Supermarathon in hoog tempo' Elf Texelaars in Luik-Bastogne-Luik Crossloop „De Koog" Granaat gevonden Openbaar vervoer 356 kilometer in 24 uur PAGINA 6 TEXELSE COURANT DINSDAG 18 JUNI Minne Goönga wordt 's nachts gemasseerd voordat hij de baan op stapt om ruim elf kilomi rennend af te Jeugd: 1. Nikolaas Schoo 2. Matthias Smit 3. Eric Hin S.V. „De Koog" is zondag begonnen met de eerste van de elf crosslopen. De 100 deelnemers werden wegge schoten door wethouder Piet Zegers. De weersomstandigheden waren zeer gunstig en er werd dan ook snel gelo pen. Een prima prestatie leverde vete raan M. Nagel, hij passeerde als eerste wedstrijdloper het finishdoek in de tijd van 27.16 minuten. Nieuw is dat het eerst binnenkomende meisje met een aardige herinnering wordt beloond. Aanstaande zondag half acht gaat de tweede crossloop van start. Dames 1. Nel Bruining 2. Corrie Witte 3. Hannegriet Hin Meisje: 1. Nicole Bakker Wedstrijd: 1. André Brouwer 2. Auke Brouwer 3. Loek van Vliet Uitslagen: Recreanten: 1. Erik Wassens 2. Eduard Dijker 3. Otto Meertens 16.53 17.24 17.42 Veteranen 1. Michael Nagel 2. Dirk J. Bakker 3. Willem Timmer De groep Texelaars op het verste punt van hun rit. Sander Moens winnaar jeugdsurfwedstrijd Vrijdagavond is de eerste jeugd wedstrijd van de windsurfclub Texel gehouden. Het was 's avonds mooi weer en er stond een prima wind zo dat 16 deelnemers zich inschreven voor de wedstrijd welk in 3 manches gevaren werd. Het was spannend. Er waren 3 medailles en een pechprijs te verdienen. De pechprijs ging naar Sjoerd Eelman, die kramp in zijn ar men kreeg zodat hij na 1 manche moest opgeven. Sjoerd eindigde op de 13e plaats. 1. Sander Moens 2. Jacob Roeper 3. Menno Loning 4. Werner Jas 5. Arno Koot. Op het surfstrandje bij 't Horntje werd vrijdag een granaat van 15 x 5 cm. ge vonden, kennelijk blootgespoeld of aangespoeld. De politie heeft er zich over ontfermd. Wisselen Als men zondagmorgen niet hoefde te lopen werd ook het veldbed opgezocht maar van slapen kwam steeds minder omdat alle deelnemers steeds minder vaak een groot aantal ronden konden volbrengen. „We moesten steeds va- zijn bij het vaststellen van de huidig; gang van zaken. Echter ook op bask van nu geldende overwegingen kor ze tot een afwijzing van de ov-stati Zij wijst erop dat nergens in het opa baar vervoer de passagiers hun eige vervoermiddel meenemen zoals biji) veren. Daardoor is het zelfs mogelijk geweest dat het wegtransport de beurtdiensten per schip van en naar de eilanden heeft weggeconcurreerd Er is dus een „brugfunctie", die veel belangrijker is dan de ov-functie, hei overzetten van passagiers zonder ve voermiddel. De minister stelt vast dj het beschouwen van de veren als schakels in de wegverbinding aan de functie het meeste recht doet. Toerismi Hierboven is al geschreven dat den nister verwacht dat de ov-prijzen sli muierend zouden werken voor hett risme. „De regulerende werking van het prijsmechanisme valt vrijwel we Smit-Kroes voorspelt vervolgens zoi een toename van het dag- als vanl verblijfstoerisme als gevolg van die ge prijzen en dat is volgens haar ei slechte zaak voor de veerdienst (ha re exploitatiekosten) en voor het eiland. Voor het vrachtvervoer voorziet ze concurrentievervalsing ten opzichte van de scheepvaart. De verhoogde drukte bij de veer diensten zal leiden tot het moeten! aannemen van meer personeel ofh doen maken van overuren. Volgens brief ontstaat hierdoor ook een koü verhoging. De meest spectaculaire hoging zal echter voortkomen uit d noodzaak nieuw varend materieels te schaffen: Dat zal leiden tot een dubbeling van de exploitatietekortei Die zijn in de brief becijferd op (inl onguhstigste geval) zo'n 34 miljoen gulden. Die verdubbeling leidt dan een tekort van ca. 760 miljoen. Het stuk wordt besloten met een w gelijking van de tariefstijgingen inl openbaar vervoer bij TESO en Wag borg. Per saldo blijken die stijgingei sinds 1982 gelijk op te zijn gegaan; ker laten wisselen en dat was ook ze verwachting. Ook hier ging heti laatste loodjes", aldus Van Bommel De allerlaatste loodjes werden, geti de ronderecords van Timmer en Go ga echter met verve volbracht. Wil Goënga maakte daarna met het vij en ereronde met paarden en koetsf hoewel men het circuit „eigenlijk ni meer kon zien", werd deze onverwi te huldiging zeer gewaardeerd. Naast de opbrengst vah de sponsói loop werd nog een loterij gehoudeii kon het publiek raden hoeveel kilon ter in totaal zou worden afgelegd., van Maldegem won laatstgenoemd! bijdrage: hij zat er 1 kilometer en3! meter naast. Zondagmorgen hield de atletiekvere ging gasttrainingen voor de jeugd, waarvoor niet zoveel belangstelling, bestond. Het middagprogramma wi om die reden afgelast. De uitslag v de loterij en andere prijsvragen won nog bekend gemaakt. Samree, een zeer lange afdaling met veel bochten tegen, waar snelheden werden gefietst van omstreeks de zestig kilometer per uur. De volgende stop was in Laroche omstreeks 9.30 uur. De wielrenners hadden toen hon derd kilometer afgelegd. Na drie kwar tier, op het laatste stuk naar Bastogne, of Bastenaken in het Vlaams, dienden de eerste pechgevallen zich aan, spaakbreuk en kapotte banden. Om 11.45 uur werd Bastogne bereikt,, na een afstand van ongeveer 130 km. Ook daar werd pauze gehouden. Aan het begin van de terugweg kreeg Jan Huydink drie keer achter elkaar te ma ken met lekke banden, maar daarna ging het weer voorspoedig. In dit stuk van de route werd een afdaling geno men van ongeveer 35 km lang. Na de pauze in Stavelot (175 km) ging het richting Franchorchamps en in de buurt van deze plaats moest de zwaarste klim overwonnen worden: het eerste stuk zelfs 15%. Dat bleek voor sommigen een erg zware opgaaf, maar iedereen kwam boven. Een lange afda ling. naar Spa volgde, waarna de cam ping weer werd opgezocht. Om 16.30 uur kon het gezelschap zeer voldaan uitrusten na een 220 kilometer lange rit. Het leek onmogelijk maar het was illustratief voor de kracht van de vijf Texelse hardlopers, die zaterdag en zondag verantwoordelijk waren voor de 24-uurs marathon van de atletiekvereniging Texel. In de laatste tien minuten van de marathon wist Minne Goënga uit Den Hoorn de wielerbaan van 1125 meter te ronden in drie minuten en 28 seconden. Dat was een tijd die in de 254 rondjes die in de uren daarvoor waren afgelegd niet was gehaald. Kees Timmer uit Oosterend had het publiek langs de wielerbaan een paar minu ten daarvoor al warm gemaakt met een moedig einde van 24 uur draven. Hij legde zijn laatste ronde af in drie minuten en 49 seconden. Deze twee prestaties vormden een gloedvol einde van een marathon, die eigenlijk heel spectaculair was, maar waarvoor, vooral in de avond- en nachtelijke uren, niet zoveel publieke belangstelling bestond. De vijf gere nommeerde hardlopers Timmer, Goën ga, Theo Franchimon, Piet Bakelaar en Jan Knippenberg liepen zich een volle dag uit de naad voor de eigen vereniging en elke stap was gesponsord. In 24 uur werd 356 kilometer en 385 meter afgelegd en 68,5 kilometer daar van werd zaterdagmiddag bij elkaar ge rend op Texelse wegen. De rest werd volbracht op het circuit van de wieler vereniging Texel aan de Haffelderweg en wie in was voor sportief drama kon .daar terecht. Een groot aantal bedrijven had zich fi nancieel garant gesteld voor de eerste 300 kilometer met een totaalbedrag van 73600,—. Elke kilometer leverde dus 712,— op, maar de atletiekvereni ging hoopte dat de vijf renners het tempo hoog zouden kunnen houden, zodat deze magische grens overschre den kon worden. Zondagmorgen even na tien uur was dat zover en toen bracht'elke kilometer de atletiekclub bijna 718,— op, want de sponsors be loonden de meters boven de 300 kilo- metergrens met een extra premie. De marathon zorgde dus voor ruim 4500 gulden in de clubkas, een resul taat, waar de atletiekvereniging zeer tevreden mee is en wat de vijf lopers, zonder overdrijving, heel wat pijn heeft gekost. Ed van Bommel, voorzitter van de at letiekvereniging, verwacht volgend jaar weer een dergelijke marathon te kun nen organiseren met de verwachting dat het meer sponsorgeld en publiek zal opleveren. „Zoiets moet groeien en we willen dan gelijktijdig ook andere hardloopevenementen houden om de publieke belangstelling te stimuleren". Blessure Deze super-marathon kende een wat korte voorbereidingstijd en door bles sures wijzigingen op het laatste mo ment. Albert Hoven en Ron Daalder, die beiden in training zijn voor de ma rathon en zich dus specialiseren op de lange afstand, vielen door blessures op het laatste moment af. Cees Timmer kwam vrijdag terug van een vakantie op Rhodos en kreeg meteen het ver zoek in te vallen voor Hoven. Een ver vanger voor Daalder bleek een groter probleem. Uiteindelijk werd penning meester en outsider Piet Bakelaar be reid gevonden zijn 41-jarige benen voor te zetten. Ook dat „contract" kwam pas vrijdag rond. Beide Texelaars had den niet extra kunnen trainen voor de uitputtingsslag en bovendien liep de lange afstandspecialist Knippenberg met een gekneusde rib. Karavaan Desalniettemin ging de marathon za terdagmiddag om twee uur in hoog tempo van start. De lopers werden ge volgd door een karavaan auto's, kwa men door alle dorpen en maakten een ronde over de te openen camping De Krim. Zaterdagavond rond acht uur was de stoet weer terug, op de wieler baan en toen begon voor de deelne mers het echte zware werk. De publie ke belangstelling was gering maar de „secundaire arbeidsvoorwaarden" wa ren goed geregeld. Als men niet liep kon men slapen in de kleedkamers van de Texelse Boys. Daar werd ook ge doucht en er was de hele nacht een masseur aanwezig om de spieren op te peppen, een service waar veelvuldig gebruik van werd gemaakt. Aanvankelijk liep men de rondjes van 1125 meter in de lichten van een vol gauto, maar het motorgeluid begon te irriteren en deelnemers verkozen een fietslamp als volgspot, waarbij men het ook geen probleem vond soms rondjes in het donker te rennen. Sinister 's Nachts vanaf één uur was het hele maal gedaan met de publieke be langstelling en was het aan de bestuursleden en familie van de door douwers om het moreel op peil te houden. Op het geluid van de aggre gaat, die de start en finishlijn van licht Elf Texelaars hebben zaterdag de toertocht Luik-Bastogne-Luik uitge reden. Deze 220 kilometer lange tocht bevat nogal wat klim- en daalwerk, zo moest onder meer een helling van 15% genomen wor den. Jan Zijm, Dirk Bakker, Simon Appel en Gijs Jansen bleken rede lijk makkelijk te klimmen. Barend en Alfred Bakker, Rinus Koger, Willen Keijzer, Kees Wonder en Jan en John Huydink kwamen ook bo ven maar dat kostte duidelijk moeite. Vrijdag maakte de ploeg al een oefen ronde van omstreeks veertig kilometer in de omgeving van Sart, waar gekam peerd werd. De heuvels vielen nogal tegen, zodat met einig ontzag aan de rit van de volgende dag werd gedacht, De rit begon al vroeg. Na de start om 5.30 uur werd eerst richting Spa ge koerst. Na deze plaats volgden een paar lange afdalingen, die vooral erg koud waren. Dat werd echter weer goedgemaakt door de 10% hellingen die overwonnen moesten worden. Al les verliep voorspoedig, ook een lange afdaling over een opgebroken weg, waar veel zand en stenen lagen, voor bij Sprimont. Onderaan die weg werd om 7.30 uur de eerste koffiestop ge maakt. Daarna de stop kwam het gezel schap in de buurt van Dochamps Piet Bakelaar passeert om twee uur 's nachts voor de zoveelste maai de finishlijn, die pas twaalf uur later als echte finish gold. Moegestreden hardlopers lachen nog een keer voor een foto vlak nadat het 24 uurs-signaal had geklonken. Zittend Piet Bakelaar en Theo Fran chimon. Staand v.l.n.r. Jan Knippenberg, Cees Timmer en Minne Goënga. voorzag en de sonore sten van de speaker, die rondetijden meedeelde na, was het heel stil op de wielerbaan en het was soms een sinister gezicht om de duidelijk vermoeide hardlopers, ge volgd door een rustig trappende fiet ser, in concentratie voorbij te zien ren nen zonder dat er een woord werd gesproken. Men liep 's nachts acht of tien ronden achter elkaar en dat lever de de medestrijders steeds net tweeënhalf uur slaap op, waarbij er nog een krap half uurtje overbleef om zich te laten masseren en eventueel te douchen. Alle lopers beweerden op de baan dat ze in de Boys-kleedkamer geen oog dicht deden maar de organi satoren wisten wel beter. „Ze waren meestal meteen in dromenland en met moeite wakker te krijgen", aldus Ed van Bommel. Inzinking In de marathon-nacht werden ook de eerste en vaak laatste inzinkingen ge registreerd, döor de loper neutraal aan geduid met de woorden „ik ga niet zo lekker meer". Als langdurig hardlopen een roes is, zoals wordt beweerd, gaf Knippenberg daar zondagmorgen toen het licht be gon te worden het beste voorbeeld van. Ed van Bommel reed naast hem op de fiets. „Jan kletste aan één stuk door. Hij had last van zijn gekneusde rib en verder deed ook alles hem zeer. Het tempo waarin hij toch doordraafde was echter ongelooflijk". Rond een uur 's nachts kwam Piet Ba kelaar zichzelf tegen en één keer kon hij de geplande acht ronden net niet volbrengen. Bij zeven ronden was Piet „even helemaal stuk". De andere drie hadden voordat het licht werd hun zwaarste momenten, in tegenstelling tot Knippenberg die bij het ochtend gloren mentaal in de knoop zat. Een waarschuwing voor een wel erg steile helling.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 6