,Zo is het goed" was rerrassende éénakter Twintig jaar Nieuw Leven waardig herdacht -1. Jan gaf nieuw talent een kans TEXELSE COURANT PAGINA 5 ger wal geraakte „Shell-executieve", overtuigde zonder meer. Hij gaf zijn rol de arrogantie mee van iemand die al les al gezien heeft en niet meer hoeft. Cor Cupido bleek goed als ultra rechtse, zich overal mee bemoeiende handelsreiziger. Hem ontbrak af en toe de benodigde snelheid in dialogen, waardoor het spel dan een beetje stil viel. Hij was echter prima op de mo menten dat hij de kippendrift die bij zijn type hoort moest spelen. Annie Boom bracht met verve een keurige dame, compleet met koude aardappel in haar keel. Ook Tineke van Beek als Katrien, een progressieve secretaresse speelde naar behoren. Lien Stolk was overtuigend zenuwachtig als de moe der van Mariet, die op het eind troost zoekt bij de zwerver. De slotscènes hoorde zeker tot de beteren. Loes de Graaf als mevrouw Draayer tenslotte speelde wat te vlak. Deze rol zou veel sterker zijn geweest met wat meer overdrijving. Bovendien was zij soms wat te laat met haar tekst en dat kwam de vaart niet ten goede. De re gie was in handen van Jaap Zuidewind. Praatje Veel beter was ,,Een praatje in het park". Een herkenbaar verhaal in een leuke opbouw waarin een les was ver werkt zonder dat het publiek het ge voel kreeg naar een zedepreek te kij ken. In een park stonden vier banken waarop vijf mensen hun boterhammen gingen opeten. Op één bank zaten er dus twee. Er ontstond een gesprek waarbij één persoon zijn hart uitstortte terwijl de ander daar kennelijk niet van gediend was. Die stond dan na ver loop van tijd op, ging op een ander bankje zitten en vertelde degeen die daar al zat dat het gesprek niet om uit te houden was geweest. Om vervol gens, nu de grens van die eerste inlei dende zinnen was genomen, zelf het hart uit te storten, waarop de toehoor der na verloop van tijd weer opstond om een bankje verder te gaan zitten. En weer zijn hart uitstortte, enz. Op een gegeven moment was de kring rond. De eerste prater, dus de laatste toehoorder, probeerde degeen die bij hem kwam ziten belachelijk te maken bij de anderen. Dat lukte niet, iedereen ging geshockeerd weg. Het publiek had vijf persoonlijke verhalen gehoord, waarin eenzaamheid, liefdesverdriet, faillisement, dood en een ongelukkig huwelijk de centrale thema's waren. De vijf mensen die dit vertelden waren echter geen van allen in staat om naar de ellende van een ander te luisteren, dat werd zelfs belachelijk gemaakt. De moraal was duidelijk. Bovendien werd er prima gespeeld in een goede regie van Karin de Vries. De spelers haastten zich niet, wat bij de lange monologen prettig was. Het publiek kreeg de tijd het verhaal op zich te laten inwerken. José Pool speelde de truttige kantoorjuffrouw Beryl, die absoluut niet wilde luisteren naar wat de eenzame vrijgezel Arthur haar vertelde. Zij liep weg als de be laagde onschuld, maar bleek toen zelf een ex-vriendje dat aan de drugs was te hebben. Ze overwoog uit eenzaamheid weer te rug te gaan. De emotie die ze uit beeldde kwam echt over, maar dat gold bij deze éénakter voor alle spe lers. Martien de Vries als de keurige maar bijna failliete zakenman Charles was prima, hij behoort duidelijk tot de betere acteurs van Nieuw Leven. Ria Buisman was een kleurloze, slissende weduwe die de vogeltjes voerde. Ook haar spel was gewoon goed, evenals dat van Anne de Vries, een ongelukki ge cynische huisvader. Het was duidelijk dat de acteurs en actrices niet alleen hun rol goed ken den, maar dat ze ook moeite hadden gedaan om de persoon die ze moesten uitbeelden goed te begrijpen. Bij een stuk als dit is dat een absoluut pluspunt. Weldadig De éénakter ,,Het weldadigheidsfeest" was het onbetwiste klapstuk, niet al leen door de kennelijke vaart maar ook omdat de lachers hier aan hun trekken kwamen. Dat de lachers er voor klaar zaten was al eerder gebleken. Bij elke scene die ook maar even leuk leek te worden knalden er lachsalvo's door het Skiltje, maar pas bij de cynische grap pen van dit laatste stuk kon er naar hartelust gebulderd worden. Een lief dadigheidsfeest in een Engels dorpje liep volledig uit de hand. Padvinders vielen uit stellages, de hopman raakte dronken omdat zijn vriendin zwanger bleek te zijn van de plaatselijke kroeg baas en dat werd door een technisch foutje via de omroepinstallatie bekend gemaakt, de wethoudster raakte tot aan haar knieën in de modder, de do minee raakte volledig in de war en tot slot viel het spreekgestoelte met de voorzitter om. Lachen dus, maar daar door raakte de reden van al dat mis gaan wel op de achtergrond: de leden van het organiserende comité hadden allemaal een bloedhekel aan elkaar en dan kan je niet samen leuke dingen or ganiseren. Uitstekend spel werd gele verd door Martien de Vries als de cyni sche vloekende kroegbaas Gordon, die evengoed wel enorm zijn best deed om het feest te doen slagen. Hij speel de met inzet en kwalitatief goed, wat duidelijk waardering opriep. Zijn tegen speelster Karin de Vries deed weinig voor hem onder. Als de maagdelijk overkomende schooljuf Milly die duide lijk niet tegen haar taak was opgewas sen In dit dorp hebben alle kinderen een plank voor hun kop") was zij ge woon goed. Haar verloofde, de hop man Stewart, was èen nooit volwas sen geworden geheelonthouder die zich bezoop toen hij via de omroep installatie vernam dat Milly zwanger was van Gordon. Jaap Zuidewind ka rakteriseerde dit type precies en ook hij zorgde als dronken hopman natuur lijk voor de nodige komische momen ten. Kees Hin als de warrige dominee speelde ook al goed, ondanks de ge ringe omvang van zijn rol maakte hij indruk. Emmy Zijerveld tenslotte als mevrouw Pearce, de conservatieve wethoudster, was op en top een defti ge dame, zelfs toen zij met bemodder- de nylons verdwaald was geweest. De regie van Ria Buisman was prima, het was een vonst om spelers door de zaal te laten opkomen en afgaan. Ook het decor, bij alle drie de stukken, was goed, evenals de geluidseffecten die door Henk Barhorst werden verzorgd. De grime was onopvallend, dus goed, en werd aangebracht door Ria Buis man en Karin de Vries. wegvallen van de Lindeboom-toneelzaal voor de toneelverenigingen irde zaterdagavond in de uitwijkzaal van De Wielewaal bij alle som- lieid over een toekomstige ambiance in Texels grootste dorp een on- vacht leuke toneelavond op. Sint Jan koos voor twee éénakters om- dle thuis" ingestudeerd konden worden en om nieuwe leden van de niging zo snel mogelijk een kans te geven hun prestaties op de plan- te tonen. Het publiek kreeg een vrolijk èn een ernstig verhaal voor- choteld waarmee erkend en nieuw talent uitstekend raad wist. het goed". In dit verhaal wordt gestoeid met plaatsen, tijd, werkelijk heid en fictie en de verhaalopbouw was op een moderne leest geschoeid. Ook zaten er scherpe grapjes in het stuk. De fragmentarische rode draad van ,,Zo is het goed" vereiste concen tratie van het publiek. Het feit dat de zaal doodstil was, gaf aan dat deze opzet werd gewaardeerd. ,,Zo is het goed" handelt over een echtpaar dat de relatie nog eens wil overdoen. Dat wordt gevraagd aan de regisseur van het stuk die zaterdagavond op een ho ge stoel midden in de zaal zat en be paalde wat er wel en niet werd over gespeeld in dit schouwtoneel van het leven. Het publiek kreeg eerst het eind van het verhaal te zien: twee ontevre den mensen die elkaar niet kunnen luchten of zien. Daarna werd men meegevoerd naar de eerste ontmoeting van die twee in een restaurant en werd men geconfronteerd met het overwer ken en het overspel van de man, het Regisseur Henk Smit op zijn hoge zetel tus sen het publiek. Bruid en bruidegom in discussie op hun mooiste dag". V.l.n.r. Yvonne Verhart, Jan Eeiman, Josó Coutinho en Loes Smit. scene uit Het weldadigheidsfeest", in het spreekgestoelte leest het gemeenteraadlid (Emmy Zijerveld) haar toespraak voor, daarin 'oord door een dronken hopman (Jaap Zuidewinddie een lied door de megafoon lalt. Op de achtergrond proberen Gordon (Martien de »l en Milly (Karin de Vries) de kraan van de theemachine dicht te krijgen die de dominee (Kees Hin) zojuist gemold heeft. "de uitvoering van drie éénakters heeft de 20-jarige Oudeschilder to ngroep Nieuw Leven duidelijk gemaakt dat die jaren met ere worden dragen. Met meestal vlot spel werd het publiek geboeid en dat was K echt makkelijk omdat dat publiek duidelijk was gekomen om een 'ondje te schateren terwijl de éénakters een serieuze strekking hadden, [i misgreep was de keuze van ,,Moet u ook naar Amsterdam", van m Povel. ,,Een praatje in het park" en „Het weldadigheidsfeest" van w Ayckborn bleken echter beiden schoten in de roos. "eerste stuk had twee nadelen: het B toneeltechnisch te hoog gegrepen me moraal was mistig. „Moet u *naar Amsterdam" speelt in een to stationswachtkamer. Alle mensen "laar zaten moesten naar Amster- f. In het begin voerden ze allemaal eigen gesprek. Dat werd nogal "nisch" weergegeven. Als de aan- *:f)t van het publiek van het ene féPr0k naar het andere moest worden tod ging het eerste stel door met ra,0n zonder geluid te maken, terwijl "tweede hardop begon te praten, "effect had moeten zijn alsof een "•camera eerst op het ene gesprek 'dan op het andere inzoomt, maar "effect werd, ondanks de kennelijke "®tvan de spelers niet bereikt. Der- w trucs vereisen een timing die tohts bij professionele gezelschappen te verwachten is. Bij een slechte ti ming wordt het publiek alleen maar in verwarring gebracht. De moraal van het stuk was wat on duidelijk. Habib, een jonge Tunesiër, zit met zijn meisje Mariet in de wachtka mer. Zij gaan tegen de zin van haar moeder samenwonen. Moeder komt echter naar de wachtkamer en ieder een gaat zich met het geval bemoeien. Een handelsreiziger doet centrumpartij achtige uitspraken en maakt rare ver onderstellingen over hoe arabieren de liefde bedrijven. Afschuw alom natuur lijk, maar de andere reizigers bleken een verhouding tussen een buitenland se arbeider en een hollands meisje al evenzeer af te keuren, zij het met wat menswaardiger argumenten. Maat schappelijke kloven mogen kennelijk niet gedicht worden. Daarmee kreeg de handelsreiziger gelijk, blijkbaar bestond er alleen bezwaar tegen de botte manier waarop hij zijn ideeën ventileerde. Spel De rolbezetting van deze éénakter ken de geen nieten. Er werd vlot gespeeld en niet overmatig op de onhoorbaar soufflerende Els van der Werve ge leund. De momenten dat die souffleu- se nodig was vielen wel op, omdat zo als gezegd, timing bij dit stuk heel be langrijk was. Dick Witte en Jeanette Duinker als Habib en Mariet bleken voor hun rollen berekend. Vooral Witte blonk uit, hij zette een geloofwaardige jonge ambitieuze arabier neer, die goed Nederlands sprak met een overi gens onmiskenbaar accent. Witte ver dient een compliment voor dat accent, hij viel geen keer uit zijn rol en het klonk beslist echt. Duinker gaf goed partij als het nerveuze meisje dat met een soort moed der wanhoop iedereen verzekerd dat het allemaal best kan en dat ze aan de foto's van de familie in Tunesië prima kon zien dat het aardige vriendelijke mensen zijn. Jaap Bakker als de oude wijze zwerver, een aan la de zich voor karikaturen en dat kwam niet ëltijd naar buiten. Debutante Yvonne Verhart had dit principe als tante Lottie wel door. Ze speelde over dreven en dat moet om het publiek te laten lachen. De andere boze tante, gespeeld door debutante Joanne Kee- som, gaf Yvonne behoorlijk tegengas en was zeker geloofwaardig. Ans de Vos stond als bruidsmeisje ook voor het eerst op de planken en haar rol kwam goed uit de verf. Nieuweling Jan Eelman bracht een mooie brui degom die aan het eind alleen iets bo zer had mogen zijn. In het algemeen kunnen we zeggen dat deze vier spe lers goede, eerste schreden hebben gezet op het pad naar Texelse toneelroem. Hersenschudding Loes Smit speelde de moeder van de bruid en dat had beter gekund. Haar tekstkennis was niet zo best en als ba zin des huizes had haar spel iets krachtiger gemogen. Frans van Sam- beek bood als haar man goed tegen spel. Hij was sullig en meegaand. Frans speelde met een hersenschud ding. Dat is bewonderenswaardig maar misschien dat deze handicap ook bij droeg aan het wat slome, trage karak ter van deze rol. José Coutinho was een overtuigend bazig bruidje in een mooie jurk (die ze onlangs als echte bruid droeg). Ze kankerde lekker maar was nog overtuigender toen Jan Eel man haar duidelijk maakte dat ze maar eens wat minder hoog van de toren moest blazen. De regie van de éénakter was in handen van Marianne Zegers en souffleuse was Janny de Haan. Laatstgenoemde was duidelijk hoorbaar in de zaal en niet alleen als de spelers hun tekst kwijt waren. Het kwam ons voor dat de fluisterhulp het te hoge tempo van het spel mede bepaalde. Fictie Van een heel ander kaliber was „Zo is dromen over overspel door de vrouw, het langs elkaar heen leven in het ge zin en een auto-ongeluk van de man, waardoor hij de rest van zijn leven aangewezen is op een rolstoel en hulp van zijn vrouw. Als beiden enkele delen uit hun leven hebben overgespeeld blijken ze meer tevreden te zijn dan na de „eerste ver sie" terwijl ze het niet wezenlijk anders hebben gedaan dan de eerste keer. Ze blijken na het overdoen van hun leven echter weer van elkaar te houden. De laatste woorden zijn dan voor de regis seur: „Stop maar, zo is het goed." Subliem De verschillende tijdseenheden werden door St. Jan duidelijk gemaakt met verschillende kleuren licht en als er door één van beiden werd wegge droomd bood een felle witte lichtspot hulp. Henk Smit was de echte regis seur en speelde ook de regisseur van dit stuk, vanaf zijn hoge zetel. Hij deed dit subliem. Het leek of Smit niet speelde maar werkelijk een toneelrepe titie aan het leiden was. Lia Loef en Peter Ampt hadden de hoofdrollen en waren uitstekend op dreef. Lia kan zeer natuurlijk inwendige ellende op het publiek overbrengen maar speelt met hetzelfde gemak een verliefde vrouw. Ze beschikt over een goede timing en een duidelijke stem met constant een goede intonatie. Haar woede jegens de regisseur was ook levensecht: haar ogen vonkten van kwaadheid. Peter Ampt was een uitstekende tegenspeler. Hij moest wat sullig verlegen zijn maar deze stille kracht deed ondertussen wel wat hij wilde. In een droom zag Ampt zichzelf als koning en de bijbehorende houding en stem gaven hier aan dat hij veel meer kan dan een gedwee type spe len. Lia en Peter waren qua timing goed op elkaar ingespeeld en dat maakte de korte, soms vreemde sce nes zeer realistisch. Bij dergelijke stuk ken komt een klein foutje of het even uit de rol vallen dubbel hard aan. Peter Zweedijk was als debutant een kelner. Ook hij is talent voor de toe komst. Zweedijk had zichzelf een mooi accent aangemeten en bracht lach wekkende teksten in het verhaal die niet in het draaiboek stonden. Gooit- zen Kedde had een kleine rol als droomminaar. Hij speelde met verve. Het was een kleine karikatuur maar dat mag in een droom. Rini Rijk speel de de minnares van de man maar we kregen alleen haar stem te horen. De eerste avances bij dit overspel speel den zich achter een doorzichtig scherm af dat van achteren was ver licht. Zo zag het publiek alleen scha- nieuwe St.ian-gezichten traden het voetlicht in het niemandalletje mooiste dag in je leven", de lé-uitdrukking voor de huwelijks- Het draaide in dit korte stuk dan om een huwelijk waarbij de moe- lan de bruid en de bruid zelf niet zich lieten lopen. Beide dames in duidelijk de baas over beide he- De vader van de bruid had zich al bij neergelegd na vele jaren hu- maar de bruidegom bleek op de iste dag dit spelletje van zijn u-bruid niet mee te willen spelen, erscheen aangeschoten op de hu isdag en maakte zijn toekomstige iuidelijk dat het van hem niet hoefde als madam haar bazige ing niet overboord wilde zetten, de bruid dat beloofde kon er als- 'eest gevierd worden. Het ging in erhaal dus vooral om het „omtur- van de bruid en dat was, zelfs éénakter, wat schamel. De schrij- ad er maar wat omheen verzon- om toch een krappe drie kwartier i kunnen maken. Er verschenen ruziënde tantes op het toneel die twist zeer snel bijlegden en de mocht uitgebreid uit de doeken wat voor kneus haar toekomstige genoot wel was. Dat werd alle- I verteld en dat was jammer. Het boeiender geweest als het publiek lis had kunnen maken dit „eitje" 3n aantal scenes. Nu verscheen de van het verhaal meteen als een op de planken. Deze zwakte kan laard niet aan St. Jan worden Bten. Franje rerd haastig gespeeld en de len hadden, niet altijd terecht, ook lodige vaart. Pas in de eindscene bruid José Coutinho en brui- Jan Eelman dat het best wat mocht en dat kwam het spel geloofwaardigheid zeer ten goe- mooiste dag in je leven" leen- duwen. Leuk was het feit dat de regis seur Peter Ampt met zijn miserabele vaderrol confronteerde middels een ge luidsband. Peter en het publiek kregen een klein hoorspel te horen dat was opgenomen met behulp van de kinde ren Robert Klein Breteler en Brendalie Loef. Het stuk vereiste van de technische mensen achter de schermen, Riny Rijk, Wim Smit, Piet Reiding en Aad Zegers veel inzet. Souffleuse was Nel Keesom. St. Jan had ook voor éénak ters gekozen om deze stukken eventu eel later in nog kleinere zalen te kun nen spelen. Het is te hopen dat vooral „Zo is het goed" nog eens op Texel wordt gebracht. Dan kunnen de men sen die zaterdag thuis bleven (de zaal was niet helemaal gevuld) alsnog ge nieten van een verrassende éénakter met sterk spel. blijf fit... blijf fietsen!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 5