Cjroen jjwartsjexels in het harL, innenkort van start agelijkse bootdienst p Vlieland Sag as* Adviesbureau Tideman krijgt opdracht voor haalbaarheidsonderzoek artikel 11-gebied Paardentractie bij Den Hoorn Achteruitgang van 3,27% in eerste vijf maanden ontuurlijke tocht or toeristen "9. Verkeerslichten kosten ruim twee ton Hinderproblemen bij vestiging van timmerbedrijf aan Wittekruislaan? RSG-toneel in „De Lindeboom" Autovervoer Teso Hond bijt lammeren dood - Texel-promotie' in gemeentestand op Oosterend Present „Molengat" uit de vaart RSG ruiten vernield Gemeente laat boeten herstellen AARGANG Nr. 9785 VRIJDAG 3 JUNI 1983 Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, teJ. (02228) 266; )osterhof. Golfslag 32, Den Burg, tel. (02220) 4988 en mder Hei|den, De Kaai 17, Oosterend, tel. (02223) 964 dvertenties, abonnementen, etc.: ,eld 8 De Rooy B.V.. Postbus 11, 1790 AA Den Burg, (02220) 2741, na 18 00 uur 4881 ipn U Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652 Abonnementsprijs ƒ16,60 per kwartaal 70 cent incasso, los 65 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr 46 99.17.636. Rabobank nr. 36.25.01.742, NMB nr 67 34.60 398. ixel krijgt weer een regelmatige bootverbinding met Vlie- De Vlielander R. A. de Koning is druk bezig met de voor- lidingen van deze dagelijkse zomerdienst. Het is de bedoe- dat de passagiers 's morgens rond negen uur en nog een rom half elf bij het reddingboothuis bij De Cocksdorp kun- opstappen om na een half uur op de Vliehors weer voet aan te zetten. Een tractor met huifkar zal de passagiers over de hors vervoeren. R. A. de Koning heeft een motorschip van leter lengte met een capaciteit van 29 personen dat voor- i werd gebruikt voor sportvissen op de Waddenzee vanuit ingen. do exacte startdatum van de ver met het schip Hetty" is iet bekend omdat bij het Texel- Idingboothuis nog een vlot met ir moet worden gemaakt. Hoe deze werkzaamheden zullen is niet bekend. R. A. de Ko- verwacht binnen enkele weken nnen beginnen. Bij de Vliehors drijvende steiger al gereed, daar duurden de werkzaamhe- oor het slechte weer veel lan- an was gepland. Koning heeft officieus de lijn al ge want afgelopen weekend ver- e hij de volleyballers van Vlieland Ie sportuitwisseling op Texel. Deze was overigens geen succes. Door treem hoge waterstand kon men >p tijd vertrekken en de sporters len een uur te laat op Texel aan. De nder zegt al vier jaar met het plan len bootdienst tussen beide eilan- Dnd te lopen maar hij besloot daar- finitief toen de animo voor sport- op zee vorig jaar fors terugliep, landbewoner was hij al gedwongen net zijn schip vanuit Harlingen te kken en daar ook reclame te ma- rant de animo op Vlieland was altijd ir gering. bootverbinding wordt wat tijd- ria betreft helemaal aangepast aan ensen die vanaf Texel vertrekken, rit het grootste potentieel toeristen Koning verwacht van Vlieland veel ir belangstelling. ,,Op Texel zit een gevarieerde toeristengroep, waar een deel belangstelling zal tonen ons kleinere eiland. Op Vlieland is roep die het wijdse Texel wil bekij- reel kleiner". Half uur Koning heeft een eenmansbedrijf. Ie overtocht maakt zal op zee dan alleen met hem te maken krijgen, niet de bedoeling, zoals bij andere (sportvisserij) schepen wel gebruikelijk is, dat de passagiers ook een kijkje in stuurhut of machinekamer nemen. „Dat is verboden gebied", aldus De Koning, die zegt deze regel uit veiligheidsoverwe gingen in te willen voeren. „Het Eier- landse Gat is verradelijk en de stromin gen en banken veranderen steeds. Ik moet m'n kop er bij houden als ik vaar". De passagiers kunnen tijdens de over tocht, die ongeveer een half uur zal du ren, terecht op het dek of in de buffet ruimte benedendeks. Een retourtje Vlieland gaat f22,50 per persoon kosten en daarbij is de tocht per huifkar over de Vliehors in begrepen, die ook ongeveer een half uur duurt. Kinderen tot en met tien jaar betalen f17,— De huifkartocht voert De Koning niet zelf uit. Daarvoor is hij een overeen komst aangegaan met een firma op Vlieland. Defensie Hij zegt met Defensie duidelijke af spraken gemaakt te hebben over een vrije doorgang door het militaire oefen- gebied. „We weten wanneer er wordt geschoten en bovendien is afgesproken dat ze stoppen wanneer onze tractor met huifkar eraan komt". Dat arriveren wordt met signalen aangegeven. De Vliehors is overigens in principe vrij ter rein met dezelfde regels zoals die gelden voor bijvoorbeeld de Texelse Hors. De huifkar brengt de passagiers tot voorbij het militaire kamp. Het tijdsche ma is zodanig dat men daar op de bus van de FRAM kan stappen om zich des gewenst naar het dorp Oost-Vlieland te laten vervoeren. Wie dan nog verder wil kan op dinsdag, woensdag en donder dag met een andere „rederij" een over steek maken naar Terschelling. Het zal om veiligheidsredenen verboden zijn het stuk over de Vliehors lopend af te leg gen. „Ik ben verantwoordelijk voor de passagiers totdat ze bij de bushalte staan en een wandeling over die zand plaat is me te link. Ik wil niet dat er ie mand voor zijn bast geschoten wordt", zegt de eigenaar van de Hetty" resoluut. Avontuur De Koning wil de bootdienst een avontuurlijk tintje meegeven en denkt dat de natuur en de vervoermiddelen daar in belangrijke mate aan zullen bij dragen. „De drijvende steigers van boomstammetjes zullen een impro visatie-idee geven en de tocht met het schip is door de sterke stroom ook heel attractief". De Koning zegt zelf altijd zeer onder de indruk te zijn van de sfeer op de Vliehors en hoopt dat zijn passagiers dat ook zo zullen ervaren. „Het is he melsbreed maar een paar kilometer maar de Vliehors is raadselachtig, heeft iets spookachtigs en blijft voor mij een im mens onwerelds terrein. Er hangt een vreemde atmosfeer", aldus De Koning. Slecht weer De Hetty" valt met een capaciteit van 29 personen niet onder de wet op het personenvervoer. De Koning ver wacht dat de dienst deze zomer alleen zal uitvallen bij zeer slecht weer. Naast de twee tochten 's morgens zal 's mid dags om half vijf en om zes uur vanaf Vlieland worden vertrokken, zodat met geruime tijd op het eiland kan doorbren gen en Vlielandse toeristen ook de tijd hebben iets van Texel te zien. De Koning gaat de belangstelling testen door voor lopig elke dag te varen. Mocht na ver loop van tijd blijken dat de belangstelling niet groot genoeg is dan wordt mogelijk De goede oude tijd herleefde de ze week in de buurt van Den Hoorn waar op het land van Frans Bakker maar liefst acht paarden waren in gezet bij het grasschudden. Dat le verde een prachtig tafereeltje op, dat door velen werd gefotografeerd of gefilmd. Het ging hier om zowel beroepsuitoefening als hobby. Frans Bakker is zelf enthousiast lid van De Blijde Rijders. Hij vindt het leuk en nuttig om zijn paarden af en toe, net als vroeger, aan het werk te zetten. Hij had dinsdag gezelschap van drie andere Blijde Rijders: Wil lem Goënga, Piet Daalder en Cor Swaerts met hun paarden. Het toe val wilde dat het allemaal zwarte dieren van hetzelfde type waren. Die uniformiteit maakte het voor de liefhebbers nog aantrekkelijker. Overigens heeft het gebruik van paarden in veel gevallen practisch voordeel boven de tractor. Vooral als het land erg nat is, heeft het van paarden veel minder te lijden dan van zware tractoren. slechts enkele dagen per week gevaren. Zijn verwachting is echter dat er genoeg animo zal zijn. „Deze bootdienst is ook ideaal voor dagtochten vanaf de vaste wal. Men neemt 's morgens vroeg de TESO-boot en is op tijd in De Cocksdorp om mee te kunnen naar Vlieland". Volgende week start hij met de aanleg van het vlot bij De Cocksdorp. Omdat de gemeenteraad heeft beslo ten slechts één kruispunt van de Pont- weg bij Den Burg van verkeerslichten te voorzien, is voor de beveiliging van de Pontweg veel minder geld nodig dan in het investeringsplan was geraamd. De lichten kosten f205.000,— en daar gaat nog f153.750,— provinciesubsidie vanaf. De jaarlijkse lasten voor de gemeente belopen daarom f7.774,— terwijl in het investeringsplan op f21.234,— was gerekend. De firma De Ridder wil op het adres Wittekruislaan 30 een klein timmerbedrijf stichten. Hoewel het terrein eigenlijk een woonbestem ming heeft (die bestemming is nooit verwezenlijkt) staan B. en W. posi tief tegenover dit plan. Een kleinschalig ambachtelijk bedrijf wordt zelfs als een 'verrijking' be schouwd voor de woonomgeving. Wel vindt het college dat op het terrein even goed nog een woning gebouwd moet kunnen worden. En ook wordt er nog nadrukkelijk voorbehoud gemaakt in verband met de kans op geluidshinder. Met name de afdeling bouw- en woning toezicht van de gemeente tilt aan dat laatste aspect nogal zwaar en had daar om geadviseerd het timmerbedrijf niet toe te laten. TESO onderhield venef 1948 een zomerse bootverbinding met Vlieland met het motor schip ..Zeemeeuw". De lijn werd In het begin ven de zestiger jaren opgeheven. De foto uit 1969 toont de ..Zeemeeuw"aan de aanlegstei ger bij De Cocksdorp. Donderdag 9 en vrijdag 10 juni wordt in de schouwburgzaal van ho tel De Lindeboom het toneelstuk „De vervalser" gebracht door tien leerlingen van de RSG. De toneelavonden zijn in de eerste plaats bedoeld voor de leerlingen en ou ders, maar ook anderen kunnen, als de animo van de eigen aanhang tegenvalt op vrijdag naar deze komedie. De uitvoe ringen beginnen om 20.00 uur. De uitvoering van donderdag is be doeld voor de lagere klassen en vrijdaga vond zijn de hogere klassen, ouders en anderen welkom. Beide avonden is er bal na. Met deze uitvoeringen is een oud RSG-gebruik in ere hersteld. Een eerste aanzet daartoe werd vorig jaar bij het 25-jarig jubileum gegeven toen een stuk van Agatha Christie en lerarencabaret werd gebracht. Het autovervoer bij Teso is de eerste vijf maanden van dit jaar 3,27% minder geweest in vergelijking met dezelfde peri ode vorig jaar. Naar eenheden gerekend zakte het aantal ver voerde auto's van 217.877 naar 210.749. Het sterkst was de achteruitgang bij de caravans. Daarvan werden er 2.824 overgezet tegen 3.290 vorig jaar, een vermindering met 14,16%. Het aantal vervoerde personenauto's liep terug van 170.167 naar 165.194 oftewel 2,92%. Daarbij moet worden bedacht dat dit jaar de pinksterdrukte binnen de ge noemde periode viel en vorig jaar maar voor de helft (toen viel tweede Pinkster dag op 1 juni, toen een paar duizend au to's werden vervoerd). De teruggang van het vervoerde aantal personenauto's zou anders ongeveer 6% zijn geweest. Het aantal vervoerde vrachtauto's liep terug met 5%, het aantal bussen met 2.37% en het aantal aanhangwagens met 3.71%. Alleen het vervoer van opleggers gaf een kleine stijging te zien: 0.61%, wat mogelijk een gevolg is van de iets toegenomen bouwactiviteit op Texel waardoor meer bouwmaterialen zijn aangevoerd dan vorig jaar. Dinsdag beet een jachthond een schaap en twee lammeren dood, die in de Slufter liepen. De hond is ei gendom van een inwoner van De Koog en de schapen waren van een Cocksdorper. De schade werd on derling geregeld. {I JLjSLMèt Het Adviesbureau Tideman voor toerisme en recreatie krijgt van B. en W. opdracht voor het uitvoeren van een 'haalbaarheidsonderzoek' voor het zg. artikel 11-plan in De Koog. Ti deman zal nagaan of dit plan van de Recreatiestichting Texel uitvoerbaar en exploitabel is. Voor zover dat niet het geval zou blijken te zijn, moeten alternatieven worden voorgesteld, waarbij wel moet worden vastge houden aan het uitgangspunt dat het een echt 'elk weer recreatiepro ject' moet blijven. Zoals bekend heeft de gemeente in meerderheid besloten dat een dergelijk haalbaarheidsonderzoek noodzakelijk is en door de gemeente moet worden be taald. Er werd f50.000 voor uitgetrok ken. Verwacht wordt dat de helft daar van wordt terugontvangen in de vorm van subsidie van Economische Zaken. Het was eerst de bedoeling dat het on derzoek zou worden uitgevoerd door de Economische Technologische Dienst Evenals vorige keren zal de gemeente ook bij het komende feest Oosterend Present een stand in de tentoonstel lingstent inrichten. B. en W. hebben besloten daarin uitvoerig aandacht te besteden aan Texelse producten en Texels dienstbetoon: schapenkaas, toe risme, rheumadekens, rauwmelkse kaas, plannen voor viskweek e.d. Daarnaast zal ook een maquette worden getoond van de toekomstige woonwijk Oosterend-noord. Texelse kunstenaars zullen opdracht krijgen de stand te ver zorgen. Er is f5.500,— uitgetrokken voor foto's, dia's, aankleding, huur etc, Dit bedrag wordt afgeboekt van de post 'on voorzien' op de gemeentebegroting. van de provincie Noordholland, maar toen men daar het RST-plan bekeek, kwam men tot de conclusie dat de ETD mensen tekort zou hebben om de haal baarheid van dit plan te onderzoeken. Op suggestie van de ETD werd toen het particuliere Adviesbureau Tideman aan gezocht, dat zich bereid toonde het werk uit te voeren. Het onderzoek be gint in juli en duurt vier maanden. Nog voor de komende winter zal dus duidelijk zijn of er iets van terecht kan komen van het ambitieuze recreatieplan, dat een be langrijke rol moet vervullen bij het stre ven naar seizoenverbreding. De dubbeldeksveerboot „Molengat" is van a.s. maandag tot vrijdag uit de vaart voor het ondergaan van enkele re paraties. De „Marsdiep" en de „Texelstroom" nemen de dienst waar. Woensdag werden twee ruiten van de Rijksscholengemeenschap-dependance aan de Emmalaan stuk gegooid. De schade beloopt honderden guldens. Bij de zware storm in februari werden twee gemeentelijke schapenboeten (die aan de Keesomlaan en die aan de Waal- derstraat in het Marsgebied) vrij ernstig beschadigd. B. en W. hebben besloten tot herstel en hebben daartoe f19.310, uitgetrokkenVoor de boet aan de Kee somlaan is f9.900,— nodig en voor de boet aan de Waalderstraat f9.400,—. De boeten waren niet tegen stormschade verzekerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 1