Slechts één
in staat om
raadhuis te
loodgieter
dak van
repareren?
Aufstand
der Georgier
woensdag
„Ik breng de overtocht door
op het fietsendek-toilet'
Opstand in het Duits
Sondermeidung Texel
Tv-concert begint
half uur eerder
Uit het verkeer
Vechtpartij in
De Koog
,,Once upon a time..."
Nieuw café in
Kantoorstraat
Enquete over bootverbinding onder ouderen
Meisjes lastig val
en vechten
Omstreden garag
via artikel 19
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
DINSDAG 24
Het aankoop- en aanbestedings
beleid van de gemeente is weer in
discussie. Deze keer gaat het om de
vraag in hoeverre het college de be
voegdheid heeft om bepaalde werk
zaamheden als „specifiek" of „spe
cialistisch" aan te merken. Die kwa
lificatie betekent volgens de nota
Aankoopbeleid namelijk dat in zo'n
geval direct met één bedrijf dat in
staat wordt geacht het werk vak
kundig uit te voeren, zaken worden
gedaan, dus zonder een tweede be
drijf om prijsopgaaf te vragen.
Over het algemeen kunnen B en W
wel onderschrijven dat bij het geven van
opdrachten meerdere bedrijven moeten
worden uitgenodigd prijsopgaaf te
doen. Als gevolg van de concurrentie
druk is men dan het voordeligst uit. An
ders ligt het bij werk dat bijzondere tech
nische voorzieningen of bijzonder speci
alistisch vakmanschap vraagt. In het be
lang van de kwaliteit van het werk willen
B en W dat direct gunnen aan een be
drijf dat naar het oordeel van gemeente
werken daartoe in staat is. De gemeen
teraad is met deze uitzondering op de re
gel akkoord gegaan maar enkele raadsle
den lijken daar nu spijt van te hebben
naar aanleiding van een concreet geval.
De enige
Dat geval betreft het plan van het col
lege om het raadhuis van nieuwe dakbe
dekking te voorzien. Niemand twijfelt er-
Het concert van de popgroepen
Normaal en Vandenberg dat van
avond bij paal 18 wordt gegeven en
door Veronica wordt gefilmd begint
een half uur eerder dan aanvankelijk
de bedoeling was. Het optreden van
Vandenberg start om 19.00 uur en
Normaal treedt aan om 21.15 uur.
De show is afgelopen om 22.45 uur,
waarna de artiesten met „De Dageraad"
van Oudeschild naar Den Helder worden
gebracht. Met behulp van een shovel
zijn gisteren de trucks met apparatuur en
podiumonderdelen het strand opgetrok
ken. 's Avonds was het immense podi
um klaar. Voor het concert wordt vana
vond dertig man professionele bewaking
ingezet. Zoals bekend is de toegang
gratis.
aan dat dit nodig is. Het dak lekt en er
moet hoognodig wat gebeuren. Twee
jaar geleden werd een betrekkelijk goed
kope noodvoorziening getroffen omdat
er sprake van was dat het raadhuis zou
worden uitgebreid door er een verdie
ping op te zetten. Die plannen zijn ech
ter in de ijskast gezet en het dak moet nu
afdoende worden gedicht wat neerkomt
op volledige vervanging van de dakbe
dekking met bijkomend werk zoals het
slopen en weer installeren van de
bliksemafleider. Alles met elkaar, zo
heeft gemeentewerken in overleg met
een Texels loodgietersbedrijf bepaald,
zal het f107.600,— kosten. Mede als ge
volg van ervaringen in het verleden vin
den B en W het vervangen van de dak
bedekking een specialistisch karwei dat
alleen door dat ene loodgietersbedrijf
kan worden gedaan. Van een ander zal
dus geen prijs worden gevraagd.
Wat is specifiek?
In de vergadering van de raadscom
missie voor financieel, economisch en
technisch beleid riep dat weerstand op
bij Paul Kikkert van Texels Belang en
Gerbrand Poster van de VVD.
Kikkert: „Wie maakt uit wat specifiek
is? Er zijn wel vijf of zes bedrijven op
Texel die dit werk kunnen doen. U moet
er minstens twee om prijsopgaaf vragen.
U bent dan veel goedkoper uit. Wie het
werk het liefste doet, zal het laagst in
schrijven en desnoods voor kostprijs
werken."
Technisch ambtenaar Piet Plug bena
drukte dat maar één bedrijf op Texel
voor dit werk geschikt is en vond dat de
commissieleden er vertrouwen in moe
ten hebben dat de mensen van gemeen
tewerken dat best kunnen uitmaken.
„We hebben de bedrijven die voor der
gelijk werk in aanmerking zouden kun
nen komen op een rijtje gezet en er tel
kens eén geschrapt als we meenden dat
deze het om één of andere reden niet
zou moeten uitvoeren. Er bleef er maar
één over."
Ook commissievoorzitter Klaas Baren-
dregt drong er krachtig op aan vertrou
wen te hebben in deze selectie in het be
lang van de kwaliteit van het werk. Hij
herinnerde eraan dat het college in deze
handelt conform de door de raad aan
vaarde nota aankoopbeleid, waarin is
bepaald dat bij specialistisch werk kan
worden afgeweken van de plicht om
meerdere bedrijven om prijsopgaaf te
vragen.
Het gevraagde vertrouwen bleek- ech-
Dick van Reeuwijk
ter niet bij alle commissieleden aanwe
zig. De voorzitter was bij het verdedigen
van zijn voorstel zeer gehandicapt om
dat hij een rel zou ontketenen als hij in
het openbaar zou uitleggen waarom an
dere bedrijven ongeschikt voor het kar
wei worden geacht. Er rees echter ook
twijfel over de vraag of de bepaling dat
B en W in speciale gevallen met slechts
één bedrijf onderhandelen wel echt in de
nota aankoopbeleid staat. In het exem
plaar van de nota dat Gerbrand Poster
bij zich had („Ik houd dat ding altijd bij
de hand") stond het niet, maar het is
mogelijk dat het in de uiteindelijk door
de raad goedgekeurde versie wél staat.
(Bij controle de volgende dag bleek dat
inderdaad het geval te zijn. In de door de
raad goedgekeurde nota staat dat B en
W in uitzonderingsgevallen „daar waar
de kwaliteit van het werk niet anders
mogelijk maakt" direct met één bedrijf in
zee mogen gaan. Red.)
Peter Bakker (PSP) en Ate Rienstra
(CDA) gingen wel akkoord met het B en
W-voorstel. Eerstgenoemde meende dat
het alleen maar kostbaarder zal worden
als alsnog een tweede bedrijf bij de zaak
wordt betrokken en Rienstra had er ook
vertrouwen in dat gemeentewerken een
juiste keus had gemaakt, als die keus
tenminste uitsluitend was gebaseerd op
de deskundigheid van het betreffende
bedrijf en geen andere voorkeuren een
rol hadden gespeeld.
De noodzaak van het aanbrengen van
nieuwe dakbedekking werd door nie
mand betwijfeld en alle commissieleden
accepteerden ook dat door dit werk het
uitbreiden van het raadhuis met een ex
tra verdieping voorlopig van de baan is.
Geen ambtelijke parkeerplaatsen
Akkoord ging de commissie met de
bestrating (ten koste van f6750,— van
de achterzijde van het raadhuis.
Een van de voordelen is dat dan de auto
met de hoogwerker hier kan worden
neergezet zodat het huishoudelijk perso
neel de ramen van het raadhuis kan was
sen. Tot voor kort gebeurde dat met een
niet mobiele hoogwerker die geen ver
harde stfaat nodig had. Met dat ding is
echter een ongeluk gebeurd. Toen hij op
een hoge stand stond (ca. zeven meter)
schoot een borgpen los, waardoor de
hele installatie omviel. Voor Daan Koop
man die ermee aan het werk was, liep
het goed af. Want hij wist zich aan een
zonnescherm vast te klampen en werd
via een der ramen van de hoogste ver
dieping naar binnen gelaten. De 15 jaar
oude hoogwerker was echter total loss
en zal niet worden vervangen omdat het
veel voordeliger is voor dit werk voor
taan de gemeentelijke hoogwerkerauto
te gebruiken. Die heeft echter wel een
verharde straat nodig. Ate Rienstra stel
de aan zijn instemming de voorwaarde
dat het nu te plaveien gedeelte van het
park niet mag worden gebruikt om par
keerplaatsen voor ambtenarenauto's te
creëeren. Hij kreeg de verzekering dat dit
niet zal gebeuren. Van het idee om spe
ciaal voor ambtenaren in het park par
keerplaatsen te maken, is afgestapt.
Zaterdag zag de politie een auto op de
Redoute rijden die flink „stuiterde". Bij
aanhouding bleken de schokbrekers niet
in orde te zijn en de auto had een slechte
rem. De wagen, eigendom van een
19-jarige jongen uit Amersfoort, werd
voor technisch onderzoek uit het verkeer
genomen.
Zondag werden twee jongens van 17
en 16 jaar aangehouden omdat ze met
zeer hoge snelheid op een brommer op
de Pontweg reden. De voertuigen van
de jongens uit Koog aan de Zaan waren
opgevoerd en werden van de weg
gehaald.
Een 24-jarige inwoner van Zoeterwou-
de mocht zaterdag zijn auto bij het poli
tiebureau inleveren omdat in zijn wagen
nergens een chassisnummer was te vin
den. Bovendien had de toerist een on
leesbaar rijbewijs bij zich. Auto en rijbe
wijs werden in beslag genomen voor na
der onderzoek.
Een 17-jarige Texelaar reed zondag op
een opgevoerde brommer. Zijn vervoer
middel werd door de politie van de weg
gehaald en de eigenaar kreeg een proces
verbaal.
Een 20-jarige Duitse jongen deed aan
gifte bij de politie van mishandeling. Vol
gens eigen zeggen was hij vrijdagnacht
door twintig jongens te grazen geno
men. De jongen had gevochten met en
kele Hollanders en de groep toeristen
nam na het uitdelen van diverse klappen
zijn rijbewijs, paspoort, 200 DM en
f50,— mee.
Sergio Leone gaf de Western een
nieuw gezicht schreef een criticus. Niets
.is minder waar. Perfecte timing, authen
tieke enscensering en enorm vakman
schap tillen dit eenvoudige verhaal ver
boven de middelmaat uit. Revolvervirtu
oos Frank (Henry Fonda) die altijd aan
de verkeerde kant van de wet opereert,
is door een spoorwegmaatschappij in
dienst genomen om „obstakels" waar
onder levende, op te ruimen. Waar
Frank ook gaat, hoort men de lugubere
indringende klanken van een mondor
gel, bespeeld door Harmonica (Charles
Bronson) de mysterieuze Mexicaan die
Frank volgt als de schaduw des doods.
Cheyenne, de roekeloze bendeleider, ten
onrechte verdacht van een aantal moor
den, heeft ook en gegronde reden Frank
niet te mogen.
de muziek van Ennio Moricone.
upon a time in the West" is tez
woensdagwestern in City,
20.00 uur.
De gebroeders Huizïnga,
naars van café 't Tesselaartj Fm,
restaurant De Smulpot, moge* ca£
het gemeentebestuur een ni
horecagelegenheid bouwen i :e
hun huidige bedrijf dat uitkor
de Kantoorstraat 4.
«ck
aan
nette
liet
De grond achter het huidige
bestemd als „tuinen en erven"'
bijgebouwen mogen komen. Het
plan van Huizinga betreft echti ,r0
groot pand en dat valt in de cat
hoofdgebouw. Die hoofdfunctie yn{
strijd met het oude bestemmingsp frg
ook wat betreft het nieuwe on;
bestemmingsplan Den Burg-ce ,ze
voldoet het bouwplan niet aa^e
bestemming „detailhandel en die:
lening". De Kantoorstraat is echti
gebied met wijzigingsbevoegdhe
andere bestemmingen. Die bevoe; m
is niet aan normen gebonden.,
En datzelfde geldt voor Jill (Claudia zien vee| horecabedrijven in dit
Den Burg bij elkaar staan (de naam
me
#1
„Als ik met de Molengat over vaar blijf ik vanwege de hoge trappen op
het fietsendek. Daar is het echter erg tochtig en dan ga ik gewoon de hele
reis op het toilet zitten" is één van de opmerkingen die een oudere Texelaar
maakte in een enquete over de Texelse bejaarden en de bootverbinding. Een
enquete die is opgesteld en uitgevoerd door Nel Vermeulen en Nico Nagte-
gaal van de Stichting Welzijn voor Ouderen. Dat gebeurde naar aanleiding
van klachten van bejaarden over het Teso-vervoer. „We discussieerden wel
onderling over die klachten maar we wilden nu eens kijken in hoeverre
Texelse bejaarden werkelijk kampen met problemen op de boot", aldus Nico
Nagtegaal, die het enquete-plan besprak met Bob Bakker, president
commissaris van Teso en de Rijkswaterstaatdirectie in Haarlem.
Uitgeverij Het Open Boek heeft een Duitse vertaling van het boekje Son
dermeidung Texel Opstand der Georgiörs" op de markt gebracht. Volgens
uitgever Theo Timmer bestaat er onder de Duitse toeristen een grote be
hoefte aan een beknopt overzicht met informatie over de Russenoorlog.
Tragedie op Texel" is eens in het Duits uitgegeven maar die oplage is al ge
ruime tijd uitverkocht, Aufstand der Geogier"is netzo dik als de Hollandse
uitgave en dat mag een bijzonderheid genoemd worden want de tekst is niet
ingekrompen. Doorgaans nemen Duitse vertalingen veel meer ruimte in
beslag a/s men zo exact mogelijk de oorspronkelijke Hollandse tekstop
bouw wil aanhouden. Timmer heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt
om de opmaak van het boekje in positieve zin te vereenvoudigen, waardoor
de pagina's overzichtelijker zijn geworden. „Opstand der Georgiër" werd
vertaald door het duo Klaus Brass en Christian Schmidt. Zij zijn met de be
kende Duitse grundlichkeit te werk gegaan. „Aufstand der Georgier" kost
f16,95.
Beide instanties bleken geïnteresseerd
ïn de uitkomsten en op verzoek van Bak
ker werden twee vragen aan de enquete
toegevoegd. 110 personen van 65 jaar en
ouder werden ondervraagd en dat lever
de 84 ingevulde enquêteformulieren op
omdat echtparen één vragenlijst invul
den. Globaal hebben Nagtegaal en Ver
meulen geconsteteerd dat weinig oude
ren een auto hebben, relatief veel van de
boot gebruik maken en vaak niet in staat
zijn de overtocht in de buffetruimte door
te brengen.
Texel heeft ruim 1600 inwoners van 65
jaar en ouder en bijna 6,5% van deze
groep is dus ondervraagd. De enquê
teurs deden een willekeurige greep uit
het potentieel en bezochten ouderen in
bejaardenwoningen in Oosterend, Den
Burg, Oudeschild en De Cocksdorp. Be
woners van verzorgingstehuizen werden
niet ondervraagd.
Mede-aanleiding tot de enquete was
de discussie óver het aanbrengen van
speciale voorzieningen voor bejaarden
en invaliden in de fuik of op de boot.
„Die discussie willen we met cijfermate
riaal minder emotioneel maken", aldus
Nagtegaal. Veel eerder was al een brief
verzonden aan Teso met een opsom
ming van „boot-knelpunten" voor ou
deren. „Op die brief, ondertekend door
tal van organisaties die met bejaarden-
werk te maken hebben, is helaas nooit
door Teso gereageerd." Nu wordt ge
hoopt dat het cijfermateriaal wel een
klankbord zal vinden bij de ver
voersmaatschappij en bij
Rijkswaterstaat.
Autobezit
Allereerst is gekeken hoeveel van de
geenqueteerden een auto hebben. Dat
is 26,2%. Dit percentage is onder te ver
delen in tien echtparen, zes alleenstaan
de mannen en 6 alleenstaande vrouwen
die over een eigen auto beschikken. Als
men deze getallen weer toetst aan het
totaal aantal ondervraagden dan heeft
38,5% van de oudere echtparen, 35,3%
van de alleenstaande mannen en 14,6%
van de alleenstaande vrouwen een auto.
Dat laatste percentage is zo laag omdat
er van de 84 formulieren 41 van al
leenstaande vrouwen waren.
Type boot
Aan de autobezitters is gevraagd waar
ze tijdens de overtocht verblijven. De
helft van hen blijft altijd in de auto op het
autodek, twee gaan altijd naar de salon
en 8 autobezitters laten het van de boot
afhangen of ze de auto verlaten. Als het
de Texelstroom of Marsdiep betreft gaat
men doorgaans naar de salon en bij de
Molengat blijft men meestal in de auto.
Ook is gevraagd waarom de autobezit
ters beneden blijven en de antwoorden
varieerden van „de overtocht is kort en
ik ga nooit naar boven" tot „we kunnen
niet of moeilijk trappen lopen en de sa
lon is tochtig". Aan ouderen die niet met
de eigen auto overvaren is ook gevraagd
waar ze verblijven. Van de 64 blijven er
28 altijd op het autodek, 13 op het fiet
sendek, 16 afwisselend in de salon of op
fietsendek (hangt weer af van welke
boot) en even veel gaan altijd naar de sa
lon. De 28 niet-autobezitters die toch op
het autodek blijven zijn doorgaans oude
ren die door familie of taxi worden ver
voerd. Van de ondervraagden verblijft
dus ongeveer een derde op het fietsen
dek. S?echts 0,9% verkiest de salon,
voorzover er iets te kiezen valt in ver
band met de eigen mobiliteit.
Ziekenhuis
Belangrijk is natuurlijk de vraag hoe
vaak deze groep van een Teso-boot ge
bruik maakt.
Die vraag werd op verzoek van Teso in
de enquete opgenomen en uit de niet al
tijd zo exacte antwoorden („regelmatig"
of „weinig") blijkt dat ruim 50% vijf tot
tien keer per jaar met de boot over gaat.
8,4% gaat tien tot vijftien keer per jaar,
ruim 10% vijftien tot twintig keer, bijna
Cardinale) de aantrekkelijke weduwe,
wier man door Frank werd gedood. Tus- t00rBtraa^ kan nümet recht~Kro«
sen deze vier mensen ontspint zich de worden Red.) heeft het gerr",
fascinerende dynamische en dramati- bestuur er geen bezwaar tegen
sche actie, die een superbe climax krijgt de open piek schuin tegenOÏ
in het duel tussen Frank en Harmonica, schouwburgzaal van hotel
Het geheel is omlijst door de schitteren- boom een café bijkomt.
De gemeenteraad zal een voo
dingsbesluit moeten nemen om ee
kei 19 procedure voor dit bouwpl
gang te zetten
Dinsdagnacht werden twee
lastig gevallen door acht jongens
gebeurde in de Dorpsstraat in Del
Twee omstanders, een jong stel uil
nik, bood de meisjes aan met herm
lopen. Dat pikte het achttal niet
jongen kreeg enkele vuistslagen
gezicht waarbij hij zijn bril verloor,
is waarschijnlijk door één van de
jassen meegenomen.
De heer A. Kiewiet, Plevier?
31 in De Koog mag van het gerr
tebestuur aan de oostkant var
woonhuis een garage van negei
vierkante meter bouwen. De bi
vergunning wil het college ver!
via een artikel 19 procedure w!
eventuele bezwaren van
„zwaar zullen wegen".
Het bouwplan van Kiewiet is t>'
den. In 1982 vroeg Kiewiet in pri
medewerking voor zijn bouwpla
toen was het college negatief. Zijn
was in strijd met het bestemming
dat maar één bijgebouw bij een vu
toestaat. Kiewiet heeft al een ba
van 15 m2 aan de westkant van zi;
ning. Het college wees toen ooke
tikel 19 procedure af omdat'hetin
was met „de intentie van open b
wing in de Plevierstraat.'
Bij nieuwe bestemmingsplannen
het college echter uit van een uni'
regeling voor bijgebouwen met
maximale oppervlakte van 35 m:
tueel in samenhang met de grootti
de grond.
Het maximum aantal is dan twe
rages of bergingen. Volgens het au
lijk advies betekent deze uniforme
ling niet dat de plaatskeuze vrij is en
uit die optiek adviseerde de afc
ruimtelijke ordening negatief ove
bouwaanvraag. „Voor de Pleviei?
.vorm de in het bestemmingspla'
plande open bebouwing duidelijk
een met het open karakter van
galowbebouwing. Als medewe
wordt verleend aan de bouw van
garage ontstaat een beeld dat mee
gestolen bebouwing te maken
Dat is een sluipend proces van
bouwen", meenden de adviseurs,
het college wil in het kader van ds
forme regeling toch pogen via een
19 procedure de garage
verwezenlijken
5% twintig tot vijfentwintig keer en ook
bijna 5% gaat vijfentwintig keer tot der
tig keer per jaar over. Nagtegaal noemt
dit percentage hoog en verklaart dat dit
door veelvuldig bezoek aan familie op de
vaste wal en ziekenhuisbezoek. „Vorig
jaar verbleven ongeveer 800 Texelaars in
het Gemini ziekenhuis. Ik neem aan dat
een belangrijk deel hiervan bejaard was."
Boot-bus
Nagtegaal en Vermeulen vroegen
ook naar de boot-bus verbinding op bei
de haventerreinen. Vijftien ondervraag
den antwoordden dat de bus te ver van
de boot afstaat. Vijftien anderen klaag
den over de hoge trappen van de fuik en
een aantal bejaarden wil graag meer be
schutting tegen de wind. Uit de opmer
kingen die men zelf op het enquêtefor
mulier mocht maken blijkt dat er nog an
dere factoren meespelen, waardoor een
bootreis voor ouderen als minder prettig
wordt ervaren. Niet alleen de veertarie-
ven („De boot wordt te duur, we gaan
nu veel minder") zijn een bron van erger
nis, ook de dienstverlening wordt
gehekeld.
Stank
Sommige ondervraagden zeggen in
Den Helder aan de verkeerde kant de
boot te verlaten om zo makkelijker en
sneller bij de bus te komen (via de kaart
verkoop) maar dan wordt geweigerd het
afsluithek in de kaartverkoopruimte te
openen. Anderen gaan gebukt onder de
angst de bus niet te halen en ook wordt
gesproken over de kou en herrie op het
fietsen- of autodek. „Liever de stank en
die herrie dan die trappen" is zo'n op
merking. Eén oudere geeft het Teso-
bestuur het advies zelf eens een week
met koffers en stok met de boot over te
gaan. „Ik wil wel eens zien wat er dan
gebeurt."
Uiteraard hoopt de Stichting Welzijn
voor Ouderen dat de enqueteuitslag een
duw in de richting zal zijn van aanpassin
gen in de fuik of op de boot ten gunste
van ouderen en invaliden. „Er moet iets
komen. Dat mag van mij een lift of een
gemakkelijk toegankelijke roltrap zijn die
niet snel draait en niet zo steil is", aldus
Nico Nagtegaal. De enquete-uitkomsten
worden deze week aan het Teso-bestuur
overhandigd.