Cjroen ^jmrL-Jexels in het harL.
bol/ege heeft geen idee
\an financieel effect
Toestemming van minister
op laatste nippertje
Fiets beste vervoer voor
publiek Ronde om Texel
brting toeristenbelasting voor scholen
Alles staat klaar voor etherexperiment
77
h«®*®*®*®*®*®*5
Fleur Ann
stopt niet
VRIJDAG 17 JUNI 1983
JAARGANG Nr. 9789
[tie Harry de Graaf, Pelikaanweg 75. De Koog, tel (02228) 266;
[oosterhof. Golfslag 32, Den Burg, tel (02220) 4988 en
Under Heijden, De Kaai 17. Oosterend. tel (022231 964
ladvertenties. abonnementen, etc..
Leid De Rooy B V Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
L (02220) 2741na 18.00 uur 4881
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 16,60 per kwartaal
70 cent incasso; los 65 cent.
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99 17.636.
Rabobank nr 36.25 01.742; NMB nr. 67 34.60.398.
ken W vinden dat het onmogelijk is om bij benadering te ra
in wat de financiële gevolgen zijn van het verminderen van
toeristenbelasting voor groepen die in schoolverband voor
[kweken of schoolreisjes op Texel verblijven. Om die reden
loorgesteld niet verder te gaan dan een restitutie van 50%.
[gend jaar blijkt dan wel hoeveel inkomsten de gemeente
Lrdoor heeft verloren. Als het meevalt, kan altijd nog worden
klist tot algehele vrijstelling of restitutie van de belasting. De
[neenteraad ging dinsdagavond met de tegemoetkoming
|>r scholieren akkoord, met uitzondering van Cor Dros van
[els Belang omdat hij vond dat B en W het financieel effect
bden moeten ramen.
lok Gerbrand Poster van de VVD was
lit te spreken over het feit dat nu een
Issing moest worden genomen zon-
Idat men wist welke gevolgen dat
[de gemeentekas zou hebben. Het
l-raadslid had zelf geen moeite ge-
I met het berekenen van de in-
btenderving. Onder andere aan de
p van gegevens van het Natuurre-
liecentrum (waar veel scholieren-
Ipen terecht komen om deel te ne-
I aan de natuureducatieprogram-
ii had hij becijferd dat het in-
Istenverlies ongeveer f12.000,zal
„Ik snap niet dat u dat zelf niet hebt
ken uitrekenen." Volgens Cor Dros
ster er echter een flink eind naast,
i dat het inkomstenverlies veel gro-
maar noemde geen cijfers. In ieder
I was hij bang dat men als gevolg
de scholierenkorting straks de tarie-
voor de andere toeristen moet op
en om de schade te compenseren.
Verschillende drijfveren
drijfveren om tot deze belasting-
ging over te gaan bleken voor niet
adsleden hetzelfde. De linkse frac-
hadden overwegend sociale motie-
Ze vonden dat de scholieren met
relatief kleine budget ontzien
"ten worden, terwijl anderen de
igel zagen als een vorm van pro-
waardoor men meer scholieren
Texel zou trekken. Tot die laatste
"orie hoorde Gerbrand Poster. Deze
"nd er bovendien een pleidooi aan
toe te staan dat de accommodatie
scholieren wordt uitgebreid, wat
"tekenen dat agrarische bedrijfsge-
~n die aan hun oorspronkelijke
ming zijn onttrokken, daarvoor
ingericht.
"dien vond hij dat het promotie-
zich ook later zal laten gelden. De
reren die nu naar Texel worden ge-
"n, komen daar later als volwasse-
isschien ook graag weer heen.
houder Klaas Barendregt zei dat
college met het voorstel om korting
rlenen aan scholieren tegemoet
aan de reeds lang geleden geuite
om differentiatie aan te brengen in
ristenbelasting. Tot dusver zijn po
li in die richting op niets uitgelo-
veelal wegens praktische bezwa-
Op een vraag van Gelein Jansen zei
"dregt voorlopig geen andere mo
lleden voor differentiatie te zien,
tde raad met de scholierenkorting
en moet zijn. Wel kan naar aanlei-
van de ervaring die nu wordt opge-
eventueel worden besloten om tot
ïge restitutie over te gaan. Wet-
r Schilling liet ergernis blijken over
herhaalde pogingen van Poster om
tompeerboerderijenbeleid ter discus-
1 stellen. De wethouder zei dat ab-
"iet gedacht kan worden aan ver-
uitbreiding van logiesmogelijkhe-
o het buitengebied. Volgens hem
daar ook geen behoefte aan. Van
'anten van kampeerboerderijen
hij gehoord dat de bezetting heie
niet zo best is. Als de halvering van
ustenbelasting daar verbetering in
hrengen is al heel wat bereikt. Cor
het blijken niet zoveel belang te
en aan de belastingkorting voor
"ren: ,,De prijs van een zak patat
gelijk aan toeristenbelasting voor
alve nacht."
Strandolie
door de PSP ingediende brief met
over de wijze waarop de gemeen-
onlangs op het strand aangespoel
de heeft verwerkt, werd nog niet be-
7"®. De raad ging er akkoord mee
"ei college zich over de zaak beraadt
"de volgende vergadering het oude
e*entuele nieuwe beleid ten aanzien
van de oliebestrijding aan de orde stelt.
Fatsa
De gemeente zal niet deelnemen aan
een solidariteitscampagne van het Euro
pese Comité voor de verdediging van
vluchtelingen en buitenlandse werkne
mers in ,de zaak van het proces dat is
aangespannen tegen de burgemeester
en burgers van het Turkse dorp Fatsa.
Zoals gebruikelijk in kwesties van natio
nale of internationale aard hebben B en
W voorgesteld het desbetreffende ver
zoek voor kennisgeving aan te nemen.
Vijf raadsleden bleken het daar niet mee
eens te zijn. Dirk Terpstra van het Pakt
vertelde dat de burgers van Fatsa we
gens hun democratische sympathieën
zijn opgepakt, een ongehoorde gebeur
tenis die na de nazi-tijd onmogelijk werd
geacht. Texel zou moeten meedoen aan
het protest hiertegen. ,,Hoe zouden wij
het vinden als men niet reageerde in een
omgekeerde situatie?" Terpstra vond dat
de Vereniging van Nederlandse Ge
meenten aangespoord moest worden
tot protesteren. Alleen de raadsleden
Bakker, Jansen, Terpstra, Beumkes en
Poster waren voor gemeentelijke actie in
deze, zodat de brief voor kennisgeving
werd aangenomen.
Zes-ritten kaart
De brief van de heer Henk Vink uit
Den Burg met het verzoek er bij Teso op
aan te dringen dat een zes vaarten kaart
voor de boot in het leven wordt geroe
pen voor dezelfde prijs per vaart (4,60)
als de 15 vaartenkaart, ontmoette vrij
veel instemming.
Vooral voor de sociale uitkeringstrekkers
achtte Vink het van belang dat er een
meervaartenkaart komt, die niet zo'n
grote uitgave ineens betekent. B en W
hadden voorgesteld het verzoek van
Vink door hen te laten afhandelen, maar
Dirk Terpstra wilde dat de raad direct een
uitspraak zou doen. Ben Daalder van het
CDA vond dat het geen taak van raad of
college is om zich met dit stukje Teso-
beleid te bemoeien, maar hij noemde de
suggestie van Vink ,,heel sympathiek".
Hij vroeg het college dan ook er een
goed woordje voor te doen in het eerst
volgende contact met Teso. Wethouder
Schilling zegde dat toe. Terpstra wilde
echter een officiële uitspraak van de
raad om op deze wijze extra steun aan
het initiatief te geven. Dat voorstel werd
in stemming gebracht, maar haalde het
net niet. Tegenstanders waren Kikkert,
Zegers, Van Asselt, Van der Meer, Schil
ling, Barendregt en Poster. (Dros was op
dat moment nog niet in de vergadering).
In de eerstvolgende vergadering van
de raadscommissie voor algemeen en
organisatorisch beleid zal worden
gesproken over de hinder die het gevolg
is van de discotheek De Metro aan de
Boodtlaan in De Koog. Burgemeester
Engelvaart zegde dit toe, nadat meerde
re raadsleden hadden laten blijken het
hier gerezen probleem op een of andere
wijze opgelost te willen zien. Ben Daal
der van het CDA zei te beseffen dat het
met de geluidsdichtheid van de disco
theek zelf in orde is maar dat de hinder
wordt veroorzaakt door komende en
gaande bezoekers. Het is dus een
kwestie van openbare orde.
Gerbrand Poster had zaterdag j.l. rond
het middernachtelijk uur persoonlijk de
situatie op de Boodtlaan beoordeeld en
brak een lans voor de eigenaar van de
discotheek. De eigenaar deed volgens
hem zijn uiterste best om de hinder op
straat tegen te gaan, hoewel hij daartoe
helemaal niet verplicht is. De protesten
uit de buurt veroordeelde hij als ,een ge
meenschappelijke actie tegen een man
die ook wat wil verdienen." Het gedrag
van de klanten buiten de deur mocht de
ze man niet worden aangerekend.
Veerboot
De brief van het Pakt aan de
hoofdingenieur-directeur van Rijkswa
terstaat over de slechte toegankelijkheid
van de veerboot voor slecht ter been
zijnde passagiers was voor Ben Daalder
van het CDA aanleiding om zijn adhesie
te betuigen. Terpstra vroeg of hij een
verslag kan krijgen van het gesprek dat B
en W over dit onderwerp met Teso zul
len hebben. De burgemeester zei dat dit
wat hem betreft best mag, maar dat de
andere gesprekspartner (Teso) dat dan
ook moet willen.
De in de telefooncentrale geïnstalleerde apparatuur. Links de zender en rechts de synthesizer waarmee de golflengte (101,9 Mc) is ingesteld.
De PTT heeft begin deze week in de telefooncentrale een
krachtige fm-zender geïnstalleerd, die zal worden gebruikt bij
de lokale Texelse radio-uitzending tussen 13.00 en 20.00 uur vrij
dag (heden). De antenne van de zender is op 37V4 meter hoogte
aangebracht in de straalzendmast bij de centrale en is verticaal
gepolariseerd. Dat laatste is voor de luisteraars van belang
want het betekent dat de uitzending ook prima te beluisteren
is met kleine (auto)radio's die een eenvoudig „sprietje" als an
tenne hebben.
Inmiddels is gebleken dat de zen
der ook op de verst van Den Burg
verwijderde punten zeer krachtig
doorkomt. Dat is nauwelijks een ver
rassing want het vermogen van de
zender is veel groter dan voor een
gebied als Texel nodig is. Dat is een
gevolg van het feit dat de PTT voor
dit experiment gebruik heeft ge
maakt van de eindtrap van de regio-
Ervaringen in voorgaande jaren hebben geleerd dat het verstandig is om
zaterdag op de fiets naar het strand bij paal 17 of bij de vuurtoren te gaan
om de Ronde om Texel te bekijken. Belangstellenden die met de auto ko
men, staan of op de heenweg in de file of ze moeten lang wachten voor ze
met hun auto weg kunnen als ze vroeg gekomen zijn.
Vanaf het strand bij de vuurtoren kan
men het best een indruk van de eigenlij
ke wedstrijd krijgen. De vloot komt hier
dicht langs de kant en het veld is nog
niet erg verspreid, er wordt volop strijd
geleverd onder de ogen van de toe
schouwers. Bij paal 17 is natuurlijk de
drukte rond de start goed te bekijken.
Bovendien is het bij dit strandslag gezel
lig door de aanwezigheid van de Basin
Street Five en de Solid State Jazzband,
die respectievelijk de start en de finish
muzikaal zullen aankleden.
Door de te verwachten drukte bij deze
strandslagen zijn verkeersmaatregelen
noodzakelijk. Bij paal 17 wordt het
strandslag tot aan de Ruyslaan afgeslo
ten. Automobilisten moeten hun wagen
in de bermen van de Ruyslaan parkeren
en dan vanaf het Natuurrecreatiecen-
trum of langs één van de wandelpaden
naar het strand lopen. Het is bijzonder
belangrijk in verband met het vervoer
van catamarans en de eventuele door
gang van ambulances en dergelijke dat
slagbomen en uitritten vrijgelaten wor
den. Het terrein van de vuurtoren mag
niet betreden worden. Aanwijzingen van
politie en organisatie moeten zonder
meer opgevolgd worden.
Het laatste stukje van de Vuurtoren-
weg, dat langs de dijk loopt, wordt
waarschijnlijk éénrichtingverkeer naar de
vuurtoren toe. De weg langs camping
De Robbenjager en het aansluitende
stuk „Vlielandboulevard" kunnen dan,
in tegenstelling tot gewoonlijk, slechts
in de andere richting bereden worden.
Het was bij het schrijven van dit artikel
overigens nog niet bekend of het Water
schap aan deze maatregelen zijn mede
werking wilde verlenen.
Texelstart
De start zal om ongeveer 12.30 uur
plaatsvinden. Er worden dan vier signa
len gegeven. Tien minuten voor de ei
genlijke start klinkt het eerste. De deel
nemers moeten zich verzamelen tussen
denkbeeldige lijnen die door boeien wor
den aangegeven. Zij komen dan in een
fuikvormig gebied, waarvan de startlijn
het smalle einde vormt. Na het vijf
minuten-sein moeten alle schepen in dit
gebied blijven, maar ze mogen pas bij
het één-minuut-signaal in het 1 minuut
gebied komen. Deelnemers die te vroeg
over de startlijn gaan, krijgen straftijd.
Timing is hier erg belangrijk, een goede
start biedt niet alleen het voordeel van
de voorsprong, maar ook dat van letter
lijk rustiger vaarwater. Deze manier van
starten is volstrekt nieuw en speciaal
ontwikkeld om bij de Ronde van Texel de
enorme hoeveelheid boten op een ver
antwoorde manier te lafen starten. Het
systeem is „Texelstart" gedoopt. De
hoop bestaat dat het, evenals de Texel
Yardstick, internationaal overgenomen
zal worden. De Yardstick is een correc
tiefactor die er voor moet zorgen dat niet
de snelle boten maar de snelle zeilers
winnen.
De finish levert vanzelfsprekend al die
problemen niet op, het deelnemersveld
is dan volstrekt uit elkaar getrokken. De
verwachting is dat de meeste schepen
tussen drie en vier uur na de start zullen
aankomen.
Noortje Rol
De Lindeboom zal zaterdagavond het
toneel zijn voor een gevarieerd program
ma rond de prijsuitreiking. Presentatrice
is de NOS-omroepster Noortje Rol. Het
geheel zal een paar uur in beslag nemen
en afgesloten worden met het uitreiken
door de burgemeester van de overall-
prijs.
De pers zal in groten getale bij het
rondje aanwezig zijn. Studio Sport zal
een impressie van 10 tot 12 minuten ma
ken. Andere televisieopnames worden
gemaakt door een Canadese maat
schappij, door het persbureau UPI, door
de Engelse Breakfast Television en door
de regionale omroep Siron, die maar
liefst 35 minuten wil uitzenden. Het is
voor deze Noordhollandse omroep het
eerste grote project dat wordt aange
pakt. Verder zullen persbureaus, dagbla
den, de regionale en plaatselijke pers, al
le landelijke en veel internationale wa
tersportbladen vertegenwoordigd zijn.
Veiligheid
Er zijn nogal wat mensen (en mate
rieel) betrokken bij het verzorgen van de
veiligheid. In totaal 75 boten, veriërend
van rubberboten tot de „Zeefakkel" van
de marine, doen mee. Naast marine en
mariniers werken de KNZHRM, de
KNBRD, de watersportvereniging Texel,
de rijkspolitie te water, Rijkswaterstaat,
Pall Mali, de motorclub en de zweef-
vliegclub mee. Er is een communicatie
wagen van de KNBRD die alle mogelijke
verbindingen kan onderhouden. Acht
terreinmotoren en diverse terreinwagens
houden vanaf het strand de zaak in de
gaten en vanuit de lucht letten een mo
torzweefvliegtuig, een helicopter van de
rijkspolitie te water, een helicopter van
de NOS en bij de start een vliegtuig van
Tessel Air (ten behoeve van de pers) op.
Ongeveer 160 Texelaars werken belange
loos mee, ook hebben nog mensen van
de overkant hun boten beschikbaar
gesteld. Op de Waddenzee zullen onge
veer 15 schepen van leden van de wa
tersportvereniging patrouilleren.
02228-712
Wie op de kant of in het water zei
lers in noodsituaties aantreft kan
bellen naar 02228-712. Dat is een spe
ciaal voor het rondje ingesteld
alarmnummer. Vandaar uit krijgt
men instructies en wordt een even
tuele reddingsactie gecoördineerd.
nale fm-zender, die dus een hele pro
vincie kan bestrijken.
Voor de luisteraars op Texel is al deze
techniek niet zo belangrijk. Zij moeten
alleen maar weten dat zij tegen 13.00 uur
kunnen afstemmen op de 101,9 Mc, op
de afstemschaal is dat op korte afstand
„rechts" van de Hilversumse zenders.
Gedurende een half uur voor de aanvang
van de uitzending wordt een herken
ningssignaal uitgezonden Bij het ter
perse gaan van deze krant was overigens
nog steeds de ministeriële toestemming
voor de uitzending niet binnen, althans
niet officieel. De meest betrokken men
sen van PTT en ministerie hebben laten
blijken dat er geen vuiltje aan de lucht is
en dat het groene licht vlak voor de uit
zending zal worden gegeven.
Landelijk
Zoals bekend wordt het lokale etherex
periment door de Stichting Lokale Om
roep Texel gemaakt in nauwe samenwer
king met de Vara. De Vara is voorne
mens gedeelten van het programma lan
delijk via Hilversum 2 uit te zenden en
wel van 15.00 tot 15.30 uur, 16.30-17.00
uur en van 18.40-20.00 uur.
De uitzending vindt plaats vanuit ho
tel De Lindeboom; de verbinding tussen
de „studio" die daar is ingericht en de
zender aan de Waalderstraat gaat via de
telefoonkabel. Belangstellenden zijn ge
durende de hele uitzendtijd welkom in
De Lindeboom. Van 15.00 tot 16.00 uur
wordt daar aan passanten zelfs gelegen
heid gegeven om zelf voor de microfoon
op te treden. Elke Texelaar die dat wil
mag iets vertellen over wat hij of zij leuk
vindt, of wat zijn of haar ergernis op-
wekt. Ook mag worden gezongen, voor
gedragen en een lievelingsplaat mag
worden meegenomen om te worden ge
draaid. Men komt aan bod naar volgorde
van binnenkomst.
(Lees verder pagina 2)
(Advertentie I.M.)
Om onze cliënten nog beter van
dienst te kunnen zijn, hoop ik bin
nenkort naar een andere winkel in
Den Burg te verhuizen.
Anneke.