Slechts één in staat om raadhuis te loodgieter dak van repareren? Aufstand der Georgier woensdag „Ik breng de overtocht door op het fietsendek-toilet' Opstand in het Duits Sondermeidung Texel Tv-concert begint half uur eerder Uit het verkeer Vechtpartij in De Koog ,,Once upon a time..." Nieuw café in Kantoorstraat Enquete over bootverbinding onder ouderen Meisjes lastig val en vechten Omstreden garag via artikel 19 PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 24 Het aankoop- en aanbestedings beleid van de gemeente is weer in discussie. Deze keer gaat het om de vraag in hoeverre het college de be voegdheid heeft om bepaalde werk zaamheden als „specifiek" of „spe cialistisch" aan te merken. Die kwa lificatie betekent volgens de nota Aankoopbeleid namelijk dat in zo'n geval direct met één bedrijf dat in staat wordt geacht het werk vak kundig uit te voeren, zaken worden gedaan, dus zonder een tweede be drijf om prijsopgaaf te vragen. Over het algemeen kunnen B en W wel onderschrijven dat bij het geven van opdrachten meerdere bedrijven moeten worden uitgenodigd prijsopgaaf te doen. Als gevolg van de concurrentie druk is men dan het voordeligst uit. An ders ligt het bij werk dat bijzondere tech nische voorzieningen of bijzonder speci alistisch vakmanschap vraagt. In het be lang van de kwaliteit van het werk willen B en W dat direct gunnen aan een be drijf dat naar het oordeel van gemeente werken daartoe in staat is. De gemeen teraad is met deze uitzondering op de re gel akkoord gegaan maar enkele raadsle den lijken daar nu spijt van te hebben naar aanleiding van een concreet geval. De enige Dat geval betreft het plan van het col lege om het raadhuis van nieuwe dakbe dekking te voorzien. Niemand twijfelt er- Het concert van de popgroepen Normaal en Vandenberg dat van avond bij paal 18 wordt gegeven en door Veronica wordt gefilmd begint een half uur eerder dan aanvankelijk de bedoeling was. Het optreden van Vandenberg start om 19.00 uur en Normaal treedt aan om 21.15 uur. De show is afgelopen om 22.45 uur, waarna de artiesten met „De Dageraad" van Oudeschild naar Den Helder worden gebracht. Met behulp van een shovel zijn gisteren de trucks met apparatuur en podiumonderdelen het strand opgetrok ken. 's Avonds was het immense podi um klaar. Voor het concert wordt vana vond dertig man professionele bewaking ingezet. Zoals bekend is de toegang gratis. aan dat dit nodig is. Het dak lekt en er moet hoognodig wat gebeuren. Twee jaar geleden werd een betrekkelijk goed kope noodvoorziening getroffen omdat er sprake van was dat het raadhuis zou worden uitgebreid door er een verdie ping op te zetten. Die plannen zijn ech ter in de ijskast gezet en het dak moet nu afdoende worden gedicht wat neerkomt op volledige vervanging van de dakbe dekking met bijkomend werk zoals het slopen en weer installeren van de bliksemafleider. Alles met elkaar, zo heeft gemeentewerken in overleg met een Texels loodgietersbedrijf bepaald, zal het f107.600,— kosten. Mede als ge volg van ervaringen in het verleden vin den B en W het vervangen van de dak bedekking een specialistisch karwei dat alleen door dat ene loodgietersbedrijf kan worden gedaan. Van een ander zal dus geen prijs worden gevraagd. Wat is specifiek? In de vergadering van de raadscom missie voor financieel, economisch en technisch beleid riep dat weerstand op bij Paul Kikkert van Texels Belang en Gerbrand Poster van de VVD. Kikkert: „Wie maakt uit wat specifiek is? Er zijn wel vijf of zes bedrijven op Texel die dit werk kunnen doen. U moet er minstens twee om prijsopgaaf vragen. U bent dan veel goedkoper uit. Wie het werk het liefste doet, zal het laagst in schrijven en desnoods voor kostprijs werken." Technisch ambtenaar Piet Plug bena drukte dat maar één bedrijf op Texel voor dit werk geschikt is en vond dat de commissieleden er vertrouwen in moe ten hebben dat de mensen van gemeen tewerken dat best kunnen uitmaken. „We hebben de bedrijven die voor der gelijk werk in aanmerking zouden kun nen komen op een rijtje gezet en er tel kens eén geschrapt als we meenden dat deze het om één of andere reden niet zou moeten uitvoeren. Er bleef er maar één over." Ook commissievoorzitter Klaas Baren- dregt drong er krachtig op aan vertrou wen te hebben in deze selectie in het be lang van de kwaliteit van het werk. Hij herinnerde eraan dat het college in deze handelt conform de door de raad aan vaarde nota aankoopbeleid, waarin is bepaald dat bij specialistisch werk kan worden afgeweken van de plicht om meerdere bedrijven om prijsopgaaf te vragen. Het gevraagde vertrouwen bleek- ech- Dick van Reeuwijk ter niet bij alle commissieleden aanwe zig. De voorzitter was bij het verdedigen van zijn voorstel zeer gehandicapt om dat hij een rel zou ontketenen als hij in het openbaar zou uitleggen waarom an dere bedrijven ongeschikt voor het kar wei worden geacht. Er rees echter ook twijfel over de vraag of de bepaling dat B en W in speciale gevallen met slechts één bedrijf onderhandelen wel echt in de nota aankoopbeleid staat. In het exem plaar van de nota dat Gerbrand Poster bij zich had („Ik houd dat ding altijd bij de hand") stond het niet, maar het is mogelijk dat het in de uiteindelijk door de raad goedgekeurde versie wél staat. (Bij controle de volgende dag bleek dat inderdaad het geval te zijn. In de door de raad goedgekeurde nota staat dat B en W in uitzonderingsgevallen „daar waar de kwaliteit van het werk niet anders mogelijk maakt" direct met één bedrijf in zee mogen gaan. Red.) Peter Bakker (PSP) en Ate Rienstra (CDA) gingen wel akkoord met het B en W-voorstel. Eerstgenoemde meende dat het alleen maar kostbaarder zal worden als alsnog een tweede bedrijf bij de zaak wordt betrokken en Rienstra had er ook vertrouwen in dat gemeentewerken een juiste keus had gemaakt, als die keus tenminste uitsluitend was gebaseerd op de deskundigheid van het betreffende bedrijf en geen andere voorkeuren een rol hadden gespeeld. De noodzaak van het aanbrengen van nieuwe dakbedekking werd door nie mand betwijfeld en alle commissieleden accepteerden ook dat door dit werk het uitbreiden van het raadhuis met een ex tra verdieping voorlopig van de baan is. Geen ambtelijke parkeerplaatsen Akkoord ging de commissie met de bestrating (ten koste van f6750,— van de achterzijde van het raadhuis. Een van de voordelen is dat dan de auto met de hoogwerker hier kan worden neergezet zodat het huishoudelijk perso neel de ramen van het raadhuis kan was sen. Tot voor kort gebeurde dat met een niet mobiele hoogwerker die geen ver harde stfaat nodig had. Met dat ding is echter een ongeluk gebeurd. Toen hij op een hoge stand stond (ca. zeven meter) schoot een borgpen los, waardoor de hele installatie omviel. Voor Daan Koop man die ermee aan het werk was, liep het goed af. Want hij wist zich aan een zonnescherm vast te klampen en werd via een der ramen van de hoogste ver dieping naar binnen gelaten. De 15 jaar oude hoogwerker was echter total loss en zal niet worden vervangen omdat het veel voordeliger is voor dit werk voor taan de gemeentelijke hoogwerkerauto te gebruiken. Die heeft echter wel een verharde straat nodig. Ate Rienstra stel de aan zijn instemming de voorwaarde dat het nu te plaveien gedeelte van het park niet mag worden gebruikt om par keerplaatsen voor ambtenarenauto's te creëeren. Hij kreeg de verzekering dat dit niet zal gebeuren. Van het idee om spe ciaal voor ambtenaren in het park par keerplaatsen te maken, is afgestapt. Zaterdag zag de politie een auto op de Redoute rijden die flink „stuiterde". Bij aanhouding bleken de schokbrekers niet in orde te zijn en de auto had een slechte rem. De wagen, eigendom van een 19-jarige jongen uit Amersfoort, werd voor technisch onderzoek uit het verkeer genomen. Zondag werden twee jongens van 17 en 16 jaar aangehouden omdat ze met zeer hoge snelheid op een brommer op de Pontweg reden. De voertuigen van de jongens uit Koog aan de Zaan waren opgevoerd en werden van de weg gehaald. Een 24-jarige inwoner van Zoeterwou- de mocht zaterdag zijn auto bij het poli tiebureau inleveren omdat in zijn wagen nergens een chassisnummer was te vin den. Bovendien had de toerist een on leesbaar rijbewijs bij zich. Auto en rijbe wijs werden in beslag genomen voor na der onderzoek. Een 17-jarige Texelaar reed zondag op een opgevoerde brommer. Zijn vervoer middel werd door de politie van de weg gehaald en de eigenaar kreeg een proces verbaal. Een 20-jarige Duitse jongen deed aan gifte bij de politie van mishandeling. Vol gens eigen zeggen was hij vrijdagnacht door twintig jongens te grazen geno men. De jongen had gevochten met en kele Hollanders en de groep toeristen nam na het uitdelen van diverse klappen zijn rijbewijs, paspoort, 200 DM en f50,— mee. Sergio Leone gaf de Western een nieuw gezicht schreef een criticus. Niets .is minder waar. Perfecte timing, authen tieke enscensering en enorm vakman schap tillen dit eenvoudige verhaal ver boven de middelmaat uit. Revolvervirtu oos Frank (Henry Fonda) die altijd aan de verkeerde kant van de wet opereert, is door een spoorwegmaatschappij in dienst genomen om „obstakels" waar onder levende, op te ruimen. Waar Frank ook gaat, hoort men de lugubere indringende klanken van een mondor gel, bespeeld door Harmonica (Charles Bronson) de mysterieuze Mexicaan die Frank volgt als de schaduw des doods. Cheyenne, de roekeloze bendeleider, ten onrechte verdacht van een aantal moor den, heeft ook en gegronde reden Frank niet te mogen. de muziek van Ennio Moricone. upon a time in the West" is tez woensdagwestern in City, 20.00 uur. De gebroeders Huizïnga, naars van café 't Tesselaartj Fm, restaurant De Smulpot, moge* ca£ het gemeentebestuur een ni horecagelegenheid bouwen i :e hun huidige bedrijf dat uitkor de Kantoorstraat 4. «ck aan nette liet De grond achter het huidige bestemd als „tuinen en erven"' bijgebouwen mogen komen. Het plan van Huizinga betreft echti ,r0 groot pand en dat valt in de cat hoofdgebouw. Die hoofdfunctie yn{ strijd met het oude bestemmingsp frg ook wat betreft het nieuwe on; bestemmingsplan Den Burg-ce ,ze voldoet het bouwplan niet aa^e bestemming „detailhandel en die: lening". De Kantoorstraat is echti gebied met wijzigingsbevoegdhe andere bestemmingen. Die bevoe; m is niet aan normen gebonden., En datzelfde geldt voor Jill (Claudia zien vee| horecabedrijven in dit Den Burg bij elkaar staan (de naam me #1 „Als ik met de Molengat over vaar blijf ik vanwege de hoge trappen op het fietsendek. Daar is het echter erg tochtig en dan ga ik gewoon de hele reis op het toilet zitten" is één van de opmerkingen die een oudere Texelaar maakte in een enquete over de Texelse bejaarden en de bootverbinding. Een enquete die is opgesteld en uitgevoerd door Nel Vermeulen en Nico Nagte- gaal van de Stichting Welzijn voor Ouderen. Dat gebeurde naar aanleiding van klachten van bejaarden over het Teso-vervoer. „We discussieerden wel onderling over die klachten maar we wilden nu eens kijken in hoeverre Texelse bejaarden werkelijk kampen met problemen op de boot", aldus Nico Nagtegaal, die het enquete-plan besprak met Bob Bakker, president commissaris van Teso en de Rijkswaterstaatdirectie in Haarlem. Uitgeverij Het Open Boek heeft een Duitse vertaling van het boekje Son dermeidung Texel Opstand der Georgiörs" op de markt gebracht. Volgens uitgever Theo Timmer bestaat er onder de Duitse toeristen een grote be hoefte aan een beknopt overzicht met informatie over de Russenoorlog. Tragedie op Texel" is eens in het Duits uitgegeven maar die oplage is al ge ruime tijd uitverkocht, Aufstand der Geogier"is netzo dik als de Hollandse uitgave en dat mag een bijzonderheid genoemd worden want de tekst is niet ingekrompen. Doorgaans nemen Duitse vertalingen veel meer ruimte in beslag a/s men zo exact mogelijk de oorspronkelijke Hollandse tekstop bouw wil aanhouden. Timmer heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om de opmaak van het boekje in positieve zin te vereenvoudigen, waardoor de pagina's overzichtelijker zijn geworden. „Opstand der Georgiër" werd vertaald door het duo Klaus Brass en Christian Schmidt. Zij zijn met de be kende Duitse grundlichkeit te werk gegaan. „Aufstand der Georgier" kost f16,95. Beide instanties bleken geïnteresseerd ïn de uitkomsten en op verzoek van Bak ker werden twee vragen aan de enquete toegevoegd. 110 personen van 65 jaar en ouder werden ondervraagd en dat lever de 84 ingevulde enquêteformulieren op omdat echtparen één vragenlijst invul den. Globaal hebben Nagtegaal en Ver meulen geconsteteerd dat weinig oude ren een auto hebben, relatief veel van de boot gebruik maken en vaak niet in staat zijn de overtocht in de buffetruimte door te brengen. Texel heeft ruim 1600 inwoners van 65 jaar en ouder en bijna 6,5% van deze groep is dus ondervraagd. De enquê teurs deden een willekeurige greep uit het potentieel en bezochten ouderen in bejaardenwoningen in Oosterend, Den Burg, Oudeschild en De Cocksdorp. Be woners van verzorgingstehuizen werden niet ondervraagd. Mede-aanleiding tot de enquete was de discussie óver het aanbrengen van speciale voorzieningen voor bejaarden en invaliden in de fuik of op de boot. „Die discussie willen we met cijfermate riaal minder emotioneel maken", aldus Nagtegaal. Veel eerder was al een brief verzonden aan Teso met een opsom ming van „boot-knelpunten" voor ou deren. „Op die brief, ondertekend door tal van organisaties die met bejaarden- werk te maken hebben, is helaas nooit door Teso gereageerd." Nu wordt ge hoopt dat het cijfermateriaal wel een klankbord zal vinden bij de ver voersmaatschappij en bij Rijkswaterstaat. Autobezit Allereerst is gekeken hoeveel van de geenqueteerden een auto hebben. Dat is 26,2%. Dit percentage is onder te ver delen in tien echtparen, zes alleenstaan de mannen en 6 alleenstaande vrouwen die over een eigen auto beschikken. Als men deze getallen weer toetst aan het totaal aantal ondervraagden dan heeft 38,5% van de oudere echtparen, 35,3% van de alleenstaande mannen en 14,6% van de alleenstaande vrouwen een auto. Dat laatste percentage is zo laag omdat er van de 84 formulieren 41 van al leenstaande vrouwen waren. Type boot Aan de autobezitters is gevraagd waar ze tijdens de overtocht verblijven. De helft van hen blijft altijd in de auto op het autodek, twee gaan altijd naar de salon en 8 autobezitters laten het van de boot afhangen of ze de auto verlaten. Als het de Texelstroom of Marsdiep betreft gaat men doorgaans naar de salon en bij de Molengat blijft men meestal in de auto. Ook is gevraagd waarom de autobezit ters beneden blijven en de antwoorden varieerden van „de overtocht is kort en ik ga nooit naar boven" tot „we kunnen niet of moeilijk trappen lopen en de sa lon is tochtig". Aan ouderen die niet met de eigen auto overvaren is ook gevraagd waar ze verblijven. Van de 64 blijven er 28 altijd op het autodek, 13 op het fiet sendek, 16 afwisselend in de salon of op fietsendek (hangt weer af van welke boot) en even veel gaan altijd naar de sa lon. De 28 niet-autobezitters die toch op het autodek blijven zijn doorgaans oude ren die door familie of taxi worden ver voerd. Van de ondervraagden verblijft dus ongeveer een derde op het fietsen dek. S?echts 0,9% verkiest de salon, voorzover er iets te kiezen valt in ver band met de eigen mobiliteit. Ziekenhuis Belangrijk is natuurlijk de vraag hoe vaak deze groep van een Teso-boot ge bruik maakt. Die vraag werd op verzoek van Teso in de enquete opgenomen en uit de niet al tijd zo exacte antwoorden („regelmatig" of „weinig") blijkt dat ruim 50% vijf tot tien keer per jaar met de boot over gaat. 8,4% gaat tien tot vijftien keer per jaar, ruim 10% vijftien tot twintig keer, bijna Cardinale) de aantrekkelijke weduwe, wier man door Frank werd gedood. Tus- t00rBtraa^ kan nümet recht~Kro« sen deze vier mensen ontspint zich de worden Red.) heeft het gerr", fascinerende dynamische en dramati- bestuur er geen bezwaar tegen sche actie, die een superbe climax krijgt de open piek schuin tegenOÏ in het duel tussen Frank en Harmonica, schouwburgzaal van hotel Het geheel is omlijst door de schitteren- boom een café bijkomt. De gemeenteraad zal een voo dingsbesluit moeten nemen om ee kei 19 procedure voor dit bouwpl gang te zetten Dinsdagnacht werden twee lastig gevallen door acht jongens gebeurde in de Dorpsstraat in Del Twee omstanders, een jong stel uil nik, bood de meisjes aan met herm lopen. Dat pikte het achttal niet jongen kreeg enkele vuistslagen gezicht waarbij hij zijn bril verloor, is waarschijnlijk door één van de jassen meegenomen. De heer A. Kiewiet, Plevier? 31 in De Koog mag van het gerr tebestuur aan de oostkant var woonhuis een garage van negei vierkante meter bouwen. De bi vergunning wil het college ver! via een artikel 19 procedure w! eventuele bezwaren van „zwaar zullen wegen". Het bouwplan van Kiewiet is t>' den. In 1982 vroeg Kiewiet in pri medewerking voor zijn bouwpla toen was het college negatief. Zijn was in strijd met het bestemming dat maar één bijgebouw bij een vu toestaat. Kiewiet heeft al een ba van 15 m2 aan de westkant van zi; ning. Het college wees toen ooke tikel 19 procedure af omdat'hetin was met „de intentie van open b wing in de Plevierstraat.' Bij nieuwe bestemmingsplannen het college echter uit van een uni' regeling voor bijgebouwen met maximale oppervlakte van 35 m: tueel in samenhang met de grootti de grond. Het maximum aantal is dan twe rages of bergingen. Volgens het au lijk advies betekent deze uniforme ling niet dat de plaatskeuze vrij is en uit die optiek adviseerde de afc ruimtelijke ordening negatief ove bouwaanvraag. „Voor de Pleviei? .vorm de in het bestemmingspla' plande open bebouwing duidelijk een met het open karakter van galowbebouwing. Als medewe wordt verleend aan de bouw van garage ontstaat een beeld dat mee gestolen bebouwing te maken Dat is een sluipend proces van bouwen", meenden de adviseurs, het college wil in het kader van ds forme regeling toch pogen via een 19 procedure de garage verwezenlijken 5% twintig tot vijfentwintig keer en ook bijna 5% gaat vijfentwintig keer tot der tig keer per jaar over. Nagtegaal noemt dit percentage hoog en verklaart dat dit door veelvuldig bezoek aan familie op de vaste wal en ziekenhuisbezoek. „Vorig jaar verbleven ongeveer 800 Texelaars in het Gemini ziekenhuis. Ik neem aan dat een belangrijk deel hiervan bejaard was." Boot-bus Nagtegaal en Vermeulen vroegen ook naar de boot-bus verbinding op bei de haventerreinen. Vijftien ondervraag den antwoordden dat de bus te ver van de boot afstaat. Vijftien anderen klaag den over de hoge trappen van de fuik en een aantal bejaarden wil graag meer be schutting tegen de wind. Uit de opmer kingen die men zelf op het enquêtefor mulier mocht maken blijkt dat er nog an dere factoren meespelen, waardoor een bootreis voor ouderen als minder prettig wordt ervaren. Niet alleen de veertarie- ven („De boot wordt te duur, we gaan nu veel minder") zijn een bron van erger nis, ook de dienstverlening wordt gehekeld. Stank Sommige ondervraagden zeggen in Den Helder aan de verkeerde kant de boot te verlaten om zo makkelijker en sneller bij de bus te komen (via de kaart verkoop) maar dan wordt geweigerd het afsluithek in de kaartverkoopruimte te openen. Anderen gaan gebukt onder de angst de bus niet te halen en ook wordt gesproken over de kou en herrie op het fietsen- of autodek. „Liever de stank en die herrie dan die trappen" is zo'n op merking. Eén oudere geeft het Teso- bestuur het advies zelf eens een week met koffers en stok met de boot over te gaan. „Ik wil wel eens zien wat er dan gebeurt." Uiteraard hoopt de Stichting Welzijn voor Ouderen dat de enqueteuitslag een duw in de richting zal zijn van aanpassin gen in de fuik of op de boot ten gunste van ouderen en invaliden. „Er moet iets komen. Dat mag van mij een lift of een gemakkelijk toegankelijke roltrap zijn die niet snel draait en niet zo steil is", aldus Nico Nagtegaal. De enquete-uitkomsten worden deze week aan het Teso-bestuur overhandigd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1984 | | pagina 2