)rie Denen van zinkende (otter gehaald LQEK (jtocïi /warLr Iexels ni ljci Lïcitl^ *-*«■ PRINCE LET OP! BEEREKUILKLEDING Kapitaal jacht op Hors gelopen Aanrijding met letsel Luilakvernielingen niet ernstig Provincie geeft /15.000,— aan bijdrageregeling la Mary twee uur in aktie Iets meer pinksterdrukte bij TES0 Direkt kontant geld Radioprogramma 'In de Rooie Haan' naar Texel AVO, HAVO, VWO, LBO... SEIKO! LigW A.s. zaterdagavond live-optreden van Mr. Sumy, de Nederlandse BE Dorpsstraat 14a. De Koog voor superlage prijzen t/m 2 juni: Sweatshirts Joggingbroeken T-shirts Singlets 25,- 25,- 12,50 12,50 12,50 Een 14.5 meter lang motorjacht raakte maandag door een naviga- tiefout bij hoog water vast op de Hors. De „Princess 45", (een type aanduiding), die gevaren werd door een zetbemanning, werd geborgen door Leo Visser uit Oudeschild, die daarvoor van Daalder BV de 200 pk sterke havensleper „Alcmaria Vic- trix" uit Oudeschild huurde. Het jacht werd met averij naar Den Helder gebracht, waar het een dag aan de ketting heeft gelegen. Het gloednieuwe jacht was op weg van Engeland naar Scandinavië om aan de nieuwe eigenaar afgeleverd te worden. Schipper Robert Adamson en zijn maat wilden oorspronkelijk in IJ- rnuiden olie bunkeren maar konden De schipbreukelingen stappen aan wal bij Paal 33. De Lindeboom en dinsdagmorgen werd het drietal gehoord door de Rijkspolitie te water, die ten tijde van de redding ook standby was. Op het kruispunt Kogerstraat-Bea- trixlaan-Bernhardlaan deed zich maandag een aanrijding voor, waar bij een Duitse motorrijder van 21 jaar de rechterschouder brak en naar het Gemini ziekenhuis in Den Helder moest worden overgebracht. Het ongeluk werd veroorzaakt door een Texelse vrouw, die van de Beatrixlaan kwam en de Kogerstraat wilde kruisen om de Bernhardlaan op te rijden. Hoe wel ze even was gestopt, heeft ze de Duitse motorrijder die vanaf het dorps centrum over de Kogerstraat reed niet of te laat gezien, waardoor een aanrij ding volgde. De auto van de vrouw werd zwaar beschadigd; de motor liep een kromme voorvork op. De luilakviering is niet met ernstige in cidenten gepaard gegaan. Naar ver houding gebeurde nog het meest in Oosterend waar enkele staaltjes van vandalisme werden gesignaleerd. De provincie heeft de gemeente per brief laten weten over de periode van 1978 tot en met 1983 ƒ15.000,— te zullen storten in het fonds voor de bijdrageregeling 'het oude land van Texel'. Zoals bekend wordt hier uit een vergoeding gegeven aan boeren die bij hun (ver)bouwen meer kosten moeten maken om hun bouwwerken landschappellijk in te passen. De gemeente draagt daar jaarlijks een ton aan bij terwijl het rijk jaarlijks ƒ25.000,— uitbe taald. Ooit was het de bedoeling dat de drie overheden gelijkelijk mee zouden betalen, maar tot nog toe was van de provincie niets ont vangen, terwijl juist vanuit Haarlem de strengste eisen worden gesteld. De raadscommissie vor ruimtelijk en huisvestingsbeleid reageerde 'blij' op de brief. Wethouder Daan Schilling had het over ,,AI dat geld van de provincie" en stelde evem later vast dat de re den waarom de provincie nu over de brug was gekomen „gesputter van de gemeente" was. De commissie besloot de brief voor kennisgeving aan te nemen. jsctie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. en werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, -m Verschijnt dinsdags en vrijdags. sOosterhcf, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der 4/* a TT JL Abonnementsprijs /18.10 per kwartaal; los 80 cent ceveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, V 14/ W i 1I O V U V V F *S W Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 joon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. KNZHRM-strandreddingboot Ida Mary en de whipperploeg uit De jg moesten in de nacht van maandag op dinsdag uitgebreid in aktie nen om hulp te bieden aan de Deense kotter T 425 „Anna Margari- die even daarvoor was lekgeslagen op een wrak in de Eierlandsche onden. Twee uur nadat de reddingboot was uitgevaren werden de drie varenden van de kotter bij het reddingboothuis aan wal gezet. nvoor tien uur 's avonds kwam via leveningen Radio en de kustwacht melding binnen dat een kotter in id verkeerde ter hoogte van De jg, De whipperploeg voer met een berboot uit en ook de Ida Mary ie koers richting de Slufter, kapitein van de kotter, de 28-jarige nrik Holm Jensen, had volgens een ZHRM-woordvoerder de goede po sdoorgegeven maar tijdens het ra- verkeer tussen allerlei instanties, die ibetrokken voelden bij de redding tstond een misverstand. Er werd ifoutieve peiling gedaan en de mel- g „ter hoogte van De Koog" bleek ir onjuist. De lekgeslagen kotter ef veel noordelijker, ongeveer 1,3 mijl ten noord-westen van de Eier- idse vuurtoren. llda Mary maakte dus een flinke weg om bij de gestrande boot te men en inmiddels was de douane- ot Zeevalk ook ter plaatse^ Twee van drie Deense bemanningsleden, an Soelberg, 16 jaar, en Newrik Juul Nielsen, 19 jaar, wilden graag van boord en stapten over op de Zeevalk. Overstappen De T 425 maakte toen al enkele me ters water, maar de kapitein verkoos aanvankelijk op zijn schip te blijven. De „Anna Margaritta" dreef echter steeds meer richting Vliehors en maak te zoveel water dat ook het dek onder de waterspiegel verdween. Daarop besloot de kapitein over te stappen op de Ida Mary, waarbij assistentie werd verleend door de rubberbootbeman ning van de whipperploeg. De kapitein verliet om kwart over elf zijn schip en nadat de twee andere schipbreukelin gen waren overgenomen van de doua neboot, zette de reddingboot koers richting vuurtoren. Voordat de drie De nen herenigd waren ontstond er via de radio enige discussie wie de drenkelin gen aan land zou brengen en waar. Ida Mary-schipper Jaap Groen loste deze ere-zaak diplomatiek op, nadat een opvarende van de Zeevalk zich had laten ontvallen „dat het hem alle maal niets uitmaakte" Achteraf is het besluit om de drie De nen naar Texel te brengen waarschijn lijk het meest juist geweest, want de Ida Mary is dinsdagmorgen vroeg met de schipbreukelingen opnieuw naar de gestrande „Anna Margaritta" gevaren om waardevolle apparatuur zoals radar, automatische piloot en kompas van boord te halen. Boei Het schip ligt momenteel grotendeels onder water op 500 meter uit de Vlie hors. Een verzekeringsagent heeft in middels poolshoogte genomen maar het is nog niet bekend wat er met de T 425 gaat gebeuren. De aanvaring met het tankerwrak in de Eierlandse Gronden is waarschijnlijk te wijten aan onachtzaamheid. Het wrak staat op zeekaarten aangegeven, maar is niet gemarkeerd met een boei. Aan boord van de Ida Mary waren Jaap Groen, Jochem Inia, Teun den Braven en Paul Kikkert. Aan de wal werd assistentie verleend door Peter Quartel, Pieter Jan Stolk, Martin de Ridder, Gerrit Moens en Jan Visser. Laatstgenoemde ploeg zorgde voor koffie en snert om de geschrokken Deense vissers even na middernacht in het reddingboothuis op te peppen. De nacht werd doorgebracht in Hotel bsnert in het reddingboothuis na een geslaagde redding. Geheel rechts de kapitein van de „Anna Margaritta", Henrik Holm Jensen. Vuurto- nchter Postma kijkt of de soep een beetje smaakt. daar wegens de feestdagen niet te- E;cht. In Den Helder lukte dat wel. ierna vertrok het jacht met als estemming Cuxhafen, maar bij het in steken van het Molengat werden enke le boeien niet opgemerkt, zodat het schip met volle vaart (20 knopen) op de Hors liep. Daarbij raakten beide schroefassen ontzet, van één schroef sloeg een blad af en de andere schroef raakte geheel ontzet. Duikers van de TX 43 constateerden later in de haven van Den Helder dat de schroef een soort tulpvorm had aangenomen. Het schip werd voortgestuwd door twee 330 pk motoren. Het ongeval gebeurde net na de mid dag, waarna de Kustwacht Kijkduin Visser alarmeerde. Omdat zijn „Eliza beth" inmiddels naar Engeland was vertrokken, huurde Viser de „Alcmaria Victrix", waarna hij samen met de vaste schipper van deze sleper, Charles van Beek, omstreeks 13.30 uur bij het gestrande jacht aankwam. De rubberboot van de RP 20 assisteer de bij het overbrengen van de tros en om 15.15 uur was het schip los. De motoren werden geprobeerd en daarbij bleek de averij. Omdat de schipper van het jacht in eerste instantie zelf de schade wilde betalen, terwijl de ber gers het vermoeden hadden dat de averij daarvoor te groot zou zijn werd het jacht bij aankomst in Den Helder aan de ketting gelegd voor de nieuwe Paleiskade. Dinsdag was de borgsom betaald, zodat de Princess weg- gesleept kon worden naar een werf TESO heeft wat meer pinksterdruk te moeten verwerken dan vorig jaar. Vrijdag en zaterdag kwamen 3965 auto's naar Texel wat ten op zichte van de vergelijkbare dagen vorig jaar (8 en 9 juni) een toename was van 3.4%. Het caravanvervoer nam met 13% toe. Gezien het feit dat de toeristendrukte elders in het land aanzienlijk groter was dan het jaar ervoor, zijn deze cij fers niet erg indrukwekkend. De ver voerscijfers van TESO over een iets langere periode voor Pinksteren geven teruggang aan. Van 23 mei tot 28 mei werden 12.492 auto's vervoerd (in de vergelijkbare periode vorig jaar 12.735), 446 (515) caravans en 335 (438) aan hangwagens. In percentages uitge drukt was er dus sprake van terugloop met resp. 1,91, 13,39 en 23,51%. Waarbij bedacht moet worden dat in de vergelijkbare periode vorig jaar de catamaranronde was met veel aanhanger-vervoer. De pinksterdrukte is met niet al te gro te problemen verwerkt. Vrijdag moest in Den Helder tussen 9.00 en 17.00 uur een half tot één uur worden ge wacht en 's avonds twee tot drie uur. De laatste boot vertrok om 12.15 uur van Den Helder. Zaterdagochtend moest vanaf ongeveer half zeven ge durende de ochtend een uur worden gewacht, 's Middags waren er prak tisch geen wachttijden meer. De terugtocht op tweede pinksterdag leverde 's middags bij 't Horntje wachttijden op van 2Zi tot 3 uur. Om 23.00 uur vertrok de laatste boot van Texel. Dinsdag waren er de hele dag wachttijden van een tot twee uur. Eerste pinksterdag deden zich in Den Helder problemen voor als gevolg van de zeer grote aantallen voetgangers en fietsers die zich aandienden. Deze kon den aan de loketten niet snel genoeg worden geholpen. De drukte was on der andere het gevolg van een voet baltoernooi, waarvoor veel sporters naar het eiland kwamen, 's Morgens stonden meer dan 350 mensen voor de loketten in Den Helder. Een aantal van hen kon er niet tijdig doorkomen en moest de boot missen, hoewel TE SO nog wel extra mankracht had op geroepen. Volgens J. Bloem van de nauti sche dienst van TESO is het aan te bevelen om TESO te waarschuwen als in verband met toernooien en andere bijzondere gebeurtenissen grote aantal len voetgangers en/of fietsers tegelijk naar Texel willen komen. Er kan dan tijdig voor extra mensen en extra lo ketcapaciteit worden gezorgd. Bloembakken werden kapot geslagen, sierhekken werden op straat gegooid, schommels van de speeltuin bij het dorpshuis werden vernield evenals het hekje bij het monument op de hoek Oranjestraat-Peperstraat. Auto's werden van parkeerplaatsen getrokken en mid den op straat neergezet; fietsen wer den van erven gehaald en op een hoop gegooid. In Den Hoorn werden ook voertuigen en onder meer een vuilcontainer ver sleept. In Den Burg, De Koog en Den Hoorn ruimde de politie barricades op. Met extra mankracht slaagde de politie er redelijk goed in om het lawaai tot bijna vijf uur 's morgens beperkt te houden. Tot dat tijdstip werden knal- potloze brommers en andere lawaai veroorzakende apparatuur van de weg gehaald. De brommers mochten over dag weer worden opgehaald. Ook een hoeveelheid vuurwerk werd in beslag genomen. voor uw bank/giro/traveller- cheques, DrMarken in- en verkoop altijd de beste koers. Ander vreemd geld alleen in koop tenzij op bestelling. 7 dagen in de week 13 uur per dag. FA. BRUINING De Koog. Nikadel 20. Inlichtingen (02228) 333. Het populaire politieke radiopro gramma In De Rooie Haan wordt zaterdag 1 juni live vanaf Texel uit gezonden. Dat gebeurt van 11.30 tot 14.00 uur in hotel De Lindeboom. De presentatie van dit Yara-programma is in handen van Marjolein Uitzinger, Nelleke Burg en Felix Meurders. Verder zijn o.a. de volgende gasten uitgeno digd: Henk Koning - staatssecretaris van financiën; Thijs Wöltgens en Frits Castricum - leden van de tweede ka mer voor de PvdA; Ronald van Driel van de FNV met informatie over de Franse actie tegen apartheid „Kom niet aan mijn makker" en de cabaret groep Zak en As (winnaar van het Leids cabaretfestival). In het programma zullen nog meer gasten discussieren, maar het hangt af van de actualiteit wie dat zullen zijn. Texel krijgt aandacht middels het spaarbekken-plan van Ing. Lievense. Laatsgenoemde zal in het programma zijn plan toelichten. Gratis toegangsbewijzen voor „In de Rooie Haan" zijn verkrijgaar bij Renske van IJsseldijk, Gasthuisstraat 60 (tel. 3397) of Marian van der Werff, Ko gerstraat 45 (tel. 4700). ken. na al die uren span ning heb ie iets verdiend dat ie siert Een echte Seiko Het wereldmerk dat de norm stelt Nu en in de toekomst. Daarom terecht voor |0u SEIKO Horloger Opticien Contactlensspecialist QB bakker bv. Entree f4,—. see you

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 1