Cjroen jjwartsjexels in het harL,
innenkort van start
agelijkse bootdienst
p Vlieland
Sag
as*
Adviesbureau Tideman
krijgt opdracht voor
haalbaarheidsonderzoek
artikel 11-gebied
Paardentractie
bij Den Hoorn
Achteruitgang
van 3,27% in
eerste vijf maanden
ontuurlijke tocht
or toeristen
"9.
Verkeerslichten kosten
ruim twee ton
Hinderproblemen
bij vestiging van
timmerbedrijf aan
Wittekruislaan?
RSG-toneel in
„De Lindeboom"
Autovervoer Teso
Hond bijt lammeren
dood
-
Texel-promotie' in
gemeentestand op
Oosterend Present
„Molengat" uit
de vaart
RSG ruiten vernield
Gemeente laat
boeten herstellen
AARGANG Nr. 9785
VRIJDAG 3 JUNI 1983
Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, teJ. (02228) 266;
)osterhof. Golfslag 32, Den Burg, tel. (02220) 4988 en
mder Hei|den, De Kaai 17, Oosterend, tel. (02223) 964
dvertenties, abonnementen, etc.:
,eld 8 De Rooy B.V.. Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
(02220) 2741, na 18 00 uur 4881
ipn U
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652 Abonnementsprijs ƒ16,60 per kwartaal
70 cent incasso, los 65 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr 46 99.17.636.
Rabobank nr. 36.25.01.742, NMB nr 67 34.60 398.
ixel krijgt weer een regelmatige bootverbinding met Vlie-
De Vlielander R. A. de Koning is druk bezig met de voor-
lidingen van deze dagelijkse zomerdienst. Het is de bedoe-
dat de passagiers 's morgens rond negen uur en nog een
rom half elf bij het reddingboothuis bij De Cocksdorp kun-
opstappen om na een half uur op de Vliehors weer voet aan
te zetten. Een tractor met huifkar zal de passagiers over de
hors vervoeren. R. A. de Koning heeft een motorschip van
leter lengte met een capaciteit van 29 personen dat voor-
i werd gebruikt voor sportvissen op de Waddenzee vanuit
ingen.
do
exacte startdatum van de ver
met het schip Hetty" is
iet bekend omdat bij het Texel-
Idingboothuis nog een vlot met
ir moet worden gemaakt. Hoe
deze werkzaamheden zullen
is niet bekend. R. A. de Ko-
verwacht binnen enkele weken
nnen beginnen. Bij de Vliehors
drijvende steiger al gereed,
daar duurden de werkzaamhe-
oor het slechte weer veel lan-
an was gepland.
Koning heeft officieus de lijn al ge
want afgelopen weekend ver-
e hij de volleyballers van Vlieland
Ie sportuitwisseling op Texel. Deze
was overigens geen succes. Door
treem hoge waterstand kon men
>p tijd vertrekken en de sporters
len een uur te laat op Texel aan. De
nder zegt al vier jaar met het plan
len bootdienst tussen beide eilan-
Dnd te lopen maar hij besloot daar-
finitief toen de animo voor sport-
op zee vorig jaar fors terugliep,
landbewoner was hij al gedwongen
net zijn schip vanuit Harlingen te
kken en daar ook reclame te ma-
rant de animo op Vlieland was altijd
ir gering.
bootverbinding wordt wat tijd-
ria betreft helemaal aangepast aan
ensen die vanaf Texel vertrekken,
rit het grootste potentieel toeristen
Koning verwacht van Vlieland veel
ir belangstelling. ,,Op Texel zit een
gevarieerde toeristengroep, waar
een deel belangstelling zal tonen
ons kleinere eiland. Op Vlieland is
roep die het wijdse Texel wil bekij-
reel kleiner".
Half uur
Koning heeft een eenmansbedrijf.
Ie overtocht maakt zal op zee dan
alleen met hem te maken krijgen,
niet de bedoeling, zoals bij andere
(sportvisserij) schepen wel gebruikelijk
is, dat de passagiers ook een kijkje in
stuurhut of machinekamer nemen. „Dat
is verboden gebied", aldus De Koning,
die zegt deze regel uit veiligheidsoverwe
gingen in te willen voeren. „Het Eier-
landse Gat is verradelijk en de stromin
gen en banken veranderen steeds. Ik
moet m'n kop er bij houden als ik vaar".
De passagiers kunnen tijdens de over
tocht, die ongeveer een half uur zal du
ren, terecht op het dek of in de buffet
ruimte benedendeks.
Een retourtje Vlieland gaat f22,50
per persoon kosten en daarbij is de
tocht per huifkar over de Vliehors in
begrepen, die ook ongeveer een half
uur duurt. Kinderen tot en met tien
jaar betalen f17,—
De huifkartocht voert De Koning niet
zelf uit. Daarvoor is hij een overeen
komst aangegaan met een firma op
Vlieland.
Defensie
Hij zegt met Defensie duidelijke af
spraken gemaakt te hebben over een
vrije doorgang door het militaire oefen-
gebied. „We weten wanneer er wordt
geschoten en bovendien is afgesproken
dat ze stoppen wanneer onze tractor
met huifkar eraan komt". Dat arriveren
wordt met signalen aangegeven. De
Vliehors is overigens in principe vrij ter
rein met dezelfde regels zoals die gelden
voor bijvoorbeeld de Texelse Hors.
De huifkar brengt de passagiers tot
voorbij het militaire kamp. Het tijdsche
ma is zodanig dat men daar op de bus
van de FRAM kan stappen om zich des
gewenst naar het dorp Oost-Vlieland te
laten vervoeren. Wie dan nog verder wil
kan op dinsdag, woensdag en donder
dag met een andere „rederij" een over
steek maken naar Terschelling. Het zal
om veiligheidsredenen verboden zijn het
stuk over de Vliehors lopend af te leg
gen. „Ik ben verantwoordelijk voor de
passagiers totdat ze bij de bushalte
staan en een wandeling over die zand
plaat is me te link. Ik wil niet dat er ie
mand voor zijn bast geschoten wordt",
zegt de eigenaar van de Hetty"
resoluut.
Avontuur
De Koning wil de bootdienst een
avontuurlijk tintje meegeven en denkt
dat de natuur en de vervoermiddelen
daar in belangrijke mate aan zullen bij
dragen. „De drijvende steigers van
boomstammetjes zullen een impro
visatie-idee geven en de tocht met het
schip is door de sterke stroom ook heel
attractief". De Koning zegt zelf altijd zeer
onder de indruk te zijn van de sfeer op
de Vliehors en hoopt dat zijn passagiers
dat ook zo zullen ervaren. „Het is he
melsbreed maar een paar kilometer maar
de Vliehors is raadselachtig, heeft iets
spookachtigs en blijft voor mij een im
mens onwerelds terrein. Er hangt een
vreemde atmosfeer", aldus De Koning.
Slecht weer
De Hetty" valt met een capaciteit
van 29 personen niet onder de wet op
het personenvervoer. De Koning ver
wacht dat de dienst deze zomer alleen
zal uitvallen bij zeer slecht weer. Naast
de twee tochten 's morgens zal 's mid
dags om half vijf en om zes uur vanaf
Vlieland worden vertrokken, zodat met
geruime tijd op het eiland kan doorbren
gen en Vlielandse toeristen ook de tijd
hebben iets van Texel te zien. De Koning
gaat de belangstelling testen door voor
lopig elke dag te varen. Mocht na ver
loop van tijd blijken dat de belangstelling
niet groot genoeg is dan wordt mogelijk
De goede oude tijd herleefde de
ze week in de buurt van Den Hoorn
waar op het land van Frans Bakker
maar liefst acht paarden waren in
gezet bij het grasschudden. Dat le
verde een prachtig tafereeltje op,
dat door velen werd gefotografeerd
of gefilmd. Het ging hier om zowel
beroepsuitoefening als hobby.
Frans Bakker is zelf enthousiast lid
van De Blijde Rijders. Hij vindt het
leuk en nuttig om zijn paarden af en
toe, net als vroeger, aan het werk te
zetten. Hij had dinsdag gezelschap
van drie andere Blijde Rijders: Wil
lem Goënga, Piet Daalder en Cor
Swaerts met hun paarden. Het toe
val wilde dat het allemaal zwarte
dieren van hetzelfde type waren.
Die uniformiteit maakte het voor de
liefhebbers nog aantrekkelijker.
Overigens heeft het gebruik van
paarden in veel gevallen practisch
voordeel boven de tractor. Vooral
als het land erg nat is, heeft het van
paarden veel minder te lijden dan
van zware tractoren.
slechts enkele dagen per week gevaren.
Zijn verwachting is echter dat er genoeg
animo zal zijn. „Deze bootdienst is ook
ideaal voor dagtochten vanaf de vaste
wal. Men neemt 's morgens vroeg de
TESO-boot en is op tijd in De Cocksdorp
om mee te kunnen naar Vlieland".
Volgende week start hij met de aanleg
van het vlot bij De Cocksdorp.
Omdat de gemeenteraad heeft beslo
ten slechts één kruispunt van de Pont-
weg bij Den Burg van verkeerslichten te
voorzien, is voor de beveiliging van de
Pontweg veel minder geld nodig dan in
het investeringsplan was geraamd. De
lichten kosten f205.000,— en daar gaat
nog f153.750,— provinciesubsidie vanaf.
De jaarlijkse lasten voor de gemeente
belopen daarom f7.774,— terwijl in het
investeringsplan op f21.234,— was
gerekend.
De firma De Ridder wil op het
adres Wittekruislaan 30 een klein
timmerbedrijf stichten. Hoewel het
terrein eigenlijk een woonbestem
ming heeft (die bestemming is nooit
verwezenlijkt) staan B. en W. posi
tief tegenover dit plan.
Een kleinschalig ambachtelijk bedrijf
wordt zelfs als een 'verrijking' be
schouwd voor de woonomgeving. Wel
vindt het college dat op het terrein even
goed nog een woning gebouwd moet
kunnen worden. En ook wordt er nog
nadrukkelijk voorbehoud gemaakt in
verband met de kans op geluidshinder.
Met name de afdeling bouw- en woning
toezicht van de gemeente tilt aan dat
laatste aspect nogal zwaar en had daar
om geadviseerd het timmerbedrijf niet
toe te laten.
TESO onderhield venef 1948 een zomerse
bootverbinding met Vlieland met het motor
schip ..Zeemeeuw". De lijn werd In het begin
ven de zestiger jaren opgeheven. De foto uit
1969 toont de ..Zeemeeuw"aan de aanlegstei
ger bij De Cocksdorp.
Donderdag 9 en vrijdag 10 juni
wordt in de schouwburgzaal van ho
tel De Lindeboom het toneelstuk
„De vervalser" gebracht door tien
leerlingen van de RSG.
De toneelavonden zijn in de eerste
plaats bedoeld voor de leerlingen en ou
ders, maar ook anderen kunnen, als de
animo van de eigen aanhang tegenvalt
op vrijdag naar deze komedie. De uitvoe
ringen beginnen om 20.00 uur.
De uitvoering van donderdag is be
doeld voor de lagere klassen en vrijdaga
vond zijn de hogere klassen, ouders en
anderen welkom. Beide avonden is er
bal na. Met deze uitvoeringen is een oud
RSG-gebruik in ere hersteld. Een eerste
aanzet daartoe werd vorig jaar bij het
25-jarig jubileum gegeven toen een stuk
van Agatha Christie en lerarencabaret
werd gebracht.
Het autovervoer bij Teso is
de eerste vijf maanden van dit
jaar 3,27% minder geweest in
vergelijking met dezelfde peri
ode vorig jaar. Naar eenheden
gerekend zakte het aantal ver
voerde auto's van 217.877 naar
210.749.
Het sterkst was de achteruitgang bij
de caravans. Daarvan werden er 2.824
overgezet tegen 3.290 vorig jaar, een
vermindering met 14,16%. Het aantal
vervoerde personenauto's liep terug van
170.167 naar 165.194 oftewel 2,92%.
Daarbij moet worden bedacht dat dit
jaar de pinksterdrukte binnen de ge
noemde periode viel en vorig jaar maar
voor de helft (toen viel tweede Pinkster
dag op 1 juni, toen een paar duizend au
to's werden vervoerd). De teruggang
van het vervoerde aantal personenauto's
zou anders ongeveer 6% zijn geweest.
Het aantal vervoerde vrachtauto's liep
terug met 5%, het aantal bussen met
2.37% en het aantal aanhangwagens
met 3.71%. Alleen het vervoer van
opleggers gaf een kleine stijging te zien:
0.61%, wat mogelijk een gevolg is van
de iets toegenomen bouwactiviteit op
Texel waardoor meer bouwmaterialen
zijn aangevoerd dan vorig jaar.
Dinsdag beet een jachthond een
schaap en twee lammeren dood, die
in de Slufter liepen. De hond is ei
gendom van een inwoner van De
Koog en de schapen waren van een
Cocksdorper. De schade werd on
derling geregeld.
{I
JLjSLMèt
Het Adviesbureau Tideman voor
toerisme en recreatie krijgt van B. en
W. opdracht voor het uitvoeren van
een 'haalbaarheidsonderzoek' voor
het zg. artikel 11-plan in De Koog. Ti
deman zal nagaan of dit plan van de
Recreatiestichting Texel uitvoerbaar
en exploitabel is. Voor zover dat niet
het geval zou blijken te zijn, moeten
alternatieven worden voorgesteld,
waarbij wel moet worden vastge
houden aan het uitgangspunt dat
het een echt 'elk weer recreatiepro
ject' moet blijven.
Zoals bekend heeft de gemeente in
meerderheid besloten dat een dergelijk
haalbaarheidsonderzoek noodzakelijk is
en door de gemeente moet worden be
taald. Er werd f50.000 voor uitgetrok
ken. Verwacht wordt dat de helft daar
van wordt terugontvangen in de vorm
van subsidie van Economische Zaken.
Het was eerst de bedoeling dat het on
derzoek zou worden uitgevoerd door de
Economische Technologische Dienst
Evenals vorige keren zal de gemeente
ook bij het komende feest Oosterend
Present een stand in de tentoonstel
lingstent inrichten. B. en W. hebben
besloten daarin uitvoerig aandacht te
besteden aan Texelse producten en
Texels dienstbetoon: schapenkaas, toe
risme, rheumadekens, rauwmelkse kaas,
plannen voor viskweek e.d. Daarnaast
zal ook een maquette worden getoond
van de toekomstige woonwijk
Oosterend-noord. Texelse kunstenaars
zullen opdracht krijgen de stand te ver
zorgen. Er is f5.500,— uitgetrokken voor
foto's, dia's, aankleding, huur etc, Dit
bedrag wordt afgeboekt van de post 'on
voorzien' op de gemeentebegroting.
van de provincie Noordholland, maar
toen men daar het RST-plan bekeek,
kwam men tot de conclusie dat de ETD
mensen tekort zou hebben om de haal
baarheid van dit plan te onderzoeken.
Op suggestie van de ETD werd toen het
particuliere Adviesbureau Tideman aan
gezocht, dat zich bereid toonde het
werk uit te voeren. Het onderzoek be
gint in juli en duurt vier maanden. Nog
voor de komende winter zal dus duidelijk
zijn of er iets van terecht kan komen van
het ambitieuze recreatieplan, dat een be
langrijke rol moet vervullen bij het stre
ven naar seizoenverbreding.
De dubbeldeksveerboot „Molengat"
is van a.s. maandag tot vrijdag uit de
vaart voor het ondergaan van enkele re
paraties. De „Marsdiep" en de
„Texelstroom" nemen de dienst waar.
Woensdag werden twee ruiten van de
Rijksscholengemeenschap-dependance
aan de Emmalaan stuk gegooid. De
schade beloopt honderden guldens.
Bij de zware storm in februari werden
twee gemeentelijke schapenboeten (die
aan de Keesomlaan en die aan de Waal-
derstraat in het Marsgebied) vrij ernstig
beschadigd. B. en W. hebben besloten
tot herstel en hebben daartoe f19.310,
uitgetrokkenVoor de boet aan de Kee
somlaan is f9.900,— nodig en voor de
boet aan de Waalderstraat f9.400,—. De
boeten waren niet tegen stormschade
verzekerd.