<984 „Jaar van de middenklasse"
BEZUINIGINGSOPERATIE
TEN DELE GESLAAGD
ho cross trok minder publiek
Volgend jaar 2% korten
Auto's opengebroken
Onbekende klap
Geslaagd
*'kan zo'n kever tegen.
PAGINA 5
fcsOAG 14 AUGUSTUS 1984
TEXELSE COURANT
er één conclusie is die zich duidelijk naar voren dringt aan
eind van het autocrossseizoen dan is het wel dat de invoe-
jvan de klasse tot 1700 cc een uitstekende zet is geweest.
3C!{ oral in deze klasse kreeg het tegenvallende aantal toeschou-
eha;i fs(2554) waar voor zijn geld. Er werd gevochten, gescheurd
jesneden, terwijl langs de baan een spoor van bumpers, uit-
5cJ jn, kofferdeksels en achterlichten stond. Daar was het pu
kvoor gekomen. Bij de grote wagens werd er eigenlijk vrij
ioudend gereden, hier is zo langzamerhand meer sprake van
osport dan van gooi- en smijtwerk. En dat laatste, dat is
ar het publiek voor komt. De finale beloofde een fraai ge-
jlittussen Maarten Koorn en Sieme de Porto, maar de eerste,
duidelijk favoriet was, belandde al na één ronde in de sloot,
urirmee was de angel uit de strijd. De keverrace vertoont de
lfde ontwikkeling als de grote wagens, hoewel hier tweemaal
spectaulaire halve salto met dubbele schroef te zien was.
crossjaar 1984 kan de geschiedenis in als ,,Het jaar van de
Ipidenklasse."
hal*
ömpioen bij de grote wagens
etL' njïheo Veeger, nadat ook Sieme
Porto met waarschijnlijk tempe-
irproblemen zijn koppositie
sst prijsgeven. Bij de kevers wis-
jen de nummers 1 en 2 van de vo-
stuivertje. Ron Eelman won
izeer snel en spannend duel van
Vonk, beiden in een kever die
voorzien van een zware motor
brandstofinjectie. In de klasse
1700 cc werd Henri van Maide-
eerste.
eerste manche van de grote wa-
het openingsnummer, geeft
stal een wat voorzichtig beeld te
J™( De baan is nog niet losgereden,
licht wat glad en de rijders bekijken
even. Het parcours was niet echt
in de voorgaande dagen was het
mensen van Nic. Dros met, zoals
eker Kees Schoenmaker het noem
de 4711-wagen diverse malen nat ge-
ikt. Dat dat niet overbodig was be-
jshet einde van de middag. Toen be-
ihet stuiven zodanige vormen aan te
j-en dat de deelnemers soms nauwe-
meer te zien waren. Als de baan de
rafgaande dagen niet behandeld was
stuiven al veel eerder zijn
|onnen.
eerste manche leverde een eindre-
itvan vier auto's in de sloot en een
plaats voor Maarten Koorn, die
(llen zeker zijn rondjes draaide.
Oudgediende
Ie tweede ronde stond in het teken
de strijd tussen oudgediende Kees
Lenten en Nico Blonk. Van Lenten
i, terwijl Blonk ternauwernood aan
sloot ontsnapte. Dat zou hem een
stelbare handdouche hebben opgele-
Ivan zijn eigen bedrijf, dat deze origi-
tpremie had uitgeloofd voor alle ren-
die het kroos zouden opzoeken,
de derde ronde lag de snelheid dui-
jk hoger. Theo Veeger liet al zien
Er hij toe in staat was en Frits van der
cht toonde wat zijn opmerkelijk stille
«rikaan in huis had. Kanshebber Wil-
Steege belandde in de strobalen
Charles van der Slikke reed lek. Kees
loenmaker die de stemming bij het
tliek er uitstekend inhield, raadde
idaarop aan in het vervolg maar met
'dschappenwagentjes te gaan rijden,
«ijzend naar de supermarkt die deze
areur sponsort en waar hij ook zijn da-
Is brood verdiend.
Salto
Deeerste manche van de keverrace le-
ook gelijk de eerste spectaculaire
reling op. Elly Westdorp zette haar
gentje op de neus, waarop het eerste
pirouette draaide voordat de salto
fdafgemaakt. Ze kroop er ongedeerd
endeed in de herkansing met dezelf-
auto weer mee.
In de tweede manche startte spring-
schansspecialist Anton Witte. Ook nu
sneed hij elke bocht weer via dit obstakel
af. De springschans was anders ge
plaatst dan bij voorgaande wedstrijden,
de bocht die gesneden kon worden was
nu veel groter. Toch bleek er weinig
winst te behalen, de uiteindelijke kampi
oenen bij de kevers gebruikten de hin
dernis geen één keer, terwijl toch hun
koppositie niet in gevaar kwam. Dat had
onder meer te maken met het feit dat
veel wagens na de schans op het gras in
de slip raakten.
Rijbewijs
De eerste manche in de middenklasse
leverde een incident op dat nog niet eer
der bij de autocross is voorgekomen. De
speaker kondigde met veel omhaal aan
dat een lid van het plaatselijke politie
korps, Jan Kamperman, zou meedoen in
de wagen van Henri van Maldegem. Op
het verzoek van wedstrijdleider Peter
Daalder of hij het rijbewijs van Kamper
man kon zien moest de coureur in spé
ontkennend antwoorden. Hij had wel
een politielegitimatie bij zich, zodat de
organisatie de gevolgtrekking zou kun
nen maken dat het met dat rijbewijs wel
goed zat, maar Daalder gaf er de voor
keur aan het volgens het boekje te spe
len. De wagen startte niét en werd in de
volgende manche bestuurd door zijn ei
genaar. Tijdens die manche kon Kam
perman zijn rijbewijs, dat hij inmiddels
had opgehaald, tonen, maar Van Malde
gem plaatste zich voor de halve finale,
die hij dus ook zelf zou moeten rijden.
Voor andersoortige sensatie zorgde
Adrie Rentenaar met zijn Opel Manta
door over de kop te slaan. Zijn wagen
raakte in hoog tempo steeds verkreukel-
der, maar elke keer verscheen hij weer
aan de start. De herkansing schreef hij
zelfs op zijn naam. De tweede manche,
die zeer snel ging, werd gewonnen door
Henri van maldegem.
Tam
De eerste herkansing van de grote wa
gens stond duidelijk in het teken van de
spullen heelhouden en geplaatst zien te
worden. Toch ging Kees Zijm, die snel
weg was, over de kop. Frits van der
Gracht won overtuigend met zijn
fluistermobiel.
De herkansing van de kevers ging een
stuk sneller. Otto Goënga kwam als
eerste door de finish en tweede werd tot
groot genoegen van de speaker Anton
Witte. Die was in de eerste manche min
der snel omdat zijn kofferdeksel open
vloog. Witte bleef getrouw aan zijn ge
woonte om telkens de springschans te
nemen. Waarschijnlijk kostte hem dat
een goede eindklassering. In de finale
gaf zijn kever het namelijk op en dat
hield ongetwijfeld verband met de grote
belastingen die dat springen oplevert.
De herkansing voor de middenklasse
bracht groot spektakel. Maar liefst 16
deelnemers verschenen aan de start.
Frans Stolk boorde zijn bolide in de stro
balen voor de jurywagen, die hij ternau
wernood miste. De snelheid lag zeer
hoog. Direct al in de eerste bocht be
landden vier wagens in het stro en één
in de sloot.
Tijdens de halve finale van de grote
wagens begon de stofontwikkeling goed
op gang te komen. Theo Zuidewind
werd in fraaie stijl eerste. Een enorm ge
vecht om de vierde en vijfde plaats lever
den Sieme de Porto en Theo Veeger,
verder vertoonde deze ronde toch eigen
lijk ook weinig spektakel.
20 pils
De winnaars van de zeer spannende keverfinale. Zittend op het dak v.l.n.r.: Jan Vonk, Ron Eel
man en Jan Joop Moerbeek. Op het kofferdeksel de beste vrouw, Nancy Koorn.
snelheid waarmee het gebeurde was
veel hoger, evenals overigens de stof
wolk die ontstond.
Nancy Koorn deed de naam van haar fa
milie eer aan door in een zekere, snelle
stijl als beste vrouw op de zesde plaats
af te koersen. De derde plaats was voor
Jan Joop Moerbeek.
De mooiste salto was voor Eelman,
maar de mooiste schuiver maakte Jan
de Waard. Die ging door de strobalen,
waarna hij er nog maar net in slaagde
zijn wagen voor de jurybus tot stilstand
te brengen. Drie centimeter verder en hij
zou er tegenaan gezeten hebben. De
winnende wagens bleven heel. Logisch
overigens, want bij dergelijke auto's is
toch aardig geïnvesteerd. Zo'n snel mo
torblok kost toch gauw duizend gulden.
Puur
Puur gevecht was te zien in de finale
van de middenklasse. Bert Bakker lag
lang op kop, maar hij moest het toch af
leggen tegen Henri van Maldegem die
met zijn Volkswagen K70 zeer snel bleek
te zijn. Jan Voorthuizen werd tweede en
Toon Schoenmaker derde. Voor deze
laatste coureur was een spandoek op de
dijk achter de sloot gespannen met
daarop in steeks kleiner wordende letters
,,Tóóóón". Een striptekenaar zou op die
manier de kreet weergeven van iemand
die in een ravijn valt.... Voor een goed
begrip is het wel nodig te weten dat
Toon uit een familie van autoschadere
parateurs komt.
Bert Barhorst kon uiteindelijk niet meer
weerstaan aan deze lokroep. Vlak voor
het publiek verdween hij spectauculair in
de sloot. Na de finish deed Biem Trap
de. Sieme de Porto ging met zijn twaalf
cilinder omgebouwde Jaguar goed van
kiet, hij nam de leiding. Dat nam favoriet
Maarten Koorn niet. Koorn haalde het
onderste uit de kan met zijn feloranje
BMW maar blijkbaar ging het zelfs dez
getalenteerde coureur te hard. Toen hij
voor de tweede keer de eerste bocht in
ging, schoof hij zijn wagen de sloot in.
Een onfortuinlijk en ongewoon einde
van het seizoen voor Koorn, die volgend
jaar ongetwijfeld zal willen laten zien dat
hij toch de snelste is. De fraai omge
bouwde Jaguar bleef snel rondjes draai
en, op de rechte stukken demonstrerend
wat hij aan vermogen in huis had. In de
voorlaatste ronde stopte hij er echter
opeens mee. Toen de meeste wagens
hem gepasseerd waren kwam de enor
me wagen weer op gang. Volgens insi
ders deed een ingebouwde veiligheid in
het koelsysteem de wagen stoppen,
oververhitting dus. Misschien moet De
Porto voor het volgende jaar het voor
beeld van één van zijn collega-rijders vol
gen. Die had de chassisbuizen van zijn
wagen opgenomen in het koelsysteem
zodat hij een extra dertig liter koel
vloeistof tot zijn beschikking had. Mis
schien dat de pröchtige grille van de Ja
guar zich voor iets dergelijks leent.
De tweede plaats was weggelegd
voor de veelbelovende Ab Jan Witte,
terwijl de derde plaats voor de blijkbaar
in goede vorm verkerende Theo Zuide
wind was.
Het is overigens opvallend dat de gro
te wagens steeds beter omgebouwd
worden. Waren het vroeger plaatstalen
dozen die zo goed mogelijk als botsauto
De 1% bezuinigingsoperatie van de gemeente Texel is dit jaar ten dele
geslaagd. Gepoogd is drie ton aan uitgaven uit de gemeentebegroting te
schrappen maar het korten leverde slechts f188.617— op. Het is de bedoeling
volgend jaar twee procent minder uit te geven dan dit jaar en in 1986 drie
procent.
Het college spreekt voor 1987 over
vier procent en in 1988 over vijf procent,
maar dan zijn er verkiezingen en kunnen
de bezuinigingskaarten dus weer anders
liggen.
De doelstelling van de bezuinigingso
peratie was om twee ton reëel te bezuini
gen en 7100.000,— te bestemmen voor
nieuwe investeringen. De twee ton is
broodnodig om de inkomstendaling van
de gemeente op te vangen. Het bedrag
dat nu als bezuinigingsresultaat op de
post onvoorzien komt mag volgens bur
gemeester en wethouders dan ook niet
aangewend worden voor nieuwe
investeringen.
De afgelopen dagen werden diver
se auto's opengebroken en soms za
gen de dieven kans waardevolle
spullen mee te nemen. Dat was ze
ker het geval bij een auto die woens
dagnacht in Den Burg stond gepar
keerd. Het slot van de wagen werd
geforceerd en men nam een leren
jack met een waarde van 7250
mee.
Een stereo-installatie met een waarde
van 71500,— werd donderdagnacht
gestolen uit een auto, die ook in Den
Burg stond geparkeerd. De auto is ei
gendom van een Duitse toerist. Dezelfde
nacht werd in Oosterend een auto open
gebroken. Daar verdween een geluid
sinstallatie ter waarde van DM 1100. De
apparatuur is van een 40-jarige Duitser.
In De Cocksdorp werd gepoogd het
slot van een wagen te forceren maar hier
lukte het niet om binnen te komen. De
schade aan de lak bedraagt enkele hon
derden guldens. De politie meent dat ge
noemde diefstallen door een groep is
gepleegd.
Zondagnacht was een auto in Den
Hoorn het doelwit van rooflustigen. Een
ruit werd stuj geslagen en de onbeken
den namen een fotocamera en een trui
en een zonnebril mee. De eigenaar, een
21-jarige jongen uit Schiedam, was met
zijn wagen in een greppel gereden en
naar Loodsmansduin gelopen om hulp
te halen. In dat half uurtje werd de auto
vernield en de goederen gestolen.
Woensdagnacht werd ingebroken in
een strandhuisje bij Paal 18. Een strand
bal, zonnebrandolie en negen badlakens
werden ontvreemd.
De genoemde 188 mille is niet alleen
tot stand gekomen door het schrappen
in de begroting. Een nadere beschou
wing van de raming leerde dat sommige
posten zonder meer konden worden ver
laagd op grond van nieuwe gegevens die
dit jaar bekend werden. Het college con
cludeert dat ,,de operatie per saldo niet
aan de verwachtingen heeft voldaan".
Toch is er nog hoop op de toekomst.
Burgemeester en wethouders zeggen
vertrouwen te hebben in de instellingen
die de komende jaren fors moeten bezui
nigen. ,,Ze zijn overtuigd geworden van
de noodzaak tot inleveren."
Hajema
In deze operatie werden o.a. de vol
gende begrotingsposten geschrapt of
gekort. Tussen haakjes staan de bedra
gen die werden vrijgemaakt. Presentie
gelden woonruimtecommissie
(72000,— studietoelagen ambtenaren
(711.000,— keuring gemeentepersoneel
(72000,— portokosten woningebhoef-
teonderzoek (73000,— vervanging kan
toormachines (72500,— kosten Buro
Hajema ten behoeve van bestem
mingsplannen (720.000,— verkeerstel
lingen (77000,— uitvoering brandpre
ventieverordening (739.000,— school-
artsendienst (78.168,— bouw- en wo
ningtoezicht (710.000,— extra onder
houd NH-kerktoren Oosterend
(713.500,— lagere kosten badmeesters
(74500,—schoolbegeleidingsdienst
(77950,— kosten sociaal-culturele of
opvoedkundige instellingen
(720.900,— werkplaats De Bolder
(77688,— en Stichting Maatschappelijk
werk (75000,-).
Een 21-jarige jongen uit Laren liep za
terdagmorgen door de Waalderstraat en
kreeg opeens van een voor hem onbe
kend persoon een stevige klap op' zijn
neus. De dader maakte zich uit de voe
ten en liet de toerist achter met een ka
potte zonnebril met een waarde van vijf
tig gulden.
Karin Zijm uit De Koog slaagde te Den
Haag voor het diploma Schoonheids
specialiste.
Voor de finale van de kevers liet één
van de monteurs die op de baan liep zich
overhalen om een duik in de sloot te ne
men. Kees Schoenmaker, die de jongen
blijkbaar kende, bood hem twintig pils
en een fles champagne aan als hij in de
sloot zou springen. Dat gebeurde dan
ook prompt, tot groot vermaak van het
publiek.
De keverfinale was misschien wel de
mooiste wedstrijd van de middag. Ron
Eelman en Jan Vonk waren constant in
een prachtig gevecht verwikkeld. Op het
rechte stuk voor het publiek werden zeer
forse snelheden gehaald, de coureurs
haalden alles uit de sterke wagens. De
broer van de uiteindelijke winnaar, Jaap
Eelman, schreef ook kevercrossgeschie-
denis door midden voor het publiek op
een zeer opzienbarende manier over de
kop te gaan. De manoeuvre leek veel op
die van Elly Westdorp eerder, maar de
Deze nummer 13 in de middenklasse laat zien hoe hij denkt over strobalen. Bij deze wagen was de radiator met een grote ventilator opgesteld
naast de bestuurder. Op die manier blijft het zaakje schoon en heel, zodat de koeling gewaarborgd blijft.
dat ook, maar dan moedwillig. Hij be
zorgde het publiek overigens een
angstig monient toen hij niet direct uit
zijn wagen kon komen. Pas toen een
kraan zijn wagen een eindje kantelde,
klom hij eruit.
Eerste ronden
De finale van de grote wagens was ei
genlijk alleen spannend in de eerste ron-
moesten kunnen fungeren, tegenwoor
dig tonen de constructies meer hoop op
een lang leven. Bij een aantal wagens
was de carrosserie van een kleine auto
(Golf, Renault 5, zelfs een Dyana) op
een groot verzwaard chassis gezet.
De motor stond daar dan meestal vast,
niet verend, in opgesteld. Als dat niet
het geval was, was hij soms verankerd
met een zware ketting. De wagens die
nog min of meer in hun oorspronkelijke
vorm deelnamen, vertoonden aan het
eind van de race vaak opmerkelijke an
dere rondingen dan aan het begin.
Afval
Dat was ook het geval na de afvalrace
voor de middenklasse auto's. Blijkbaar is
het niet alleen de bedoeling dat na vier
ronden aan het eind van elke ronde één
auto afvalt. Dat was een optimistische
gedachte van de organisatie die letterlijk
de grond in werd geboord. De werkelijke
essentie van de naam „afvalrace" is dat
na drie ronden ongeveer 80% van de
deelnemende wagens als afval kan wor
den afgevoerd, de Opel Manta van Adrie
Rentenaar voorop, want die was sterk
genoeg gebleken om nog aan deze
laatste start mee te doen.
De springschans was opengesteld en
dat leverde toch nog enige fraaie spron
gen op, hoewel de kevers toch hoger ko
men. Eén, twee en drie werden hier Rob
Vinke, Hans Arnout en Jan Stapersma.
Al met al gaf deze autocross duidelijk
aan wat het publiek in de toekomst kan
verwachten: snelheid en behendigheid
bij de grote wagens en de kevers, gooi
en smijtwerk en zeker ook snelheid in de
middenklasse. De organiserende
MAB Club had zondag een groter aan
tal toeschouwers verdiend.