uldigingen tijdens oncert KTF-DEK Bont gedichtenscala van eigen bodem Qi Foto-tentoonstelling Hugot met pretenties „WAT IK ZEGGEN WOU." Tegen de dubbele fuik ■■iel at vooij asbanl öle en winterconcert, lennie Werk van de Franse fotograaf Herve Hugot zal tot en met 9 maart te zien zijn in de keider van het raadhuis. De tentoonstelling „I saw the light" kreeg als ondertitel mee „magisch realistische fotografie". De foto's zijn impres sies in zeer harde kleuren van beelden die Hugot boeien. Veel werrk werd gemaakt bij het Centre Pompidou in Parijs, de woonplaats van Hugot. Het is niet slecht om eens wat anders aan de muren van de raadhuiskelder te zien dan Texelse landschappen. Deze tentoonstelling heeft artistieke preten ties, het is aan de toeschouwer om uit te maken in hoeverre die pretenties waargemaakt worden. Het zijn het vaak goed opgebouwde foto's. Door middel van de standpunts bepaling worden vervreemdende effec ten bereikt. De zeer vaak gefotografeer de ventilatorkokers van het Centre Popi- dou bijvoorbeeld worden daardoor soms haast tot zuilen die in een gotische kerk Teso is volop bezig met de voorberei dingen voor de verbouwing van de fuik havens van Den Helder en Texel om deze geschikt te maken voor de dubbeldek kers. Teso doet in besprekingen met ho gere overheden voorkomen dat het grootste deel van de Texelaars achter dit beleid staat. Maar niets is minder waar. Vooral na het in de vaart komen van de „Molengat" is er meer haat dan liefde of waardering. Als één van de betrokkenen bij de enquête van enkele jaren geleden, toen 83% van de meerderjarige Texe laars zich uitsprak voor het in de vaart houden van drie wat grotere enkeldek kers, hoop ik dat de Texelaars zich weer als één man of vrouw uitspreken tegen het steeds meer geld verslindende be leid. Kunnen de miljoenen die nodig zijn voor de fuikaanpassingen niet beter worden besteed voor de strijd tegen de' kustafslag? De Texelaars moeten niet kankeren over Teso en de dubbeldekker, maar meewerken aan een protestactie die binnenkort van start gaat. Alle boven 18-jarigen moeten 'nee' zeggen tegen dit gedoe. A. Zoete-Blom, Den Burg niet misstaan zouden hebben. Licht en lichtbronnen zijn belangrijk en komen op allerlei plaatsen in de foto's voor. Zij bevatten niet of nauwelijks een boodschap maar roepen sfeer op. Hugot werkt alles zelf af en de trucendoos van de donkere kamer is hem niet onbekend. Veel van de vervreemdende effecten ko men echter bij de opname tot stand. Het gebruik van filters en vaseline wordt door de Parijse modefotograaf niet geschuwd. De hierdoor ontstane kleuren zullen, in combinatie met de kleur van het passe-partout, de bezoe kers van de expositie in twee duidelijk af gebakende groepen verdelen: mensen die deze kaleidoscoop ademloos onder gaan en mensen die er vol afschuw voor wegrennen. In ieder geval is er veel te zien, hoe meer de foto's bekeken worden, hoe meer ze prijsgeven. Daarbij is het sto rend dat de scherpte nogal eens te wen sen overlaat, zonder dat de indruk van functionele onscherpte wordt gewekt. De 34-jarige Hugot doorliep een vak opleiding, zodat aangenomen mag wor den dat hij de valkuilen van scherpte diepte en beweging kan omzeilen. Kortom, een tentoonstelling die an ders is dan anders en die zeker stof geeft tot discussie. Tijdens kantoortijden te bezichtigen. B FEBRUARI 1984 TEXELSE COURANT PAGINA 5 De vorig jaar gehouden eerste avond met Texelse amateurdichters trok wat meer belangstelling, maar toen werd de hoofdschotel gevormd door Levie Wee- moedt die een publiekstrekker is. Zater dag bestond de belangstelling vrijwel uitsluitend uit familie en kennissen van de optredende dichters. Dat zal niemand hebben verbaasd. Zo'n gedichtenavond wordt al gauw beschouwd als een wat elitair gebeuren, waar de gewone man weinig van kan genieten. Dat was overi gens maar gedeeltelijk waar. De gedich ten van Klaas Bonne en Willem Kikkert bijvoorbeeld vragen beslist geen gelet terde geest om op prijs gesteld te wor den. Ook de kwaliteit van de muzikale omlijsting van de avond kan niet omstre den zijn. Wilhelmus Barnard (zang) en kapel, zoals deze deelnam aan de winteruitvoeringen in Den Hoorn. De Cocksdorp en Den Burg. Cadeau fare het zich niet makkelijk gemaakt, maar het korps moet toch zeer wel in staat worden geacht dit werk correct te spelen. Dat lukte niet helemaal, wat voor de dirigent aanleiding mag zijn om de puntjes op de i te zetten, wil hij al thans voorkomen dat het korps de mak kelijk van opvatting wordt. De door Jan Wieten gemaakte mars Our Senior kwam goed tot zijn recht. Solo Uitstekend solowerk van Edwin Witte was te beluisteren in „Capriccio for Trombone and Band" van Jan van der Waart. Het DEK-jeugdlid Edwin Witte is zeer getalenteerd. Hij maakt van de mu ziek zijn broodwinning door een oplei ding voor beroepsmusici te gaan volgen. In verband daarmee speelde hij zaterda gavond voor het laatst mee. Het „Duke Ellington in concert" kwam er vlot en gaaf uit en hetzelfde geldt voor de Jam Session Story, die bij het publiek aangenaam in het gehoor bleek te liggen. De luisteraars zorgden voor een staande ovatie en het korps reageerde daarop door een bijzonder aardige toegift te spelen: „Instant con cert" van Wolters, waarbij in enkele mi nuten een onwaarschijnlijk groot aantal bekende melodieën te beluisteren waren. dat zaterdagavond in hotel De Lindeboom gegeven door het Koninklijk Texels Fanfarekorps en Eigen Kracht" werd enkele malen onderbroken voor hui van trouwe leden. Het betrof de senioren Pieter Jan Arie Blom en Wil Huizinga en de jeugdleden Frieda Wit witte, Peter Buijsman en Albert Jan Buijsman. king nemend, werd dit een prima bijdra ge aan de avond. Wil Huizinga, die op uitstekende wijze als presentator optrad gedurende de he le avond, vertelde dat veel te danken is aan de muziekschool, waaruit het korps zijn jonge talenten put. In familiever band is muziek blijkbaar aanstekelijk. Dat bleek bij het voorstellen van de jon ge muzikanten, waarbij duidelijk werd dat velen een vader, oom, tante of neef hebben die ook in KTF/DEK speelt. Tot de nummers die ten gehore wer den gebracht hoorde „Lol met de boe- renkapel" van Jan Wieten. Jan Wieten mag zich rekenen tot de mensen die voor het fanfare onmisbaar zijn. Wegens zijn vele inspanningen werd hij in de bloemetjes gezet. Voorzitter Wim van Sambeek besteedde extra aandacht aan het meest gedenkwaardige feit van de avond: het gouden muzikantenjubileum van Pieter Jan Koorn. Een halve eeuw geleden werd Koorn lid van het fanfare op zijn verjaardag in september en op die da tum is het feit .later ook herdacht. Het korps was naar Koorn's woning gegaan om hem een muzikale hulde te brengen, maar door de slechte weersomstandig heden was men gedwongen dit te doen in de schuur van de „Hemmerkooi". Koorn zelf, zo vertelde hij zaterdaga vond, had dit helemaal niet erg gevon den, in tegendeel. Het had zelfs bijge dragen aan de plechtigheid van het mo ment want de „Hemmerkooi" is Koorn's geboortehuis. „Zoiets zal niemand op Texel ooit meemaken". Voorzitter Van Sambeek constateerde dat Koorn, die 35 jaar lang voorzitter is geweest van het Fanfare, zich bijzonder met het korps verbonden voelt en er veel voor heeft gedaan. Het fanfare zonder Koorn is on voorstelbaar en hetzelfde geldt voor het .omgekeerde. Als geschenk overhandig de Van Sambeek een horloge. Een ander geschenk voor Koorn was het spelen van de mars „Our Senior" die door Jan Wieten is gecomponeerd en aan Koorn is opgedragen. Het concert na de pauze startte goed en vlot met de mars „Death or Glory" van R. B. Hall. Vervolgens het welbeken de „Music of the royal Fireworks" dat Handel schreef in 1749 ter gelegenheid van de vrede van Aken. Afgezien van wat kleine slordigheden kwam dit werk goed uit de verf. Met de ouverture Egmont had het fan- wier jeugdleden werden al eerder «avond in de bloemetjes gezet. Zij :n de door het fanfare zelf ingestel- nderscheiding in.de vorm van een aan een groen-zwart lint, we- 5-jarig lidmaatschap. Vooral bij de dleden is het verloop in het muziek- sgroot, zodat de op zichzelf niet bij ter lange periode van vijf jaar toch io gewoon is. De vijfjes werden om togen door mevrouw T. Engelvaart- op. Ze zei: „Ik hoop dat ik jullie over aar hier nog zie, want het is heel wat dom lid te zijn van zo'n vereniging". Gevarieerd oals gebruikelijk was het wintercon- I Iweer een genoeglijk en gevarieerd iit. In het programma voor de payze net accent op de jeugd en na de pau- wam de hoofdschotel van het „gro- orkest onder leiding van Dyo Was- Daarbij bleek dat het fanfare het in laatste jaren sterk gestegen peil niet toiaal weet vast te houden. Met na- in de Ouverture Egmont vielen wat /tligheden te beluisteren, vooral ver- zaakt door de bugels. De aanzetten ren niet steeds gelijk en enkele keren ook de zuiverheid te wensen over. Tijdens de huldiging door de heer Koning (rechts). Van links naar rechts de echtparen Koorn, Blom en Huizinga. lanceerde er elf, geïnspireerd op beesten. Een er van was „De Slak": ,,Op Texel moest een huisjesslak Voor zeven dagen in de bak. de stumper had geen notie van het huidige bestemmingsplan, dat overnachten streng verbiedt daar waar men het bordparkeren" ziet en dat de huisjesslakken thans rangschikt onder toercaravans." Zenuwen Via Geuko Haikens, met werken die waren geïnspireerd door geloof en poli tiek, kregen we het debuut van me vrouw T. Beemsterboer. Puur en een voudig, gebracht met de zenuwen gie rend door haar keel. Sinds vijf jaar no teert zij haar als gedichten bedoelde le venswijsheden, onder andere over ver driet en dood. „Ik ken veel soorten van verdriet, maar het ergste ken ik nog niet. Dat is niet wat je moet lijden, wat het wel is, is het scheiden." De avond werd besloten door de 23-jarige Karin Beumkes, die gerouti neerd een greep uit haar gedichtenvoor- raad net iets te snel over het wat verbou wereerde publiek loosde. De dichters hadden niet staan dringen om aan de avond mee te doen. Vorig jaar hadden ze zich allemaal aangemeld naar aanleiding van een publicatie in de krant, maar deze keer reageerde op een soortgelijk bericht praktisch niemand. De mensen van de bibliotheek benader den de dichters toen persoonlijk en toen werd de kennelijk vorig jaar ontstane drempel wél genomen. De tweede avond is misschien wat erg kort op de eerste gekomen. Bij een wat minder hoge frequentie hoeven de dichters niet in herhaling te vallen. Dat poëzie pissen is met een sier lijk straaltje, weten we nu wel. Jan Koorn kreeg alvast de oorkonde in afwachting van de gouden onderscheiding die de maak is. meest opmerkelijke was de die door Pieter Jan Koorn aan snfare is bewezen. Hij heeft er liefst vijftig jaar KTF- iatschap opzitten en legde in eriode bijzondere inspanningen de dag. Een 50-jarig lidmaat- pis in de Nederlandse fanfare een zo zeldzame gebeurte- er nog geen onderscheiding bestaat. Die is echter in de en zal te zijner tijd aan Koorn in overhandigd. Zaterdaga- moest hij het doen met de bij- rende oorkonde, die hem werd eikt door de heer Koning, van Igemene Nederlandse Unie van ikverenigingen. re had het speldje voor 25-jarig lid- ïchap meegebracht voor Arie Blom 'il Huizinga. Blom is een vaardig eler van de bes-bas en heeft zich verdienstelijk gemaakt als mrslid en als lid van de boerenka- Wil Huizinga kwam als leerlingtam- bij het fanfare en was in de zestiger onder meer instrukteur van de tand. Toen hij in verband met zijn Texel verliet speelde hij bij enkele rantse korpsen en keerde in 1977 als verker terug in het Texels Fanfare, nga speelt tegenwoordig ook on-sax, zit sinds 1979 in het bestuur s 1981 is hij secretaris) en hij ver- het clubblad op bijzonder aardige Over belangstelling had het KTF-DEK niet te klagen. De zaal was zaterdaga vond vrijwel vol. Ook de uitvoeringen die in Den Hoorn en De Cocksdorp werden gegeven, trokken veel publiek. De avond werd geopend door een muzikale show, verzorgd door de KTF/DEK drumband onder leiding van Bert Kemper en Helga Witte, de majo- rett'en van KTF onder leiding van Carla Veeger-Roeper, de leerlingtamboers van het KTF onder leiding van Bert Kemper en het grote orkest KTF/DEK onder lei ding van Dyo Wassink. Diverse stukken (waarondei „Big Fun" van Helga Witte) werden vlot ten gehore gebracht. Het showwerk dat er door de majorettes werd bijgegeven was redelijk en in ieder geval fleurig. De presentatie werd enigs zins afbreuk gedaan door de beperkte ruimte. Het podium van De Lindeboom is voor een zo groot muzikaal gezelschap te klein. Getooid met strooien hoedjes trad de boerenkapel op, samen met de leerling muzikanten van KTF/DEK onder leiding van kapelmeester Jan Wieten. De oner varenheid van de muzikanten in aanmer- Avondvullend en zeer bont was het voordragen van tientallen gedichten zaterdag avond in de voorspeelruimte van de muziekschool door dichters van eigen bodem. Het was de tweede keer dat de Openbare Bibiotheek een dergelijke avond organi seerde. Net als de eerste keer liepen kwaliteit en karakter van de verschillende bijdra gen sterk uiteen. De ca. vijftig luisteraars zagen een bonte stoet van dichters aan zich voorbij trekken, aangevoerd door de heer Jac. van Wolveren uit Den Hoorn, die de presentator van deze avond was en zich als zodanig uitbundig en uitvoerig weerde. Niels Lely (gitaar) leverden uitstekende bijdragen. De avond zou nog hebben ge wonnen als deze muziek nog wat meer de lengte had gekregen, eventueel ten koste van het gepraat van Van Wolferen. De rij werd geopend door de van de televisie bekende Rinus Kuiper uit Oosterend met een tiental gedichten. Er viel kritiek te beluisteren op zijn eigen tv- optreden, maar het meest opmerkelijke was het vers over de navel, het laatste wat men zou verwachten van een man die op de vorige avond opviel door de plechtige christelijke getuigenissen die zijn gedichten in feite waren. Nummer twee was gymnastiekleraar Piet Schneider, die typisch declame rend waarschijnlijk de meeste indruk heeft gemaakt met het gedicht „Eveta", een kenschets van het gelijknamige in stituut voor doofstommen in Voorburg, zijn geboorteplaats. Aktueel Onder de zeven gedichten dïe Hen- driek Vlaming voordroeg was er een die zowel plaatselijk als internationaal aktu eel was. Het ging over de valse bommel dingen in verband waarmee twee jon gens van school zijn gestuurd. Waarbij de vraag aan de orde werd gesteld hoe je mensen de laan uitkrijgt, die met veel ergere bommen de kruisraketten dreigen. Een ander gedicht van Hen- driek leek gedoeld als moedgeving voor vrouwen die ouder worden. Een opti mistische blik op de oude dag van ie mand die bijna veertig is. Kottervisser Kees van Dijk mani festeerde zich op zijn bekende wijze. Best wel aardige gedichten, waarbij sex, drank en vrouwen niet onvermeld blij ven. Kennelijk probeert hij zijn jeugd, waarin deze elementen taboe waren, van zich af te schrijven. Uit wat Van Dijk erbij vertelde bleek dat hij in ieder geval niet kampt met gebrek aan zelfrespect. Klaas Bonne behoeft geen introduk- tie. Hij las voor uit werk dat eerder in de Texelse Courant is gepubliceerd en dan weet U wat er wordt bedoeld. Mevrouw v.d. Berg beoefent de dicht kunst sinds drie jaar. Het eerste, over „eenzaamheid" was vooral treffend. Willem Kikkert maakt „ambachtelij ke" gedichten die iedereen leuk vindt, al zijn ze misschien niet hoogstaand. Hij

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1984 | | pagina 5