/U3END4
Cultivator van N. Dros
redde de autocross
Dirk Senior
Maarten Koorn Czn. werd winnaar
VERVOLG VAN PAG.l
Tussen dijk en
duinenrij
De kleine man
Na uitwijken
in de sloot
Reis naar concours
Geslaagd
Motorfiets onderuit
Botsing tussen
motor en fiets
Geen voorrang
Aanrijding op
parkeerplaats
Oefen p rog ra mi
SV Texel
PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 26 JULI 1S
schetste de bijzondere banden die
scheepswerf Haak blijkbaar heeft met
Oudeschild. Hetzelfde bedrijf bouwde
ook kotters voor Boom en Boersen Het
staat intussen vast dat Haak een uitste
kend produkt levert. Over de TX 20 zei
Weijdt: ,,Een goed belijnde kotter van
Haak waarin de wensen van Krijnen zijn
uitgevoerd."
Meer vis eten
Weijdt wilde deze keer geen sombere
toekomstverwachtingen schetsen wat
de visserij betreft, maar vond wel dat de
prijsontwikkeling van de zeevis niet
deugt. Er is een wanverhouding tussen
wat de consument betaalt en wat de vis
ser er voor krijgt. Daarbij komt dat in Ne
derland nog veel te weinig vis wordt ge
geten. De georganiseerde visserij moet
daarom een versterkt promotie-beleid
voeren. Op het internationale front is
sprake van .tragische besluiteloosheid"
en onenigheid. Op Texel zelf zit het wat
dat betreft goed. De vissers profiteren
van de krachtige Coöperatieve Inkoop
vereniging (CIV) waarbij ieder is aan
gesloten en zijn ook verenigd in de visse
rijvereniging DETV.
Verder werd gesproken door de heer
H. Dekker van Stork, die als geschenk
een album met fotoreportage van de
proefvaart van de TX 19 aanbood, de
heer H, P. Hoorn van Agam uit Rotter
dam (importeur van Mercedes motoren)
die voor schip, bemanning en hun da
mes geschenken had meegenomen. Jan
Duin (persoonlijke vriend van de familie
J. Krijnen) die vond dat de inzet en
werkkracht van de Krijnens ,,niet in pk's
is uit te drukken" en opmerkte dat Jaap
als geen ander weet dat de beste parels
aan de rand van de afgrond liggen en dat
hij zich niet door overmoed moet laten
verleiden.
Baggerwerk
De heer C. P. Harting, hoofd dienst-
kring Texel van Rijkswaterstaat had een
prettig bericht: binnenkort zal de haven
toegang worden uitgebaggerd. Dit werk
is na een aanbesteding gegund aan het
bedrijf De Boer. De onvoldoende diepte
van de haven baart meer zorg naarmate
er meer nieuwe kotters komen. Een jaar
of tien geleden staken de grootste kot
ters 3.20 meter diep: tegenwoordig is dit
4.60....
Ook de heer E. Idema van Stork prees
de opmerkelijke moed van de Krijnens in
deze „troosteloze economische ellende"
maar hij meende te weten dat ze geen
avonturiers zijn en hun nuchtere ver
stand er zullen bijhouden. De relaties
van het bedrijf met Stork zijn al meer
dan 25 jaar oud. ,,U bent een hoogge-
waarde trouwe klant", aldus Idema, die
een gedenkbord voor aan de wand
overhandigde.
Werfdirecteur Haak vertelde dat de te
levisie aan boord een geschenk is van
zijn bedrijf. Voor alle bemanningsleden
had hij bovendien een grote foto van het
nieuwe schip. Van de gelegenheid maak
te Haak gebruik om nog even te infor
meren of er in de zaal toevallig mensen
waren die nog een schip bij hem wilden
bestellen...
Op zijn eigen wijze dankte schipper
Jaap Krijnen voor de vele goede wensen
en geschenken. Hij memoreerde dat de
familie Krijnen volgend jaar 100 jaar in de
visserij zit. De nieuwe „Dirk Senior" is
het vijftiende schip zodat het duidelijk is
dat de Krijnens een flink aandeel hebben
gehad in de ontwikkeling van de Texelse
visserij. „En we blijven optimistisch."
door Klaas Bonne
Hij was er tóch, de kantonnier
Voor de wegen der gemeente
Graaft op een foto in de krant
Een gat naast het gesteente
Hij zwalkt ai bijna zes jaar lang
Met zijn spa langs 's Heren wegen
En komt naast de vernielingen
Wel meer gebreken tegen
Niet iedereen wist van 't bestaan
Van deze functionaris
Misschien omdat hij dén weer hier
En de andere keer weer daar is
Maar er zijn er nog zovelen die
Niet op de voorgrond treden
En hun werk geruisloos doen
Tot op de dag van heden
Ik denk maar aan de vuilnisman
Of aan de puttenleger
De groene bakfiets langs de stoep
Van onze stratenveger
Of zij, die 't water van 't riool
Weer helder laten stromen
Of de man van de plantsoenendienst
Onzichtbaar door de bomen
Je mist ze meestal pas als zij
Opeens niet functioneren
En koning klant dan onverwacht
Hun diensten moet ontberen
Er wordt maar al te vaak gezegd
Bijzaken die ons kwellen
Ik zal bij hoog en laag die lui
Van de gemeente bellen
Wat zou er van ons over zijn
Als zij er eens niet waren
Al wil ons politiek Den Haag
Ook sterk op hen besparen
Een hoge hoed en streepjesjas
Zal hen nooit eigen worden
Maar zij houden in hun overall
Toch wel de zaak op orde
Een 38-jarige Duitse automobilist
raakte donderdag op de Hoornder-
weg met zijn auto in de sloot nadat
hij twee tegemoetkomende fietsers
alle ruimte had gegeven door uiterst
rechts te rijden.
De bestuurder hoorde bij het uitwijken
echter een klap, schrok daarvan en
stuurde naar links waardoor hij in de
sloot terecht kwam. Met een gescheur
de bovenlip moest hij zich onder dok
tersbehandeling stellen. De auto had
lichte schade.
De Vereniging voor Vrienden van het
Paard gaat maandag 1 augustus naar
het vermaarde concours hippique in Op
meer. Leden die mee willen moeten zich
zo spoedig mogelijk opgeven bij me
vrouw A. Bakker-Witte, telefoon
02226-464. Men reist per bus.
Freek Dijt slaagde aan de MTS in
Hoorn voor het diploma
werktuigbouwkunde.
Ilse Koorn, werkzaam bij Cocky's Kap
salon in De Koog, slaagde voor het be
diendendiploma dameskapster.
Woensdag 27 juli
De Welzijnsstichting heeft een openbare
bestuursvergadering in het raadhuis,
aanvang 19.30 uur.
Voor het overige wordt verwezen
naar de Recreactief-krant.
Vrijdag kwam een 24-jarige Texelse
motorrijder ten val op het kruispunt
Schilderend-Emmalaan. De Texelaar
reed op het Schilderend richting cen
trum en schrok van een overstekende
auto. Hij remde krachtig en viel daardoor
met zijn motor. De jongen liep geen let
sel op en de motor had lichte schade.
Zaterdag gebeurde op de Boodtlaan in
De Koog een aanrijding tussen een mo
tor en een fiets. Een wielrijdster sloeg
onverwacht linksaf, juist nadat ze door
een auto was ingehaald. Uit tegenover
gestelde richting kwam een 18-jarige
Texelse motorrijder die de wielrijdster,
een 15-jarige Duitse, te laat zag. Een
botsing was onvermijdelijk. Het meisje
moest zich met rugklachten onder dok
tersbehandeling stellen. Het rijwiel was
ontzet en de motor had schade aan de
koplamp.
Een 30-jarige automobilist uit Amstel
veen gaf vrijdag, rijdende op de Grens-
weg, geen voorrang aan het van rechts
komende verkeer op de Rozendijk in de
Dennen. Een aanrijding met een andere
auto, bestuurd door een 24-jarige Duit
ser, was het gevolg. Beide auto's had
den flinke schade.
Een 51-jarige toeriste reed doi
met haar auto op de parkeerp!
het surfstrand Dijkmanshuizer
een stilstaande auto. De vrouw
aanvankelijk maar door een
handeling reed ze even later
tegen de auto van een Duitse
Beide auto's liepen materiële sch
6 aug. Texel-Stichtse Boys, I
8 aug. Cocksdorp/Z-Texel 3,
10 aug. Texel 4-Oosterend II
Texel 5-Tex.Boys 3, 19.00 uur
13 aug. DTS 1 2-Texel 1+2,
15 aug. Texel 3-De Koog, 19i
ZDH 2-Texel 4, 19.00 uur
17 aug. De Koog 2-Texel 5, 1!
18 aug. Bergen 1 2-Texel 1+2
20 aug. Texel 1 2-SRC 1+2,
Tex.Boys 2-Texel 4, 19.00 uur
25 aug. 8KC 1 2-Texel 1+2,
27 aug. De Koog/Z-Texel 4, E
29 aug. Texel 3-Tex.Boys 1,1!
1 sept. Oosterend 2-Texel 3,
Competitieprogramma:
3 of 4 sept. eerste bekerrond:
Geelzwart-Texel; 18 sept. Te«e
sept. Hollandia T-Texel; 2 d
Alkmaarse Boys; 9 okt. twen
ronde, inhaalprogramma;
Egmondia-Texel; 23 okt. Te»
okt. Texel-Helder; 6 nov. WGO
nov. derde bekerronde, irihazi
ma; 20 nov. Texel-SRC; 27 no
Boys-Texel; 4 dec. Texel-BerdS
Texel-Geelzwart; 18
inhaalprogramma.
De zondag gehouden eerste autocross van dit seizoen is een
enerverende vertoning geworden waarbij het publiek waar voor
zijn geld kreeg. Dat gold echter niet voor de eerste twee uren
van het publiek trekkende spektakel want toen was baan door
de regen zo glad geworden dat de coureurs geen vaart konden
maken. Het zag er daardoor naar uit dat de cross als een
mislukte glibberpartij de geschiedenis van de MAB-club zou in
gaan. Rond vier uur 's middags kwam echter de redding in de
vorm van een cultivator van het loonwerkbedrijf Niek Dros
waarmee de baan min of meer werd omgeploegd zodat de
kurkdroge ondergrond werd gemengd met de spekgladde bo
venlaag. Als bij toverslag was er toen weer het bekende beeld:
snelheid, spanning en sensatie.
grand prix leek te hebben. Laatstge
noemde Koorn is definitief met crossen
gestopt en maakte zich zondagmiddag
verdienstelijk bij het met vlaggen aange
ven hoe de diverse duiken in de sloot
voor de inzittende coureurs afliepen.
Koorn en zijn collega's konden steeds de
groene vlag omhoog steken wat bete
kende dat deze cross traditiegetrouw
weer zonder letsel is verlopen.
Tweede werd Chris Otten en derde Jaap
Kiewiet. Bestoft, moe, smerig maar zeer
breed grijnzend kon dit drietal na afloop
door voorzitter Henk Gieze in de bekers
en de bloemetjes worden gestoken om
vervolgens een ererondje te rijden.
De keverrace werd een overwinning
voor Ron Eelman. Tweede werd Otto
Goënga en derde Martin van Benthum.
Tot beste rijdende vrouw werd Nel Brui
ning uitgeroepen.
Met veel geweid kwamen de wagens soms in de sloot terecht. Dank zij valhelm, rolbeugel en
stevige riemen Hep het voor de coureurs altijd goed af.
Publiek
Oude ploeg
Meer dan tachtig wagens deden aan
de cross mee. Het overgrote deel van de
coureurs was ook het vorige jaar van de
partij; er waren slechts tien
nieuwelingen.
Het gebrek aan snelheid als gevolg
van de gladde baan in het begin was er
de oorzaak van dat het tijdschema flink
in de war liep. Pas om half zeven was de
cross afgelopen. In eerste instantie had
de wedstrijdleiding gepoogd alsnog
vaart in het spel te brengen door toe te
staan dat de coureurs hun gewone ban
den door profielbanden vervingen. Erg
bevredigend was dat niet. Ten eerste
hielp het niet veel en bovendien hadden
niet alle coureurs dergelijke banden
meegenomen.
Tijdens de voorronden waren profiel
banden nog verboden. In de tweede ke
verrace werd Otto Goënga wegens het
toch hebben van zulke banden
gediskwalificeerd.
De eerste manche (waarbij Theo van
der Meer als eerste de sloot inging) werd
gewonnen door Theo Veeger met resp.
J. List en A. J. Witte als tweede en der
de. De tweede manche werd gewonnen
door Maarten Koorn met als tweede en
derde resp. Bert Keijser en Martin van
Benthum. In tegenstelling tot de voor-
De regen van zondag (het eerste he
melwater op Texel sinds zeven weken)
kwam dus niet erg gelegen en er waren
geen maatregelen genomen om het ef
fect daarvan direct teniet te doen In te
gendeel, juist van de langdurige droogte
werden problemen verwacht. Het be
loofde zondag een geweldige stofboel te
worden en om dat te voorkomen
besproeide Dros „zijn" baan donderdag,
vrijdag, zaterdag en zelfs zondagoch
tend met enorme hoeveelheden water:
totaal 150.000 liter
Toen daar de regen van zondagmid
dag bijkwam veranderde de teemachtige
grond in een glijbaan waar mensenvoe
ten nauwelijks grip meer op hadden, laat
staan autobanden. Het wegschrapen
van het bovenste laagje met een kilver
hielp niet veel. Rijkelijk laat maar geluk
kig nog net op tijd om het publiek te
kunnen vasthouden, kwam men toen op
het idee om de cultivator in te zetten.
uitstekend al hadden het er ook 2000
meer kunnen zijn. De opkomst bewijst
eens te meer dat spanning, sensatie, la
waai, rook en stof (kortom alles waarom
een toerist geacht wordt niet naar Texel
te komen) onder haast alle omstandig
heden massaal publiek trekken.
Andere Maarten
Winnaar van de cross werd Maarten
Koorn Czn. Met nadruk op „Czn." Het is
dus niet de Maarten Koorn die de afgelo
pen jaren een abonnement op de Texelse
Het publiek heeft zich door de regen
nauwelijks laten weerhouden om de
cross te bezoeken. Er waren welgeteld
4014 betalenden bezoekers. De omstan
digheden in aanmerking nemend is dat
Start van de kever race
Winnaar Maartan Koorn Czn met tweede prijswinnaar Chris Otten irechtsen Jaap Kiewiet. die darde werd.
Onverwachte verrassingen zoals h
brand raken van de wagen van Han
Maldegem, maakten er een extra h
kijkspel van. De drie eerste plaatsen u
den bezet door Ron Eelman, H. Dij) c
Martin van Benthum.
De eerste herkansing van de ge n
cross was zeer attractief; veel botsi' ig
telkens wisselende kansen en eer m
gen (van Dirk Plaatsman) die een I zr
ling maakte. Een van de meest aan: i
trekkende wagens van de cross re
nummer 1 van Nico Blonk. Dezep i
ceerde bij het gas geven zoveel roo i
motor „verzoop" min of meer alsg n
van drie carborateurs die op de re D
kleine motor waren aangesloten) d K
een stoomlocomotief leek. De
eerste plaatsen van de eerste herka
werden bezet door resp. Siem del
Adrie Rentenaar en P. Stiggelboi
tweede herkansing werd gewt
door C. Otten met resp. A. Ams»
N. Blonk als tweede en derde. De
de herkansing van de keverrace r
vier snelsten toeleveren aan de I
Dit werden M. Bakker, T. Kuip, H.
ker en S. van der Vliet.
Met het aanbreken van de halve t
les van de gewone cross kwam he 1
in zicht. De eerste halve finale we
wonnen door N. Slot, M. Koorn,!
der Gracht en M. van Benthuir
tweede halve finale door T. Zuide
A. van der Slikke, J. van der Vis, an
Langeveld en de derde halve finale os:
J. Kiewiet, C. Otten, R. Veldman
Blonk. me
Andere spes ,L
I rr
De autocross kreeg deze keen eer
ken met een andere commental: en
plaats van Piet Zijm was inger ba<
door Kees Schoenmaker. Zijm ka de
in verband met de drukte van zijns m
bedrijf niet meer voor dit werk r
ken. Zijn opvolger deed het goed,
de hij de coureurs nog niet allerr
naam.
genomen volgorde werd nu eerst een ke- springschans met als voordeel een veel
verrace gehouden (omdat kevers de korter parcours en als nadeel een grotere
baan niet zo gauw kapot rijden) en de kans op schade. In het begin werd de
winnaars daarvan waren J. Voorthuizen, schans slechts door een enkeling geno-
J. Vonk en W. Zegel. Bij dit onderdeel men. De derde manche van de gewone
kon gebruik worden gemaakt van de cross had nog een bijzonder traag en
moeizaam verloop als gevolg van de
gladheid. („Afvlaggen jongens, anders
zitten we hier om zeven uur vanavond
nog.") Winnaars waren hier Niek Slot,
Frits van der Gracht en Arno Langeveld.
De vierde manche ontbeerde evenzeer
de ingrediënten die een autocross aan
trekkelijk maken en leverde chaotische
maar weinig opwindende taferelen op.
In brand
De tweede keverrace op de zojuist ge
ploegde ondergrond bracht de verande
ring. De vaart was er als bij toverslag.
Stof was er bij deze autocross nauwelijks. Toch werd het zicht soms belemmerd door rook uit
de uitlaten of stoom uit de kokende radiateurs