Cjroen kwartsJ~exel$ in het hart-,
Openbaar vervoer
een bevoordeling
ilandbewoners"
,,Ultra-lights" vertrokken
voor lange tocht
mit-Kroes blijft OV-status afwijzen
Voor de 15e keer
Texel rondwandelen
ei
!oute veren blijven
onder rijk vallen
I. Roeper
verlaat
stuur H.M.V.L.
Inbrekers stalen voor
/12.000r- sieraden
Mislukte
misleiding
Nachtelijk lawaai
Tevens Ito's mixsound
marathon
[RICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 9989
DINSDAG 18 JUNI 1985
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
.iwerktijd: Harry de Graaf, PeJikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
Oosterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der
d, Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393.
ijvertenties, abonnementen, etc.:
j$j De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
AIQ2220) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ18,10 per kwartaal; los 80 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46 99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
ivoor de veerdiensten de openbaar vervoerstatus zou wot
iingevoerd, moeten de eilandbewoners de gewone tarie-
betalen, dan kunnen extra goedkope tarieven niet meer.
or Texelaars zou dat overigens niet slecht zijn; een perso-
okaartje zou volgens Verkeer en Waterstaat de helft goed-
per worden. De gezamenlijke verliezen van de zoute veren
■den in het ergste geval op kunnen lopen tot jaarlijks zo'n
miljoen. Minister Neelie Smit-Kroes blijft daarom de
irdiensten beschouwen als schakels in wegverbindingen,
tblijkt uit een brief die zij aan de vaste kamercommissie
ot verkeer en waterstaat stuurde en waarover vanavond
indeling overleg tussen de bewindsvrouw en de kamerle-
n zal zijn. Een ander belangrijk punt in deze brief is dat de
nister bereid is haar wens tot decentralisatie te laten val-
i. Daarmee zouden de veerdiensten dus rechtstreeks onder
rijksoverheid blijven thuishoren. Ze komt hiermee tege-
ket aan de wensen van de betrokken gemeenten en de
otdienstexploitanten.
zoveel dan nu naar de Zeeuwse veren
conclusies van mevrouw Smit-
es liggen niet zover van de conclu-
die TESO-directeur Theo Hooger-
lein maart wereldkundig maakte
toepassing van de ov-status op
zoute veren. Ook hij stelde vast dat
eilandbewoners in het algemeen
tht af zouden zijn als dat zou ge
nen. De TESO-directeur becijferde
figens dat een Texelaars-overtocht
basis van een 15-rittenkaart 30 cent
ifder zou worden. Smit-Kroes
akt echter een andere rekensom
srin verschillende factoren worden
egenomen die Hoogerheide buiten
thouwing heeft gelaten. De TESO-
n kwam destijds tot de conclusie
invoering van die status het rijk
in extra geld zou kosten, omdat de
sparingen bij de Zeeuwse veren de
orten bij de Waddenveren zouden
nnen dekken. Smit-Kroes rekent va-
een meer praktisch gericht model
becijfert dat het rijk in het slechtste
ral zo'n ƒ60 miljoen per jaar zou
eten bijleggen en dat is twee keer
aarten Roeper heeft zich terug
trokken als voorzitter van de af-
ling Texel van de Hollandse Mij.
Landbouw. Ook voor een an-
re bestuursfunctie was hij niet
ir beschikbaar, aldus bleek uit
brief van Roeper die werd
orgelezen op de gisteravond in
De Pelikaan gehouden verga
ring van de afdeling.
«per had besloten op te stappen
ar aanleiding van de motie van wan-
uwen die in de buitengewone leden
van 7 mei was aangeno-
Hij trekt zich ook terug uit aan-
twante functies die hij bekleedde bij
ig 1, Stichting Agrarisch Texel en
Noordijkfonds.
'overige zes bestuursleden hadden
11 functie ook neergelegd om hun
Pariteit met Roeper te tonen, maar
iron wel beschikbaar voor het nieuw
bestuur. Vier van hen zijn
feravond inderdaad in het nieuwe
stuur gekomen, waaronder Bert
Ds, die nu voorzitter is. Het nieuwe
stuur bestaat verder uit S. Plaats
te, F. Breman, J. Grisnigt, H. Broek-
te, M.D. Kuiper en J. Dijkshoorn,
te meeste gevallen werd niet direkt
vereiste meerderheid bereikt en wa
neerdere ronden nodig. In één ge
hoest uiteindelijk zelfs het lot
Wegens het ontbreken van
"fungerend bestuur werd de verga-
teg geleid door algemeen voorzitter
Geerligs uit Anna Paulowna die al
teeen secretaris J.J. Helder uit Dor-
teht had meegenomen. De bijeen-
test in De Pelikaan had een rustig
rakter, Aan het slot hield voorzitter
een lezing over internationale
Wbouwpolitiek.
Dat zou onder meer worden veroor
zaakt door een toename van met na
me het toeristisch autoverkeer naar de
•eilanden. Zowel Hoogerheide als de
bewindsvrouw constateren namelijk
dat de prijzen voor dat verkeer aan
merkelijk zouden dalen bij de invoering
van de ov-status. De daardoor toene
mende toeristenstroom zou de ver
voerscapaciteit onder druk zetten en
leiden tot hogere exploitatiekosten.
Met andere woorden, er zouden meer
toeristen met de auto komen, daar
voor zouden meer of grotere schepen
gekocht moeten worden en dat is
weer duur. Bovendien constateert de
minister dat de druk op het wegver
keer op de eilanden waar nog auto's
van gasten mogen komen, zou toene
men. Dat zou weer kunnen leiden tot
autobeperkende maatregelen, zoals op
Vlieland en Schiermonnikoog en dat
zou een enorme klap betekenen voor
de toeristenexploitanten, die het moe
ten hebben van autotoeristen.
Eén beleidsvisie
Smit-Kroes streeft er naar één beleids
visie van toepassing te laten zijn op
zowel de Zeeuwse als de Waddenve
ren. Zij geeft echter direct toe dat,
gezien historisch gegroeide situaties
en aanmerkelijke lokale verschillen" dit
een langdurig proces is. Diverse malen
valt in de brief echter te lezen dat de
Zeeuwse veren op een andere leest ge
schoeid moeten worden. Zo wordt ver
wezen naar het rapport Berenschot,
waarin nogal wat kritiek wordt gele
verd op de doelmatigheid van de be
drijfsvoering bij de veerdiensten op de
Westerschelde. Ook als gesproken
wordt over de vaststelling van de jaar
lijkse rijksbijdrage aan de veren, valt
tussen de regels te lezen dat daar
eerst orde op zaken gesteld moet wor
den voordat het rijk over de brug
komt.
De beleidsvisie van de minister wordt
gekenmerkt door de woorden „privati
sering", „kostendekkend", „decentrali
satie" en „continuïteit van de verbin
ding, met name voor de eilandbewo
ners". Nu ze de decentralisatie min of
meer heeft losgelaten past TESO uit
stekend in haar beleidsvisie. Er is dus
geen reden te verwachten dat er voor
Texel een nieuw beleid zal worden ge
formuleerd. De privatisering van de an
dere Waddenveren is in een gevorderd
stadium en bij de Zeeuwse veren stuit
dit punt op groot verzet van de
provincie.
Het vaststellen van een wettelijke rege
ling voor de overlegstructuur vindt de
minister niet nodig. Zij stelt dat de ex
ploitanten er altijd blijk van hebben ge
geven een open oog te hebben voor
de belangen van de bevolking en dat
er al mogelijkheden zijn om in het
prijsbeleid in te grijpen via de wet Eco
nomische Mededinging. De toeristi
sche belangen van inwoners en veer
diensten lopen parallel, zodat ook hier
beide partijen elkaar volgens de mi
nister zullen kunnen vinden.
Wat betreft de decentralisatie houdt de
bewindsvrouw overigens nog wel een
achterdeur open. Zij is gevoelig voor
het argument dat het doelmatiger is
de veerdiensten onder te brengen bij
de overheid die ook de wegen en de
aanleginrichtingen beheert. Zij blijft
echter voorstander van decentralisatie
en als de provincie, die nu verklaard
heeft „neutraal" tegenover dit idee te
staan, straks mee wil beslissen over de
veerdiensten, wil ze daaraan
meewerken.
Historisch
„Boot- en veerdiensten zijn reeds se
dert de vorige eeuw, lang voordat er
sprake was van afdekking van de te
korten van openbaar vervoer, be
schouwd en behandeld als oeverver-
bindigen, respectievelijk schakels in
wegverbindingen. Op dit punt hebben
de opeenvolgende bewindslieden, met
instemming van de tweede kamer, der
halve een uiterst consistent en conse
quent beleid gevoerd". Klare taal: me
vrouw Smit-Kroes vindt dat haar be
leid goed past in het beleid zoals dat
de afgelopen honderd jaar geaccep
teerd is geweest. Overigens merkt ze
er wel bij op dat historische overwe
gingen niet doorslaggevend hoeven te
Lees verder PAGINA 6
Zondagochtend werd ontdekt dat
inbrekers hun slag hadden gesla
gen bij juwelier Leijdekkers in de
Warmoesstraat. Een zijraam van de
etalage was ingeslagen en uit de
etalage waren drie tableau's met
sieraden weggehaald. De buit had
een inkoopwaarde van ƒ12.000
De (lege) tableau's werden later op
verschillende plaatsen op straat te
ruggevonden. De technische re
cherche die bij het onderzoek is in
geschakeld heeft bruikbare sporen,
waaronder vingerafdrukken gevon
den. De politie wil graag dat men
sen die iets bijzonders hebben op
gemerkt (of zeker weten dat op
een bepaald tijdstip met de etalage
nog niets aan de hand was) kon-
takt opnemen.
Wandelsportvereniging „Het Gouden -
Boltje" organiseert dit jaar voor de vijf
tiende keer het rondje om Texel. De
start is zaterdag 29 juni tussen 6.30 en
7.00 uur.
Zoals gewoonlijk is het start- en finish-
punt het Teso-wachtlokaal. De deelne
mers mogen niet harder dan 71/2 km
en niet langzamer dan 5 km per uur
lopen. Bij paal 17, de vuurtoren en
Oudeschild zijn rustpauzes. Gedurende
de hele tocht is Rode-Kruis personeel
beschikbaar voor hulp en verzorging.
Bagage kan men kwijt in een volgauto
die bij elke rustpauze aanwezig is.
De twee ultra light-vliegers bij de start van het vliegveld Texel. Na een aanloopje van 25 meter is het toestel al in de lucht. De sport zou dus
best vanaf een klein weiland bedreven kunnen worden.
Zaterdag registreerde het vliegveld
Texel enkele heel bijzondere vlieg
bewegingen: de start van twee
ultra-lichte vliegtuigen, die vanaf
Texel een voor dit vliegtuigtype
zeer lange tocht ondernamen: via
Lelystad en Gorkum naar het Bra
bantse Budel. De twee vliegers zijn
daar behouden aangekomen en
boekten een record in de Neder
landse ultra-lightsport.
Een ultra-light vliegtuig is zo ongeveer
en primitiefste en toch luchtvaardige
vliegmachine die men zich kan voor
stellen. Het is niets anders dan een
grote met plastic bespannen vleugel
zonder staart, rolroeren en andere on
derdelen die kenmerkend zijn voor een
„echt" vliegtuig. Er hangt een motor
onder met een duwschroef en de
bestuurder zit, warmgekleed en voor
zien van motorhelm, in de open lucht.
Stijgen en dalen doet hij door zijn li
chaamsgewicht te verplaatsen.
De kruissnelheid ligt rond de zestig ki
lometer per uur zodat al gauw een
paar uur nodig is om het dichtstbijzijn
de veld waar ultra-light vliegtuigen
mogen landen, te bereiken.
Voorzorg
Wina Haarman uit Gorkum en Ries
Oostlander uit Den Bosch hadden al
Deelnemers moeten bij inschrijving een
gezondheidsverklaring overleggen die
niet ouder mag zijn dan drie jaar. Te
vens moeten ze opgeven hoe vaak ze
al hebben meegelopen in verband met
de herinnering die na afloop wordt uit
gereikt. Voorinschrijving is mogelijk tot
en met 25 juni bij I. Gerritsen, Zee
bries 19, Den Burg, of bij B.A. Roest,
Ada van Hollandstraat 23, Den Burg.
Liefst na 18.00 uur. Inschrijving bij de
start kost ƒ12,50.
Voorinschrijving kost ƒ10.00, voor le
den geldt een korting van ƒ2,00.
De minimum leeftijd om aan de tocht
te mogen deelnemen is 16 jaar.
Een 27-jarige Rotterdammer kwam
de politie zondag vertellen dat een
onbekende zijn nabij De Koog ge
parkeerde auto had aangereden,
waarbij aanzienlijke schade was
ontstaan. Ook was het mogelijk,
zo opperde de man, dat een joyri
der er met de wagen vandoor was
geweest en brokken had gemaakt.
Bij de politie rees al gauw het ver
moeden dat dit de waarheid niet
was. Het bleek dat de man zelf
met de auto (die was geleased en
alleen WA was verzekerd) tegen
een verkeersbord op de Pontweg
nabij De Koog was gereden, nadat
hij door onduidelijke oorzaak de
macht over het stuur had
verloren.
De man heeft bekend het verhaal
te hebben verzonnen om zich aan
de financiële gevolgen van het on
geluk te onttrekken.
lang het plan om eens naar Texel te
vliegen met hun ultra-lights, want het
is door de afstand en door het feit dat
een stukje over zee moet worden ge
vlogen, een nogal uitdagende bestem
ming. Over zee vliegen doen ultra-light
vliegers overigens niet graag. Ze moe
ten het gevoel hebben dat ze ergens
een noodlanding kunnen maken als de
motor zou uitvallen. Dat probleem kon
met het Marsdiep worden opgelost
door (met speciale vergunning) aan
zienlijk hoger te vliegen dan 150 tot
300 meter die voor ultra-lights is voor
geschreven, namelijk 700 meter. Als er
boven zee iets mis zou gaan, zou het
vanaf die hoogte nog mogelijk zijn om
in glijvlucht land te bereiken. In ver
band met het winderige weer en voor
al de ongelukkige windrichting werd
besloten niet naór maar van Texel te
vliegen. Ze gingen er met hun op een
aanhangwagen geladen opgebouwde
vliegtuigen, dus gewoon met de auto
heen en zouden dan op de terugweg
profiteren van de noordwestelijke wind
in de rug. Het woei zaterdagochtend
echter heel erg hard en het was bo
vendien buiïg. Van het voornemen om
tegen acht 's morgens op te stijgen
werd daarom afgezien tot een uur of
vijf 's middags toen het wat beter was
geworden. De twee stegen toen pro
bleemloos op en bereikten na onge
veer anderhalf uur Lelystad, waar ze
overnachtten om de volgende dag via
Gorkum naar Budel te gaan.
Geluidshinder
In Nederland zijn slechts drie vliegvel
den die gebruikt mogen worden voor
ultra-lights. Daar is Texel niet bij en de
Rijksluchtvaartdienst had ontheffing
verleend om van hier te mogen opstij
gen. Het is de bedoeling dat op den
duur per provincie twee vliegvelden
voor gebruik door ultra-lights zullen
worden aangewezen. Tot dusver is het
overheidsbeleid ten aanzien van ultra
light vliegtuigen zeer afhoudend. Er
wordt gevreesd voor gevaar en hinder,
vooral als zeer veel mensen deze sport
zouden gaan bedrijven. De ultra-lights
die nu mogen vliegen voldoen aan ho
ge geluidseisen. Er mag niet meer dan
60 dba te horen zijn als zo'n toestellet
je op 150 meter hoogte overkomt. Veel
toestellen voldoen niet aan die eis en
moeten daarom aan de grond blijven,
vooral door een te kleine propeller die
veel toeren moet maken en daarom
meer lawaai maakt. De kans dat ultra
light vliegen een even grote rage
wordt als bijvoorbeeld surfen, lijkt niet
zo groot. Want zo'n toestelletje kost
altijd nog minstens ƒ14.000,— en de
kosten voor onderhoud en vervanging
(de vleugel moet na ongeveer 700
vlieguren worden vernieuwd) zijn ook
niet zo gering. Met twintig liter benzi
ne kan een ultra-light ongeveer drie
uur in de lucht blijven. De piloot be
schikt over een kompas, hoogte- en
snelheidsmeter en verder komt het aan
op gasgeven en in balans houden.
„Het is feeling", aldus Wino Haarman.
„Wie met de handen los van het stuur
kan fietsen, kan ook ultra-light
vliegen".
Een 44-jarige man uit Den Helder die
te diep in het glaasje had gekeken,
hield in de nacht van zondag op
maandag in het centrum van Den
Burg mensen uit de slaap door ge
schreeuw. De man was op zoek naar
een Texelse vriend, die ergens in Den
Burg woont en probeerde hem te vin
den door bij elke voordeur luidkeels
zijn naam te roepen. De politie maakte
een eind aan het kabaal door de man
ter ontnuchtering in te sluiten.
Advertentie I.M.
Kantoorstraat 11, Den Burg - Texel
Woensdag 19 juni
Eén Kiwi-likeurtje gratis