(austubh: De god die |en edelsteen opdook... Prachtige houtsnedes Paul Overhaus n (diers kregen opleiding bij het NIOZ Diefstallen loeg krijgt brief 'er uitbreiding - iven Straten afgesloten in Den Burg "~V f Chandra in één van de containers met zeer moderne meet- en regeiapparatuur. 5TUs U 1° AUGUSTUS 1984 TEXELSE COURANT PAGINA 7 imudra Kaustub", dat is de naam van het tweede onderzoek ip voor India dat de IMIOZ-haven de afgelopen week aan- i Samudra betekent ,,zee" of oceaan", kaustub was een Itieid in de Indische mythologie die zich onder meer onder- eidde doordat hij uit de zee een edelsteen opdook. Dat is rigens volgens R. R. Chadra, leider van een delegatie weten- jppers van het Geological Survey of India, niet het primaire Ivan de onderzoekschepen. In de eerste plaats zijn de sche- bsdoeld voor zuiver wetenschappelijk onderzoek, met als ilhet leren kennen van de zeebodem en haar geheimen in de nomische 200-mijlzone rond het land. Als aan dat doel ntwoord is zullen de schepen overigens ook bij het zoeken imineralen worden ingezet. „Het is van het begin af aan lelijk geweest dat dat ook tot de mogelijkheden zou beho- maar dat is eigenlijk niet van belang. Het is vooral goed dat wikkelingslanden zonder hulp van het buitenland hun eigen lirzoek kunnen doen", aldus dr. Tj. van Weering, die vanuit NIOZ de uitrusting van de schepen heeft begeleid. Samudra Kaustub en de Samudra Ldikama (zeeonderzoeker) zijn gefi leerd met een lening van 15 miljoen die tegen een lage rente door het irie van ontwikkelingssamenwer- jaan India werd verstrekt. it geologische onderzoeksinstittut ndia GSI bestaat al sinds 1851. Deze van onderzoek is dus bepaald niet wvoor dit land en ook „marine" on- sek, dat zich dus op en in de zee en sebodem afspeelt wordt al geruime coor het instituut gedaan. Chandra: arvoor hebben we de beschikking de Samudra Manthan, een omge- tvde vrachtvaarder van 89 meter Dat is echter een schip met beper- sn, vooral omdat het natuurlijk geen twerk is. Het schip kan niet overal an door zijn grote diepgang. Daar- wilden we onderzoeksschepen die ui ondiep water kunnen werken, zo- ap dat terrein ook gegevens kunnen amelen. En omdat Nederland op nautisch gebied een vooraanstaand land is, heeft onze regering zich tot de Neder landse gewend. Via dat kanaal kwamen we weer terecht bij het Nederlands Insti tuut voor Onderzoek der Zee. Van Wee- ringe was behulpzaam bij het inrichten van de schepen, stelde een trainings schema op zodat de vereiste kennis om met het materiaal te kunnen werken aanwezig was en hij zal ook in de toe komst nog betrokken blijven bij het on derzoeksproject. Zijn mening over de schepen: ,,Wij benijden de Indiërs, in positieve zin natuurlijk. Het zijn twee prachtige schepen die werkelijk met zeer geavanceerde instrumenten zijn uitgerust." Plaatsbepaling Eén van die zeer geavanceerde instru menten is het „trisponder" plaatsbepalingssysteem. Dat is een aan een computer gekoppeld navigatie systeem dat op één tot drie meter nauw keurig de positie van het schip kan weer geven. Elke twee seconden bepaalt het apparaat de positie, die dan wordt door gegeven aan een computer die ook het verloop van de bodem onder het schip bijhoudt, zodat altijd een driedimensio nale plaatsbepaling mogelijk is. De trisponder krijgt zijn informatie van drie radiostations die op de wal staan. Net als bij FM-radio moeten de zenders en ontvangers elkaar kunnen „zien", zodat het systeem alleen tot een kilometer of vijftig uit de kust werkt. Tegenover dat niet zo grote bereik, dat overigens groot genoeg is voor het werkgebied van de beide schepen, staan de voordelen die ook voor FM gelden: een zuiver signaal,, vooral door de geringe afhankelijkheid van atmosferische storingen. Die is er bij andere plaatsbepalingssystemen wel omdat daarbij de signalen heen en weer gekaatst worden tussen de aarde en be paalde atmosferische lagen. Eén van de lagen in de dampkring, de ionosfeer, wordt door het signaal dicht benaderd en met name tijdens het opkomen en ondergaan van de zon kunnen „megne- tische stormen" ontstaan die het signaal vervormen. Natuurlijk is voor de „normale" scheepsnavigatie ook een decca- installatie aan boord, evenals twee zeer moderne radarsystemen, met een bereik van 68 mijl. Aan boord zijn drie dieptemeters, een radiorichtingzoeker, morderne commu nicatiesystemen en een apparaat waar mee weervoorspellingen van diverse sta tions op de wereld kunnen worden overgenomen. Dwars Aan een heel nauwkeurig plaatsbepa lingssysteem heb je niet zoveel als een schip niet ontzettend nauwkeurig kan manoeuvreren. Voor de voortstuwing zorgen twee 370 pk Kirloshave-M.A.Nr diesels, die zowel in Europa als in India te servicen zijn. Een generator levert 250 kVA en er is een hulpgenerator met een vermogen van 96 kW. De boegschroef wordt aangedreven met een 100 pk motor terwijl eenzelfde vermogen zorgt voor de aandrijving van de „roerpropellor", een voortstuwings eenheid achter die 360° draaibaar is. De schroeven zijn niet verstelbaar, de snel heid in de stand „dead slow" is 41/2 mijl per uur. Door deze apparaten kunnen de schepen om hun as draaien. De lengte over alles van de schepen is 35 meter, de dito breedte is 8.35 meter en de diepgang bedraagt maximaal 1.35 meter. Hierdoor en door de hoge op bouw zijn de schepen wel behoorlijk windgevoelig, het echte precisiewerk zal dus bij rustig weer moeten gebeuren ter wijl de vaartuigen ook niet zijn gebouwd om vliegende stormen het hoofd te bieden. Dat is echter geen bezwaar, omdat altijd dicht onder de kust en dus met beschut ting onder bereik gewerkt zal worden. Al deze apparatuur dient om twee ma nieren van bodemonderzoek te on- Deze schepen kunnen om hun as draaien. Hier keert de Samudra Kaustub in de havenmond zonder hulp van een lijntje naar de wai. dersteunen: onderzoek dat daadwerke lijk op en in de bodem plaatsvindt zoals het nemen van grondmonsters en on derzoek waarbij gegevens worden verza meld door apparaten die zelf niet of nau welijks de bodem raken, daarbij moet gedacht worden aan tv-camera's die in het water zweven, apparatuur die met geluidsgolven voorwerpen en massieven die onder de oppervlakte liggen zicht baar kan maken en instrumenten die het magnetisch veld van de aarde meten en daardoor in staat zijn de samenstelling van dergelijke verborgen stoffen vast te stellen. Dat werkt ongeveer hetzelfde als een metaaldetector. Er zijn vier verschillende apparaten om monsters te nemen. Eén schraapt wat van de bodem af, een ander neemt er een hap uit. Een apparaat kan kernen van 25 meter lang uit de bodem halen. Via een vernuftig systeem worden daar toe aan elkaar gekopppelde buizen de grond ingezogen. Dan is er nog de moi gelijkheid om dergelijke buizen de grond in te werken door er een trilapparaat bo venop te zetten. Ook vernuftig is de zogenaamde boe merang. Dat is een soort grijper die ver zwaard met gietijzeren gewichten naar beneden zakt. Als hij op de grond komt neemt hij een grondmonster en-de ge wichten. vallen er af. Bevrijd Van- deze' kast heeft het ding voldoende drijfver- mogen om weer naar boven te komen, zodat het net als een boemerang terug komt naar de plaats vanwaar het gelan ceerd is. Side scan sonar Bij de apparaten die bodemonderzoek doen zonder de bodem te raken hoort de side scan soner. Dat apparaat wordt in een soort raket achter het varende schip aan getrokken en is in staat om door het uitzenden en weer ontvangen van ge luidsgolven een beeld van de omringen de bodem weer te geven. Dat is dus een uitbreiding van wat gewone diepteme ters kunnen, die zien alleen wat zich recht onder het schip bevindt. De „sparker" is een soort meervoudi ge enorme bougie: negen electroden zijn in staat om flinke electrische vonken over te laten springen, onder water. Daardoor wordt het water rond de plaats van de vonk zo verhit dat het damp wordt. De dampbel stijgt op maar klapt voor hij de oppervlakte bereikt weer in elkaar. Deze „implosie" geeft geluid dat weer gedeeltelijk in de bodem door dringt. De reflecties vanuit de bodem, die weer door de sparker worden opge vangen kunnen omgezet worden in ge gevens over bodemgesteldheid en dergelijke. Met al deze apparatuur is het dus mo gelijk gegevens over het uiterlijk, het profiel en de samenstelling van ook die pere bodemlagen bij elkaar te krijgen, zonder dat er van boor- en graafwerk sprake hoeft te zijn. Overigens is er ook nog een instru ment dat monsters kan nemen van het water boven die bodem. Dat is een koord dat wordt neergelaten en waaraan op regelmatige afstanden een speciaal soort flessen, de „Nansen-flessen" zijn opgehangen. De flessen zijn aan twee kanten open en bevatten een thermome ter. Langs het koord zakt dan een appa raatje naar beneden dat de flessen om draait. Hierdoor sluiten ze zich af en de thermometer blijft de. temparatuur aan wijzen die op het moment van afsluiten heerste, ook al moet hij door veel war mer water weer naar boven. Zo informa tie te krijgen over de omstandigheden in het water op verschillende diepten. Om al deze apparatuur van en aan boord te krijgen zijn de schepen uitge rust met diverse lieren, een groot A- frame achterop, waarmee 5 ton getild kan worden en een ruim bemeten kraan. De besturing van het schil verloopt hydraulisch elektrisch en kan bediend worden vanuit de brug, van de flying bridge en vanaf het achterschip. Containers Een deel van de laboratoria is op gesteld in containers, een svsteem dat door het NIOZ ook veel wordt toege past. Daarbij bevinden zich twee contai ners die de helft van de afmetingen van een normale hebben. Hierin worden de grondmonsters opgeslagen en het is de bedoeling dat er constant één aan boord is, terwijl de ander gebruikt kan worden voor vervoer van de monsters tussen de laboratoria op de wal en het schip. Deze containers zijn voorzien van een koel systeem met een eigen dieselaggregaat, zodat ook tijdens het transport de koe ling (de temperatuur binnen is 4 graden) normaal blijft werken. Twaalf Indiërs, wetenschappers en technici, kregen een opleiding van drie maanden in het Nioz. Een scheikundige uit dat land kreeg een opleiding van 12 maanden en drie geologen (mensen die de aardkorst bestuderen) en een geofysi cus (bestudeert de natuurkundige pro cessen die zich in de aardkorst afspelen) werden negen maanden in Nederland getraind, die van hen ook in het Nioz, de resterende twee aan de universiteit van Amsterdam. Als in oktober de schepen zijn aange komen op hun plaats van bestemming reist een groepje Nederlanders, bestaan de uit Van Weering, een computerdes kundige uit het bedrijfsleven, die de trisponder van de goede programmatuur kan voorzien en NlOZ-technici naar In dia. Na 21/2 week reizen de technici door naar Indonesië om aan het Snellius- project mee te werken, terwijl Weering en de computerman langer blijven. De beide schepen zijn nu weer bij de werf, Delta Shipyard in Sliedrecht. Voor de bouw van de schepen zijn alleen Ne derlandse werven uitgenodigd. De uit rusting kon overal ter wereld aange schaft worden maar bestaat ook voor een deel uit Nederlandse produkten. De overdracht is 17 augustus. De am bassadrice van India, mevrouw S. Ko- cher, zal de Samudra Kaustub en de Sa mudra Shaudikama officieel in ont vangst nemen. De schepen zullen onder eigen stoom of als deklast naar India varen. meen te zet wat recht Mocht bij uw bezoek onverhoopt indruk zijn ontstaan dat de ge- iente niet van harte medewerking 'leent aan havenverbetering in Ou- schild, dan hopen we dat met dit lirijven rechtgezet te hebben", foijft het college van burge- eester en wethouders in een brief e de staatssecretaris van Land- uw en Visserij, A. Ploeg, over de "rige discussie rond het verlen- ivan de kade in de kottérhaven. 'ïsserijvereniging D.E.T.V. gaf tijdens 'bezoek van Ploeg aan Texel te ken- i, dat men graag de kade van de Shaven wilde verlengen en daarvoor ïitueel ook geld beschikbaar wilde '■en. Daarbij werd opgemerkt dat de meente deze plannen tegenwerkt ën 'opmerking kwam in de spreekbeurt de staatssecretaris in Hotel De Lin toom hield weer even boven. college schrijft aan Ploeg dat men (willend tegenover initiatieven staat, kunnen leiden tot verbetering van de ^gelegenheidsstructuur binnen de neente. Het initiatief van DETV, „uit ging van de kaderuimte in de werk en", is voor het college zo'n plan. d moet „in het algemeen belang" *den gelet op de planologische Jecten. Vervolgens wordt uitgelegd 'uitbreiding van de haven volgens het 'dige bestemmingsplan (vastgesteld '977) niet mogelijk is. Een nieuw plan Jat echter op stapel en doorloopt mo- fnteel alle inspraak-procedures. „In 'plan is de mogelijkheid tot uitbrei- '9 van de haven nadrukkelijk "gegeven". 9e enige discussie die volgens het ege nog zou kunnen ontstaan is dat onenigheid zal komen over het uitwer- 'gsplan of de plankaart. 9e staatssecretaris verweet de ge meente dat ze geen plannen indient, die in aanmerking komen voor subsidie als zijnde bijzondere werkgelegenheidspro- jekten. Ploeg heeft daarvoor 175 miljoen beschikbaar. De gemeente wijst de staatssecretaris terug met de opmerking dat voor de aanleg en verbeteringen van enkele fietspaden een aantal plannen bij het ministerie van landbouw en visserij zijn ingediend en de realisatie van het Krimbos is ook een werkgelegen- heidsprojekt voor dit ministerie. Subsidie voor verbetering van het fietspad langs de Oorsprongweg is inmiddels toege zegd en het colege attendeert nog op de subsidie-aanvraag voor verbreding van het pad langs de Rommelpot. In de discussie die Ploeg met het col lege had bleek hij niet exact op de hoog te te zijn van het gemeenteraadsstand punt inzake de structuurschema's Natuur- en Landschapsbehoud. Bij de brief heeft het college de raadsmotie ge voegd, die de structuurschema's afwijst en om de informatie compleet te maken, zijn ook de notulen van de betreffende raadsvergadering opgestuurd. In verband met rioleringswerk zaamheden zijn vanaf maandag een deel van de Kogerstraat en een deel van de Witte Kruislaan afgesloten voor alle verkeer. De AOT-bussen zullen daarom gedeeltelijk hun route verleggen. De Kogerstraat tussen De Zes en de Schoonoordsingel en de Witte Kruislaan van de Kogerstraat tot aan de hoek van de Schoonoordsingel zullen niet te ge bruiken zijn. De bus zal daarom via de Schoonoordsingel van de Kogerstraat naar de Witte Kruislaaan en andersom rijden. Het verkeer dat van De Zes naar de Burgerhoutstraat wil, ondervindt geen hinder. Het stuk Witte Kruislaan dat wel te gebruiken is, wordt twee richtingsverkeer. Deze situatie zal duren tot ongeveer half september. weging, beslist de moeite waard. Er hangen nogal wat pastels en goua ches, die allemaal zijn geïnspireerd door het Waddenlandschap bij Texel. Het zijn duidelijk impressies, die ondanks de „zachte" materialen die zijn gebruikt, zeer levendig overkomen. Dat heeft niet in de laatste plaats te maken met de stre ken van penseel en stift, die nog goed te zien zijn. De zwart-wit houtsnedes hebben hun eigen charme, die in ieder geval voor de schrijver van dit artikel een beetje verlo ren ging door het veel meer uitgespro- ken kleurenwerk dat er omheen hing. Interessant voor de bezoekers is een vitrine, waarin getoond wordt met welke middelen een meerkleurendruk tot stand komt. De gutsen, de houtsnedes, de inktrollen en het resultaat, alles is aan wezig. Komende zaterdag zal bovendien Overhaus er zelf ook zijn om tekst en uit leg bij zijn werk te geven. Een goed initi atief tijdens een geslaagde debuutten toonstelling van atelier Jan Pelgrim, Gasthuisstraat 18, Den Burg. Het werk is tot 15 september elke dag te zien van 10.00 tot 13.00 uur, behalve op maandagen. Een Duitse toerist, die gisteren in Den Burg schoenen ging kopen, liet zijn foto toestel even buiten op één van de rekken liggen. Toen hij het apparaat wilde pak ken, bleek het verdwenen te zijn. Het toestel vertegenwoordigde een waarde van ongeveer 7450,— Een inwoner van Leiden liet dinsdag nacht tegen het middernachtelijk uur zijn jasje even alleen op het terras van een restaurant in Den Hoorn. Onverlaten namen het weg toen hij binnen zijn bestelling opgaf. Het jack, dat zelf om streeks f 150,— waard was, bevatte be taalcheques en een pasje, plus ongeveer 7200— in contanten. Een fototas met apparatuur (toestel, lenzen, filters) ter waarde van ongeveer /"1150,werd gistermiddag omstreeks 14.00 uur van het strand bij Den Hoorn gestolen. De eigenaar was met één van zijn kinderen in zee aan het spelen en zijn vrouw, die op de tas zou passen, moest haar aandacht even aan één van de andere kinderen geven. Een 21-jarige vrouw ontvreemdde in een groot winkelbedrijf te Den Burg een paar rubber laarsjes ter waarde van 749,95. Vooral de meerkleurenhoutsneden van Paul Overhaus zoals die momen teel in atelier Jan Pelgrim te zien zijn, maken indruk, zowel door hun beeld- opbouw als door hun kleuren. Hoe langer de toeschouwer er voor staat, hoe meer hij geboeid raakt. In dit werk is meestal een verticale lijn te ontdekken, van de hemel naar de aarde of, zo de beschouwer wil, andersom. Boven de grote deuren in de grote beeld twee werken die dag en nacht tentoonstellingsruimte hangen bijvoor- voorstellen. Mooi weergegeven, vol be- A

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1984 | | pagina 7