RGANISATIE TEXEL JAZZ ^OED INGESCHOTEN \ijfde jazzfestival zonder wanklank 0 WjRilSNib S* 'i, Politie had handen vol werk TEXELSE COURANT ^G 19 jgoAG 19 JUNI 1984 V it lustrum jazzfestival is afgelopen weekend uitstekend ver- n. De organisatie blijkt goed ingeschoten te zijn in de voor- ide vier jaar. Overbodige franje is uit het programma weg- leden en de kwaliteit werd goed over de deelnemende za- lerdeeld. Joop Groen, één van de organisatoren, verklaarde ns het kofieconcert zondagochtend in ,,De Zwaan" zeer te en te zijn over het verloop van het festival. Hij kon dan ook p genieten van de muziek die de North Sea Jazz Band daar ht. De groep mag beslist één van de hoogtepunten van il Jazz 1984 worden genoemd. ze band is een duidelijk voorbeeld springlevend de jazz oude stijl is. de routiniers Rob Boerée, Jaap Kampen, Erik Lane en Hans Beun de jonge Bert Boere en Martin Scholten. Zij bewezen datje niet in ijd van Billie Holiday opgegroeid te zijn om jazz te kunnen spelen, in maakten indruk. Zand Scholten over een perfecte techniek en zeer ende swing te beschikken op de ize basgitaar terwijl Boere zowel als hard spelend telkens ruim ap- oogstte met zijn solo's, weinig aandacht kreeg de Frank so Big Band. Die trad vrijdagavond de uitstekende zangeres Floor van hen op in de grote zaal van ,,De Lin- >om". Prachtige bevlogen big band 'ek waar de vonken afspatten, maar was de zaal niet vol. Het was vrijda- >nd overal vrij rustig, wellicht had de start van het Rondje om Texel iets mee te maken. Het viel echter at zodra de band pauze nam, de zaal stroomde. Blijkbaar is er toch te lig sfeer in de grote ruimte, iezelfde tendens was zaterdagavond ns het optreden van de New Orleans copaters merkbaar, maar minder Dat kwam door de grotere drukte deze avond, maar zeker ook door de isbaarheid' van de syncopatersmu- De vloer was de hele avond vol, mijl de big band-muziek van Grasso lenmaal niet tot dansen noodt, e Syncopators hoort zeker ook in de etere bands van het festival. Dit der aar bestaande orkest paart een ge- dige vakkennis aan een bescheiden ientatie. Zes heren in smoking, die ndelijk glimlachend de sterren uit de iel spelen, zonder zich in de techniek erliezen. Kinderprogramma en schot in de roos bleek het kinder- gramma van zaterdagmiddag te zijn. Groeneplaats stond nagenoeg vol iliek bij deze in samenwerking met de pscommissie van Den Burg geopga- ierde activiteit. Vooral de playback- w sloeg aan. Dit door Ton van Kam pen! Pseudoniem) gepresenteerde pro gramma was op dezelfde leest ge schoeid als het gelijknamige KRO- programma. Van Kampen bleek over het talent te beschikken om het publiek te bespelen, vooral de binnen de dranghek ken zittende jeugd hing aan zijn lippen. Het was vertederend te zien hoe de kleine Star Sisters en Danny de Muncks met volledige inzet hun sterren imiteer den. Vooral het optreden van twee klei ne meisjes die een lied van 'Kinderen voor kinderen' over 'Doe Maar Ernst' zongen, kreeg de handen op elkaar. De meisjes hadden een grote beer meege nomen die als Ernst figureerde. Zij zon gen hem zeer teder toe "dat hij niet zo somber moest zijn. Winnaars werden uiteindelijk twee meisjes die de Meat Loaf-hit 'Paradise by the dashboartlight' uitbeeldden. Het meisje dat de dikke popzanger uitbeeld de had de hulp van nogal wat opvul lingsmateriaal ingeroepen om de ge wenste gestalte een beetje te benaderen. Jook Nauta stond al vanaf de brug van de Mo lengat naar zijn bandgenoten te toeteren. De jury, bestaande uit Jan Lubbers en Betty Bakker van de muziekschool, Ruud Kaluchje van het cinecentrum en Yvonne Wahl, een kleuterleidster uit De venter, vertelde na afloop het bijzonder moeilijk te hebben gehad met de beoor deling, de kwaliteit van diverse voorstel lingen lag dicht bij elkaar. Het werk werd hen door Van Kampen niet makkelijker gemaakt. Na elke voorstelling vroeg hij commentaar, maar als dat commentaar een kritische noot bevatte werd dat di- rèkt met hulp van het publiek afgestraft. De kinderbigband bleek minder aan te slaan, maar dat kwam zeker niet door hun inzet of prestatie, die waren namelijk prima. De muzieksoort bleek niet zo aan te slaan bij het publiek dat voor de play- backshow was gekomen, maar de jeug dige jazzmuzikanten lieten zich niet weerhouden van duchtige solo's. De jongste solist, een trompettist, kan niet veel ouder zijn geweest dan een jaar of tien. Het orkest stond onder leiding van Jack Kat, die vrijdagavond in ,,De Twaalf Balcken" de toetsen en de saxo foon bij de groep Masquerade bespeelde. Funk Masquerade vertegenwoordigde min of meer het pop-element in het festival. Sterk gearrangeerde, uitstekend klop pende en bovenal swingende muziek. De groep heeft een slagwerker en een percussionist, die samen met de bas- bespelende leider Jan Hartman een hechte basis legden waarop vooral Kat zijn goed doordachte solo's kon bou wen. De stem van Hartman bleek het v" Deze twee meisjes bezongen al playbackend hun Doe Maar Ernst". Trompettist Rob Boerée, leider van de North Sea Jazz Band, heeft een heel herkenbare stijl van trompetspelen.... gevoelige element in deze muziek te vertegenwoordigen Boogie woogie en blues werden ver tolkt door André Valkering Ritme en Blu- esgroep en de Henk Pepping Boogie Set, die respectievelijk in Café 't Tesse- laartje en Café In Den Grooten Slock te horen waren. Ook deze twee groepen kwamen vaak dicht bij de popmuziek. Zo liet Valkering een nummer van J. J. Cale horen. Zijn band bracht goede maar oor verdovende muziek, waarin het piano aandeel egenlijk vrij klein was. Henk Peppings muziek was veel authentieker. In nachtbar Casino speelde de groep Crooks (schurken) een soort muziek die zich nog het best laat omschrijven als 'Cowboyblues', het had wel iets van de muziek die de cowboys van Sesamstraat voortbrengen. Duidelijke Folk- en Country-invloeden, gevoegd bij de op bouw en soms ook de rethoriek van blues. Het geheel was bijzonder aange naam, niet hard en goed passend bij de sfeer van de nachtbar. Megafoon Het huisorkest van de Helderse jazz club, de Sea Side Jazzband, introdu ceerde een nieuw instrument in het toch niet geringe scala van toeters en bellen die tijdens het festival te horen waren: de megafoon. Omdat zo'n handluidspre ker absoluut niet in staat is lage tonen voort te brengen komt de klank aardig overeen met die van een microfoon uit de dertiger jaren, die dat frequentiege- bied ook niet oppikt. Bovendien zijn me gafoons voorzien van een ingebouwde sirene, zodat een geluidseffect ook nog tot de mogelijkheden behoorde. De Sea Side Jazzband speelde vrij dagmiddag aan boord van de „Molen gat". Trombonist Jook Nauta reisde zijn bandgenoten vanaf Texel tegenmoet. Nog voor de boot aanlegde stond hij al naar zijn collega's te toeteren. Vanaf het parkeerterrein kwamen enthousiaste megafoongeluiden terug. Aan boord van de „Marsdiep" speelde overigens gelijk tijdig de North Sea Jazzband. Misschien PAGINA 5 de maar door diens vrouw. Hoogstede kon niet eerder dan zaterdag naar Texel komen. La Vida Een eigen geluid dat niet meer weg te denken is bij het Texelse jazzfestival komt uit de trompetten en andere instru menten van de La Vida New Orleans Band. De muziek van deze groep is een voudiger van opzet dan bijvoorbeeld dixieland, maar bepaald niet minder ge voelig. Het publiek in „De Zwaan" smul de er zaterdagavond van. Wellicht is het dit gevoel dat ook het optreden van de La Vida band tijdens kerkdiensten zo bij zonder maakt. Een dixie-orkest in een mis of dienst zou misstaan, maar de New Orleans-aanpak van de spiritual zo als die zondagochtend in de R.K. kerk van Den Burg te beluisteren was, kon wél. Daaraan draagt natuurlijk het „ik veel beleefd"stemgeluid van Olivier Adams bij. Na de kerkdienst was het koffiecon cert met de North Sea JazzBand. Type rend voor het enthousiasme van deze muzikanten was dat een deel van de band tijdens een pauze opeens buiten op de stoep een stukje blues zat te spelen. De horeca-exploitanten en organisa toren die aanwezig waren blikten terug op een zeer geslaagd festival. Algemeen bestond de indruk dat het publiek veel 'mobieler' is geweest dan voorheen. Als een band pauze nam, stroomden zaken Texel swingt, laat dat duidelijk zijn. wordt een band alleen voor zo'n boot concert uitgenodigd als in ieder geval het woord 'Sea' in de naam voorkomt. De Sea Side Jazzband speelde verder in café De Pilaar. Café De Karseboom was als vanouds weer voorzien van een aanbouw, waarin de gelegenheidsformatie 'Teso wind kracht 11' optrad. Niet alleen de voorma lige Texelaar Dick Remelink excelleerde hier, ook de trompettist, 'little big man' Desiree Kart, bleek zeer geïnspireerd te zijn. Pianist Jan de Bas speelde niet al leen voortreffelijk, hij leidde ook de rit mesectie van dit uitstekende orkest. Big Mamma The One Evening Jazz Band trad al eerder tijdens het jazzfestival op, maar nog nooit met zangeres Big Mamma. Deze gezellige dame bleek een sfeer maakster van de eerste orde te zijn, niet alleen door haar zang, die voortreffelijk bij haar naam paste, maar ook door haar ritme-ondersteunende werk op het was bord. Het publiek kon er vrijdagavond in de voorzaal van „De Lindeboom" enorm enthousiast van worden. Dat was overigens de daarop volgen de avond ook zo bij de New Dixie Dawn, een orkest dat bij de vaste inventaris van het festival is gaan horen. Zij horen in de wat commerciële stroming. Hun revival- jazz en hun vriendelijke presentatie be reiken een groot publiek. De streetparades waren weer in han den van de Kid Adams Silver Leaf Brass Band, ook een niet meer weg te denken gezelschap. Vrijdagavond werden ze overigens niet vooruit gegaan door de bekende Grand Marchall Klaas Hoogste- soms bijna leeg. Misschien valt hier de voorzichtige conclusie uit te trekken dat de deelnemende orkesten elkaar in kwa liteit beginnen te benaderen, dat zowel de echte toppers als de echte amateurs beginnen te verdwijnen. Een voorzichtige schatting van de or ganisatie raamde het aantal bezoekers van het festival op 3.500. Daarbij was het opvallend dat, vooral zaterdagavond in de grote zaal van „De Lindeboom" waar gedanst kon worden, ook ouderen belangstelling voor het feest toonden. De zaalversterking tenslotte was bij een aantal concerten in handen van Ton Heijblom, zelf jazzmusicus en geluids hobbyist. De kwaliteit van zijn werk bleek goed te zijn, diverse muzikanten kwamen hem na afloop bedanken. Als gevolg van de catamaranronde om Texel en het jazzweekend had de politie handenvol werk. Veel man- en vrouw kracht was nodig voor de begeleiding van het verkeer bij het strand van paal 17 en bij De Cocksdorp. Lange rijen auto's stonden hier langs de weg, waardoor de doorgang krap was, wat tot een reeks kleine aanrijdingen leidde, met in enkele gevallen aanzienlijke plaatschade. Enor me parkeerdrukte was er in het centrum van Den Burg tijdens het jazz-optreden in de avonduren. Vele tientallen auto's stonden op verboden plaatsen; de poli tie stond daar machteloos tegenover, maar wil dit probleem wel aan de orde stellen in de hoop dat deze situatie in volgende jaren kan worden voorkomen. ÏA* North Sea Jazz Band tijdens het koffieconcert in De Zwaan. De band maakte indruk.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1984 | | pagina 5