Bouwvergunning voor NIOZ-windgenerator Musea zaterdag gratis te bezoeken ty-' Landschapszorg vecht tegen windmolens... Collegebrief naar GS over aanpassing Pontweg VOOR DIT GELD KUNT U NOOIT ONZE KWAUTEIT SNERT ZELF MAKEN VERVOLG VAN RAG. 1 Texelpromotie erl vs Winkeliersvereniging wil zomerprogramma 7 25.000,— voor „Tesselhuus" PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 23 NOVEMBER 1934|JDA( Wat de Raad van State betreft mag het NIOZ zijn grote windmolen bouwen. Een verzoek van de werk groep Landschapszorg om schor sing van de door B en W verstrek te bouwvergunning, is van de hand gewezen. Het NIOZ is van plan de zaken nu voortvarend aan te pak ken. Het 28 meter hoge geval zal waarschijnlijk in de tweede helft van januari worden geplaatst. De molen (met een ashoogte van 20 meter en een wiekdoorsnede van 16 meter) komt op de duinen tus sen de veerhaven en het NIOZ- gebouw. De windgenerator wordt gefabriceerd en geleverd door Bouma uit Heerhu- gowaard en heeft een capaciteit van 75 kilowatt (dus groter dan aanvanke lijk de bedoeling was). De Arob-procedure die de werkgroep tegen de NlOZ-windgenerator heeft aangespannen gaat overigens gewoon door. In het kader daarvan is woens dagmiddag in het raadhuis een hoor zitting gehouden. In theorie is het dus mogelijk dat de Arob-rechter uiteinde lijk beslist dat de windmolen er niet had mogen komen wat als consequen tie zou kunnen hebben dat deze moet worden afgebroken. Zoiets is in het land tot dusver niet voorgekomen en het NIOZ riskeert het daarom om zo snel mogelijk met de bouw van start te gaan, temeer daar het jaren kan du ren voordat de Arob-rechter uitspraak doet. De werkgroep Landschapszorg weet dat ook wel, maar vindt het prin cipieel om de procedure wel verder af te handelen, mede omdat de uitslag bepalend is voor de mogelijkheid om ook elders op Texel grote windgenera toren te bouwen. Geen gehoor Tijdens de zitting van de Raad van State, vorige week donderdag, had werkgroepvertegenwoordiger Lieuwe Dijksen al direct het gevoel dat hij in de meest letterlijke zin bezig was met een gevecht tegen windmolens. De voorzitter achtte het landschap van Texel kèrihelijk rifet in gevaar, nadat hij had gehoord dat de welstandscommis sie een gunstig advies over de molen had uitgebracht. De behandeling van de zaak verliep snel en geroutineerd. Binnen korte tijd stonden de Texelse betrokkenen al weer op straat. Het be toog van Dijksen bestond uit het naar voren brengen van de bezwaren die al eerder tegen het NIOZ windmolenplan zijn geuit. De werkgroep acht de mo len, die straks op heel zuidelijk Texel is te zien, schadelijk voor het landschap en vindt het geen goed argument om de molen toe te staan omdat in deze omgeving al andere storende objecten zijn verwezenlijkt, zoals het NIOZ ge bouw, de aanleginrichting van de veer haven e.d. Men is op zichzelf geen tegenstander van windenergie, maar wil niet dat elk bedrijf de mogelijkheid krijgt een eigen grote windmolen neer te zetten. Wind energie moet volgens de werkgroep centraal worden toegepast bij voorkeur door het electriciteitsbedrijf dat deze vorm van schone energie in de exploi tatie kan inpassen. Nu dreigt het ge vaar dat meerdere particuliere windmo lens de rentabiliteit van het electrici teitsbedrijf zullen schaden, zodat te genover het voordeel voor de betref fende particulier het nadeel staat van extra kosten die op de gemeenschap moeten worden verhaald. Onbegrip De werkgroep Landschapszorg is er nogal teleurgesteld over dat de hoogste rechter deze visie blijkbaar niet deelt. Ook onder het publiek bestaat nogal wat onbegrip voor het verzet van landschapszorg tegen wind molens op Texel. Men vindt dat een milieugroep juist van harte voorstander zou moeten zijn van deze vorm van schone energie. Landschapszorg hecht echter meer waarde aan landschaps- schoon dan aan de volgens haar twij felachtige en in ieder geval betrekkelijk geringe besparing op het totale ener giegebruik, zeker op het landschappe lijk kwetsbare Texel. Andere milieu groepen in het land zijn wél voor win denergie en nemen de grote molens die in het landschap domineren graag voor lief. De overkoepelende organisa tie Contact Milieubescherming Noord holland heeft hierover zelfs ongenoe gen gehad met de Texelse werkgroep. Het college van burgemeester en wethouders stuurt aan Gedeputeer de Staten een brief met het ver zoek of het prioriteitenschema voor aanpassing van het provincia le wegennet de komende tien jaar bijgesteld kan worden. In dat schema is namelijk aanpassing van de Pontweg opgenomen onder het kopje ,,Na 1994". Het college veron derstelt echter dat deze lijst is op gesteld voordat minister Smit-Kroes besloot geld voor de fuikaanpassing beschikbaar te stellen. Door dat mi- i nisteriële besluit is de noodzaak om de Pontweg aan te passen echter opeens actueel geworden. Het Natuurrecreactiecentrum en het Maritiem Museum zullen zater dag a.s. gratis toegang bieden, le dereen is welkom van 9.00 tot 17.00 uur. Deze gratis openstelling is ter gele genheid van het landelijke mu seumweekend, dat is georgani seerd om aandacht te vragen voor de museumjaarkaart. Wie zo'n jaar kaart koopt, kan het hele jaar voor weinig geld zo vaak en zoveel mu sea bezoeken als hij of zij wil. De museumjaarkaart is voortdurend verkrijgbaar bij alle deelnemende mu sea, waaronder de Texelse musea (NRC, Oudheidskamer, Zee- en Scheepvaartmuseum, Maritiem Mu seum en Agrarisch Museum). De op naam gestelde kaart krijgt zijn waarde Afgezien nog van al het werk als u het toch zou proberen. Een hele liter snert vol spek en worst voor maar f4,25. NEEM EEN PAN mee en zolang de voorraad strekt, scheppen wij erwtensoep van de „allerbeste restaurantkwaliteit". SNACKBAR KWALITEIT UIT EIGEN KEUKEN Ex-TVO-voorzitter Cor de Wit krijgt de oorkonde van verdienste van het KNOV overhandigd v waardering was er ook voor Frans Zege(links) en Aad van Heerwaarden. als er bij het eerste museumbezoek een zegel op wordt geplakt. Die zegel kost 77,50 voor personen beneden 26 jaar, 720r voor ouderen en 712,50 voor houders van een Pas 65. Vooral voor jongeren is het dus heel aantrekkelijk om zo'n museumjaarkaart te hebben. Zij maken al „winst" als ze alleen de deelnemende musea op Texel bezoeken. In ieder museum is een overzicht verkrijgbaar van alle musea in het land die aan de jaarkaartactie meedoen. In het Maritiem Museum in Oude- schild is zaterdag een extraatje te beleven in de vorm van de verto ning van videofilm over de Texelse visserij in vroeger dagen en de KNZHRM-documentaire „Van ro vers tot redders." zijn „we weten het wel zo onge veer" en „we hebben haast". Met het reclameboek in de hand ver telde Brommersma dat de onder nemer die zichzelf spoed oplegt fout bezig is. De bij zichzelf veron derstelde kennis blijkt meestal on zekerheid te zijn. Gemakzucht Er worden vaak duizenden guldens uitgegeven aan campagnes die de plank misslaan. Dat komt door ge brek aan werkdiscipline, geduld en gemakzucht. Het is doodzonde van het geld, terwijl je voor ietsje meer centen een goed onderzoek laat doen naar wat je mogelijkhe den zijn en hoe je die effectief kunt maken", aldus Brommersma. Volgens Brommersma was de werkgroep verrast toen het VVV dit najaar met een eigen lange ter mijn promotieplan kwam. „Binnen de werkgroep was een deel van de VVV-delegatie namelijk ookvaPi' mening dat wij niet genoeg kennis in huis hadden om een tot in de puntjes uitgedacht promotieplan te presenteren." TVO heeft het VVV-plan nog niet mogen bekijken. Het is vertrouwe lijk aan het college gegeven. „Hierover tasten we dus nog in het duister maar wel krijgen we van de gemeenteraad te horen dat de ondernemers ook geld beschik baar moeten stellen, bijvoorbeeld voor najaarspromotie. Laat het duidelijk zijn dat TVO een zo goed mogelijke promotie van zeer groot belang acht maar dat we onze le den pas oproepen geld te geven als er een concreet plan op tafel ligt dat voor onze leden ook perspectieven biedt." Een dergelijk meerjarenplan moet volgens TVO geen uitvoerige nota zijn, maar een kort en krachtig ge formuleerd beleid met de mogelijk heid om het plan, bij veranderin gen in de vraag en aanbod markt, snel bij te stellen. TVO is zeker bereid weer met de gemeente en de VVV om de tafel te gaan zitten. „De VVV heeft een belangrijke rol, de lokale over heid ook en de ondernemers even zeer. Immers, wij allen communi ceren met de toeristen en de po tentiële bezoekers van ons eiland." Een deel van het TVO-bestuur wacht echter ds openbaarmaking van de VVV-visie af en wil probe ren „elders" geld te halen voor het afronden van het WKE onder zoek om steun te geven aan promotie-activiteiten van onderne mers. Zij werden dinsdagavond in die voornemens gesteund door de leden. Image Na een uitleg hoe een marketing plan in elkaar steekt, werd globaal verteld welke eerste visie WKE op het Texelse promotiewerk heeft gegeven. Volgens WKE heeft Texel in binnen en buitenland al een goede naam die door de con sument geassocieerd wordt met rust, ruimte, strand, zee en avon tuur in de vorm van zeilen, surfen en paraspringen. „Ons imago is toevallig al redelijk goed. Bijna 40% van onze toeristen komt drie keer of meer." Texel heeft daarnaast in den lande een grote nieuwswaarde, veel plaatselijke berichten bereiken de landelijke pers en dat is gratis re clame. Volgens WKE is Texel on der de consument niet louter een naam maar heeft het een „toege voegde waarde." „Het horen van de naam Texel heeft een psycholo gisch effect en dat effect moet verder uitgebouwd worden door samenbundeling van de promotie activiteiten. Wel moet worden op gepast dat het spelenderwijs ge groeide beeld van het eiland niet omver wordt gehaald door nieuwe activiteiten. We moeten voortbou wen op onze goed bekend staan de identiteit. Vakantiestemming Ook zonder promotieplan kan daar volgens TVO wat aan worden ge daan en met suggesties van leden of publiek wil het bestuur ook aan de slag. Brommersma gaf een rui me voorzet, die over het algemeen onder de toehoorders met instem ming werd begroet. „De toeristen moeten het gevoel krijgen welkom te zijn, ze moeten persoonlijke aandacht krijgen, zich hier thuis voelen en met plezier aan Texel te rugdenken." De kans dat dat ge beurt is volgens Brommersma met simpele middelen te vergroten. Hij nam als voorbeeld de overtocht met de boot vanaf Den Helder. „In vergelijking met andere veer diensten is het haventerrein in Den Helder niet zo aantrekkelijk. Een paar vlaggen en een wat vro lijker aankleding van het opstelter rein verandert veel. Desnoods geeft je de wachtenden een aardi ge Texel-surprise. Dan komen ze in vakantiestemming." Op de boot moet het welkomstwoord in enke le talen terug komen. „De Texe laars vinden het een raar bandje maar op elke boot die naar een vakantiebestemming gaat word je vriendlijk toegesproken." Verder dacht hij aan een kraam met Texelse produkten, die eventueel geproefd kunnen worden, video beelden van Texel als eerste ken nismaking en een hoekje met speelgoed voor de jeugd. „De overtocht is maar kort maar dan krijgt de toerist toch de indruk dat er voor hem of haar iets wordt ge daan. Een origineel welkom in 't Horntje mag dan eigenlijk ook niet ontbreken al is het maar een bord met die tekst." Gastvrijheid De toeristische ondernemer zal ook in die richting moeten werken met bijvoorbeeld bij aankomst een leuke attentie voor de kinderen, informatie over het eiland op de hotelkamer, en men haalt bij een rijwielverhuurder fietsen en bolder wagens om de gast meteen te kunnen bedienen als hij daarom vraagt. „Gastvrijheid is als vriend schap onbetaalbaar. Een gesprekje met uw gast geeft hem en u een goed gevoel." Brommersma had ook nog wat voorbeelden waarvan hij vond dat ze „imago-afbrekend" zijn. „Dat is geen kritiek om de boel af te breken. Het zijn alleen ideeën hoe het anders kan." De reclamekreet „Texel is een sur- feiland" was volgens het TVO-lid leuk bedacht maar een accommo datie voor deze doelgroep ont breekt en ook plaatste hij vraagte kens bij het feit dat de bad meesters surfers in nood niet hoe ven te helpen. „Ze zeggen, dat is onze taak niet. Een wet van het water is dat je altijd hulp moet bieden als je dat kunt." Hij vond het schandalig dat de folklore in de problemen zit. („beste Texelse ondernemers, dat kan echt niet") en ook noemde hij de opzet van de trekkershutketen een zwakke campagne. Brommersma vond het onzinnig Texel-toeristen na drie dagen van Den Hoorn naar 't Noorden te sturen. „Je moet juist bereiken dat die hutten acht da gen achter elkaar bewoond wor den door dezelfde gasten. Dan maak je reclame voor het feit dat je op Texel langer in een trekkers hut mag verblijven dan waar ook in Nederland." de heer Kruiderink. Eenzelfde blijk van De hardste kritische noot die ge kraakt werd, betrof de vakantie reisgids Texel van het WV. Het maken van goed promotiemateri aal is heel moeilijk en Brom mersma liet een voorbeeld zien van een folder over Denemarken waarvan hij vond dat alle positieve aspecten van het land in een „su blieme tekst" werden aangeprezen. Als klantenbinder had men in de folder bovendien een grote sticker gedaan en de lezers werden uitge nodigd die 15 weken op de auto ruit te plakken. Degene die met een dergelijke sticker werd gesig naleerd had kans een hotelarran gement of een reis naar Denemar ken te winnen. Op de vakantie beurs in Utrecht had Brommersma ondervonden hoe het niet moest. „Je kreeg alle folders gratis, maar voor een folder van de Waddenei landen moest ik betalen. Dat kan niet. Dan maar een goedkopere folder drukken." De positieve toon van de Deense folder met een welkomstwoord op de eerste pagi na mistte het bestuurslid in de VVV-gids. „Daar staat een ver- -o(. handeling over de automatisering van de VVV. De toerist zit echt niet op zo'n verhaal te wachten. Die wil in vakantiestemming komen." Een andere opmerking aan het adres van de VVV waren de brie ven van de reserveringsdienst. „Bekijk daar de opmaak eens van. Er zijn weinig ondernemers die dergelijke brieven durven te versturen." Logo Als voorbeelden hoe het wel moet noemde Brommersma het Para centrum en Sint Donatus. „Die zijn niet bang om zich door ex perts te laten adviseren. Het zou mooi zijn als meer ondernemers met ons ideeën ontwikkelden die we later kunnen toetsen bij deskundigen." Hylke Bruining vroeg waarom er niet snel een logo ontworpen kan worden dat ondernemers kunnen gebruiken in hun reclame. Brom mersma antwoordde dat een der gelijk herkenningspunt er pas mag komen als men precies weet wat voor reclame-ingrediënten op de markt gebracht zullen worden. „Het lijkt zo simpel een embleem te maken, maar het moet echt he lemaal aansluiten op de totale ma nier van reclame maken." Jos Bakker merkte op dat de onderne mers ook niet op één lijn zitten, zeker niet wat betreft de ontwik keling van het artikel 11 gebied. „Dat plan moet eigenlijk uitge voerd maar er zijn winkeliers die in het artikel 11 gebied vooral con currentie zien. Dan kom je ook niet verder.' Brommersma beaam de dat maar vond dat vooral naar het gemeenschappelijk belang ge keken moet worden. „Vanuit de gezamenlijke belangen van onder nemers en gemeente moet je ver der gaan." Koopmotief Hij vertelde dat Texel meer te bie den heeft aan de toerist dan bij voorbeeld de bungalowparken van Sporthuis Cenrum, maar dat laatstgenoemde parken wel altijd volgeboekt zijn. „We ontberen een paar attracties." Brommersma vertelde dat onderzoek had uitge wezen dat het belangrijkste „koopmotief" van een vakantie is dat het plezierig en fijn voor de kinderen moet zijn. Bijna honderd procent van de vakantiegangers in binnen- en buitenland stelt dat als eerste eis, op de tweede plaats komt landschap en natuur en op de derde plaats reizen met een ei gen vervoermiddel. „Je zou moe ten denken aan een multifunctio neel gebouw met sport en spel voor de ouderen en vermaak voor de kinderen. Wat dat betreft is de plannenmakerij in het artikel 11 ge. bied belangrijk om te voldoen aan het belangrijkste koopmotief. Daarbij moet niet uit het oog ver loren worden dat 70% van de gasten een modaal (of minder) in komen heeft." Brommersma zei dat de consu ment ér nog niet genoeg van doordrongen is wat Texel heeft te bieden in voor- en naseizoen. Jos Bakker had de indruk dat de werkgroep was gestrand omdat men onvoldoende goed manage ment in de gelederen had. „Ik kan jjjsch me ook niet aan de indruk ont trekken dat de VVV haar werk niet helemaal goed doet. Bij mij kwam laatst een man die de on- dernemersbijdrage kwam innen. Dan blijkt zo'n jongen ook maar even gestuurd. Er zit geen goed plan achter zo'n actie." Voorzitter Jaap Drijver kapte deze discussie af door mee te delen dat kritiek op de VVV in de VVV- vergadering aan de orde moet ko men. Bestuurslid WimJVlets was het niet helemaal met hem eens: „De angst leeft dat als je je mond flink open trekt op een VVV ver gadering, het reserveringen kost." Brommersma: „De ondernemers in De Koog moeten met de kerst als de zaak gesloten blijft hun ra men wassen en een kerstboom in de etalage zetten. Dan maakt De Koog een minder trieste indruk. Zo kan ik nog suggesties geven maar daar moet u zelf ook over nadenken. Wij proberen door te gaan met ons onderzoek omdat we vinden dat 50 mille voor een onderzoek niet teveel geld is bij een toeristische omzet van 200 miljoen." uwen ireton in". E jk vo< van 1 vang slijk istijdv juden wer Eer imen die hun :r me uitke ■vikke Oir jussie L. Verdienste Bij aanvang van de TVO- vergadering werd afscheid geno men van de bestuursleden Frans Zegel, Aad van Heerwaarden en Siem Bremer. Voor hen werden P. Schuyl, Cees Graaf en Koos Bre mer gekozen. Frans Zegel, Aad van Heerwaarden en Cor de Wit die vorig jaar na twintig jaar voor zitterschap uit het bestuur stapte, werden bovendien onderscheiden met de zilveren oorkonde van ver dienste en een zilveren speld van het Koninklijk Nederlands Onder nemer Verbond. Voor het uitreiken van de onderscheidingen was de algemeen secretaris van het KNOV, mr. E. Kruiderink, naar Texel gekomen en hij zei de schei dende bestuursleden altijd als stu wende krachten achter TVO en KNOV te hebben ervaren. „U hebt lang meegedaan en zich zeer ac tief getoond. Het Texelse bestuur verliest dan ook ervaren bestuur ders", aldus Kruiderink. Frans Zegel sprak een dankwoord namens de drie en zei dat hij en zijn collega's al vroeg het belang hadden gezien van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf die zich organiseren. „Daarom zijn we ook naar het KNOV gestapt. Zij hadden wat aan onze inbreng en wij konden ons voordeel doen met hun deskundigheid, maar in feite zijn we natuurlijk gewoon een deel van het KNOV." Henk van Wijk en Kleis Hooy- schuur hadden zich wel herkies- vaar gesteld en werden met alge mene stemmen herkozen. Voorzitter Jaap Drijver deelde mee dat TVO aan het groeien is. In middels heeft men 225 leden. Een deel van de nieuwe aanwas komt uit Oosterend nadat men daar een ondernemersclub was gestart. Drijver brak een lans voor werker varingsprojecten voor jongeren. „De jongeren mogen de boot op de arbeidsmarkt, die zich lang zaam stabiliseert met aardige perspectieven voor de toekomst, niet missen. Ze moeten daarvoor ervaring kunnen opdoen. Dat is voor mij een grote hartewens." De winkeliersvereniging Den Burg wil proberen toch een zomerprogramma organiseren nu de Stichting Folklore gestopt. Daarom wordt 10 decem ber een vergadering gehouden in aan de Groeneplaats. Aanvang 20.I uur. Volgens bestuursleden is dat de laatste kans om een promotie-activiteit voor de komende zomer in Den Burg te krijgen, ledereen die denkt dat hij iets met dit onderwerp te maken heeft of die een zinvolle inbreng kan hebben is welkom. Opnieuw heeft de Stichting Texelva- kantie Gehandicapten een grote bijdra ge ontvangen voor verbouw en inrich ting van het „Tesselhuus", het vakan tiehuis voor gehandicapten aan de Ruijslaan in De Koog. Deze keer kwam de Nationale Loterij Nederland over de brug met een gift van 725.000,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1984 | | pagina 2