Cjroen wartsjexelsin het harL,
Duitse eilanden nemen
Texelse verordening over
ESO tarieven door
TW 15% omhoog?
Weinig animo voor hertelling
toeristische bedden
„Groot-friese" waddenverbroedering op Norderney
Te laat open
Auto in de sloot
'inister Deetman
engt bliksembezoek
an NIOZ op Texel
Waddenvereniging
houdt „Texelse"
jaarvergadering
In strijd tegen
tweede woningen
Gecombineerde
krant
AARGANG Nr. 9884
DINSDAG 22 MEI 1984
je: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
losterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van dei
I, Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393.
jvertenties, abonnementen, etc.:
eld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
(02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs 717,40 per kwartaal.
Losse nummers 70,75.
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46 99.17 636.
Rabobank nr. 36.25.01 742; NMB nr 67.34.60.3
De zg. gebruiksverordening, waarmee de gemeente Texel het
gebruik van huizen als tweede woning tegengaat, zal mogelijk
ook worden afgekondigd op de oost- en noordfriese waddenei
landen. Op de vrijdag en zaterdag op het oostfriese waddenei
land Norderney gehouden Tweede Internationale Waddencon
ferentie werd de Texelse verordening als voorbeeld gesteld.
anferentiegangers voor hetEilandhuis" waar de besprekingen werden gehouden. Midden-boven de Texelse gemeentedelegatie en uiterst
s de Teso-delegatie.
ben weliswaar met een kleiner percenta
ge te maken, maar hun tarieven zijn veel
hoger zodat het extra geld dat door de
consument moet worden neergeteld een
aanzienlijk bedrag is.
Zondagmorgen om half drie werd te
gen een eigenaar van een café in Oude
schild proces verbaal opgemaakt omdat
zijn zaak nog open was. Een half uur na
de officiële sluitingstijd zaten nog tien
klanten in het café.
Vrijdagmorgen trof de politie een auto
aan in de sloot bij de T-splitsing Zaan-
dammerdijk, Polderweg, Laagwaalder-
weg. De eigenaar en bestuurder van de
wagen was verdwenen maar meldde
zich later op het politiebureau.
De 20-jarige Texelaar verklaarde bij het
nemen van de bocht door zijn rem te zijn
getrapt waarna de wagen in de sloot te
recht kwam. De politie heeft de auto
voor een technisch onderzoek uit het
verkeer genomen, mede omdat het
voertuig gladde banden en een kapotte
uitlaat had.
is een kans dat de Teso tarieven
maar liefst 15% zullen stijgen
evolg van de toepassing van een
richtlijn waardoor van de veer-
ven btw wordt geheven. Teso
eert dat te voorkomen door sa-
met andere veerdiensten pro-
aan te tekenen. Om die reden
de btw op veertarieven vrijdag
ussiepunt op de tweede interna-
waddenconferentie op
lerney.
ertarieven zijn momenteel vrij van
Als de EE-richtlijn (bedoeld om tot
lonisatie te komen van de belasting
eving binnen de EEG-landen) wordt
epast zal bij de prijs voor het over-
n van een auto of fiets 19% komen
bij een personenkaartje 5%. Dat
een extra druk van 14 tot 15% op
ixploitatie. Het in rekening brengen
„voordruk" door de rederij geeft
ivelijks verlichting omdat de kostprijs
een bootdienst voor een belangrijk
is opgebouwd uit loonskosten en
l/linister W. J. Deetman van on
twijs komt maandagmiddag a.s.
ar Texel om een kort bezoek te
angen aan het NIOZ in 't Horntje.
t bezoek hangt samen met het
dat die dag het onderzoekschip
Vro" uit Den Helder vertrekt naar
donesië voor de Snellius II-
peditie.
Onder de 250 wetenschapsmensen en
hnici die aan de expeditie deelnemen,
'inden zich vele medewerkers van het
OZ, dat een overwegend aandeel
ift in het onderzoek in de Indonesi-
he wateren.
Minister Deetman zal maandagmid-
tussen 14.00 en 16.00 uur in Den
Ider officieel de laatste tros losgooien
het onderzoekschip, samen met de
lonesische ambassadeur Waloejo
Jegito. Direkt daarna komt de be-
idsman met het NIOZ-vaartuig „Na-
iula" naar Texel waar hij in het NIOZ-
bouw zal worden rondgeleid. Om on-
'eer 18.00 uur keert hij terug naar het
ïteland.
kapitaalslasten. De verhoging zal in één
klap moeten worden ingevoerd.
Minder vervoer?
Teso verwacht dat daardoor de reis
lust afneemt, met name voor toeristen
die van plan waren voor korte tijd te ko
men. Ook omdat het voor de onderne
mer praktisch uitgesloten is dat hij naast
de btw-invoering ook nog andere
kostenverhogingen doorberekent waar
door winstdaling of verliesvergroting on
vermijdelijk is.
Een ander effect is dat de sterk" van toe
risme afhankelijke eilandgemeenschap
door de maatregel wordt getroffen. Af
name van overnachtingen veroorzaakt
omzetdaling. De fiscus is de enige die
van de maatregel profijt heeft. Teso en
de andere veerdiensten menen dan ook
dat de bootdiensten op de eilanden van
btw vrijgesteld moeten blijven. Er is
overigens wat de btw betreft verschil
tussen de Nederlandse eilanden ener
zijds en de Duitse eilanden anderzijds.
De Duitse bootdiensten betalen al btw
omdat bij hen de eerste stap van de ge
noemde EEG-richtljn al is ingevoerd.
Hen staan echter verhogingen te wach
ten waar ze veel bezwaar tegen hebben,
zodat men in de strijd tegen de btw toch
wel op een lijn zit. De Duitse veren heb-
Zaterdag aanvang 11.15 uur,
houdt de Landelijke Vereniging tot
Behoud van de Waddenzee haar 19e
jaarvergadering in de grote zaal van
het Nederlands Instituut voor On
derzoek der Zee in 't Horntje.
De aandacht zal op deze ledenverga
dering naast het huishoudelijk deel ge
heel gericht zijn op Texel. In de eerste
plaats komt het probleem van de duin
afslag aan de orde; in de tweede plaats
zal een aantal excursies naar interessan
te natuurgebieden en landschappen
worden gehouden. Vorig jaar, tijdens de
Internationale Waddendag op 27 au
gustus, is door een groot aantal belan
genorganisaties van Texel en daarbuiten
(natuurbescherming, recreatie- en land
bouwbelangen) dringend aandacht voor
de kustafslag gevraagd. Op 1 april van
dat jaar werd in opdracht van de Directie
Noordholland van Rijkswaterstaat door
het Waterloopkundig Laboratorium, in
samenwerking met het Centrum voor
Milieukunde te Leiden en het Neder
lands Economisch Instituut, een onder
zoek gestart naar de gevolgen van ver
schillende kustverdedigingsstrategieën.
Deze zogenaamde Sibas-studie zal in ju
ni afgerond worden. Reeds op de jaar
vergadering is het mogelijk een presen
tatie van de (voorlopige) uitkomsten van
dit onderzoek te geven. In de middag zal
een aantal excursies op Texel worden ge
houden: naar de Muy en de Slufter, naar
de Schorren, een fietstocht over de Ho-
geberg en een boottocht naar de Razen
de Bol.
Met steun van de Nederlandse
(westfriese) waddeneilanden werd
een resolutie aangenomen waarin
de landsregeringen van Nedersak-
sen en Sleeswijk-Holstein (waaron
der de oost- en noordfriese resp. re-
sorteren) en de Bondsregering wor
den opgeroepen de Bouwwet zoda
nig te wijzigen dat een regeling zoals
de Texelse gebruiksverordening er
niet strijdig mee is.
In de resolutie wordt erop gewezen
dat van de Texelse verordening vast
staat dat deze in Nederland wettig is.
Zoals bekend is dat laatste gebleken
toen belanghebbenden tegen de toepas
sing van de gebruiksverordening in be
roep gingen bij de Raad van State. Texel
kan sindsdien een redelijk slagvaardig
beleid voeren. Op de andere Nederland
se waddeneilanden is dat in mindere ma
te het geval omdat van de aldaar gehan
teerde regelingen niet vast staat dat zij
juridisch waterdicht zijn, terwijl er in de
praktijk ook andere bezwaren aan blijken
te kleven. Ameland heeft zelfs helemaal
nog geen regeling getroffen.
1 Gevaar
Het vraagstuk van de tweede wonin
gen is de laatste jaren op Texel en de an
dere Nederlandse (westfriese) wadden
eilanden niet meer zo actueel, omdat de
lust om op de eilanden tweede huizen te
verwerven door de economische reces
sie flink is afgenomen. Op de Duitse ei
landen, die in trek zijn bij het „betere"
vakantiepubliek, is het echter nog een
groot probleem. De leefbaarheid van de
woonkernen loopt daar ernstig gevaar
als gevolg van de toenemende aantallen
huizen die er een groot deel van het jaar
leeg staan. Naar verluidt zou de Duitse
wetgeving slechts op ondergeschikte
punten moeten worden aangepast om
een regeling zoals de Texelse
gebruiksverordening op de oost- en
noordfriese eilanden te kunnen toepas
sen. Het verzet tegen deze mogelijkheid
als aantasting van het eigendomsrecht
aan te merken regeling zal echter toch
heel sterk kunnen zijn. Dat laatste wordt
mogelijk echter gecompenseerd door de
ook in Duitsland steeds sterkere roep om
bescherming van natuurlijke en culturele
waarden van de waddeneilanden. Het
bevorderen van de leefbaarheid past in
de beschermende maatregelen zoals de
Duitsers zich deze voor hun waddenge
bied voorstellen.
Door burgemeester Visser van Vlie
land werd op de eerste conferentiedag
een voor deze gelegenheid gemaakte
nota over de tweede woningproblema-
tiek voorgelezen. De Duitse conferentie
gangers kregen daardoor een uitstekend
beeld van de situatie op de Nederlandse
eilanden en de maatregelen die daar zijn
getroffen.
Leefbaarheid
De Texelse regeling kreeg daarin veel
aandacht. Zoals bekend dateert de ge
bruiksverordening van 1972. Deze komt
erop neer dat het behoudens een door B
en W te verlenen ontheffing, verboden
is een woning als tweede woning te ge
bruiken of voor andere recreatieve doe
leinden. De afdeling rechtspraak van de
Raad van State heeft de Texelse verorde
ning verbindend verklaard omdat de ge
meenteraad aannemelijk heeft gemaakt
dat deze niet in de eerste plaats een
vorm van ruimtelijk beleid nastreeft (wat
niet zou mogen) maar het behoud van
de leefbaarheid als grondslag heeft. De
verordening werd daarom niet in strijd
geacht met hogere wetten zoals de
woonruimtewet, woningwet of de wet
op de ruimtelijke ordening, omdat geen
onderscheid wordt gemaakt naar gelang
van de ligging van een dergelijke woning
of de bestemming van de grond waarop
deze zich bevindt.
Overigens is te verwachten dat de twee
de woningprobematiek binnenkort ook
van rijkswege wordt aangepakt en wel
door het bieden van een wettelijk kader
waardoor gemeenten een „leefmilieuve
rordening" tot stand kunnen brengen.
Samen
Bij het tweede woningen-probleem
voelen zowel Duitse als Nederlandse
waddeneilanden zich betrokken, zodat
het als gespreksonderwerp voor de hand
lag. Het was één der agendapunten van
deze internationale waddenconferentie,
naast andere zaken zoals de veer
diensten en natuur- en
landschapsbescherming.
Evenals bij de vorige waddenconfe
rentie, die vorig jaar op Ameland werd
gehouden, waren vertegenwoordigers
van gemeentebesturen en van rederijen
van alle Nederlandse en Duitse wadde
neilanden uitgenodigd. De belangstel
ling was groot. Er waren ruim 60 confe
rentiegangers, afkomstig van alle eilan
den, met uitzondering van Sylt. De
meesten hadden hun partner meegeno
men, waarvoor een speciaal programma
was georganiseerd. Mede omdat het ge
zelligheidsaspect niet uit het oog was
verloren en omdat de organisatoren van
Norderney uitstekende faciliteiten boden
was de tevredenheid onder de conferen
tiegangers na afloop unaniem. Burge
meester Salverius van Norderney (te
vens procuratiehouder van de rederij al
daar!) verklaarde dan ook dat de interna
tionale waddenconferenties (die tot dus
ver als experiment werden beschouwd)
Lees verder pagina 2.
De leden van de commissie financieel, economische en technisch beleid
lieten in de vergadering van donderdagavond blijken niet enthousiast te zijn
over het opnieuw tellen van het aantal toeristische bedden op Texel om zo
mogelijk de opbrengst van de toeristenbelasting te verhogen. Het Pakt
heeft, zoals bekend, onlangs gepleit het aantal bedden opnieuw te tellen en
ook de toeristenbelastingcontrole kritisch te beschouwen. Commissielid
Henk Beumkes was donderdagavond de enige die bleef vasthouden aan her
telling en betere controle. „Ga alle slaapkamers bekijken. Nu is de controle
natte vingerwerk", aldus Beumkes.
ravans wordt op vier personen bepaald
en 360 overnachtingen per jaar.
Gemeubileerd verhuur en logies met
ontbijt is moeilijk te controleren omdat
de adressen waar dat gebeurt per sei
zoen sterk kunnen wisselen. Bij bereke
ningen van het aantal slaapplaatsen op
Texel gaat de gemeente elk jaar uit van
de maximale bezetting, dus inclusief een
volle noodcamping. Stam zei dat het
Pakt wel een hertelling kan eisen maar
dat dit reeds elk jaar gebeurt. „Elk jaar
maken we weer de balans op aan de
hand van nieuwe accommodaties en
controles in het veld. Het is een conti
nue proces dat bij het innen van be
lasting hoort."
Bouwplannen
Het Pakt beweert dat er 5000 slaap
plaatsen ontbreken in de gemeentelijke
telling, maar men is in die nota uitge
gaan van andere bezettingsgetallen.
Stam verzekerde de commissieleden dat
de gemeentelijke berekeningen zeer wei
nig kunnen afwijken van de werkelijk
heid, uitgezonderd de particuliere sector
van drie procent. „Het Pakt legt een di
recte link tussen het aantal slaapplaat
sen en de belastingopbrengst maar dat
is niet juist", aldus Stam. Beumkes was
het in het geheel niet met de ambtenaar
eens en twijfelde sterk aan de bewering
dat er „in het veld" wordt gecontro
leerd. „Dat stelt niets voor. Jullie kijken
naar ingediende bouwplannen maar dan
weet je nog niet goeveel bedden er wer
kelijk staan." De Pakt-man pleitte voor
Die opmerking kwam nadat ambtenaar
Wout Stam had verteld hoe men het
aantal toeristische bedden vaststelt en
controleert of de opgave van de toe
ristenbelasting door de logiesverstrek-
kers juist is. Stam legde uit dat de ge
meente elke zomer steekproeven neemt
wat betreft bezettingsgraad van toeristi
sche accommodatie, elke zomer luchtfo
to's laat maken van kampeertereinen,
dat men beschikt over de VVV—cijfers
en uiter-aard de opgave van de onderne
mers. „We hebben twaalf jaar ervaring
met de toeristebelasting en wat het aan
tal toeristische bedden en kampeerplaat
sen betreft kunnen we heel goed nagaan
hoe dat verandert." Volgens de ambte
naar is het aantal kampeerplaatsen exact
bekend en datzelfde geldt voor de hotel-
en pensionbedden. Het totaal aantal
slaapplaatsen schommelt al jaren tussen
de 37- en 38.000. Zestig procent daarvan
bestaat uit kampeerbedden, vier procent
is hotelaccommodatie, 31 procent is
bungalows, zomerhuizen of apparte
menten en dan blijft er 3% over.
Bezettingsgraad
„Die 3% is als we de kampeerboerde
rijen daar nog aftrekken, het gedeelte
waar we een beetje moeten gokken", al
dus Stam. Het is de logies met ontbijt-
sector, particuliere zomerhuizen, etc.
Hier wordt op basis van ervaring een be
zettingsgraad geschat. Voor bungalows
bij bedrijven en particulieren is dat vijf
personen per nacht en 480 overnachtin
gen per jaar. De bezettingsgraad van ca-
beëdigde controleurs die regelmatig op
pad zouden moeten om steekproeven te
nemen in toeristische bedrijven. Op zijn
bewering dat elke slaapkamer bezocht
zou moeten worden om de bedden te
tellen, kreeg het raadslid lik op stuk van
Stam. „Dan halen ze een bed weg voor
dat je komt om het er later weer bij te
zetten. Je zit er zo weer naast met je zo
genaamd exacte telling."
Kosten en baten
Gerbrand Poster viel Stam bij en vond
niet dat je voor een enkel procent een in
tensief controleapparaat kan instellen.
„Dat kost veel meer dan het ooit zal op
brengen". Paul Kikkert wees op het ille
gaal kamperen met kampeerauto's.
Geantwoord werd dat dat niets met het
aantal slaapplaatsen heeft uit te staan.
Op het moment dat de politie ingrijpt
kan men pas toeristenbelasting in reke
ning brengen. „Ze moeten eerst op een
camping staan", aldus Stam. De overige
commissieleden wilden geen commen
taar geven op de uiteenzetting van Stam
en gaven zo aan dat ze weinig zin had
den om de slaapplaatsen voor toeristen
op een andere manier te laten tellen.
Beumkes geloofde niet in het „continue
bijstellen van de toeristische cijfers" en
beloofde op de zaak terug te zullen ko
men. De opbrengst van de toeristenbe
lasting (inclusief woonforensenbelasting
voor tweede woningen e.d.) schommelt
al tien jaar tussen en 2 en 2,5 miljoen
gulden.
Stenenplaats
Het college is niet van plan met de
winkelbedrijven rond de Stenenplaats te
praten over herinrichting van het plein.
In de vorige vergadering was gevraagd
om een eenvoudige nieuwe indeling van
de Stenenplaats omdat enkele bedrijven
te kennen hadden gegeven daar wel een
terras te willen exploiteren. De bielzen
en vuilcontainer zouden dan moeten
verdwijnen. Wethouder Barendregt zei
persoonlijk ook voorstander te zijn van
herinrichting .om de Stenenplaats te
kunnen benutten als terras maar hij kon
voor dit standpunt geen meerderheid
vinden in het college. „We willen het
nog even aanzien. Dit jaar laten we de
Stenenplaats zoals het is." Gerbrand
Poster vond dat spijtig. „Met wat tafelt
jes en stoeltjes is het plein veel vrolijker.
Die huidige rommel moet weg. Dit noem
ik niet ondernemingsgezind."
Ijsbaan
Voor het verschuiven van de ijsbaan is
nog een extra krediet nodig van ƒ8000,—.
Dat zal betaald moeten worden uit de al
gemene reserve van het grondbedrijf,
het zogenaamde fonds stadsuitleg. Paul
Kikkert liet blijken niet gelukkig te zijn
met deze tegenvaller achteraf. „Die
baan moet een paar meters opschuiven
om te voldoen aan de uitgangspunten
van het bestemmingsplan Den Burg
zuid. Dat hebben jullie gewoon over het
hoofd gezien."
Henk Beumkes had geconstateerd dat
de Stevin-groep bezig is gedeelten van
wegen te asfalteren en hij vond het jam
mer dat hiervoor geen plaatselijk bedrijf
was aangezocht. „Ik had zo graag de
Texelse asfaltfabriek voor dit doel zien
draaien." De directeur van gemeente
werken, Doppenberg, legde uit dat Ste-
vin een type deklaag levert dat de plaat
selijke asfaltfabriek (nog) niet kan ma
ken. „Ze hebben patent op die laag en
het is bewezen dat dit de beste asfalt-
laag is voor dit werk." Texelse aanne
mers zulléh pas in aanmerking kunnen
komen voor dit werk als men een „kwa
litatief gelijkwaardig" type asfalt kan le
veren. „We zullen het elk seizoen
bekijken."
In verband met het als werkdag
uitvallen van donderdag 31 mei
(Hemelvaartsdag) worden de
Texelse Couranten van 29 mei en 1
juni samengevoegd.
Deze gecombineerde krant zal ver
schijnen op woensdag 30 mei.
Advertenties daarvoor kunnen tot
uiterlijk maandag 28 mei voor 12
uur worden ingeleverd.
Directie Texelse Courant.