Cjroen 'wartsj~exelsin het Schokkende terugloop op RST-campings cm L//R Smit-Kroes handhaaft eigen visie Meerderheid tweede kamer voor eigen status zoute veren bakker b\>. Allege wil neer informatie lermis bracht 57.800— op Feest in de Parkstraat )ngekeurde rachtwagen Vernieuwd WV-kantoor met Pasen klaar? Groen-Zwart Vrome wens Opnieuw praten over toekomst Welzijnsstichting Er zijn nog steeds koopjes te halen in onze verbouwingsuitverkoop GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 9953 VRIJDAG 1 FEBRUARI 1985 TEXELSE COURANT idactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. «ten werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, ns Oosterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der ijden, Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393. or advertenties, abonnementen, etc igeveld £t De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, jfoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /18,10 per kwartaal; los 80 cent Postgiro 652 Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. atuur- en landschapsbehoud en W houden vast aan de adsmotie van 21 december 1982 aarin de structuurschema's tuur- en landschapsbehoud en lenluchtrecreatie worden afgewe- n evenals de status nationaal ïdschap, nationaal park en grote idschappelijke eenheid alsmede aankopen in het kader van het latienotabeleid. Men blijft van aning dat het bestemmingsplan or het buitengebied voldoende ranties biedt voor natuurbe- herming, landschapsbescher- ing en openluchtrecreatie. Wel ordt het van belang gevonden n te gaan praten met de heer aiffer (directeur landelijke gebie- i en kwaliteitszorg) om informa- te krijgen over wijzigingen in t beleid die zijn veroorzaakt door recentelijk bekend geworden re- ringsbeslissing over de genoem- structuurschema's. Dit stand- nt wordt gedeeld door de land- uworganisaties waarmee B en W 22 januari overleg hebben ge- d. Afgesproken is dat college en idbouworganisaties elkaar over ra aangelegenheid op de hoogte Hen houden. Vandaag gaat de verbouwde Boek- en Kantoorboekhandel LenR feestelijk open. Met een gratis attentie voor elke klant en talloze aanbie dingen. Zie de achterpagina van deze krant. LenR heeft ook twee wedstrij den voor de jeugd. Zie pagina 4 b.v. v/h Lange veld en de Rooy, Parkstraat 10, Den Burg - Texel, postbus 11, telefoon (02220) 2741 Welzijnsstichting Texel is tevreden er de verpachting van de kermis die n 26 - 29 juni a.s. in Den Burg ordt gehouden. De totale pachtop- ingst bedraagt ƒ57.800,— wat meer dan de kermis van het afgelopen ar, die ƒ52.500,— opbracht. De op- angst van dit jaar had zelfs nog Ï00,hoger kunnen zijn, maar een apaalde kleuterattractie die dit bedrag iu opbrengen, kan dit jaar niet ko en omdat deze op een plek in de rkstraat moet staan waar dan moge- juist het nieuwe pand van Meubel- lis Texel wordt gebouwd. Die plek oet daarom vrij blijven. Het ziet er- ar uit dat met de bouw van dat nd al in april kan worden begonnen, ocht het veel later worden zodat de treffende plek in juni nog wèl be- hikbaar is, dan kan via een adverten- in het blad ,,De Kermisgids" deze aats alsnog worden verpacht. rgadering SOS medewerkers bensdag 6 februari houden medewer- s van de SOS Wereldwinkels op Texel vergadering. Deze bijeenkomst vindt lats in dorpshuis d'Ouwe ULD en be lt om 20.00 uur. igen de eigenaar-chauffeur van en vrachtwagen werd vrijdag pro- es verbaal opgemaakt. e man, een 38-jarige inwoner van chagen, kon van de wagen geen luringsbewijs tonen en zijn tacho- bleek al in vier jaar niet gekeurd zijn, terwijl dat elke twee jaar moet. De minister luistert naar een van de kamerleden tijdens het mondeling overleg met de vaste commissie voor verkeer en waterstaat. Twee plaatsen verder zit minister Winsemius van volkshuis vesting. ruimtelijke ordening en milieu, die voor een andere kwestie naar de commissievergadering was gekomen. Rechts naast Smit-Kroes de voorzitter van de commissie, het PvdA-tweede kamerlid Hessel Rienks. Alle grote partijen in de tweede kamer vinden dat de zoute veren een eigen status moeten krijgen, die ,,in de buurt" moet liggen van een openbaarvervoer-status. Minister Neelie Smit-Kroes wil vasthouden aan het idee dat de veren gewoon een schakel in de bijbehorende wegverbindingen zijn. De kamerleden die dinsdagmid dag tijdens het mondeling overleg met de minister in de commissie voor verkeer en waterstaat het woord voerden waren unaniem van mening dat haar beleid niet erg samenhangend was, een beschul diging die de minister van de hand wees. Smit-Kroes gaf aan waarom het volgens haar zo lang duurde voor dat de nota zoute veren, het onder werp van het overleg, klaar was: „Het overleg met de betrokkenen vergt veel tijd, de belangen lopen soms enorm uit elkaar. Bovendien heeft het in het verleden wel eens aan de noodzakelijke tact ontbro ken, bij beide partijen." Kees Zijlstra van de PvdA confronteer de de minister met een motie uit 1982 waarin werd aangedrongen op het ver lenen van een soort openbaar- vervoersstatus voor de zoute veren, het beperken van de prijsstijgingen bij de veerdiensten, zodat ze niet méér omhoog zouden gaan met hun tarie ven dan het openbaar vervoer en het invoeren van de mogelijkheid om een abonnement te kunnen nemen. Hij sloeg politieke munt uit deze motie: „En weet u nog door wie die motie werd ingediend? Door de huidige VVD-staatssecretaris van verkeer en waterstaat Scherpenhuizen". Ook de partijgenoot van de minister, Jan te Veldhuis, verwees naar deze motie. Aan het eind van de vergadering vroeg hij de minister of ze de gevolgen van deze motie eens wilde laten doorreke nen. „Het is inmiddels wel duidelijk dat een kamermeerderheid dit wil laten uitvoeren". Smit-Kroes bestreed dat: „De bewindsman heeft toen een te- genmotie ingediend die is aangenomen en de kamer heeft toen verder geen conclusies uit die situatie getrokken. Daarom blijf ik erbij dat de veren ge woon schakels in wegverbindingen zijn." Het verschil is belangrijk omdat, als de veerdienst openbaar vervoer is, er andere subsidiestromen kunnen worden aangeboord dan wanneer het alleen maar een stukje wegverbinding is. Zijlstra bleek ook thuis te zijn in de in middels al vrij lange historie van de nota zoute veren: „Minister Zeevalking heeft destijds aan GS van Friesland beloofd die eigensoortige status voor de veren uit te werken. Hij wilde dus wel degelijk de motie Scherpenhuizen uitvoeren." Smit-Kroes zei daarop dat Zeevalking het beheer van de veren bij de wegbeheerder wilde onderbrengen. Lappendeken De kamerleden waren niet erg te spre ken over de veelsoortigheid van veer diensten die in de nota genoemd wor den. Het beleid werd omschreven als „een bonte mengeling" (Huib Evers- dijk CDA), „een lappendeken" (Te Veldhuis) en door Tommei als een „ratjetoe". Te Veldhuis vroeg zich af of het laten, bestaan van die lappendeken nog wel als behoorlijk bestuur kon worden aangemerkt. Smit wees de kritiek van de hand. „Als straks de veerdiensten naar Ame land en Schiermonnikoog geprivati seerd zijn dan zijn alle waddenveer diensten particuliere ondernemingen. Dat is toch samenhangend." De commissieleden drongen echter aan op maatregelen waarmee de tarie ven en de continuering gegarandeerd zouden kunnen worden. Zijlstra ging het verst: „Veerdiensten zijn nutsbe drijven. Daarom mogen ze in een mo nopoliepositie werken maar dan moet het rijk wel de tarieven en de continuï teit in de gaten houden. Wij moeten dus de tarieven en de dienstregeling vaststellen. Een mengvorm van rijks dienst en particulier bedrijf is accepta bel maar die moet dan wel een sterk overheidskarakter vertonen." Ook Eversdijk pleitte ervoor dat de overheid de kwaliteit en de prijs van de veerver- binding, vooral ten behoeve van de ei landbewoners zou moeten bewaken. Te Veldhuis vond dat „een democra tisch bestuur" invloed op de geprivati seerde maatschappijen zou moeten hebben. De minister vertelde dat de genoemde garanties vanzelfsprekend verlangd werden bij de privatisering van Wagenborg. Formule De VVD-er vertaalde zijn liberale idea len als volgt: „Wij willen budgettering, privatisering, decentralisatie en deregu lering. Privatisering is natuurlijk niet van toepassing, maar decentralisatie en budgettering wel. Het zou zo moe ten zijn dat het rijk elk jaar een vast bedrag beschikbaar stelt dat meebe weegt met de prijsindex. Dat bedrag moeten veerdienst en gemeente in goed overleg besteden. Daarbij moet worden gelet op een goede dienstver lening en reëele tarieven. De beslissin gen worden dan op een niveau geno men dat zo dicht mogelijk bij de ge bruikers van de veerdienst staat". On der reëele tarieven verstaat Te Veldhuis tarieven die vergelijkbaar zijn met het openbaar vervoer. „Om dat te bereke nen kan je verschillende normen han teren, zoals de tijdsduur van de over tocht of het aantal kilometers dat wordt afgelegd. Dat kan je dan weer relateren aan bijvoorbeeld de kilome ternorm in het streekvervoer of bij de De overnachtingscijfers op de cam pings van de Recreatiestichting zijn in het afgelopen seizoen scherp gedaald. Op de camping „Ko- gerstrand" liep het aantal kampeer ders met maar liefst 12% terug, na dat vorig jaar al een achteruitgang van 4,7% was geconstateerd. De teruggang op „Loodsmansduin" was 9,4% (het jaar ervoor 7%). Al leen de familiecamping „Om de Noord" boekte vooruitgang: 1%. Vooral de achteruitgang op Texels grootste camping „Kogerstrand" waar van de ondernemers van De Koog voor een groot deel afhankelijk zijn, is schokkend. Er zijn daar 4000 mensen (33.600 overnachtingen) minder geweest. De terugloop is onder andere het ge volg van het koude weer in juli. De toen ontstane achterstand kon in au gustus en september niet meer goed gemaakt worden. De gemeente is van mening dat ook de hoge tarieven van Teso een ongunstige rol hebben gespeeld. De Recreatiestichting gaat er blijkens haar begroting voor 1985 van uit dat de overnachtingscijfers het ko mende seizoen ongeveer hetzelfde zul len zijn als in het afgelopen jaar. Dat betekent dat op „Kogerstrand" 220.000 kampeerders worden ver wacht, op „Loodsmansduin" 100.000 kampeerders en op „Om de Noord" 39.000 kampeerders. Tarieven Besloten is de kampeertarieven niet te verhogen, hoewel een verhoging van 3% van overheidswege zou worden toegelaten. Ook de lonen van het RST personeel gaan niet omhoog. Daar naast zal worden geprobeerd meer te verdienen met de trekkershutten, waar mee in het afgelopen jaar de eerste er varingen zijn opgedaan. Texel is opge nomen in de keten van totaal 50 trek kershutten in Noordholland op totaal 22 campings. De Recreatiestichting Texel verzorgt de reservering van deze Noordhollandse trekkershutten en het RST-adres is dan ook vermeld in het propagandamateriaal dat inmiddels in omloop is gebracht. Vorig jaar behar tigde de VVV de boekingen van de trekkershutten op de vier Texelse cam pings, maar dat is nu door de RST overgenomen omdat deze activiteit slecht paste in het geautomatiseerde systeem van de WV. De RST berekent f4,— reserveringkosten per hut. NS. Er worden bij de verschillende soorten openbaar vervoer verschillende normen gehanteerd. Het moet nu mo gelijk zijn, en de minister heeft me toegezegd dat dat ook zal gebeuren, de verschillende mogelijkheden om reëele tarieven te berekenen uit te wer ken en er prijskaartjes aan te hangen. Dan moeten die tarieven naast de wer kelijke exploitatiekosten van de veer dienst gezet worden. Als je dan ook nog rekening houdt met een eventuele uitkering uit de Wet Uitkering Wegen krijg je het bedrag dat het rijk zou moeten bijleggen." In een commentaar achteraf lichtte Te Veldhuis zijn „formule" toe: „Ik heb nu aan Smit-Kroes gevraagd of ze het door wil rekenen. Het is natuurlijk niet Lees verder PAGINA 2 De VVV Texel hoopt binnenkort te beginnen met de verbouw van het hoofdkantoor aan de Groeneplaats. De financiering moet echter nog worden geregeld, waarbij de VVV hoopt dat de gemeente bereid is 50% van de kapitaalslasten van de verbouwing te subsidiëren, zoals dat ook het geval is met de bestaande gebouwen. B en W houden op dit moment echter de boot af. Duidelijk is gemaakt dat geen enkele financiële toezegging kan worden gedaan zolang er geen uit spraak is gedaan inzake eventuele her ziening van het subsidiesysteem ten behoeve van de WV. Als de VVV aan de verbouwing begint, doet zij dat op eigen risico. De VVV wil echter niet lang meer wachten omdat de helft van de voor malige Vivo-winkel die bij de verbou wing wordt betrokken voor veel geld wordt gehuurd en het is zonde om die ruimte ongebruikt te laten. Bij de ver bouwing zal de ingang naar het Vivo- gedeelte worden verplaatst en hier komt ook de balie. De balieruimte wordt daarvoor groter dan de bestaan de publieksruimte en bovendien is er geen zicht meer op het werkende per soneel in de administratieruimte. Ach ter een scheidingswand komt in de voormalige Vivo-winkel de opslag voor materiaal en de postbehandeling. In deze afdeling komen ook de offsetma chine, vouwapparaat e.d. Tussen het oude en het nieuwe kantoor komt een doorbraak van twee meter. De kanto ren van de directie verhuizen van het souterrain naar de begane grond, ach terin het bestaande kantoorgebouw. Het souterrain wordt gebruikt voor voorbereiding van drukwerk en admi nistratie. Afgezien van de balieruimte die een goede indruk moet maken, zal de verbouwing sober worden uitge voerd waarbij tevens enig reparatie- werk aan het bestaande gebouw zal worden meegenomen. De totale kosten zullen waarschijnlijk minder dan een ton zijn. Er lijkt eindelijk wat beweging te ko men in de besluitvorming rond de nota Zoute Veren. Al diverse malen en door diverse partijen is vanaf het eiland aangedrongen op spoed, in de hoop dat een duidelijk en consequent prijs beleid van het rijk de tarievenontwikke- ling bij Teso zal beteugelen. Uit de uitlatingen van tweede kamerle den blijkt de tendens dat de veer diensten ongeveer dezelfde behande ling zouden moeten krijgen als open baar vervoersbedrijven. Daarbij wordt vooral gepraat over de tarieven die voor de eilandbewoners moeten gel den. Kamerbreed wordt aangedrongen op het uitvoeren van de motie Scherpenhuizen", die in 1982 door de tweede kamer werd aangenomen. Daarin staat onder andere dat de be woners een voordelig abonnement moeten kunnen nemen. Begin maart is er weer mondeling overleg over deze kwestie en de minister geeft hopelijk zelfs eerder antwoord op vragen over hoe de tarieven tot stand zouden moe ten komen. Zij wordt daartoe vanuit haar eigen partij onder druk gezet. Uit de woorden van Teso-directeur Theo Hoogerheide, el ders in deze krant, valt echter op te maken dat we niet te vroeg moeten juichen. Volgens hem is een rijksbijdra ge niet te verenigen met het voor tbestaan van Teso als particulier bedrijf en de minister streeft nou juist naar privatisering. Dat is een fundamentele onzekerheid, die voorlopig niet uit de weg lijkt te zijn geruimd. Alle reden dus voor de Texelse politici met ingangen in Den Haag om volop te gaan lobbyen, zodat de behandeling van de nota in bewe ging blijft. Het politieke ijzer moet gesmeed worden a/s het heet is. Bij al deze ontwikkelingen blijft één zaak tot nog toe buiten beeld in de vergaderingen van het hoogste bestuursorgaan van het land: de af schrikwekkende invloed die de Teso- prijzen zo langzamerhand moeten heb ben op de toeristen die op Texel hun vakantie willen doorbrengen en de daaruit voortvloeiende bedreiging van de plaatselijke bedrijvigheid. In deze krant wordt ook gesignaleerd dat de RST een spectaculaire teruggang in het aantal overnachtingen heeft moe ten vaststellen. Voor een deel wordt dat geweten aan de prijzen die voor het bootkaartje neergeteld moeten worden. Het is beslist noodzakelijk te onderzoeken in hoeverre dat waar is. En èls het dure kaartje een toeristen- rem blijkt te zijn, dan heeft de minsiter een goed argument om over de brug te komen: bevordering van de werkge legenheid op Texel. Dat was toch ook de reden waarom zij 20 miljoen be schikbaar stelde voor de aanpassing van de aanleginrichtingen. Het lijkt duidelijk: de tarieven moeten zowel voor Texelaars als toeristen om laag. Maar a/s dat alleen kan a/s Teso overheidsbedrijf wordt, kan dat nog lang duren, met alle gevolgen van dien. Wethouder Piet Zegers gaat dins dagavond 19 februari praten met het dagelijks bestuur van de Wel zijnsstichting over de veranderin gen die het gemeentebestuur in de stichting wil. Gehoopt wordt dat hierdoor aan de bestaande verwar ring een eind kan worden gemaakt. Er komen bij-xdie bespreking college voorstellen op tafel inzake de overna me van de sporthal, een andere struc tuur van de stichting met name met betrekking tot personeelsbeleid en de wens om vooral meer greep te krijgen op het jeugd- en jongerenwerk. Er wordt gesproken over het (financië le) volumebeleid dat het college ten aanzien van de Welzijnsstichting wil voeren. Als deze bespreking de ge wenste duidelijkheid heeft gebracht. Groeneplaats.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 1