Ome Joop zit
met de brokken
(mmoNm
nkeidekkers moeten
og tien jaar mee
„Eerst onze school en
nu onze begeleiding"
Martin Tromp,
Texelstroom" binnenkort weer als nieuw
Ouderprotest over subsidiestop BUO
Winkeliers betaalden
2000 tientjes uit
De Teso veerboten varen onderklas
se". Dat betekent dat men zich onder
meer houdt aan eisen van onderhoud,
opgesteld door het burau „Veritas". Een
klasse-schip is bij verkoop méér waard
en is tijdens het gebruik betrouwbaarder.
Bovendien blijft de verzekeringspremie
voor zo'n schip binnen de perken. Teso
beschouwt de Veritas-eisen als mini
mum eisen en gaat bij het onderhoud,
vooral het preventieve onderdeel, veel
verder. Het economische doel daarvan is
reeds genoemd. Het werk aan de
.Texelstroom" is in de herfst van vorig
jaar feitelijk al begonnen. Toen werden
de dieselmotoren en ventilatoren gerevi
seerd. Thans zijn de overige onderdelen
van het schip aan bod. Die onderdelen
zijn voor een belangrijk deel „electrisch"
van aard, wat logisch is bij een diesele-
lectrische veerboot, die een volwaardige
electrische centrale bevat met alle daar
bij behorende meet- en regelapparatuur.
Wat er in zo'n boot aan ankers, spoelen,
relais, schakelaars, transformatoren en
meters zit, vormt een zeer lange lijst. Om
vast te stellen wat hiervan moet worden
gecontroleerd, schoongemaakt of ver
vangen, heeft Teso een onderzoek laten
instellen door AEG. Drie technici van de
ze electro-multinational hebben drie da
gen lang door het schip gekropen en
brachten een lijvig, met kleurenfoto's
geïllustreerd rapport uit waarin precies
staat wat er allemaal moet gebeuren.
Dat is heel wat: ingebrande contacten
moeten worden vervangen, vele meters
bedrading waarvan de isolatie is ver
droogd moeten worden vernieuwd en tal
van essentiële onderdelen moeten zelfs
Joop Terwey bij do waardeloze restanten van het zojuist gesloopte strandpaviljoen Paal 17. Terwoy kocht het paviljoen destijds voor anderhalve
ton van Jaap Eelman en heeft geholpen doorzijn vrouw, zoon Roberten dochter Silvia drie seizoenen gedraald. Hij zegt In die tijdvoor f75 000.
verbeteringen en verbouwingen fe hebben aangebracht. Deze investeringen hebben zich nog lang niet terugverdiendzodat de noodzaak om
nu f130.000— in een nieuw paviljoen te steken, niet erg gelegen komt.
helemaal worden omgewisseld. Een pro
bleem is dat de originele onderdelen niet
altijd meer leverbaar zijn. Zodat er iets
anders voor in plaats komt, wat soms
technische aanpassingen elders in de in
stallatie nodig maakt. Of het betreffende
onderdeel moet worden nagemaakt, wat
kostbaar en meestal langdurig is.
Vervangen
Ook in mechanisch opzicht wordt
nogal wat op zijn kop gezet. In veel ge
vallen ziet ook een leek zoals uw verslag
gever dat het dringend nodig is. De gro
te ventilatorkokers bijv. die de verbinding
vormen tussen salons en de schoorste
nen zijn half weggeroest en men is dus
bezig op het haventerrein bij de Teso
nieuwe te maken.
Van bepaalde onderdelen van de ge
plande opknapbeurt staat nog niet vast
of ze onmiddellijk zullen worden uitge
voerd. Het is bijvoorbeeld gewenst dat
bepaalde modificaties in het electrische
en mechanische systeem aan te brengen
en ook de luchttoevoer naar de diesel-
Lees verder pagina 5
Zeven families hebben een protestbrief geschreven naar het cpllege en de
gemeenteraad tegen het feit dat de begeleidster van kinderen die in Den
Helder ZMLK of MLK-onderwijs volgen per 1 januari wordt ontslagen. De
gemeentraad besloot in de begrotingsvergadering dat de begeleiding van
deze kinderen van en naar Den Helder, uitgevoerd door mevrouw Zegel-
Wiersma, niet meer gesubsidieerd kon worden omdat het ministerie dit_
werk voortaan beschouwt als een taak voor ouders of andere vrijwilligers.
De ouders van de kinderen noemen in
de protestbrief diverse redenen waarom
zij het begeleiden van de kinderen niet
over kunnen nemen. Als de ouders de
kinderen zelf wegbrengen en halen kost
dit ongeveer 6 'A uur per dag en dat is
onmogelijk in verband met werk en an
dere kinderen thuis. „Bovendien hebben
de te begeleiden kinderen hun specifieke
problemen en eventueel ziektebeelden,
die je als ouders kent en kunt begeleiden
maar niet als „vreemde" ouder", schrij
ven de families over het idee om bij toer
beurt deze jeugd naar Den Helder te
brengen. Een vrijwilligster of vrijwilliger
is om die reden ook niet eenvoudig te
vinden omdat diegenen eigenlijk een
speciale opleiding moet hebben. Voor
de chauffeur van het busje dat de kinde
ren vervoert is het niet mogelijk kinderen
èn verkeer in de gaten te houten. „Dat
kan levensgevaarlijk zijn."
Speeltjes
Met een begeleidster worden de kin
deren op de boot bovendien bezig ge
houden met tekenen en spelltjes en dat
gebeurt ook in de bus als men wacht op
de boot. Het gaat hier om kinderen van
6 tot en met 18 jaar en de drie jongsten
gaan naar een school voor zeer moeilijk
lerende kinderen. „Het intelligentieni
veau van de kinderen die naar een
LCM—school gaan is in onze ogen ho-
ger dan dat van de kinderen die MLK of
ZMLK scholen bezoeken", aldus de ou
ders die zich afvragen waarom er vroe
ger voor de LOM kinderen die naar Den
Helder gingen wel begeleiding was, „en
dat nu voor onze jeugd niet meer nodig
lijkt te zijn."
Deze kinderen gingen vroeger naar ae
Beatrixschool die door de raad is opge
heven en nu is de reisbegeleiding aan de
beurt. „Wat moeten we nu? Moeten we
onze kinderen omdat ze niet zonder be
geleiding naar school kunnen maar thuis
houden met hun handicap, ondanks het
feit dat ze verplicht zijn een school te be
zoeken?" De raad mag in de vergadering
van 13 december antwoord geven op de
ze vraag.
Regeling
Het college zal de raad adviseren het
schrijven voor kennisgeving aan te ne
men en niet terug te komen om het eer
der genomen besluit omdat het ministe
rie van onderwijs de begeleiding niet
meer wil vergoeden. Deze subsidiestop
is op 1 augustus ingegaan maar de hui
dige begeleidster is nog op kosten van
de gemeente in dienst tot 1 januari, „zo
dat de ouders een begeleidingsregeling
kunnen treffen." Wel zal het college de
protestbrief als zijnde een beroepschrift
tegen het raadsbesluit doorsturen naar
Gedeputeerde Staten.
Ik zit financieel aan de grond. Maar
ik wil toch proberen volgend jaar op
nieuw met een strandpaviljoen te begin
nen. In ben in onderhandeling met de
bank want ik heb minstens f130.000,—
nodig voor een nieuw gebouw. Van het
oude paviljoen is niets meer over. Dat
steken we in. brand." Aldus een verbit
terde, maar niet hopeloze Joop Terwey
die zich net als de andere Texelse strand
paviljoenhouders stipt heeft gehouden
aan de uitspraak van de rechter en zijn
paviljoen paal 17 dus heeft gesloopt. Die
collega's zijn erin geslaagd hun bouw
sels na het demonteren merendeels in
redelijke staat te bergen. Maar „ome"
Joop Terwey zit letterlijk met de brok
ken. Precies zoals hij tevoren had laten
weten, was zijn paviljoen als gevolg van
ouderdom en uitgebreide verbouwingen
niet meer demontabel. Toen maandag
het dak eraf werd gehaald en de schot
ten werden losgenomen, bleek menig
onderdeel verrot te zijn en uit elkaar te
vallen. Aan verplaatsen en opslag viel al
helemaal niet te denken. Met uitzonde
ring van wat schotten die afkomstig zijn
van de nieuwe toiletten die hij maakte,
kon alles blijven liggen. Gisteren werd de
brand erin gestoken.
Joop Terwey ontkent niet dat er recht
is gedaan en dat de verbouwingen die hij
de afgelopen' jaren uitvoerde waardoor
het uit elkaar halen van het paviljoen me
de onmogelijk is gemaakt, op eigen risi
co zijn uitgevoerd. Maar dat neemt niet
weg dat hij diep in de problemen zit.
„Als er niet gesloopt had hoeven wor
den, had het paviljoen nog wel tien jaar
kunnen blijven staan. In de loop der ja
ren had ik dan geleidelijk vernieuwingen
kunnen uitvoeren waardoor het uitein
delijk in perfecte staat zou hebben ver
keerd. Ik heb zó gehoopt dat het ons zou
lukken om te blijven staan. Het enige dat
ik nu nog hoop is dat ik gebruik kan ma
ken van één of andere subsidieregeling
en dat ze goed zullen vinden dat ik vol
gend jaar het paviljoen op de oude plek
neerzet, zodat ik de septic tanks en de
kabelaansluitingen weer kan gebruiken."
Gevreesd moet worden dat ome Joop
die laatste hoop ook wel kan laten varen,
want Staatsbosbeheer is tegenstander
van paviljoens in de duinen.
Alleen als het om waterstaatkundige re
denen noodzakelijk was, werd in het ver
leden toegestaan dat de paviljoens „ho
ger werden gezet. Ook andere paviljoen
houders hebben tot dusver nog geen
haast gemaakt met het weghalen van de
fundering van de gebouwen in de hoop
deze volgend jaar opnieuw te mogen ge
bruiken, wat erg veel in de kosten
scheelt.
Staatsbosbeheer let scherp op naleving
van de rechterlijke uitspraak. Toen op 21
november nog niet was begonnen met
de sloop van het paviljoen bij de vuurto
ren, kreeg eigenaar Th. van der Laan on
middellijk de aanmaning om te begin
nen. Anders zou de dwangregeling van
f1000,— per dag gaan werken. Volgens
dezelfde rechterlijke uitspraak mag er 14
dagen (dus op maandag 5 december) na
het begin van de sloop niets meer van de
paviljoens zijn te zien. Het ziet er naar uit
dat paviljoenhouders ruimschoots bin
nen deze termijn zullen blijven, maar het
heerlijk avondje vieren ze niet erg
feestelijk.
De Sint Nicolaasactie van de Win
keliersvereniging van Den Burg is af
gesloten. Maandagavond werd de
laatste winnaar van een hoofdprijs
van f500,— getrokken. Het was mej.
H. Jonkergauw, Kogerstraat 106 in
Den Burg. Het winkelend publiek zal
nog jaren met dankbaarheid aan de
ze actie terugdenken want de winke
liers hebben veel meer prijzengeld
uitgekeerd dan zij ooit van plan
waren.
Inplaats van de bedoelde 300 zijn
meer dan 2000 troeftientjes uitbetaald.
Samen met de drie hoofdprijzen moet
totaal rond f22.000,— zijn uitbetaald.
Volgende week wordt met de leverancier
van het spel gesproken over de wijze
waarop deze schadepost moet worden
vergoed. Enige Texelpromotie heeft het
debacle wel opgeleverd, want het be
richt over de royale Texelse winkeliers
heeft meerdere landelijke dagbladen
gehaald.
Mffzr
SIERADEN MET DIAMANT
vanaf f229,—
Weverstraat 34, tel. (02220) 2912
dactie: Parkstraat 10-of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
iiten werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
ans Oosterhof, Golfslag 32, Den Burg, tel (02220) 4988 en Niek van der Heij- 1 0 1 M 1 m Verschijnt dinsdags en vrijdags.
,,De Wesp" bij Oranjestr. 31, Oosterend, tel. 102223) 964. ff TOP It 7tf/7/7 Vt - 7^ V P f 1 Tl fa PT fo fl Vt ^TceT^Ts".
Of advertenties, aDoriromanrefl. etc.: IT 1/ f, 11/IT C o\ C/V O UT Tl/l/T T j visBankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17 636
ngevsld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, ^7 4^Rabobank nr. 36.25.01.742, NMB nr. 67.34.60.398.
sfnnn (022201 2741, na 18.00 uur 4881
De dieselelectrische veerboot „Texelstroom" ondergaat mo-
nenteel een zeer uitgebreide onderhoudsbeurt. Zó ingrijpend is
iet karwei dat beter gesproken kan worden van „renovatie",
etterlijk alles wat zich in en op het schip bevindt wordt gecon-
roleerd en zonodig gerepareerd of vervangen. Vóór 1 april a.s.
al de 20-jarige „Texelstroom" in de meest letterlijke zin van het
voord zo goed als nieuw zijn.
Ook het nog iets oudere zusterschip
.Marsdiep" zal op een dergelijke manier
mder handen worden genomen. Dat is
larde noodzaak want beide schepen
noeten nog minstens tien jaar mee en
uilen gedurende die periode maximaal
etrouwbaar moeten zijn. Dat is een es-
entieel onderdeel van de lange termijn
isie waarop het altijd in publieke discus-
ie verkerende beleid van directeur Theo
loogerheide is gebaseerd. Hij heeft be-
ekeningen gemaakt waaruit blijkt dat
iet perfect in stand houden van de bei-
Ie enkeldekkers gebiedende eis is. Na
lie tien jaar verandert het „plaatje" in-
irijpend. Beide schepen zouden dan
lerkocht kunnen worden om plaats te
naken voor één groot nieuw schip, liefst
ien dubbeldekker (als de havenaccom-
nodatie tenminste voor die tijd is
langepast).
Nu nog mensen
Ook om een andere reden is het nood-
akelijk dat Teso het renovatiewerk nu
lanpakt. Want nu beschikt de onderne-
ning nog over voldoende personeel
vaardoor met het karwei betrekkelijk
■reinig extra kosten zijn gemoeid. Over
mkele jaren is zoveel personeel (natuur-
ijk) afgevloeid dat het renovatiewerk
lan derden zou moeten worden uit-
lesteed. Dat is zó duur dat Teso het zich
liet zou kunnen permitteren. Dat houdt
lus in dat het opknappen zoveel moge-
ijk door eigen mensen wordt gedaan.
)e vakkennis op electrisch en mecha-
nsch gebied maakt dit mogelijk en ver-
mtwoord. Alleen zeer specialistisch
verk wordt uitbesteed aan derden.
Logisch denken
Het renovatiewerk wordt uitgevoerd
under commando van directeur Hooger-
ïeide zelf die in deze het hoofd van de
technische dienst tijdelijk waarneemt.
Hij vindt het prachtig om hiermee bezig
te zijn, vooral met de beleidsmatige kant
van het onderhoudswerk en met inscha
keling van de computer. „Ik heb geen
technische scholing maar ik ben wel
technisch geïnteresseerd en ik kan lo
gisch denken. Dan kom je een heel eind.
Ik ervaar het als een uitdaging: maxima
le bedrijfszekerheid, veiligheid en effi
ciency. Mijn ideaal is om er geen overbo
dige onderdelenvoorraad op na te hou
den en om dingen te vervangen vóórdat
ze kapot gaan en/of het rendement van
de overige techniek ongunstig gaan
beïnvloeden. Dat is mogelijk door in
schakeling van de computer."
Hoogerheide noemt nog een reden om
tot ingrijpend opknappen van de oude
schepen over te gaan. Wat het onder
houd betreft hebben ze de afgelopen ja
ren namelijk een achterstand opgelopen.
„Die schepen hebben in de jaren voor
dat de dubbeldekker in de vaart kwam,
flink op hun donder gehad. Omdat er
geen derde schip was, was het veel te
riskant om een van de twee boten voor
langere tijd uit de vaart te halen. Dus be
perkten we ons tot karweien, waarbij de
schepen altijd binnen 24 uur weer kon
den varen in geval van grote drukte of
een defect met de dienstboot. Gelegen
heid om alles na te lopen is er nu pas.'"
Nieuwe technieken
Bij het opknappen worden niet alleen
onderdelen gerepareerd of vervangen
waarbij de oorspronkelijke staat wordt
hersteld, maar er worden ook nieuwe
voorzieningen en technieken aange
bracht, waarbij men zich in belangrijke
mate laat leiden door het streven om
toekomstig onderhoud te beperken. Al
les wat overmatig „onderhoudsbehoef-
tig" is, gaat eruit. Dat zal de passagieis
niet ontgaan. De houten railingen („pot
deksels") op de dekken worden vervan-
Teso-medewerker Frits Androg In de machinekamer van de ..Texelstroom" bezig met het mon
teren van de electromotoren van een omvormset.
gen door railingen met aluminium. Want
de houten railingen moesten elk jaar
worden gelakt. Om dezelfde reden wor
den de houten banken (waarin de zwem
vesten worden opgeslagen) vervangen
door kunststof banken. Die zwemvesten
worden allemaal vernieuwd omdat de
witte kunststofblokjes die daarvoor
moesten doorgaan in geval van nood
waarschijnlijk weinig veiligheid zouden
bieden. Er komt nu ook een rubber red
dingboot met buitenboordmotor. Deze
zal in davids op het topdek worden
geïnstalleerd.
Klasse