oncours van paarden ?a? nostalgische pk's 1 Niek Spaans nam afscheid van badmeesters veren zweep voor G. du Porto rV: SDAG 2 AUGUSTUS 1983 TEXELSE COURANT PAGINA 7 neemt. Gemiddeld verschenen per ru briek zes aanspanningen in de ring. De vereniging houdt (in tegenstelling tot De Blijde Rijders) vast aan het principe „geen paarden van de vaste wal", maar langzamerhand zullen beide paarden- clubs toch eens om de tafel moeten om te praten over één evenement. Zaterdag waren de gebruikelijke rubrieken te mager. Nieuwelingen De eerste rubriek betrof het concours van eenspannen nieuwelingen, dus voor dieren die nog nooit een eerste prijs heb ben gewonnen. H. Spigt jr. reed met zijn driejarige merrie Wendy een mooi con cours en won de eerste prijs, het enige eremetaal voor deze kanshebber in alle rubrieken want later op de middag had Spigt minder geluk. Hij kreeg zijn dieren weinig in juiste houding en tempo. Het individueel springconcours voor paarden was spannend om te zien en had een goede bezetting mede door deelname van ,,de Koggeruiters" uit Twisk. Pony club De Kleppertjes gaf een dressuur- en springdemonstratie en rond de klok van twee uur mocht G. du Porto de zilveren zweep in ontvangst nemen. De burge- Wfc.. - i tsentetie van oude tractoren ZiiZr^ZweéfMiC"e°n G du Port° m" hm voor de keer winnen ven de Sjalotte en Rozina voor de postkoets neemt zodat wordt verwacht dat het za terdag de laatste keer is geweest dat zo'n keuring op Texel werd gehouden. Vijfjaar geleden verschenen nog 54 die ren voor de keurmeesters nu waren het er 17. Opvallend was dat de onderdelen el kaar 's middags snel opvolgden waar door men de aandacht van het publiek mede bleef trekken. Duidelijk was ook dat het aantal Texelse aanspanningen af- meester maakte met de winnende aan spanning het traditionele ererondje. Zeer sfeervol was het optreden van de (mini) fanfare te paard. Het trompetterkorps van de landelijke Rijvereniging ,,De Kog geruiters" speelde en reed tegelijk en dat was vooral moeilijk voor degene die het paukenstel bespeelde. Dit paard werd gestuurd met de voeten. Het korps van 15 personen trad tijdens het concours nog tweemaal op. In het programmaboekje stond Uniek voor Nederland" en de paarden kenner zal dat zeker hebben beaamd toen de 31-jarige Rozina samen met de 30-jarige Salotte met een postkoets het concoursterrein betraden. De benaming ,,zeer oud" is in deze nog bescheiden want die term gebruikt men al als een paard 2J5 jaar is. Rustig stappend draaiden de merries hun rondje en de eigenaars M. Witte en A. Goeman zullen ongetwijfeld zeer trots zijn geweest. Deze paarden waren al present tijdens het Oosterend Present feest in 1959. Dokter W. Barnard, de eigenaar van carosseriebedrijf C. J. Schoenmaker en mode-ontwerpster mevrouw J. H, Biesheuvel-Lijflander hadden de moeilij ke taak een winnaar aan te wijzen in het concours d'elegance voor automobie len. Zeven Texelse garages en een bedrijf uit Den Helder presenteerden hun nieuwste model en daarvoor reed een zelfde merk auto maar dan veel ouder, van de Historische Automobiel Vereniging. Reclame De inzittenden van de old-timers wa ren gekleed in stijl en datzelfde gold voor de 1983 modellen waarbij de auto's wa ren versierd met bloemstukken. Het was nifvfln de mooiste old-timers, een Cadillac. t nt. i gemeenteraad zal binnenkort mogelijk geld moeten uittrekken voor nieuwe zilveren zweep want deze gemeentelijke wisselprijs bleef zater- niddag tijdens het concours hippique in Oosterend in handen van Ge- du Porto die in de rubriek eenspan landbouwtuigpaarden open klasse zijn zevenjarige ruin Sandor de ereprijs in de wacht sleepte. Vorig jaar Du Porto ook en nu mag hij de zweep houden. Deze concoursrubriek ide samen met andere bekende onderdelen het „traditionele" gedeelte het Vrienden van het Paard-concours dat in samenwerking met de hting Oosterend Present was „aangekleed" met een parade van oude en moderne auto's en een optreden van de Oude Trekker en Motoren vere- ig, afdeling Texel. Ruim 2600 mensen bezochten deze middag van paar- (rachten en het pleit voor de organisatie dat het programma afwisse- was maar dat ook vastgehouden kon worden aan een strak tijdschema. enals vijf jaar geleden werkten de iden van het Paard en Oosterend tnt samen en deze formule levert al en concours op met iets meer „po- dan de jaarlijkse paardenevene- en. Ook is er dan meer publieke be- telling omdat veel Oosterenders jik maken van hun drie dagen De hoofdmoot van het program ed verzorgd door de viervoeters al ongetwijfeld veel mensen zijn ge in voor de auto's en tactoren. Het ideaal concoursweer en het feest- n was feestelijk aangekleed met nen. Rondom de „paardenpiste" len 24 tractoren van genoemde ver- ng en ook een aantal draaiende sta ke motoren met daarbij natieborden. t laatste ontbrak helaas bij de 'ische Automobiel Vereniging Ne- id die maar liefst 40 nostalgische uigen naar het feestterrein had ge- Ook deze automobielen, varië- van een prachtige Cadillac Limousi- 1929 tot een Ford BB brandweer- stonden rondom het parcours, ifgrondinformatie werd gegeven tij de parade op het middenterrein daardoor duurde de gehele presen- wat lang. Toch was het optreden Ie vereniging één van de hoogte en van het concoursprogramma, vooral toen alle wagens in formatie op het middenterrein stonden en men vanaf de hoge publieke tribune kon genieten van een flink portie nostalgie. Keuring Datzelfde was het geval met de para de van oude tractoren die stevig rokend en stampend hun rondje maakten. Aan het slot van dit optreden werd een Lanz Bulldog uit 1952 na verhitting van de ontsteking aangeslingerd en dat leverde een langdurig applaus op. De derde ochtend van Oosterend Pre sent stond ook in het teken van het paard want toen werden de jaarlijkse WPN keuringen gehouden. Een keuring waarvoor de animo steeds meer af- „Mijn hart ging open toen ik weer achter het stuur van de jeep zat", zei Niek Spaans van gemeentewerken vrijdagavond op het terras van strandpaviljoen Paal 9. Daar werd bij verrassing afscheid genomen van „het opperhoofd" van de bad- meesterij, een afscheid dat was ge organiseerd door de Utrechtse USC- studenten die hun ex-baas en zijn echtgenote 's middags hadden ge kidnapt en onder de smoes „even een potje bier drinken bij Vlaming" op een openluchtreceptie brachten waar huidige en ex-badmeesters, wethouder Barendregt en de man van het eerste uur „Ome" Willem Brugmans voor een feestelijk afsc heid zorgden. Niek Spaans is ruim 16 jaar verant woordelijk geweest voor de strandbewa- king van Texel en dat hield voornamelijk in dat hij controleerde of de badmeesters hun werk naar behoren deden, het op- Mens (met toeter m de hand tussen de badmeesters en andere betrokkenen en voor zijn geliefde voertuig: de landrover. bouwen en afbreken van de strand- posten, het controleren van het mate rieel, het uitbetalen van het loon, kor tom Spaans was gedurende enkele maanden per jaar baas over enkele tien tallen werknemers met alle lusten en lasten van dien. Die lasten werden hem de laatste jaren teveel en mede door strubbelingen in het verleden heeft hij er geen geheim van gemaakt de laatste zo mers van zijn gemeentewerk binnen de duinen te willen doorbrengen. Dat bete kende niet dat Spaans vrijdagavond niet blij was met de verrassing van het Utrechts Studenten werkkamp. Hij liet op zijn eigen, recht door zee, wijze blij ken deze receptie te waarderen en liet niet na enkele voormalige badmeesters te herinneren aan de streken die ze hem hadden geleverd. „Soms waren jullie echte belhamels". Jammer was het dat vertegenwoordi gers van de Texelse reddingbrigade ont braken want ook met deze ploeg strand- bewakers had Spaans te maken. Voordat deze club werd opgericht moest hij en kele strandslagen bemannen met Texe laars die het badmeester zijn als vakan tiebaantje deden Dat gaf weer andere prolemen want sommigen waren dit werk na een paar weken zat en gaven de pijp aan Spaans die dan in allerijl moest zorgen voor nieuwe mensen. Dat laatste was bij het werkkamp geen probleem want deze organisatie zorgde, altijd voor voldoende personeel. „Godfather" van de badmeesterij zijn was echter niet louter kommer en kwel. Plezier Als het prachtig strandweer was, was iedereen druk en tevreden en liep het werk op rolletjes. Spaans kwam elke dag langs in zijn gele jeep en zijn afscheids woorden waren waren elke dag hetzelf de: „Jongens veel plezier vandaag". Een opmerking die, zo bleek vrijdagavond, in het geheugen van elke badmeester staat gegrift. Erelid van het werkkamp Wiet van Utenhove hield een humoristische speech waarin hij zei dat een baas die zijn personeel plezier toewenst tijdens het werk een goede baas is. „We had den en hebben er ook plezier in zonder onze verantwoordelijkheid te vergeten." Van Utenhove memoreerde hoe Spaans bij raadsbesluit in 1967 de verantwoor ding kreeg over de Texelse strandbewa- king, nadat Willem Brugmans in de vijf tiger jaren in zijn eentje badmeester was bij De Koog. Toen Spaans stranddienst ging doen was het Utrechts Studenten werkkamp al jaren op Texel actief en het toenemende aantal toeristen bracht het toenmalige college er in 1967 toe een vast „opperhoofd" te benoemen. De ar gumentatie om Spaans te kiezen was dat hij zo goed kon zwemmen (na het volgen van een cursus reddend zwem men in Alkmaar) en na het eerste sei zoen kreeg Spaans een tevredenheids- betuiging van het gemeentebestuur. Aanvankelijk reed Spaans op een brom fiets langs het strand en na een persone nauto werd dit de jeep, een voertuig waar Spaans „gek op is." Tongriem Wiet van Utenhove zei dat de studen ten geen makkelijke jongens waren. „Ze zijn rap van de tongriem gesneden en ei genwijs." Hij vroeg begrip voor deze houding omdat de heren maanden tus sen de studieboeken zitten en op Texel „iets van hun energie kwijt kunnen." Als het slecht weer was kon Spaans het moeilijk hebben met „zijn jongens" want dan werden vreemde plannen be dacht die als de zon scheen werden uit gevoerd. „Zo bent u geconfronteerd met makreelvisserij met dure verkoop, een illegale radiozender in een badhut, een kabelbaan voor de buitenboordmo tor en waterskieënde badmeesters ach ter de rubberboot." Van Utenhove zei dat Niek Spaans dan de ondankbare taak had bij het gemeentebestuur alles uit te leggen. Als er spullen kapot gin gen moest Spaans naar de gemeente werkplaats voor reparatie waar hij meer- malfen te horen kreeg dat „die voddeba- len niet zo moesten klungelen". Wal en schip „Wij vonden weer dat alles in orde moest zijn. U was een ambtenaar tussen wal en schip", aldus Van Utenhove die vond dat enkele leden van het werkkamp wel eens een „onjuiste toon" aansloe gen. „Ik vraag daar alsnog begrip voor." De taak van de badmeesters was door het werkkamp echter altijd naar behoren uitgevoerd. „Er zijn geen verdrinkings- gevallen door nalatigheid van ons ge weest." De voormalige badmeester me moreerde ook dat het Utrechts kamp o.a. strandslag paal 20 aan de reddings brigade had moeten afstaan. „Toen werd ons hart gestolen door wet houder Van der Kooi die gelukkig geen lange ambtsperiode heeft gehad", aldus de harde woorden van Van Utenhove die blij was dat de huidige wethouder en Niek Spaans er voor hadden gezorgd dat de badmeesters de beschikking kregen over drie Zodiac rubberboten. Spaans is dit seizoen al niet meer op het strand actief. Zijn taak is overgeno men door Albert Witte. De president van het werkkamp, Antoine Paris, overhan digde Spaans een koperen toeter op een voetstuk die de badmeesters gebruiken om verre zwemmers terug te roepen. Niek Spaans sprak een kort dankwoord. „Ik vind het een prachtige verrassing dat jullie dit voor mij doen. Voor mijn opvol ger heb ik één wens: ik hoop niet dat hij zoveel meemaakt als ik." een leuk onderdeel maar de uitvoerige reclame die sommige garagehouders doorgaven aan speaker J. Lieffrinck was iets teveel van het goede. Potentiële ko pers wisten in ieder geval wel meteen wat de moderne wagens hebben te bie den. Eerste werd garage Dros uit Eier- land met een Renault TS 11 Electronic geflankeerd door een kleine Renault Pri- maquatre uit 1931. Angst Na dit metalen geweld was het weer de beurt aan de viervoeters in de rubriek eenspannen gereden door dames. Een spannend onderdeel omdat niet alle da mes even bedreven zijn in het mennen en men de eigen angst via houding en gezichtsuitdrukking overbrengt op het publiek. Even leek het mis te gaan met de merrie van berijdster G. Roeper- Keyser (zij reed zaterdag haar 25-ste concours) maar gelukkig waren helpers snel ter plaatse om het wilde dier tot kalmte te manen. De prijs voor het schoonste geheel ging naar mevrouw C. Spigt-Witte en de eerste prijs in deze ca tegorie was voor mevrouw I. Sambeek- Schrama met de vijfjarige vos Ulaan. „De Waddenruiters" en „De Klep pertjes" gaven een dressuurdemonstra- tie onder commando van mevrouw Goos. Steeds liep een paard naast een pony en het gehalte van de demonstratie was een stuk beter dan dergelijke uitvoe ringen in het verleden. Men liep mooi gelijk op en de timing aan de hand van de instructie was goed. Tweespannen Na het optreden van de tractoren en old-timers streden Texelse ponys op het springconcours om de eerste plaats. Els- beth de Lugt was met Juliet het snelste (54.8 seconden). Bij de tweespannen verschenen vier aanspanningen in de ring en hier wist de ex-voorzitter van de Vrienden van het Paard, Jaap Lap, de eerste prijs in de wacht te slepen met twee dieren van W. Goënga. Het ge meentebestuur van Texel had ook voor deze rubriek een ereprijs en Jo Roeper maakte met de winnaar een ererondje. De paardenkrachtshow werd tegen zes uur afgesloten met een optreden van de fanfare in het zadel. Eenspannen landbouwtuigpaarden nieuwelingen: 1. Wendy, eig./ber. H. Spigt jr.; 2, Oberon, eig, W. Goenga, ber. A. Kiljan; 3. Ulaan, eig./ber. R. Eelman. Individueel springconcours paar den: 1. T. Schuitemaker met Tamara 0 strafp., tijd 47.2; 2, G. Kriek met Sita 0 strafp., tijd 49,4; 3, S. van Ettingen met Renate 0 strafp., tijd 50.4. Eenspannen landbouwtuigpaarden voor luxe rijtuig, open klasse: 1. San- dor, eig./ber. G. du Porto; 2. Mercury, eig. W. Goenga, ber. Jac. Lap; 3, Tho- res, eig./ber. H. Spigt sr.; 4. Pionier, eig./ber. H. Spigt sr. Concours d'elegance: 1. Garage Dros, Eierland Renault TS 11 Electronic en Re nault Primaquatre uit 1931 van A. Hout man, Den Haag; 2. Garage Rey met Ford Sierra en Ford V8 Coupé de Luxe 1948 van H. A. Stam, Elburg; 3. Garage Dat- sun, Datsun 280 ZX Turbo en Datsun Sport 1938 van Nissan Motor Nederland. Eenspannen landbouwtuigpaarden voor luxe rijtuig, gereden door da mes: 1. Ulaan, eig. R. Eelman, ber. Ina van Sambeek 2, Mercury, eig. W. Goënga, ber. J. Goënga; 3. Oberon, eig. W. Goënga, ber. B. van Neerden; 4. Pio nier, eig. H. Spigt jr. ber. C. C. Spigt- Witte; 5. Sandor, eig. G. du Porto, ber. N. Bruining; 6. Claudius, eig. G. Coe- vert, ber. C. Witte-van Tunen; 7. Torabi, eig. J. C Roeper, ber. G. Roeper-Keyser. Individueel springconcours ponys: 1. Elsbeth de Lugt met Juliet, 0 strafp. 54.8 sec.; 2. Karen Bakker met Dominant, 0 strafp. 55.0 sec.; 3. Anneke Cleven met Loes 0 strafp. 70.2 sec. Tweespannen landbouwtuigpaarden voor luxe rijtuig: 1. Oberon en Mercu ry, eig. W. Goënga, ber. Jac. Lap; 2. Claudius eig. G. Coevert en Ulaan, eig. R. Eelman, ber. D. Witte; 3. Sandor, eig. G. du Porto en Pionier, eig. H. Spigt jr., ber. H. Spigt jr.; 4. Thores, eig. H. Spigt sr. en Victor, eig. W. Zijm, ber.W. Zijm.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 7