Cjroen 'wartsj~exelsin het
Schokkende terugloop
op RST-campings
cm
L//R
Smit-Kroes handhaaft eigen visie
Meerderheid tweede kamer voor
eigen status zoute veren
bakker b\>.
Allege wil
neer informatie
lermis bracht
57.800— op
Feest in de Parkstraat
)ngekeurde
rachtwagen
Vernieuwd WV-kantoor
met Pasen klaar?
Groen-Zwart
Vrome wens
Opnieuw praten over
toekomst Welzijnsstichting
Er zijn nog steeds
koopjes te halen in onze
verbouwingsuitverkoop
GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 9953
VRIJDAG 1 FEBRUARI 1985
TEXELSE
COURANT
idactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
«ten werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
ns Oosterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der
ijden, Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393.
or advertenties, abonnementen, etc
igeveld £t De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
jfoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /18,10 per kwartaal; los 80 cent
Postgiro 652
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
atuur- en landschapsbehoud
en W houden vast aan de
adsmotie van 21 december 1982
aarin de structuurschema's
tuur- en landschapsbehoud en
lenluchtrecreatie worden afgewe-
n evenals de status nationaal
ïdschap, nationaal park en grote
idschappelijke eenheid alsmede
aankopen in het kader van het
latienotabeleid. Men blijft van
aning dat het bestemmingsplan
or het buitengebied voldoende
ranties biedt voor natuurbe-
herming, landschapsbescher-
ing en openluchtrecreatie. Wel
ordt het van belang gevonden
n te gaan praten met de heer
aiffer (directeur landelijke gebie-
i en kwaliteitszorg) om informa-
te krijgen over wijzigingen in
t beleid die zijn veroorzaakt door
recentelijk bekend geworden re-
ringsbeslissing over de genoem-
structuurschema's. Dit stand-
nt wordt gedeeld door de land-
uworganisaties waarmee B en W
22 januari overleg hebben ge-
d. Afgesproken is dat college en
idbouworganisaties elkaar over
ra aangelegenheid op de hoogte
Hen houden.
Vandaag gaat de verbouwde
Boek- en Kantoorboekhandel
LenR feestelijk open.
Met een gratis attentie voor
elke klant en talloze aanbie
dingen. Zie de achterpagina
van deze krant.
LenR heeft ook twee wedstrij
den voor de jeugd. Zie pagina 4
b.v. v/h Lange veld
en de Rooy,
Parkstraat 10,
Den Burg - Texel,
postbus 11,
telefoon (02220) 2741
Welzijnsstichting Texel is tevreden
er de verpachting van de kermis die
n 26 - 29 juni a.s. in Den Burg
ordt gehouden. De totale pachtop-
ingst bedraagt ƒ57.800,— wat meer
dan de kermis van het afgelopen
ar, die ƒ52.500,— opbracht. De op-
angst van dit jaar had zelfs nog
Ï00,hoger kunnen zijn, maar een
apaalde kleuterattractie die dit bedrag
iu opbrengen, kan dit jaar niet ko
en omdat deze op een plek in de
rkstraat moet staan waar dan moge-
juist het nieuwe pand van Meubel-
lis Texel wordt gebouwd. Die plek
oet daarom vrij blijven. Het ziet er-
ar uit dat met de bouw van dat
nd al in april kan worden begonnen,
ocht het veel later worden zodat de
treffende plek in juni nog wèl be-
hikbaar is, dan kan via een adverten-
in het blad ,,De Kermisgids" deze
aats alsnog worden verpacht.
rgadering SOS medewerkers
bensdag 6 februari houden medewer-
s van de SOS Wereldwinkels op Texel
vergadering. Deze bijeenkomst vindt
lats in dorpshuis d'Ouwe ULD en be
lt om 20.00 uur.
igen de eigenaar-chauffeur van
en vrachtwagen werd vrijdag pro-
es verbaal opgemaakt.
e man, een 38-jarige inwoner van
chagen, kon van de wagen geen
luringsbewijs tonen en zijn tacho-
bleek al in vier jaar niet gekeurd
zijn, terwijl dat elke twee jaar moet.
De minister luistert naar een van de kamerleden tijdens het mondeling overleg met de vaste commissie voor verkeer en waterstaat. Twee plaatsen verder zit minister Winsemius van volkshuis
vesting. ruimtelijke ordening en milieu, die voor een andere kwestie naar de commissievergadering was gekomen. Rechts naast Smit-Kroes de voorzitter van de commissie, het PvdA-tweede
kamerlid Hessel Rienks.
Alle grote partijen in de tweede kamer vinden dat de zoute veren
een eigen status moeten krijgen, die ,,in de buurt" moet liggen
van een openbaarvervoer-status. Minister Neelie Smit-Kroes wil
vasthouden aan het idee dat de veren gewoon een schakel in de
bijbehorende wegverbindingen zijn. De kamerleden die dinsdagmid
dag tijdens het mondeling overleg met de minister in de commissie
voor verkeer en waterstaat het woord voerden waren unaniem van
mening dat haar beleid niet erg samenhangend was, een beschul
diging die de minister van de hand wees.
Smit-Kroes gaf aan waarom het
volgens haar zo lang duurde voor
dat de nota zoute veren, het onder
werp van het overleg, klaar was:
„Het overleg met de betrokkenen
vergt veel tijd, de belangen lopen
soms enorm uit elkaar. Bovendien
heeft het in het verleden wel eens
aan de noodzakelijke tact ontbro
ken, bij beide partijen."
Kees Zijlstra van de PvdA confronteer
de de minister met een motie uit 1982
waarin werd aangedrongen op het ver
lenen van een soort openbaar-
vervoersstatus voor de zoute veren,
het beperken van de prijsstijgingen bij
de veerdiensten, zodat ze niet méér
omhoog zouden gaan met hun tarie
ven dan het openbaar vervoer en het
invoeren van de mogelijkheid om een
abonnement te kunnen nemen. Hij
sloeg politieke munt uit deze motie:
„En weet u nog door wie die motie
werd ingediend? Door de huidige
VVD-staatssecretaris van verkeer en
waterstaat Scherpenhuizen". Ook de
partijgenoot van de minister, Jan te
Veldhuis, verwees naar deze motie.
Aan het eind van de vergadering vroeg
hij de minister of ze de gevolgen van
deze motie eens wilde laten doorreke
nen. „Het is inmiddels wel duidelijk
dat een kamermeerderheid dit wil laten
uitvoeren". Smit-Kroes bestreed dat:
„De bewindsman heeft toen een te-
genmotie ingediend die is aangenomen
en de kamer heeft toen verder geen
conclusies uit die situatie getrokken.
Daarom blijf ik erbij dat de veren ge
woon schakels in wegverbindingen
zijn." Het verschil is belangrijk omdat,
als de veerdienst openbaar vervoer is,
er andere subsidiestromen kunnen
worden aangeboord dan wanneer het
alleen maar een stukje wegverbinding
is.
Zijlstra bleek ook thuis te zijn in de in
middels al vrij lange historie van de
nota zoute veren: „Minister Zeevalking
heeft destijds aan GS van Friesland
beloofd die eigensoortige status voor
de veren uit te werken. Hij wilde dus
wel degelijk de motie Scherpenhuizen
uitvoeren." Smit-Kroes zei daarop dat
Zeevalking het beheer van de veren bij
de wegbeheerder wilde onderbrengen.
Lappendeken
De kamerleden waren niet erg te spre
ken over de veelsoortigheid van veer
diensten die in de nota genoemd wor
den. Het beleid werd omschreven als
„een bonte mengeling" (Huib Evers-
dijk CDA), „een lappendeken" (Te
Veldhuis) en door Tommei als een
„ratjetoe". Te Veldhuis vroeg zich af of
het laten, bestaan van die lappendeken
nog wel als behoorlijk bestuur kon
worden aangemerkt.
Smit wees de kritiek van de hand.
„Als straks de veerdiensten naar Ame
land en Schiermonnikoog geprivati
seerd zijn dan zijn alle waddenveer
diensten particuliere ondernemingen.
Dat is toch samenhangend."
De commissieleden drongen echter
aan op maatregelen waarmee de tarie
ven en de continuering gegarandeerd
zouden kunnen worden. Zijlstra ging
het verst: „Veerdiensten zijn nutsbe
drijven. Daarom mogen ze in een mo
nopoliepositie werken maar dan moet
het rijk wel de tarieven en de continuï
teit in de gaten houden. Wij moeten
dus de tarieven en de dienstregeling
vaststellen. Een mengvorm van rijks
dienst en particulier bedrijf is accepta
bel maar die moet dan wel een sterk
overheidskarakter vertonen." Ook
Eversdijk pleitte ervoor dat de overheid
de kwaliteit en de prijs van de veerver-
binding, vooral ten behoeve van de ei
landbewoners zou moeten bewaken.
Te Veldhuis vond dat „een democra
tisch bestuur" invloed op de geprivati
seerde maatschappijen zou moeten
hebben. De minister vertelde dat de
genoemde garanties vanzelfsprekend
verlangd werden bij de privatisering
van Wagenborg.
Formule
De VVD-er vertaalde zijn liberale idea
len als volgt: „Wij willen budgettering,
privatisering, decentralisatie en deregu
lering. Privatisering is natuurlijk niet
van toepassing, maar decentralisatie
en budgettering wel. Het zou zo moe
ten zijn dat het rijk elk jaar een vast
bedrag beschikbaar stelt dat meebe
weegt met de prijsindex. Dat bedrag
moeten veerdienst en gemeente in
goed overleg besteden. Daarbij moet
worden gelet op een goede dienstver
lening en reëele tarieven. De beslissin
gen worden dan op een niveau geno
men dat zo dicht mogelijk bij de ge
bruikers van de veerdienst staat". On
der reëele tarieven verstaat Te Veldhuis
tarieven die vergelijkbaar zijn met het
openbaar vervoer. „Om dat te bereke
nen kan je verschillende normen han
teren, zoals de tijdsduur van de over
tocht of het aantal kilometers dat
wordt afgelegd. Dat kan je dan weer
relateren aan bijvoorbeeld de kilome
ternorm in het streekvervoer of bij de
De overnachtingscijfers op de cam
pings van de Recreatiestichting zijn
in het afgelopen seizoen scherp
gedaald. Op de camping „Ko-
gerstrand" liep het aantal kampeer
ders met maar liefst 12% terug, na
dat vorig jaar al een achteruitgang
van 4,7% was geconstateerd. De
teruggang op „Loodsmansduin"
was 9,4% (het jaar ervoor 7%). Al
leen de familiecamping „Om de
Noord" boekte vooruitgang: 1%.
Vooral de achteruitgang op Texels
grootste camping „Kogerstrand" waar
van de ondernemers van De Koog
voor een groot deel afhankelijk zijn, is
schokkend. Er zijn daar 4000 mensen
(33.600 overnachtingen) minder
geweest.
De terugloop is onder andere het ge
volg van het koude weer in juli. De
toen ontstane achterstand kon in au
gustus en september niet meer goed
gemaakt worden. De gemeente is van
mening dat ook de hoge tarieven van
Teso een ongunstige rol hebben
gespeeld. De Recreatiestichting gaat er
blijkens haar begroting voor 1985 van
uit dat de overnachtingscijfers het ko
mende seizoen ongeveer hetzelfde zul
len zijn als in het afgelopen jaar. Dat
betekent dat op „Kogerstrand"
220.000 kampeerders worden ver
wacht, op „Loodsmansduin" 100.000
kampeerders en op „Om de Noord"
39.000 kampeerders.
Tarieven
Besloten is de kampeertarieven niet te
verhogen, hoewel een verhoging van
3% van overheidswege zou worden
toegelaten. Ook de lonen van het RST
personeel gaan niet omhoog. Daar
naast zal worden geprobeerd meer te
verdienen met de trekkershutten, waar
mee in het afgelopen jaar de eerste er
varingen zijn opgedaan. Texel is opge
nomen in de keten van totaal 50 trek
kershutten in Noordholland op totaal
22 campings. De Recreatiestichting
Texel verzorgt de reservering van deze
Noordhollandse trekkershutten en het
RST-adres is dan ook vermeld in het
propagandamateriaal dat inmiddels in
omloop is gebracht. Vorig jaar behar
tigde de VVV de boekingen van de
trekkershutten op de vier Texelse cam
pings, maar dat is nu door de RST
overgenomen omdat deze activiteit
slecht paste in het geautomatiseerde
systeem van de WV. De RST berekent
f4,— reserveringkosten per hut.
NS. Er worden bij de verschillende
soorten openbaar vervoer verschillende
normen gehanteerd. Het moet nu mo
gelijk zijn, en de minister heeft me
toegezegd dat dat ook zal gebeuren,
de verschillende mogelijkheden om
reëele tarieven te berekenen uit te wer
ken en er prijskaartjes aan te hangen.
Dan moeten die tarieven naast de wer
kelijke exploitatiekosten van de veer
dienst gezet worden. Als je dan ook
nog rekening houdt met een eventuele
uitkering uit de Wet Uitkering Wegen
krijg je het bedrag dat het rijk zou
moeten bijleggen."
In een commentaar achteraf lichtte Te
Veldhuis zijn „formule" toe: „Ik heb
nu aan Smit-Kroes gevraagd of ze het
door wil rekenen. Het is natuurlijk niet
Lees verder PAGINA 2
De VVV Texel hoopt binnenkort te
beginnen met de verbouw van het
hoofdkantoor aan de Groeneplaats.
De financiering moet echter nog
worden geregeld, waarbij de VVV
hoopt dat de gemeente bereid is
50% van de kapitaalslasten van de
verbouwing te subsidiëren, zoals
dat ook het geval is met de
bestaande gebouwen.
B en W houden op dit moment echter
de boot af. Duidelijk is gemaakt dat
geen enkele financiële toezegging kan
worden gedaan zolang er geen uit
spraak is gedaan inzake eventuele her
ziening van het subsidiesysteem ten
behoeve van de WV. Als de VVV aan
de verbouwing begint, doet zij dat op
eigen risico.
De VVV wil echter niet lang meer
wachten omdat de helft van de voor
malige Vivo-winkel die bij de verbou
wing wordt betrokken voor veel geld
wordt gehuurd en het is zonde om die
ruimte ongebruikt te laten. Bij de ver
bouwing zal de ingang naar het Vivo-
gedeelte worden verplaatst en hier
komt ook de balie. De balieruimte
wordt daarvoor groter dan de bestaan
de publieksruimte en bovendien is er
geen zicht meer op het werkende per
soneel in de administratieruimte. Ach
ter een scheidingswand komt in de
voormalige Vivo-winkel de opslag voor
materiaal en de postbehandeling. In
deze afdeling komen ook de offsetma
chine, vouwapparaat e.d. Tussen het
oude en het nieuwe kantoor komt een
doorbraak van twee meter. De kanto
ren van de directie verhuizen van het
souterrain naar de begane grond, ach
terin het bestaande kantoorgebouw.
Het souterrain wordt gebruikt voor
voorbereiding van drukwerk en admi
nistratie. Afgezien van de balieruimte
die een goede indruk moet maken, zal
de verbouwing sober worden uitge
voerd waarbij tevens enig reparatie-
werk aan het bestaande gebouw zal
worden meegenomen. De totale
kosten zullen waarschijnlijk minder dan
een ton zijn.
Er lijkt eindelijk wat beweging te ko
men in de besluitvorming rond de nota
Zoute Veren. Al diverse malen en door
diverse partijen is vanaf het eiland
aangedrongen op spoed, in de hoop
dat een duidelijk en consequent prijs
beleid van het rijk de tarievenontwikke-
ling bij Teso zal beteugelen.
Uit de uitlatingen van tweede kamerle
den blijkt de tendens dat de veer
diensten ongeveer dezelfde behande
ling zouden moeten krijgen als open
baar vervoersbedrijven. Daarbij wordt
vooral gepraat over de tarieven die
voor de eilandbewoners moeten gel
den. Kamerbreed wordt aangedrongen
op het uitvoeren van de motie
Scherpenhuizen", die in 1982 door de
tweede kamer werd aangenomen.
Daarin staat onder andere dat de be
woners een voordelig abonnement
moeten kunnen nemen. Begin maart is
er weer mondeling overleg over deze
kwestie en de minister geeft hopelijk
zelfs eerder antwoord op vragen over
hoe de tarieven tot stand zouden moe
ten komen. Zij wordt daartoe vanuit
haar eigen partij onder druk gezet. Uit
de woorden van
Teso-directeur Theo Hoogerheide, el
ders in deze krant, valt echter op te
maken dat we niet te vroeg moeten
juichen. Volgens hem is een rijksbijdra
ge niet te verenigen met het voor
tbestaan van Teso als particulier bedrijf
en de minister streeft nou juist naar
privatisering.
Dat is een fundamentele onzekerheid,
die voorlopig niet uit de weg lijkt te
zijn geruimd. Alle reden dus voor de
Texelse politici met ingangen in Den
Haag om volop te gaan lobbyen, zodat
de behandeling van de nota in bewe
ging blijft. Het politieke ijzer moet
gesmeed worden a/s het heet is.
Bij al deze ontwikkelingen blijft één
zaak tot nog toe buiten beeld in de
vergaderingen van het hoogste
bestuursorgaan van het land: de af
schrikwekkende invloed die de Teso-
prijzen zo langzamerhand moeten heb
ben op de toeristen die op Texel hun
vakantie willen doorbrengen en de
daaruit voortvloeiende bedreiging van
de plaatselijke bedrijvigheid. In deze
krant wordt ook gesignaleerd dat de
RST een spectaculaire teruggang in
het aantal overnachtingen heeft moe
ten vaststellen. Voor een deel wordt
dat geweten aan de prijzen die voor
het bootkaartje neergeteld moeten
worden. Het is beslist noodzakelijk te
onderzoeken in hoeverre dat waar is.
En èls het dure kaartje een toeristen-
rem blijkt te zijn, dan heeft de minsiter
een goed argument om over de brug
te komen: bevordering van de werkge
legenheid op Texel. Dat was toch ook
de reden waarom zij 20 miljoen be
schikbaar stelde voor de aanpassing
van de aanleginrichtingen.
Het lijkt duidelijk: de tarieven moeten
zowel voor Texelaars als toeristen om
laag. Maar a/s dat alleen kan a/s Teso
overheidsbedrijf wordt, kan dat nog
lang duren, met alle gevolgen van
dien.
Wethouder Piet Zegers gaat dins
dagavond 19 februari praten met
het dagelijks bestuur van de Wel
zijnsstichting over de veranderin
gen die het gemeentebestuur in de
stichting wil. Gehoopt wordt dat
hierdoor aan de bestaande verwar
ring een eind kan worden
gemaakt.
Er komen bij-xdie bespreking college
voorstellen op tafel inzake de overna
me van de sporthal, een andere struc
tuur van de stichting met name met
betrekking tot personeelsbeleid en de
wens om vooral meer greep te krijgen
op het jeugd- en jongerenwerk.
Er wordt gesproken over het (financië
le) volumebeleid dat het college ten
aanzien van de Welzijnsstichting wil
voeren. Als deze bespreking de ge
wenste duidelijkheid heeft gebracht.
Groeneplaats.