ferlies TESO gezakt
ot een miljoen
evolg van tariefsverhogingen:
ilkema en A en O
erspeelden
ostbare punten
De 24 uur van Texel
Z.D.H.
Marathontoernooi in Den Burg
Motorclub houdt
jubileumrit op Texel
S.V. De Koog
Programma zaalvoetbal
Geslaagd
SVC voetbaltoernooi
Uitslagen zaalvoetbal
)AG 31 MEI 1985
TEXELSE COURANT
PAGINA 7
leso er het afgelopen jaar in is geslaagd het verlies, dat in 1983 nog
miljoen bedroeg, terug te brengen tot één miljoen is vooral het ge-
van tariefverhogingen. Het dezer dagen uitgebrachte jaarverslag 1984
t melding van een verdere daling van het autovervoer met 2 zo-
e negatieve ontwikkeling van de afgelopen zes jaar is voortgezet,
lersonenvervoer vertoont dezelfde achteruitgang. Het totale vervoer
830 is daardoor op het niveau gekomen van de jaren 1974-1975.
izetdaling die daar het gevolg
kon slechts in beperkte mate
>n gecompenseerd met verder-
|e efficiencyverbeteringen,
natie bij Teso is een afspiegeling
e economische toestand op
Vervoeren is namelijk een afge-
aktiviteit van de economische be
lheid in andere bedrijfstakken. De
Itkelingen bij Teso zijn daarom
oede graadmeter voor de malaise
op het eiland.
Het kan beter
is direkteur T. Hoogerheide is de
öe op Texel in de eerste plaats het
|g van nationale en internationale
kkelingen waaraan weinig is te
,maar toch is een ommekeer te
ifkstelligen door verbetering van
oncurrentiepositie met name in de
sche sector. "Stimulering door de
selijke overheid, coördinatie en in-
an het bedrijfsleven zullen in be-
mate hieraan moeten bijdra-
aldus Hoogerheide, waarna hij
wijst dat Teso hieraan naar ver
in bijdraagt onder andere door
inancieel steunen van promotione-
tiviteiten
geringe) compensatie van de te-
op van het vervoer is in 1984 het
afvaarten teruggebracht van
naar 14.780, waarbij het gemid-
bezettingspercentage van de
pen op 50 kwam. Van alle ge-
je afvaarten is slechts 0,2 uit-
wegens weersomstandigheden
ihnische storing.
Gestegen omzet
de tariefsverhoging is de omzet
van Teso ten opzichte van 1983 geste
gen tot 15.6 miljoen. Daar tegenover
staat dat de kostprijs van de omzet is
toegenomen met ruim f 600.000,-- wat
voor het grootste deel is veroorzaakt
door hogere afschrijvingen, van ca.
een half miljoen, met name op de
schepen.
De personeelskosten stegen in 1984
met f 150.000,-- De salarisstijging van
3% werd nagenoeg gecompenseerd
door vermindering van de bezetting.
Een aanvullende voorziening voor de
VUT-regeling vroeg echter drie ton ex
tra. De kosten voor brandstof en on
derhoud waren ƒ100.000— lager dan
in 1983, o.a. een gevolg van de ver
mindering van het aantal afvaarten. Er
werd 400.000 liter minder gebruikt. Dit
voordeel werd echter voor een groot
deel teniet gedaan door stijging van de
brandstofprijs met 5% zodat een voor
delig verschil blijft van f 175.000,--
In 1984 heeft Teso voor f 750.000,-
aan nieuwe investeringen gepleegd,
meer dan de helft van dit bedrag werd
gestoken in renovatie van de
,,Texelstroom". Het werkkapitaal van
Teso groeide tot ƒ1,4 miljoen.
Over de op handen zijnde aanpassing
van de aanleginrichtingen wordt ge
zegd dat Teso in 1985 anderhalf mil
joen gulden zal besteden aan voorzie
ningen ten behoeve van de verkeersre
geling op de haventerreinen. De uit
voering van deze werken *al groten
deels door Teso zelf gebeuren.
Arbeidstijd
Verder staat in het jaarverslag onder
meer dat het aantal werknemers bij Te
so is teruggebracht van 93 naar 88;
desondanks zijn de personeelskosten
opgelopen met f 170.000,-- tot f 5,5
miljoen.
Hiermee maken deze kosten 33% uit
van de omzet en wordt duidelijk hoe
belangrijk deze uitgavenpost is voor
het resultaat.
Ook wordt ingegaan op de strijd die
de bonden hebben geleverd tegen de
plannen om het personeelsbestand
met 21 mensen te verminderen waarbij
gedwongen ontslagen onvermijdelijk
zouden zijn. Melding wordt gemaakt
van de onderhandelingen en het com
promis dat na inschakeling van het or
ganisatiebureau Van der Thorn en Bu-
ningh is bereikt: in de loop van 1985
zal de arbeidsduur naar gemiddeld 38
uur per week worden teruggebracht,
vervolgens zal per 1 januari 1986 een
verdere verkorting plaatsvinden naar 36
uur. Rond oktober 1986 zullen de me
dewerkers van 5714 jaar en ouder af
vloeien, overplaatsingen worden geëf
fectueerd en de organisatie worden
aangepast. Per 1 oktober zal de ar
beidsduur nog verder worden verkort
als er dan geen zinvol werk voor alle
medewerkers meer is. In de financie
ring van de reorganisatie wordt zowel
door de onderneming als door het per
soneel bijgedragen. "Een deel van de
efficiencieverbetering die met het ge
bruik van het tweede dek van de Mo
lengat wordt bereikt, wordt hiermee
aangewend voor de financiering van
de maatschappelijke verandering in de
gemiddelde arbeidsduur".
In de takenverdeling binnen de raad
van de commissarissen is een kleine
verandering gekomen. Mevrouw Tine
Vlas-van der Vlies en de heer J.C.
Dros hebben geruild; mevrouw Vlas is
nu secretaris en Dros vice-president.
Het jaarverslag besluit met een visie
op de toekomst: ,,De daling van het
vervoersvolume is een grote handicap
om tot een positief bedrijfsresultaat te
komen en vormt een zorg voor de toe
komst. De verliespositie zoals die sinds
1979 bestaat, zal evenwel moeten wor
den veranderd in een positief resultaat
om herstel van het eigen vermogen te
bereiken.
Op korte termijn mag, gelet op de
ontwikkelingen van de binnenlandse
bestedingen en concurrentiepositie van
het eiland in de toeristische markt
geen toename van het vervoer worden
verwacht.
Middels aanpassingen van tarieven en
verbetering van de efficiëntie zal een
winstpositie moeten worden bereikt.
Een belangrijke bijdrage zal hierin door
de ingebruikneming van het tweede
dek van de Molengat worden geleverd,
terwijl een voortgaande matiging in de
personeelskosten geboden is.
Tijdens de verbouwingsperiode van de
aanleginrichtingen gepland in de
periode van augustus 1985 tot en met
juni 1986 zal veel improvisatie nodig
zijn voor zowel de verkeersregeling op
de havens als voor de uitvoering van
de afvaarten.
Vrijdagavond 7 juni houdt Teso de
aandeelhoudersvergadering aanvang
20.00 uur in het Havenrestaurant van
't Horntje.
Ie tweede klasse hebben twee kan-
üen voor het kampioenschap, Alke
en A+O 2000 2, hun kansen bijna
peeld. Alkema kwam afgelopen
k driemaal in de zaal, maar uitge-
"d de sleutelwedstrijd tegen A O
12 werd verloren. Alkema miste
lelijk een afmaker in de voorhoede
kt klopte ook wel want spits Ro-
Ivan de Wetering stond opgesteld
Kt doel, een niet zo gelukkige
fesing. De beide andere wedstrij-
iwerden wel gewonnen, namelijk
fcaam van Oosterend 5 en overtui-
Övan Pakhuus. A O 2000 2 won
'van Alkema maar vergiste zich in
'sterk spelend Texelse Boys 2. PH
fel en Oosterend 4 werden lachende
fe Beide teams speelden tegen el-
'®n dat betekent dat PH Hotel
l«s gelijk hoeft te spelen tegen
"tje 2 om kampioen te zijn. Ooste-
[4 staat in punten gelijk met A O
2 maar heeft een veel beter doel-
Bij winst van Oosterend 4 ein-
'dit team op de tweede plaats met
to op promotie.
k eerste klasse speelden beide
'°Pers Gamma 3 en Casino 2 tegen
0r Het werd een schitterend duel
'erecht in een puntendeling eindig-
Omdat Gamma 3 niet kan promo-
31 naar de hoofdklasse is Casino 2
fój dit resultaat gepromoveerd,
to derde klasse is koploper Verenig-
Schilders uitgespeeld. Jelleboog
e'de woensdag zijn laatste
totrijd tegen Gamma 5. Op mo
ment van schrijven is de uitslag nog
niet bekend, maar Jelleboog moet
winnen omdat een gelijk spel tekort is.
Verenigde Schilders en Jelleboog 2
hebben echter beide recht op promotie
naar de tweede klasse.
Bij de junioren de topper tussen Vis
sers Bouwbedrijf en Nissan. Vissers
Bouwbedrijf moet winnen van Nissan
omdat Nissan een punt voor staat.
Beide teams, die volgend jaar naar de
senioren gaan, zullen er een spannen
de wedstrijd van maken waarbij Nissan
licht favoriet is.
Graaf Spuiterij zal in de tweede klasse
kampioen kunnen worden als ze don
derdag winnen van Zeven Provinciën.
Mocht dat niet lukken dan volgt een
herkansing op woensdag 5 juni tegen
Texelse Boys 2.
Texel 2 kan in de derde klasse het
kampioenschap vieren aanstaande vrij
dag als ze de wedstrijd tegen NMS
winnend kunnen afsluiten.
Deze week beginnen de wedstrijden
tussen de diverse periodekampioenen.
De wedstrijden duren een half uur en
de periodekampioenen spelen twee
maal per avond. Donderdag beginnen
de periodekampioenen van de derde
klasse gevolgd door de periodekampi
oenen van de vierde en de tweede
klasse op vrijdag. De finalewedstrijden
worden gespeeld op dinsdag 4 juni en
niet op vrijdag 7 juni. Op deze dinsdag
zal ook de prijsuitreiking plaatsvinden
en de huldiging van alle kampioenen.
S.V. Texel houdt zaterdag en zondag een marathontoernooi onder de titef
,,de 24 uur van Texel". Het betreft geen toernooi waarin 24 uur continu
gevoetbald wordt, maar wel een evenement waar naast het spelen van
wedstrijden een feestelijk programma wordt aangeboden aan de eigen
zes seniorenteams en de zeven gastenteams, waaronder een ploeg uit
Engeland. De 24 uur van Texel begint zaterdagmorgen om 12.00 uur enis
zondagmiddag rond 18.00 uur afgelopen.
De Motorclub MIOS uit Anna Paulow-
na organiseert dit weekend een jubi
leumrit die over Texel zal voeren.
Waarschijnlijk een paar honderd mo
torfietsen zullen zondag naar het ei
land komen, waar via Oudeschild naar
De Cocksdorp wordt gereden. In Café
De Hoop is dan een pauze waarin de
prijzen voor de grootste deelnemende
club, de van verst komende deelnemer
en dergelijke uitgereikt zullen worden.
De avond van tevoren kunnen de deel
nemers van een diaserie genieten die
vertoond wordt door de Texelse
staatsbosbeheer-medewerker Kok, in
het clubhuis te Anna Paulowna.
Het is de bedoeling dat de deelnemers
aan de rit diverse beziensbezienswaar-
digheden op het eiland zullen bezoe
ken. De ven/Gachting is dat de eersten
met de boot van 9.30 uur uit Den Hel
der zullen vertrekken en de laatsten
met.de boot van 1^.30 uur.
Zondag a.s. zijn er toernooien voor de
B-junioren, De Koog 1 en de veteranen.
De B-junioren vertrekken om 10.15 uur
uit De Koog. De Koog 1 gaat naar ZDH
in Den Hoorn en moet daar om 10.00
uur aanwezig zijn. De veteranen gaan
naar Oosterend waar ze ook om 10.00
uur moeten klaarstaan.
Vrijdagavond is de laatste trainingsa
vond van dit seizoen. Het bestuur re
kent i.v.m. het toernooi van zondag op
een grote opkomst.
De gedachten achter ,,de 24 uur van
Texel" is ontstaan uit de behoefte niet
,,het zoveelste oubollige toernooi" te
houden, maar uit te gaan van een an
der uitgangspunt: feesten en sporten
kan heel goed samen. Elk senioren
team heeft een ploeg uitgenodigd
waar men het meest prettig tegen
gespeeld heeft binnen en buiten de
competitie of waar het team een-spe
ciale band mee heeft.
De aanhang die een team meeneemt
wordt gedurende de twee dagen ook
geamuseerd. Het toernooi wordt zater
dagmorgen om half twaalf geopend
met koffie en gebak, nadat de gastén
ingekwartierd zijn bij hun
gastadressen.
Boerenkapel
Zaterdagmiddag om 17.00 uur wordt
het toernooi tussentijds afgesloten met
een optreden van de boerenkapel, ge
volgd door een maaltijd met Texels
zeebanket. Zondag start het toernooi
om half negen en duurt tot 17.00 uur.
Zaterdagavond zullen de spelers daar
mogelijk rekening mee mnoeten hou
den want de organisatie heeft een klin
kende feestavond met disco op het
programma staan.
De poule-indeling is als volgt:
Poule 1: PGEM, Valken, Texel 1, Texel
3.
Poule 2: Watervogels, Zap 4, Texel 3,
Texel 4.
Poule 3: Zap 6, Birmingham, SCZ '58,
Texel 5, Texel 6.
Programma zaterdag:
Veld 1:
Texel 1-Valken, 12.00-12.25 uur
Texel 3-Zap 4, 12.25- 12.50 uur
PGEM-Texel 2. 12.50-13.15 uur
Watervogels-Texel 4, 13.15-13.40 uur
Texel 2-Texel 1, 13.40-14.05 uur
Texel 3-Texel 4, 14.05-14.30 uur
PGEM-Valken, 14.30-14.55 uur
Zap 4-Watervogels, 14.55-15.20 uur
Texel 2-Valken, 15.20-15.45 uur
Texel 4-Zap 4, 15.45-16.10 uur
PGEM-Texel 1, 16.10-16.35 uur
Watervogels-Texel 3, 16.35-17.00 uur
Veld 2:
Texel 5-Birmingham, 12.00-12.25 uur
SCZ '58-Texel 6, 12.25-12.50 uur
Zap 6-Texel 5, 12.50-13.15 uur
Birmingham-SCZ '58, 13.15-13.40 uur
Texel 6-Zap 6, 13.40-14.05 uur
Texel 5-SCZ '58, 14.05-14.30 uur
Birmingham-Texel 6, 14.30-14.55 uur
SCZ '58-Zap 6, 14.55-15.20 uur
Texel 5-Texel 6, 15.20-15.45 uur
Zap 6-Birmingham, 15.45-16.10 uur
Programma zondag:
Veld 1:
nr. 2 poule 1-nr. 2 poule 2, 11.00-11.45
nr. 1 poule 1-nr. 1 poule 2, 11.50-12.35
nr. 2 poule 2-nr. 2 poule 3, 12.40-13.25
nr. 1 poule 2-nr. 1 poule 3, 13.30-14.15
nr. 2 poule 3-nr. 2 poule 1, 14.20-15.05
nr. 1 poule 3-nr. 1 poule 1, 15.10-15.55
Veld 2:
nr. 4 poule 1-nr.
nr. 3 poule 1-nr.
nr. 3 poule 3-nr.
nr. 4 poule 2-nr.
nr. 3 poule 1-nr.
nr. 3 poule 2-nr.
nr. 4 poule 3-nr.
nr. 3 poule 1-nr.
nr. 3 poule 2-nr.
4 poule 2,
3 poule 2,
4 poule 3,
5 poule 3,
4 poule 3,
3 poule 3,
4 poule 1,
3 poule 3,
4 poule 3,
11.00-11.45 K
11.45-12.15
12.15-12.40
12.40-13.25
13.30-13.55
13.55-14.20
14.20-15.05
15.10-15.35
15.35-16.00
Donderdag 30 mei
17.15 u. Vissers Bouwbedr.-Nissan
17.45 u. Ratronics-Zeeaas Veldman
18.15 u. Graaf Spuiterij-Zeven Prov.
18.45 u. Zegel Modes-Oosterend 4
19.25 u. Tex. Boys 2-Oosterend 5
20.05 u. Mantje 2-PH Hotel
20.45 u. Rab 2-Ver. Schilders 2
21.25 u. Ver. Schilders-Nissan 4
21.55 u. Nissan 4-Per. Kamp. 3
22.25 u. Per. Kamp. 3-Ver. Schilders
Vrijdag 31 mei
17.00 u. NMS-Texel 2
17.30 u. Tex. Boys 4-ZDH 1
18.05 u. Paracentrum-ZDH 2
18.35 u. Tex. Boys 4-Topido 2
19.05 u. Topido 2-ZDH 3
19.35 u. ZDH 3-Tex. Boys 4
20.10 u. Mantje 2-Oosterend 4
20.40 u. Oosterend 4-Per. Kamp. 3
21.10 u. Per. Kamp. 3-Mantje 2
21.45 u. Casino 2-Citroën
22.15 u. Citroën-Per. Kamp. 3
22.45 u. Per. Kamp. 3-Casino 2
Zondag wordt in De Cocksdorp het
SVC-toernooi gespeeld. Vier dames-
en juniorenteams zullen tegen elkaar
spelen. Bij de junioren zijn dat Texel,
Oosterend, De Koog en SVC en bij de
dames Texelse Boys, ZDH, Oosterend
en SVC. Vooral bij de dames kan het
interessant worden, want Texelse Boys
heeft het afgelopen jaar niet in de
competitie gespeeld en ZDH heeft
voor het eerst een veldelftal op de
been. Een eilandaangelegenheid dus.
De eerste wedstrijd begint om 10.30
uur en de laatste is omstreeks 17.00
uur afgelopen waarna direkt de prijsui
treiking zal plaatsvinden.
Tijdens het toernooi kan iedere deel
neemster/nemer doelschieten en kans
maken op titel 'beste strafschopnemer'
en de daarbij behorende prijs.
Het programma is als volgt:
10.30 u. j. Texel-Oosterend
11.02 u. j. De Koog-SVC
11.34 u. d. Texelse Boys-Oosterend
12.06 u. d. ZDH-SVC
12.38 u. j. Texel-De Koog
13.10 u. j. Oosterend-SVC
13.42 u. d. Texelse Boys-ZDH
14.14 u. d. Oosterend-SVC
14.46 u. j. Texel-SVC
15.18 u. j. Oosterend-De Koog
15.50 u. d. Texelse Boys-SVC
16.22 u. d. Oosterend-ZDH
Eerste klasse
Gamma 4-Citroën
Casino 2-Gamma 3
Oosterend 3-Rab
Oosterend 3-ZDH 2
De Mok-Texel
Nissan-De Mok
Tweede klasse
Tex. Boys 2-A O 2000 2
Topido-Zegel Modes
Oosterend 5-Alkema
Alkema-A O 2000 2
Tex. Boys 2-Zegel Modes
Alkema-Pakhuus
PH Hotel-oosterend 4
Derde klasse
Gempo-Tex. Boys 3
Nioz-Jelleboog 2
Gamma 5-De Muy
Casino 3-Ver. Schilders
Oosterend 6-Nissan 4
De Muy-Nioz
1-2
1-1
3-2
2-2
1-0
1-5
3-1
5-1
1-3
1-2
5-3
7-0
2-2
1-1
0-1
1-3
1-1
0-6
4-1
Ingrid Grotelaar slaagde aan het oplei
dingscentrum te Aardenhout voor het
diploma kraanverzorgster. Haar zusje
Corinne slaagde te Utrecht voor het
diploma dameskapster.
Vierde klasse
Rab 2-Nioz 2 9-0
Ver. Schilders 2-Ver. Schilders 3 2—2
Zaanderwijk-ZDH 3 3—6
Tex. Boys 4-Ver. Schilders 2 4—2
Topido 2-Zaanderwijk 3—0
Oosterend 7-Tex. Boys 4 2—2
Texel 2-Topido 2 0—5
Junioren klasse 1
Tex. Boys-Gamma 2—4
Nissan-Ver. Schilders 9—0
Gamma-Ver. Schilders 11—2
Juioren klasse 2
Tex. Boys 5-Graaf Spuiterij 0—11
Texel-Ratronics 0—10
Zeeaas Veldman-KSMT 4—2
Tex. Boys 3-SOS 0—2
Tex. Boys 2-Zeven Prov. 1—4
De eerste fase van de aanpassing van de veerhavens is gereed. Dit is de haven van Den Helder, waarop goed is te zien dat het gedeelte
naast de fuik is gedempt. Over dit terrein komt de afvoerweg. Luchtfoto J. Nauta).