ferlies TESO gezakt ot een miljoen evolg van tariefsverhogingen: ilkema en A en O erspeelden ostbare punten De 24 uur van Texel Z.D.H. Marathontoernooi in Den Burg Motorclub houdt jubileumrit op Texel S.V. De Koog Programma zaalvoetbal Geslaagd SVC voetbaltoernooi Uitslagen zaalvoetbal )AG 31 MEI 1985 TEXELSE COURANT PAGINA 7 leso er het afgelopen jaar in is geslaagd het verlies, dat in 1983 nog miljoen bedroeg, terug te brengen tot één miljoen is vooral het ge- van tariefverhogingen. Het dezer dagen uitgebrachte jaarverslag 1984 t melding van een verdere daling van het autovervoer met 2 zo- e negatieve ontwikkeling van de afgelopen zes jaar is voortgezet, lersonenvervoer vertoont dezelfde achteruitgang. Het totale vervoer 830 is daardoor op het niveau gekomen van de jaren 1974-1975. izetdaling die daar het gevolg kon slechts in beperkte mate >n gecompenseerd met verder- |e efficiencyverbeteringen, natie bij Teso is een afspiegeling e economische toestand op Vervoeren is namelijk een afge- aktiviteit van de economische be lheid in andere bedrijfstakken. De Itkelingen bij Teso zijn daarom oede graadmeter voor de malaise op het eiland. Het kan beter is direkteur T. Hoogerheide is de öe op Texel in de eerste plaats het |g van nationale en internationale kkelingen waaraan weinig is te ,maar toch is een ommekeer te ifkstelligen door verbetering van oncurrentiepositie met name in de sche sector. "Stimulering door de selijke overheid, coördinatie en in- an het bedrijfsleven zullen in be- mate hieraan moeten bijdra- aldus Hoogerheide, waarna hij wijst dat Teso hieraan naar ver in bijdraagt onder andere door inancieel steunen van promotione- tiviteiten geringe) compensatie van de te- op van het vervoer is in 1984 het afvaarten teruggebracht van naar 14.780, waarbij het gemid- bezettingspercentage van de pen op 50 kwam. Van alle ge- je afvaarten is slechts 0,2 uit- wegens weersomstandigheden ihnische storing. Gestegen omzet de tariefsverhoging is de omzet van Teso ten opzichte van 1983 geste gen tot 15.6 miljoen. Daar tegenover staat dat de kostprijs van de omzet is toegenomen met ruim f 600.000,-- wat voor het grootste deel is veroorzaakt door hogere afschrijvingen, van ca. een half miljoen, met name op de schepen. De personeelskosten stegen in 1984 met f 150.000,-- De salarisstijging van 3% werd nagenoeg gecompenseerd door vermindering van de bezetting. Een aanvullende voorziening voor de VUT-regeling vroeg echter drie ton ex tra. De kosten voor brandstof en on derhoud waren ƒ100.000— lager dan in 1983, o.a. een gevolg van de ver mindering van het aantal afvaarten. Er werd 400.000 liter minder gebruikt. Dit voordeel werd echter voor een groot deel teniet gedaan door stijging van de brandstofprijs met 5% zodat een voor delig verschil blijft van f 175.000,-- In 1984 heeft Teso voor f 750.000,- aan nieuwe investeringen gepleegd, meer dan de helft van dit bedrag werd gestoken in renovatie van de ,,Texelstroom". Het werkkapitaal van Teso groeide tot ƒ1,4 miljoen. Over de op handen zijnde aanpassing van de aanleginrichtingen wordt ge zegd dat Teso in 1985 anderhalf mil joen gulden zal besteden aan voorzie ningen ten behoeve van de verkeersre geling op de haventerreinen. De uit voering van deze werken *al groten deels door Teso zelf gebeuren. Arbeidstijd Verder staat in het jaarverslag onder meer dat het aantal werknemers bij Te so is teruggebracht van 93 naar 88; desondanks zijn de personeelskosten opgelopen met f 170.000,-- tot f 5,5 miljoen. Hiermee maken deze kosten 33% uit van de omzet en wordt duidelijk hoe belangrijk deze uitgavenpost is voor het resultaat. Ook wordt ingegaan op de strijd die de bonden hebben geleverd tegen de plannen om het personeelsbestand met 21 mensen te verminderen waarbij gedwongen ontslagen onvermijdelijk zouden zijn. Melding wordt gemaakt van de onderhandelingen en het com promis dat na inschakeling van het or ganisatiebureau Van der Thorn en Bu- ningh is bereikt: in de loop van 1985 zal de arbeidsduur naar gemiddeld 38 uur per week worden teruggebracht, vervolgens zal per 1 januari 1986 een verdere verkorting plaatsvinden naar 36 uur. Rond oktober 1986 zullen de me dewerkers van 5714 jaar en ouder af vloeien, overplaatsingen worden geëf fectueerd en de organisatie worden aangepast. Per 1 oktober zal de ar beidsduur nog verder worden verkort als er dan geen zinvol werk voor alle medewerkers meer is. In de financie ring van de reorganisatie wordt zowel door de onderneming als door het per soneel bijgedragen. "Een deel van de efficiencieverbetering die met het ge bruik van het tweede dek van de Mo lengat wordt bereikt, wordt hiermee aangewend voor de financiering van de maatschappelijke verandering in de gemiddelde arbeidsduur". In de takenverdeling binnen de raad van de commissarissen is een kleine verandering gekomen. Mevrouw Tine Vlas-van der Vlies en de heer J.C. Dros hebben geruild; mevrouw Vlas is nu secretaris en Dros vice-president. Het jaarverslag besluit met een visie op de toekomst: ,,De daling van het vervoersvolume is een grote handicap om tot een positief bedrijfsresultaat te komen en vormt een zorg voor de toe komst. De verliespositie zoals die sinds 1979 bestaat, zal evenwel moeten wor den veranderd in een positief resultaat om herstel van het eigen vermogen te bereiken. Op korte termijn mag, gelet op de ontwikkelingen van de binnenlandse bestedingen en concurrentiepositie van het eiland in de toeristische markt geen toename van het vervoer worden verwacht. Middels aanpassingen van tarieven en verbetering van de efficiëntie zal een winstpositie moeten worden bereikt. Een belangrijke bijdrage zal hierin door de ingebruikneming van het tweede dek van de Molengat worden geleverd, terwijl een voortgaande matiging in de personeelskosten geboden is. Tijdens de verbouwingsperiode van de aanleginrichtingen gepland in de periode van augustus 1985 tot en met juni 1986 zal veel improvisatie nodig zijn voor zowel de verkeersregeling op de havens als voor de uitvoering van de afvaarten. Vrijdagavond 7 juni houdt Teso de aandeelhoudersvergadering aanvang 20.00 uur in het Havenrestaurant van 't Horntje. Ie tweede klasse hebben twee kan- üen voor het kampioenschap, Alke en A+O 2000 2, hun kansen bijna peeld. Alkema kwam afgelopen k driemaal in de zaal, maar uitge- "d de sleutelwedstrijd tegen A O 12 werd verloren. Alkema miste lelijk een afmaker in de voorhoede kt klopte ook wel want spits Ro- Ivan de Wetering stond opgesteld Kt doel, een niet zo gelukkige fesing. De beide andere wedstrij- iwerden wel gewonnen, namelijk fcaam van Oosterend 5 en overtui- Övan Pakhuus. A O 2000 2 won 'van Alkema maar vergiste zich in 'sterk spelend Texelse Boys 2. PH fel en Oosterend 4 werden lachende fe Beide teams speelden tegen el- '®n dat betekent dat PH Hotel l«s gelijk hoeft te spelen tegen "tje 2 om kampioen te zijn. Ooste- [4 staat in punten gelijk met A O 2 maar heeft een veel beter doel- Bij winst van Oosterend 4 ein- 'dit team op de tweede plaats met to op promotie. k eerste klasse speelden beide '°Pers Gamma 3 en Casino 2 tegen 0r Het werd een schitterend duel 'erecht in een puntendeling eindig- Omdat Gamma 3 niet kan promo- 31 naar de hoofdklasse is Casino 2 fój dit resultaat gepromoveerd, to derde klasse is koploper Verenig- Schilders uitgespeeld. Jelleboog e'de woensdag zijn laatste totrijd tegen Gamma 5. Op mo ment van schrijven is de uitslag nog niet bekend, maar Jelleboog moet winnen omdat een gelijk spel tekort is. Verenigde Schilders en Jelleboog 2 hebben echter beide recht op promotie naar de tweede klasse. Bij de junioren de topper tussen Vis sers Bouwbedrijf en Nissan. Vissers Bouwbedrijf moet winnen van Nissan omdat Nissan een punt voor staat. Beide teams, die volgend jaar naar de senioren gaan, zullen er een spannen de wedstrijd van maken waarbij Nissan licht favoriet is. Graaf Spuiterij zal in de tweede klasse kampioen kunnen worden als ze don derdag winnen van Zeven Provinciën. Mocht dat niet lukken dan volgt een herkansing op woensdag 5 juni tegen Texelse Boys 2. Texel 2 kan in de derde klasse het kampioenschap vieren aanstaande vrij dag als ze de wedstrijd tegen NMS winnend kunnen afsluiten. Deze week beginnen de wedstrijden tussen de diverse periodekampioenen. De wedstrijden duren een half uur en de periodekampioenen spelen twee maal per avond. Donderdag beginnen de periodekampioenen van de derde klasse gevolgd door de periodekampi oenen van de vierde en de tweede klasse op vrijdag. De finalewedstrijden worden gespeeld op dinsdag 4 juni en niet op vrijdag 7 juni. Op deze dinsdag zal ook de prijsuitreiking plaatsvinden en de huldiging van alle kampioenen. S.V. Texel houdt zaterdag en zondag een marathontoernooi onder de titef ,,de 24 uur van Texel". Het betreft geen toernooi waarin 24 uur continu gevoetbald wordt, maar wel een evenement waar naast het spelen van wedstrijden een feestelijk programma wordt aangeboden aan de eigen zes seniorenteams en de zeven gastenteams, waaronder een ploeg uit Engeland. De 24 uur van Texel begint zaterdagmorgen om 12.00 uur enis zondagmiddag rond 18.00 uur afgelopen. De Motorclub MIOS uit Anna Paulow- na organiseert dit weekend een jubi leumrit die over Texel zal voeren. Waarschijnlijk een paar honderd mo torfietsen zullen zondag naar het ei land komen, waar via Oudeschild naar De Cocksdorp wordt gereden. In Café De Hoop is dan een pauze waarin de prijzen voor de grootste deelnemende club, de van verst komende deelnemer en dergelijke uitgereikt zullen worden. De avond van tevoren kunnen de deel nemers van een diaserie genieten die vertoond wordt door de Texelse staatsbosbeheer-medewerker Kok, in het clubhuis te Anna Paulowna. Het is de bedoeling dat de deelnemers aan de rit diverse beziensbezienswaar- digheden op het eiland zullen bezoe ken. De ven/Gachting is dat de eersten met de boot van 9.30 uur uit Den Hel der zullen vertrekken en de laatsten met.de boot van 1^.30 uur. Zondag a.s. zijn er toernooien voor de B-junioren, De Koog 1 en de veteranen. De B-junioren vertrekken om 10.15 uur uit De Koog. De Koog 1 gaat naar ZDH in Den Hoorn en moet daar om 10.00 uur aanwezig zijn. De veteranen gaan naar Oosterend waar ze ook om 10.00 uur moeten klaarstaan. Vrijdagavond is de laatste trainingsa vond van dit seizoen. Het bestuur re kent i.v.m. het toernooi van zondag op een grote opkomst. De gedachten achter ,,de 24 uur van Texel" is ontstaan uit de behoefte niet ,,het zoveelste oubollige toernooi" te houden, maar uit te gaan van een an der uitgangspunt: feesten en sporten kan heel goed samen. Elk senioren team heeft een ploeg uitgenodigd waar men het meest prettig tegen gespeeld heeft binnen en buiten de competitie of waar het team een-spe ciale band mee heeft. De aanhang die een team meeneemt wordt gedurende de twee dagen ook geamuseerd. Het toernooi wordt zater dagmorgen om half twaalf geopend met koffie en gebak, nadat de gastén ingekwartierd zijn bij hun gastadressen. Boerenkapel Zaterdagmiddag om 17.00 uur wordt het toernooi tussentijds afgesloten met een optreden van de boerenkapel, ge volgd door een maaltijd met Texels zeebanket. Zondag start het toernooi om half negen en duurt tot 17.00 uur. Zaterdagavond zullen de spelers daar mogelijk rekening mee mnoeten hou den want de organisatie heeft een klin kende feestavond met disco op het programma staan. De poule-indeling is als volgt: Poule 1: PGEM, Valken, Texel 1, Texel 3. Poule 2: Watervogels, Zap 4, Texel 3, Texel 4. Poule 3: Zap 6, Birmingham, SCZ '58, Texel 5, Texel 6. Programma zaterdag: Veld 1: Texel 1-Valken, 12.00-12.25 uur Texel 3-Zap 4, 12.25- 12.50 uur PGEM-Texel 2. 12.50-13.15 uur Watervogels-Texel 4, 13.15-13.40 uur Texel 2-Texel 1, 13.40-14.05 uur Texel 3-Texel 4, 14.05-14.30 uur PGEM-Valken, 14.30-14.55 uur Zap 4-Watervogels, 14.55-15.20 uur Texel 2-Valken, 15.20-15.45 uur Texel 4-Zap 4, 15.45-16.10 uur PGEM-Texel 1, 16.10-16.35 uur Watervogels-Texel 3, 16.35-17.00 uur Veld 2: Texel 5-Birmingham, 12.00-12.25 uur SCZ '58-Texel 6, 12.25-12.50 uur Zap 6-Texel 5, 12.50-13.15 uur Birmingham-SCZ '58, 13.15-13.40 uur Texel 6-Zap 6, 13.40-14.05 uur Texel 5-SCZ '58, 14.05-14.30 uur Birmingham-Texel 6, 14.30-14.55 uur SCZ '58-Zap 6, 14.55-15.20 uur Texel 5-Texel 6, 15.20-15.45 uur Zap 6-Birmingham, 15.45-16.10 uur Programma zondag: Veld 1: nr. 2 poule 1-nr. 2 poule 2, 11.00-11.45 nr. 1 poule 1-nr. 1 poule 2, 11.50-12.35 nr. 2 poule 2-nr. 2 poule 3, 12.40-13.25 nr. 1 poule 2-nr. 1 poule 3, 13.30-14.15 nr. 2 poule 3-nr. 2 poule 1, 14.20-15.05 nr. 1 poule 3-nr. 1 poule 1, 15.10-15.55 Veld 2: nr. 4 poule 1-nr. nr. 3 poule 1-nr. nr. 3 poule 3-nr. nr. 4 poule 2-nr. nr. 3 poule 1-nr. nr. 3 poule 2-nr. nr. 4 poule 3-nr. nr. 3 poule 1-nr. nr. 3 poule 2-nr. 4 poule 2, 3 poule 2, 4 poule 3, 5 poule 3, 4 poule 3, 3 poule 3, 4 poule 1, 3 poule 3, 4 poule 3, 11.00-11.45 K 11.45-12.15 12.15-12.40 12.40-13.25 13.30-13.55 13.55-14.20 14.20-15.05 15.10-15.35 15.35-16.00 Donderdag 30 mei 17.15 u. Vissers Bouwbedr.-Nissan 17.45 u. Ratronics-Zeeaas Veldman 18.15 u. Graaf Spuiterij-Zeven Prov. 18.45 u. Zegel Modes-Oosterend 4 19.25 u. Tex. Boys 2-Oosterend 5 20.05 u. Mantje 2-PH Hotel 20.45 u. Rab 2-Ver. Schilders 2 21.25 u. Ver. Schilders-Nissan 4 21.55 u. Nissan 4-Per. Kamp. 3 22.25 u. Per. Kamp. 3-Ver. Schilders Vrijdag 31 mei 17.00 u. NMS-Texel 2 17.30 u. Tex. Boys 4-ZDH 1 18.05 u. Paracentrum-ZDH 2 18.35 u. Tex. Boys 4-Topido 2 19.05 u. Topido 2-ZDH 3 19.35 u. ZDH 3-Tex. Boys 4 20.10 u. Mantje 2-Oosterend 4 20.40 u. Oosterend 4-Per. Kamp. 3 21.10 u. Per. Kamp. 3-Mantje 2 21.45 u. Casino 2-Citroën 22.15 u. Citroën-Per. Kamp. 3 22.45 u. Per. Kamp. 3-Casino 2 Zondag wordt in De Cocksdorp het SVC-toernooi gespeeld. Vier dames- en juniorenteams zullen tegen elkaar spelen. Bij de junioren zijn dat Texel, Oosterend, De Koog en SVC en bij de dames Texelse Boys, ZDH, Oosterend en SVC. Vooral bij de dames kan het interessant worden, want Texelse Boys heeft het afgelopen jaar niet in de competitie gespeeld en ZDH heeft voor het eerst een veldelftal op de been. Een eilandaangelegenheid dus. De eerste wedstrijd begint om 10.30 uur en de laatste is omstreeks 17.00 uur afgelopen waarna direkt de prijsui treiking zal plaatsvinden. Tijdens het toernooi kan iedere deel neemster/nemer doelschieten en kans maken op titel 'beste strafschopnemer' en de daarbij behorende prijs. Het programma is als volgt: 10.30 u. j. Texel-Oosterend 11.02 u. j. De Koog-SVC 11.34 u. d. Texelse Boys-Oosterend 12.06 u. d. ZDH-SVC 12.38 u. j. Texel-De Koog 13.10 u. j. Oosterend-SVC 13.42 u. d. Texelse Boys-ZDH 14.14 u. d. Oosterend-SVC 14.46 u. j. Texel-SVC 15.18 u. j. Oosterend-De Koog 15.50 u. d. Texelse Boys-SVC 16.22 u. d. Oosterend-ZDH Eerste klasse Gamma 4-Citroën Casino 2-Gamma 3 Oosterend 3-Rab Oosterend 3-ZDH 2 De Mok-Texel Nissan-De Mok Tweede klasse Tex. Boys 2-A O 2000 2 Topido-Zegel Modes Oosterend 5-Alkema Alkema-A O 2000 2 Tex. Boys 2-Zegel Modes Alkema-Pakhuus PH Hotel-oosterend 4 Derde klasse Gempo-Tex. Boys 3 Nioz-Jelleboog 2 Gamma 5-De Muy Casino 3-Ver. Schilders Oosterend 6-Nissan 4 De Muy-Nioz 1-2 1-1 3-2 2-2 1-0 1-5 3-1 5-1 1-3 1-2 5-3 7-0 2-2 1-1 0-1 1-3 1-1 0-6 4-1 Ingrid Grotelaar slaagde aan het oplei dingscentrum te Aardenhout voor het diploma kraanverzorgster. Haar zusje Corinne slaagde te Utrecht voor het diploma dameskapster. Vierde klasse Rab 2-Nioz 2 9-0 Ver. Schilders 2-Ver. Schilders 3 2—2 Zaanderwijk-ZDH 3 3—6 Tex. Boys 4-Ver. Schilders 2 4—2 Topido 2-Zaanderwijk 3—0 Oosterend 7-Tex. Boys 4 2—2 Texel 2-Topido 2 0—5 Junioren klasse 1 Tex. Boys-Gamma 2—4 Nissan-Ver. Schilders 9—0 Gamma-Ver. Schilders 11—2 Juioren klasse 2 Tex. Boys 5-Graaf Spuiterij 0—11 Texel-Ratronics 0—10 Zeeaas Veldman-KSMT 4—2 Tex. Boys 3-SOS 0—2 Tex. Boys 2-Zeven Prov. 1—4 De eerste fase van de aanpassing van de veerhavens is gereed. Dit is de haven van Den Helder, waarop goed is te zien dat het gedeelte naast de fuik is gedempt. Over dit terrein komt de afvoerweg. Luchtfoto J. Nauta).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 7