Cjrocn 2 rwartsJ~exelsin het Commissie wil Gollard op andere plaats Jongerenhuisvesting in bestaande gebouw? Kort geding tegen vijf exploitanten strandpaviljoens Alleen financiële bezwaren tegen aanpassing fuiken V. emeentelijke nota R „Meteen afbreken" miljoen nodig roor uitbreiding laven Oudeschild WAO protest in Den Haag Slotavond actie Texel-Noord Ierland donderdagmiddag en vrijdag de gehele dag niet aanwezig. Leijdekkers, 07e JAARGANG Nr. 9782 VRIJDAG 20 MEI 1983 tdactie. Harry de Graaf, Pelikaan weg 75, De Koog, tel. (02228) 266; Oosterhof, Golfslag 32, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Ljek van der Heijden, De Kaai 17, Oosterend, tel. (02223) 964 or advertenties, abonnementen, etc anQeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, Lletoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652 Abonnementsprijs f 16,60 per kwartaal 70 cent incasso; los 65 cent. Bankrelaties Amro Bank nr. 46 99.17 636 Rabobank nr. 36.25 01.742, NMB nr. 67.34 60.398 Op suggestie van Rijkswaterstaat het college in het ontwerp istemmingsplan industrieterrein ludeschild de mogelijkheid van de ïavenuitbreiding landinwaarts en irplaatsing van de havenmond op- Gronden langs de IJsdijk illen een agrarische bestemming de benaming opslagterrein krij ten. Of de haven inderdaad een uit leiding zal ondergaan is nog zeer ie vraag omdat de kosten met ver- jndering van de havenmond 40 mil ten bedragen maar het gemeente- istuur wil de mogelijkheid in ieder ival niet uitsluiten. Rijkswaterstaat heeft volgens de afde- ig ruimtelijke ordening terecht gerea- erd op het bestemmingsplan in- istriegebied en meegedeeld dat de idige haven al te klein is en het ruimte- ibrek in de toekomst nog zal toene- len. Regelmatig worden kotters aange- ist voor een andere visserijmethode en erdoor legt men ook door de week leer beslag op de ruimte. In deze situa- wordt het moeilijk schepen te ontvan- sn voor eventueel te vestigen havenge- onden bedrijven. Uitbreiding van de iven in zee is volgens Rijkswaterstaat nancieel-technisch onmogelijk. Om diepere schepen te kunnen ont- Jngen zou tevens de havenmond ver- §gd moeten worden. Rijkswaterstaat rat ervan uit dat een en ander alleen irealiseerd kan worden als de gemeen de haven van Rijkswaterstaat over- remt en de 40 miljoen op tafel legt. Be ier en onderhoud zijn dan ook voor re ining van de gemeente. R0 is niet optimistisch over een uit- liding van de haven, maar wel wil men jeewerken aan gunstige vestigingsfac- iren voor bedrijven en daarom wordt de logelijkheid opgenomen in de doelstel- igen van het plan. Voor de gronden die 'entueel voor een landinwaartse uit- iding nodig zouden zijn is dan nog I een bestemmingsplanwijziging odzakelijk. Er was maar één lid van de commissie ruimtelijk- en huisvestingsbeleid dat woensdagavond voor het collegevoorstel stemde om mee te werken aan de nieuwbouw van het Gollards-bejaardenhuis aan De Zes. Voor die nieuw bouw zou het oude gebouw gesloopt moeten worden. Burgemeester en wethouders hebben geprobeerd het bestuur van de Clazina E. Gollards Stichting te interesseren voor een lokatie in de wijk Noord-West, maar dat is niet gelukt. Uit de burgerij zijn echter diverse geluiden vernomen tegen het slopen van het karakteristieke bestaande gebouw. Reden voor Jan van Asselt om voor de bouwplannen aan De Zes te stemmen: „Laat ze het maar oplopen. Als ze daar willen gaan bouwen komen er beslist bezwaarschriften uit de bevolking en dan kan de bouw toch niet op tijd beginnen." De rest van de commissie was van mening dat er desnoods druk op het stichtings bestuur uitgeoefend moest worden ten gunste van de plaats in Noord-West. Daar werd overigens wel het voorbehoud bij gemaakt dat de snelheid van afhandelen niet in gevaar mag komen. sociale woningbouw te plegen zonder dat daarvoor een contingent bij het rijk hoeft te worden aangevraagd. Wethouder D. Schilling was ook van mening dat Noord-West het beste alter natief biedt, maar hij wilde niet van de toezegging van het vorige college af stappen. Hij vertelde overigens dat een goede stedebouwkundige oplossing was gevonden voor het inpassen van het tehuis op het nu nog braakliggende ter rein in Noord-West. Er zou dan nog ruimte overblijven voor een aantal wo ningen en voor de woningen die de Stichting Bejaardenzorg ook op die plek wil neerzetten. Contact met het provin ciaal bestuur over de nieuwe ontwikke ling was er nog niet geweest, de we thouder vond dat dat pas gelegd moet Oude Gollard niet onder de slopershamer? worden als het Gollards-bestuur akkoord gaat. Als dat toestemming had gegeven was hij van de week nog naar Haarlem gegaan om de zaak te bespreken, maar afgelopen dinsdag deelde het stichtings bestuur hem mee aan De Zes te willen blijven. Schilling deed verder geen uit spraken over de commissieuitspraak, hij zei slechts dat hij die „mee zou nemen." Een groot bezwaar tegen verplaatsing is namelijk dat als het bestuur de nieuw bouw niet voor 1 oktober heeft aan besteed, zij haar contingent misloopt en het lijkt niet waarschijnlijk dat er een nieuw contingent inzit. Texel is namelijk volgens de landelijke norm al rijkelijk be deeld met bejaardenhuizen. Het vorige college heeft toegezegd dat aan De Zes gebouwd mag worden. Een argument was daarbij dat er geen geschikte andere plek te vinden was. De commissie vindt dat die plek er nu wel is. Het nog onbebouwde gedeelte tus sen de Beatrixlaan en de Noordwester zou volgens het commissielid Peter Bak ker om meerdere redenen uitstekend ge schikt zijn: „Het is niet verder van het centrum dan bijvoorbeeld het nieuwe St. Jan, de oude Gollard kan bewaard blijven en ingericht voor jongerenhuis- vesting. Het enige sterke argument dat de stichting aanvoert is de fatale datrum voor de contingenttoekenning, maar het al getekende gebouw kan zo zonder wij ziging in Noord-West worden neergezet. Dat hoeft dus geen vertraging op te le veren. We kunnen een heleboel vliegen in één klap slaan als het tehuis naar de nieuwe plek gaat." Deze argumenten werden door alle commissieleden gedeeld, evenals de mening dat het oude gebouw waardevol is. Sociaal Dirk Terpstra bedacht staande de ver gadering nog een argument voor het niet slopen van het oude Gollards- tehuis. Dat biedt de gemeente een mo gelijkheid om een zeer aanzienlijk deel Vrijdag (vandaag) dient om 10.00 uur in Alkmaar een kort geding dat door Staatsbosbe heer is aangespannen tegen vijf Texelse exploitanten van pavil joens in de duinen. De eis die bij de president van de rechtbank Is gedeponeerd luidt dat de pavil joens binnen tien dagen na rech terlijke uitspraak uit de duinen moeten zijn verdwenen. De eigenaren van de paviljoens van Paal 12, 17, 28 en 31 zijn door Staatsbosbeheer gedagvaard om dat ze geen gehoor hebben gege ven aan het verzoek om hun strand tenten voor 1 mei af te breken en te verplaatsen. Het zijn de paviljoens die volgens een advies van Rijkswa terstaat op het strand geplaatst kunnen worden. De eigenaren heb ben eerder geweigerd contracten van SBB te ondertekenen omdat daarin de eis was opgenomen dat de paviljoens in de winter moesten worden afgebroken. Aan de eis om de paviljoens meteen af te breken is de dwangsom van 71000,— per dag verbonden. Op zaterdag 28 mei wordt in Den Haag een manifestatie van WAO-ers ge houden. Het MZW-project organiseert voor Texelaars vervoer naar deze bijeenkomst. In Den Haag wordt een rapport aan geboden aan de regering over herziening van het sociale stelsel en aansluitend is er een protestbijeenkomst waarin aan dacht wordt gevraagd voor de sociale problemen van werklozen, Wao-ers en ouderen. Informatie en opgave is moge lijk bij het MZW, telefoon 02220-4300. Gastouders en andere betrokke nen bij de actie Texel-Noord Ierland kunnen het bezoek van de kinderen uit Belfast nog eens nabespreken tij dens een slotavond die 16 juni in De Schakel te Den Burg gehouden zal worden. Inmiddels is ook bekend dat de actie een batig saldo heeft op geleverd. de organisatie kon echter nog niet zeggen hoe groot dat is. Niet alleen de ouders en medewerkers zullen napraten. Joop Huygens, Noor Steen en Tineke Beutick bezoeken van 24 tot 27 juni Belfast, waar onder andere nog een ontmoeting met de groep kin deren op het programma staat. Bij deze „follow-up" wordt nagegaan wat het ef fect van de actie voor de kinderen is geweest. Volgens een nota van de gemeentelijke dienst ruimtelijke ordening zijn er een juridische bezwaren aan te voeren tegen het aanpassen van de Teso- Jiken aan de dubbeldekker. In de Texelse veerhaven past een „dubbeldeks" prij-inrichting binnen de in het bestemmingsplan gestelde normen. Aan de lelderse kant bestaat voor het haventerrein helemaal geen bestem mingsplan, zodat het daar voldoende is om aan de technische eisen die in 0 bouwverordening worden gesteld te voldoen. Volgens een woordvoerder «n de afdeling RO is de enige belemmering voor aanpassing gelegen in de osten. Er moet „iemand" bereid gevonden worden veertig miljoen op tafel 1 leggen. De nota werd besproken in de commissie ruimtelijk- en huis- estingsbeleid woensdagavond, maar die discussie leverde geen nieuwe ge- ichtspunten op. Rijkswaterstaat is de instantie die be id gevonden zou moeten worden het (d op tafel te leggen. Zover is het ech- nog niet. De commissie werd eerst iwaagd zich uit te spreken over de vol- mde uitgangspunten: het gemeente- istuur moet het beleid met betrekking it de veerverbinding uitvoeren zoals dat bet structuurplan is vastgelegd. Dat urn in de praktijk neer op ijveren voor inpassing van de fuiken. De gemeente moet meewerken aan m wijzigingsprocedure voor het uw hk Wegens familieomstandigheden is de opticien G<2> Warmoesstraat, Den Burg. bestemmingsplan die het mogelijk maakt de aan- en afvoerwegen aan te passen. Voor die aanpassing moet na melijk gebruik gemaakt worden van stukjes grond die bestemd zijn als open baar groen. Een vertegenwoordiger van het colle ge moet gaan praten met de gedepu teerde van ruimtelijke ordening en even tueel met die van verkeer en vervoer. In dat gesprek zou onder meer aan de orde moeten komen dat GS in haar reactie op het structuurplan niets heeft gezegd over aanpassing van de fuiken. Volgens de nota betekent dit dat er bij GS geen bezwaren tegen die aanpassing bestaan. In een later stadium moet de gemeen te in overleg met Teso zonodig praten met de minister van verkeer en waterstaat. Door het uitvoeren van deze punten zou het gemeentebestuur goodwill kun ne kweken bij de betrokken overheden, iets dat in het overleg met Rijkswa terstaat goed van pas zou kunnen ko men. De progressieve commissieleden waren absoluut tegen het aannemen van deze vier uitgangspunten. Dirk Terpstra vond dat in ieder geval eerst een oplos sing voor de verkeersproblemen die op de Pontweg zullen ontstaan moet wor den gevonden. „Tenzij de besluitvor ming die we laatst over de verkeerslich ten hebben gehad voor oplossing moet doorgaan, maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen", merkte het raadslid nogal schamper op. De rest van de commissie was het zonder meer eens met de nota en vond dat zo snel mogelijk gehandeld diende te worden. Paal 9 Wethouder D. Schilling, die de verga dering voorzat, deelde mee dat een aan vang was gemaakt met de aanleg van het nieuwe parkeerterrein bij Paal 9. Naar verwacht wordt zal het werk onge veer zes weken in beslag nemen, zodat het nog net op tijd klaar kan zijn voor het topseizoen uitbreekt. De stoplichtinstallatie op de Pontweg zal niet voor het seizoen klaar zijn. Dit deelde Schilling mee naar aanleiding van een vraag van Jan van Asselt. Datzelfde raadslid vroeg naar het tijdstip van de verplaatsing van de Polygas-opslagtank aan de Waalderstraat. Schilling deelde mee dat dat wat het gemeentebestuur betreft een zeer hoge prioriteit heeft, maar dat het overleg daarover door Poly- gas is uitgesteld. De wethouder wees er op dat binnenkort stagnatie in de bouw van het Marsplan dreigt op te treden als de tank niet weg gaat. Gelein Jansen vroeg in de rondvraag of de bouwplannen voor het gebied rond St. Jan pas bekeken kunnen worden als alle benodigde grond verworven zou zijn. Dan kan de prijs over alle kavels om geslagen worden zodat uniformiteit be reikt zou worden in de grondprijs. Eigen lijk had met het bebouwen van de Maas vlakte ook gewacht moeten worden tot alle grond verkregen zou zijn, aldus het raadslid, dan zou de grondprijs daar waarschijnlijk niet zo hoog zijn geweest. Schilling antwoordde daarop dat dan ook de drie ton provinciale subsidie ge mist zou zijn. De veerhaven van 't Horntje aangepast aan da dubbeldeksfuik. Deze reconstructieschots van architectenbureau Alkeme laat zien dat het Teso kantoor wordt verplaatst Ilinksbo ven,I. Lang parkeerders zullen via het MoT werk rechtsbij de boot kunnen komen. Het wachtterrein wordt evenals in Den Helder af geschermd met hekken en onderaan de teke ning zijn de stoplichten te zien die het verkeer dat via twee aparte rijbanen de boot verlaat in fasen op de tweebaans Pontweg moet brengen. i In deze schets Is wet betreft de wegenloop rekening gehouden met een tweede fuik voor enkeldeks schepen. Die zou dan rechts naast da bestaande op- en afrit moeten komen v.-rhövin 't homtyai te*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 1