Verkeersdrempels niet gewenst in Oudeschild? s jieuwe landingsvaartuigen roter, sneller en sterker WATH<ZEGGEN WOU.." Rondvraag raadsvergadering College akkoord met investeringssubsidie voor zwembad Eierlandse Huis Dia-voorstelling in ,,De Schuilhut" akantiespreiding? Enquete bouwdorpen 'ER i: JjDAG 12 OKTOBER 1984 TEXELSE COURANT PAGINA 9 Joost Dorleinkazerne was woensdagmorgen het toneel orde overdracht van het eerste nieuwe landingsvaartuig ihet korps Mariniers. De ouwe 'Landings Craft Assaults' igen al zo'n 25 jaar mee. Het nieuwe type de 'LCA MK II', geheel in Nederland ontwikkeld. De serie van 12 die jland is zal op de Rijkswerf in Den Helder gebouwd jrden. De schepen zijn groter uitgevallen, voorzien van een laardere motor en van onder meer radarapparatuur. jrse hoge marine-officieren aken uit het noodzakelijk te jen dat de hoeveelheid fibisch materiaal wordt gebreid. Generaal T. Rudolphie, iinandant van het korps üiniers, wees op het steeds jnser wordende gebruik van de jingsvaartuigen en merkte ,endien op dat het korps riniers ten alle tijde paraat is op grond van politieke ilissingen overal in de Navo oen 24 uur ingezet te kunnen - fden. Ook daarvoor is het nuttig er uitbreiding komt in de aveelheid amfibisch materiaal. De rij sprekers werd geopend door commandant van de Dorleinkazerne, kolonel der Mariniers H. C. de Roode, die vertelde te weten dat de bemanning van de kazerne naar deze overdracht had toegeleefd als het hoogtepunt van dit jaar. Commandant W. J. A. van Raay, souschef van de directie materieel Koninklijke Marine, sloot hierbij aan: „Naar de vervanging van de oude LCA's is met verlangen uitgekeken, er is allang sprake van nodzaak". Van Raay vertelde dat tot 1978 was samengewerkt met de Britten om een nieuw type te ontwikkelen, maar onder meer door verschil van mening I' '.irecteur van de rijkswerf overhandigde de commandant van het korps Mariniers een i de eerste LCA MK II in actie. over het materiaal en de indeling was daar een punt achter gezet. Het nu ontwikkelde landingsvaartuig is een Nederlands schip, dat bovendien werd gebouwd op de Rijkswerf in Den Helder. De 9530, het typenummer van de LCA, werd het grootste polyester vaartuig dat ooit door de Rijkswerf gebouwd is. Afwerken Het schip is overigens nog niet helemaal klaar. Van Raay vertelde dat de LCA nog terug moest naar de werf voor de laatste werkzaamheden, maar dat hij zeker voor de winter helemaal klaar zou zijn. Nog voor de jaarwisseling zou bovendien een tweede klaar zijn, zodat deze schepen nog de komende winter uitgeprobeerd zouden kunnen worden in de barre polaire omstandigheden bij Noorwegen. Rudolphie constateerde dat juist die omstandigheden in Noorwegen er toe hadden geleid dat er een nieuw ontwerp moest komen. Open LCA's bleken niet te voldoen, zodat uiteindelijk een zestal van de Mark I- schepen werd aangepast aan de omstandigheden. Toch bleef er met name op het gebied van de vuurkracht, de communicatie en de navigatie nog het een en ander te wensen over. De Mark II is dan ook uitgerust met een .50 snelvuurkanon, terwijl zijn voorganger van een MAG- mitrailleur was voorzien. Inplaats van de oude 200 pk Rolls Royce-motor kwam er een 300 pk Daf. Voor het varen kan 270 pk worden benut. De rest van het vermogen wordt opgesoupeerd door het hydraulische systeem. Zeer belangrijk voor de veiligheid noemde Rudolphie het uitrusten van de nieuwe schepen met radar en marifoon, waardoor ook 'civiele' contacten mogelijk worden. Uit tactische analyses is gebleken dat de schepen het beste in groepen van zes kunnen worden ingezet. Daarmee kan een hele compagnie infanterie in één keer aan land worden gezet, inclusief commandopost. Bestellen De directeur van de Rijkswerf, kapitein ter zee Ir. C. J. Lameau, was namens zijn bedrijf verheugd met de order. De werkgelegenheid die met de bouw gemoeid is een groot belang. Ik wil wel even benadrukken dat er nog ïaar zes officieel besteld zijn, de order Kenmerkend voor het nieuwe landingsvaartuig is het kajuitje achter de mast. de radarinstallatie aan de mast en het zwaardere kanon. Het verschil in afmetingen met de oude boten is minder goed te zien. voor het tweede zestal moet nog steeds binnen komen", Lameau bood het korps mariniers een foto van de 9530 in actie. Generaal Rudolphie, die het geschenk in ontvangst nam verzekerde de kapitein dat hij zou 'drammen' om die tweede bestelling geplaatst te krijgen. Zijn mening over de LCA vatte hij als volgt samen: ,,U heeft goede boten gebouwd die wij met goede mariniers zullen bemannen". Voor de insiders nog wat technische gegevens: het schip meet 16 x 4,20 meter. De diepgang vóór is 55 centimeter in onbelaste toestand, geladen komt daar 10 centimeter bij. Voor de voortstuwing zorgt een 360 graden draaibare Schottel propellor, die beschermd wordt door een beugel. Het diepste punt achter is 1,10 meter. De waterverplaatsing van het ongelade schip bedraagt 17,50 m3. Eén LCA MK II kost ruim zeven ton. Maandagavond wordt in de Ned. Hervormde kerk van De Koog een dia presentatie gehouden van en over Texel. Aanvang: 20.00 uur. Entree 72,—, kinderen 71,— Het college is bereid 748.000,— investeringssubsidie te geven aan het bestuur van de Vereniging Gemeenschap Eierland voor de realisatie van een zwembadje in het Eierlandse Huis. Aan deze uitspraak verbinden burgemeester en wethouders wel de voorwaarde dat de vereniging garandeert dat het zwembad tenminste tien jaar zonder verdere gemeentelijke steun zal moeten draaien. De gemeenteraad zal tijdens de begrotingsbehandeling moeten uitspreken of men ook 48 mille over heeft voor een zwembad in De Cocksdorp. Naast deze exploitatiegarantie van de vereniging wil het college ook een technisch advies over het ingediende plan van de Vereniging Nederlandse gemeenten. De vereniging Gemeen schap Eierland denkt een bad van ruim vijf bij elf meter te kunnen realiseren voor 7361.000— waarbij gelijktijdig een nieuw schoollokaal wordt gerealiseerd. Inclusief een bijdrage van de bevolking zegt de vereniging drie top in de kosten te kunnen bijdragen. Aan de Welzijnsstichting is gevraagd om een lening van 712.500,— en die is toegezegd, mits de gemeenteraad zich ook akkoord verklaard met het plan. De inspectrice van het kleuter- en lager onderwijs heeft positief gereageerd over het plan. De vereniging kan, zoals bekend, een zo hoge financiële bijdrage leveren voor de bouw van het bad omdat men beschikt over twee ton „overwaarde" van de verkoop van het Eierlandse Huis aan de gemeente. Bij die verkoop is bepaald dat dit bedrag wordt besteed aan het Eierlandse Huis en de kosten die uit deze nieuwe plannen voortvloeien mogen niet automatisch een hogere exploitatiesubsidie tot gevolg hebben. In die zin is dus al een waarborg ingebouwd dat de exploitatie van het bad niet door de gemeente wordt betaald. Ook zal het college nog moeten uitspreken of de vereniging die 7200.000,— aan een zwembad mag besteden. ERIEVEN VAN LEZERS - BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE Hallo Texelaars, mag ik even uw aandacht vragen >or wat we beleefd hebben de afgelopen 14 dagen komen al veel jaren naar uw mooie eiland en wat graag, itwe er zoeken is voor ons een weet en voor u een vraag, genieten van de natuur zeer uitgebreid van de voorzieningen, die u voor ons heeft bereid. at dat de gemeente en /of den VVV? is een vraag en daar zit ik nogal mee doet alle moeite het seizoen te verlengen uw eiland onder de aandacht van de toeristen te brengen ar kom je in mei of september, dus buiten het seizoen n is hier maar bar weinig te doen sboot naar Vlieland of Terschelling vaart niet meer, at doen ze volgend jaar misschien wel weer. -t de boswachter kijken wat in het duin leeft en groeit 1 uitleg horen, wat altijd zeer boeit, u had het zeker wel gedacht, :tging niet door, we hadden het eigenlijk wel verwacht, kerkentocht, leerzaam en zeer interessant, tis er niet meer lieve mensen, want lui die hier komen in september of mei jfen er, wat hen betreft, niet meer bij. de Worsteltent pannekoeken eten, au dat kan je ook wel vergeten Sesloten" staat er op een bord langs de weg, was dus de zoveelste pech. ;uden ze nog naar de marinehaven gaan? 5 hebben voor niets aan de kade gestaan, sdoen aan de triathlon, vergeet het maar, 'twas alleen voor de Texelaar. Teso pakt z'n service wel goed aan, je weten of er op zondag extra boten gaan, ?>voon drie, negen, drie even bellen, je, naar je verwacht, het wel zal vertellen wordt echter aangesloten op een antwoordapparaat precies vertelt, wat ook in de ,Texeltoerist" staat, ttwas dus ook geen succes, <n maar naar de volgende les. op de Waddenzee, geen deelname genoeg het antwoord, toen ik er om vroeg. Jan Plezier, zou dat wat wezen, geloof me, heus, stootten voor de zoveelste keer onze neus. 'aar in één ding bent u zeer consequent, toeristenbelasting is per dag 80 cent. bedrag moeten we allemaal lappen, r'tdat betreft, gelijke monniken, gelijke kappen. 'sschien moet u er in de toekomst eens aan gaan denken, «t meer aandacht aan de oudere toeristen te schenken, brengen heel wat geld in uw kas hoopten alleen dat uw service wat vriendelijker was. evengoed hebben we erg van uw eiland genoten komen volgend jaar weer, met één van uw dure boten. Bewoners van de De Ruijterstraat en het Buurtje in Oudeschild hebben de gemeente gevraagd twee verkeersdrempels in de De Ruijterstraat te maken, maar de gemeente lijkt daar weinig voor te voelen. Voor Henk Beumkes van het Pakt was dat aanleiding om dit onderwerp aan te snijden in de rondvraag van de dinsdagavond gehouden raadsvergadering. C. Bak Haarlem. De buurtbewoners hebben zorg over de veiligheid van hun spelende kinderen in de omgeving van het kruispunt Buurtje-De Ruijterstraat, o.a. in verband met de hoge snelheid waarmee van het Bolwerk afkomstige auto's komen aanrijden. De drempels zouden moeten komen ter hoogte van de r.k. kerk en bij de t-kruising Buurtje-De Ruijterstraat. Beumkes vertelde dat wethouder Schilling de situatie ter plaatse had bekeken. Na drie weken kwam ambtenaar Frederici met een tekening waarop geen drempels stonden, maar alleen wat stoepen. „De bewoners konden kiezen: de stoepen accepteren of er zou helemaal niets gebeuren". Volgens Beumkes zou de wethouder hebben gezegd dat de mensen de drempels wel kunnen vergeten omdat deze in een straat met doorgaand verkeer over het algemeen ongewenst en mogelijk zelfs gevaarlijk zijn. Beumkes vond dat de woordvoerdster van de buurt mevrouw Boom „onder de tafel was gepraat" en min of meer gedwongen de stoepen als „oplossing" heeft geaccepteerd. Halve oplossing De stoepen (rondom de splitsing Buurtje-de Ruijterstraat) alsmede opritten voor de garage van Boom zijn er inmiddels en voldoen goed want nu ben je op de stoep voor het autoverkeer betrekkelijk veilig. Maar de situatie voor spelende kinderen op het stuk vanaf het Ankerpark is nog levensgevaarlijk, omdat de auto's nog steeds onbelemmerd met hoge snelheid vanaf het Bolwerk de De Ruijterstraat kunnen inrijden. Volgens Beumkes zijn er al enkele kleine ongelukken gebeurd; hij wilde dat de gemeente erger voorkomt door alsnog volledig gehoor te geven aan de wensen van de buurt. betoog van Beumkes niet steekhoudend. „Hij legt me woorden in de mond die ik beslist niet heb gezegd." Schilling legde uit dat hij de bewoners niet met een kluitje in het riet heeft gestuurd, maar gaf toe dat bij bedenkingen heeft tegen het maken van drempels in doorgaande wegen en straten. Deze mogelijkheid is voor Oudeschild echter niet van de baan, al moet er wel van heel merkwaardig verkeersgedrag sprake zijn om het gevaar te doen ontstaan waar de bewoners voor vrezen. „Maar ik zeg u toe: we zullen het bekijken." Wielerbaan De nieuwe wielerbaan in het sportcomplex bij Den Burg wordt niet alleen door de wielervereniging gebruikt maar ook door andere mensen, zowel idividueel als in groepsverband. Jongelui rijden er ook met brommers op. Dat is geen erg bevredigende situatie want de wielervereniging en andere verenigingen moeten voor het gebruik •van de baan betalen terwijl die anderen er gratis van profiteren. De wielervereniging wil de baan daarom afsluiten. Henk Beumkes vroeg om een beheersplan voor de baan, wat een welwillende reactie ontlokte aan wethouder Piet Zegers. Deze had ook gehoord over het „misbruik" van de baan (er hebben zich zelfs al valpartijen voorgedaan) en beloofde met de afdeling sportzaken te zullen praten over een beheersplan. De derde vraag van Beumkes betrof de wateroverlast die in de Barendszstraat in Oudeschild wordt ondervonden. Dit water is afkomstig van het industrieterrein van Rab en omdat de afvoer ontoereikend is, komt het op de erven van de huizen terecht. Wethouder Klaas Barendregt beloofde in de eerstvolgende vergadering van economisch en technisch beleid op het probleem te zullen terugkomen. Besloten hoorzittingen De hoorzittingen van de zg. beroepsschriftencommissie zijn niet openbaar. Tijdens deze zittingen kunnen mensen die tegen het weigeren van een vergunning of tegen een andere voor hen ongunstige beslissing van de gemeente schriftelijk bezwaar hebben gemaakt, mondelinge toelichting geven. Omdat het vaak om nogal persoonlijke kwesties gaat mag hier geen publiek en dus ook geen pers bij en als regel verschijnt er dus ook geen verslag van zo'n bijeenkomst in de krant. Als de notulen van zo'n hoorzitting echter door B en W zijn vastgesteld, worden die wél als openbaar stuk beschouwd en de pers zou er dus gebruik van kunnen maken, al gebeurt dat meestal niet omdat de nieuwswaarde twijfelachtig is. Jan van Asselt en Gelein Jansen waren blijkbaar niet op de hoogte van de gang van zaken, want ze spraken er hun afkeuring over uit dat het verslag van de hoorzitting die onlangs werd gehouden naar aanleiding van de bezwaren tegen de aanpassing van de Teso-fuik, uitvoerig in de Texelse Courant was verschenen. Vooral het gedetailleerde karakter van het verslag werd betreurd. Secretaris Johan van Dijk merkte op dat B en W bij het vrijgeven van het verslag de normale handelwijze hebben betracht. De burgemeester veronderstelde (terecht -red.) dat de aard van het onderwerp aanleiding voor de krant is geweest om er zo uitvoerig op in te gaan. Gelein Jansen is voorzitter van de uit vijf raadsleden bestaande beroepsschriftencommissie. Hij vindt het niet consequent om een verslag van een besloten bijeenkomst in de openbaarheid te brengen. Andere fractievoorzitter De CDA-fractie in de gemeenteraad krijgt binnenkort een andere voorzitter. Jansen zei deze functie „om persoonlijke redenen" te zullen raadslid. Wie het voorzitterschap overneemt, wordt binnenkort bekend gemaakt. Het gemeentepersoneel wordt momenteel bezig gehouden door de gevolgen van het functiewaarderings- onderzoek. De diverse ambtenaren zijn „getaxeerd" met de daarbij behorende consequenties voor hun salaris. Peter Bakker van de PSP drong erop aan dat de raadscommissie op de hoogte wordt gehouden van de resultaten van deze operatie. Dat werd toegezegd. Stoplichten Gerbrand Poster (net terug van vakantie) van de VVD wilde dat de verkeerslichten op het kruispunt Schilderend-Emmalaan-Bernhardlaan weer in werking worden gesteld. Al jaren geven deze lampen alleen maar „geel" knipperlicht, maar volgens Poster is de verkeerssituatie ter plaatse zodanig dat ze weer als gewone stoplichten in werking moeten treden. Wethouder Schilling wees erop dat verkeerstechische aspecten in het geding zijn en wilde het verzoek in het bijzijn van technici aan de orde stellen in de vergadering van de raadscommissie. Jan van Asselt van Texels Belang zei dat hij onlangs het jaarverslag over 1982 van de Recreatiestichting heeft ontvangen, maar de verslagen van de jaren daarvoor had hij nooit gekregen. Wethouder Barendregt legde uit dat de RST jarenlang de jaarverslagen steeds naar de raad stuurde, maar daarmee in 1979 om onduidelijke redenen ophield. Het gemeentebestuur ontdekte dat niet direct, maar heeft onlangs verzocht deze „traditie" te herstellen omdat het belangrijk is dat de gemeenteraad op de hoogte blijft van de gang van zaken bij de RST. Er zal nu ook worden gevraagd om de verslagen van 1979 tot 1981. Tijdens de bouwdorpen, bouwkampen en het jongerenkamp in Friesland zijn door de leiding enquêteformulieren uitgereikt aan ouders van kinderen die deelnamen aan deze zomeractiviteit. Veel van deze formulieren zijn nog niet ingeleverd en de leiding van het zomerwerk doet een beroep dit voor zaterdag te doen. Volgend jaar bestaat dit werk tien jaar en naast kritiek die op de vragenformulieren kan worden geleverd wil men ook graag suggesties voor de toekomst ontvangen. Enquêteformulieren kunnen nog worden ingeleverd in dorpshuis d'Ouwe ULO of op het adres De

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1984 | | pagina 9