Kortingsactie leverde
drie jeugdleden op
Zweefvliegclub Texel:
m
De Lindeboom
De Raadskelder
ym
Vrouwenadviescommissie
kan voorschot op
subsidie krijgen
Auto in de sloot
Diepe krassen op
auto's
VERVOLG VAN
Zomerrecreatf
m
Hotel-Café-Restaurant
Weekendmenu
Café-Restaurant
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 27 JULI [AG
NOG VIER GULDEN IN KAS
De Texelse Vrouwen Adviescom
missie voor de Woningbouw heeft
nog slechts f4,66 in kas en heeft aan
het college gevraagd hoe dat nu ver
der moet omdat de commissie met
een dergelijk miniem bedrag niet
aan haar verplichtingen kan
voldoen.
,,Voor het eigen werk (het adviseren
over plaatselijke woningbouw en
bestemmingsplannen) blijft ook niets
over." Het gemeentebestuur heeft nu
besloten dat de commissie een voor
schot mag .vragen op de f600,— subsidie
die dit jaar mogelijk~wordt uitgekeerd.
De vrouwenadviescommissies zijn
vertegenwoordigd in provinciale en lan
delijke organen die zich bezig houden
met ruimtelijke ordening zoals de Raad,
van Advies voor de Ruimtelijke Orde
ning. Tot 1982 kreeg de Texelse commis
sie jaarlijks f1400,— subsidie van de ge
meente maar dat bedrag is in juni vorig
jaar door het college teruggebracht tot
f400,—. Daar was de gemeenteraad het
niet mee eens en uiteindelijk kwam er
een jaarlijkse subsidie uit de bus van
f600,—. Betaling van dat bedrag werd
echter afhankelijk gesteld van het even
tuele nadelige saldo van de commissie.
De commissie had in 1982 en 1983 zo
veel geld in kas dat er niets werd
uitgekeerd.
Voor dit jaar moet de commissie nog
een begroting indienen, maar uit de me
dedeling dat er nog slechts vier gulden
in kas is, trekt het college al de conclusie
dat dit jaar de beloofde subsidie moet
worden uitgekeerd.
Een voorschot op die subsidie kan al ver
kregen worden. Wel merkt het gemeen
tebestuur nog op dat de vrouwenadvies
commissie vorig jaar niet veel plaatselij
ke activiteit heeft ontplooid. Wat de
bestemmingsplannen betreft is alleen
gewerkt aan het plan Den Burg
centrum.
Dinsdagmiddag reed een 32-jarige
Rotterdammer met zijn auto de sloot in
aan de Waalderweg. De wagen was to
tal loss, maar de bestuurder bleef onge
deerd. De oorzaak van het ongeval is bij
de politie onbekend.
Een 40-jarige Texelaar reed maandag
met een personenauto en aanhanger
over de Nïëuwlanderweg en zag ëëh
voorgesorteerde auto op de Postweg te
laat. De Texelaar remde krachtig en raak
te daarbij met zijn auto van de weg.
De wagen schoot de berm in en bleef
boven een slootje hangen. De wagen
had blikschade en is eigendom van een
Texels garagebedrijf. De politie nam de
wagen voor een technisch onderzoek uit
het verkeer.
De jeugdige adspirantleden met hun instructeur. Van links naar rechts Maarten Hengst, Arno Witte, Arnold de Weijer, instructeur Cor Blakborn
en Dirk Drijver.
De kortingsactie die de Zweef
vliegclub Texel sinds februari voert
om jeugdleden aan te trekken heeft
resultaat afgeworpen. Het tot voor
kort enige jeugdlid Arnold de Weijer
heeft nu gezelschap gekregen van
Dirk Drijver, Arno Witte en Maarten
Hengst, zodat de toekomst van de
zweefvliegclub Texel er nog wat vei
liger uitziet.
De regeling voorziet'in een korting van
f600,— per jaar op de gewone basiscon
tributie, zodat deze nog maar f400,— be:
draagt. Maximaal drie jagr mag van de
regeling worden geprofiteerd maar in die
tijd moet het brevet makkelijk gehaald
kunnen worden, in dit geval het zweef-
vliegbrevet met motoraantekening.
De introductie van de kortingsactie
viel samen met de verenigingsmanifesta
tie, die ter gelegenheid van het jubileum
van de Sportraad in de sporthal werd ge
houden. De zweefvliegclub was een van
de verenigingen die op de manifestatie
een stand had waar aandacht voor deze
P H
Instructeur en leerling vliegend
Texelse strand.
de Sperber hier met nog ingeschakelde motor) boven het
enerverende vorm van vrijetijdsbeste
ding werd gevraagd. Die expositie heeft
ook een nieuw volwassen lid opgele
verd: Jan Brandenburg.
Borgsom
Het gedurende drie jaar geven van
f600,— korting op de contributie is wel
ongeveer het maximum dat de club kan
doen om de financiële remmingen die
voor jeugdigen zonder eigen inkomen
gelden, te verminderen. Naast de reste
rende contributie-komerrde kosten voor
het vliegen zelf: 60 per uur als de motor
i in werking is en 72(V- per uuf bij uitge
schakelde motor. Verder geldt voor alle
leden de bepaling dat een borgsom van
71000,— moet worden gestort die door
de club als renteloze lening wordt be
schouwd, maar bij bedanken als lid di
rect wordt terugbetaald.
Het komt er op neer dat jongeren voor
ongeveer f3000— in drie iaar het brevet
kunnen halen. Voor ouderen is dat
f4800,—. Duizend gulden per jaar voor
sportbeoefening lijkt veel, maar het
bestuur van de club meent dat jongelui
die het echt graag willen dat moeten
kunnen opbrengen al zal dat meestal be
tekenen dat ze moeten afzien van andere
geneugten waarmee de meeste jongens
en meisjes in die leeftijdsklasse inhoud
aan hun leven proberen te geven en
waarmee vaak heel wat hogere bedra
gen zijn gemoeid. Het is duidelijk dat de
inkomsten die de club van de kor
tingsleden" heeft onvoldoende zijn om
de kosten te dekken. Dat de boekhou
ding toch sluitend is, is te danken aan de
gemeentelijke exploitatiesubsidie en aan
het geld dat men krijgt van sponsor Sie
mens. Met deze multinational heeft de
club een 2-jarig contract afgesloten wat
vooral dank zij bemiddeling van zweef
vlieger Gert Jan Schoorl is gelukt. Sie
mens voert met betrekking tot sponso
ring namelijk een zeer terughoudend be
leid, zeker ten aanzien van zweefvlieg-
clubs waar het rendement in de vorm
van reclame niet heel groot kan zijn. Ter
weerszijden van het motorzweefvlieg-
tuurlijk, maar er zitten veel voordelen
aan. Als ef weinig thermiek is, is een
vlucht met een door een lier in de lucht
gebracht toestel van zeer korte duur. De
leerling heeft nauwelijks de tijd om zich
te bekwamen in het uitvoeren van allerlei
vliegbewegingen. Bij een motorvliegtuig
is het allemaal veel makkelijker. Met in
geschakelde motor kan men ook zonder
thermiek zo hoog komen als men wil en
er is daarna ruim de tijd om met uitge
schakelde motor echt te zweven. Komt
men te dicht bij de grond dan wordt de
motor weer even aangezet. Het lessen
gebeurt zo veel effectiever. Een stimu
lans om zoveel mogelijk echt te zweven
wordt gevormd door het extra geld dat
het laten draaien, van de motor kost:
f40,— per uur.
Carrière
Naast degenen die tevreden zijn met
de adspirant-status en dus niet toeko
men aan zelfstandig vliegen, zijn er le
den die in de zweefvliegsport zo ,,ver"
mogelijk willen komen of het zien als het
begin van een carrière in de
beroepsluchtvaart.
Oud-lid Jan Maasdam werkt als helicop-
terinstructuer bij de Koninklijke Lucht
macht. Ben Gieze is boordwerktuigkun
dige op een DC 10, Egbert Roeper is
zelfs gezagvoerder op een DC 10 en Jan
de Leeuw vliegt Fokker F 27 bij de NLM.
Maar ook voor degenen die zich tot het
zweefvliegen willen beperken zijn er mo
gelijkheden om zich verder te bekwa
men. Men kan bijvoorbeeld studeren
voor het radiobrevet dat nodig is om met
een zweefvliegtuig op een groot vlieg
veld te mogen komen. Verder zijn er
voor gebrevetteerden allerlei mogelijkhe
den voor het maken van zweefvliegtoch-
ten, ook naar het buitenland. Enkele we
ken geleden maakten clubleden met
twee toestellen een tocht langs de wad
deneilanden tot Wangerooge en naar
Osnabrück. Ook Engeland (via Noord
zeekusten Nauw van Calais) is wel eens
reisdoel. Voor dergelijke gelegenheden
kan het toestel worden gehuurd.
tuig Sperber RF 5 B van de zweefvlieg
club Texel staat de naam Siemens ver
meld, de enige reclameprestatie die ge
leverd hoefde te worden.
Opleiding
De zweefvliegopleiding die adsiprant-
leden volgen is geen standaardcursus
maar een zelf ontworpen 45-urige trai
ning die is afgestemd op de specifieke
eiland- en clubomstandigheden. Het
spreekt vanzelf dat het opleidingssche
ma de goedkeuring heeft van dê
Rijksluchtvaartdienst. Van die 45 uur
wordt het grootste deel gevlogen met
een instructur. Om het brevet te krijgen
moet men minimaal 8 uur solo hebben
gevlogen en tenminste 15 uur hebben
gestoken in zg. overlandvluchten van
minstens vijftig mijl, waarbij tenminste
vijf verschillende vliegvelden moeten
worden bezocht waaronder een buiten
landse luchthaven. Voor de Texelse cur
sisten is die buitenlandse bestemming
meestal het vliegveld van het Duitse
waddeneiland Borkum.
Afgezien van de nu aangeworven drie
adspiranten heeft de zweefvliegclub
thans 25 leden, waarvan er 13 het brevet
hebben. Het is overigens geen plicht om
het brevet te halen. Er zijn leden die daar
bewust van afzien en bevrediging vinden
in het af en toe eens zweefvliegen met
een instructeur.
De sinds 1965 bestaande club be
schikt naast het genoemde 2-zits toestel
(dat eigendom is) over een éénzitter
,,Pik 20E" van Jaap Drijver. In dat
toestel mag dus alleen door gebrevet
teerde leden worden gevlogen.
Geen lier
De eerste jaren werkte de club met
„echte" zweefvliegtuigen zonder motor
die door een lier of met gewoon motor
vliegtuig in de lucht werden getrokken.
Dat „lieren" mag niet meer op het vlieg
veld Texel omdat het te gevaarlijk en te
belemmerend is voor het andere lucht
verkeer. Zweefvliegen met een motor
zwever lijkt minder romantisch en avon-
Op de parkeerplaats aan de Nikadel
werden in de nacht van zondag op
maandag twee auto's flink beschadigd.
Onbekenden maakten met een scherp
voorwerp diepe krassen in de lak. Spie
gels en antennes werden afgebroken.
De auto's zijn eigendom van Hollandse
toeristen.
Dezelfde nacht werd een auto in De
Koog bëkrast. Ook'werden "deuken ge
trapt in de achterkant van de wagen. De
auto is eigendom van een inwoner van
Overveen.
succes heeft men met strandvoli
tennis, jeu de boule en de zg. Men
mes, dat zijn eenvoudige spelen
voor geen materiaal nodig is.
Campir
De „creatieve" activiteiten op dei
pings hebben evenmin gebrek aanl
dizie. Er wordt naar hartelust)
schminkt, gekleid, getekend,
derd en poppenkast gespeeld. Si
pen de aantalen deelnemers in del
derden, zoals bij^ het „kleien"
brooddeeg. Er is zowel actief als
vermaak mogelijk wat men laat
gen van de omstandigheden. Derej
tieleiders kunnen bijvoorbeeld pof
kast spelen maar het ook door de
ren laten doen. Dit soort activiteit?
beurt gewoonlijk binnen. Een probi
is dat veel campings feitelijk onvoli
de overdekte recreatieruimte I
Een ander, ernstiger probleem is
recreatieleiders het eigenlijk te druk
ben. Sinds vorig jaar is het aantal
werkers met 25% verminderd. E
de leden is elke dag wel met drietot
verschillende evenementen in t
Daar hebben ze de handen vol aan/
door er te weinig gelegenheid is<
persoonlijk contact met het publiek
Daardoor is ook in de hand gen
dat bij het opstellen van het progran
de voorkeur uitging naar activite hei
waarbij men zoveel mogelijk me Koe
kon bezig houden met zo weinig m: njtr
lijk mankracht. Het aanbod is das- >ies
wat eenzijdig geworden. „We zo; ten.
graag hebben geëxperimenteerd
nieuwe dingen zoals fietscrossen,
schaatsen en kanovaren maardatvr
naar verhouding veel begeleiding
daar zijn we dus maar niet aan begïv
nen", aldus Beintema.
De extra belangstelling voor dea:
teiten van deze zomer komt vooree-
langrijk deel van de Duitse toeré
Beintema noemt dat een gevolg va
Duitstalige informatie die voor het
in de Recreactief-krant is opgenor
Deze krant, die wekelijks met duize-
exemplaren onder de toeristen
verspreid, werd tot dusver door ei
van het Duitse publiek niet gelezen
gens de taalbarrière. In vorige jaren
het een uitzondering als bij voetbal
volleybaltoernooien een Duits team
de been kon worden gebracht,
kunnen soms meerdere teams
oosterburen worden gevormd. H;
wel jammer dat organiserende insta eon
er ondanks herhaalde oproepen
krant niet altijd aan dënken om hun il
nementen aan de Recreaktief-kranti
te geven. Daardoor kon het gebe111
dat het concours hippique van del
denvrienden niet in de recreatiekra
aangekondigd, wat ongetwijfeld een
gunstig effect heeft gehad op het
toeschouwers.
Cl
-V-
Steltlopen en hoepelen, één der spelletjes die onder leiding van de recreactiefmensen W
gedaan.
ff
Groeneplaats 14, 1791 CC Den Burg - Texel,
telefoon (02220) 2041.
ff
Het geheel gerestaureerde, historische
hotel, café, restaurant is nu weer het
gastvrije centrum op Texel.
Waar U kunt genieten van een goed
kopje koffie, drankje, of een sorbet op
het terras, of in het café aan de
Groeneplaats.
Voor een goed verzorgde maaltijd kunt
U gebruik maken van ons Linde
boomrestaurant" o.a. het weekendme
nu voor f 19,50.
Ook verzorgen wij graag Uw bruiloften
en partijen.
Vraagt U eens naar onze menusug
gesties, of nog beter, komt U gewoon
eens binnen.
Tot ziens.
28 en 29 juli 1984
Ham met asperges
op toast
Gebonden paprikasoep
Cotelette Bon Femme
Pêche Melba
f 19,50
ff
Vismarkt 6, Den Burg - Texel, telefoon (02220) 2235
ff
Ook in café-restaurant ,,De Raadskel
der" bent U welkom voor een drankje
en/of een verzorgd diner a la carte.
Naast een uitgebreide a la carte kaart
verzorgen wij complete menu's (8
stuks) en serveren wij ook een Toe
ristenmenu en het weekendmenu voor
f 19,50.
Voor Uw kinderen zijn er 4 verschillen
de menu's.
Ook geschikt voor partijen en feestjes.
Café-restaurant „De Raadskelder" is
geopend van 17.00 tot 22.00 uur.
Maandags zijn wij gesloten.
Goede spijs, eenvoudige prijs.
Tot ziens.
Reserveren voor De Lindeboom èn De Raadskelder: De Lindeboom, tel. (02220) 2041.