ZEILFEEST MET GOEDE RESULTATEN VOOR TEXELSE TEAMS Veel belangstelling voor oude trekkers en motoren Zevende rondje was rustige dobberpartij mi RW* y 1? 'M Gezelligheidsrit paardenvrienden Ciske de Rat Kringwedstrijd „De Kleppertjes" Surfspullen gestolen Competitie S.V. Texel PAGINA 6 TEXELSE COURANT DINSDAG 19 JUI De zevende catamaranronde om Texel is zaterdag een rusti ge dobberpartij geworden. De zwakke noordwesten wind bracht de deelnemers aan de oostkant van het eiland weer eens tot het besef dat zeilen vooral leuk is als er een pittige bries staat. Dat betekent echter niet dat dit rondje niet geslaagd was. Integendeel. De organisatie liet zien dat ze geen genoegen neemt met vroege starters en zeilers die anders niet aan de prij- zenbak komen omdat ze op een eenmansboot in de slag gaan kwamen nu meer aan hun trekken. Lichte boten met groot zeil hadden zaterdag een streepje voor en veel eenmansboten pas seerden in de kopgroep de finishlijn. De eerst aankomende was de Zwitser Peter Muskens die 100 km bij windkracht ttivee tot dtie aflegde in 4 uur 23 minuten en 13 seconden. Zes minuten later passeerden Martin Warnaar en Wob Rienks als derde de fi nish met hun Supercat 20 ('Soeppakket'). Zij waren in het alge meen klassement ook de beste Texelaars met een vijftiende plaats. Het overallklassement werd gewonnen door P. J. Dwarshuis uit Zwolle met een A-klasse boot. Niet alleen Riens en Warnaar gooi den hoge ogen in het zevende rond je, ook Dirk Pool en Marjan de Graaf waren het snelste in hun klasse, de Nacra 5,5. Ze eindigden in het alge meen klassement op de 23ste plaats. Arie en Gina Langeveld veroverden de 30ste plaats met hun Stampede. In deze klasse behaalden ze de twee de plaats. Arie de Ridder deed het rondje in zijn eentje op de Nacra 5,5 en eindigde op de 35ste plaats. Hij kwam 20 minuten later binnen dan Peter Muskens, die ook met een Na cra 5,5, zeilde. Hoewel er enkele schepen met lichte averij de eindstreep niet haalden viel de ze pech in het niet bij het 'leed' van de zeilers die niet tijdig de vuurtoren haal den. In het wedstrijdregelement was be paald dat degene die niet voor 12.00 uur bij de vuurtoren was terug moest naar Paal 17 in verband met verandering van het tij en laag water op de Vlakte van Kerken. 253 boten kwamen na twaalven bij De Cocksdorp aan en deze immense groep moest dus terug naar af. Streng Een uur voordat Peter Muskens arri veerde kwam deze groep met de wind in de rug aan op Paal 17 en getuige de sombere gezichten was het een welis waar sportieve maar moeilijke aanvaar ding van de wedstrijdregels geweest. Datzelfde gold voor de diskwalificaties bij de start, met dit verschil dat deze deelnemers pas bij de finish hoorden dat hun prestaties, wat het totaalklassement betreft, voor niets waren geweest. Vorig jaar gingen meer dan 400 boten te vroeg van start en dat had de organisatie, zoals bekend, genoopt tot een eenvoudiger startprocedure met een veel strengere- bewaking van de (dit jaar langere) start lijn tussen twee schepen. De startlijn werd niet alleen bewaakt door videocamera's (als bewijsmiddel voor overtreders) vanaf een hoge stei gertoren op het strand. Wedstrijdleider Tony van Oeveren vloog met een heli copter van Schreiner Airways continu recht boven de startlijn. In het geweldige gedrang bij het startschip van de Konin klijke Marine, het verst van het strand, passeerden 40 boten een moment voor het officiële startsein (een vuurpijl en hoornsignaal) de gevreesde lijn. 32 van het staan op de videoband en zijn gediskwalificeerd. Vriendin Dat dit zonder aanzien des persoons gebeurde bleek ondermeer uit het feit dat de vriendin van Tony van Oeveren de ronde weliswaar volbracht maar officieel niet gezeild heeft. Ook zij was iets te snel weg. Bij de briefing 's morgens om 8 uur werd duidelijk hoeveel mensen uit binnen- en buitenland aan de biggest catrace deelnamen. De drukte voor het podium waarop Van Oeveren instructies gaf was te vergelijken met het beeld van veel publiek bij een drukbezocht open lucht concert. Burgemeester J. A. Engelvaart sprak de menigte toe en noemde het rondje qua organisatie en aanpak 'onbespro ken'. Dat moet zo blijven en de eerste burger deed dan ook een beroep op de verantwoordelijkheid van de deelnemers aan de goede naam van het rondje bij te dragen en zich te realiseren dat er on danks het zwakke briesje toch op open zee werd gezeild met alle gevaren van dien. Verkeersdrukte De drukte op zee vlak voor de start was weer gering bij de belangstelling op het strand op dat moment. De rijkspoli tie, met extra mankracht van de vaste wal, en tientallen vrijwilligers wisten de meeste automobilisten tot vlak bij het strand te loodsen maar de drukte was zo groot dat het parkeerterrein snel vol was en de auto's stonden bijna tot het Maar tenhuis langs de Ruyslaan. De organisa tie was zo verstandig geweest om het gemotoriseerde verkeer ook bij de vuur toren te regelen want ook hier waren rond elf uur duizenden mensen. Dit schouwspel was lang niet zo spectacu lair als in voorgaande jaren. De boten dobberden met een rustig gangetje door het Eierlandse Gat en voorbij De Cocks dorp had men nog meer moeite elk zuchtje wind op te vangen. Om kwart over tien gingen de eerste schepen langs de vuurtoren waaronder Warnaar en Rienks en de volgende tijdcontroleplaats was Oudeschild. Degene die qiet om kwart over twee bij de haven was moest de strijd opge ven maar de overgebleven 400 boten passeerden dit controlepunt op tijd. Zender Het publiek bij Paal 17 werd over de voortgang van de race op de hoogte ge houden door Kees Schoemaker die met een microfoon met zender meereed met het veld van zeilers richting De Cocks dorp. Later kreeg hij wedstrijdinformatie vanuit de helicopter en deze werkwijze was voor alle partijen heel bevredigend. Het publiek en de organisatie bleven zo goed op de hoogte van het verloop van de race. De amaran-demonstratie ging wegens te weinig wind niet door maar wel maakten acht para's een precisie- sprong op het strand. Reklame Een paar minuten voor twee kwam de Nacra 55 van Muskens in zicht. Alles wat maar volgboot was, inclusief de 'surf to sail' rubberboten van Pall Mall voeren naast de voorlopige kampioen richting strand en bleven dicht bij de cat in de buurt in de wetenschap dat de aan komst werd gefilmd voor televisie. Elk bootje met reklame op de buis is een mini-reklamespot. Muskens wist aan de wal niet wat hem overkwam. Hij kreeg de gebruikelijke lauwerkrans omgehan gen, kussen van zijn vriendin en mocht een forse fles champagne ontkurken. Bij het afnemen van radio- en tv- interviews verklaarde Muskens veel op het Meer van Geneve te zeilen en (tus sen de bergen) redelijk bekwaam te zijn in het varen met weinig wind. Zijn grote zeil en de relatief lichte boot hadden hem bij dit rondje zeer geholpen en in het Marsdiep kon de genaturaliseerde Nederlander zelfs nog in de trapeze han gen. Dat was niet het geval bij verreweg de meeste zeilers die liggend op hun rug over de Waddenzee voortdobberden en niet veel anders konden doen dan genie ten van de zon. J. Visser en M. J. de Boer finishten met een Nacra 5,8 als tweede in de tijd van vier uur 28 minuten en 18 seconden. Zij hadden blijkbaar niet veel zin in de publiciteitsgolf die op het strand wachtte en zeilden langs de ca mera's naar het noordelijke gedeelte van de startplaats. Warnaar en Rienks zeil den wel in de armen van de persmensen en het duizendkoppige publiek en kre gen ook champagne. Het Texelse chau vinisme zorgde ervoor dat er een, harte lijk applaus opklonk toen de Texelaars de branding trotseerden. Even voor vier uur arriveerde de laatste deelnemer bij de finish in de tijd van zes uur en 22 minuten. Veel pers De ronde om Texel trok dit jaar niet al leen belangstelling van de zeilbladen uit binnen- en buitenland maar ook de va derlandse dagbladpers en de televisie gaan zich steeds meer interesseren. Dit jaar werden, vrijdagavond tijdens het persdiner in hotel De Pelikaan, 76 jour nalisten begroet, waaronder medewer kers van Tros Aktua, het NOS-jourriaal en Studio Sport en enkele grote landelij ke dagbladen. Tijdens dat diner ont stond lichtelijke opschudding omdat de laatste weersvoorspellingen werden doorgegeven. Het KNMI voorspelde windkracht twee tot drie Beaufort, maar stormvoorspeller Peter Kruyff uit Den Helder liet vrijdagavond weten dat de volgende dag gerekend kon worden op windkracht zes tot zeven. Tijdens het persdiner werd ook duide lijk te verstaan gegeven dat 'the biggest catrace' niet betaald kan worden uit de inschrijfgelden van de deelnemers. Die bijdrage dékt ongeveer de helft van de kosten. Naast de 500 vrijwilligers en rui me medewerking van de Gemeente Texel, Staatsbosbeheer, de Rijkspolitie (ter land, ter zee en in de lucht) en de Marine kan de ronde om Texel al jaren niet meer zonder sponsors. Dit jaar was met succes een beroep gedaan op kleine Texelse sponsors maar het meest in het oog viel toch de financiële ondersteu ning van Pall Mall, O'Neill, Hitachi en Heineken. Warnaar noemde vrijdaga vond ook de Teso die financieel haar steentje bijdroeg en haar computer be schikbaar stelde vor het uitrekenen van het overall-klassement. Dit jaar verstrekken van de finishgeger werden met trialmotoren naar 'f gebracht) gesmeerd en ver vool ciële prijsuitreiking had de orgal tientallen boeken klaar liggen uitslagen. Het laatste loodje, de prijsul ging de organiserende stichtin® goed af. Vorig jaar had men inT deboom" twee en een half uurnl alle prijzen uit te reiken en kont om tien uur 's avonds starten. de prijsuitreiking vanaf negen u tent op het strand gehouden -T- bleek de juiste ambiance voor ee 0 gezellige prijsuitreiking. In één g» spreekstalmeester Martin Wari^ prijzen, ontworpen door Menniïj[ uit te reiken. Soms was die prijsuitreiking a) Bij de Hobie 16 klasse verschel naar Herman de Lange keurig il op het podium, alleen zijn O'lf had hij niet willen ruilen voor es) hoed. De Hobie 16 was de klasse meeste boten: 148 waarvan er! nish haalden. De meest spraakn zeiler van het rondje, Rob Heil Marleen de Wilde, zeilden ook Hobie 16 en wisten in deze kla vierde plaats te halen. In het al klassement eindigde het duo, d gaans niet schroomt om te verk: dat ze het rondje gaan winnen 42ste plaats. In deze klasse wa prijzen beschikbaar, maar het ere telde slechts drie treden. Heilbro Wilde bleven dus op het podiui met de andere prijswinnaars bov Dat bracht Warnaar tot de ui; Dat is voor jou niet zo'n bekend Rob. Wen toch alvast maar a; plek". Burgemeester Engelvaart wisselbokaal uit aan overall Dwarshuis en wederom strooj champagne. Na de prijsuitreikii er in de tent nog geruime tijd met muziek vande groep Rock on. Sfeervoller waren de Car klanken die opklonken uit het s viljoen 'Ome Joop', waar een stf met een ondergaande zon aan zon, veel zeilersleed deed verge ■d L Er wordt wel eens beweerd dat industriële vormgeving vroeger mooier was dan nu.... De picknicrit van de Oude Trekkers- en Motorenclub zondag heeft erg veel belangstelling gehad. Zowel de rit zelf als de bijeenkomst op het barbecue terrein in De Dennen trokken de aandacht. Daarbij viel op dat het publiek zelf soms ook in historische voertuigen kwam opdagen. Het parkeerterrein bij de barbecueplaats had daarom veel bekijks. Dertien van de ongeveer twintig trek kers, die nu bij leden van de club in bezit zijn gaven acte de presence. Praktisch alle trekkers waren zeer goed opge knapt, of de eigenaars waren daar nog mee bezig. Eén van de leukste momen ten van de demonstratie was toen de voormalige inmiddels bejaarde eigenaar van een John Deere trekker, Wim Visser, „zijn" werkpaard zag staan. Hij maakte er direct een rondje mee. De meeste trekkers die aanwezig wa ren, stammen uit de vijftiger jaren. De oudst aanwezige was een Mc. Cormick W4, een trekker uit 1947 die altijd op Texel heeft gelopen. Die was trouwens ogenschijnlijk een stuk jonger dan bij voorbeeld een Field Marshall en een Vierzon die ook aanwezig waren. Deze laatste trekkers komen echter uit fabrie ken die destijds niet met de moderne ontwikkelingen meegingen. Veel van de getoonde trekkers waren van Amerikaanse makelij. Na de oorlog werden in het kader van de Marshall hulp veel Amerikanse produkten in Ne derland ingevoerd. Destijds waren dieselmotoren nog geen gemeengoed in trekkers. Veel heb ben een viertakt benzinemotor die als hij warm is, overgeschakeld kan worden op petroleum als brandstof. Bijzonder was een Farmall Super A. Bij deze trekker zit de bestuurder niet achter maar naast de motor, zodat er vrij zicht is op de grond. Dergelijke trekkers werden vaak gebruikt met bijvoorbeeld een wiedgarnituur. Bij wieden is dat zicht op het werk natuurlijk erg belang rijk om te voorkomen dat het gewas in plaats van de „fuulte" wordt omgeschoffeld. Poelie Veel van die oudere trekkers hebben nog een poelie opzij. Dat is een groot wiel, vaak tevens vliegwiel, waar een drijfriem overheen kan lopen. Daarmee kunnen dan diverse instrumenten wor den aangedreven, mist die ook voorzien zijn van zo'n poelie waar die riem op kan. Op Texel kwam het nogal eens voor dat bijvoorbeeld een houtzaagtafel op die manier werd aangedreven. Tegenwoor dig komt deze overbrenging nauwelijks meer voor, vrijwel alles gaat via de aftakas. Eén van die trekkers met zo'n grote poelie opzij was de Lanz Bulldog, een op Texel verder weinig voorkomend model trekker. Deze Lanz had zijn werkbare le ven dan ook in Sittard doorgebracht. Dat was nog niet echt bijzonder, de Vier zon die al eerder ter sprake kwam, is af komstig uit Noord-Frankrijk. De naam van de eerste eigenaar staat nog op een messing plaatje op de trekker. De huidige eigeanaar is die Franse loonwerker onlangs op gaan zoeken. Hij kreeg van hem nog wat onderdelen die al die tijd tussen de rommel hadden ge legen. Daarbij was de originele brander om de gloeikop op te steken. „Het heeft de rest van de vakantie geregend, maar voor mij kon de reis niet meer stuk", al dus de Vierzonbezitter. Fraai opgeknapt waren ook twee Massey-Harris trekkers, een grote en een kleine „pony". Dat laatste type is op Texel veel gebruikt door bollenboeren. Een voor het eiland onbekend merk was Eicher, een stoer ogend trekkertje dat in Gelderland jaren in een boom gaard heeft gestaan. In januari werd de restauratie van het volkomen verwaar loosde apparaat ter hand genomen. Daarvoor is de machine helemaal uit el kaar geweest, maar nu stond hij in volle glorie als nieuw tussen de andere trekkers. Een 1 cilinder Fendt was duidelijk nog niet zo ver, maar gezien de activiteit van de club zal dat ook wel niet zo lang duren. Bejaardentehuizen De Ferguson, John Deere's, de Far- mall's en al die andere trekkers zijn tij dens de rit langs de bejaardentehuizen van Den Burg gegaan. Vooral die drie merken hebben echter op Texel veel ge lopen, zodat menig voormalig boer of boerenknecht een'stuk uit zijn eigen ver leden langs zag komen. De volgende activiteit van de club is bij de Hoornder Donderdag van 12 juli. Bovendien zal bij geschikt weer deze zo mer nog een dorsmachine en een zelf- binder aan het werk gaan. Daar is echter tevoren geen datum voor te geven. Het is mogelijk dat het publiek dan ook weer per historisch vervoer komt. Nu waren op de parkeerplaats een A- Ford, een Willy's jeep, een ééncilinder Moto Guzzi, een gerestaureerde Jawa en een Triumph caféracer in prima staat te zien. Misschien dat er dan ook meer stationaire motoren te zien zijn; nu was er maar één. Zondag houdt de vereniging Vrien den van het Paard een gezelligheids- rit, die wordt afgesloten met een grote barbecue. Bezittingen van aanspanningen en ruiters kunnen zich voor de rit opgeven bij I. de Wit-Roeper, telefoon (02226) 357. Opgave is mogelijk tot vrijdag. Armoedig geklede figuren zitten som ber aan verveloze tafeltjes, een glas bier of jenever binnen handbereik. Een dron ken matroos slaapt zijn roes uit in de ar men van een opzichtig uitgevoerde da me. Achter de tap van het café, dat bete re tijden gekend moet hebben, slaat een opzichtig geblondeerde vrouw lusteloos wat schuim van een pilsje. We z in de jaren dertig, de tijd van cri: kloosheid en opstanden tegen s laging, de tijd van „Ciske de avonturen van het misdeelde s chie werden vijfentwintig jaar gej eens verfilmd door Wolfgang die het verhaal naar de jaren vijfe plaatste. Regisseur Guido Pieten- het bekende boek van Piet Bakker'" splinternieuwe filmversie (met h len voor Peter Faber, Herman va Willeke van Ammelrooy, Willem Linda van Dijk en de jeugdige Di Munk) zijn oorspronkelijke décot, gegeven. Juist die roerige acht* van de jaren dertig met zijn ontf en zijn explosieve sfeer was votfl seur Guido Pieterseen reden omf een nieuw filmjasje te steken, uit die tijd heeft verrassend veel d komst met het heden. „Nu erj^ meer mensen afhankelijk zijn uitkering, wilde ik een film maki iemand die knokt voor zijn toekoij zich ontworstelt aan de malaisé de Rat biedt voor iedereen welo ningspunten, maar blijft toch op ge afstand. Het is gewoon een warm verhaal over echte mense Ciske de Rat is te zien van doi t/m dinsdag 20.00 uur en zone dag, aanvang 14.30 uur. Op het barbecueveld stonden dertien trekkers opgesteld. Zaterdag deed ponyclub De Klep pertjes mee aan de jaarlijkse kring wedstrijden in Westwoud. De volgende ruiters zijn in de rubriek Springen bevorderd naar een hogere klasse: Jacqueline Schoorl, Anneke ele ven en Elsbeth de Lugt. Bij de rubriek dressuur werden Caro- lien Agter en Marit de Porto bevorderd. Overige uitslagen: Jacobien de Wit, Isabel, 123 punten, 63 prijs 1 winstpunt; Elsbeth de Lugt, Juliëtte, 111 punten; Eli za Schuyl, Hans, 114 punten; Jeanette Welby, Jacko, 117 punten; Inge Keijser, King, 116 punten; Dedé Kikkert, Daan, 118 punten; Irma de Boer, Ynske, 111 punten; Thirza Weel, Jonas, 110 punten; Annie Dijkshoorn, Heidy, 116 punten; Anneke Cleven, Loes, 111 punten; Eve lien Eelman, Lindy, 1212 punten, 4e prijs 1 winstpunt; Frauwke de Weijer, Moon light, 120 punten, 5e prijs 1 winstpunt; Tineke Kossen, Martin, 104 punten; An- nemiek van IJsseldijk, Hypes, 104 pun ten; Corien Duin, Sophia, 117 punten; Hannita de Wit, Tavartz, 99 punten; Ca rina lepenburg, Paradise, 110 punten; Magda de Boer, Goodwill, 115 punten; Marieke Dros, Lucky, 121 punten, 1 winstpunt; Chloë Weel, Jonas, 113 pun ten; Martina Jimmink, Sandy, 113 pun ten; Andrea Keijser, Duke, 122 punten, 1 winstpunt; Narieke van de Blaak, Polly, 117 punten; Bea Timmer, Myra, 108 pun ten; Mariëlle Beers, Pascal, 112 punten. Uitslagen springen: Corrien Sophia, foutloos, voldoende, 2e winstpunten; Anneke Cleven, foutloos, voldoende, 2 winstpunt beth de Lugt, Juliëtte, foutloc doende, 5de prijs, 2 winstpunten, ke Dros, Lucky, foutloos, vol< 10de prijs, 2 winstpunten; Ma: Boer, Goodwill, foutloos, voldoi winstpunten; Carina lepenburg, se, 3 fout, voldoende, 1 winstpu Een 22-jarige Duitse toerist terdag aangifte van diefstal. Vanl periaal van zijn bij paal 21 gepat auto waren diverse surfbenodigir gehaald: een mast, twee mast( twee mastverlengstukken en drie staartvinnen, totaal ter waarc f660 De competitie-indeling voor gende voetbalseizoen van S.V. bekend gemaakt. Het eerste zal zomer moeten aantreden tege maarse Boys, Geel-Zwart, Go- Helder, Hollandia T., HRC, Boys, Schagen, DRC, VZV en gerwaard. Nieuw zijn Go-AheL Schagen, die gepromoveerd zijn^ derde klasse.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1984 | | pagina 6