Ome Joop zit met de brokken (mmoNm nkeidekkers moeten og tien jaar mee „Eerst onze school en nu onze begeleiding" Martin Tromp, Texelstroom" binnenkort weer als nieuw Ouderprotest over subsidiestop BUO Winkeliers betaalden 2000 tientjes uit De Teso veerboten varen onderklas se". Dat betekent dat men zich onder meer houdt aan eisen van onderhoud, opgesteld door het burau „Veritas". Een klasse-schip is bij verkoop méér waard en is tijdens het gebruik betrouwbaarder. Bovendien blijft de verzekeringspremie voor zo'n schip binnen de perken. Teso beschouwt de Veritas-eisen als mini mum eisen en gaat bij het onderhoud, vooral het preventieve onderdeel, veel verder. Het economische doel daarvan is reeds genoemd. Het werk aan de .Texelstroom" is in de herfst van vorig jaar feitelijk al begonnen. Toen werden de dieselmotoren en ventilatoren gerevi seerd. Thans zijn de overige onderdelen van het schip aan bod. Die onderdelen zijn voor een belangrijk deel „electrisch" van aard, wat logisch is bij een diesele- lectrische veerboot, die een volwaardige electrische centrale bevat met alle daar bij behorende meet- en regelapparatuur. Wat er in zo'n boot aan ankers, spoelen, relais, schakelaars, transformatoren en meters zit, vormt een zeer lange lijst. Om vast te stellen wat hiervan moet worden gecontroleerd, schoongemaakt of ver vangen, heeft Teso een onderzoek laten instellen door AEG. Drie technici van de ze electro-multinational hebben drie da gen lang door het schip gekropen en brachten een lijvig, met kleurenfoto's geïllustreerd rapport uit waarin precies staat wat er allemaal moet gebeuren. Dat is heel wat: ingebrande contacten moeten worden vervangen, vele meters bedrading waarvan de isolatie is ver droogd moeten worden vernieuwd en tal van essentiële onderdelen moeten zelfs Joop Terwey bij do waardeloze restanten van het zojuist gesloopte strandpaviljoen Paal 17. Terwoy kocht het paviljoen destijds voor anderhalve ton van Jaap Eelman en heeft geholpen doorzijn vrouw, zoon Roberten dochter Silvia drie seizoenen gedraald. Hij zegt In die tijdvoor f75 000. verbeteringen en verbouwingen fe hebben aangebracht. Deze investeringen hebben zich nog lang niet terugverdiendzodat de noodzaak om nu f130.000— in een nieuw paviljoen te steken, niet erg gelegen komt. helemaal worden omgewisseld. Een pro bleem is dat de originele onderdelen niet altijd meer leverbaar zijn. Zodat er iets anders voor in plaats komt, wat soms technische aanpassingen elders in de in stallatie nodig maakt. Of het betreffende onderdeel moet worden nagemaakt, wat kostbaar en meestal langdurig is. Vervangen Ook in mechanisch opzicht wordt nogal wat op zijn kop gezet. In veel ge vallen ziet ook een leek zoals uw verslag gever dat het dringend nodig is. De gro te ventilatorkokers bijv. die de verbinding vormen tussen salons en de schoorste nen zijn half weggeroest en men is dus bezig op het haventerrein bij de Teso nieuwe te maken. Van bepaalde onderdelen van de ge plande opknapbeurt staat nog niet vast of ze onmiddellijk zullen worden uitge voerd. Het is bijvoorbeeld gewenst dat bepaalde modificaties in het electrische en mechanische systeem aan te brengen en ook de luchttoevoer naar de diesel- Lees verder pagina 5 Zeven families hebben een protestbrief geschreven naar het cpllege en de gemeenteraad tegen het feit dat de begeleidster van kinderen die in Den Helder ZMLK of MLK-onderwijs volgen per 1 januari wordt ontslagen. De gemeentraad besloot in de begrotingsvergadering dat de begeleiding van deze kinderen van en naar Den Helder, uitgevoerd door mevrouw Zegel- Wiersma, niet meer gesubsidieerd kon worden omdat het ministerie dit_ werk voortaan beschouwt als een taak voor ouders of andere vrijwilligers. De ouders van de kinderen noemen in de protestbrief diverse redenen waarom zij het begeleiden van de kinderen niet over kunnen nemen. Als de ouders de kinderen zelf wegbrengen en halen kost dit ongeveer 6 'A uur per dag en dat is onmogelijk in verband met werk en an dere kinderen thuis. „Bovendien hebben de te begeleiden kinderen hun specifieke problemen en eventueel ziektebeelden, die je als ouders kent en kunt begeleiden maar niet als „vreemde" ouder", schrij ven de families over het idee om bij toer beurt deze jeugd naar Den Helder te brengen. Een vrijwilligster of vrijwilliger is om die reden ook niet eenvoudig te vinden omdat diegenen eigenlijk een speciale opleiding moet hebben. Voor de chauffeur van het busje dat de kinde ren vervoert is het niet mogelijk kinderen èn verkeer in de gaten te houten. „Dat kan levensgevaarlijk zijn." Speeltjes Met een begeleidster worden de kin deren op de boot bovendien bezig ge houden met tekenen en spelltjes en dat gebeurt ook in de bus als men wacht op de boot. Het gaat hier om kinderen van 6 tot en met 18 jaar en de drie jongsten gaan naar een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. „Het intelligentieni veau van de kinderen die naar een LCM—school gaan is in onze ogen ho- ger dan dat van de kinderen die MLK of ZMLK scholen bezoeken", aldus de ou ders die zich afvragen waarom er vroe ger voor de LOM kinderen die naar Den Helder gingen wel begeleiding was, „en dat nu voor onze jeugd niet meer nodig lijkt te zijn." Deze kinderen gingen vroeger naar ae Beatrixschool die door de raad is opge heven en nu is de reisbegeleiding aan de beurt. „Wat moeten we nu? Moeten we onze kinderen omdat ze niet zonder be geleiding naar school kunnen maar thuis houden met hun handicap, ondanks het feit dat ze verplicht zijn een school te be zoeken?" De raad mag in de vergadering van 13 december antwoord geven op de ze vraag. Regeling Het college zal de raad adviseren het schrijven voor kennisgeving aan te ne men en niet terug te komen om het eer der genomen besluit omdat het ministe rie van onderwijs de begeleiding niet meer wil vergoeden. Deze subsidiestop is op 1 augustus ingegaan maar de hui dige begeleidster is nog op kosten van de gemeente in dienst tot 1 januari, „zo dat de ouders een begeleidingsregeling kunnen treffen." Wel zal het college de protestbrief als zijnde een beroepschrift tegen het raadsbesluit doorsturen naar Gedeputeerde Staten. Ik zit financieel aan de grond. Maar ik wil toch proberen volgend jaar op nieuw met een strandpaviljoen te begin nen. In ben in onderhandeling met de bank want ik heb minstens f130.000,— nodig voor een nieuw gebouw. Van het oude paviljoen is niets meer over. Dat steken we in. brand." Aldus een verbit terde, maar niet hopeloze Joop Terwey die zich net als de andere Texelse strand paviljoenhouders stipt heeft gehouden aan de uitspraak van de rechter en zijn paviljoen paal 17 dus heeft gesloopt. Die collega's zijn erin geslaagd hun bouw sels na het demonteren merendeels in redelijke staat te bergen. Maar „ome" Joop Terwey zit letterlijk met de brok ken. Precies zoals hij tevoren had laten weten, was zijn paviljoen als gevolg van ouderdom en uitgebreide verbouwingen niet meer demontabel. Toen maandag het dak eraf werd gehaald en de schot ten werden losgenomen, bleek menig onderdeel verrot te zijn en uit elkaar te vallen. Aan verplaatsen en opslag viel al helemaal niet te denken. Met uitzonde ring van wat schotten die afkomstig zijn van de nieuwe toiletten die hij maakte, kon alles blijven liggen. Gisteren werd de brand erin gestoken. Joop Terwey ontkent niet dat er recht is gedaan en dat de verbouwingen die hij de afgelopen' jaren uitvoerde waardoor het uit elkaar halen van het paviljoen me de onmogelijk is gemaakt, op eigen risi co zijn uitgevoerd. Maar dat neemt niet weg dat hij diep in de problemen zit. „Als er niet gesloopt had hoeven wor den, had het paviljoen nog wel tien jaar kunnen blijven staan. In de loop der ja ren had ik dan geleidelijk vernieuwingen kunnen uitvoeren waardoor het uitein delijk in perfecte staat zou hebben ver keerd. Ik heb zó gehoopt dat het ons zou lukken om te blijven staan. Het enige dat ik nu nog hoop is dat ik gebruik kan ma ken van één of andere subsidieregeling en dat ze goed zullen vinden dat ik vol gend jaar het paviljoen op de oude plek neerzet, zodat ik de septic tanks en de kabelaansluitingen weer kan gebruiken." Gevreesd moet worden dat ome Joop die laatste hoop ook wel kan laten varen, want Staatsbosbeheer is tegenstander van paviljoens in de duinen. Alleen als het om waterstaatkundige re denen noodzakelijk was, werd in het ver leden toegestaan dat de paviljoens „ho ger werden gezet. Ook andere paviljoen houders hebben tot dusver nog geen haast gemaakt met het weghalen van de fundering van de gebouwen in de hoop deze volgend jaar opnieuw te mogen ge bruiken, wat erg veel in de kosten scheelt. Staatsbosbeheer let scherp op naleving van de rechterlijke uitspraak. Toen op 21 november nog niet was begonnen met de sloop van het paviljoen bij de vuurto ren, kreeg eigenaar Th. van der Laan on middellijk de aanmaning om te begin nen. Anders zou de dwangregeling van f1000,— per dag gaan werken. Volgens dezelfde rechterlijke uitspraak mag er 14 dagen (dus op maandag 5 december) na het begin van de sloop niets meer van de paviljoens zijn te zien. Het ziet er naar uit dat paviljoenhouders ruimschoots bin nen deze termijn zullen blijven, maar het heerlijk avondje vieren ze niet erg feestelijk. De Sint Nicolaasactie van de Win keliersvereniging van Den Burg is af gesloten. Maandagavond werd de laatste winnaar van een hoofdprijs van f500,— getrokken. Het was mej. H. Jonkergauw, Kogerstraat 106 in Den Burg. Het winkelend publiek zal nog jaren met dankbaarheid aan de ze actie terugdenken want de winke liers hebben veel meer prijzengeld uitgekeerd dan zij ooit van plan waren. Inplaats van de bedoelde 300 zijn meer dan 2000 troeftientjes uitbetaald. Samen met de drie hoofdprijzen moet totaal rond f22.000,— zijn uitbetaald. Volgende week wordt met de leverancier van het spel gesproken over de wijze waarop deze schadepost moet worden vergoed. Enige Texelpromotie heeft het debacle wel opgeleverd, want het be richt over de royale Texelse winkeliers heeft meerdere landelijke dagbladen gehaald. Mffzr SIERADEN MET DIAMANT vanaf f229,— Weverstraat 34, tel. (02220) 2912 dactie: Parkstraat 10-of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. iiten werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, ans Oosterhof, Golfslag 32, Den Burg, tel (02220) 4988 en Niek van der Heij- 1 0 1 M 1 m Verschijnt dinsdags en vrijdags. ,,De Wesp" bij Oranjestr. 31, Oosterend, tel. 102223) 964. ff TOP It 7tf/7/7 Vt - 7^ V P f 1 Tl fa PT fo fl Vt ^TceT^Ts". Of advertenties, aDoriromanrefl. etc.: IT 1/ f, 11/IT C o\ C/V O UT Tl/l/T T j visBankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17 636 ngevsld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, ^7 4^Rabobank nr. 36.25.01.742, NMB nr. 67.34.60.398. sfnnn (022201 2741, na 18.00 uur 4881 De dieselelectrische veerboot „Texelstroom" ondergaat mo- nenteel een zeer uitgebreide onderhoudsbeurt. Zó ingrijpend is iet karwei dat beter gesproken kan worden van „renovatie", etterlijk alles wat zich in en op het schip bevindt wordt gecon- roleerd en zonodig gerepareerd of vervangen. Vóór 1 april a.s. al de 20-jarige „Texelstroom" in de meest letterlijke zin van het voord zo goed als nieuw zijn. Ook het nog iets oudere zusterschip .Marsdiep" zal op een dergelijke manier mder handen worden genomen. Dat is larde noodzaak want beide schepen noeten nog minstens tien jaar mee en uilen gedurende die periode maximaal etrouwbaar moeten zijn. Dat is een es- entieel onderdeel van de lange termijn isie waarop het altijd in publieke discus- ie verkerende beleid van directeur Theo loogerheide is gebaseerd. Hij heeft be- ekeningen gemaakt waaruit blijkt dat iet perfect in stand houden van de bei- Ie enkeldekkers gebiedende eis is. Na lie tien jaar verandert het „plaatje" in- irijpend. Beide schepen zouden dan lerkocht kunnen worden om plaats te naken voor één groot nieuw schip, liefst ien dubbeldekker (als de havenaccom- nodatie tenminste voor die tijd is langepast). Nu nog mensen Ook om een andere reden is het nood- akelijk dat Teso het renovatiewerk nu lanpakt. Want nu beschikt de onderne- ning nog over voldoende personeel vaardoor met het karwei betrekkelijk ■reinig extra kosten zijn gemoeid. Over mkele jaren is zoveel personeel (natuur- ijk) afgevloeid dat het renovatiewerk lan derden zou moeten worden uit- lesteed. Dat is zó duur dat Teso het zich liet zou kunnen permitteren. Dat houdt lus in dat het opknappen zoveel moge- ijk door eigen mensen wordt gedaan. )e vakkennis op electrisch en mecha- nsch gebied maakt dit mogelijk en ver- mtwoord. Alleen zeer specialistisch verk wordt uitbesteed aan derden. Logisch denken Het renovatiewerk wordt uitgevoerd under commando van directeur Hooger- ïeide zelf die in deze het hoofd van de technische dienst tijdelijk waarneemt. Hij vindt het prachtig om hiermee bezig te zijn, vooral met de beleidsmatige kant van het onderhoudswerk en met inscha keling van de computer. „Ik heb geen technische scholing maar ik ben wel technisch geïnteresseerd en ik kan lo gisch denken. Dan kom je een heel eind. Ik ervaar het als een uitdaging: maxima le bedrijfszekerheid, veiligheid en effi ciency. Mijn ideaal is om er geen overbo dige onderdelenvoorraad op na te hou den en om dingen te vervangen vóórdat ze kapot gaan en/of het rendement van de overige techniek ongunstig gaan beïnvloeden. Dat is mogelijk door in schakeling van de computer." Hoogerheide noemt nog een reden om tot ingrijpend opknappen van de oude schepen over te gaan. Wat het onder houd betreft hebben ze de afgelopen ja ren namelijk een achterstand opgelopen. „Die schepen hebben in de jaren voor dat de dubbeldekker in de vaart kwam, flink op hun donder gehad. Omdat er geen derde schip was, was het veel te riskant om een van de twee boten voor langere tijd uit de vaart te halen. Dus be perkten we ons tot karweien, waarbij de schepen altijd binnen 24 uur weer kon den varen in geval van grote drukte of een defect met de dienstboot. Gelegen heid om alles na te lopen is er nu pas.'" Nieuwe technieken Bij het opknappen worden niet alleen onderdelen gerepareerd of vervangen waarbij de oorspronkelijke staat wordt hersteld, maar er worden ook nieuwe voorzieningen en technieken aange bracht, waarbij men zich in belangrijke mate laat leiden door het streven om toekomstig onderhoud te beperken. Al les wat overmatig „onderhoudsbehoef- tig" is, gaat eruit. Dat zal de passagieis niet ontgaan. De houten railingen („pot deksels") op de dekken worden vervan- Teso-medewerker Frits Androg In de machinekamer van de ..Texelstroom" bezig met het mon teren van de electromotoren van een omvormset. gen door railingen met aluminium. Want de houten railingen moesten elk jaar worden gelakt. Om dezelfde reden wor den de houten banken (waarin de zwem vesten worden opgeslagen) vervangen door kunststof banken. Die zwemvesten worden allemaal vernieuwd omdat de witte kunststofblokjes die daarvoor moesten doorgaan in geval van nood waarschijnlijk weinig veiligheid zouden bieden. Er komt nu ook een rubber red dingboot met buitenboordmotor. Deze zal in davids op het topdek worden geïnstalleerd. Klasse

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 1