5 bezwaarschriften gen fuikaanpassing Snellius II van start Meningsverschillen over plan buitengebied? V vrouwen uden fietsdag iraak meervoudige kamer vissers uitgesteld Thematentoonstelling over monument Tussen dijk en duinenrij ->or het stoplicht Hurotex eerste in Vogelenzang Loslopend vee Paketten voor Polen VERVOLG VAN PAG.l Rijkstoertocht Ü- Verkeerslichten doen het prima Auto in beslag 30 MEI INSDAG 30 MEI 1984 TEXELSE COURANT ie gemeente zijn 285 bezwaar den binnengekomen, gericht het verlenen van bouwvergun- voor het aanpassen van de aan- fichtingen om deze geschikt te m voor de dubbeldeksveerboot, zijn praktisch allemaal stan- jbezwaarschriften die door de [exel zijn uitgereikt en waarop een aantal bezwaren tegen de anpassing zijn vermeld. De derheid heeft geen gebruik ge itvan de mogelijkheid om daar- nog andere argumenten toe te en, waardoor het rubriceren en verwerken van de bezwaren al te grote klus is. bekend betreft het hier een zg. bezwaar dat in eerste instantie is aan B en W. Het college moet twee maanden na ontvangst van rste bezwaarschriften (dat is gere- vanaf heden binnen zes weken) «slissing nemen. Deze termijn kan Dods met een maand worden ver- Voor die tijd moetemalle indieners «zwaarschriften in de gelegenheid gesteld hun bezwaar mondeling lichten ten overstaan van de uit ieden bestaande bezwaarschriften- nissie. Deze brengt advies uit aan i, dat vervolgens komt tot overweging". Het is in dit geval niet schijnlijk dat deze heroverweging de indieners van de bezwaren ög zal uitvallen. Ze zullen zich dan wenden tot de Raad van State et eindoordeel velt. Om bij de Raad State daadwerkelijk in beroep te en gaan moet per bezwaarde een ■recht van ƒ85,— worden gestort, ■handeling door de Raad van State orgaans zeer tijdrovend. In spoedei- kwesties wordt daarom door be- lebbenden gevraagd om schorsing vrouwenbond FNV houdt dinsdag ieen „fietsdag". Dat betekent dat den op de fiets stappen voor een ireide tocht over het eiland. Route bel worden geheim gehouden, irt wordt om 10.30 uur bij de Aan- centrale aan de Waalderstraat. economische Meervoudige Ka- van de Alkmaarse rechtbank dinsdagmorgen geen uit- ik gedaan tegen drie Texelse rijbedrijven en een Helderse on- eming inzake het vissen in de ilf mijlszone. De aanklacht is ge- irst en terug verwezen naar de Ier commissaris voor nader irzoek. gen de Texelse visserijbedrijven was boete geëist van ƒ55.000,- maar al is de zitting, twee weken geleden, i er veel juridische haken en ogen i EEG verordening te kleven. Een [gelijke aanklacht van de officier van s werd vorige maand ook door de dent van de rechtbank voor nader irzoek aangehouden. De schorsing n de Texelse bedrijven is voor onbe- 5 tijd. van de bestreden beslissing, in dit geval dus van de bouwvergunning. In dit geval is de zaak echter niet spoedeisend om dat niet te verwachten is dat Teso op korte termijn van de bouwvergunning gebruik zal maken en belangen dus niet onevenredig kunnen worden geschaad als er nog een tijd onzekerheid blijft bestaan over die bouwvergunning. Niet temin is het al dan niet inwilligen van een schorsingsverzoek een belangrijke indicatie voor de „haalbaarheid" van het bezwaar. Tot schorsing wordt name lijk alleen overgegaan als het denkbaar is dat de indieners van de bezwaren in hun recht staan. De Culturele Raad Noordholland houdt voor Texel ook dit jaar weer de manifestatie „Toer in". Het thema is ditmaal „Accent op het monument". In het kader daarvan zal er van 26 juli tot 17 augustus 1984 door Texelse kunstenaars geëxposeerd kunnen worden in de tentoonstellingsruimte van het raadhuis. Het thema van de expositie betreft niet alleen monumenten op Texel maar in heel Noordholland. Het mogen ook imaginaire monumenten zijn. De moge lijkheid bestaat ook foto's in te zenden. Er zijn drie prijzen beschikbaar. Het werk zal beoordeeld worden door een jury bestaande uit twee leden van de Cultu rele Raad Noordholland en twee bestuursleden van de sectie Kunst- en Cultuurbeleving van de Welzijnsstich- ting. Mensen die werk willen exposeren rond dit thema maar hiervoor nog niet door het bestuur van de sectie kunst- en cultuurbeleving zijn benaderd worden verzocht dit voor 8 juni te melden bij de afdeling culturele zaken in het raadhuis waar men ook voor nadere informatie te recht kan, tel. 02220-3041, toestel 218. door Klaas Bonne en Knelis stormden samen opgelapte Daf een vaart van rond de vijftig Menbuurt op 't stoplicht af je kieke Trijn, zei Knelis op de hoek, déér is het feest die rooi lampionne d'r nog nooit geweest noet nodig, snauwde Trijntje an je ogen laten doen dat ben gien lampionne het is gien rood, maar groen dat betekent, heb ik leze je rustig deur ken gaan bij alle are kleure je altied bluve staan déér mot je je an houwe nt kiek, nou gaan ze weer op rood as jij er nou deur heen gaat rijen ze ons lekker dood komt er 'n peliessiewagen die veegt ons bij mekaar die zeggen, Trijn en Knelis benne de sigaar dat motte ze d'rs lappen Knelis, even aangebrand nt we zitten hier tenslotte niet an de overkant heb lak an de peliessie r opgedrikte jas valt hier niks te vegen int ik rij wel deur het gras ^Condernemers-aktivitëiterr^ De eerste winkel die zich metter daad in de nieuwbouw aan de Voge lenzang heeft gevestigd is Hurotex b.v.: huishoudelijke artikelen, speel goed en luxe artikelen. De naam Hu rotex bevat onder meer lettergrepen uit de naam van de eigenaresse me vrouw B. A. Roest en Texel. Het 350 m2 grote pand heeft de in gang aan de passage van het parkeerter rein naar de Gasthuisstraat. Hurotex is een nieuw bedrijf, maar de branche is mevrouw Roest niet vreemd. Zij werkte eerder bij Dros Magazijn en Zegel aan de Parkstraat. Het gevoerde assortiment is veelzijdig. Naast de al ge noemde artikelen worden tijdschriften en boeken verkocht. Er is een vrij uitge breide afdeling modelbouw waarin ook materiaal voor houten scheepsmodellen verkocht wordt. Mevrouw Roest helpt zelf de klanten. In het seizoen wordt ze bijgestaan door twee parttime krachten. Afgelopen za terdag werd de winkel onder flinke be langstelling van het publiek geopend. De ruimte werd in eigen beheer inge richt, alleen voor de electrische installa tie werd de hulp van IBS ingeroepen. De koopwaar is niet op de gebruikelijke schappen uitgestald, maar op houten „eilanden" met daarboven een lichtbak, zodat de spullen goed bereikbaar zijn. Tegen een Texelse agrariër werd don derdag proces verbaal opgemaakt om dat zijn vee door een ondeugdelijke hei ning was losgebroken. Het vee liep op de Waalderweg en moest door de politie bijeen worden gedreven naar een weiland. Via de firma Perfect uit Utrecht is het mogelijk om paketten voor vrienden of kennissen in Polen op een veilige en snelle manier te ver zenden naar Polen en ze daar aan huis te laten bezorgen. Op tal van plaatsen in Nederland kunnen pa ketten worden bezorgd. Op Texel kan men terecht bij mevrouw v.d. Werve, Kogerstraat 76a en wel op 6 juni van 14.00 tot 17.00 uur. Het transport is gepland op 7 juni. De kosten bedragen ƒ2,25 per kg; de mini mumprijs voor een pakket bedraagt ƒ10,—. De goederen moeten in een stevi ge kartonnen doos worden verpakt, voorzien van een stevig touw. Zowel de adressen van de geadresseerde als van de afzender moeten in duidelijke bloklet- ters worden vermeld. Per pakket moet een verzendbon/douaneverklaring inge vuld worden. Dat formulier krijgt men bij aflevering van het pakket op het verza- meladres. Na zes tot acht weken komt het bewijs van ontvangst terug uit Po len, af te halen bij het verzamelpunt. Een groet op het Marsdiep aan de Tyro. Op de brug zwaaien minister Deetman en ambassadeur Waloejo Sougito. Op de voorgrond NIOZ-directeur H. Postma. een groots opgezet onderzoekprogram ma maar ook een veelbelovend weten schappelijk avonduut, dat „als het goed verteld wordt, tot de verbeelding van een breed publiek moet spreken". Dat de expeditie veel aandacht van de pers heeft gekregen vond de minister een te ken dat wetenschap dichter bij het maatschappelijk leven kan worden ge bracht. „Daarmee wordt niet alleen het geïnteresseerde publiek maar ook de wetenschap zelf een dienst bewezen." De minister noemde hierbij het maken van een film over de expeditie en de ten toonstelling in het Amsterdamse scheepvaartmuseum met de titel: „100 jaar zeeonderzoek." Steeds beter Deetman was niet ontevreden over de huidige ontwikkelingen in het'zeeonder- zoek in Nederland. „Het staat er beter voor dan vijf of tien jaar geleden, .lijkt me." De praktische verbeteringen waren volgens de bewindsman te danken aan veranderingen in de organisaties die zich met dit werk bezig houden, maar minstens zo belangrijk is het feit dat de regering meer geld beschikbaar stelt voor oceanografisch onderzoek. Daar door werd het onderzoekprogramma flink uitgebreid en kon bijvoorbeeld de Tyro worden aangekocht. De grootste verbetering is volgens de minister te danken aan de NRZ die verschillende in stellingen tot elkaar bracht en de tweede Snellius-expeditie op poten zette. Naast Snellius zag Deetman andere signalen die hem het idee gaven dat de bundeling en versterking van het zeeonderzoek vruchten begint af te werpen. Hij wees op de meerjarenplanning die door NRZ is voorgesteld. Praktijkgericht Belangrijk is ook dat de wetenschap pers steeds meer praktijgericht gaan on derzoeken waardoor hun resultaten ook direct van betekenis zijn voor mensen die op en rond en van de zee (willen) le ven. Niet alle instituten zijn wat dat be treft even voortvarend. „Ik heb de in druk dat niet alle instituten even alert zijn op de mogelijkheid hun zuiver we tenschappelijke werk ook te gebruiken als basis voor strategisch en meer toe passingsgericht onderzoek", aldus Deet man. De minister noemde het NIOZ als voorbeeld hoe het beter kan, mede om dat dit instituut onlangs een overeen komst met de overheid is aangegaan over een vervolg van het BOEDE- project. „Andere instellingen zouden naar mijn idee ook actiever kunnen zijn bij het aantrekken van opdrachten, zon der dat hun eigenlijke zuiver weten schappelijke werk daaronder hoeft te lijden." Dinsdag hield de Helderse sportvere niging van de gemeentepolitie een fietstoertocht over Texel. Aan de tocht namen 150 rijks- of gemeente ambtenaren deel. De Helderse vereni ging organiseert elk jaar een dergelijke tocht waarvoor alle korpsen in het land kunnen inschrijven. De tocht was 90 ki lometer lang met een lunchpauze op het amfibisch oefenkamp. Indachtig de be zuinigingen bij de politie, met als gevolg meer fietssurveillances, namen ook Texelse wachtmeesters deel aan de uit gebreide ronde over Texel. I Ook was de minister verheugd over het I feit dat Snellius niet het gehele poten tieel aan zee-wetenschappers heeft op geslokt. Het onderzoek in Noord- en Waddenzee gaat gewoon door en verder wordt momenteel onderhandeld over Hollandse deelname aan het Ocean Dril ling Program, een project van enkele kleine landen onder de paraplu van de Europese Wetenschappelijke Federatie. „De Tyro vaart uit en opnieuw zal Nep- tunus een scherp kruisverhoor worden afgenomen. Ik wens de bemanning een Na deze toespraak was er voor geno digden en pers gelegenheid middels een dia-show kennis te maken met het werk van de Nederlandse Raad voor Zeeon derzoek en de personen die voor de Raad werken. De minister en ambassa deur brachten een bezoek aan de Tyro om daarna de trossen los te gooien. Dat gebeurde met muziek van de Mariniers kapel en een toegstroomde menigte uit Den Helder, alsmede een cordon foto grafen en filmers. Dat trossen losmaken nam enige tijd in beslag. Deetman en Waloejo Soegito moesten er vier in zee gooien en tussentijds draaide de Tyro langzaam weg van de kade. Om de han den schoon te houden kregen de excel lenties werkhandschoenen aangeboden van het NRZ. Meteen na het verrichten van de officiële daad stapten de minister en de ambassadeur op het NIOZ- vaartuig Navicula om zich te laten ver schepen naar Texel. Laatste groet Nadat het schip bekeken was dronk het gezelschap koffie in de kleine kom buis, uitgezonderd de ambassadeur die de hele reis belangstellend doorbracht in de stuurhut. Vlak voor de NlOZ-haven draaide de Tyro richting Noordzee. Daar door kon de Navicula langszij komen en het gezelschap kwam aan dek om een laatste groet te brengen aan de opvaren den die 8691 zeemijlen voor de boeg hadden. In de NlOZ-gebouwen werd in snel treinvaart het aquariumgebouw beke ken, een uitleg gegeven over de werking van de PCB extractor van Hillebrand en de expositie over zeeonderzoek bezocht. Minister Deetman bleef hier geruime tijd en liet zich voorlichten over allerlei aspecten die in de expositie aan bod ko men. NIOZ-directeur Prof. Dr. H. Post ma toonde op verzoek van de bewinds man de werking van een watermonster nemer uit de vorige eeuw, waarbij werd opgemerkt dat het weliswaar een ge vaarlijk apparaat was maar dat het ro mantische aspect van onderzoekingen doen met de huidige electronica meer verloren gaat. „Dat vindt u zeker jam mer", vroeg Deetman, waarop Postma antwoordde dat hij soms wel eens terug wilde naar de oude apparatuur en onder zoekmethoden. „Ik misschien ook wel", aldus de minister, daarbij misschien den kend aan de bezuinigingen van zijn mi nisterie. Na de rondleiding hadden Deet man en de ambassadeur nog een onder houd met de directie waarna de Navicula het gezelschap even na zessen terug bracht naar Den Helder. Daar volgde nog een gesprek met het Helderse ge meentebestuur over onderwijszaken. De rondleiding door het aquariumgebouw van hei NiOZ. V.i.n.r. Prof. J. J. Zijlstra, beheerder Van Abs, de minister en de ambassadeur. behouden vaart en de onderzoekers een goede vangst", besloot minister Deet man zijn toespraak. Achterstand De woordkeuze van ambassadeur Wa loejo Soegito was lyrisch: „Laten we de start van de Tyro vergezellen met onze smeekbede tot de Almachtige: Moge het haar op haar meer dan een maand durende reis alle voorspoed deelachtig zijn, en moge onze missie beantwoorden aan onze wederzijdse verwachtingen." De zeeën rond Indonesië noemde de ambassadeur mysteries die op ontsluie ring wachten. Naast de vreugde over het gezamenlijk tot stand brengen van dit twee landen onderzoek en de waar schijnlijk nuttige effecten daarvan voor Indonesië wees de ambassadeur op een voor zijn land prettige bijkomstigheid, „Dat 250 Nederlandse geleerden deel nemen aan Snellius II zal ze in de gele genheid stellen om hun horizon inzake Indonesië te verruimen en te verscher pen", aldus Waloejo Soegito die de zee niet wilde zien als scheidingsmuur tus sen landen maar als een brug om volke ren en landen samen te smeden. De on derzoekers die in Indonesië verblijven zullen volgens de ambassadeur vast en zeker meer begrip en sympathie opbren gen voor het streven in zijn land „om een achterstand in te lopen". Snellius II kan daardoor een sneeuwbaleffect bren gen wat betreft begrip tussen de volkeren. Gebed Aan het einde van zijn toespraak ver zocht Waloejo Soegito om een „vluch tig gebed volgens afzonderlijke geloofs overtuigingen", opdat de Tyro de aan haar toevertrouwde missie succesvol zal uitvoeren. „Een gunstige wind, een kal me zee, een smetteloze reis en een be houden vaart.' Sinds gisterochtend zijn de veel besproken verkeerslichten op het kruispunt Pontweg-Akenbuurt in werking. De installatie werd om half negen officieel ingeschakeld door wethouder Daan Schilling die daar voor met zijn collega's Zegers en Ba- rendregt en enkele technische amb tenaren van gemeentewerken naar het kruispunt was gekomen. Mede door de gestaag vallende regen was het een uiterst sobere vertoning. Er verscheen op ieders gezicht echter een blijde lach toen onmiddellijk daarop bleek dat de lichten uitste kend werkten en dat de weggebrui kers erop reageerden alsof ze nooit anders hadden gedaan. In tegenstelling tot wat blijkbaar alge meen wordt gedacht, werken deze ver keerslichten „op aanbod", wat inhoudt dat weggebruikers nooit lange tijd „voor niets" voor een rood licht moeten blijven staan. Regel is dat degenen die op de Pontweg rijden, groen licht ontmoeten en dus kunnen doorrijden. Pas als zich verkeer van één der zijwegen aandient springt het licht via oranje op rood. Dit gebeurt zo vlug dat de van de zijweg ko mende weggebruikers na slechts enkele seconden de Pontweg kunnen oprijden. Wielrijders kunnen dat nog versnellen door op een knop te drukken. Ze ver schaffen zich dan onmiddellijk toegang, uiteraard als er op dat moment geen ver keer op de Pontweg is. Drukken ze niet op de knop dat krijgen ze na enkele se conden vanzelf „groen". Is er veel verkeer op de Pontweg dan kan dit gedurende maximaal een halve minuut het kruispunt voorbij rijden, van af het moment dat zich vanaf de Aken- buurt verkeer aanmeldt. Dat betekent dat een van de boot komende file, die al gauw een paar minuten nodig heeft om het kruispunt te passeren, door de lich ten meerdere keren kan worden onder broken. Lang wachten op een file is er dus niet meer bij. Ook op de Pontweg rij dend verkeer dat links- of rechtsaf wil slaan krijgt snel automatisch doorgang. Het signaleren van verkeer gebeurt met in het wegdek voor de stopstreep ver werkte draden, waarin door de auto's of andere (metalen) voertuigen die erover heen rijden stroom wordt opgewekt. Wie ver vóór of over de stopstreep gaat staan, wordt gestraft met lang wachten want dan werkt het systeem niet. De gemeente zal de komende tijd scherp opletten hoe de lichten in de praktijk be vallen. Het is mogelijk dat aan de hand van ervaringen van weggebruikers de tijdsintervallen nog wat worden bij gesteld. De lichten zullen het gehele jaar in werking blijven. Zou men ze alleen in de zomer of in andere drukteperioden in schakelen, dan zou dat tot misschien tot gevaarlijke situaties leiden. Een automobilist uit Heiloo werd vrij dag aan de vaste wal aangehouden waarbij de politie constateerde dat hij niet meer met die wagen mocht rijden. Het kenteken werd ingevorderd en de man kreeg alleen nog de gelegenheid zijn auto naar huis te rijden. Dat deed hij niet. Hij nam de boot naar Texel en werd later op de dag aangehouden door de Texelse politie. De auto werd in beslag genomen en de eigenaar kreeg een pro ces verbaal. De indruk bestaat dat in Den Haag geen overeenstemming bestaat over het ontwerp bestemmingsplan bui tengebied van Texel. De aard van de problemen is niet te achterhalen. Feit is echter dat het ministerie het plan naar de Raad van State heeft te ruggestuurd voor nadere behande ling of voor verduidelijking. Het zal daarom nog geruime tijd duren voor dat het plan door de kroon wordt goedgekeurd en dus rechtsgeldig wordt. Die vertraging kan enkele maanden vergen, maar ook wel een jaar. Als de minister en de Raad van State het niet eens worden, kan dat leiden tot een zg. contrair besluit van de kroon. Dat is een beslissing die afwijkt van het advies van de Raad van State. Politieke overwegingen kunnen daaraan ten grondslag liggen. Tot voor kort bestond nog de ver wachting dat het veelbesproken plan buitengebied nog voor de zomer door de kroon zou worden goedgekeurd, waar door een eind zou komen aan de onze kerheid op tal van punten en waardoor het niet langer nodig zou zijn om voor veel bouwaanvragen tijd- en geldroven- de procedures te voeren. Zoals bekend is het plan op meerdere punten omstreden. Alle voorschriften en bepalingen die tot bezwaren hebben ge leid bij de kroon, kunnen niet worden toegepast zolang de kroon geen uit spraak doet. Het nadeel van het werken met een niet rechtsgeldig bestem mingsplan is enigszins gecompenseerd door een zg. algemene verklaring van geen bezwaar waardoor allerlei bouwac tiviteiten volgens de regels van het plan kunnen worden toegestaan, voor zover daartegen geen bezwaar is gemaakt. Lastig Op het raadhuis moet bij een bouw- aanvraag dus telkens worden nagegaan of er met de regels die op het betreffen de geval betrekking hebben „iets" aan de hand is. Blijkt dat het geval te zijn, dan kan de aanvraag niet worden inge willigd. Afgezien van de ambtelijke rompslomp is dat voor de belangheb benden een zeer vervelende situatie, te meer daar niet bij benadering is te zeg gen hoe lang het nog gaat duren. Er komt bijvoorbeeld voorlopig geen zeker heid inzake de toelaatbaarheid van hoge muren voor bollenschuren en andere agrarische gebouwen en ook de veel besproken dakhellingenkwestie blijft „hangen", evenals de bouwmogelijkhe den op het vliegveld. Verder is gebleken dat de provincie geen medewerking wil geven aan nieuwe re gels en mogelijkheden zolang de in het plan opgenomen mogelijkheden niet rechtsgeldig zijn. Het gemeentebestuur ziet geen mogelijkheden om de zaak te bespoedigen. Als hoogste rechtscollege in het land werkt de Raad van State in haar eigen tempo en is niet ontvankelijk voor aanmaningen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1984 | | pagina 5