Noordzeevisserij omgeven loor gemaakte problemen" \ert Weijdt bij ingebruikname TX 66 Tuigage Strandcrossers aangehouden lENSDAG 15 MEI 1985 TEXELSE COURANT PAGINA 5 t.1 hipper, de bouwer en de bemanning van de TX 66. Het moment van de officiële overdracht, de vlaggenwisseling. Visverwerking Van meet af aan stond vast dat het aan boord prettig werken moest zijn. Dat is te merken, het schip is ruim en voorzien van een platvisstripmachine. Deze machine viel nog onder de subsi dieregeling van 25% die voor de eerste acht exemplaren in Nederland is in gesteld. Van de stripmachine komt de vis in een soort doseerkoker in het vis- ruim. In deze aluminium schacht is een ruit ingebouwd waarop kan wor den afgelezen hoeveel manden vis erin zitten. Het schip is aangepast aan een vi- sopslagmethode waarvan Wim Boom gelooft dat dit de toekomst is: metalen containers. In de containers, die om streeks een kubieke meter groot zullen zijn, wordt eerst een laag zeewater ge goten, vervolgens wordt de bak vol- gestapeld met om en om lagen ijs en vis. Het grote voordeel van die metho de is dat de vis drijft, zodat niet de onderste vissen helemaal platgedrukt worden door het gewicht er bovenop. .7- v; De volledige tuigage van de TX 66, dus alle staaldraad, de netten, de vislijnen en de blokken zijn ge leverd door de Coöperatieve In koopvereniging voor Visserijbeno digdheden Texel, beter bekend als de CIV. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat dit bedrijf zorg droeg voor de complete tuigage van een nieuwe kotter, die door de bemanning werd geïnstalleerd met behulp van gereedschap van het CIV. Bedrijfsleider Piet Sche- ringa: „We hebben het benodigde gereedschap en de benodigde ma terialen allemaal in huis. Tot nog toe werden nieuwe schepen ei genlijk altijd getuigd door IJmui- den Stores maar onze prijs bleek concurrerend. We hopen dit in de toekomst vaker te doen." De CIV leverde ook alle smeerolie. In de huidige kunststof kisten gebeurt dat wel enigszins, met als gevolg dat de vis die onderop ligt minder vocht bevat en dus minder van kwaliteit is. Dergelijke containers zouden, omdat de vis in water wordt bewaard, boven dien veel sneller te koelen zijn dan vis in kisten. Boom schat dat het visruim niet in 24 uur, zoals nu, op een tem peratuur van -2 graden zal komen maar in twee uur. De vis blijft dan na tuurlijk beter vers en kan eventueel drie tot vier weken aan boord bewaard worden. Boom: ,,We zijn daar hele maal klaar voor. Het is nu zaak om de handel en het transport te interesseren voor deze verpakking. Misschien moet de maatvoering nog aan hun eisen worden aangepast, maar wij hebben er met de bouw van het schip alvast re kening mee gehouden. Er is een trans portsysteem waarbij er rekening mee is gehouden dat de containers niet kun nen gaan „vliegen" als het schip een plotselinge schuiver maakt. Er is nog een bijkomend voordeel, de containers zijn zo zwaar dat ze niet met spier kracht getild kunnen worden. Dat zal de ruggen van de mensen die vis ver werken ten goede komen, want de kisten zijn nog net wèl te tillen, maar ze zijn eigenlijk te zwaar". Met die rare schuivers van het schip zal het overigens wel meevallen. De heer Van Kooten vertelde in zijn toespraak tijdens de maaltijd hoe de stabiliteitseisen voor een schip tot stand komen: „Voor een vissersschip gelden 20% zwaardere eisen dan voor een gewoon schip. Aan de hand van de afmetingen berekenen we hoeveel pk er voor die eisen in kan staan en bij dit schip is dat 1600. Er staat ech ter 3000 in en dat betekent dat de ei sen nog eens met de factor 1,8 moe ten worden vermenigvuldigd. In totaal moet dit schip dus 2,18 maal zo stabiel zijn als bijvoorbeeld een kustvaarder van dezelfde afmetingen. Dan wordt er nog naar veel andere punten gekeken en die moeten allemaal zonder uitzon dering aan bepaalde normen voldoen. Dat was bij de TX 66 ook zo en dat heeft te maken met het ontwerp van de heer Haak. Die heeft een goed ge voel voor wat wel en niet kan met bal last en dat is uitermate belangrijk. We hebben dan ook nog nooit meege maakt dat een schip van Haak ver lengd moest worden of zoiets. Elk schip van Haak kan zijn tanks gewoon leegvaren". Een onversneden compli ment dus van deze man van M.E. Consulting, het bureau dat voor de scheepvaartinspectie de stabili- teitsproeven uitvoert. Ook Bert Weijdt prees de werf, niet al leen om de al genoemde fraaie belij ning maar ook voor de fraaie aftimme ring, uitgevoerd door C. Post en zo nen. ,,Je kan merken dat ze bij Haak jachten gaan bouwen." Het schip werd geschilderd door de Verenigde Schil ders, electra werd aangelegd door A. de Keizer BV. De door de CIV gelever de tuigage werd aangebracht door de bemanning. J.A. Haak wuifde de complimenten enigszins weg, hij wees erop dat zijn zoons een groot deel van het werk hadden gedaan en dat ze in de praktijk hadden bewezen kwaliteit te hebben. Tegen Wim Boom zei hij: ,,Je hebt je vorige kotter ook bij ons besteld en het is een blijk van vertrouwen dat je teruggekomen bent. Je bent voor ons een prettige klant, omdat je weet wat je wil zonder te vervallen in termen als ik wil groter of beter dan die ander". De vorige kotter bestelde je in een tijd van oliecrisis en daar heb je goed mee gevist. Deze bestel je weer in een moeilijke tijd, maar hier zal het ook wel mee lukken. Voor ons is het voor lopig de laatste kotter die we bouw den." Haak wees erop dat het schip wel mooi en stabiel is maar dat eerst nog maar eens ervaren moest worden hoe er mee gevist^wordt. Een bijzon der compliment ging in de richting van de bemanning die de kotter zelf op tuigde en naar de CIV: ,,De levering van het tuig en de netten was prima georganiseerd. Als elk bedrijf in de Ne derlandse visserij zo werkte zouden de resultaten veel beter zijn." Namens de familie bood Sjef Boom een ets aan, waarbij hij met veel ge voel een gedichtje van Toon Hermans over de zee als kameraad voordroeg. De politie heeft zaterdagavond verij deld dat op het strand bij paal 20 een kleine autocross werd gehouden. Vijf auto's stonden al klaar voor de start toen de getipte politie het strand op kwam. De coureurs gingen er toen snel vandoor. Eén van hen, een jongen uit Den Hoorn, had echter startproble men en kon worden aangehouden. Twee anderen werden later ook achterhaald. opslurpt. Je kan rustig stellen dat het Noordzeewater in de zomer niet ver verst wordt. Een ander punt is dat de voedselketen wordt bedreigd door de vismeelindustrie, die vooral bestaat van kleinere vissoorten als de zandspiering. Dat is echter ook voedsel voor grotere vissen. Dan is er nog het quoteren van slechts enkele vissoorten, dat is ook schadelijk. Het zou beter zijn de hele vloot vijf weken stil te leggen als de vis paarziek is en verder helemaal niet quoteren". Derde wereld Weijdt voorzag zijn pleidooi voor een onbelemmerde visserij van een sterk argument: „Waar ik eigenlijk heen wil is dat voedsel nodig is. Alle dagen zien we de vreselijke beelden op tv van hongerende mensen en die miljoe nenhulp is een, weliswaar goedbedoel de, druppel op de gloeiende plaat. We produceren niet volop melk en ver spreiden dat in poedervorm over de hele wereld, nee, we voeren een su perheffing in. Amerikaanse artiesten zingen geld voor voedsel bij elkaar en de Amerikaanse boeren verrekken. Op de aarde kan genoeg voedsel voor ie dereen worden geproduceerd en de kanten van zijn sprookje gauw uit zou den komen. Om de kwade krachten het hoofd te bieden, zouden de men sen uit „een bepaalde bedrijfstak" (daarmee bedoelde hij de visserij) op het eiland vooral solidair moeten zijn. Schip Niet alleen dit sterk politiek getinte on derwerp kreeg veel aandacht, het schip zelf stond natuurlijk ook in het middelpunt van de belangstelling. De Anna Margaretha II meet 730 ton, is 44 meter lang, 8.60 meter breed en 5.20 meter hol. Als het schip geladen is is de diepgang 4.90 meter. Daarmee is het veruit het grootste schip van de Texelse vloot. De schaalvergroting heeft volgens Wim Boom vooral te maken met het verlangen naar leef baarheid voor de bemanning. „Een grotere viscapaciteit bereik je vooral met een groter motorvermogen, meer ruimte heb je daar niet direct voor no dig." Dat grotere motorvermogen is in ieder geval aanwezig. In de zeer ruime machinemaker staat een 9 cilinder Stork Werkspoor 280 die 3600 pk kan afgeven maar die is afgesteld op 3000 pk. Dit enorme vermogen wordt over gebracht op de schroef met een doors toespraken tijdens de maaltijd in veerhavenrestaurant stonden dui- jk in het teken van de steeds stren- toegepaste quoteringsmaatregelen ecente publicaties blijkt dat het be- erop gericht is alle kotters voor de Ite leggen als het Nederlandse itum opgevist is. Dat zou al in dit sar kunnen zijn, zodat er een paar anden niet gevist zou kunnen iden. Basisgegevens tWeijdt lichtte zijn kritiek als volgt „Tijdens de landelijke jaarvergade- Ivan de Nederlandse visserij heb ik itssecretaris Ploeg gevraagd om de ogische basisgegevens voor het iteringsbeleïd. Hij zegde toe dat len vier weken op te sturen en la in de bus herhaalde hij dat nog is, Dat was op 9 maart en nu, twee snden later, zit ik er nog steeds op wachten. Wel heb ik inmiddels |S andere weg gegevens van het ogekregen en daarvan kan ik het gende zeggen. Als dat één van de ssstenen van het beleid is, dan is ien ander slecht onderbouwd." OETV-voorzitter ging in op de alge- sn geldende praktijk dat vissers srvangen dan hun quotum. „De ferlandse visserij en die van andere ten kwamen tot 1985 aan goede besommingen. We hoeven inmid- miet meer te verbloemen dat dit lm doordat er te veel aan de kant Nederlandse visserij met de modernste vloot van de hele wereld kan daar zijn part aan bijdragen. Onze vloot is er klaar voor." Weijdt zou Weijdt niet zijn als hij geen toepasselijke tekst had. Hij besloot zijn toespraak met de dichtre gel die op het monument van de Af sluitdijk staat: „Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst." Ook burgemeester Jo Engelvaart ging in op de quotering, zonder echter dat woord ook maar eenmaal in zijn mond te nemen. Hij vertelde een „sprookje" over een eiland met mensen erop die hun brood probeerden te verdienen en daarbij nog voor werkgelegenheid zorgden ook. Zoals in alle sprookjes worden problemen (als te weinig kade ruimte) opgelost, maar, zoals wel vaker in sprookjes, er zijn ook kwade krach ten aan het werk. Er zijn andere eilan den en landen en die spelen een rol mee. Engelvaart hoopte dat de goede nede van drie meter die in een straal- buis is aangebracht. In de machineka mer bevinden zich verder twee hulp motoren, allebei van Scania en met een vermogen van 336 pk. Het schip is niet volgestouwd met nieuwe ontwikkelingen, een betere omschrijving is dat de TX 66 is aange past aan het zo optimaal mogelijk wer ken vanuit de bestaande vismethode. Wim Boom gelooft niet in een multi functioneel schip: „Mijn specialisme is platvis en daar vissen we op met de boomkor. Ik vind dat je dat moet doen waar je goed in bent en dat je je aan dacht niet moet verdelen over andere visserijtechnieken." De ruim uitgevoerde brug bevat naast al gangbare zaken als een kleurendiep- temeter en dergelijke een videoplotter voor de Decca. Dat is een beeld scherm waarop de afgelegde route op elke gewenste schaal kan worden afge beeld en waarin geheugenruimte is voor zo'n 8000 locaties. Verder is er een gewone plotter, een schrijvende dieptemeter, decca en satellietnavigatie en de nodige communicatieapparatuur. De bediening van het roer gaat electrisch-hydraulisch, de andere be dieningsfuncties worden electrisch- pneumatisch uitgevoerd. Voorin het schip is een 120 pk sterke electrische boegschroef geplaatst. [Weijdt, voorzitter van de vissersvereniging DETV, zei zaterdag je ingebruikname van het nieuwe vlaggeschip van de Texelse it TX 66 dat de Noordzeevisserij wordt omgeven door „ge kte" problemen. Weijdt haalde zelfs voor zijn doen fel uit naar huidige quoteringsbeleid: ,,De basis van de quotering voor de use vissoorten is zwak en waarschijnlijk zeer vaag onder- ivd." Weijdt prees het nieuwe schip, dat hij fraai van belijning mde. Hij gaf een duidelijk compliment aan de werf, Haak uit ndam. Deze bouwer kreeg ook een pluim van de man die de liliteitsproeven uitvoerde voor de scheepvaartinspectie, de heer Kooten: ,,Je kan bij Haak altijd goed merken dat hij feeling ft voor het ballasten van een schip en dat is heel belangrijk", lipper-eigenaar Wim Boom was zeer ingenomen met zijn nieu- schip, maar blijkbaar ook met zijn bemanning. In zijn zeer korte ipraakje aan het eind van de receptie in het Haven restaurant zei Joi, toi, toi, veel succes met dit jacht, jullie zijn het waard." TX 66 is vooral wat betreft visverwerking een modern schip, irin rekening is gehouden met de toekomst. Bijzonderheid is dat tuigage is geleverd door de CIV Texel. ropees niveau: „Al jaren hebben wij tekort, maar het Verenigd Koninkrijk laat per jaar enige tienduizenden ton nen schol liggen en Duitsland en Bel gië kunnen hun portie kabeljauw niet aan. Met wat de andere landen laten liggen zouden wij een goed bestaan voor onze visserij hebben zonder alle zorgen en frustraties van controles en dergelijke die nu het vissersleven vergallen". Greenpeace Wel pleitte de visserijvoorman voor be scherming van de Noordzee: „De vis serij moet zich met de felheid en ge drevenheid van Greenpeace inzetten voor het stoppen van gifdumpingen in de Noordzee, liever vandaag dan mor gen. Als er één zee ongeschikt is voor dergelijke praktijken dan is dat de Noordzee, die door het noord- en zuid getij telkens weer het eigen water officiële overdracht vond plaats de rede nadat in Oudeschild en i Helder de genodigden aan ird waren gekomen. Onderweg ir Den Helder ontmoette het lip de Texelstroom, vol met isterdammertjes. De twee die in oorlog bij de familie Boom in s hebben gezeten ontrolden een ndoek met de woorden „be uden vaart", een gebaar dat pi Boom en de zijnen enorm ardeerden. De overdrachtsplech- leid zelf was bijzonder eenvou- De vlagwisseling werd uitge- rd door de negenjarige Rosita, jongste dochter van Wim en negriet Boom. Daarna werd het ip ingezegend door pastor Kolk- n. De „Anna Margaretha II" ek tijdens de officiële proefvaart erdaad een zeer stabiel schip te i, ondanks de redelijk straffe ld zaterdagochtend slingerde nauwelijks. werd gebracht. Werkte dat negatief? Nee, de quota gingen zelfs met 10% omhoog en er was bepaald geen over- bevissing. Er is nu zelfs erg veel ha ring." Een eenvoudige oplossing voor de Nederlandse problematiek lag vol gens Weijdt in het herverdelen op Eu-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 5