moment een sprong konden Te laat remmen zorgde zaterdag op de Postweg voor een kop-staart botsing waar drie Texelse automobi listen bij waren betrokken. De drie Texelaars reden vlak achter el kaar. De voorste moest remmen, de mid delste automobilist deed dat ook maar de laatste reageerde te laat en duwde de andere twee naar voren. De drie auto's liepen blikschade op. maken, maar er stond bijvoorbeeld ook een grote oude wals met enorme vliegwielen. Juist dit enorme apparaat liep praktisch trillingvrij. Opvallend was de enorme diversiteit van de inzendingen, die liep van prachtig glimmende antieke brandspuiten tot auto's uit de jaren '60. Klaas Uitgeest kon vertellen dat de Texelse Oude Trekkers- en Motorenclub diverse inschrijvingen kon boeken voor het optreden tijdens Oosterend Present deze zomer. In tegenstelling tot andere kustplaat sen heeft de zware storm die op Hemel vaartsdag onverwacht opstak op Texel maar weinig schade veroorzaakt. Hoe wel de wind kracht tien overschreed bestaat de indruk dat het hier minder hard heeft gewaaid dan elders. Op het strand Westerslag werd een twintigtal strandhuisjes beschadigd. Bij sommigen ging het dak eraf en een enkel huisje werd van zijn palen gelicht. Het half overeind staande paviljoen van Van Duij- venbode ging tegen de grond, waarbij vrij veel glasschade ontstond. Indertijd zijn we met deze rubriek gestart om de Texelaars wat meer be wust te maken van de grote rijkdom aan natuur en landschap op hun eiland. In hoeverre dat tot op heden resultaat heeft gehad, valt moeilijk na te gaan., Wat te denken van de plaatselijke ondernemer die onlangs in dit blad te kunnen gaf een gezonde economie belangrijker te vin den dan een gezond milieu? Zonder het belang van een gezonde economie te willen kleineren, moet me toch van het hart dat zo'n uitlating wel wat kortzichtig is. Een gezond milieu heeft niet alleen te maken met de levenskansen die we kik kers in de sloot gunnen of een afwisse lende plantengroei in de berm van de weg.Bij de zorg voor het milieu neemt de mens een centrale plaats in en het te gengaan van zaken als vervuiling en la waai heeft alles te maken met eigen be lang. Wat doen we onszelf aan als er steeds minder valt te genieten van fraaie landschappen met een afwisselende na tuur? Misschien heeft zo'n opmerking over economie en milieu weer alles te maken met het feit dat degene die hem maakte teveel verwend is met z'n omge ving. Afstand nemen van Texel werkt gunstig in zo'n geval, dat merk ik zelf. Je moet natuurlijk niet té ver weg gaan want dan zou je het eiland uit het oog kunnen verliezen. En dat kan nooit de bedoeling zijn! J. van Groenigen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 5