5 bezwaarschriften
gen fuikaanpassing
Snellius II van start
Meningsverschillen over
plan buitengebied?
V vrouwen
uden fietsdag
iraak meervoudige kamer
vissers uitgesteld
Thematentoonstelling
over monument
Tussen dijk en
duinenrij
->or het stoplicht
Hurotex eerste
in Vogelenzang
Loslopend vee
Paketten voor Polen
VERVOLG VAN PAG.l
Rijkstoertocht
Ü-
Verkeerslichten
doen het prima
Auto in beslag
30 MEI
INSDAG 30 MEI 1984
TEXELSE COURANT
ie gemeente zijn 285 bezwaar
den binnengekomen, gericht
het verlenen van bouwvergun-
voor het aanpassen van de aan-
fichtingen om deze geschikt te
m voor de dubbeldeksveerboot,
zijn praktisch allemaal stan-
jbezwaarschriften die door de
[exel zijn uitgereikt en waarop
een aantal bezwaren tegen de
anpassing zijn vermeld. De
derheid heeft geen gebruik ge
itvan de mogelijkheid om daar-
nog andere argumenten toe te
en, waardoor het rubriceren en
verwerken van de bezwaren
al te grote klus is.
bekend betreft het hier een zg.
bezwaar dat in eerste instantie is
aan B en W. Het college moet
twee maanden na ontvangst van
rste bezwaarschriften (dat is gere-
vanaf heden binnen zes weken)
«slissing nemen. Deze termijn kan
Dods met een maand worden ver-
Voor die tijd moetemalle indieners
«zwaarschriften in de gelegenheid
gesteld hun bezwaar mondeling
lichten ten overstaan van de uit
ieden bestaande bezwaarschriften-
nissie. Deze brengt advies uit aan
i, dat vervolgens komt tot
overweging". Het is in dit geval niet
schijnlijk dat deze heroverweging
de indieners van de bezwaren
ög zal uitvallen. Ze zullen zich dan
wenden tot de Raad van State
et eindoordeel velt. Om bij de Raad
State daadwerkelijk in beroep te
en gaan moet per bezwaarde een
■recht van ƒ85,— worden gestort,
■handeling door de Raad van State
orgaans zeer tijdrovend. In spoedei-
kwesties wordt daarom door be-
lebbenden gevraagd om schorsing
vrouwenbond FNV houdt dinsdag
ieen „fietsdag". Dat betekent dat
den op de fiets stappen voor een
ireide tocht over het eiland. Route
bel worden geheim gehouden,
irt wordt om 10.30 uur bij de Aan-
centrale aan de Waalderstraat.
economische Meervoudige Ka-
van de Alkmaarse rechtbank
dinsdagmorgen geen uit-
ik gedaan tegen drie Texelse
rijbedrijven en een Helderse on-
eming inzake het vissen in de
ilf mijlszone. De aanklacht is ge-
irst en terug verwezen naar de
Ier commissaris voor nader
irzoek.
gen de Texelse visserijbedrijven was
boete geëist van ƒ55.000,- maar al
is de zitting, twee weken geleden,
i er veel juridische haken en ogen
i EEG verordening te kleven. Een
[gelijke aanklacht van de officier van
s werd vorige maand ook door de
dent van de rechtbank voor nader
irzoek aangehouden. De schorsing
n de Texelse bedrijven is voor onbe-
5 tijd.
van de bestreden beslissing, in dit geval
dus van de bouwvergunning. In dit geval
is de zaak echter niet spoedeisend om
dat niet te verwachten is dat Teso op
korte termijn van de bouwvergunning
gebruik zal maken en belangen dus niet
onevenredig kunnen worden geschaad
als er nog een tijd onzekerheid blijft
bestaan over die bouwvergunning. Niet
temin is het al dan niet inwilligen van
een schorsingsverzoek een belangrijke
indicatie voor de „haalbaarheid" van
het bezwaar. Tot schorsing wordt name
lijk alleen overgegaan als het denkbaar is
dat de indieners van de bezwaren in hun
recht staan.
De Culturele Raad Noordholland
houdt voor Texel ook dit jaar weer de
manifestatie „Toer in". Het thema is
ditmaal „Accent op het monument".
In het kader daarvan zal er van 26 juli
tot 17 augustus 1984 door Texelse
kunstenaars geëxposeerd kunnen
worden in de tentoonstellingsruimte
van het raadhuis.
Het thema van de expositie betreft
niet alleen monumenten op Texel maar
in heel Noordholland. Het mogen ook
imaginaire monumenten zijn. De moge
lijkheid bestaat ook foto's in te zenden.
Er zijn drie prijzen beschikbaar. Het werk
zal beoordeeld worden door een jury
bestaande uit twee leden van de Cultu
rele Raad Noordholland en twee
bestuursleden van de sectie Kunst- en
Cultuurbeleving van de Welzijnsstich-
ting.
Mensen die werk willen exposeren
rond dit thema maar hiervoor nog niet
door het bestuur van de sectie kunst- en
cultuurbeleving zijn benaderd worden
verzocht dit voor 8 juni te melden bij de
afdeling culturele zaken in het raadhuis
waar men ook voor nadere informatie te
recht kan, tel. 02220-3041, toestel 218.
door Klaas Bonne
en Knelis stormden samen
opgelapte Daf
een vaart van rond de vijftig
Menbuurt op 't stoplicht af
je kieke Trijn, zei Knelis
op de hoek, déér is het feest
die rooi lampionne
d'r nog nooit geweest
noet nodig, snauwde Trijntje
an je ogen laten doen
dat ben gien lampionne
het is gien rood, maar groen
dat betekent, heb ik leze
je rustig deur ken gaan
bij alle are kleure
je altied bluve staan
déér mot je je an houwe
nt kiek, nou gaan ze weer op rood
as jij er nou deur heen gaat
rijen ze ons lekker dood
komt er 'n peliessiewagen
die veegt ons bij mekaar
die zeggen, Trijn en Knelis
benne de sigaar
dat motte ze d'rs lappen
Knelis, even aangebrand
nt we zitten hier tenslotte
niet an de overkant
heb lak an de peliessie
r opgedrikte jas
valt hier niks te vegen
int ik rij wel deur het gras
^Condernemers-aktivitëiterr^
De eerste winkel die zich metter
daad in de nieuwbouw aan de Voge
lenzang heeft gevestigd is Hurotex
b.v.: huishoudelijke artikelen, speel
goed en luxe artikelen. De naam Hu
rotex bevat onder meer lettergrepen
uit de naam van de eigenaresse me
vrouw B. A. Roest en Texel.
Het 350 m2 grote pand heeft de in
gang aan de passage van het parkeerter
rein naar de Gasthuisstraat.
Hurotex is een nieuw bedrijf, maar de
branche is mevrouw Roest niet vreemd.
Zij werkte eerder bij Dros Magazijn en
Zegel aan de Parkstraat. Het gevoerde
assortiment is veelzijdig. Naast de al ge
noemde artikelen worden tijdschriften
en boeken verkocht. Er is een vrij uitge
breide afdeling modelbouw waarin ook
materiaal voor houten scheepsmodellen
verkocht wordt.
Mevrouw Roest helpt zelf de klanten. In
het seizoen wordt ze bijgestaan door
twee parttime krachten. Afgelopen za
terdag werd de winkel onder flinke be
langstelling van het publiek geopend.
De ruimte werd in eigen beheer inge
richt, alleen voor de electrische installa
tie werd de hulp van IBS ingeroepen.
De koopwaar is niet op de gebruikelijke
schappen uitgestald, maar op houten
„eilanden" met daarboven een lichtbak,
zodat de spullen goed bereikbaar zijn.
Tegen een Texelse agrariër werd don
derdag proces verbaal opgemaakt om
dat zijn vee door een ondeugdelijke hei
ning was losgebroken. Het vee liep op
de Waalderweg en moest door de politie
bijeen worden gedreven naar een
weiland.
Via de firma Perfect uit Utrecht is
het mogelijk om paketten voor
vrienden of kennissen in Polen op
een veilige en snelle manier te ver
zenden naar Polen en ze daar aan
huis te laten bezorgen. Op tal van
plaatsen in Nederland kunnen pa
ketten worden bezorgd. Op Texel
kan men terecht bij mevrouw v.d.
Werve, Kogerstraat 76a en wel op 6
juni van 14.00 tot 17.00 uur.
Het transport is gepland op 7 juni. De
kosten bedragen ƒ2,25 per kg; de mini
mumprijs voor een pakket bedraagt
ƒ10,—. De goederen moeten in een stevi
ge kartonnen doos worden verpakt,
voorzien van een stevig touw. Zowel de
adressen van de geadresseerde als van
de afzender moeten in duidelijke bloklet-
ters worden vermeld. Per pakket moet
een verzendbon/douaneverklaring inge
vuld worden. Dat formulier krijgt men bij
aflevering van het pakket op het verza-
meladres. Na zes tot acht weken komt
het bewijs van ontvangst terug uit Po
len, af te halen bij het verzamelpunt.
Een groet op het Marsdiep aan de Tyro. Op de brug zwaaien minister Deetman en ambassadeur
Waloejo Sougito. Op de voorgrond NIOZ-directeur H. Postma.
een groots opgezet onderzoekprogram
ma maar ook een veelbelovend weten
schappelijk avonduut, dat „als het goed
verteld wordt, tot de verbeelding van
een breed publiek moet spreken". Dat de
expeditie veel aandacht van de pers
heeft gekregen vond de minister een te
ken dat wetenschap dichter bij het
maatschappelijk leven kan worden ge
bracht. „Daarmee wordt niet alleen het
geïnteresseerde publiek maar ook de
wetenschap zelf een dienst bewezen."
De minister noemde hierbij het maken
van een film over de expeditie en de ten
toonstelling in het Amsterdamse
scheepvaartmuseum met de titel: „100
jaar zeeonderzoek."
Steeds beter
Deetman was niet ontevreden over de
huidige ontwikkelingen in het'zeeonder-
zoek in Nederland. „Het staat er beter
voor dan vijf of tien jaar geleden, .lijkt
me." De praktische verbeteringen waren
volgens de bewindsman te danken aan
veranderingen in de organisaties die zich
met dit werk bezig houden, maar
minstens zo belangrijk is het feit dat de
regering meer geld beschikbaar stelt
voor oceanografisch onderzoek. Daar
door werd het onderzoekprogramma
flink uitgebreid en kon bijvoorbeeld de
Tyro worden aangekocht. De grootste
verbetering is volgens de minister te
danken aan de NRZ die verschillende in
stellingen tot elkaar bracht en de tweede
Snellius-expeditie op poten zette. Naast
Snellius zag Deetman andere signalen
die hem het idee gaven dat de bundeling
en versterking van het zeeonderzoek
vruchten begint af te werpen. Hij wees
op de meerjarenplanning die door NRZ
is voorgesteld.
Praktijkgericht
Belangrijk is ook dat de wetenschap
pers steeds meer praktijgericht gaan on
derzoeken waardoor hun resultaten ook
direct van betekenis zijn voor mensen
die op en rond en van de zee (willen) le
ven. Niet alle instituten zijn wat dat be
treft even voortvarend. „Ik heb de in
druk dat niet alle instituten even alert
zijn op de mogelijkheid hun zuiver we
tenschappelijke werk ook te gebruiken
als basis voor strategisch en meer toe
passingsgericht onderzoek", aldus Deet
man. De minister noemde het NIOZ als
voorbeeld hoe het beter kan, mede om
dat dit instituut onlangs een overeen
komst met de overheid is aangegaan
over een vervolg van het BOEDE-
project. „Andere instellingen zouden
naar mijn idee ook actiever kunnen zijn
bij het aantrekken van opdrachten, zon
der dat hun eigenlijke zuiver weten
schappelijke werk daaronder hoeft te
lijden."
Dinsdag hield de Helderse sportvere
niging van de gemeentepolitie een
fietstoertocht over Texel. Aan de tocht
namen 150 rijks- of gemeente
ambtenaren deel. De Helderse vereni
ging organiseert elk jaar een dergelijke
tocht waarvoor alle korpsen in het land
kunnen inschrijven. De tocht was 90 ki
lometer lang met een lunchpauze op het
amfibisch oefenkamp. Indachtig de be
zuinigingen bij de politie, met als gevolg
meer fietssurveillances, namen ook
Texelse wachtmeesters deel aan de uit
gebreide ronde over Texel.
I Ook was de minister verheugd over het
I feit dat Snellius niet het gehele poten
tieel aan zee-wetenschappers heeft op
geslokt. Het onderzoek in Noord- en
Waddenzee gaat gewoon door en verder
wordt momenteel onderhandeld over
Hollandse deelname aan het Ocean Dril
ling Program, een project van enkele
kleine landen onder de paraplu van de
Europese Wetenschappelijke Federatie.
„De Tyro vaart uit en opnieuw zal Nep-
tunus een scherp kruisverhoor worden
afgenomen. Ik wens de bemanning een
Na deze toespraak was er voor geno
digden en pers gelegenheid middels een
dia-show kennis te maken met het werk
van de Nederlandse Raad voor Zeeon
derzoek en de personen die voor de
Raad werken. De minister en ambassa
deur brachten een bezoek aan de Tyro
om daarna de trossen los te gooien. Dat
gebeurde met muziek van de Mariniers
kapel en een toegstroomde menigte uit
Den Helder, alsmede een cordon foto
grafen en filmers. Dat trossen losmaken
nam enige tijd in beslag. Deetman en
Waloejo Soegito moesten er vier in zee
gooien en tussentijds draaide de Tyro
langzaam weg van de kade. Om de han
den schoon te houden kregen de excel
lenties werkhandschoenen aangeboden
van het NRZ. Meteen na het verrichten
van de officiële daad stapten de minister
en de ambassadeur op het NIOZ-
vaartuig Navicula om zich te laten ver
schepen naar Texel.
Laatste groet
Nadat het schip bekeken was dronk
het gezelschap koffie in de kleine kom
buis, uitgezonderd de ambassadeur die
de hele reis belangstellend doorbracht in
de stuurhut. Vlak voor de NlOZ-haven
draaide de Tyro richting Noordzee. Daar
door kon de Navicula langszij komen en
het gezelschap kwam aan dek om een
laatste groet te brengen aan de opvaren
den die 8691 zeemijlen voor de boeg
hadden.
In de NlOZ-gebouwen werd in snel
treinvaart het aquariumgebouw beke
ken, een uitleg gegeven over de werking
van de PCB extractor van Hillebrand en
de expositie over zeeonderzoek bezocht.
Minister Deetman bleef hier geruime tijd
en liet zich voorlichten over allerlei
aspecten die in de expositie aan bod ko
men. NIOZ-directeur Prof. Dr. H. Post
ma toonde op verzoek van de bewinds
man de werking van een watermonster
nemer uit de vorige eeuw, waarbij werd
opgemerkt dat het weliswaar een ge
vaarlijk apparaat was maar dat het ro
mantische aspect van onderzoekingen
doen met de huidige electronica meer
verloren gaat. „Dat vindt u zeker jam
mer", vroeg Deetman, waarop Postma
antwoordde dat hij soms wel eens terug
wilde naar de oude apparatuur en onder
zoekmethoden. „Ik misschien ook wel",
aldus de minister, daarbij misschien den
kend aan de bezuinigingen van zijn mi
nisterie. Na de rondleiding hadden Deet
man en de ambassadeur nog een onder
houd met de directie waarna de Navicula
het gezelschap even na zessen terug
bracht naar Den Helder. Daar volgde
nog een gesprek met het Helderse ge
meentebestuur over onderwijszaken.
De rondleiding door het aquariumgebouw van hei NiOZ. V.i.n.r. Prof. J. J. Zijlstra, beheerder
Van Abs, de minister en de ambassadeur.
behouden vaart en de onderzoekers een
goede vangst", besloot minister Deet
man zijn toespraak.
Achterstand
De woordkeuze van ambassadeur Wa
loejo Soegito was lyrisch: „Laten we de
start van de Tyro vergezellen met onze
smeekbede tot de Almachtige: Moge
het haar op haar meer dan een maand
durende reis alle voorspoed deelachtig
zijn, en moge onze missie beantwoorden
aan onze wederzijdse verwachtingen."
De zeeën rond Indonesië noemde de
ambassadeur mysteries die op ontsluie
ring wachten. Naast de vreugde over het
gezamenlijk tot stand brengen van dit
twee landen onderzoek en de waar
schijnlijk nuttige effecten daarvan voor
Indonesië wees de ambassadeur op een
voor zijn land prettige bijkomstigheid,
„Dat 250 Nederlandse geleerden deel
nemen aan Snellius II zal ze in de gele
genheid stellen om hun horizon inzake
Indonesië te verruimen en te verscher
pen", aldus Waloejo Soegito die de zee
niet wilde zien als scheidingsmuur tus
sen landen maar als een brug om volke
ren en landen samen te smeden. De on
derzoekers die in Indonesië verblijven
zullen volgens de ambassadeur vast en
zeker meer begrip en sympathie opbren
gen voor het streven in zijn land „om
een achterstand in te lopen". Snellius II
kan daardoor een sneeuwbaleffect bren
gen wat betreft begrip tussen de
volkeren.
Gebed
Aan het einde van zijn toespraak ver
zocht Waloejo Soegito om een „vluch
tig gebed volgens afzonderlijke geloofs
overtuigingen", opdat de Tyro de aan
haar toevertrouwde missie succesvol zal
uitvoeren. „Een gunstige wind, een kal
me zee, een smetteloze reis en een be
houden vaart.'
Sinds gisterochtend zijn de veel
besproken verkeerslichten op het
kruispunt Pontweg-Akenbuurt in
werking. De installatie werd om half
negen officieel ingeschakeld door
wethouder Daan Schilling die daar
voor met zijn collega's Zegers en Ba-
rendregt en enkele technische amb
tenaren van gemeentewerken naar
het kruispunt was gekomen. Mede
door de gestaag vallende regen was
het een uiterst sobere vertoning. Er
verscheen op ieders gezicht echter
een blijde lach toen onmiddellijk
daarop bleek dat de lichten uitste
kend werkten en dat de weggebrui
kers erop reageerden alsof ze nooit
anders hadden gedaan.
In tegenstelling tot wat blijkbaar alge
meen wordt gedacht, werken deze ver
keerslichten „op aanbod", wat inhoudt
dat weggebruikers nooit lange tijd „voor
niets" voor een rood licht moeten blijven
staan. Regel is dat degenen die op de
Pontweg rijden, groen licht ontmoeten
en dus kunnen doorrijden. Pas als zich
verkeer van één der zijwegen aandient
springt het licht via oranje op rood. Dit
gebeurt zo vlug dat de van de zijweg ko
mende weggebruikers na slechts enkele
seconden de Pontweg kunnen oprijden.
Wielrijders kunnen dat nog versnellen
door op een knop te drukken. Ze ver
schaffen zich dan onmiddellijk toegang,
uiteraard als er op dat moment geen ver
keer op de Pontweg is. Drukken ze niet
op de knop dat krijgen ze na enkele se
conden vanzelf „groen".
Is er veel verkeer op de Pontweg dan
kan dit gedurende maximaal een halve
minuut het kruispunt voorbij rijden, van
af het moment dat zich vanaf de Aken-
buurt verkeer aanmeldt. Dat betekent
dat een van de boot komende file, die al
gauw een paar minuten nodig heeft om
het kruispunt te passeren, door de lich
ten meerdere keren kan worden onder
broken. Lang wachten op een file is er
dus niet meer bij. Ook op de Pontweg rij
dend verkeer dat links- of rechtsaf wil
slaan krijgt snel automatisch doorgang.
Het signaleren van verkeer gebeurt met
in het wegdek voor de stopstreep ver
werkte draden, waarin door de auto's of
andere (metalen) voertuigen die erover
heen rijden stroom wordt opgewekt.
Wie ver vóór of over de stopstreep gaat
staan, wordt gestraft met lang wachten
want dan werkt het systeem niet.
De gemeente zal de komende tijd scherp
opletten hoe de lichten in de praktijk be
vallen. Het is mogelijk dat aan de hand
van ervaringen van weggebruikers de
tijdsintervallen nog wat worden bij
gesteld. De lichten zullen het gehele jaar
in werking blijven. Zou men ze alleen in
de zomer of in andere drukteperioden in
schakelen, dan zou dat tot misschien tot
gevaarlijke situaties leiden.
Een automobilist uit Heiloo werd vrij
dag aan de vaste wal aangehouden
waarbij de politie constateerde dat hij
niet meer met die wagen mocht rijden.
Het kenteken werd ingevorderd en de
man kreeg alleen nog de gelegenheid
zijn auto naar huis te rijden. Dat deed hij
niet. Hij nam de boot naar Texel en werd
later op de dag aangehouden door de
Texelse politie. De auto werd in beslag
genomen en de eigenaar kreeg een pro
ces verbaal.
De indruk bestaat dat in Den Haag
geen overeenstemming bestaat over
het ontwerp bestemmingsplan bui
tengebied van Texel. De aard van de
problemen is niet te achterhalen.
Feit is echter dat het ministerie het
plan naar de Raad van State heeft te
ruggestuurd voor nadere behande
ling of voor verduidelijking. Het zal
daarom nog geruime tijd duren voor
dat het plan door de kroon wordt
goedgekeurd en dus rechtsgeldig
wordt. Die vertraging kan enkele
maanden vergen, maar ook wel een
jaar.
Als de minister en de Raad van State
het niet eens worden, kan dat leiden tot
een zg. contrair besluit van de kroon.
Dat is een beslissing die afwijkt van het
advies van de Raad van State. Politieke
overwegingen kunnen daaraan ten
grondslag liggen.
Tot voor kort bestond nog de ver
wachting dat het veelbesproken plan
buitengebied nog voor de zomer door de
kroon zou worden goedgekeurd, waar
door een eind zou komen aan de onze
kerheid op tal van punten en waardoor
het niet langer nodig zou zijn om voor
veel bouwaanvragen tijd- en geldroven-
de procedures te voeren.
Zoals bekend is het plan op meerdere
punten omstreden. Alle voorschriften en
bepalingen die tot bezwaren hebben ge
leid bij de kroon, kunnen niet worden
toegepast zolang de kroon geen uit
spraak doet. Het nadeel van het werken
met een niet rechtsgeldig bestem
mingsplan is enigszins gecompenseerd
door een zg. algemene verklaring van
geen bezwaar waardoor allerlei bouwac
tiviteiten volgens de regels van het plan
kunnen worden toegestaan, voor zover
daartegen geen bezwaar is gemaakt.
Lastig
Op het raadhuis moet bij een bouw-
aanvraag dus telkens worden nagegaan
of er met de regels die op het betreffen
de geval betrekking hebben „iets" aan
de hand is. Blijkt dat het geval te zijn,
dan kan de aanvraag niet worden inge
willigd. Afgezien van de ambtelijke
rompslomp is dat voor de belangheb
benden een zeer vervelende situatie, te
meer daar niet bij benadering is te zeg
gen hoe lang het nog gaat duren. Er
komt bijvoorbeeld voorlopig geen zeker
heid inzake de toelaatbaarheid van hoge
muren voor bollenschuren en andere
agrarische gebouwen en ook de veel
besproken dakhellingenkwestie blijft
„hangen", evenals de bouwmogelijkhe
den op het vliegveld.
Verder is gebleken dat de provincie geen
medewerking wil geven aan nieuwe re
gels en mogelijkheden zolang de in het
plan opgenomen mogelijkheden niet
rechtsgeldig zijn. Het gemeentebestuur
ziet geen mogelijkheden om de zaak te
bespoedigen. Als hoogste rechtscollege
in het land werkt de Raad van State in
haar eigen tempo en is niet ontvankelijk
voor aanmaningen.