iStreekvervoertarieven bij TESO luurder voor Texelaars" HEO HOOGERHEIDE COMMENTAAR 14 1 SI V Zitting diëtiste Vreemd geld Zon, maan en hoog water Kledingmarkt in De Schakel Informatiemiddag over groepswonen Bollendag met snert Bliksemaktie voor „Tesselhuus" week langer Revolutionair: B&0"Red Line"speakers 51 Jan Brouwer TEXELSE COURANT PAGINA 5 ipassing van de veertarieven voor het personenvervoer aan die het streekvervoer, leidt tot prijsverhogingen, althans voor de ei- Iers. Voor mensen die geen 15-rittenkaart kunnen kopen zou er een verlaging inzitten, evenals voor auto's en vrachtwagens, zou dan wel betekenen dat er jaarlijks bijna acht miljoen gul subsidie naar Teso zou moeten toestromen. Ook de andere (denveren zouden extra subsidie moeten ontvangen. Dat zou tisch helemaal betaald kunnen worden uit de meeropbrengst de Zeeuwse Veren, als die ook op basis van streekvervoertarie- en kosten van wegtransport hun prijzen zouden moeten bere- n. Het rijk zal jaarlijks in dat geval per saldo vier ton meer zijn, aldus Hoogerheide in het rapport. gerheide werd door de bericht- ,ng over het mondelinge over- dat minister Smit-Kroes 29 ja- n.ri had met de kamer, geïnspi- dtot het schrijven van een rap- gjimet de titel: „Kanttekeningen Ie vergadering van de tweede ler - commissie verkeer en wa- taat van 29 januari 1985". Er- c s in het rapport constateert gerheide: „Het streven naar kaderwet voor de bootdiensten te zijn ingegeven door onbe- iheid met de bestaande wette- regelingen." Daarmee bedoelt lat de eigen status voor de verbindingen zoals die momen- "door alle partijen bepleit wordt He kamer er eigenlijk al is. De .gaving hiervoor ligt vast in de J Goederenvervoer Binnen- ispvaart, de Wet Openbare .delen van Vervoer, de vergun- voor personenvervoer die de emeester in de gemeente van iging moet afgeven en de poli- onafhankelijke Commissie Ver- Ssvergunningen, die erop toe- at het goederenvervoer zo mogelijk plaatsvindt. Dan zijn g de privaatrechtelijke over- omsten tussen de reders en [ijk over het gebruik van de ha- en de aanleginrichtingen, de mene regels voor prijsbeschik- en en de wet op de economi- mededinging, die aankno- spunten geeft voor overleg bij ipolieposities. Aan deze op ining voegt Hoogerheide nog „litgangspunt van de veerdienst het vaststellen van de tarieven De tariefstelling moet steeds svinden in het licht van een rking van het verlies c.q. het houden van contiuïteitsmoge- eden en niet uit een oogpunt vergroting van uitkeerbare I." Met andere woorden, er voor gezorgd worden dat er loveel verlies geleden wordt iet voortbestaan van de veer- t in gevaar komt. Zoveel mo- geld uit de veerverbinding is niet de bedoeling. De man constateert vervolgens ijk en reder samen verant- delijk zijn voor de veerdienst it het rijk de havens heeft en elt vast dat de rijksoverheid landeel in het verleden traag 'i. Blijkbaar is dat met de tvan minister Smit-Kroes ver- 'd: „In alle objectiviteit kan ten vastgesteld dat in de afge- drie jaar door het ministerie «rkeer en waterstaat aan de ische optimalisering met ivarendheid is bijgedragen." Nationaal of noord-zuid? entrale vraag in de hele proble- is volgens de nota de vraag of jrheid verschil moet blijven ma- issen de behandeling van zoute in het noorden en zuiden. In de situatie stroomt er jaarlijks veel ïidseld naar de Zeeuwse veren, m ook aanmerkelijk onder een zitten, ze gaan zelfs onder lijs die volgens een streekver- arief wordt berekend. Als die üestroom „eerlijk" over alle veren ;ld zou worden zou het rijk zon- it het extra geld kost de zoute hun tarieven kunnen laten !en volgens de normen van het vervoer en het goederenvervoer te weg. dere beleidskeuze voor het rijk >g aan de keuze tussen natio- noord-zuid-beleid vooraf: is het st om te privatiseren met daarbij arding van de variaties in tarief aliteit of moeten de veren over drijven worden uniforme tarief^ 'gen? Een tussenvorm is volgens terheide niet mogelijk. De visie S tweede kamer-lid Jan te Veld- 1het mondeling overleg uitdroeg neer op enerzijds privatiseren en hjds overheidsinmenging door 'van budgettering. Met andere sn: de veerdiensten in particulie ren, zoals bij Teso, maar de id, volgens Te Veldhuis de ge- -a, zou de hand aan de knip houden. Hoogerheide acht die jctie niet mogelijk: „Door af- 'ng van de tarieven op het 'ervoer en kilometerkosten over 3 zullen bij de rederijen ernstige atietekorten ontstaan. Aanvul ling zal daan met een subsidie moeten plaatsvinden. De hoogte van die subsi die zal afhankelijk moeten zijn van de bedrijfseconomische inschatting van de toekomst waarin vervangingswaar de van de activa, rente-ontwikkeling, volume-ontwikkeling en prijsontwikke ling een rol spelen. Dit zijn allen facto ren die een zakelijk-commerciële bena dering verlangen en die niet zijn te binden aan een naar politieke maatsta ven bepaald budget." Het gaat dus niet alleen om het aanzuiveren van de tekorten, in het budget moet ruimte geschapen worden om in te kunnen spelen op de toekomst. Dat moet niet in de gemeenteraadsvergadering wor den vastgesteld, maar aan de bureaus van de zakenmensen en economen. Als de gemeenteraad die afweging wel zou maken stelt ze zich volgens Hoo gerheide in de plaats van de raad van commissarissen en de directie van het bedrijf en dan kan het maar beter he lemaal een overheidsbedrijf worden. De raad van commissarissen en de di rectie zijn namelijk volgens het ven nootschapsrecht verantwoordelijk voor het in stand houden van het vermo gen. De bezittingen en het vermogen van de bootdienst zouden bijvoorbeeld kunnen worden ondergebracht in de N.V. Aandelenbezit Streekvervoer, een overheidsvennootschap die voor derge lijke situaties in het leven is geroepen. Overigens betwijfelt Hoogerheide of deze vennootschap erg actief is. „We hebben destijds onze AOT aandelen eerst aan deze instelling aangeboden, maar die kon ze niet kopen". Met een dergelijke constructie zouden beleid en verantwoordelijkheid voor de exploita tie weer op één plek terecht komen. Net zoals dat in de huidige constructie het geval is. Ongemak Hoogerheide werkt in zijn nota con creet uit wat de tweede kamerleden als globale beleidslijnen hebben aange geven. De Teso-directeur filosofeert door op de uitspraak dat de eilanders een „ongemak-korting" zouden moe ten hebben. Hij vraagt zich eerst af of hiermee „ongemak" wordt bedoeld als horend bij het wonen op een eiland of als horend bij de beperkingen die rei zen over het water met zich mee brengt. Om te weten of het ongemak in het wonen zit, vergelijkt hij dat met het wonen in een stad of op het plat teland elders. „Dan kan eveneens als ongemakkelijk worden bestempeld. Dit aspect is derhalve sterk afhankelijk van persoonlijke voorkeuren, wat geen grondslag kan vormen voor een over heidsbeleid. Hierin zal het individu een keuze moeten maken". Met andere woorden, als je het wonen op een ei land als ongemakkelijk ervaart moet je ergens anders gaan wonen, of niet zeuren. De belemmering die wordt op geworpen door de veerverbinding ver gelijkt hij zowel op het vlak van tijds duur als op het kostenvlak met de files waarin veel landgenoten zich voor hun woon-werktransport moeten begeven. Deze mensen zouden ook recht heb ben op een ongemak-korting in het stads- en streekvervoer, waarmee is aangegeven dat de situatie van eiland bewoners niet als een afzonderlijk ge geven beschouwd kan worden. Een volgende punt dat wordt aanges neden is het toepassen van streekver- voerstarieven en kilometertarieven voor auto's en vrachtwagens. Als bezwaar noemt Hoogerheide dat elke relatie met de werkelijke kosten komt te ver vallen, zodat het principe dat degeen die de kosten veroorzaakt die ook be taalt wordt losgelaten. Bovendien is vergelijking met een ander transport systeem zeer aanvechtbaar, omdat daar bijvoorbeeld concurrentie gevoerd moet worden met de privé-auto en omdat er allerlei ruimtelijke ordenings aspecten hebben meegespeeld in het totstandkomen van de tarieven. „In middels lijkt het erop dat de overheids bijdragen (tot 70% van de kosten) uit sluitend worden afgewogen tegen de maatschappelijke acceptatie van het tarief en dat kwaliteit wordt afgewo gen aan het gewenste voorzieningenni veau. Marktfactoren zijn in alle opzich ten buiten werking gesteld". Als voor beeld hiervoor noemt Hoogerheide de invoering van een 65+ tarief door de NS omdat dat commercieel aantrekke lijk was. Dat tarief is een eigen leven gaan leiden, zonder dat bijvoorbeeld voor andere groepen met lage inko mens dergelijke kortingen werden inge voerd. „De maatschappelijke beoorde ling blijkt steeds geïsoleerd en per on derwerp te vinden terwijl het steeds om keuzes gaat in een breed spec trum. Besteding van middelen aan het één sluit de besteding aan het ander uit." Kwaliteit Uitgebreid wordt ingegaan op de kwa liteit van de veerverbinding. Hooger heide stelt vast dat door het een heidstarief via zones in het streekver voer de band met het kwaliteitsniveau van het transport wordt losgelaten. „Kwaliteit" betekent in vervoerstermen hoofdzakelijk hetzelfde als frequentie, het aantal bussen, treinen of boten dat per tijdseenheid genomen kan worden, ook als het reizigersaanbod een groot aantal afvaarten e.d. niet rechtvaardigt. De Teso-man merkt op dat in het streekvervoer door het aan passen van de frequentie aan het aan bod feitelijk via het kwaliteitsniveau lijke tarieven worden gelegd naast de tarieven die uit de bus zouden rollen als het zonesysteem van het streekver voer op de veerdiensten zou worden toegepast. Op de veertarieven voor ei landers wordt een correctiefactor toe gepast om de verschillende speciale kortingen (scholieren, ziekenhuisbe zoek, etc.) te verwerken. Voor Texe laars wordt uitgegaan van de 15-rittenkaart. Voor personenauto's wordt gekeken naar hoeveel een kilo meter per auto gemiddeld kost en hoeveel het kost om een auto een ki lometer met een veerboot te vervoe ren. Voor het vrachtverkeer wordt een relatie gelegd tussen de lengte van de vrachtwagen en het aantal kilometers. Daaruit rolt een prijs per vervoerde ki lometer en per meter vrachtwagen lengte. Die kan dan weer vergeleken worden met diezelfde waarde op de weg. Voor eilarldbewoners, waartoe voor het gemak ook de bewoners van Zeeuws Vlaanderen worden gerekend, levert dit in alle gevallen een prijsver- De verplaatsingsweerstand" van TESO is twee keer zo hoog a/s die van het streekvervoer. een correctie op de prijs wordt toege past. Daar de mensen langer te laten wachten kan een deel van het te lage tarief worden goedgemaakt, de bezet ting per bus, trein of boot zal immers beter zijn. Daar bestaan landelijke nor men voor maar volgens de notitie is het niet mogelijk om de frequentie van de veerdienst af te meten aan het aan tal vervoerde personen. Een norm die wel zou kunnen is het aantal voertui gen per afvaart, als er tenminste op een „streekvervoersmanier" gewerkt zou moeten worden. Gevolg hiervan is dat het aantal auto's per uur mee zou bepalen hoe vaak er gevaren wordt. Voor de zonering zou het werkelijk ge varen aantal kilometers moeten wor den gehanteerd. Omdat een zone maximaal 4,5 kilometer lang mag zijn zou Teso twee zones bereizen. In het rapport wordt een model uitgewerkt waarmee op basis van streekvervoers- normen de verschillende zoute veren met elkaar worden vergeleken. Op het gebied van de kwaliteit heet de norm „verplaatsingsweerstand". Daarin zijn opgenomen een waardering voor de gemiddelde wachttijd en de gemiddel de reistijd. Uit de berekening blijkt dat de de verplaatsingsweerstand bij Teso ruim twee keer zo hoog is als bij het streekvervoer. De Zeeuwse veren sco ren iets beter, maar het verschil is klein. De andere diensten, Doeksen en Wa genborg, scoren respectievelijk 2/2 en 3 keer zo hoog als het streekvervoer. Hoogerheide geeft zelf aan dat er nog al wat inschattingen ten grondslag lig gen aan de berekeningen, maar op de ze manier wordt tenminste een moge lijkheid tot vergelijking van de verschil lende veren en vervoerssoorten gegeven. Prijs Een andere vergelijking die gemaakt wordt is de prijsvergelijking. De werke- hoging van het vervoer op! Bij Teso zou die verhoging dertig cent per overtocht betekenen, bij Doeksen f9,50 naar Ameland en naar Schier monnikoog f2,90. Voor de Zeeuwse veren is een bedrag per overtocht aan te geven. Auto's van eilandbewoners zouden bij Teso bijna f6,— minder kosten, bij Doeksen f18,— meer en naar Ameland en Schiermonnikoog ongeveer achttien gulden minder. Bij de Zeeuwse veren zouden verhogingen liggen tussen de twee en zeven gulden. Bij vrachtauto's zou het tarief nergens meer dan vijftig cent van het huidige tarief afwijken. Daarbij is Hoogerheide er vanuit ge gaan dat de tarieven voor eilanders aangepast zouden worden, die voor niet-eilanders niet. Gebeurt dat wel, dan ziet het beeld er anders uit: alle tarieven van de wad denveren zouden omlaag gaan en bijna alle tarieven van de Zeeuwse veren omhoog. Daarbij moet dan bedacht worden dat voor Texel bijvoorbeeld wordt vergeleken met enkele reizen en niet met de prijzen van 15-rittenkaarten en dergelijke. Een enkele reis naar Texel voor een persoon zou f3,20 goedkoper worden, voor een auto zou er zelfs f26,62 van de huidige prijs af gaan. Doeksen zou personen voor f8,40 minder moeten overzetten en Wagenborg zou voor Ameland en Schiermonnikoog respectievelijk f3,80 en f2,20 van zijn prijzen af moeten doen. Auto's zouden voor vijftig tot vijfenzeventig gulden minder naar de Friese waddeneilanden kunnen. Een persoon zou bij de Zeeuwse veren f2,30 meer kwijt zijn, terwijl de prijsstijgingen voor auto's liggen tus sen één en zes gulden. Het vrachtau- tovervoer is ook in deze berekening weinig beter af, het verschil bedraagt nergens meer dan een gulden. De uit komsten van deze laatste berekeningen worden vervolgens uitgezet tegen de jaarcijfers en dat geeft het volgende beeld te zien. Teso zou jaarlijks een subsidie van bijna acht miljoen moeten vangen, de Vlielandlijn van Doeksen een half miljoen, de verbinding van diezelfde rederij met Terschelling drie miljoen, Wagenborg zou voor het veer naar Ameland 3% miljoen krijgen en nog eens ruim een half miljoen voor de boot naar Schiermonnikoog. Kruiningen-Perkpolder zou acht miljoen opleveren en Vlissingen-Breskens ze ven miljoen zodat het rijk nog vier ton zou moeten bijpassen. Kamerleden Hoogerheide heeft zijn „kanttekenin gen" toegestuurd aan alle kamerleden die zitting hebben in de vaste kamer commissie voor verkeer en waterstaat, niet met de bedoeling dat het als inge komen stuk op de agenda komt, maar om achtergrondinformatie te leveren. De commissie zou 19 maart een ver volg van het mondelinge overleg met de minister hebben over de nota zoute veren. Smit-Kroes heeft dat overleg echter voor onbepaalde tijd opgeschort. Maandag 4 maart houdt de diëtiste, mevr. S. Goote, zitting in het Groene Kruis-gebouw van 13.30 - 15.30 uur, volgens afspraak. Westduitse marken 100= f111,50 Belgische franken 100= f 5,45 Franse franken 100= f 35,75 Zweedse kronen 100= f 38,75 Zwitserse franken 100= f132,25 Deense kronen 100= f 30,— Amerikaanse dollars 1 f 3,87 Engelse ponden 1 f 3,98 Oostenrijkse schilling 100= f 15,95 Italiaanse lires 10.000= f 17,20 Spaanse peseta's 100= f 1,95 De zon komt 1 maart op om 7.26 uur en gaat onder om 18.19 uur. 7 maart V.M.; 13 maart L.K. Doodtij: 2 maart; springtij: 9 maart. Hoog water ter rede van Oudeschild: Vrijdag 1 maart 1.12 en 13.14 Zaterdag 2 maart 2.18 en 14.35 Zondag 3 maart 3.49 en 16.22 Maandag 4 maart 5.44 en 18.06 Dinsdag 5 maart 7.05 en 19.26 Woensdag 6 maart 7.58 en 20.26 Donderdag 7 maart 8.48 en 21.18 Vrijdag 8 maart 9.55 en 22.05 Zaterdag 9 maart 10.38 en 22.50 Vrijdag 15 maart houdt de Hervormde Vrouwendienst de jaarlijkse kleding markt in De Schakel (naast de herv. kerk). De kleding kan gebracht worden op maandag 11 maart van 10.00-12.00 uur, 13 en 14 maart van 10.00-12.00 uur en van 14.00-17.00 uur. Verkoop vrijdag 15 maart van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 17.00 uur en maan dagmorgen 18 maart van 9.30 tot 12.00 uur. Als men niet in staat is zelf kleding tc rengen kan men contact opnemen met mevrouw Vermeulen, Wilhelminalaan 32, tel. 02220-3564. Tijdens de kledingmarkt zal koffie of thee met cake worden verkocht. De opbrengst komt ten goede aan Simavi, de vereniging die dit jaar 60 jaar bestaat en directe medische hulp ver leend in de derde wereld. Onder ande re hulp geeft bij verbetering in plaatse lijk drinkwater en voedselsituaties, zorgt voor voorlichtingsmateriaal enz. Simavi werkt zonder subsidies. Wonen in groepsverband is voor ouderen één van de mogelijkheden om betrekkelijk zelfstandig te wo nen en daarbij gebruik te maken van onderlinge hulpverlening. Groepswonen kan heel gezellig zijn, vooral als het zodanig wordt georganiseerd dat er tevens vol doende privacy is. Het kan daar door een probaat middel zijn tegen vereenzaming waaronder veel zelfstandig wonende bejaarden lijden. Op Texel wordt al geruime tijd gedacht aan de oprichting van dergelijke woon groepen. Er bestaat een Werkgroep Woongemeenschap van Ouderen die zich verdiept in de mogelijkheden en problemen van dit systeem en met concrete plannen wil komen. In samenwerking met de afdeling Oosterend van de Algemene Neder landse Bond van Ouderen houdt deze werkgroep een voorlichtingsmiddag en wel op vrijdag 8 maart, aanvang 14.30 uur in het jeugdgebouw aan de Oran jestraat in Oosterend. Wie overwegen om in groepsverband te gaan wonen maar ook degenen die alleen maar be langstelling hebben voor dit onder werp, zijn welkom op deze bijeenkomst. Bloembollencultuur Texel houdt haar traditionele bollendag (met snert) op vrijdag 8 maart. Het thema van deze dag is „grondvi- rus en de bestrijding daarvan". De heer ir. C.J. Asjes (LBO) zal een praat je houden over grondvirussen in bloembollen, voornamelijk ratelvirus in narcissen, een ziekte die soms ernstige vormen kan aannemen. Verder zal de heer ir. K. Kuiper (P.D. Wageningen) een inleiding houden over de leefwijze van de overdragers van het grondvirus (aaltjes). De heer A. v.d. Zwet zal sa men met de heer Kuiper ingaan op de bestrijding van het grondvirus en de voors en tegens bespreken wanneer er geïnjecteerd wordt. Hierbij is het de bedoeling dat er ook praktijkervaringen uitgewisseld worden. Tevens zal de heer J. van Berkum (bodemspecialist van het consulentschap) aanwezig zijn en het een en ander vertellen over grondbewerking. Donderdag 28 februari In het kader van de RSG-dorpentocht wordt een bijeenkomst gehouden in het RSG-gebouw in Den Burg, aan vang 20.00 uur. In de Witte Burcht in Den Burg ver zorgt de KRO in samenwerking met het katholiek vrouwengilde een infor matieavond; 20.00 uur. De werkgroep archeologie van de Historische Vereniging heeft een bij eenkomst bij S. Daalder, Trompstraat 26 in Oudeschild, aanvang 20.00 uur. Vrijdag 1 maart In het kader van Wereldgebedsdag worden in meerdere dorpen gebedssa menkomsten gehouden, die voor ieder toegankelijk zijn. In Den Burg in de Doopsgezinde kerk om 19.30 uur, in Oosterend in de Katholieke kerk om 20.00 uur, in De Waal in de Herv. kerk om 20.00 uur en in De Cocksdorp in het gebouw naast de Herv. kerk om 20.00 uur. In Den Hoorn wordt de tweede fase van de carnavalsviering afgewerkt met o.a. om 14.30 uur een feest voor ou deren in Op Diek. In Hotel De Hoop geeft Daan Quartel een videovertoning, o.a. van de de monstratie die werd gegeven ter gele genheid van het jubileum van de oud- leerlingenvereniging van de landbouwschool. Zaterdag 2 maart De Chr. Muziekvereniging „Excelsior" geeft in de Bijenkorf het wintercon- cert; 20.00 uur. Van 13.30 tot 22.00 uur wordt ter gele genheid van het 10-jarig bestaan van de Gemeenschap Oudeschild een gro te bazaar gehouden in 't Skiltje. Om 13.00 uur rondgang van de muziek. Tonee' amateurtje brengt in „De het blijspel „Be loofd is beloofd", 20.00 uur. De carnavalsvereniging van Den Hoorn geeft in Op Diek een feest voor de jeugd, aanvang 14.00 uur. Maandag 4 maart In het zaaltje bij de Doopsgezinde kerk in Den Burg wordt een Leerhuis-lezing gegeven. Deze keer over de emigratie van joden naar Israël, in het bijzonder de Ethiopische joden. Aanvang 20.00 uur. leder is welkom. Dinsdag 5 maart De Vrouwenbond FNV heeft in de Buureton in de Molenstraat de jaarver gadering; aanvang 20.00 uur. De afdeling Texel van Amnesty Inter national houdt in de openbare biblio theek in Den Burg een schrijfavond voor politieke gevangenen van 20.00 tot 21.00 uur. De aktie,om met spoed de nog ontbrekende ton voor het „Tessel huus" bijeen te krijgen, wordt met een week verlengd. Tot en met vol gende vrijdag heeft men dus gele genheid een geldbedrag of een bankoverschrijving te deponeren in de bussen die in alle bankkantoren van Texel staan en bij de familie D. Boot aan het Hogereind in De Waal. Aanleiding om de aktie een week te verlengen waren reakties van vereni gingen, die, in navolging van de kla- verjasclub Den Burg baten van vereni gingsavonden e.d. voor het Tesselhuus willen bestemmen, maar de tijd niet hadden om dat zo gauw te organiseren. DEN BURG Spinbaan 15. Tel. 02220-5130

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 5