Noordzeevisserij omgeven
loor gemaakte problemen"
\ert Weijdt bij ingebruikname TX 66
Tuigage
Strandcrossers
aangehouden
lENSDAG 15 MEI 1985
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
t.1
hipper, de bouwer en de bemanning van de TX 66.
Het moment van de officiële overdracht, de vlaggenwisseling.
Visverwerking
Van meet af aan stond vast dat het
aan boord prettig werken moest zijn.
Dat is te merken, het schip is ruim en
voorzien van een platvisstripmachine.
Deze machine viel nog onder de subsi
dieregeling van 25% die voor de eerste
acht exemplaren in Nederland is in
gesteld. Van de stripmachine komt de
vis in een soort doseerkoker in het vis-
ruim. In deze aluminium schacht is
een ruit ingebouwd waarop kan wor
den afgelezen hoeveel manden vis erin
zitten.
Het schip is aangepast aan een vi-
sopslagmethode waarvan Wim Boom
gelooft dat dit de toekomst is: metalen
containers. In de containers, die om
streeks een kubieke meter groot zullen
zijn, wordt eerst een laag zeewater ge
goten, vervolgens wordt de bak vol-
gestapeld met om en om lagen ijs en
vis. Het grote voordeel van die metho
de is dat de vis drijft, zodat niet de
onderste vissen helemaal platgedrukt
worden door het gewicht er bovenop.
.7- v;
De volledige tuigage van de TX
66, dus alle staaldraad, de netten,
de vislijnen en de blokken zijn ge
leverd door de Coöperatieve In
koopvereniging voor Visserijbeno
digdheden Texel, beter bekend als
de CIV. Het is voor het eerst in de
geschiedenis dat dit bedrijf zorg
droeg voor de complete tuigage
van een nieuwe kotter, die door
de bemanning werd geïnstalleerd
met behulp van gereedschap van
het CIV. Bedrijfsleider Piet Sche-
ringa: „We hebben het benodigde
gereedschap en de benodigde ma
terialen allemaal in huis. Tot nog
toe werden nieuwe schepen ei
genlijk altijd getuigd door IJmui-
den Stores maar onze prijs bleek
concurrerend. We hopen dit in de
toekomst vaker te doen." De CIV
leverde ook alle smeerolie.
In de huidige kunststof kisten gebeurt
dat wel enigszins, met als gevolg dat
de vis die onderop ligt minder vocht
bevat en dus minder van kwaliteit is.
Dergelijke containers zouden, omdat
de vis in water wordt bewaard, boven
dien veel sneller te koelen zijn dan vis
in kisten. Boom schat dat het visruim
niet in 24 uur, zoals nu, op een tem
peratuur van -2 graden zal komen
maar in twee uur. De vis blijft dan na
tuurlijk beter vers en kan eventueel
drie tot vier weken aan boord bewaard
worden. Boom: ,,We zijn daar hele
maal klaar voor. Het is nu zaak om de
handel en het transport te interesseren
voor deze verpakking. Misschien moet
de maatvoering nog aan hun eisen
worden aangepast, maar wij hebben er
met de bouw van het schip alvast re
kening mee gehouden. Er is een trans
portsysteem waarbij er rekening mee is
gehouden dat de containers niet kun
nen gaan „vliegen" als het schip een
plotselinge schuiver maakt. Er is nog
een bijkomend voordeel, de containers
zijn zo zwaar dat ze niet met spier
kracht getild kunnen worden. Dat zal
de ruggen van de mensen die vis ver
werken ten goede komen, want de
kisten zijn nog net wèl te tillen, maar
ze zijn eigenlijk te zwaar".
Met die rare schuivers van het schip
zal het overigens wel meevallen. De
heer Van Kooten vertelde in zijn
toespraak tijdens de maaltijd hoe de
stabiliteitseisen voor een schip tot
stand komen: „Voor een vissersschip
gelden 20% zwaardere eisen dan voor
een gewoon schip. Aan de hand van
de afmetingen berekenen we hoeveel
pk er voor die eisen in kan staan en
bij dit schip is dat 1600. Er staat ech
ter 3000 in en dat betekent dat de ei
sen nog eens met de factor 1,8 moe
ten worden vermenigvuldigd. In totaal
moet dit schip dus 2,18 maal zo stabiel
zijn als bijvoorbeeld een kustvaarder
van dezelfde afmetingen. Dan wordt er
nog naar veel andere punten gekeken
en die moeten allemaal zonder uitzon
dering aan bepaalde normen voldoen.
Dat was bij de TX 66 ook zo en dat
heeft te maken met het ontwerp van
de heer Haak. Die heeft een goed ge
voel voor wat wel en niet kan met bal
last en dat is uitermate belangrijk. We
hebben dan ook nog nooit meege
maakt dat een schip van Haak ver
lengd moest worden of zoiets. Elk
schip van Haak kan zijn tanks gewoon
leegvaren". Een onversneden compli
ment dus van deze man van M.E.
Consulting, het bureau dat voor de
scheepvaartinspectie de stabili-
teitsproeven uitvoert.
Ook Bert Weijdt prees de werf, niet al
leen om de al genoemde fraaie belij
ning maar ook voor de fraaie aftimme
ring, uitgevoerd door C. Post en zo
nen. ,,Je kan merken dat ze bij Haak
jachten gaan bouwen." Het schip werd
geschilderd door de Verenigde Schil
ders, electra werd aangelegd door A.
de Keizer BV. De door de CIV gelever
de tuigage werd aangebracht door de
bemanning.
J.A. Haak wuifde de complimenten
enigszins weg, hij wees erop dat zijn
zoons een groot deel van het werk
hadden gedaan en dat ze in de praktijk
hadden bewezen kwaliteit te hebben.
Tegen Wim Boom zei hij: ,,Je hebt je
vorige kotter ook bij ons besteld en
het is een blijk van vertrouwen dat je
teruggekomen bent. Je bent voor ons
een prettige klant, omdat je weet wat
je wil zonder te vervallen in termen als
ik wil groter of beter dan die ander".
De vorige kotter bestelde je in een tijd
van oliecrisis en daar heb je goed mee
gevist. Deze bestel je weer in een
moeilijke tijd, maar hier zal het ook
wel mee lukken. Voor ons is het voor
lopig de laatste kotter die we bouw
den." Haak wees erop dat het schip
wel mooi en stabiel is maar dat eerst
nog maar eens ervaren moest worden
hoe er mee gevist^wordt. Een bijzon
der compliment ging in de richting van
de bemanning die de kotter zelf op
tuigde en naar de CIV: ,,De levering
van het tuig en de netten was prima
georganiseerd. Als elk bedrijf in de Ne
derlandse visserij zo werkte zouden de
resultaten veel beter zijn."
Namens de familie bood Sjef Boom
een ets aan, waarbij hij met veel ge
voel een gedichtje van Toon Hermans
over de zee als kameraad voordroeg.
De politie heeft zaterdagavond verij
deld dat op het strand bij paal 20 een
kleine autocross werd gehouden. Vijf
auto's stonden al klaar voor de start
toen de getipte politie het strand op
kwam. De coureurs gingen er toen
snel vandoor. Eén van hen, een jongen
uit Den Hoorn, had echter startproble
men en kon worden aangehouden.
Twee anderen werden later ook
achterhaald.
opslurpt. Je kan rustig stellen dat het
Noordzeewater in de zomer niet ver
verst wordt. Een ander punt is dat de
voedselketen wordt bedreigd door de
vismeelindustrie, die vooral bestaat van
kleinere vissoorten als de zandspiering.
Dat is echter ook voedsel voor grotere
vissen. Dan is er nog het quoteren van
slechts enkele vissoorten, dat is ook
schadelijk. Het zou beter zijn de hele
vloot vijf weken stil te leggen als de
vis paarziek is en verder helemaal niet
quoteren".
Derde wereld
Weijdt voorzag zijn pleidooi voor een
onbelemmerde visserij van een sterk
argument: „Waar ik eigenlijk heen wil
is dat voedsel nodig is. Alle dagen
zien we de vreselijke beelden op tv
van hongerende mensen en die miljoe
nenhulp is een, weliswaar goedbedoel
de, druppel op de gloeiende plaat.
We produceren niet volop melk en ver
spreiden dat in poedervorm over de
hele wereld, nee, we voeren een su
perheffing in. Amerikaanse artiesten
zingen geld voor voedsel bij elkaar en
de Amerikaanse boeren verrekken. Op
de aarde kan genoeg voedsel voor ie
dereen worden geproduceerd en de
kanten van zijn sprookje gauw uit zou
den komen. Om de kwade krachten
het hoofd te bieden, zouden de men
sen uit „een bepaalde bedrijfstak"
(daarmee bedoelde hij de visserij) op
het eiland vooral solidair moeten zijn.
Schip
Niet alleen dit sterk politiek getinte on
derwerp kreeg veel aandacht, het
schip zelf stond natuurlijk ook in het
middelpunt van de belangstelling.
De Anna Margaretha II meet 730 ton,
is 44 meter lang, 8.60 meter breed en
5.20 meter hol. Als het schip geladen
is is de diepgang 4.90 meter. Daarmee
is het veruit het grootste schip van de
Texelse vloot. De schaalvergroting
heeft volgens Wim Boom vooral te
maken met het verlangen naar leef
baarheid voor de bemanning. „Een
grotere viscapaciteit bereik je vooral
met een groter motorvermogen, meer
ruimte heb je daar niet direct voor no
dig." Dat grotere motorvermogen is in
ieder geval aanwezig. In de zeer ruime
machinemaker staat een 9 cilinder
Stork Werkspoor 280 die 3600 pk kan
afgeven maar die is afgesteld op 3000
pk. Dit enorme vermogen wordt over
gebracht op de schroef met een doors
toespraken tijdens de maaltijd in
veerhavenrestaurant stonden dui-
jk in het teken van de steeds stren-
toegepaste quoteringsmaatregelen
ecente publicaties blijkt dat het be-
erop gericht is alle kotters voor de
Ite leggen als het Nederlandse
itum opgevist is. Dat zou al in dit
sar kunnen zijn, zodat er een paar
anden niet gevist zou kunnen
iden.
Basisgegevens
tWeijdt lichtte zijn kritiek als volgt
„Tijdens de landelijke jaarvergade-
Ivan de Nederlandse visserij heb ik
itssecretaris Ploeg gevraagd om de
ogische basisgegevens voor het
iteringsbeleïd. Hij zegde toe dat
len vier weken op te sturen en la
in de bus herhaalde hij dat nog
is, Dat was op 9 maart en nu, twee
snden later, zit ik er nog steeds op
wachten. Wel heb ik inmiddels
|S andere weg gegevens van het
ogekregen en daarvan kan ik het
gende zeggen. Als dat één van de
ssstenen van het beleid is, dan is
ien ander slecht onderbouwd."
OETV-voorzitter ging in op de alge-
sn geldende praktijk dat vissers
srvangen dan hun quotum. „De
ferlandse visserij en die van andere
ten kwamen tot 1985 aan goede
besommingen. We hoeven inmid-
miet meer te verbloemen dat dit
lm doordat er te veel aan de kant
Nederlandse visserij met de modernste
vloot van de hele wereld kan daar zijn
part aan bijdragen. Onze vloot is er
klaar voor." Weijdt zou Weijdt niet zijn
als hij geen toepasselijke tekst had. Hij
besloot zijn toespraak met de dichtre
gel die op het monument van de Af
sluitdijk staat: „Een volk dat leeft
bouwt aan zijn toekomst."
Ook burgemeester Jo Engelvaart ging
in op de quotering, zonder echter dat
woord ook maar eenmaal in zijn mond
te nemen. Hij vertelde een „sprookje"
over een eiland met mensen erop die
hun brood probeerden te verdienen en
daarbij nog voor werkgelegenheid
zorgden ook. Zoals in alle sprookjes
worden problemen (als te weinig kade
ruimte) opgelost, maar, zoals wel vaker
in sprookjes, er zijn ook kwade krach
ten aan het werk. Er zijn andere eilan
den en landen en die spelen een rol
mee. Engelvaart hoopte dat de goede
nede van drie meter die in een straal-
buis is aangebracht. In de machineka
mer bevinden zich verder twee hulp
motoren, allebei van Scania en met
een vermogen van 336 pk.
Het schip is niet volgestouwd met
nieuwe ontwikkelingen, een betere
omschrijving is dat de TX 66 is aange
past aan het zo optimaal mogelijk wer
ken vanuit de bestaande vismethode.
Wim Boom gelooft niet in een multi
functioneel schip: „Mijn specialisme is
platvis en daar vissen we op met de
boomkor. Ik vind dat je dat moet doen
waar je goed in bent en dat je je aan
dacht niet moet verdelen over andere
visserijtechnieken."
De ruim uitgevoerde brug bevat naast
al gangbare zaken als een kleurendiep-
temeter en dergelijke een videoplotter
voor de Decca. Dat is een beeld
scherm waarop de afgelegde route op
elke gewenste schaal kan worden afge
beeld en waarin geheugenruimte is
voor zo'n 8000 locaties. Verder is er
een gewone plotter, een schrijvende
dieptemeter, decca en satellietnavigatie
en de nodige communicatieapparatuur.
De bediening van het roer gaat
electrisch-hydraulisch, de andere be
dieningsfuncties worden electrisch-
pneumatisch uitgevoerd. Voorin het
schip is een 120 pk sterke electrische
boegschroef geplaatst.
[Weijdt, voorzitter van de vissersvereniging DETV, zei zaterdag
je ingebruikname van het nieuwe vlaggeschip van de Texelse
it TX 66 dat de Noordzeevisserij wordt omgeven door „ge
kte" problemen. Weijdt haalde zelfs voor zijn doen fel uit naar
huidige quoteringsbeleid: ,,De basis van de quotering voor de
use vissoorten is zwak en waarschijnlijk zeer vaag onder-
ivd." Weijdt prees het nieuwe schip, dat hij fraai van belijning
mde. Hij gaf een duidelijk compliment aan de werf, Haak uit
ndam. Deze bouwer kreeg ook een pluim van de man die de
liliteitsproeven uitvoerde voor de scheepvaartinspectie, de heer
Kooten: ,,Je kan bij Haak altijd goed merken dat hij feeling
ft voor het ballasten van een schip en dat is heel belangrijk",
lipper-eigenaar Wim Boom was zeer ingenomen met zijn nieu-
schip, maar blijkbaar ook met zijn bemanning. In zijn zeer korte
ipraakje aan het eind van de receptie in het Haven restaurant zei
Joi, toi, toi, veel succes met dit jacht, jullie zijn het waard."
TX 66 is vooral wat betreft visverwerking een modern schip,
irin rekening is gehouden met de toekomst. Bijzonderheid is dat
tuigage is geleverd door de CIV Texel.
ropees niveau: „Al jaren hebben wij
tekort, maar het Verenigd Koninkrijk
laat per jaar enige tienduizenden ton
nen schol liggen en Duitsland en Bel
gië kunnen hun portie kabeljauw niet
aan. Met wat de andere landen laten
liggen zouden wij een goed bestaan
voor onze visserij hebben zonder alle
zorgen en frustraties van controles en
dergelijke die nu het vissersleven
vergallen".
Greenpeace
Wel pleitte de visserijvoorman voor be
scherming van de Noordzee: „De vis
serij moet zich met de felheid en ge
drevenheid van Greenpeace inzetten
voor het stoppen van gifdumpingen in
de Noordzee, liever vandaag dan mor
gen. Als er één zee ongeschikt is voor
dergelijke praktijken dan is dat de
Noordzee, die door het noord- en zuid
getij telkens weer het eigen water
officiële overdracht vond plaats
de rede nadat in Oudeschild en
i Helder de genodigden aan
ird waren gekomen. Onderweg
ir Den Helder ontmoette het
lip de Texelstroom, vol met
isterdammertjes. De twee die in
oorlog bij de familie Boom in
s hebben gezeten ontrolden een
ndoek met de woorden „be
uden vaart", een gebaar dat
pi Boom en de zijnen enorm
ardeerden. De overdrachtsplech-
leid zelf was bijzonder eenvou-
De vlagwisseling werd uitge-
rd door de negenjarige Rosita,
jongste dochter van Wim en
negriet Boom. Daarna werd het
ip ingezegend door pastor Kolk-
n. De „Anna Margaretha II"
ek tijdens de officiële proefvaart
erdaad een zeer stabiel schip te
i, ondanks de redelijk straffe
ld zaterdagochtend slingerde
nauwelijks.
werd gebracht. Werkte dat negatief?
Nee, de quota gingen zelfs met 10%
omhoog en er was bepaald geen over-
bevissing. Er is nu zelfs erg veel ha
ring." Een eenvoudige oplossing voor
de Nederlandse problematiek lag vol
gens Weijdt in het herverdelen op Eu-