Internationale erkenning voor Pieter de Vries Van linnen tot vlakfilm ^^NSDAG 17 JANUARI 1984 TEXELSE COURANT PAGINA 7 kort ie vi geen verantwoordelijkheden hoeft te dragen, maar het heeft zeker ook te ma ken met zijn liefde voor auto's. Hij rijdt zelf in een slim ingerichte bestelbus waarop enige truckersaccesoires zijn aangebracht. Bij zijn foto's en dia's zitten diverse af beeldingen van grote vrachtwagens en ook het kleinste truckje van Texel, de als twintigtonner uitgedoste Suzuki Carry uit De Cocksdorp ontbreekt niet. Foto's van Pieter de Vries haalden de pagina's van het blad Truckstar. Niet vervreemdend Zijn landschapsfoto's laten Texel zien zoals het is, zonder dat gebruik wordt gemaakt van vervreemdende effecten om te laten zien dat het hier om kunst of zoiets gaat. Veel foto's zijn verhalend, documentair. Ze zijn allemaal met over duidelijk vakmanschap en een herkenba re stijl gemaakt. Zo werden rietsnijders in Waalenburg vereeuwigd en legde Pieter de Vries een flink stuk van de oude Waddenzeedijk vast, door, voor met de aanleg van de nieuwe dijk werd begonnen, elke hon derd meter van de oude situatie te fotograferen. Dat zijn dus foto's die nu, zes jaar nadat ze gemaakt zijn al een duidelijke histori sche waarde hebben. Een ander project wordt samen met Niek Welboren uitge werkt. In de voormalige Vivo aan de Groeneplaats werden foto's gemaakt die nu door Welboren met ecoline inge kleurd worden. De makers beschouwen dit overigens als een experiment waar van de uitkomst nog geheel onzeker is, maar de term veelbelovend mag hier ze ker van toepassing worden geacht. ,,De sfeer in die oude zaak is heel bijzonder. Het pand is echt van de ene op de ande re dag verlaten en dat is nog goed te zien. We kunnen echter nog absoluut niet zeggen of en wanneer we hiermee in de openbaarheid treden." Duizend Niek Welboren is één van de schilders met wie Pieter de Vries als fotograaf van schilderijen contact heeft. Met de meeste kan dat natuurlijk niet door de zeer praktische beperking dat ze niet meer in leven zijn, maar ook komen de opdrachten meestal van veilinghuizen als Christie's, waarvoor hij onlangs het duizendste doek fotografeerde, en kunsthandels. Andere prominente namen in zijn klantenkring zijn Nijstad in Den Haag, een galerie waar nu al de vijfde opvol gende generatie Nijstad in zit en die veel in maritieme stukken handelt. Daar zit ten vrij veel stukken over Texel bij maar de repro's worden niet aan anderen dan aan de opdrachtgever ter hand gesteld: ,,lk verkoop nooit uit het archief, dat is ook zo ingedeeld dat alleen de klant de beschikking heeft over de registratie nummers van zijn eigen opdrachten. Dat is gewoon een kwestie van beroepsop vatting, net zoals ik altijd sta voor wat ik toegezegd heb. Mondelinge opdrachten en afspraken zijn voor mij heilig, ik werk nooit met eeri papiertje. Dat gaat bijna altijd goed, eigenlijk is het maar bij één klant niet goed gegaan en daar maak ik dan natuurlijk wel werk van." Een mooie opdracht was het maken van een catalogus voor het veilinghuis Hoogsteder-Naumann Ltd. met vesti gingen in Den Haag en New York voor de Amerikaanse markt. De repro's waren ook in druk zeer fraai, iets dat nog wel eens te wensen over laat. Het vaststellen van de goede kleur toon is trouwens een subjectief moment in de toch redelijk objectieve fotografie. Het is niet ongebruikelijk dat bij repro ducties een zogenaamde ,,kleurwig" wordt meegefotografeerd. Dat is een plaatje met verschillende standaardkleu ren erop, een soort testbeeld eigenlijk, dat voor de drukker kan dienen als test of zijn kleurweergave klopt. Pieter ge bruikt die dingen niet: ,,De meeste kunsthandelaren willen op het gevoel beoordelen of de kleur in druk klopt. Soms kan je een exacte weergave heb ben terwijl toch de sfeer van een schilde- rij niet overkomt." Muuf Door al dat reproduceren is Pieter de Vries inmiddels aardig op de hoogte met het werk van diverse schilders. Zijn eerste grote opdracht, het fotograferen van de Ruijsdaeltentoonstelling in het Mauritshuis leerde hem iets over het werk van oude meesters, maar hij foto grafeerde ook veel Haagse School en andere stijlen. Van alle collecties die hij fotografeert koopt hij boeken, zodat hij weet met wat voor materiaal hij bezig is. Foto's van schilderijen die hij mooi vindt, drukt hij voor zichzelf ook nog eens af, maar die blijven wel keurig in het archief: ,,Je denkt toch niet dat ik die aan de muur ga hangen? Daar neem ik alleen echt voor." Ook blijft hij bij door het tijdschrift „Tableau" te lezen. In dit blad voor galeriehouders en kunstmin naars zijn elke keer wel foto's van zijn hand terug te vinden. Pieter de Vries blijft overigens fotogra fisch nieuwe wegen inslaan. Sinds kort doet hij ook aan produktfotografie, on der meer voor het blad Cats. Veel resul taten zijn daar nog niet van te zien ge weest, maar één ding staat van tevoren vast. Het zullen ongetwijfeld nagenoeg perfecte platen zijn. Pietér de Vries, zijn gereedschap, zijn broodwinning. de collectie die zich in de Villa Favorita bij het Meer van Lugano bevindt. „Daar was ook het allereerste bloemenstilleven bij dat ooit gemaakt is. De schilder weet ik niet meer, maar het was een Holland se meester. Dat ding zat vastgeschroefd aan een grote sokkel op een plek waar het licht niet goed was. Daar zat de Itali aan die mij hielp niet mee, hij pakte ge woon een grote schroevendraaier en draaide de schroeven eruit. Dat had wel tot gevolg dat direct overal alarmschel- len begonnen te rinkelen, niet alle Italia nen zijn blijkbaar zo makkelijk." Eén gebeurtenis bij de Villa Favorita zal hem lang bijblijven. Hij stond uit te rusten bij zijn auto toen er een heel dikke man naar boven, naar die beroemde villa kwam zwoegen. De man keek naar Pie ter en naar zijn auto waar met grote let ters „Pieter de Vries, Texel" opstond en zei: „Zo, zo, Pieter, jij hebt een eind ge reden." Symboliek op een Italiaanse bergtop. Keurs|jjf Hoewel Pieter zijn werk bij de RKD enigszins als een ambtelijk keurslijf er voer („Buiten kantoortijd kon niets meer") werd daar toch min of meer de basis gelegd voor zijn huidige werk. Af gezien van de belangrijke contacten die hij daar legde, kon hij zijn werk vervol maken, tot wederzijds profijt. „Toen ik daar kwam werd er niet zo goed gefotografeerd." Het hoe van zijn werkwijze wil hij niet verklappen, mensen die net zo mooi wil len werken moeten die techniek zelf maar ontdekken. Wel wordt een tipje van de sluier opgelicht: „Standarisering, dat is enorm belangrijk. Ontwikkeltijden, gebruikte ontwikkelaar, manier van licht- meten en belichten, alles moet zich tel kens weer op dezelfde manier afspelen. Alleen dan kan je bewust extreme om standigheden opvangen en een constante kwaliteit afleveren. Standari sering betekent ook: door en door geor ganiseerd werken, zodat je nooit misgrijpt." Overigens had Pieter bij het RKD wel de gelegenheid om zijn donkere-kamer rou tine te standariseren: „Er waren mensen geabonneerd op een serie foto's van schilderijen. Die drukten wij dan af. Zo hebben we een keer met drie man met de hand en op papier in zes weken 32.500 afdrukken gemaakt." Zwart-wit- amateurs die de tijd dat foto's op papier werden afgedrukt (wat Pieter de Vries» nog steeds doet) nog hebben meege maakt weten wat dat zeggen wil. Toch wil Pieter nu nog zijn hand in het vuur steken voor de kwaliteit van de afdruk ken die toen gemaakt werden. Nu werkt hij zo goed als zonder afval, elke afdruk is raak. Dat helpt weer mee aan §en snelle aflevering. Als het nodig is wordt doorgewerkt tot in de kleine uurtjes: „Mijn klanten moeten ert van op aan kunnen dat het werk op tijd klaar is. Daar betalen ze ook voor." Vrachtwagens Als het fotografen bestaan even te veel is gaat Pieter de Vries weg, als passagier op een vrachtwagen naar Italië. „Dat is één van mijn grootste genoegens. Als ik geen fotograaf was geweest, had ik op zo'n grote vrachtwagen gereden." Dat genoegen heeft deels te maken met het ontspannende van zo'n rit als je richl en z gtei n be Een kunstschilder werkt vele uren aan een doek, trekt alle registers at \van zijn gevoelige geest open om in zijn eigen kleuren het landschap 'end /an zijn fantasie te beschrijven. Een fotograaf daarentegen meet de yerkelïjkheid en vertaalt die gegevens via natuurwetenschappelijk ver- mtwoorde wegen in een afbeelding van die werkelijkheid op film, een nateriaal dat ook weer via nuchter denkwerk tot stand kwam. Zijn tevnoment van vastleggen duurt hooguit enkele seconden. Ider Pieter de Vries Ik ben de beste fotograaf van Den Hoorn") is bezig nternatonaal naam te maken met een verbinding van de twee hierbo ven beschreven technieken. Hij fotografeert zo perfect mogelijk schil derijen voor catalogi, ten behoeve van kunsthistorisch onderzoek en hm de schoonheid nog eens vast te leggen, zodat het werk niet verlo- Me^n kan gaan. Fotografie in dienst van de schilderkunst, van linnen tot jisf. i iwlJ; 'lakfilm. embat is overigens niet het enige ter- erufein van de fotografie dat Pieter de 1veVries beheerst, net zoals de hierbo- ^e'yen gegeven omschrijving van foto- el jjraferen niet de enige en allesomvat tende is. Een ander deel van zijn at (werk omvat het vastleggen van t jfexel, overigens op dezelfde degelij- dQjKe manier als waarmee de schilderij- vereeuwigd worden. Die werk- 'ijze leidt tot een welhaast ouder wetse ambachtelijkheid, tot een kwaliteit die vandaag de dag helaas n bfaijna uitgestorven is. an Del Het begon allemaal zo'n achttien jaar 30i|geleden aan de Emmalaan in Den Burg. vw„Goos Westerlaken had op de LTS een 3 ^hobbyclub en van hem kreeg ik een keer Mejeen camera mee, een Yashicamat dub- ejbeloog. Dat was nogal een verantwoor- weUng want hij had het ding pas nieuw, f tjtoen toch een aanschaf van tegen de anjvijfhonderd gulden. Ik kreeg hem mee !en maakte er een foto mee van een ischapenboet, die gelijk erg mooi werd Igevonden. Daarna deed ik er een tijdje jniets aan, maar van lieverlee begon ik toch vaker te fotograferen. Ik .heb die l^jYashica overigens later van Goos over- g^genomen, ik moet hem nog ergens heb ben." !nj Pieter woonde toen op de boerderij ^met de mooie naam „Dorpszicht" maar crjfmet de mooiere bijnaam „De Kist", in -ji Spang. Hij werd geboren in de „Wijde Bliek" (hoe toepasselijk voor een foto- graaf) en woonde nog een jaar in „Mont Rosa". In de kelder van De Kist werd een donkere kamer ingericht. Pieter stuurde werk in naar de toen ,0f| nog bestaande Famous Artists School in g. Utrecht, die een test organiseerde. Hij ,1 scoorde een 9, zonder overigens van plan te zijn een cursus te gaan volgen. „Een tijdje later, ik stond net in mijn overall in de doka af te drukken en het was stervenskoud, kwam er opeens een J docent van die FAS binnenstappen. Ik heb met die man toen een lang gesprek eJj gehad en hij gaf me het advies eerst mijn ar' opleiding af te maken, ik zat nog op de ,cl MTS, en dan te kijken of ik nog steeds 1 fotograaf wilde worden. Dat advies heb ei ik opgevolgd, ik heb eerst mijn diploma 3n werktuigbouwkundige gehaald." c a(i Repareren ar Dat wil niet zeggen dat Pieter de Vries nu ook zijn eigen camera's repareert: „Ik e! ben tot op ongeveer een millimeter e nauwkeurig en dat is dus geen fijn- iï instrumentmaker." Diverse stages maak- d ten duidelijk dat een toekomst als foto- 'P graaf aantrekkelijker leek dan een toe- komst als werktuigbouwkundige. „Mijn e eerste stage was op de tekenkamer van het Provinciaal Electriciteitsbedrijf in Leeuwarden. Daar hadden we een chef, J die was eigenlijk te goed, je kon niets i' nieuws bedenken, hij wist het allemaal al. Daarna ging ik naar de Rijkswerf, dat was schitterend maar het werd me wel duidelijk dat een dergelijke baan niets voor mij was. Tenslotte heb ik nog een tijdje op het marinevliegveld De Kooi bij Den Helder gewerkt maar dat was alle maal veel te militair. Later bleek dat ik gelukkig niet in dienst hoefde, ik ben af gekeurd op mijn ogen." tien, dat kan je je toch nauwelijks voorstellen." Drie keer Hoewel volgens zijn eigen zeggen het examenwerk wat tegenviel, zat daar toch een fraaie foto bij van het haventje van de Rooie Klif, vlak bij Staveren in Friesland. „Voor die plaat ben ik drie keer naar Friesland gereden vanuit Den Haag. Twee keer achter elkaar was het licht niet goed. De derde keer heb ik eerst gebeld naar kennissen in Friesland om te vragen hoe de lucht er bij hen uit zag. Toen dat goed bleek, ben ik met grote spoed naar de Rooie Klif gereden en kon ik de plaat maken." Het verhaal is typerend voor de werkwij ze van Pieter de Vries, alles moet per fect. Die werkopvatting is in de loop van de jaren alleen maar verdiept: „Ik lever kwaliteit. Daar betalen mijn klanten goed voor, maar als het werk slecht is, betalen ze niets. Dan kom ik het des noods overmaken, maar als ik een foto aflever, moet hij nagenoeg perfect zijn." Pieter regelde zelf een soort stage, omdat dat vanuit de school niet gedaan werd, bij het NIOZ. „Na mijn schooltijd heb ik daar een tijdje gewerkt, ook. zo'n beetje als overbrugging van mijn werk loosheid. Het geld dat ik daar verdiende werd van mijn uitkering afgetrokken, dus financieel werd ik er niet beter van, maar het was een hele leuke tijd, waar ik goe de contacten aan heb overgehouden. Je leert wat werken in de praktijk betekent en we deden allemaal interessante din gen, zoals wadlopen, in bootjes varen en dergelijke. Ik kon mijn vaardigheid op bouwen en, wat heel belangrijk was, met mijn werk werd wat nuttigs Documentatie „Daarna kreeg ik een baan bij het Rijksinstituut voor kunst-historische do cumentatie en zo ben ik in het reprodu ceren van schilderijen terechtgekomen. Ik ben er van overtuigd dat elke schilder al zijn werk zou moeten laten fotografe ren en niet alleen omdat ik daar mijn brood mee verdien. Het is gewoon be langrijk dat zo'n artistiek produkt bij brand bijvoorbeeld niet helemaal verlo ren gaat. Ook voor bijvoorbeeld de Beel dende Kunstenaarsregeling (de „contra prestatie" -red.) zou dat goed zijn. De Pieter schreef zich dus in als leerling bij de MTS voor fotografie in Den Haag. Op grond van zijn goede motivatie kwam hij door het toelatingsexamen. De opleiding was geen onverdeeld genoe gen, hij heeft zo zijn twijfels over de kwaliteit: „Alles was zo subjectief daar, de know how die er zeker was kwam er niet uit. De leerlingen willen er ook niet echt moeite voor doen. We moesten een keer een foto maken van een banane- schil. Daar ben ik een hele tijd mee bezig geweest. Eerst legde ik hem mooi neer, en daarna wachtte ik tot hij onder die warme studiolampen behoorlijk bruin aan het worden was. Ik maakte de foto, maakte er een tekst bij en leverde het werk in. De leraar gaf me een tien en hij vertelde de klas erbij dat dat kwam om dat het werk „af" was. Toen zijn mijn klasgenoten gaan protesteren tegen die Aan het werk bij Christie's veilinghuis in Amsterdam. Dezelfde dag dat deze opname werd gemaakt fotografeerde hij ook een doek dat nog vier keer zo groot was a/s het maritieme stuk dat hier op zijn kop staat, maar er was ook een schilderijetje bij van nog geen tien centimeter in het vierkant. Ai die opnamen worden met dezelfde technische camera gemaakt op een negatiefformaat van 4 bij 5 inch. Onmisbaar hulpstuk hierbij is het zwarte doek waar de fotograaf onder moet gaan staan om het zoekerbeeld goed te kunnen beoordelen. Mensen die Pieter de Vries met die doek aan het werk zien denken vaak dat hij geen geld heeft om een moderhe camera te kopen, maar ook heden ten dage is een dergelij ke uitrusting nog steeds het beste wat er is voor dergelijk werk. deelnemers zouden gelijk bij hun schil derij een foto moeten leveren." Het fotograferen van schilderijen lijkt makkelijker dan het is. Om te beginnen levert de verlichting van het doek al de nodige valkuilen op. Olieverf zit niet vlak maar vertoont allemaal randjes en rim peltjes die kunnen glimmen. Bovendien zijn de werken soms groot. Pieter foto grafeerde onlangs nog bij Christie's een schilderij van ongeveer 6 vierkante me ter. Het is niet eenvoudig zo'n oppervlak helemaal egaal te verlichten. De kleuren van een schilderij zijn ei genlijk het mooist als de vernis nog nat Zo, zo, Pieter Pieter de Vries fotografeerde ook een aantal schilderijen uit de wereldberoem- is. Dat ervoer Pieter de Vries een keer in Italië. „Ik moest bij de Galeria Lorenzelli in Italië schilderijen fotograferen die net gerestaureerd werden. De doeken wer den vanuit de kelder waar dat gebeurde naar boven gebracht en het viel me op dat de kleuren zo helder waren. Bij con trole bleek dat de vernis nog nat was. Ik zei in mijn beste Italiaans „alle donders", maar volgens de mensen van de galerie maakte dat allemaal niets uit."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1984 | | pagina 7