exe/pop '83 enkele anva/len van uitersten ,,The good, the bad and the ugly" Open dag Windsurfclub André Brouwer snelste bij crossloop Den Hoorn Cï 00 O) c co O O Postduiven VVV telefoon De Cocksdorp Waddenruiters in kringconcours en Gina Langeveld dag 12 JULM983 TEXELSE COURANT PAGINA 7 'an in ën dee •veld trijden Terwijl de Verenigde Staten worden verscheurd door de burgeroorlog zijn drie gevaarlijke desperado's op zoek naar een verdwenen schat, groot 200,000 dollar. Het zijn de mysterieuze vreemde ling Joe (the good, Clint Eastwood), de Mexicaanse boef Tudo (Eli Wallach) en de sadistische killer Satenza (Lee van Cleef). Zij staan volledig onverschillig te genover het conflict dat het Amerikaan se volk verdeelt en hoewel zij toch ook met hun pistolen hun brood verdienen, zijn zij geen van drieën van plan zich met de oorlog te bemoeien, Joe, bijgenaamd Blondie, en Tudo zijn reeds enige tijd partners bij een even gevaarlijk als mor bide spelletje: Tudo die door alle sherrifs van het zuidwesten wordt gezocht voor een lange reeks misdaden heeft een prijs op zijn hoofd. Hij laat zich door Blondie uitleveren, die de geldprijs ontvangt. Tu do wordt meestal kort daarna opgehan gen. Op het moment dat de executie plaats heeft, schiet Blondie dan het touw door zodat zij het spel in een ander plaatsje kunnen herhalen. Satenza inmiddels is al wekenlang op zoek naar een verborgen geldkist die 200.000 aan gouden munten bevat. Hij heeft reeds een doodsbange Mexicaan se peon onder bedreiging de weten schap ontfutseld dat de man die weet waar de geldkist is begraven, een zekere Bill Carson, zojuist dienst heeft geno men in het confederatieleger in Santa Fe. Door een toeval ontmoeten Tudo en Blondie deze man die hem juist voor hij sterft vertelt waar de schat begraven is. Het beroerde is alleen dat hij aan Tudo vertelt in welk dorp en aan Blondie op welke plaats. Dit is Blondie's redding, want Tudo was reeds lang het spelletje beu en stond op het punt zich van zijn partner te ontdoen De twee goudbe- luste desperado's verkleden zich daarop in confederatie-uniformen en worden dan per ongeluk gevangen genomen door een afdeling Union soldaten, ,,The good, the bad and the ugly" is een film van Sergio Leone met muziek van Ennio Morricone. Te zien als woensdag western, aanvang 20.00 uur. De Windsurfclub Texel organiseert zondag 17 juli een open dag op het strandje bij Dijkmanshuizen aan de Waddenzee. Het programma luidt: 11.30 uur: Plankpeddelwedstrijd voor de jeugd tot 12 jaar met door de Texelse middenstand beschikbaar gestelde prijzen. 12.30 uur: Geïnteresseerden krijgen ge legenheid zelf met het plankzeilen kennis te maken. 14.30 uur: demonstratie. Van 11.00 tot 17.00 uur is iedereen welkom op het strand. De toegang en al le evenementen zijn gratis. De tweede ZDH-crossloop trok afge lopen vrijdag slechts het geringe aantal deelnemers van 47. De gelopen tijden waren echter beduidend sneller dan bij de eerste, ondanks een slechter te belo pen strand en een „zwaardere" atmosfeer. De uitslagen waren als volgt 8 km, tot 35 jaar: 1. André Brouwer, Oosterend 30.52; 2. Theo Franchimon, Den Hoorn 31.27; 3. Cees Timmer, Oosterend 31.48. 8 km, 35 jaar en ouder: W. Timmer, Oosterend 34.04; 2. Daan Welboren, Den Hoorn 34.12; 3. Ad Kemps, Volkel 35.27. 4 km, vrouwen: 1. Elke Schnieders, Duitsland 17.33; 2. Nel Bruining, Den Hoorn 19.48; 3. Cobie Bakelaar, Den Burg 19.52. 4 km. jongens t/m 13 jaar: I.Carsten Bohn, Duitsland 16.24; 2. Jef Schuur, Den Burg 18.05; 3. Norbert Eelman, Den Burg 18.12. Voor elke categorie wordt een klasse ment bijgehouden, waarin een ieder wordt opgenomen die vijf keer of meer meeloopt (de snelste vijf tijden tellen). Er zijn nog zes crosslopen te gaan, dus de strijd ligt nog geheel open. De klasse menten liggen steeds bij de inschrijving ter inzage. Vrijdag wordt de derde crossloop gehouden. De start is om 19.30 uur precies op het ZDH-terrein in Den Hoorn, waar u zich vanaf 18.45 uur kunt inschrijven. tvierde gratis Texelpop festival dat vrijdagmiddag en -avond in de We- jin in Den Burg werd gehouden, mag wederom geslaagd worden ge- nd. Meer nog dan de voorgaande jaren kenmerkte de presentatie van se popgroepen zich door technische perfectie maar het was jammer iet alle bands wat enthousiaster in de slag gingen. De hitte 's middags s zwoelheid 's avonds hielden de vonk die moest overspringen op het ek een beetje tegen, een handicap die niet alleen aan de musici maar san de toeschouwers toegeschreven kan worden. Een duidelijke uitzon- g daarop vormde The Age die van ons het predikaat „meest originele ilse groep" mag dragen, aangevuld met benamingen technisch uitste en swingend als een trein. organisatoren Ben Haak, Ben Bak- lob Terpstra, Liz Gedekink en Mar- jgel haalden vrijdag een geluids- en nstallatie naar de Wezentuin waar nepen en het publiek tevreden mee en zijn. De afstelling was door- goed en in het zachtgele licht wa le muzikanten ook tegen midder- goed te volgen. Voor de rest klop- organisatie als een bus. Het pu- hoefde niet lang te wachten op een nde groep. Dat het programma uitliep is in dit geval een verdienste Ie groepen die soms van de organi- de ruimte kregen langer te spelen, iwendige mens kon versterkt wor- met allerlei lekkernijen en de ver van koele dranken vormde een be- ijke trekpleister. Mede door het ie weer werd er veel vocht gecon- en daardoor is de organisatie lit jaar weer uit de kosten. Er blijft nog geld over dat volgend jaar esteerd kan worden in een nieuw Edje inden vorig jaar slechts vijf groe- n de muzieknis, vrijdag werd het ele aantal gehaald. De rockgroep Ramblin Man" moest op het e moment afhaken en dat was jam- vant deze jonge band brengt zwe- rock en roll die dit jaar node werd it. lop ging om vier uur voor enkele erden toeschouwers van start met oep „Ongehoord". Het manco van «ts afbijten is bij popmuziek vaak Ie geluidmix nog in balans moet gebracht, iets waar „Onge- ook mee te maken kreeg. Het lield de enthousiaste groep er ech- et van lustig te spelen. Een ander was dat de eigen bassist vlak iet optreden was opgestapt. Inval- ilco Witte had in enkele uren het re- ingestudeerd eh zorgde ervoor Ongehoord" toch kon optreden, groep zingt in eigen taal en uit de en (die door de apparatuur slecht te verstaan) bleek wel dat men ik bewust in de weer is. Het „Ik ran jou en blijf je trouw" was inge ruild voor liedjes over de VVD-voorman („Getver Edje"), het roken van bananen („Mellow Yellow") en ook het land schapspark kwam ter sprake vanuit het gezichtspunt van de agrariër: „Land schapspark dat doen we niet." Een standpunt dat door tekstschrijver Henk Vroom werd bekritiseerd. Laatstge noemde schrijft alle teksten en het feit dat Edwin Pauptit de dwarsfluit hanteert binnen de traditionele bezetting geeft „Ongehoord" iets vrolijks. De zang van Mirjam Zegers paste goed in deze context. Wilhelmus Van een heel ander kaliber en meer behorend tot aanvallen van uitersten was de performance van de groep R.G.P. (Russian Gas Pipe). De muziek werd door de toeschouwers omschreven als punk en hoewel de musici er zo uitza gen ging R.G.P. een dimensie verder. Er zat veel humor in de show en sommige onderdelen waren duidelijk bedoeld om de toeschouwer te shockeren. Dat veel winkelende ouderen in het centrum van Den Burg afkwamen op het ge schreeuw, maar vooral op het spelen van het Wilhelmus op een casio (mini pro grammeerbare synthesizer) kan aange ven dat men in deze opzet slaagde. Het eerste nummer na het Wilhelmus was „Vieze katholieken", gevolgd door „Blitskrieg Bop" van de Ramones. De band, bestaande uit Gijs Keijzer (drums), Ricardo van den Berg (bas), Perry Bak ker (zang), Jeroen Blanken en Eric van Hoof (special effects) maakte in dit gen re de gewenste inhoud. Dat was ook het geval met het nummer „Voetbalknieën" waarin dit woord in alle mogelijke toon aarden werd herhaald. Aan het einde van het optreden kwam de echte punk geest weer boven want de heren musici gooiden enkele emmers water in het pu bliek, een act die door degenen die droog bleven zeer werd.gewaardeerd. Blues De gelegenheidsformatie Blues Train bracht het festival in een zestiger jaren sfeertje. Men trad voor het eerst samen op en dat in aanmerking nemende wa ren de verschillende leden goed op el kaar ingespeeld. De sfeer werd voor een belangrijk deel bepaald door de swin gende sax en zang van „veteraan" Theo van den Berg, de stuwende (maar te zachte) bas van Rob Vink en de ritme- trein van Gijs Keijzer. De groep die het eerst een toegift in de wacht mocht slepen was Scrap Heap. In tegenstelling tot de Blues Train speelde men voornamelijk eigen num mers waarin „Party" en „Doubt about love" opvielen als zeer dansbaar. De wit te boordenwerkers kregen ervan langs in „White collar workers" en nieuw van dit kwartet was „Change", dat aangaf dat de groep wat betreft het schrijven van ei gen nummers steeds meer souplesse krijgt. De stem van zangeres Marijke Brucher is bijzonder te noemen en komt ook tot zijn recht in nummers van The Police en U2. Grappig was de snelle, en opzettelijk valse versie van het Beatles succes „Yesterday" en duidelijk werd dat de jonge musici Wilco Witte, Maurice Mari- nus en Chris Blanken steeds beter op el kaar ingespeeld raken. Gas terug Na het electrische geweld mochten Jaap Dros en Mark Fonds aan het begin van de avond akoustisch voor gas terug zorgen en dat was een uitstekende keu ze. Men kon even op adem komen en Het schrijf- en zangtalent van Dros aan gevuld met prachtig gitaarspel van Fonds behoeven eigenlijk geen krans. Nog in de startblokken maar gemoti veerd was de groep Autoi Esmen (grieks voor „wij zijn onszelf") voornamelijk bestaande uit Oosterenders die in het ei gen dorp eerder onder de naam Bottle neck" optraden. Uitgezonderd één ei gen compositie speelde men werk van anderen en daarbij had men een voorlief de voor oude klassiekers van Jethro Tuil, Deep Purple en Gruppo Sportivo. „Child in time" kreeg een exacte LP-uitvoering, waaraan door de plaatselijke muzikanten niets werd toegevoegd. Op zichzelf is dat knap maar het maakt een dergelijk nummer weinig verrassend. Besloten werd met de meezinger „Café de Ege lantier" en met dit half uurtje hits toon de de groep, met goede zang van Cor Bremer, aan een uitstekende band te zijn voor een swingend feest. Voorbehoud Onder de naam „Onder Voorbehoud" speelde Marcel Dros op akoustische gi taar enkele eigen nummers en hoewel het van lef getuigt om in je eentje te po gen honderden toeschouwers te ve.ma- -O V L_ 0) 4-> 28, 29, 30 juli 1983 Secretariaat: Ankerstraat 32, 1794 BJ Oosterend. Nog een maal voorverkoop van 3-dagenkaarten, voor iedereen en maal tijdbordjes (voor dorpsgenoten in kostuum) op vrijdag 22 juli in de Bijen korf van 20.00 tot 22.00 uur. De commissie verzoekt alle medespelen den op tijd naar de repetitie te komen. Wie later komt is de draad van het ver haal kwijt. De eerstvolgende bijeen komst is zaterdag 16 juli op het feestterrein. De grote feestcourant wordt 22 juli huis aan huis op Texel verspreid. U vindt hier in interessante artikelen en het volledige programma-overzicht. Met een snelheid van gemiddeld 60 km per uur kwamen de Texelse jonge duiven terug vanuit Duffel (222 km). De uitslag was als volgt: A. Keyzer 1, 2, 7, 9, 10; A. Daalder 3, 4, 5; Sj. Feenstra 6; H. Koo- ger 8. De nieuwe VVV-dependance die na de brand is ondergebracht in dorpshuis Het Eierlandsche Huis blijft bereikbaar onder het oude telefoonnummer 02222-233. De groep The Age was óèn van de hoogtepunten van Texelpop 1983. V.l.n.r. S/ema Jan Kool. Hans Witte en Rob Kooiman. De uitslagen van het totaalklasse ment: 1. Arie en Gina Langeveld, 2. Dirk Pool en Martin Maat, 3. Jan Keyser en Douwe Kooiker. De rijvereniging „De Waddenruiters" heeft zaterdag deelgenomen aan het kringconcours te Barsingerhorn. Zes le den van deze vereniging namen deel. Uitslagen: B-dressuur: J. Dros met Rozemarijn 110 punten; J. Vosjan met Pirouetta 100 punten; R. Vosjan met Pirouetta 116 punten; H. Malschart met Tico 107 pun ten. R. Vosjan met Tico 116 punten; H. Elzinga met Rex, 117 punten. L-dressuur: A. Kikkert met Panique 120 punten, 3de prijs, 1 winstpunt; R. Trap met Parata, 107 punten. ken, sloeg zijn stijl niet aan. Het geluid stond vrij zacht. Pas toen Dros prachtig zong met begeleiding van een zelfge maakte reggea-dub (band) kreeg men weer aandacht voor het podium. Nog steeds onderschat en voor ons een hoogtepunt van dit festival was The Age. Vrijdag werden de eerdere berich ten ontzenuwd dat deze band zou op houden en in het park bewees men weer eens dat Dyco Wiggers (drums), Rob Kooiman (zang en gitaar), Siem Jan Kooi (keyboards) en Hans Witte (bas) nog lang niet aan het einde van hun mu zikale latijn zijn. De nummers van The Cure waarmee men vorig jaar furore maakte, waren ingeruild voor ijzersterke eigen composities en Rob Kooiman kan zingen alsof het gedrukt staat. Het gestaag toestromende pu bliek werd te recht enthousiast en voor het podium werden de eerste danslustigen gesignaleerd. The Age speelde ruim een half uur en dat was kort bemeten. Klassiekers van Falvium. Dit optreden was het eerste van de nieuwe drummer, Ben Haak, die van alle oud-gedienden het meest zielsvol speelde. Het gitaarspel van Frits Bonne blijft daarentegen on betwist goed, maar deze heren zullen iets meer performance in hun show moeten brengen om de handen van het publiek langdurig op elkaar te krijgen. Texelpop '83 werd afgesloten door The Mess, die vorig jaar de spits moest afbijten. Het trio Hans Hopman (gitaar en zang), Frank Studulski (bas) en Ben Bakker (drums) bleek technisch ge groeid en wat belangrijker was, men speelde met veel plezier. De groep maak te een gedegen indruk met vertrouwen in het eigen kunnen maar de eigen com posities werden na een half uur wat een: tonig. Een van de uitzonderingen daarop was (de single) „Doubt about love" die een relaxte maar pijlsnelle uitstraling meekreeg. De close-harmony zang kwam prachtig tot zijn recht in „Nobody gonna wait for me" en de getalenteerde drummer Ben Bakker sloeg op zijn ketels als „Animal" uit de Muppet show. Het publieksenthousiasme werd niet vastgehouden door Blue Breeze, de bluesband die voor een deel voortkomt uit de Redband. Technisch klopte het al lemaal wel maar de ellende of de vrolijk heid straalde niet van het podium en dat is eigenlijk noodzakelijk bij dergelijke mu ziek. Storend was het dat oude klassie kers werden aangekondigd als nummers Dwingen Tegen' half één 's nachts verliet men het podium en een tiental supporters kon, na aanmoediging van presentator Rob Valkenburg, de toegift „My genera tion" afdwingen. Van dwingen was ei genlijk geen sprake want de organisatie haf voor dit nummer een stevige portie yjiyauiaaiui oon Hoek bediende bij Blue Bree ze de drum-machine. Glna Langeveld zondag werd de twee van drie wedstrijden gezeild clubkampioenschap van de Kustzeil vereniging, in totaal 23 catamarans deelgenomen. Arie en Gina wisten alle drie de te winnen. vuurwerk opgesteld waardoor het podi um met knallen, sterrenregels en rood bengaals vuur in een oude jaars ambian ce werd gehuld. Het was een leuke af sluiting van een dag waarin aangetoond werd dat de Texelse popmuziek bepaald niet dood is en als de organisatoren de „My generation"kreet „Hope i die befo re i get old" ter harte nemen kan Texel pop, vooral met enkele aanvallen van uitersten, nog jaren voort. weinig wind en een sterke stro- de boeien van de olympi- baan gerond worden. Menigeen zich op de sterke stroming en extra, tijdrovende slagen maken. van het dagklassement: 1, f- vji,,a Langeveld, 2. Jan Keyser 'awe Kooiker, 3. Dirk Pool en Mar- aat.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 7