<984 „Jaar van de middenklasse" BEZUINIGINGSOPERATIE TEN DELE GESLAAGD ho cross trok minder publiek Volgend jaar 2% korten Auto's opengebroken Onbekende klap Geslaagd *'kan zo'n kever tegen. PAGINA 5 fcsOAG 14 AUGUSTUS 1984 TEXELSE COURANT er één conclusie is die zich duidelijk naar voren dringt aan eind van het autocrossseizoen dan is het wel dat de invoe- jvan de klasse tot 1700 cc een uitstekende zet is geweest. 3C!{ oral in deze klasse kreeg het tegenvallende aantal toeschou- eha;i fs(2554) waar voor zijn geld. Er werd gevochten, gescheurd jesneden, terwijl langs de baan een spoor van bumpers, uit- 5cJ jn, kofferdeksels en achterlichten stond. Daar was het pu kvoor gekomen. Bij de grote wagens werd er eigenlijk vrij ioudend gereden, hier is zo langzamerhand meer sprake van osport dan van gooi- en smijtwerk. En dat laatste, dat is ar het publiek voor komt. De finale beloofde een fraai ge- jlittussen Maarten Koorn en Sieme de Porto, maar de eerste, duidelijk favoriet was, belandde al na één ronde in de sloot, urirmee was de angel uit de strijd. De keverrace vertoont de lfde ontwikkeling als de grote wagens, hoewel hier tweemaal spectaulaire halve salto met dubbele schroef te zien was. crossjaar 1984 kan de geschiedenis in als ,,Het jaar van de Ipidenklasse." hal* ömpioen bij de grote wagens etL' njïheo Veeger, nadat ook Sieme Porto met waarschijnlijk tempe- irproblemen zijn koppositie sst prijsgeven. Bij de kevers wis- jen de nummers 1 en 2 van de vo- stuivertje. Ron Eelman won izeer snel en spannend duel van Vonk, beiden in een kever die voorzien van een zware motor brandstofinjectie. In de klasse 1700 cc werd Henri van Maide- eerste. eerste manche van de grote wa- het openingsnummer, geeft stal een wat voorzichtig beeld te J™( De baan is nog niet losgereden, licht wat glad en de rijders bekijken even. Het parcours was niet echt in de voorgaande dagen was het mensen van Nic. Dros met, zoals eker Kees Schoenmaker het noem de 4711-wagen diverse malen nat ge- ikt. Dat dat niet overbodig was be- jshet einde van de middag. Toen be- ihet stuiven zodanige vormen aan te j-en dat de deelnemers soms nauwe- meer te zien waren. Als de baan de rafgaande dagen niet behandeld was stuiven al veel eerder zijn |onnen. eerste manche leverde een eindre- itvan vier auto's in de sloot en een plaats voor Maarten Koorn, die (llen zeker zijn rondjes draaide. Oudgediende Ie tweede ronde stond in het teken de strijd tussen oudgediende Kees Lenten en Nico Blonk. Van Lenten i, terwijl Blonk ternauwernood aan sloot ontsnapte. Dat zou hem een stelbare handdouche hebben opgele- Ivan zijn eigen bedrijf, dat deze origi- tpremie had uitgeloofd voor alle ren- die het kroos zouden opzoeken, de derde ronde lag de snelheid dui- jk hoger. Theo Veeger liet al zien Er hij toe in staat was en Frits van der cht toonde wat zijn opmerkelijk stille «rikaan in huis had. Kanshebber Wil- Steege belandde in de strobalen Charles van der Slikke reed lek. Kees loenmaker die de stemming bij het tliek er uitstekend inhield, raadde idaarop aan in het vervolg maar met 'dschappenwagentjes te gaan rijden, «ijzend naar de supermarkt die deze areur sponsort en waar hij ook zijn da- Is brood verdiend. Salto Deeerste manche van de keverrace le- ook gelijk de eerste spectaculaire reling op. Elly Westdorp zette haar gentje op de neus, waarop het eerste pirouette draaide voordat de salto fdafgemaakt. Ze kroop er ongedeerd endeed in de herkansing met dezelf- auto weer mee. In de tweede manche startte spring- schansspecialist Anton Witte. Ook nu sneed hij elke bocht weer via dit obstakel af. De springschans was anders ge plaatst dan bij voorgaande wedstrijden, de bocht die gesneden kon worden was nu veel groter. Toch bleek er weinig winst te behalen, de uiteindelijke kampi oenen bij de kevers gebruikten de hin dernis geen één keer, terwijl toch hun koppositie niet in gevaar kwam. Dat had onder meer te maken met het feit dat veel wagens na de schans op het gras in de slip raakten. Rijbewijs De eerste manche in de middenklasse leverde een incident op dat nog niet eer der bij de autocross is voorgekomen. De speaker kondigde met veel omhaal aan dat een lid van het plaatselijke politie korps, Jan Kamperman, zou meedoen in de wagen van Henri van Maldegem. Op het verzoek van wedstrijdleider Peter Daalder of hij het rijbewijs van Kamper man kon zien moest de coureur in spé ontkennend antwoorden. Hij had wel een politielegitimatie bij zich, zodat de organisatie de gevolgtrekking zou kun nen maken dat het met dat rijbewijs wel goed zat, maar Daalder gaf er de voor keur aan het volgens het boekje te spe len. De wagen startte niét en werd in de volgende manche bestuurd door zijn ei genaar. Tijdens die manche kon Kam perman zijn rijbewijs, dat hij inmiddels had opgehaald, tonen, maar Van Malde gem plaatste zich voor de halve finale, die hij dus ook zelf zou moeten rijden. Voor andersoortige sensatie zorgde Adrie Rentenaar met zijn Opel Manta door over de kop te slaan. Zijn wagen raakte in hoog tempo steeds verkreukel- der, maar elke keer verscheen hij weer aan de start. De herkansing schreef hij zelfs op zijn naam. De tweede manche, die zeer snel ging, werd gewonnen door Henri van maldegem. Tam De eerste herkansing van de grote wa gens stond duidelijk in het teken van de spullen heelhouden en geplaatst zien te worden. Toch ging Kees Zijm, die snel weg was, over de kop. Frits van der Gracht won overtuigend met zijn fluistermobiel. De herkansing van de kevers ging een stuk sneller. Otto Goënga kwam als eerste door de finish en tweede werd tot groot genoegen van de speaker Anton Witte. Die was in de eerste manche min der snel omdat zijn kofferdeksel open vloog. Witte bleef getrouw aan zijn ge woonte om telkens de springschans te nemen. Waarschijnlijk kostte hem dat een goede eindklassering. In de finale gaf zijn kever het namelijk op en dat hield ongetwijfeld verband met de grote belastingen die dat springen oplevert. De herkansing voor de middenklasse bracht groot spektakel. Maar liefst 16 deelnemers verschenen aan de start. Frans Stolk boorde zijn bolide in de stro balen voor de jurywagen, die hij ternau wernood miste. De snelheid lag zeer hoog. Direct al in de eerste bocht be landden vier wagens in het stro en één in de sloot. Tijdens de halve finale van de grote wagens begon de stofontwikkeling goed op gang te komen. Theo Zuidewind werd in fraaie stijl eerste. Een enorm ge vecht om de vierde en vijfde plaats lever den Sieme de Porto en Theo Veeger, verder vertoonde deze ronde toch eigen lijk ook weinig spektakel. 20 pils De winnaars van de zeer spannende keverfinale. Zittend op het dak v.l.n.r.: Jan Vonk, Ron Eel man en Jan Joop Moerbeek. Op het kofferdeksel de beste vrouw, Nancy Koorn. snelheid waarmee het gebeurde was veel hoger, evenals overigens de stof wolk die ontstond. Nancy Koorn deed de naam van haar fa milie eer aan door in een zekere, snelle stijl als beste vrouw op de zesde plaats af te koersen. De derde plaats was voor Jan Joop Moerbeek. De mooiste salto was voor Eelman, maar de mooiste schuiver maakte Jan de Waard. Die ging door de strobalen, waarna hij er nog maar net in slaagde zijn wagen voor de jurybus tot stilstand te brengen. Drie centimeter verder en hij zou er tegenaan gezeten hebben. De winnende wagens bleven heel. Logisch overigens, want bij dergelijke auto's is toch aardig geïnvesteerd. Zo'n snel mo torblok kost toch gauw duizend gulden. Puur Puur gevecht was te zien in de finale van de middenklasse. Bert Bakker lag lang op kop, maar hij moest het toch af leggen tegen Henri van Maldegem die met zijn Volkswagen K70 zeer snel bleek te zijn. Jan Voorthuizen werd tweede en Toon Schoenmaker derde. Voor deze laatste coureur was een spandoek op de dijk achter de sloot gespannen met daarop in steeks kleiner wordende letters ,,Tóóóón". Een striptekenaar zou op die manier de kreet weergeven van iemand die in een ravijn valt.... Voor een goed begrip is het wel nodig te weten dat Toon uit een familie van autoschadere parateurs komt. Bert Barhorst kon uiteindelijk niet meer weerstaan aan deze lokroep. Vlak voor het publiek verdween hij spectauculair in de sloot. Na de finish deed Biem Trap de. Sieme de Porto ging met zijn twaalf cilinder omgebouwde Jaguar goed van kiet, hij nam de leiding. Dat nam favoriet Maarten Koorn niet. Koorn haalde het onderste uit de kan met zijn feloranje BMW maar blijkbaar ging het zelfs dez getalenteerde coureur te hard. Toen hij voor de tweede keer de eerste bocht in ging, schoof hij zijn wagen de sloot in. Een onfortuinlijk en ongewoon einde van het seizoen voor Koorn, die volgend jaar ongetwijfeld zal willen laten zien dat hij toch de snelste is. De fraai omge bouwde Jaguar bleef snel rondjes draai en, op de rechte stukken demonstrerend wat hij aan vermogen in huis had. In de voorlaatste ronde stopte hij er echter opeens mee. Toen de meeste wagens hem gepasseerd waren kwam de enor me wagen weer op gang. Volgens insi ders deed een ingebouwde veiligheid in het koelsysteem de wagen stoppen, oververhitting dus. Misschien moet De Porto voor het volgende jaar het voor beeld van één van zijn collega-rijders vol gen. Die had de chassisbuizen van zijn wagen opgenomen in het koelsysteem zodat hij een extra dertig liter koel vloeistof tot zijn beschikking had. Mis schien dat de pröchtige grille van de Ja guar zich voor iets dergelijks leent. De tweede plaats was weggelegd voor de veelbelovende Ab Jan Witte, terwijl de derde plaats voor de blijkbaar in goede vorm verkerende Theo Zuide wind was. Het is overigens opvallend dat de gro te wagens steeds beter omgebouwd worden. Waren het vroeger plaatstalen dozen die zo goed mogelijk als botsauto De 1% bezuinigingsoperatie van de gemeente Texel is dit jaar ten dele geslaagd. Gepoogd is drie ton aan uitgaven uit de gemeentebegroting te schrappen maar het korten leverde slechts f188.617— op. Het is de bedoeling volgend jaar twee procent minder uit te geven dan dit jaar en in 1986 drie procent. Het college spreekt voor 1987 over vier procent en in 1988 over vijf procent, maar dan zijn er verkiezingen en kunnen de bezuinigingskaarten dus weer anders liggen. De doelstelling van de bezuinigingso peratie was om twee ton reëel te bezuini gen en 7100.000,— te bestemmen voor nieuwe investeringen. De twee ton is broodnodig om de inkomstendaling van de gemeente op te vangen. Het bedrag dat nu als bezuinigingsresultaat op de post onvoorzien komt mag volgens bur gemeester en wethouders dan ook niet aangewend worden voor nieuwe investeringen. De afgelopen dagen werden diver se auto's opengebroken en soms za gen de dieven kans waardevolle spullen mee te nemen. Dat was ze ker het geval bij een auto die woens dagnacht in Den Burg stond gepar keerd. Het slot van de wagen werd geforceerd en men nam een leren jack met een waarde van 7250 mee. Een stereo-installatie met een waarde van 71500,— werd donderdagnacht gestolen uit een auto, die ook in Den Burg stond geparkeerd. De auto is ei gendom van een Duitse toerist. Dezelfde nacht werd in Oosterend een auto open gebroken. Daar verdween een geluid sinstallatie ter waarde van DM 1100. De apparatuur is van een 40-jarige Duitser. In De Cocksdorp werd gepoogd het slot van een wagen te forceren maar hier lukte het niet om binnen te komen. De schade aan de lak bedraagt enkele hon derden guldens. De politie meent dat ge noemde diefstallen door een groep is gepleegd. Zondagnacht was een auto in Den Hoorn het doelwit van rooflustigen. Een ruit werd stuj geslagen en de onbeken den namen een fotocamera en een trui en een zonnebril mee. De eigenaar, een 21-jarige jongen uit Schiedam, was met zijn wagen in een greppel gereden en naar Loodsmansduin gelopen om hulp te halen. In dat half uurtje werd de auto vernield en de goederen gestolen. Woensdagnacht werd ingebroken in een strandhuisje bij Paal 18. Een strand bal, zonnebrandolie en negen badlakens werden ontvreemd. De genoemde 188 mille is niet alleen tot stand gekomen door het schrappen in de begroting. Een nadere beschou wing van de raming leerde dat sommige posten zonder meer konden worden ver laagd op grond van nieuwe gegevens die dit jaar bekend werden. Het college con cludeert dat ,,de operatie per saldo niet aan de verwachtingen heeft voldaan". Toch is er nog hoop op de toekomst. Burgemeester en wethouders zeggen vertrouwen te hebben in de instellingen die de komende jaren fors moeten bezui nigen. ,,Ze zijn overtuigd geworden van de noodzaak tot inleveren." Hajema In deze operatie werden o.a. de vol gende begrotingsposten geschrapt of gekort. Tussen haakjes staan de bedra gen die werden vrijgemaakt. Presentie gelden woonruimtecommissie (72000,— studietoelagen ambtenaren (711.000,— keuring gemeentepersoneel (72000,— portokosten woningebhoef- teonderzoek (73000,— vervanging kan toormachines (72500,— kosten Buro Hajema ten behoeve van bestem mingsplannen (720.000,— verkeerstel lingen (77000,— uitvoering brandpre ventieverordening (739.000,— school- artsendienst (78.168,— bouw- en wo ningtoezicht (710.000,— extra onder houd NH-kerktoren Oosterend (713.500,— lagere kosten badmeesters (74500,—schoolbegeleidingsdienst (77950,— kosten sociaal-culturele of opvoedkundige instellingen (720.900,— werkplaats De Bolder (77688,— en Stichting Maatschappelijk werk (75000,-). Een 21-jarige jongen uit Laren liep za terdagmorgen door de Waalderstraat en kreeg opeens van een voor hem onbe kend persoon een stevige klap op' zijn neus. De dader maakte zich uit de voe ten en liet de toerist achter met een ka potte zonnebril met een waarde van vijf tig gulden. Karin Zijm uit De Koog slaagde te Den Haag voor het diploma Schoonheids specialiste. Voor de finale van de kevers liet één van de monteurs die op de baan liep zich overhalen om een duik in de sloot te ne men. Kees Schoenmaker, die de jongen blijkbaar kende, bood hem twintig pils en een fles champagne aan als hij in de sloot zou springen. Dat gebeurde dan ook prompt, tot groot vermaak van het publiek. De keverfinale was misschien wel de mooiste wedstrijd van de middag. Ron Eelman en Jan Vonk waren constant in een prachtig gevecht verwikkeld. Op het rechte stuk voor het publiek werden zeer forse snelheden gehaald, de coureurs haalden alles uit de sterke wagens. De broer van de uiteindelijke winnaar, Jaap Eelman, schreef ook kevercrossgeschie- denis door midden voor het publiek op een zeer opzienbarende manier over de kop te gaan. De manoeuvre leek veel op die van Elly Westdorp eerder, maar de Deze nummer 13 in de middenklasse laat zien hoe hij denkt over strobalen. Bij deze wagen was de radiator met een grote ventilator opgesteld naast de bestuurder. Op die manier blijft het zaakje schoon en heel, zodat de koeling gewaarborgd blijft. dat ook, maar dan moedwillig. Hij be zorgde het publiek overigens een angstig monient toen hij niet direct uit zijn wagen kon komen. Pas toen een kraan zijn wagen een eindje kantelde, klom hij eruit. Eerste ronden De finale van de grote wagens was ei genlijk alleen spannend in de eerste ron- moesten kunnen fungeren, tegenwoor dig tonen de constructies meer hoop op een lang leven. Bij een aantal wagens was de carrosserie van een kleine auto (Golf, Renault 5, zelfs een Dyana) op een groot verzwaard chassis gezet. De motor stond daar dan meestal vast, niet verend, in opgesteld. Als dat niet het geval was, was hij soms verankerd met een zware ketting. De wagens die nog min of meer in hun oorspronkelijke vorm deelnamen, vertoonden aan het eind van de race vaak opmerkelijke an dere rondingen dan aan het begin. Afval Dat was ook het geval na de afvalrace voor de middenklasse auto's. Blijkbaar is het niet alleen de bedoeling dat na vier ronden aan het eind van elke ronde één auto afvalt. Dat was een optimistische gedachte van de organisatie die letterlijk de grond in werd geboord. De werkelijke essentie van de naam „afvalrace" is dat na drie ronden ongeveer 80% van de deelnemende wagens als afval kan wor den afgevoerd, de Opel Manta van Adrie Rentenaar voorop, want die was sterk genoeg gebleken om nog aan deze laatste start mee te doen. De springschans was opengesteld en dat leverde toch nog enige fraaie spron gen op, hoewel de kevers toch hoger ko men. Eén, twee en drie werden hier Rob Vinke, Hans Arnout en Jan Stapersma. Al met al gaf deze autocross duidelijk aan wat het publiek in de toekomst kan verwachten: snelheid en behendigheid bij de grote wagens en de kevers, gooi en smijtwerk en zeker ook snelheid in de middenklasse. De organiserende MAB Club had zondag een groter aan tal toeschouwers verdiend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1984 | | pagina 5