Afstand nemen van Texel
Festival Historisch Vervoer
ondanks modder veel bezoek
Toch nachtlandingen
op vliegveld Texel?
Seizoenopenstelling postkantoren
KLM helicopters wil brandstof tanken
Motorkoffer
gestolen
Vernieling
Reddingboot kwam
in actie
EEN ALLROUND
OFFSETDRUKKER
AFSCHEID
Kop-staart
botsing
Weinig schade
door storm
hoe gaat 't?
ik fiets weer!
ISDAG 17 MEI 1983
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
Een 24-jarige Duitse toerist deed za
terdag bij de politie aangifte van diefstal
van zijn motorkoffer. De koffer was van
de motor geschroefd en met inhoud
(een lendengordel, gereedschap, hand
schoenen en helm) ontvreemd. De scha
de is vierhonderd gulden.
Een 27-jarige inwoner van Veghel
moest zondagmorgen constateren dat
aan zijn auto, die stond geparkeerd op
het terrein bij de AH supermarkt in Den
Burg, forse vernielingen waren ge
pleegd. De ruitenwissers waren van de
auto gesloopt, de achterlichten waren
vernield en de lak vertoonde krassen.
Omdat het zeiljachtje „Clippety
Cloppety" zaterdagmiddag in het Ei-
erlandsche Gat was omgeslagen,
moest de reddingboot in actie ko
men. Zowel de beide opvarenden als
het scheepje werden behouden aan
land gebracht.
Twee inwoners van Utrecht waren met
de zeilboot, een open midzwaard jacht
van nog geen zes meter, vanaf het
strand bij paal 33 gaan zeilen. Waar
schijnlijk door een gebroken roer, maar
mogelijk ook door onervarenheid, sloeg
het schip om en draaide, met de zeilen
nog op, helemaal door. De beide zeilers
gingen op het vlak zitten en werden op
gemerkt door de kustwacht in de vuur
toren. Om 16.08 uur werd de redding
bootbemanning opgeroepen, zestien
minuten later waren schipper Jaap
Groen en opstappers Maarten Boon en
Hans Zuidema varende. Het oproep
systeem met „piepers" blijkt volgens de
kustwacht goed te voldoen. Bij de boei
Robbengat 6 werden de Utrechters
opgepikt.
De gemeenteraad zal zich binnenkort opnieuw uitspreken
over de vraag in hoeverre op het vliegveld Texel nachtlandingen
door helicopters moeten worden toegelaten. De aanleiding
wordt gevormd door desbetreffende verzoeken van de
oliemaatschappij Petroland en KLM-helicopters.
Met ingang van 30 mei zullen de openstellingsti|den van de postkantoren op Texel
worden verruimd in verband met de seizoendrukte. Tot en met 3 september geldt
het volgende schema:
Kantoor openstelling ma t/m vr. za.
De Koog: 09.00-12.30 en 16.00-18.00 uur gesloten
Den Hoorn: 10.00-12.00 en 14.00-16.00 uur gesloten
De Cocksdorp: 09.00-12.30 en 13.30-18.00 uur gesloten
Den Burg: 08.30-12.30 en 14.00-18.00 uur 08.30-11.30 uur
Oudeschild: 10.00-12.00 uur gesloten
Oosterend: 08.30-12.30 en 13.30-17.30 uur gesloten
Dinsdag na 12.00 uur gesloten
Van de laatste drie postkantoren zijn de openingstijden hetzelfde als in de overige
maanden.
Het verzoek van Petroland om in geval
van medische of technische noodzaak 's
nachts op het vliegveld Texel te mogen
landen is in ieder geval geen probleem,
want dat is krachtens de bestaande
regeling al toegestaan. Maar KLM
Noordzeehelicopters B.V. vraagt meer:
men wil de mogelijkheid hebben af en
toe op Texel brandstof in te nemen als
dat vluchttechnisch wenselijk is.
Volgens de huidige regeling, die er
praktisch op neerkomt dat
nachtlandingen op het vliegveld Texel
zijn verboden, kan dat dus niet.
Rust
Hoewel de beslissing in deze zaak
wordt genomen door de direkteur-
generaal van de Rijksluchtvaartdienst,
heeft het gemeentebestuur grote
invloed. Bij de in 1977 door de
gemeenteraad geadviseerde en door de
rijksluchtvaartdienst overgenomen
regeling, speelde de vrees voor
verstoring van de nachtelijke rust op
Texel een belangrijke rol.
De kaarten zouden nu anders kunnen
liggen. Vanuit de gemeenteraad zijn de
laatste tijd herhaaldelijk signalen
gekomen die erop wijzen dat men er nu
anders over denkt en het bevorderen van
het helicopterverkeer van Texel ziet als
een stimulans voor (nieuwe)
economische bedrijvigheid. De kans dat
Noordzeehelicopters zijn zin krijgt is dus
groot. De havenmeester van het
vliegveld Texel verwacht dat 24
nachtlandingen per jaar (dus twee per
maand gemiddeld) voldoende is om aan
de wens van de KLM helicopters
tegemoet te komen.
Proef
B. en W. hebben de suggestie gedaan
van dit aantal uit te gaan en een
proefperiode van een jaar in te stellen.
De raad wordt erop geattendeerd dat het
natuurlijk ook mogelijk is zich voor
volledige vrijheid voor nachtlandingen
uit te spreken. De raadscommissie voor
algemeen en organisatorisch beleid zal
zich over deze kwestie uitspreken in de
vergadering van dinsdag 24 mei a.s.,
aanvang 19.30 uur in het raadhuis.
Het werk loopt ons al te lang over
de handen heen, daarom zoeken wij
met spoed
voor 25 uur per week.
De vakman die wij zoeken weet
werk van hoge kwaliteit te maken
en heeft het 4-kleurenwerk in z'n
vingers.
Naast de Texelse Courant,
Texeltoerist, Rekreaktiefkrant en
andere periodieken, verwerken wij
zo'n 1400/1500 opdrachten per jaar
van sterk uiteenlopende aard.
Flexibiliteit en inzetbaarheid op
verschillende plaatsen in ons bedrijf
is daarom een vereiste.
Informatie?
Maak een af
spraak met onze
bedrijfsleider, de
heer T. van Lin-
gen, tel. (02220)
2741, 's avonds
(02228) 789.
Friesland meer nesten gespaard blijven
als vrijwilligers ze markeren, zodat de
boer ze bij het uitvoeren van het werk tij
dig in de gaten krijgt. Howel het uitvoe
ren van zo'n plan beslist niet eenvoudig
zal zijn, is het alleen al toe te juichen om
dat men begrip kan krijgen voor eikaars
problemen. Persoonlijk ben ik er van
overtuigd dat vrijwel alle boeren positief
staan tegenover het behoud van de wei
devogels in hun land. Overigens heb ik
me er meer dan eens over verbaasd dat
de meeste boeren het verschil tussen
een grutto en een tureluur niet kennen.
En dat terwijl ze moeiteloos tientallen
stuks vee, die op het eerste gezicht als
twee druppels water op elkaar lijken, van
elkaar kennen onderscheiden.
door een graanveld te lopen in een dool
hof van wuivend koren. En dan de Wad
denzee. Op z'n mooist op een zomerdag
met de zon in het water en het rusteloos
kabbelen van de golven tegen de glooi
ing van de dijk. Bewust heb ik er toen
niet van genoten, maar als ik er aan te
rugdenk is de herinnering heel prettig.
Blijkbaar zijn dat ervaringen waar je pas
later van kunt genieten. Dat heb ik me
zelf wel eens voorgehouden bij het be
geleiden van schoolgroepen, waar de
belangstelling voor het buitengebeuren
onder de oppervlakte bleef. Wie weet
wat er in zulke gevallen later nog eens
aan waardevols uit voortkomt....
Broedende vogels
Op de boerderij waren broedende vo
gels in het voorjaar vanzelfsprekend. Het
soms wat monotone werk op het land
werd er aangenamer door en de nesten
die er lagen werden met de nodige zorg
omringd. Het is triest dat er de laatste ja
ren zo'n diepe kloof is gegroeid tussen
boeren en natuurbeschermers. Zeker op
Texel is het van groot belang dat deze
twee groepen op een positieve manier
contacten onderhouden. In De Waal
kwamen onlangs enkele boeren en leden
van de vogelwerkgroep op het eiland bij
elkaar. Ze wilden nagaan of ze gezamen
lijk iets konden doen aan een betere be
scherming van nesten op het boeren
land. Mogelijk kunnen hier net als in
Met zijn bespiegeling Afstand
nemen" heeft Jaap Van Groenigen
voor het laatst meegewerkt aan de
rubriek De Witte Lieuw. Hij kan dit
werk niet voortzetten omdat hij
sinds oktober niet meer werkt bij
Staatsbosbeheer op Texel maar als
assistent natuurbehoud in het SBB-
district Alkmaar. Een dezer dagen
verhuist de familie naar Heiioo.
Jaap van Groenigen wordt op Texel
voorlopig niet opgevolgd in verband
met de bezuinigingen. De afgelopen
jaren heeft Van Groenigen een
groot aantal afleveringen van De
Witte Lieuw voor zijn rekening ge
nomen. Door zijn vertrek zal waar
schijnlijk niet zijn te voorkomen dat
de rubriek wat minder frequent zal
verschijnen. Uit tal van reactie is
ons gebleken dat zijn artikelen door
veel mensen op prijs werden
gesteld. Aldus werd een bijdrage
geleverd aan de verbetering van het
begrip tussen natuurbeschermers
en „anderen". Het kan hem moeilijk
kwalijk worden genomen dat zich
de afgelopen jaren op Texel maat
schappelijke veranderingen hebben
voorgedaan waardoor het uiterlijke
effect van die informatie voor een
groot deel teniet is gedaan.
Rubriek De gebroeders Uitgeest slingeren met vereende krochten hun Field Marshal! 3 aan.
Hoe komt het toch dat mensen van de
ste wal, en in het bijzonder bepaalde
rsonen in „Den Haag", zich vaak
■er bezorgd maken om het behoud
n natuur en landschap op Texel dan de
>este Texelaars? In de eerste plaats
eft het te maken met het feit dat som-
ge maatregelen de leefbaarheid voor
paalde groepen op het eiland kunnen
ntasten. Om een voorbeeld te noe-
>n: de grote troepen rotganzen op het
and zijn natuurlijk heel indrukwek-
nd, maar wel eens knap lastig voor ie-
ind die er op zijn bedrijf mee te maken
jgt. Verder speelt ook een rol dat de-
nen die Texel af en toe bezoeken in de
seste gevallen meer van het eiland ge
nen dan de meesten die hier wonen
voor wie dat dat moois langzamer-
nd heel gewoon is geworden. Zelf er-
ar ik iets dergelijks sinds ik per 1 okto-
r j.l. in de omgeving van Alkmaar
irk. Nu ik minder vaak in de gelegen-
id ben op Texel rond te kijken, geniet
er meer van dan in het verleden. Te-
>er omdat ik dagelijks met de drukte
het aangetaste landschap aan de
ste wal in aanraking kom.
Jeugd
Bi) het naderend vertrek van Texel
an de gedachten veel terug naar mijn
regste jeugd die ik in de P.H. polder
orbracht. In mijn herinnering is het
ild van die tijd steeds mooier gewor-
Vooral het strandje van Ceres"
is een prachtige plek om de tijd door
brengen. Maar ook in de omgeving
s genoeg te doen op plaatsen waar je
ider problemen hutten in de grond
ji graven of een vuurtje kon stoken in
riet langs het water. In dat opzicht
ft de jeugd tegenwoordig veel min-
mogelijkheden. Voor een deel heeft
te maken met het feit dat we in een
srbevolkt land leven, leder stukje
jnd heeft een bestemming en dat
ikje waar we vroeger zo lekker konden
ilen wordt inmiddels door een boer
oruikt of het kreeg het predikaat ,,Na-
De plaatsen waar de jeugd
wèl kan spelen zijn vaak nogal ste
en er mag maar weinig. Het aanpas-
van zulke terreintjes tot meer bruik-
speelplaatsen geeft weliswaar wat
rommel en vraagt soms de nodige
van ouderen, maar het doel
iet beslist waard!
in het begin van de vijftiger jaren was
waterleiding nog geen sprake en het
voor het vee dat in het land
was afkomstig uit een plas aan de
van de Hogeberg. De drinktonnen
ar het heen werd gebracht zaten altijd
verrassingen. Waterkevers zaten erin
in het voorjaar dikkopjes en kleine
Hertjes. Maar het mooist waren de sa-
landers die er soms in rondzwom-
De wereld was vroeger oneindig
lot. Hoewel het niet mocht, was het
i onvergetelijke ervaring om als kind
Cees Hin.
De stationaire motoren ploften, jeugd reed rond op pruttelende oude
Solexen, er werd gestunt op oude (Ariël) motoren, maar de auto's, de
trekkers en de grotere oude en antieke voertuigen bleven meestentijds staan
waar ze stonden. Door het bijzonder natte voorjaar durfde de organisatie
van het Festival Historisch Vervoer zaterdag in Sint Maarten geen concours
d'elegance of een andere rijdende activiteit te riskeren. Toch trok het festival
veel publiek en vermaakte men zich prima. Voor de deelnemers was het
vervelend dat hun keurig opgepoetste machines door de blubber naar hun
plek gesleept moesten worden.
Tijdens de zondag is wel een deel van
het programma uitgevoerd. Toch vielen
ook op deze dag onderdelen als
bijvoorbeeld de behendigheidstest voor
auto's uit. Het enige programmapunt dat
werkelijk onbelemmerd door kon gaan
was de uitmuntende vliegshow van de
Engelsman Richard Goode met zijn
dubbeldekker. De man vloog onder meer
rechtstandig naar boven, kwam in een
vrille weer naar beneden, onderbrak de
vrille, draaide weer precies een kwartslag
door en trok dicht bij de grond weer op.
Gloeikop
De Texelse inzending bestond uit twee
trekkers van de gebroeders Uitgeest, een
trekker van P. Duinker, een trekker van P.
Lap en een stationaire motor van J. C.
M. Smit. P. Lap viel als enige nog ergens
mee in de prijzen; bij het ringsteken
werd hij met zijn Farmall Super A
tweede. Bij de andere „Texelse" trekkers
was één Vierzon van de gebroeders
Uitgeest met een gloeikopmotor. Het
starten van deze machine trok veel
bekijks. Eerst moest de gloeikop met een
brander op temperatuur worden
gebracht, dan moest het vliegwiel heen
en weer worden geslingerd in de hoop
dat de motor niet de verkeerde kant op
zou „pakken". Liep het ding eenmaal,
dan kwamen er in het begin af en toe
wat zeer holle klappen, maar als de
motor na een ritje op temperatuur was
liep het geheel vrij rustig. Veel van die
oude machines stonden te schudden
alsof ze elk moment een sprong konden
Te laat remmen zorgde zaterdag
op de Postweg voor een kop-staart
botsing waar drie Texelse automobi
listen bij waren betrokken.
De drie Texelaars reden vlak achter el
kaar. De voorste moest remmen, de mid
delste automobilist deed dat ook maar
de laatste reageerde te laat en duwde de
andere twee naar voren. De drie auto's
liepen blikschade op.
maken, maar er stond bijvoorbeeld ook
een grote oude wals met enorme
vliegwielen. Juist dit enorme apparaat
liep praktisch trillingvrij.
Opvallend was de enorme diversiteit
van de inzendingen, die liep van prachtig
glimmende antieke brandspuiten tot
auto's uit de jaren '60.
Klaas Uitgeest kon vertellen dat de
Texelse Oude Trekkers- en Motorenclub
diverse inschrijvingen kon boeken voor
het optreden tijdens Oosterend Present
deze zomer.
In tegenstelling tot andere kustplaat
sen heeft de zware storm die op Hemel
vaartsdag onverwacht opstak op Texel
maar weinig schade veroorzaakt. Hoe
wel de wind kracht tien overschreed
bestaat de indruk dat het hier minder
hard heeft gewaaid dan elders. Op het
strand Westerslag werd een twintigtal
strandhuisjes beschadigd. Bij sommigen
ging het dak eraf en een enkel huisje
werd van zijn palen gelicht. Het half
overeind staande paviljoen van Van Duij-
venbode ging tegen de grond, waarbij
vrij veel glasschade ontstond.
Indertijd zijn we met deze rubriek
gestart om de Texelaars wat meer be
wust te maken van de grote rijkdom aan
natuur en landschap op hun eiland. In
hoeverre dat tot op heden resultaat heeft
gehad, valt moeilijk na te gaan., Wat te
denken van de plaatselijke ondernemer
die onlangs in dit blad te kunnen gaf een
gezonde economie belangrijker te vin
den dan een gezond milieu? Zonder het
belang van een gezonde economie te
willen kleineren, moet me toch van het
hart dat zo'n uitlating wel wat kortzichtig
is. Een gezond milieu heeft niet alleen te
maken met de levenskansen die we kik
kers in de sloot gunnen of een afwisse
lende plantengroei in de berm van de
weg.Bij de zorg voor het milieu neemt
de mens een centrale plaats in en het te
gengaan van zaken als vervuiling en la
waai heeft alles te maken met eigen be
lang. Wat doen we onszelf aan als er
steeds minder valt te genieten van fraaie
landschappen met een afwisselende na
tuur? Misschien heeft zo'n opmerking
over economie en milieu weer alles te
maken met het feit dat degene die hem
maakte teveel verwend is met z'n omge
ving. Afstand nemen van Texel werkt
gunstig in zo'n geval, dat merk ik zelf. Je
moet natuurlijk niet té ver weg gaan
want dan zou je het eiland uit het oog
kunnen verliezen. En dat kan nooit de
bedoeling zijn!
J. van Groenigen