Raad wil dienstwoning niet verkopen Echte humor in prachtig decor Zilveren Anum-spe voor Rinus Kuiper Toneelgroep Oosterend speelde Ayckbourn Discussie over Somme/tjesweg 1 PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 26 FEBRUARI De raadscommisie Financieel, Eco nomisch en Technisch Beleid heeft donderdagavond besloten de dienstwoning Sommeltjesweg 1 in De Waal niet te verkopen aan de huidige huurder J. Blauw. Dit pand was vroeger de hoofdonderwijzers woning van de Redmer IJska school en de commissie vond dat de woning voor het hoofd van de school beschikbaar moet blijven. J. Blauw wil Sommeltjesweg 1 kopen voor F91.000? Opknappen van het pand, het aanbrengen van een nieuw dak en een nieuwe vloer, gaat MO.OOOr kosten. De raadscommissie werd voor de keuze gesteld: verkopen of opknappen. In mei 1983 besloot de raad nog de woning niet te verkopen omdat het nieuwe hoofd van de school, de heer Ahlers, er in zou moe ten. Het college beloofde tóen ,,via beminnelijke weg" aan deze raadswens te voldoen. Gerbrand Poster conclu deerde dat er van die belofte niets te recht was gekomen. Ahlers woont in middels in Oosterend en Blauw zit nog in de dienstwoning. Wethouder Klaas Barendregt vertelde dat er stevig on derhandeld was met Blauw maar het bleek financieel niet mogelijk de dienstwoning vrij te maken. De huur der vroeg een fors bedrag, 30 mille, als hij de woning zo snel mogelijk zou verlaten en dat vond het college teveel ,geld. Poster vond met zijn collega commissieleden dat het college op een psychologisch rotmoment" met het keuzevoorstel kwam. ,,De school zit niet te springen om publiciteit, Ze wil len rust. Het gaat daar nu erg goed maar ze kunnen geen leerling missen. Verkoop van de woning zou de indruk kunnen wekken dat het college geen vertrouwen meer heeft in het voort bestaan van de Redmer IJska school", aldus de VVD-er. Poster vond het es sentieel dat het hoofd van de school bij de school woont. Barendregt zei dat Ahlers ook tevreden was over zijn woning in Oosterend, maar de wet houder kon na enig heen en weer ge praat niet ontkennen dat Ahlers liever aan de Sommeltjesweg woont, als de woning leeg zou komen. Poster: ,,Het hoofd der school is een praatpaal in zo'n dorp. Ik vind dat we de mogelijk heid open moeten houden dat hij als nog in De Waal kan wonen en daarom mag dit pand absoluut niet worden verkocht". Het raadslid sprak daarbij de wens uit dat het college niet elk jaar met een voorstel komt om de wo ning te verkopen. We zijn tegen en blijven tegen". Contract Paul Kikkert van Texels Belang begreep niet waarom de huur aan Blauw niet was opgezegd toen de raad meedeelde dat de woning zo snel mogelijk vrij moest komen. Kikkert veronderstelde dat er een speciaal beding in het con tract was opgenomen omdat het een dienstwoning betreft die vrij moet zijn als er een onderwijzer in moet. Dat bleek niet het geval te zijn. Blauw heeft een normaal huurcontract waar bij het niet mogelijk is de huur „zo maar" op te zeggen. Ambtenaar Piet Witte legde uit dat de reden „onder wijzer meldt zich" geen juridische re den is bij een normaal huurcontract. Henk Beumkes hield ongeveer hetzelf de betoog als Poster en vertelde dat de oudercommissie van de school ook fel tegen verkoop is. Het maakt vol gens de socialist financieel niet uit of de woning verkocht wordt of niet. Bij verkoop krijgt men ruim 90 mille voor het pand maar als het wordt opgek napt is de vraagprijs veel hoger. „Die ƒ40.000,- ben je toch kwijt". Achterstallig In het collegevoorstel stond dat niet verkopen een jaarlijks exploitatietekort van /"9.500,- oplevert. Het opknappen van het huis is geen woningverbete ring maar onderhoud en dus kan er niet meer huur gevraagd worden. Pe ter Bakker van de PSP was niet onder de indruk van het exploitatietekort. „Dan had de gemeente maar regelma tig onderhoud moeten plegen. Als je de boel laat verwaarlozen zit je later met de financiële problemen. Eigen schuld". Bakker noemde de opknap beurt een „gekweekte renovatie". Alle commissieleden verklaarden zich tegen verkoop, waarbij Ate Rienstra opmerkte dat het zakelijk gezien het beste was om Sommeltjesweg 1 af te stoten maar zijn gevoel oordeelde anders. Grondbedrijf Henk Beumkes ging uitgebreid in op het jaarverslag 1983 van het grondbe drijf. Aan de hand van een aantal be rekeningen kwam de socialist tot de conclusie dat de gemeente fors verlies lijdt bij het huidige aankoop- en ver koopbeleid van grond. De aangekochte gronden die vrij snel worden gebruikt voor bijvoorbeeld woningbouw leveren geen verlies op. Het uitgangspunt van het grondbedrijf is dat de exploitatie van deze gronden sluitend moet zijn en alle kosten worden doorberekend in de grondprijs. Anders is het met de grond die niet in exploitatie wordt ge nomen, zoals bijvoorbeeld de grond van het artikel 11 gebied in De Koog. De rentelasten van die grond zijn jaar lijkse anderhalve ton. Beumkes had al le cijfers op een rijtje gezet en kwam tot de conclusie dat de gemeente jaar lijks ƒ850.000,- moet toeleggen op grond waar niets mee wordt gedaan. Ambtenaar Piet Witte onderschreef de cijfers en de conclusie van Beumkes niet maar wilde daarover niet in dis cussie gaan. Er werd een schriftelijke uitleg toegezegd. Het grondbedrijf heeft ruim 60 hectare niet in exploita tie genomen grond in eigendom. In 1983 werd 7 hectare verkocht. Kleine stukjes Ate Rienstra vroeg of dè gemeente zich niet aktiever kan opstellen in het verkopen van kleine stukjes grond aan burgers. De CDA-er wist dat er veel vraag is naar kleine percelen die voor de gemeente vaak niet interessant zijn. „U bent altijd zeer aktief in het aanko pen van grond maar dat moet u ook zijn in het verkopen". Klaas Barendregt vertelde dat het grondbedrijf er finan cieel lang niet zo slecht voorstaat dan in veel andere gemeenten omdat de grond die voor projekten benut wordt altijd zonder verlies kan worden ver kocht. De wethouder was het met Rienstra eens dat kleine percelen die onbelangrijk zijn voor gemeentelijke plannen best aan burgers verkocht kunnen worden. Vaak gaat het om kleine stukjes openbaar groen die ech ter ook als openbaar groen benoemd zijn in een bestemmingsplan. Het is fi nancieel ondoendelijk om voor zo'n klein stukje grond een bestem mingsplanwijziging te starten en daar om zoekt de gemeente naar een ma nier om veel stukjes samen tot één bestemmingsplanwijziging te smeden.- Boetes De gemeentelijk plannen om parkeer boetes in de gemeentekas te laten vloeien kunnen nog enige tijd op een laag pitje worden gezet. Zoals bekend moet een wetswijziging het mogelijk maken dat gemeenten boetes kunnen innen voor parkeerovertredingen. Die wetswijziging treedt echter niet eerder dan 1 januari 1986 in werking. Paul Kikkert drong er op aan de plannen voor gemeentelijk parkeercontrole tot in detail uit te werken. „Onze werkwij ze moet in de kast liggen als die wet er door komt". Dat is een moeilijke zaak want ongetwijfeld worden er in de wetswijziging een aantal voorwaar den vastgelegd waaraan gemeenten moeten voldoen. Als die voorwaarden niet bekend zijn kan men ook geen plannen maken, vertelde wethouder Barendregt. Wat fiscalisering van de parkeergelden kan opleveren is op geen stukken nu te schatten. De ge meenten weten nog niet hoe hoog de boetes mogen zijn en dus is ook niet vast te stellen wat het de gemeentekas oplevert. Vergissing Ate Rienstra merkte in de rondvraag op dat er bij de reconstructie van de Oranjestraat een vreemde fout was ge maakt. Toen de straat opnieuw werd ingedeeld met plantenbakken en der gelijke, concludeerden de bewoners van de straat dat de AOT bus er niet meer door zou kunnen rijden. Die voorspelling kwam uit. Barendregt ver telde dat de aannemer iets te haastig aan de slag was gegaan en dat een in validenparkeerplaats ten onrechte was aangelegd. „Dat was dus dubbel werk aldus de wethouder. In verband met zijn 25-jarig jubi leum als muzikant werd Marinus Dirk Kuiper uit Oosterend gistera vond onderscheiden met de zilve ren speld van de Algemene Neder landse Unie van Muziekverenigingen. Dat gebeurde aan het begin van de jaarvergadering van het Kon. Texels Fanfare waar Kuiper sinds 1982 lid van is. Daarvoor (van 1963 tot 1982) was hij bij Excelsior in Oosterend en daar voor bij het in 1962 opgeheven VIOS (Vooruitgang Is Ons Streven) uit Oost. Hierdoor kan gezegd worden dat Kui per betrokken is geweest bij alle bestaande en niet meer bestaande mu ziekkorpsen van Texel, waarschijnlijk een uniek feit dat zich in ieder geval niet opnieuw kan voordoen. Burgemeester J.A. Engelvaart, ere voorzitter van KTF, speldde Kuiper gisteravond het ereblijk op na zijn mu zikale carriere te hebben gememo reerd. Ook passeerde de revue dat Kui per als leképreker is verbonden aan de Hervormde gemeente van Hij studeert momenteel om zich meer in de theologische te verdiepen en is om die reden lijk niet actief als muzikant, altijd trombonist is geweest, werd Engelvaart Texelpromotor genoemd 13, omdat hij in het najaar van 1983 hir middelpunt was van het NCRV- televisieprogramma „72 koeien en preek". Daarin kwam naar voren Kuiper zijn werk als veehouder con neert met zijn taak als lekepreker meerdere keren zag men hem ook lid van de boerenkapel van KTF. Ei vaart vond de combinatie boer- muzikant wel leuk want daardoor gesproken worden van een echte renkapel. Kuiper toonde zich nuchl onder de hulde. „Het is niet helem eerlijk want ik ben nog maar enkel ren lid van KTF maar ik hoop er m la wel veel jaren aan toe te voegen." Voorzitter Wim van Sambeek overl digde bloemen bestemd voor mevr Kuiper. „Of je dit aan moeders will geven." de regie tekende. Ergens in het stuk wordt Norman door Stella omschreven als een grote ongezeggelijke hond en dat omschrijft precies de manier waa rop Van Arkel zijn rol uitbeeldde. Zijn genegeheid, zijn enthousiasme en be weeglijkheid, zijn onaangepastheid en zelfs zijn teleurstelling waren die van een jonge Deense Dog. Van Arkels ac teerprestatie was geweldig, het enige wat er op aan te merken was is dat hij in het begin soms aan de verkeerde kant van die moeilijke grens tussen ka rikatuur en sterk benadrukt karakter stond. Prachtig was de scene waarin hij met een dronken kop zijn zure schoonzus Sarah p.robeerde te verlei den, iets dat bijna lukte maar ze wer den onderbroken en Saar moest met de knoopjes van haar jurk in wanorde het veld ruimen. Sarah werd gespeeld door Guur Roeper. Die speelde soms net iets te weloverwogen om het ve nijn van Sarah optimaal tot zijn recht te laten komen. Zij was meer deftig dan bijdehand. Toch was ook haar spel overtuigend. Knap was de presta tie van Mieke Legierse die Annie tot leven wekte. Ze begon pas zes weken voor de opvoering mee te repeteren omdat iemand van de toneelgroep ziek werd. Ondanks deze korte voorberei dingstijd was zij goed rolvast en ge loofwaardig. Annie was een vrouw die nog geen oude vrijster was maar die al wel lang genoeg aan haar toekomst had getwijfeld om open te staan voor een dwaas avontuur. Opvallend was dat ze tijdens het hele stuk geen enke le keuze durfde te maken, de afwijzing van Norman werd na verloop van tijd weer ingetrokken, het aanzoek van Tom werd niet afgewezen maar ook niet aanvaard. Haar slachtofferschap werd dan ook in de eerste plaats veroorzaakt door haar eigen besluiteloosheid. Mieke gaf dit goed vorm, haar spel was een goed mengsel van de ingrediënten vrolijk heid, onzekerheid die neigde naar laf heid en beïnvloedbaarheid. Glansrol Een tweede glansrol, naast die van Maarten van Arkel, was duidelijk weg gelegd voor Aris Bremer, die de hakke lende, onhandige en ogenschijnlijk domme dierenarts Tom op de planken zette. Aris moet zich in deze rol in ho ge mate ingeleefd hebben, hij speelde zijn rol niet, hij was het. Hij stond voor de moeilijke taak geloofwaardig te maken dat Tom onder al zijn gestuntel eigenlijk iemand was die veel zag en begreep maar die uit zelfbe- In de afgelopen twee jaar dook in de besprekingen van de Oosterender toneelgroep regelmatig het woord „veelbelovend" op. Dat zal nu niet meer gebeuren, het gezelschap heeft zijn reputatie inmiddels gevestigd. Zaterdagavond stond de groep voor de derde keer op de planken van de Bijenkorf met het stuk „Binnen de perken" van Alan Ayckbourn. Het to neelstuk bleek veel echte humor en weinig kolder te bevatten en, zeker na de pauze, kreeg het publiek wat het toekwam. Opvallend was het prachtige decor waarin het geheel zich afspeelde. Dat stelde een tuin voor, compleet met echt groen en bladeren op de grond. end. De hele familie is uiteindelijk bij elkaar en dat leidt tot bekentenissen in het maanlicht en verleidingspogingen die geslaagder zijn dan ze op het Het lijkt erop dat het opvoeren van dolle kluchten en „hartverscheurende" vijf-centendrama's op Texel wat op zijn retour is. Steeds meer toneelgroepen wagen zich aan repertoire met wat meer diepgang en het blijkt dat het publiek hier niet minder hard om klapt, lacht of huilt dan om kolderieke toestanden. Waarmee tegengesproken is dat de mensen niets anders willen dan „Een zoen van miss Urk" of „De zon tegemoet". „Binnen de perken" is een humo ristisch verhaal waarin echte mensen voorkomen. Het morrelen aan maat schappelijke normen en het ongebrei delde sexleven van één van de hoofd personen is grappig, maar de schrijver is niet vergeten ook te laten zien dat diens egoïsme in zijn directe omgeving nogal wat schade aanricht. Een ander „leuk" type is een onzekere, alies op afstand houdende man, die aan het eind daardoor niet de vrouw krijgt die hij in een klucht zeker wel zou hebben gekregen. Om te lachen is het zeker, maar Ayckbourn wrijft de hilarische toeschouwer wel onder de neus dat het leukste vermaak leedvermaak is. Het verhaal speelt zich af in een En gelse tuin die toebehoort aan een ou dere vrouw die ziek is. Eén van haar dochters, Annie, verzorgt haar en is mede daardoor ongetrouwd. Zij heeft met de man van haar zuster Stella, Norman, afgesproken een weekend naar een hotel te gaan voor een avontuurtje. Op het laatste moment ziet ze daar van af, misschien wel om de dierenarts Tom die bij haar kind aan huis is, maar die te verlegen en te on zeker is om avances te maken, hoewel hij van haar en zij van hem houdt. Het voorgenomen avontuur komt uit door de activiteit van de schoonzus, Sarah, die met haar man Rick voor moeder zou zorgen in het betreffende week- eerste gezicht lijken. Tom'overwint zijn onzekerheid na een prachtig mis verstand waarbij hij de indruk krijgt dat Stella naakt voor hem wil dansen met haar bril op omdat ze zo verschrikkelijk verliefd op hem zou zijn. Hij doet zijn aanzoek, maar Annie twijfelt. Aan het eind van het stuk maakt ze echter nog wel een afspraak met haar zwager om een ander weekend te „benutten". De familie vertrekt weer, ieder met zijn ei gen echtgenoot. Door een verkeerson geluk komen ze allemaal weer terug en de agressie die zich in de loop van het weekend heeft opgebouwd ontlaadt zich over het hoofd van Norman, de man die met iedereen avontuurtjes wil de hebben en daar ook min of meer rond voor uitkwam. Avontuurtjes kun nen blijkbaar wel zolang dat maar niet openlijk wordt toegegeven. Norman's verweer: „En ik wilde iedereen alleen maar gelukkig maken Vaart In het eerste bedrijf werd langzaam de situatie opgebouwd die in het tweede bedrijf voor veel komische situaties zou zorgen. Dat eerste bedrijf werd gekenmerkt door een gebrek aan vaart. Dat werd echter ruimschoots goedgemaakt door de' opeenhoping van onhoudbare situaties in het twee de bedrijf. De actie moest in de han deling zitten, het spel van sommige acteurs was iets te weloverwogen om echt vlot te zijn. Spil in het verhaal was Norman, gespeeld door Maarten van Arkel, die ook voor een deel van Norman Maarten van Arkelen Sarah G uurtje Roeper) tijdens één van de mooiste scènes van het toneelstuk. Norman brengt zijn schoonzus in grote verwarring door tijdens een dronken gesprek zijn hand ondeugende dingen te laten doen. scherming zo'n sterke muur van oiB handigheid had opgetrokken dat hi. zelf in die onhandigheid was gaan 5 loven. Die muur bleek vrijwel ondc dringbaar, zelfs toen Stella met gri l geschut hem probeerde duidelijk tl maken dat hij op die manier nooit Annie zou trouwen. Stella werd goed vertolkt door Ina Schrama, die ook een deel van de gie voor haar rekening had genomi Zij gaf haar persoon de juiste dose wereldsheid en cynisme mee. Vooii de scene waarin zij Tom aan zijn v stand probeerde te peuteren dat hi liefde zou moeten geven om liefde ontvangen was prachtig, een ver dienste die overigens zeker ook op 5 conto van de schrijver moet worde bijgeschreven. Henk Janssen speel Rick, de man die onder de plak va Sarah moest leven. Het was duidel dat hij haar onverdunde zwavelzuui meer dan zat was, maar dat hij nie opstand durfde komen. Om toch n iets te lijken snoefde hij met zijn ve stand van auto's, en juist op dat pi werd hij aan het eind van het stuk door de eeuwig hakkelende Tom afg troefd. Een triest figuur, die van Jai sen kreeg wat hem toekwam: gebre aan diepgang. Henk Janssen speeló meer ingehouden dan in voorgaand! jaren en dat kwam zijn spel beslistI goede. Souffleuse Rie Koorn deed haar we naar behoren, maar zij moest af en flink ingrijpen. De gemiddelde tekst vastheid was echter goed. De tonei groep Oosterend heeft op dat gebtë overigens een naam hoog te houdei De grime was van Lenie Bremer. Vo mensen die voorin de zaal zaten wa de accenten wel wat erg zwaar aant zet, achterin de zaal verhoogde dat echter de herkenbaarheid. Dat gold met name de manier waarop de ma: nen opgemaakt waren, de vrouwen gen er natuurlijker uit. Tuil Het stuk heet oorspronkelijk „Roum and round the garden" en het zal d duidelijk zijn dat „Binnen de perken te maken heeft met een tuin, hoewt de Nederlandse vertaling van de tite andere betekenissen heeft die ook goed passen op de inhoud. De deci bouwers Witse van Sijp, Henk vani Zee en Wilfred van Tatenhove stond voor de moeilijke opgave om een zo mertuin te maken. Daar zijn ze uitst kend in geslaagd. Zoals gebruikelijk vertoonden de gebruikte requisiten oog voor detail, er werden bijvoor beeld Engelse kranten gelezen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 2