Verkeersdrempels niet
gewenst in Oudeschild?
s jieuwe landingsvaartuigen
roter, sneller en sterker
WATH<ZEGGEN WOU.." Rondvraag raadsvergadering
College akkoord met
investeringssubsidie voor
zwembad Eierlandse Huis
Dia-voorstelling
in ,,De Schuilhut"
akantiespreiding?
Enquete bouwdorpen
'ER i:
JjDAG 12 OKTOBER 1984
TEXELSE COURANT
PAGINA 9
Joost Dorleinkazerne was woensdagmorgen het toneel
orde overdracht van het eerste nieuwe landingsvaartuig
ihet korps Mariniers. De ouwe 'Landings Craft Assaults'
igen al zo'n 25 jaar mee. Het nieuwe type de 'LCA MK II',
geheel in Nederland ontwikkeld. De serie van 12 die
jland is zal op de Rijkswerf in Den Helder gebouwd
jrden. De schepen zijn groter uitgevallen, voorzien van een
laardere motor en van onder meer radarapparatuur.
jrse hoge marine-officieren
aken uit het noodzakelijk te
jen dat de hoeveelheid
fibisch materiaal wordt
gebreid. Generaal T. Rudolphie,
iinandant van het korps
üiniers, wees op het steeds
jnser wordende gebruik van de
jingsvaartuigen en merkte
,endien op dat het korps
riniers ten alle tijde paraat is
op grond van politieke
ilissingen overal in de Navo
oen 24 uur ingezet te kunnen
- fden. Ook daarvoor is het nuttig
er uitbreiding komt in de
aveelheid amfibisch materiaal.
De rij sprekers werd geopend door
commandant van de Dorleinkazerne,
kolonel der Mariniers H. C. de Roode,
die vertelde te weten dat de
bemanning van de kazerne naar deze
overdracht had toegeleefd als het
hoogtepunt van dit jaar.
Commandant W. J. A. van Raay,
souschef van de directie materieel
Koninklijke Marine, sloot hierbij aan:
„Naar de vervanging van de oude
LCA's is met verlangen uitgekeken, er
is allang sprake van nodzaak".
Van Raay vertelde dat tot 1978 was
samengewerkt met de Britten om een
nieuw type te ontwikkelen, maar
onder meer door verschil van mening
I'
'.irecteur van de rijkswerf overhandigde de commandant van het korps Mariniers een
i de eerste LCA MK II in actie.
over het materiaal en de indeling was
daar een punt achter gezet. Het nu
ontwikkelde landingsvaartuig is een
Nederlands schip, dat bovendien werd
gebouwd op de Rijkswerf in Den
Helder. De 9530, het typenummer van
de LCA, werd het grootste polyester
vaartuig dat ooit door de Rijkswerf
gebouwd is.
Afwerken
Het schip is overigens nog niet
helemaal klaar. Van Raay vertelde dat
de LCA nog terug moest naar de werf
voor de laatste werkzaamheden, maar
dat hij zeker voor de winter helemaal
klaar zou zijn. Nog voor de
jaarwisseling zou bovendien een
tweede klaar zijn, zodat deze schepen
nog de komende winter uitgeprobeerd
zouden kunnen worden in de barre
polaire omstandigheden bij
Noorwegen.
Rudolphie constateerde dat juist die
omstandigheden in Noorwegen er toe
hadden geleid dat er een nieuw
ontwerp moest komen. Open LCA's
bleken niet te voldoen, zodat
uiteindelijk een zestal van de Mark I-
schepen werd aangepast aan de
omstandigheden. Toch bleef er met
name op het gebied van de
vuurkracht, de communicatie en de
navigatie nog het een en ander te
wensen over. De Mark II is dan ook
uitgerust met een .50 snelvuurkanon,
terwijl zijn voorganger van een MAG-
mitrailleur was voorzien. Inplaats van
de oude 200 pk Rolls Royce-motor
kwam er een 300 pk Daf. Voor het
varen kan 270 pk worden benut. De
rest van het vermogen wordt
opgesoupeerd door het hydraulische
systeem. Zeer belangrijk voor de
veiligheid noemde Rudolphie het
uitrusten van de nieuwe schepen met
radar en marifoon, waardoor ook
'civiele' contacten mogelijk worden.
Uit tactische analyses is gebleken dat
de schepen het beste in groepen van
zes kunnen worden ingezet. Daarmee
kan een hele compagnie infanterie in
één keer aan land worden gezet,
inclusief commandopost.
Bestellen
De directeur van de Rijkswerf, kapitein
ter zee Ir. C. J. Lameau, was namens
zijn bedrijf verheugd met de order. De
werkgelegenheid die met de bouw
gemoeid is een groot belang. Ik wil
wel even benadrukken dat er nog
ïaar zes officieel besteld zijn, de order
Kenmerkend voor het nieuwe landingsvaartuig is het kajuitje achter de mast. de radarinstallatie aan de mast en het zwaardere kanon. Het
verschil in afmetingen met de oude boten is minder goed te zien.
voor het tweede zestal moet nog
steeds binnen komen",
Lameau bood het korps mariniers een
foto van de 9530 in actie. Generaal
Rudolphie, die het geschenk in
ontvangst nam verzekerde de kapitein
dat hij zou 'drammen' om die tweede
bestelling geplaatst te krijgen. Zijn
mening over de LCA vatte hij als volgt
samen: ,,U heeft goede boten
gebouwd die wij met goede mariniers
zullen bemannen".
Voor de insiders nog wat technische
gegevens: het schip meet 16 x 4,20
meter. De diepgang vóór is 55
centimeter in onbelaste toestand,
geladen komt daar 10 centimeter bij.
Voor de voortstuwing zorgt een 360
graden draaibare Schottel propellor,
die beschermd wordt door een beugel.
Het diepste punt achter is 1,10 meter.
De waterverplaatsing van het ongelade
schip bedraagt 17,50 m3. Eén LCA MK
II kost ruim zeven ton.
Maandagavond wordt in de Ned.
Hervormde kerk van De Koog een dia
presentatie gehouden van en over
Texel. Aanvang: 20.00 uur. Entree 72,—,
kinderen 71,—
Het college is bereid 748.000,— investeringssubsidie te geven aan het
bestuur van de Vereniging Gemeenschap Eierland voor de realisatie van
een zwembadje in het Eierlandse Huis. Aan deze uitspraak verbinden
burgemeester en wethouders wel de voorwaarde dat de vereniging
garandeert dat het zwembad tenminste tien jaar zonder verdere
gemeentelijke steun zal moeten draaien. De gemeenteraad zal tijdens de
begrotingsbehandeling moeten uitspreken of men ook 48 mille over heeft
voor een zwembad in De Cocksdorp.
Naast deze exploitatiegarantie van de
vereniging wil het college ook een
technisch advies over het ingediende
plan van de Vereniging Nederlandse
gemeenten. De vereniging Gemeen
schap Eierland denkt een bad van ruim
vijf bij elf meter te kunnen realiseren
voor 7361.000— waarbij gelijktijdig een
nieuw schoollokaal wordt gerealiseerd.
Inclusief een bijdrage van de bevolking
zegt de vereniging drie top in de
kosten te kunnen bijdragen. Aan de
Welzijnsstichting is gevraagd om een
lening van 712.500,— en die is
toegezegd, mits de gemeenteraad zich
ook akkoord verklaard met het plan.
De inspectrice van het kleuter- en
lager onderwijs heeft positief
gereageerd over het plan. De
vereniging kan, zoals bekend, een zo
hoge financiële bijdrage leveren voor
de bouw van het bad omdat men
beschikt over twee ton „overwaarde"
van de verkoop van het Eierlandse
Huis aan de gemeente. Bij die verkoop
is bepaald dat dit bedrag wordt
besteed aan het Eierlandse Huis en de
kosten die uit deze nieuwe plannen
voortvloeien mogen niet automatisch
een hogere exploitatiesubsidie tot
gevolg hebben. In die zin is dus al een
waarborg ingebouwd dat de exploitatie
van het bad niet door de gemeente
wordt betaald. Ook zal het college nog
moeten uitspreken of de vereniging die
7200.000,— aan een zwembad mag
besteden.
ERIEVEN VAN LEZERS - BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE
Hallo Texelaars, mag ik even uw aandacht vragen
>or wat we beleefd hebben de afgelopen 14 dagen
komen al veel jaren naar uw mooie eiland en wat graag,
itwe er zoeken is voor ons een weet en voor u een vraag,
genieten van de natuur zeer uitgebreid
van de voorzieningen, die u voor ons heeft bereid.
at dat de gemeente en /of den VVV?
is een vraag en daar zit ik nogal mee
doet alle moeite het seizoen te verlengen
uw eiland onder de aandacht van de toeristen te brengen
ar kom je in mei of september, dus buiten het seizoen
n is hier maar bar weinig te doen
sboot naar Vlieland of Terschelling vaart niet meer,
at doen ze volgend jaar misschien wel weer.
-t de boswachter kijken wat in het duin leeft en groeit
1 uitleg horen, wat altijd zeer boeit,
u had het zeker wel gedacht,
:tging niet door, we hadden het eigenlijk wel verwacht,
kerkentocht, leerzaam en zeer interessant,
tis er niet meer lieve mensen, want
lui die hier komen in september of mei
jfen er, wat hen betreft, niet meer bij.
de Worsteltent pannekoeken eten,
au dat kan je ook wel vergeten
Sesloten" staat er op een bord langs de weg,
was dus de zoveelste pech.
;uden ze nog naar de marinehaven gaan?
5 hebben voor niets aan de kade gestaan,
sdoen aan de triathlon, vergeet het maar,
'twas alleen voor de Texelaar.
Teso pakt z'n service wel goed aan,
je weten of er op zondag extra boten gaan,
?>voon drie, negen, drie even bellen,
je, naar je verwacht, het wel zal vertellen
wordt echter aangesloten op een antwoordapparaat
precies vertelt, wat ook in de ,Texeltoerist" staat,
ttwas dus ook geen succes,
<n maar naar de volgende les.
op de Waddenzee, geen deelname genoeg
het antwoord, toen ik er om vroeg.
Jan Plezier, zou dat wat wezen, geloof me, heus,
stootten voor de zoveelste keer onze neus.
'aar in één ding bent u zeer consequent,
toeristenbelasting is per dag 80 cent.
bedrag moeten we allemaal lappen,
r'tdat betreft, gelijke monniken, gelijke kappen.
'sschien moet u er in de toekomst eens aan gaan denken,
«t meer aandacht aan de oudere toeristen te schenken,
brengen heel wat geld in uw kas
hoopten alleen dat uw service wat vriendelijker was.
evengoed hebben we erg van uw eiland genoten
komen volgend jaar weer, met één van uw dure boten.
Bewoners van de De Ruijterstraat en het Buurtje in Oudeschild hebben
de gemeente gevraagd twee verkeersdrempels in de De Ruijterstraat te
maken, maar de gemeente lijkt daar weinig voor te voelen. Voor Henk
Beumkes van het Pakt was dat aanleiding om dit onderwerp aan te
snijden in de rondvraag van de dinsdagavond gehouden
raadsvergadering.
C. Bak
Haarlem.
De buurtbewoners hebben zorg over
de veiligheid van hun spelende
kinderen in de omgeving van het
kruispunt Buurtje-De Ruijterstraat, o.a.
in verband met de hoge snelheid
waarmee van het Bolwerk afkomstige
auto's komen aanrijden. De drempels
zouden moeten komen ter hoogte van
de r.k. kerk en bij de t-kruising
Buurtje-De Ruijterstraat.
Beumkes vertelde dat wethouder
Schilling de situatie ter plaatse had
bekeken. Na drie weken kwam
ambtenaar Frederici met een tekening
waarop geen drempels stonden, maar
alleen wat stoepen. „De bewoners
konden kiezen: de stoepen accepteren
of er zou helemaal niets gebeuren".
Volgens Beumkes zou de wethouder
hebben gezegd dat de mensen de
drempels wel kunnen vergeten omdat
deze in een straat met doorgaand
verkeer over het algemeen ongewenst
en mogelijk zelfs gevaarlijk zijn.
Beumkes vond dat de woordvoerdster
van de buurt mevrouw Boom „onder
de tafel was gepraat" en min of meer
gedwongen de stoepen als
„oplossing" heeft geaccepteerd.
Halve oplossing
De stoepen (rondom de splitsing
Buurtje-de Ruijterstraat) alsmede
opritten voor de garage van Boom zijn
er inmiddels en voldoen goed want nu
ben je op de stoep voor het
autoverkeer betrekkelijk veilig. Maar de
situatie voor spelende kinderen op het
stuk vanaf het Ankerpark is nog
levensgevaarlijk, omdat de auto's nog
steeds onbelemmerd met hoge
snelheid vanaf het Bolwerk de De
Ruijterstraat kunnen inrijden. Volgens
Beumkes zijn er al enkele kleine
ongelukken gebeurd; hij wilde dat de
gemeente erger voorkomt door alsnog
volledig gehoor te geven aan de
wensen van de buurt.
betoog van Beumkes niet
steekhoudend. „Hij legt me woorden
in de mond die ik beslist niet heb
gezegd." Schilling legde uit dat hij de
bewoners niet met een kluitje in het
riet heeft gestuurd, maar gaf toe dat
bij bedenkingen heeft tegen het maken
van drempels in doorgaande wegen en
straten. Deze mogelijkheid is voor
Oudeschild echter niet van de baan, al
moet er wel van heel merkwaardig
verkeersgedrag sprake zijn om het
gevaar te doen ontstaan waar de
bewoners voor vrezen. „Maar ik zeg u
toe: we zullen het bekijken."
Wielerbaan
De nieuwe wielerbaan in het
sportcomplex bij Den Burg wordt niet
alleen door de wielervereniging
gebruikt maar ook door andere
mensen, zowel idividueel als in
groepsverband. Jongelui rijden er ook
met brommers op. Dat is geen erg
bevredigende situatie want de
wielervereniging en andere
verenigingen moeten voor het gebruik
•van de baan betalen terwijl die
anderen er gratis van profiteren. De
wielervereniging wil de baan daarom
afsluiten. Henk Beumkes vroeg om
een beheersplan voor de baan, wat
een welwillende reactie ontlokte aan
wethouder Piet Zegers. Deze had ook
gehoord over het „misbruik" van de
baan (er hebben zich zelfs al
valpartijen voorgedaan) en beloofde
met de afdeling sportzaken te zullen
praten over een beheersplan.
De derde vraag van Beumkes betrof de
wateroverlast die in de Barendszstraat
in Oudeschild wordt ondervonden. Dit
water is afkomstig van het
industrieterrein van Rab en omdat de
afvoer ontoereikend is, komt het op de
erven van de huizen terecht.
Wethouder Klaas Barendregt beloofde
in de eerstvolgende vergadering van
economisch en technisch beleid op
het probleem te zullen terugkomen.
Besloten hoorzittingen
De hoorzittingen van de zg.
beroepsschriftencommissie zijn niet
openbaar. Tijdens deze zittingen
kunnen mensen die tegen het
weigeren van een vergunning of tegen
een andere voor hen ongunstige
beslissing van de gemeente schriftelijk
bezwaar hebben gemaakt, mondelinge
toelichting geven. Omdat het vaak om
nogal persoonlijke kwesties gaat mag
hier geen publiek en dus ook geen
pers bij en als regel verschijnt er dus
ook geen verslag van zo'n bijeenkomst
in de krant. Als de notulen van zo'n
hoorzitting echter door B en W zijn
vastgesteld, worden die wél als
openbaar stuk beschouwd en de pers
zou er dus gebruik van kunnen maken,
al gebeurt dat meestal niet omdat de
nieuwswaarde twijfelachtig is. Jan van
Asselt en Gelein Jansen waren
blijkbaar niet op de hoogte van de
gang van zaken, want ze spraken er
hun afkeuring over uit dat het verslag
van de hoorzitting die onlangs werd
gehouden naar aanleiding van de
bezwaren tegen de aanpassing van de
Teso-fuik, uitvoerig in de Texelse
Courant was verschenen.
Vooral het gedetailleerde karakter van
het verslag werd betreurd. Secretaris
Johan van Dijk merkte op dat B en W
bij het vrijgeven van het verslag de
normale handelwijze hebben betracht.
De burgemeester veronderstelde
(terecht -red.) dat de aard van het
onderwerp aanleiding voor de krant is
geweest om er zo uitvoerig op in te
gaan. Gelein Jansen is voorzitter van
de uit vijf raadsleden bestaande
beroepsschriftencommissie. Hij vindt
het niet consequent om een verslag
van een besloten bijeenkomst in de
openbaarheid te brengen.
Andere fractievoorzitter
De CDA-fractie in de gemeenteraad
krijgt binnenkort een andere voorzitter.
Jansen zei deze functie „om
persoonlijke redenen" te zullen
raadslid. Wie het voorzitterschap
overneemt, wordt binnenkort bekend
gemaakt.
Het gemeentepersoneel wordt
momenteel bezig gehouden door de
gevolgen van het functiewaarderings-
onderzoek. De diverse ambtenaren zijn
„getaxeerd" met de daarbij behorende
consequenties voor hun salaris. Peter
Bakker van de PSP drong erop aan
dat de raadscommissie op de hoogte
wordt gehouden van de resultaten van
deze operatie. Dat werd toegezegd.
Stoplichten
Gerbrand Poster (net terug van
vakantie) van de VVD wilde dat de
verkeerslichten op het kruispunt
Schilderend-Emmalaan-Bernhardlaan
weer in werking worden gesteld. Al
jaren geven deze lampen alleen maar
„geel" knipperlicht, maar volgens
Poster is de verkeerssituatie ter plaatse
zodanig dat ze weer als gewone
stoplichten in werking moeten treden.
Wethouder Schilling wees erop dat
verkeerstechische aspecten in het
geding zijn en wilde het verzoek in het
bijzijn van technici aan de orde stellen
in de vergadering van de
raadscommissie.
Jan van Asselt van Texels Belang zei
dat hij onlangs het jaarverslag over
1982 van de Recreatiestichting heeft
ontvangen, maar de verslagen van de
jaren daarvoor had hij nooit gekregen.
Wethouder Barendregt legde uit dat
de RST jarenlang de jaarverslagen
steeds naar de raad stuurde, maar
daarmee in 1979 om onduidelijke
redenen ophield. Het gemeentebestuur
ontdekte dat niet direct, maar heeft
onlangs verzocht deze „traditie" te
herstellen omdat het belangrijk is dat
de gemeenteraad op de hoogte blijft
van de gang van zaken bij de RST. Er
zal nu ook worden gevraagd om de
verslagen van 1979 tot 1981.
Tijdens de bouwdorpen,
bouwkampen en het jongerenkamp in
Friesland zijn door de leiding
enquêteformulieren uitgereikt aan
ouders van kinderen die deelnamen
aan deze zomeractiviteit. Veel van deze
formulieren zijn nog niet ingeleverd en
de leiding van het zomerwerk doet een
beroep dit voor zaterdag te doen.
Volgend jaar bestaat dit werk tien jaar
en naast kritiek die op de
vragenformulieren kan worden geleverd
wil men ook graag suggesties voor de
toekomst ontvangen.
Enquêteformulieren kunnen nog
worden ingeleverd in dorpshuis
d'Ouwe ULO of op het adres De