Groen ^wartsjexels. in het harG
)nzekerheid over
unning zandsuppletie
Kajuitcatamaran „Quest"
liep op wrak „Rigel"
oedkoper alternatief niet aanvaardbaar?
ernielingen
/leer vervoer rond
femelvaartsdag
rits Langeveld
cocht het Galjoen
INBRAAK IN
WONING
Speedboot bleek gestolen
Drankrijder wilde niets
Auto uit verkeer
Handgemeen op
Stenenplaats
Westerweg
afgesloten
Geen krant na
Pinkster
DINSDAG 5 JUNI 1984
AARGANG Nr. 9887
je: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
Dosterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van dei
Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393.
dvertenties, abonnementen, etc.:
ield De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
hi (02220) 2741, na 18.00 uur 4881
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs 717,40 per kwartaal.
Losse nummers 70,75.
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636.
Rabobank nr 36.25.01.742: NMB nr 67.34.6
Haarlem heeft woensdag de openbare aanbesteding
atsgehad van de zandsuppletie die deze zomer bij De Koog
iet worden uitgevoerd, maar het is nog niet te zeggen welke
memer het werk zal worden gegund. Er heeft zich namelijk
complicerende factor voorgedaan in de vorm van alternatie-
die door twee van de deelnemende aannemers zijn
ediend.
Ie acht bedrijven die voor het
ik hebben ingeschreven moesten
prijzen noemen: voor het aan-
«ïgen van resp. 2, 2Vï en 3 miljoen
ieke meter zand, uitgaande van
feit dat dit zand wordt gehaald
Noordzee op enige afstand
de Texelse kust. Volgens die om-
rijving was het bedrijf D. Blan-
ivoort uit Bloemendaal de
gste. Ingeschreven werd voor
p. f9.626.000 f11.070.000- en
,509.000-
let aannemersbedrijf Bos en Kalis uit
lendrecht zag daar ruim boven, maar
am daarnaast met een goedkoper al-
latief waarbij het zand niet uit de
ordzee, maar uit de Waddenzee
rdt gehaald en wel van dezelfde
ats ten noordoosten van De Cocks-
rp waar ook het zand voor de supple-
tussen de Slufter en de vuurtoren
idaan kwam. Dit blijkt voordeliger te
want de bij die werkwijze geldende
Iragen zijn resp. f9.050.000,—
.200.000,- en f11.350.000-
let aannemingsbedrijf De Vries
Van de Wiel uit Sint Maartenvlot-
is technisch niet in staat om
Zondagnacht werd een telefoonauto-
lat vernield in de hal van appartemen-
ihotel ,,Oase" in De Koog. Het geld
rd uit de automaat gehaald en de in
flatie werd flink beschadigd. Hoeveel
er in de automaat zat is niet
kend.
Woensdagnacht werd een antenne
rnield van een auto, die geparkeerd
ond bij de Sluftervallei. Van de auto,
eigendom is van een inwoner uit Ol-
nboorn, werd de imperiaal, het zonne-
herm en de benzinedop gestolen.
Van een auto, die geparkeerd stond in
J Julianastraat in Den Burg werd don-
ïrdagnacht de voorruit stuk geslagen,
e auto is eigendom van een 25-jarige
ixelaar.
In de vijf dagen rond Hemelvaarts-
ag is het vervoer bij Teso groter ge-
eest dan in de vergelijkbare perio-
e vorig jaar. Van woensdagochtend
oten met zondag werden 10574 per-
onenauto's vervoerd in beide rich-
ng, dat is een toename van 685
tuks oftewel 6,93%. Het vervoer
(an caravans steeg van 401 tot 497,
en toename van 23,94%. Er werden
44 aanhangwagens (waaronder
ampeerwagens) vervoerd wat een
oename van 49.65% betekent. Ge-
oemde stijgingen vielen te ver
vachten omdat Pinksteren drie we
ien later viel dan vorig jaar.
Frits Langeveld uit De Koog heeft het
larbedrijf ,,Het Galjoen" gekocht van de
leer J. A. Hillen. Laatstgenoemde
tichtte het bedrijf 14 jaar geleden als
sen tamelijk exclusief etablissement en
lit karakter heeft het al die tijd weten te
sehouden. Van gemeentewege is men
irmee akkoord gegaan dat Langeveld
ook de nachtvergunning van Het Gal
joen overneemt. Dat betekent dat Lan-
9eveld nu twee nachtbedrijven heeft, die
ilkaar echter nauwelijks concurrentie
aandoen omdat het andere nachtcafé
De Beerekuil een populaire opzet heeft
en daarom een ander publiek trekt. Lan
geveld zal Het Galjoen dit seizoen zelf
met eigen mensen runnen. Het is niet
uitgesloten dat daarna een pachter
wordt gezocht.
zand uit de Noordzee te halen. Deze
onderneming heeft daarom alleen
prijzen gegeven voor het alternatief
en die zijn nog belangrijk gunstiger
dan die van Bos en Kalis, nl. resp.
f8.190.000-; f9.590.000,- en
f10.990.000-.
Er is dus geen twijfel aan dat De Vries
en Van de Wiel voor het geld dat het rijk
beschikbaar stelt, de grootste zandsup
pletie kan uitvoeren maar of het werk
ook aan deze aannemer zal worden ge
gund is twijfelachtig.
Spanning
Volgens de voorschriften moet een
aannemer een prijs indienen voor het
plan zoals het in bestek staat omschre
ven, in dit geval dus met gebruikmaking
van zand uit de Noordzee. Daarnaast
mag een alternatief worden berekend
maar dat hoeft niet perse door de op
drachtgever te worden aanvaard. Het
zou dus kunnen dat De Vries en Van de
Wiel om formeel lijkende redenen wordt
buitengesloten en dat de zandsuppletie
bij De Koog minder omvangrijk wordt
dan mogelijk zou zijn geweest. Er kun
nen echter ook argumenten van meer
praktische aard zijn om niet voor het
goedkopere alternatief te kiezen. Het
zou mogelijk zijn dat Rijkswaterstaat er
varing wil opdoen met het weghalen van
zand uit putten in de Noordzee (mede
met het oog op te verwachten volgende
suppleties op de Texelse kust) of dat er
gewichtige redenen zijn om geen zand
uit de Waddenzee te halen. Maar het is
ook denkbaar dat Rijkswaterstaat het
Zondagmiddag is ingebroken in
een woning in Den Burg, waarbij
een geldkistje met 1200 gulden en
gouden sieraden met een waarde
van enkele duizenden guldens wer
den buit gemaakt.
De dader(s) kon de woning rond half
twee 's middags betreden door de ach
terdeur open te maken met een valse
sleutel. Het geld en de sieraden zijn ei
gendom van een 54-jarige Texelse. De
inbraak werd zondagavond ontdekt.
De speedboot die geruime tijd bij Paal
17 stond blijkt gestolen te zijn. De politie
stelde 14 dagen geleden een onderzoek
in naar de herkomst van de boot met
trailer en toen bleek dat het registratie
nummer van de boot niet juist was. Me
de door speurwerk van de rijkspolitie te
water is vast komen te staan dat de boot
op 10 mei is gestolen uit Heerenveen, in
middels is overgeschilderd en van valse
merkplaten voorzien.
Een 41-jarige Texelaar negeerde
zondagnacht een stopteken van de
politie.
De man reed met zijn auto op de Ploe-
gelanderweg en draaide toen hij de poli
tie zag de Rozendijk op om met grote
snelheid richting Den Burg te rijden. Ter
hoogte van de stoplichten werd hij ech
ter ingehaald, waarna de Texelaar verder
elke medewerking weigerde. Hij wilde
niet mee naar het politiebureau en wei
gerde de blaas- en bloedproef.
Vrijdagmiddag haalde de politie een
zeer slecht onderhouden VW-bus uit het
verkeer. De auto had drie gladde banden
en de handrem werkte niet. Een tech
nisch onderzoek zal moeten aantonen of
de bus nog meer technische gebreken
vertoont.
winnen van zand uit de Noordzee heeft
voorgeschreven omdat er bij voorbaat
van werd uitgegaan dat dit de goed
koopste en meest voor de hand liggende
oplossing is. In dat geval maken de alter
natieven wél een kans.
Onze pogingen om bij Rijkswaterstaat
in Haarlem te achterhalen hoe de kansen
zijn, leverden slechts de mededeling op
dat de zaak wat gecompliceerder ligt
dan gewoonlijk als gevolg van de inge
diende alternatieven en dat het advies
inzake het al dan niet betrekken van de
alternatieven bij de gunning nog moet
worden gemaakt. Naar verluidt moet het
wel zeer spoedig gebeuren want de
Raad voor de Waterstaat zou donderdag
a.s. een beslissing willen nemen.
De Vries en Van de Wiel is niet in staat
de suppletie uit te voeren met Noordzee
zand omdat men niet beschikt over het
kostbare zeewaardige materieel dat
daarvoor nodig is. Het zijn vooral de zeer
grote Nederlandse waterbouwbedrijven
die daar wél over beschikken. De Vries
en Van de Wiel denkt het zand uit de
Waddenzee via een pijpleiding langs het
Noordzeestrand of over het land (langs
de Postweg) aan te kunnen voeren.
Een 16-jarige jongen uit Heerhugo-
waard kreeg zondagmiddag enkele klap
pen van een Texelaar omdat laatstge
noemde meende, dat de vakantieganger
enkele fietsen had vernield die op het
plein stonden.
Bij nader onderzoek bleek de jongen
uit Heerhugowaard de fietsen niet ver
nield te hebben. Zijn brommer werd wel
door de politie voor een technisch on
derzoek uit he.t verkeer genomen.
Met behulp van de whipperploeg werd de Quest zo hoog op het strand gezet dat bij laag water het lek gelokaliseerd en gemaakt kon worden.
De negen meter lange kajuitcatamaran „Quest" uit Lauwer-
soog is zondagmiddag omstreeks vier uur op het wrak van de
„Rigel" gelopen. De Rigel ligt een paar honderd meter uit de
kust bij paal 17. Bij de aanvaring ontstond een gat onderin de
bakboordromp van de catamaran, waardoor deze snel water
maakte. Schipper A. Brouwers uit Wierden kon het jacht, ei
gendom van een vriend van hem, alleen nog maar laten
stranden.
Met behulp van de whipperploeg
van de KNZHRM, de strandredding-
boot Ida mary, Henk Koopman
(strandexploitant) en Gerrit Keijser
van de Polybouw werd in de nacht
van zondag op maandag het gat
gedicht.
witte vuurpijlen gesignaleerd. Vuurto
renwachter J. Postma gelooft niet dat
het vuurpijlen waren: ,,Dat moet wel
haast bliksem zijn geweest."
Toch was de whipperploeg snel ter
plaatse. Aan het jacht werd een lijn vast
gemaakt die via een talie aan de truck
De andere Texelse „tak" van de Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandse Reddingmaatschappij, de strandreddingboot Ida Mary, trok het jacht weer
vlot. Inzet: De Rigel vlak na de ramp in 1970.
De Westerweg zal de komende weken
op gezette tijden afgesloten zijn voor het
verkeer in verband met werkzaamheden
aan de duikers. Wanneer de afsluitingen
precies plaats zullen vinden is nog niet
bekend, dat hangt mede van het weer
af. Het verkeer zal omgeleid worden.
In verband met het als werkdag
uitvallen van maandag 11 juni,
komt de Texelse Courant van
dinsdag 12 juni te vervallen.
Lezers en adverteerders worden ver
zocht hiermee rekening te houden.
Directie Texelse Courant
De Quest was van Terschelling buiten
om op weg naar Den Helder. ,We hiel
den voor de navigatie dicht onder de
kust. De dieptemeter stond constant bij
en er was ruim vier meter water onder
de kiel. We steken maar 75 centimeter
dus dat kon eigenlijk nauwelijks proble
men geven. Opeens een verschrikkelijke
klap, het schip stuiterde gewoon terug
en door de golven gingen we er nog
eens overheen. We begonnen direct wa
ter te maken, we konden niets anders
meer doen dan het strand opzoeken", al
dus het bemanningslid van de Quest dat
ten tijde van de klap het roer hield.
Persoonlijke ongelukken deden zich
niet voor bij de aanvaring. Eerst werd ge
probeerd om met de Landrover van Cees
Schoenmaker de catamaran op het
strand te trekken, dat lukte echter niet.
Dat werk werd overgenomen door de
truck van de whipperploeg
Verwarring
Direct na de melding van de stranding
bestond er verwarring over de plaats.
Aanvankelijk werd gedacht dat het jacht
bij de Slufter zou liggen, daar zijn ook
vastzat. Met het wassen van het water
werd het geheel telkens hoger op het
strand gezet, zodat de Quest na hoog
water droog zou vallen. Met het hoge
water van maandagochtend zou de ca
tamaran dan, na reparatie, weer vlotge-
trokken kunnen worden.
Vanuit het clubhuis van de KZV
Westerslag werd voor koffie en soep ge
zorgd en daar kon ook één van de vier
bemanningsleden, die mindervalide is,
tijdelijk beschutting vinden. Later was hij
te gast bij de familie Koopman in Den
Burg.
Gerrit Keijser van Polybouw werd be
naderd voor het uitvoeren van een nood-
reparatie en Henk Koopman zorgde voor
het transport van de benodigde materia
len op het strand. Na het droogvallen, 's
nachts om kwart voor twee, werd de be
schadigde romp met de trekker van
Koopman opgetild en door balken on
dersteund, zodat de schade opgenomen
kon worden. Er bleek vlakbij de kiel, on
der de waterlijn een gat te zitten waar
een flinke mannenvuist doorheen kon.
De grootte van het gat verklaarde de
korte tijd waarin het schip volliep.
Inmiddels had schipper Brouwers een
aanbod van schipper J. C. Groen van de
Ida Mary afgeslagen om met behulp van
pompen het jacht drijvende te houden
en naar De Cocksdorp te slepen. De Ida
Mary, die zondagmiddag om 17.40 uur
uitrukte was om 20.25 uur weer terug in
het reddingboothuis.
Na drie uur flink doorwerken was het
gat provisorisch gedicht. Het droogpro-
ces van het polyester werd versneld door
een sterke electrische lamp dicht op het
werk te zetten.
Roerschade
Omstreeks 6.00 uur maandagmorgen
verzocht Brouwers de KNZHRM as
sistentie te verlenen bij het weer vlot-
brengen van zijn schip. Omdat er in ver
band met de tijd van hoogwater geen
haast gemaakt hoefde te worden rukte
de Ida Mary om 7.00 uur uit. Omstreeks
9.15 uur was de Quest van het strand.
Ook bij deze operatie was de whipper
ploeg met haar rubberboot aanwezig om
hulp te verlenen.
Bij het loskomen van het strand raak
ten de roeren van de Quest beschadigd,
daardoor moest het oorspronkelijke plan
om naar Den Helder te varen worden op
gegeven. De Ida Mary sleepte de cata
maran naar het Eierlandse Gat waar het
jacht bij het kleine strandje achter een
anker van de KNZHRM kon gaan liggen.
Postma over het vlottrekken: „Daar tus
sen die strandhoofden kan geen sleep
boot komen, daarom hebben wij hem er
afgehaald."
Rigel
De Rigel was een 1700 ton metende
coaster onder Cyprische vlag die in de
nacht van 3 op 4 november 1970 tijdens
een vliegende storm strandde op onge
veer de plaats waar de Quest nu op het
strand heeft gestaan. Van de twaalf op
varenden overleefden acht de ramp. Het
stormde die nacht zo verschrikkelijk dat
de reddingboot van Den Helder, toen de
modernste van Nederland, door een
overkomende zee zwaar werd bescha
digd dat verdere assistentie niet meer
mogelïjk was. Omdat de lading van de
kustvaarder ging schuiven kapseisde het
schip. Het wrak kwam op zijn zij voor de
kust te liggen.
Bergen bleek niet mogelijk en slopen
niet rendabel. In het verslag dat toen in
de Texelse Courant stond werd met
vooruitziende blik opgemerkt: „Zelfs
slopen is geen aantrekkelijk karwei, zo
dat de kans groot is dat het wrak tot in
lengte van jaren zal blijven liggen."
Het wrak dat op de kaart is aangege
ven is vooral bekend bij surfers en cata
maranzeilers. Veel hebben het waarge
nomen, sommigen voelden het zelfs aan
hun roer. Het clubonderkomen van de
kustzeilvereniging Westerslag lag er tot
en met vorig seizoen tegenover, zodat er
nogal eens iemand tegenaan voer. Voor
al daarom is het onderkomen nu een
paar honderd meter dichter bij
strandslag paal 17 neergezet.