Kortingsactie leverde drie jeugdleden op Zweefvliegclub Texel: m De Lindeboom De Raadskelder ym Vrouwenadviescommissie kan voorschot op subsidie krijgen Auto in de sloot Diepe krassen op auto's VERVOLG VAN Zomerrecreatf m Hotel-Café-Restaurant Weekendmenu Café-Restaurant PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 27 JULI [AG NOG VIER GULDEN IN KAS De Texelse Vrouwen Adviescom missie voor de Woningbouw heeft nog slechts f4,66 in kas en heeft aan het college gevraagd hoe dat nu ver der moet omdat de commissie met een dergelijk miniem bedrag niet aan haar verplichtingen kan voldoen. ,,Voor het eigen werk (het adviseren over plaatselijke woningbouw en bestemmingsplannen) blijft ook niets over." Het gemeentebestuur heeft nu besloten dat de commissie een voor schot mag .vragen op de f600,— subsidie die dit jaar mogelijk~wordt uitgekeerd. De vrouwenadviescommissies zijn vertegenwoordigd in provinciale en lan delijke organen die zich bezig houden met ruimtelijke ordening zoals de Raad, van Advies voor de Ruimtelijke Orde ning. Tot 1982 kreeg de Texelse commis sie jaarlijks f1400,— subsidie van de ge meente maar dat bedrag is in juni vorig jaar door het college teruggebracht tot f400,—. Daar was de gemeenteraad het niet mee eens en uiteindelijk kwam er een jaarlijkse subsidie uit de bus van f600,—. Betaling van dat bedrag werd echter afhankelijk gesteld van het even tuele nadelige saldo van de commissie. De commissie had in 1982 en 1983 zo veel geld in kas dat er niets werd uitgekeerd. Voor dit jaar moet de commissie nog een begroting indienen, maar uit de me dedeling dat er nog slechts vier gulden in kas is, trekt het college al de conclusie dat dit jaar de beloofde subsidie moet worden uitgekeerd. Een voorschot op die subsidie kan al ver kregen worden. Wel merkt het gemeen tebestuur nog op dat de vrouwenadvies commissie vorig jaar niet veel plaatselij ke activiteit heeft ontplooid. Wat de bestemmingsplannen betreft is alleen gewerkt aan het plan Den Burg centrum. Dinsdagmiddag reed een 32-jarige Rotterdammer met zijn auto de sloot in aan de Waalderweg. De wagen was to tal loss, maar de bestuurder bleef onge deerd. De oorzaak van het ongeval is bij de politie onbekend. Een 40-jarige Texelaar reed maandag met een personenauto en aanhanger over de Nïëuwlanderweg en zag ëëh voorgesorteerde auto op de Postweg te laat. De Texelaar remde krachtig en raak te daarbij met zijn auto van de weg. De wagen schoot de berm in en bleef boven een slootje hangen. De wagen had blikschade en is eigendom van een Texels garagebedrijf. De politie nam de wagen voor een technisch onderzoek uit het verkeer. De jeugdige adspirantleden met hun instructeur. Van links naar rechts Maarten Hengst, Arno Witte, Arnold de Weijer, instructeur Cor Blakborn en Dirk Drijver. De kortingsactie die de Zweef vliegclub Texel sinds februari voert om jeugdleden aan te trekken heeft resultaat afgeworpen. Het tot voor kort enige jeugdlid Arnold de Weijer heeft nu gezelschap gekregen van Dirk Drijver, Arno Witte en Maarten Hengst, zodat de toekomst van de zweefvliegclub Texel er nog wat vei liger uitziet. De regeling voorziet'in een korting van f600,— per jaar op de gewone basiscon tributie, zodat deze nog maar f400,— be: draagt. Maximaal drie jagr mag van de regeling worden geprofiteerd maar in die tijd moet het brevet makkelijk gehaald kunnen worden, in dit geval het zweef- vliegbrevet met motoraantekening. De introductie van de kortingsactie viel samen met de verenigingsmanifesta tie, die ter gelegenheid van het jubileum van de Sportraad in de sporthal werd ge houden. De zweefvliegclub was een van de verenigingen die op de manifestatie een stand had waar aandacht voor deze P H Instructeur en leerling vliegend Texelse strand. de Sperber hier met nog ingeschakelde motor) boven het enerverende vorm van vrijetijdsbeste ding werd gevraagd. Die expositie heeft ook een nieuw volwassen lid opgele verd: Jan Brandenburg. Borgsom Het gedurende drie jaar geven van f600,— korting op de contributie is wel ongeveer het maximum dat de club kan doen om de financiële remmingen die voor jeugdigen zonder eigen inkomen gelden, te verminderen. Naast de reste rende contributie-komerrde kosten voor het vliegen zelf: 60 per uur als de motor i in werking is en 72(V- per uuf bij uitge schakelde motor. Verder geldt voor alle leden de bepaling dat een borgsom van 71000,— moet worden gestort die door de club als renteloze lening wordt be schouwd, maar bij bedanken als lid di rect wordt terugbetaald. Het komt er op neer dat jongeren voor ongeveer f3000— in drie iaar het brevet kunnen halen. Voor ouderen is dat f4800,—. Duizend gulden per jaar voor sportbeoefening lijkt veel, maar het bestuur van de club meent dat jongelui die het echt graag willen dat moeten kunnen opbrengen al zal dat meestal be tekenen dat ze moeten afzien van andere geneugten waarmee de meeste jongens en meisjes in die leeftijdsklasse inhoud aan hun leven proberen te geven en waarmee vaak heel wat hogere bedra gen zijn gemoeid. Het is duidelijk dat de inkomsten die de club van de kor tingsleden" heeft onvoldoende zijn om de kosten te dekken. Dat de boekhou ding toch sluitend is, is te danken aan de gemeentelijke exploitatiesubsidie en aan het geld dat men krijgt van sponsor Sie mens. Met deze multinational heeft de club een 2-jarig contract afgesloten wat vooral dank zij bemiddeling van zweef vlieger Gert Jan Schoorl is gelukt. Sie mens voert met betrekking tot sponso ring namelijk een zeer terughoudend be leid, zeker ten aanzien van zweefvlieg- clubs waar het rendement in de vorm van reclame niet heel groot kan zijn. Ter weerszijden van het motorzweefvlieg- tuurlijk, maar er zitten veel voordelen aan. Als ef weinig thermiek is, is een vlucht met een door een lier in de lucht gebracht toestel van zeer korte duur. De leerling heeft nauwelijks de tijd om zich te bekwamen in het uitvoeren van allerlei vliegbewegingen. Bij een motorvliegtuig is het allemaal veel makkelijker. Met in geschakelde motor kan men ook zonder thermiek zo hoog komen als men wil en er is daarna ruim de tijd om met uitge schakelde motor echt te zweven. Komt men te dicht bij de grond dan wordt de motor weer even aangezet. Het lessen gebeurt zo veel effectiever. Een stimu lans om zoveel mogelijk echt te zweven wordt gevormd door het extra geld dat het laten draaien, van de motor kost: f40,— per uur. Carrière Naast degenen die tevreden zijn met de adspirant-status en dus niet toeko men aan zelfstandig vliegen, zijn er le den die in de zweefvliegsport zo ,,ver" mogelijk willen komen of het zien als het begin van een carrière in de beroepsluchtvaart. Oud-lid Jan Maasdam werkt als helicop- terinstructuer bij de Koninklijke Lucht macht. Ben Gieze is boordwerktuigkun dige op een DC 10, Egbert Roeper is zelfs gezagvoerder op een DC 10 en Jan de Leeuw vliegt Fokker F 27 bij de NLM. Maar ook voor degenen die zich tot het zweefvliegen willen beperken zijn er mo gelijkheden om zich verder te bekwa men. Men kan bijvoorbeeld studeren voor het radiobrevet dat nodig is om met een zweefvliegtuig op een groot vlieg veld te mogen komen. Verder zijn er voor gebrevetteerden allerlei mogelijkhe den voor het maken van zweefvliegtoch- ten, ook naar het buitenland. Enkele we ken geleden maakten clubleden met twee toestellen een tocht langs de wad deneilanden tot Wangerooge en naar Osnabrück. Ook Engeland (via Noord zeekusten Nauw van Calais) is wel eens reisdoel. Voor dergelijke gelegenheden kan het toestel worden gehuurd. tuig Sperber RF 5 B van de zweefvlieg club Texel staat de naam Siemens ver meld, de enige reclameprestatie die ge leverd hoefde te worden. Opleiding De zweefvliegopleiding die adsiprant- leden volgen is geen standaardcursus maar een zelf ontworpen 45-urige trai ning die is afgestemd op de specifieke eiland- en clubomstandigheden. Het spreekt vanzelf dat het opleidingssche ma de goedkeuring heeft van dê Rijksluchtvaartdienst. Van die 45 uur wordt het grootste deel gevlogen met een instructur. Om het brevet te krijgen moet men minimaal 8 uur solo hebben gevlogen en tenminste 15 uur hebben gestoken in zg. overlandvluchten van minstens vijftig mijl, waarbij tenminste vijf verschillende vliegvelden moeten worden bezocht waaronder een buiten landse luchthaven. Voor de Texelse cur sisten is die buitenlandse bestemming meestal het vliegveld van het Duitse waddeneiland Borkum. Afgezien van de nu aangeworven drie adspiranten heeft de zweefvliegclub thans 25 leden, waarvan er 13 het brevet hebben. Het is overigens geen plicht om het brevet te halen. Er zijn leden die daar bewust van afzien en bevrediging vinden in het af en toe eens zweefvliegen met een instructeur. De sinds 1965 bestaande club be schikt naast het genoemde 2-zits toestel (dat eigendom is) over een éénzitter ,,Pik 20E" van Jaap Drijver. In dat toestel mag dus alleen door gebrevet teerde leden worden gevlogen. Geen lier De eerste jaren werkte de club met „echte" zweefvliegtuigen zonder motor die door een lier of met gewoon motor vliegtuig in de lucht werden getrokken. Dat „lieren" mag niet meer op het vlieg veld Texel omdat het te gevaarlijk en te belemmerend is voor het andere lucht verkeer. Zweefvliegen met een motor zwever lijkt minder romantisch en avon- Op de parkeerplaats aan de Nikadel werden in de nacht van zondag op maandag twee auto's flink beschadigd. Onbekenden maakten met een scherp voorwerp diepe krassen in de lak. Spie gels en antennes werden afgebroken. De auto's zijn eigendom van Hollandse toeristen. Dezelfde nacht werd een auto in De Koog bëkrast. Ook'werden "deuken ge trapt in de achterkant van de wagen. De auto is eigendom van een inwoner van Overveen. succes heeft men met strandvoli tennis, jeu de boule en de zg. Men mes, dat zijn eenvoudige spelen voor geen materiaal nodig is. Campir De „creatieve" activiteiten op dei pings hebben evenmin gebrek aanl dizie. Er wordt naar hartelust) schminkt, gekleid, getekend, derd en poppenkast gespeeld. Si pen de aantalen deelnemers in del derden, zoals bij^ het „kleien" brooddeeg. Er is zowel actief als vermaak mogelijk wat men laat gen van de omstandigheden. Derej tieleiders kunnen bijvoorbeeld pof kast spelen maar het ook door de ren laten doen. Dit soort activiteit? beurt gewoonlijk binnen. Een probi is dat veel campings feitelijk onvoli de overdekte recreatieruimte I Een ander, ernstiger probleem is recreatieleiders het eigenlijk te druk ben. Sinds vorig jaar is het aantal werkers met 25% verminderd. E de leden is elke dag wel met drietot verschillende evenementen in t Daar hebben ze de handen vol aan/ door er te weinig gelegenheid is< persoonlijk contact met het publiek Daardoor is ook in de hand gen dat bij het opstellen van het progran de voorkeur uitging naar activite hei waarbij men zoveel mogelijk me Koe kon bezig houden met zo weinig m: njtr lijk mankracht. Het aanbod is das- >ies wat eenzijdig geworden. „We zo; ten. graag hebben geëxperimenteerd nieuwe dingen zoals fietscrossen, schaatsen en kanovaren maardatvr naar verhouding veel begeleiding daar zijn we dus maar niet aan begïv nen", aldus Beintema. De extra belangstelling voor dea: teiten van deze zomer komt vooree- langrijk deel van de Duitse toeré Beintema noemt dat een gevolg va Duitstalige informatie die voor het in de Recreactief-krant is opgenor Deze krant, die wekelijks met duize- exemplaren onder de toeristen verspreid, werd tot dusver door ei van het Duitse publiek niet gelezen gens de taalbarrière. In vorige jaren het een uitzondering als bij voetbal volleybaltoernooien een Duits team de been kon worden gebracht, kunnen soms meerdere teams oosterburen worden gevormd. H; wel jammer dat organiserende insta eon er ondanks herhaalde oproepen krant niet altijd aan dënken om hun il nementen aan de Recreaktief-kranti te geven. Daardoor kon het gebe111 dat het concours hippique van del denvrienden niet in de recreatiekra aangekondigd, wat ongetwijfeld een gunstig effect heeft gehad op het toeschouwers. Cl -V- Steltlopen en hoepelen, één der spelletjes die onder leiding van de recreactiefmensen W gedaan. ff Groeneplaats 14, 1791 CC Den Burg - Texel, telefoon (02220) 2041. ff Het geheel gerestaureerde, historische hotel, café, restaurant is nu weer het gastvrije centrum op Texel. Waar U kunt genieten van een goed kopje koffie, drankje, of een sorbet op het terras, of in het café aan de Groeneplaats. Voor een goed verzorgde maaltijd kunt U gebruik maken van ons Linde boomrestaurant" o.a. het weekendme nu voor f 19,50. Ook verzorgen wij graag Uw bruiloften en partijen. Vraagt U eens naar onze menusug gesties, of nog beter, komt U gewoon eens binnen. Tot ziens. 28 en 29 juli 1984 Ham met asperges op toast Gebonden paprikasoep Cotelette Bon Femme Pêche Melba f 19,50 ff Vismarkt 6, Den Burg - Texel, telefoon (02220) 2235 ff Ook in café-restaurant ,,De Raadskel der" bent U welkom voor een drankje en/of een verzorgd diner a la carte. Naast een uitgebreide a la carte kaart verzorgen wij complete menu's (8 stuks) en serveren wij ook een Toe ristenmenu en het weekendmenu voor f 19,50. Voor Uw kinderen zijn er 4 verschillen de menu's. Ook geschikt voor partijen en feestjes. Café-restaurant „De Raadskelder" is geopend van 17.00 tot 22.00 uur. Maandags zijn wij gesloten. Goede spijs, eenvoudige prijs. Tot ziens. Reserveren voor De Lindeboom èn De Raadskelder: De Lindeboom, tel. (02220) 2041.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1984 | | pagina 2