oncours van paarden
?a? nostalgische pk's
1
Niek Spaans nam
afscheid van
badmeesters
veren zweep voor G. du Porto
rV:
SDAG 2 AUGUSTUS 1983
TEXELSE COURANT
PAGINA 7
neemt. Gemiddeld verschenen per ru
briek zes aanspanningen in de ring. De
vereniging houdt (in tegenstelling tot De
Blijde Rijders) vast aan het principe
„geen paarden van de vaste wal", maar
langzamerhand zullen beide paarden-
clubs toch eens om de tafel moeten om
te praten over één evenement. Zaterdag
waren de gebruikelijke rubrieken te
mager.
Nieuwelingen
De eerste rubriek betrof het concours
van eenspannen nieuwelingen, dus voor
dieren die nog nooit een eerste prijs heb
ben gewonnen. H. Spigt jr. reed met zijn
driejarige merrie Wendy een mooi con
cours en won de eerste prijs, het enige
eremetaal voor deze kanshebber in alle
rubrieken want later op de middag had
Spigt minder geluk. Hij kreeg zijn dieren
weinig in juiste houding en tempo. Het
individueel springconcours voor paarden
was spannend om te zien en had een
goede bezetting mede door deelname
van ,,de Koggeruiters" uit Twisk. Pony
club De Kleppertjes gaf een dressuur- en
springdemonstratie en rond de klok van
twee uur mocht G. du Porto de zilveren
zweep in ontvangst nemen. De burge-
Wfc.. -
i
tsentetie van oude tractoren
ZiiZr^ZweéfMiC"e°n G du Port° m" hm voor de keer winnen ven de
Sjalotte en Rozina voor de postkoets
neemt zodat wordt verwacht dat het za
terdag de laatste keer is geweest dat
zo'n keuring op Texel werd gehouden.
Vijfjaar geleden verschenen nog 54 die
ren voor de keurmeesters nu waren het
er 17.
Opvallend was dat de onderdelen el
kaar 's middags snel opvolgden waar
door men de aandacht van het publiek
mede bleef trekken. Duidelijk was ook
dat het aantal Texelse aanspanningen af-
meester maakte met de winnende aan
spanning het traditionele ererondje. Zeer
sfeervol was het optreden van de (mini)
fanfare te paard. Het trompetterkorps
van de landelijke Rijvereniging ,,De Kog
geruiters" speelde en reed tegelijk en dat
was vooral moeilijk voor degene die het
paukenstel bespeelde. Dit paard werd
gestuurd met de voeten. Het korps van
15 personen trad tijdens het concours
nog tweemaal op.
In het programmaboekje stond
Uniek voor Nederland" en de paarden
kenner zal dat zeker hebben beaamd
toen de 31-jarige Rozina samen met de
30-jarige Salotte met een postkoets het
concoursterrein betraden. De benaming
,,zeer oud" is in deze nog bescheiden
want die term gebruikt men al als een
paard 2J5 jaar is.
Rustig stappend draaiden de merries
hun rondje en de eigenaars M. Witte en
A. Goeman zullen ongetwijfeld zeer
trots zijn geweest. Deze paarden waren
al present tijdens het Oosterend Present
feest in 1959.
Dokter W. Barnard, de eigenaar van
carosseriebedrijf C. J. Schoenmaker en
mode-ontwerpster mevrouw J. H,
Biesheuvel-Lijflander hadden de moeilij
ke taak een winnaar aan te wijzen in het
concours d'elegance voor automobie
len. Zeven Texelse garages en een bedrijf
uit Den Helder presenteerden hun
nieuwste model en daarvoor reed een
zelfde merk auto maar dan veel ouder,
van de Historische Automobiel
Vereniging.
Reclame
De inzittenden van de old-timers wa
ren gekleed in stijl en datzelfde gold voor
de 1983 modellen waarbij de auto's wa
ren versierd met bloemstukken. Het was
nifvfln de mooiste old-timers, een Cadillac.
t
nt.
i gemeenteraad zal binnenkort mogelijk geld moeten uittrekken voor
nieuwe zilveren zweep want deze gemeentelijke wisselprijs bleef zater-
niddag tijdens het concours hippique in Oosterend in handen van Ge-
du Porto die in de rubriek eenspan landbouwtuigpaarden open klasse
zijn zevenjarige ruin Sandor de ereprijs in de wacht sleepte. Vorig jaar
Du Porto ook en nu mag hij de zweep houden. Deze concoursrubriek
ide samen met andere bekende onderdelen het „traditionele" gedeelte
het Vrienden van het Paard-concours dat in samenwerking met de
hting Oosterend Present was „aangekleed" met een parade van oude en
moderne auto's en een optreden van de Oude Trekker en Motoren vere-
ig, afdeling Texel. Ruim 2600 mensen bezochten deze middag van paar-
(rachten en het pleit voor de organisatie dat het programma afwisse-
was maar dat ook vastgehouden kon worden aan een strak tijdschema.
enals vijf jaar geleden werkten de
iden van het Paard en Oosterend
tnt samen en deze formule levert al
en concours op met iets meer „po-
dan de jaarlijkse paardenevene-
en. Ook is er dan meer publieke be-
telling omdat veel Oosterenders
jik maken van hun drie dagen
De hoofdmoot van het program
ed verzorgd door de viervoeters al
ongetwijfeld veel mensen zijn ge
in voor de auto's en tactoren. Het
ideaal concoursweer en het feest-
n was feestelijk aangekleed met
nen. Rondom de „paardenpiste"
len 24 tractoren van genoemde ver-
ng en ook een aantal draaiende sta
ke motoren met daarbij
natieborden.
t laatste ontbrak helaas bij de
'ische Automobiel Vereniging Ne-
id die maar liefst 40 nostalgische
uigen naar het feestterrein had ge-
Ook deze automobielen, varië-
van een prachtige Cadillac Limousi-
1929 tot een Ford BB brandweer-
stonden rondom het parcours,
ifgrondinformatie werd gegeven tij
de parade op het middenterrein
daardoor duurde de gehele presen-
wat lang. Toch was het optreden
Ie vereniging één van de hoogte
en van het concoursprogramma,
vooral toen alle wagens in formatie op
het middenterrein stonden en men vanaf
de hoge publieke tribune kon genieten
van een flink portie nostalgie.
Keuring
Datzelfde was het geval met de para
de van oude tractoren die stevig rokend
en stampend hun rondje maakten. Aan
het slot van dit optreden werd een Lanz
Bulldog uit 1952 na verhitting van de
ontsteking aangeslingerd en dat leverde
een langdurig applaus op.
De derde ochtend van Oosterend Pre
sent stond ook in het teken van het
paard want toen werden de jaarlijkse
WPN keuringen gehouden. Een keuring
waarvoor de animo steeds meer af-
„Mijn hart ging open toen ik weer
achter het stuur van de jeep zat", zei
Niek Spaans van gemeentewerken
vrijdagavond op het terras van
strandpaviljoen Paal 9. Daar werd bij
verrassing afscheid genomen van
„het opperhoofd" van de bad-
meesterij, een afscheid dat was ge
organiseerd door de Utrechtse USC-
studenten die hun ex-baas en zijn
echtgenote 's middags hadden ge
kidnapt en onder de smoes „even
een potje bier drinken bij Vlaming"
op een openluchtreceptie brachten
waar huidige en ex-badmeesters,
wethouder Barendregt en de man
van het eerste uur „Ome" Willem
Brugmans voor een feestelijk afsc
heid zorgden.
Niek Spaans is ruim 16 jaar verant
woordelijk geweest voor de strandbewa-
king van Texel en dat hield voornamelijk
in dat hij controleerde of de badmeesters
hun werk naar behoren deden, het op-
Mens (met
toeter m de hand
tussen de badmeesters en andere betrokkenen en voor zijn geliefde voertuig: de landrover.
bouwen en afbreken van de strand-
posten, het controleren van het mate
rieel, het uitbetalen van het loon, kor
tom Spaans was gedurende enkele
maanden per jaar baas over enkele tien
tallen werknemers met alle lusten en
lasten van dien. Die lasten werden hem
de laatste jaren teveel en mede door
strubbelingen in het verleden heeft hij er
geen geheim van gemaakt de laatste zo
mers van zijn gemeentewerk binnen de
duinen te willen doorbrengen. Dat bete
kende niet dat Spaans vrijdagavond niet
blij was met de verrassing van het
Utrechts Studenten werkkamp. Hij liet
op zijn eigen, recht door zee, wijze blij
ken deze receptie te waarderen en liet
niet na enkele voormalige badmeesters
te herinneren aan de streken die ze hem
hadden geleverd. „Soms waren jullie
echte belhamels".
Jammer was het dat vertegenwoordi
gers van de Texelse reddingbrigade ont
braken want ook met deze ploeg strand-
bewakers had Spaans te maken. Voordat
deze club werd opgericht moest hij en
kele strandslagen bemannen met Texe
laars die het badmeester zijn als vakan
tiebaantje deden Dat gaf weer andere
prolemen want sommigen waren dit
werk na een paar weken zat en gaven de
pijp aan Spaans die dan in allerijl moest
zorgen voor nieuwe mensen. Dat laatste
was bij het werkkamp geen probleem
want deze organisatie zorgde, altijd voor
voldoende personeel.
„Godfather" van de badmeesterij zijn
was echter niet louter kommer en kwel.
Plezier
Als het prachtig strandweer was, was
iedereen druk en tevreden en liep het
werk op rolletjes. Spaans kwam elke dag
langs in zijn gele jeep en zijn afscheids
woorden waren waren elke dag hetzelf
de: „Jongens veel plezier vandaag". Een
opmerking die, zo bleek vrijdagavond, in
het geheugen van elke badmeester staat
gegrift. Erelid van het werkkamp Wiet
van Utenhove hield een humoristische
speech waarin hij zei dat een baas die
zijn personeel plezier toewenst tijdens
het werk een goede baas is. „We had
den en hebben er ook plezier in zonder
onze verantwoordelijkheid te vergeten."
Van Utenhove memoreerde hoe Spaans
bij raadsbesluit in 1967 de verantwoor
ding kreeg over de Texelse strandbewa-
king, nadat Willem Brugmans in de vijf
tiger jaren in zijn eentje badmeester was
bij De Koog. Toen Spaans stranddienst
ging doen was het Utrechts Studenten
werkkamp al jaren op Texel actief en het
toenemende aantal toeristen bracht het
toenmalige college er in 1967 toe een
vast „opperhoofd" te benoemen. De ar
gumentatie om Spaans te kiezen was
dat hij zo goed kon zwemmen (na het
volgen van een cursus reddend zwem
men in Alkmaar) en na het eerste sei
zoen kreeg Spaans een tevredenheids-
betuiging van het gemeentebestuur.
Aanvankelijk reed Spaans op een brom
fiets langs het strand en na een persone
nauto werd dit de jeep, een voertuig
waar Spaans „gek op is."
Tongriem
Wiet van Utenhove zei dat de studen
ten geen makkelijke jongens waren. „Ze
zijn rap van de tongriem gesneden en ei
genwijs." Hij vroeg begrip voor deze
houding omdat de heren maanden tus
sen de studieboeken zitten en op Texel
„iets van hun energie kwijt kunnen." Als
het slecht weer was kon Spaans het
moeilijk hebben met „zijn jongens"
want dan werden vreemde plannen be
dacht die als de zon scheen werden uit
gevoerd. „Zo bent u geconfronteerd
met makreelvisserij met dure verkoop,
een illegale radiozender in een badhut,
een kabelbaan voor de buitenboordmo
tor en waterskieënde badmeesters ach
ter de rubberboot." Van Utenhove zei
dat Niek Spaans dan de ondankbare
taak had bij het gemeentebestuur alles
uit te leggen. Als er spullen kapot gin
gen moest Spaans naar de gemeente
werkplaats voor reparatie waar hij meer-
malfen te horen kreeg dat „die voddeba-
len niet zo moesten klungelen".
Wal en schip
„Wij vonden weer dat alles in orde
moest zijn. U was een ambtenaar tussen
wal en schip", aldus Van Utenhove die
vond dat enkele leden van het werkkamp
wel eens een „onjuiste toon" aansloe
gen. „Ik vraag daar alsnog begrip voor."
De taak van de badmeesters was door
het werkkamp echter altijd naar behoren
uitgevoerd. „Er zijn geen verdrinkings-
gevallen door nalatigheid van ons ge
weest." De voormalige badmeester me
moreerde ook dat het Utrechts kamp
o.a. strandslag paal 20 aan de reddings
brigade had moeten afstaan.
„Toen werd ons hart gestolen door wet
houder Van der Kooi die gelukkig geen
lange ambtsperiode heeft gehad", aldus
de harde woorden van Van Utenhove die
blij was dat de huidige wethouder en
Niek Spaans er voor hadden gezorgd dat
de badmeesters de beschikking kregen
over drie Zodiac rubberboten.
Spaans is dit seizoen al niet meer op
het strand actief. Zijn taak is overgeno
men door Albert Witte. De president van
het werkkamp, Antoine Paris, overhan
digde Spaans een koperen toeter op een
voetstuk die de badmeesters gebruiken
om verre zwemmers terug te roepen.
Niek Spaans sprak een kort dankwoord.
„Ik vind het een prachtige verrassing dat
jullie dit voor mij doen. Voor mijn opvol
ger heb ik één wens: ik hoop niet dat hij
zoveel meemaakt als ik."
een leuk onderdeel maar de uitvoerige
reclame die sommige garagehouders
doorgaven aan speaker J. Lieffrinck was
iets teveel van het goede. Potentiële ko
pers wisten in ieder geval wel meteen
wat de moderne wagens hebben te bie
den. Eerste werd garage Dros uit Eier-
land met een Renault TS 11 Electronic
geflankeerd door een kleine Renault Pri-
maquatre uit 1931.
Angst
Na dit metalen geweld was het weer
de beurt aan de viervoeters in de rubriek
eenspannen gereden door dames. Een
spannend onderdeel omdat niet alle da
mes even bedreven zijn in het mennen
en men de eigen angst via houding en
gezichtsuitdrukking overbrengt op het
publiek. Even leek het mis te gaan met
de merrie van berijdster G. Roeper-
Keyser (zij reed zaterdag haar 25-ste
concours) maar gelukkig waren helpers
snel ter plaatse om het wilde dier tot
kalmte te manen. De prijs voor het
schoonste geheel ging naar mevrouw C.
Spigt-Witte en de eerste prijs in deze ca
tegorie was voor mevrouw I. Sambeek-
Schrama met de vijfjarige vos Ulaan.
„De Waddenruiters" en „De Klep
pertjes" gaven een dressuurdemonstra-
tie onder commando van mevrouw
Goos. Steeds liep een paard naast een
pony en het gehalte van de demonstratie
was een stuk beter dan dergelijke uitvoe
ringen in het verleden. Men liep mooi
gelijk op en de timing aan de hand van
de instructie was goed.
Tweespannen
Na het optreden van de tractoren en
old-timers streden Texelse ponys op het
springconcours om de eerste plaats. Els-
beth de Lugt was met Juliet het snelste
(54.8 seconden). Bij de tweespannen
verschenen vier aanspanningen in de
ring en hier wist de ex-voorzitter van de
Vrienden van het Paard, Jaap Lap, de
eerste prijs in de wacht te slepen met
twee dieren van W. Goënga. Het ge
meentebestuur van Texel had ook voor
deze rubriek een ereprijs en Jo Roeper
maakte met de winnaar een ererondje.
De paardenkrachtshow werd tegen zes
uur afgesloten met een optreden van de
fanfare in het zadel.
Eenspannen landbouwtuigpaarden
nieuwelingen: 1. Wendy, eig./ber. H.
Spigt jr.; 2, Oberon, eig, W. Goenga,
ber. A. Kiljan; 3. Ulaan, eig./ber. R.
Eelman.
Individueel springconcours paar
den: 1. T. Schuitemaker met Tamara 0
strafp., tijd 47.2; 2, G. Kriek met Sita 0
strafp., tijd 49,4; 3, S. van Ettingen met
Renate 0 strafp., tijd 50.4.
Eenspannen landbouwtuigpaarden
voor luxe rijtuig, open klasse: 1. San-
dor, eig./ber. G. du Porto; 2. Mercury,
eig. W. Goenga, ber. Jac. Lap; 3, Tho-
res, eig./ber. H. Spigt sr.; 4. Pionier,
eig./ber. H. Spigt sr.
Concours d'elegance: 1. Garage Dros,
Eierland Renault TS 11 Electronic en Re
nault Primaquatre uit 1931 van A. Hout
man, Den Haag; 2. Garage Rey met Ford
Sierra en Ford V8 Coupé de Luxe 1948
van H. A. Stam, Elburg; 3. Garage Dat-
sun, Datsun 280 ZX Turbo en Datsun
Sport 1938 van Nissan Motor
Nederland.
Eenspannen landbouwtuigpaarden
voor luxe rijtuig, gereden door da
mes: 1. Ulaan, eig. R. Eelman, ber. Ina
van Sambeek 2, Mercury, eig. W.
Goënga, ber. J. Goënga; 3. Oberon, eig.
W. Goënga, ber. B. van Neerden; 4. Pio
nier, eig. H. Spigt jr. ber. C. C. Spigt-
Witte; 5. Sandor, eig. G. du Porto, ber.
N. Bruining; 6. Claudius, eig. G. Coe-
vert, ber. C. Witte-van Tunen; 7. Torabi,
eig. J. C Roeper, ber. G. Roeper-Keyser.
Individueel springconcours ponys: 1.
Elsbeth de Lugt met Juliet, 0 strafp. 54.8
sec.; 2. Karen Bakker met Dominant, 0
strafp. 55.0 sec.; 3. Anneke Cleven met
Loes 0 strafp. 70.2 sec.
Tweespannen landbouwtuigpaarden
voor luxe rijtuig: 1. Oberon en Mercu
ry, eig. W. Goënga, ber. Jac. Lap; 2.
Claudius eig. G. Coevert en Ulaan, eig.
R. Eelman, ber. D. Witte; 3. Sandor, eig.
G. du Porto en Pionier, eig. H. Spigt jr.,
ber. H. Spigt jr.; 4. Thores, eig. H. Spigt
sr. en Victor, eig. W. Zijm, ber.W. Zijm.