lllegorische optocht: erf eet tot in details ,,Blied achter de Ruugediek" Revue met jutters, redders boeren en toeristen. ■i Collecte voor Anjerfonds Geslaagd - „Open" concert van Musica Texla TEXELSE COURANT PAGINA 9 moeilijk uit te maken wat het meest geslaagde \onder- ian het feest ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan polder Eierland is geweest. De allegorische optocht van hgochtend zou voor die eretitel" in aanmerking kunnen jin, omdat deze het meest voldeed aan de doelstelling het feest: eendrachtig laten zien wat men in Eierland inert en presteerde. optocht reden 27 grote wa rnet voorstellingen die voorstuk uitblonken door leit. Het was duidelijk dat ve terden mensen enthousiast, uspect voor de historie en je wil om iets moois te ma- het,werk zijn geweest, een goed idee om de kop van dierhalve kilometer lange optocht negen uur op de Stengweg in ocksdorp van start ging, te laten sn door een wagen die het stre- het Aktiecomité Eierland in ibracht. Op de wagen stond een hoofd (met rimpels om de pro nte symboliseren) en daarop dsn bordjes met bereikte resulta- :e oprichting van de exploitatie- uhappij De Krim, Eierlandsche fietspad langs de Eendrachtdijk, un de Kikkertstraat etc. ijzeren vaten op de grond ver- ;en wensen die nog niet .zijn in- en dus nog ,,in het vat" za- indrukwekkend onderdeel van jtocht was de meer dan vier me- ige molen, een kopie van de mo- fiHoop waaraan de naam Molen- nerinnert en die in 1920 door werd verwoest. De molen werd wd in 1837, stond eerst bij enbuurt" en werd in 1900 ver st naar De Cocksdorp. Toelichting ten andere historische bijzonder- konden niet uit de voorstelling ;n afgeleid, maar werden verteld Paul Kikkert, die vanuit de door Texgro) beschikbaar gestelde iswagen commentaar gaf bij de HellingenDat gebeurde op drie o van de lange route; Zuid- *j, Midden-Eierland en De idorp. Op deze plaatsen waren tok de meeste toeschouwers ver- d. Die genoten dankzij de toe- ivan Kikkert extra want veel details van de wagens zouden onopgemerkt zijn gebleven, tooi stuk huisvlijt was ook de imet de Eierlandsche vuurtoren toroorlogse uitvoering),met de bij tende woningen. De wagen werd [getrokken door een trekker die in soort duinlandschap was veran- met de chauffeur als konijn, rachtig tafereel verzorgden de ten van de kleuterschool De cpertjes die in beeld brachten hoe is de kokkelvisserij bij Paal 33 bedreven. De kinderen (in een de baren) waren allemaal ge in oud kostuum en aan allerlei K zoals een kookketel, was ge- In een mooi historisch interieur we de „dorpsraad" van Cocks- ivoorloper van de dorpscommis- an ons voorbij trekken, zich te- doend aan „durper drup". Verdwenen beroepen grootste probleem van Eierland is sdreiding van de leefbaarheid door erdwijnen van allerlei beroepsbe- aars. Door de noodzaak van ïchaligheid die de economische teling met zich meebracht is er «en zelfstandige bakker, kapper, ffllapper, smid, etc. geen brood leverdienen. In het agrarische enteerde Eierland doet dit ver- sel zich extra sterk voor omdat ^gelegenheid in de landbouw nog maar een fractie is van vroeger, waardoor de klantenkring voor allerlei beroepsbeoefenaars veel te klein is ge worden. Wat er allemaal is verdwenen in de loop der jaren, werd op één der wagens door kinderen treffend en leuk tot uitdrukking gebracht. Maris Stella Een van de toppers van de optocht was „Huize Maris Stella", het nog al tijd bestaande gebouw in de Kik kertstraat dat diende als klooster van een groep nonnetjes, als ziekenhuis, school en toevluchtsoord voor geredde zeelieden. Al die aktiviteit werd in beeld gebracht, met als achtergrond de prachtig nagemaakte gevel van het gebouw, voorzien van de kleine steen die ooit door een dankbare zeeman is geschonken en die verwijst naar de heilige Marina als „sterre der zee" (Maris Stella). Zoveel mogelijk was in de optocht het „vroeger en nu" naast elkaar gezet. Zo ook het oude Eier landsche Huis, het gebouw dat stond op het voormalige eilandje Eierland en het huidige multifunctioneel centrum dat ook wel het „ooievaarsnest" wordt genoemd ndar de huidige exploitanten, het echtpaar Ooijevaar. Recreatie Ook de voorstelling „De Robbenjager 1937-1985" liet zien dat er heel wat is veranderd. Van kamphuis tot gezellige camping. De recreatie als nieuwe bron van werkgelegenheid en leefbaarheid in Eierland kreeg meerdere keren in de optocht de aandacht. In de voorstel ling „kamperen vroeger en nu" werd uitgebeeld hoe er vroeger op het boe renerf werd gekampeerd met uiterst eenvoudige hulpmiddelen en hoe dat tegenwoordig op een echte camping gaat. Als extraatje reed een grote cam per mee, voorzien van alle gemakken: „Maar zo kan het ook". De Plattelandsvrouwen van De Cocksdorp-Eierland hadden een wagen ingericht die de bewustwording van de vrouw tot uitdrukking bracht: van ie mand die alleen maar voor het huis houden had te zorgen tot degene die zich ook op andere wijze ont plooit.„Met goedgekeurd pootgoed en zaad op zijn land, heeft de jonge boer toekomst in Eierland", luidde het op schrift op een fraai uitgevoerde wagen die aan de landbouwproduktie was ge wijd. Blikvanger was een prachtig, van stroo gemaakt paard dat was gespan nen voor een ouderwetse aanaarder voor de aardappelenteelt. Een ouderwetse zelfbinder, gevolgd door een hypermoderne maai/dors machine (combine) sprak voor zichzelf. „Wat een'verschil". De gloednieuwe brandweerauto van De Cocksdorp reed mee in een voorstelling die „brand weer vroeger en nu" tot uitdrukking moest brengen. Het „antieke" onder deel van deze uitbeelding was het aar digst: een oude Citroën was omge bouwd tot een wagen die zoveel mo gelijk (eek op de oude Cocksdorper brandweerwagen. Gymleider Peter Vos zag men in antiek gympak soepel tur nen aan een rekstok op een wagen die door SVC was ingericht. Reddingboot Helemaal echt was de 50 jaar oude strandreddingsboot Joan Hodshon die voor deze gelegenheid naar Texel was gehaald, bemand door de redders an no 1985, gestoken in de verschillende pakken die in de loop der jaren aan boord zijn gedragen, tot en met het hypermoderne „overlevingspak" waar mee men zonder gevaar voor verdrin king, of onderkoeling in het water kan De kinderen die de kokkelvisserij uitbeelden werden in Zuid-Eieriand op limonade getracteerd. vallen. Voor een prachtige kontrast- voorstelling had garage Dros gezorgd. Ben Dros en zijn vrouw (volgens een jurylid sprekend gelijkend op oud koningin Juliana en prins Bernhard) re den in een Renault uit 1927 die Kees Dros had geleend van een collega uit Groningen gevolgd door een parade paardje uit de Renaultstal: de Renault De brandweer oude stijl in een brandweerwagen die van een oude ,,eend" was gemaakt. Espace die te koop is voor 47.000— Met trots presenteerde zich de „eerste Texelse basisschool" (die van Midden- Eierland) uiteraard ook met als con trast een schoolklas uit vroeger jaren, toen het kind nog niet „centraal" stond en klappen kreeg met de plak als het niet muisstil met de handen over elkaar in de bank zat. Een voor stelling die zeer veel waardering opriep omdat deze tot in de kleinste details perfect was verzorgd, was de wagen waarop recreatieontwikkeling was uit gebeeld: „Duinweg 1900-Krimweg 1985". Naast gebrekkig recreëren in en bij de plaggenhut van Nova Zembla zag men de huidige Krim en omgeving waarbij zelfs het naaktstrand en de zandsup- pletie niet waren vergeten. In de stoet reden ook tweewielers mee: motoren uit respectievelijk 1916 en 1980, brommers uit 1952 en 1985 en ook oude en nieuwe fietsen, waar bij ervoor was gezorgd dat de respec tievelijke bestuurders in het in de tijd passende costuum waren gestoken. Aan de kop van de stoet reed een mo tor met zijspan, beschikbaar gesteld door de gemeente politie van Den Helder. Prijzen Zaterdagavond maakte mevrouw Monen-Waldus namens de uit drie per sonen bestaande jury bekend aan wie De revue „Blied achter de Ruugediek" die vrijdag en zaterdag in de grote feesttent bij het Eierlandsche Huis werd opgevoerd, was een geslaagde poging om veel historische feiten te verwer ken in een aangenaam kijk en luisterspel. Totaal hebben er meer dan 1500 mensen van genoten, vooral vrijdag avond was de tent erg vol. Om een goede revue te maken naar een plaatselijk gegeven, heb je niet ge noeg aan wat talentvolle toneelspelers. Er zijn ook tekstschrijvers nodig e.n mensen die muziek kunnen maken en uitvoeren. Dat de organisatoren het grootste deel van het benodigde talent in Eierland zelf hebben kunnen vinden, bewijst dat men daar meer kan dan al leen jutten, boeren, mensen redden en toeristen ontvangen. Hoewel de revue ook zwakkere gedeelten bevatte en er in het geheel nog wat meer vaart had kunnen zitten, was de indruk die de voorstelling maakte toch zeer overwe gend positief en voor buitenstaanders ook nog leerzaam omdat tussen de bedrijven door heel wat viel te verne men over de historie van het eertijds wie tijdens het zingen de poldermedley. helemaal niet zo welvarende Eierland. Jutters De verschillende onderdelen van de re vue werden aan elkaar gepraat door een tweetal „jutters" (Henk Stevens en Wim Westdorp) die telkens wan neer zij opkwamen werden voorzien van een herkenningsmelodie, geprodu ceerd door de „De Klutsers" (Johan Ran met keyboard, Bert Kemper op akkordeon, Jan Beijert op basgitaar en Henk Maas met slagwerk). Een van de jutters vertelde (volgens tekst van Wim van 't Noordende) bij het eerste optre den het (waar gebeurde) verhaal over De Cock wiens ondernemingslust niet alleen was gericht op Eierland maar ook op drank en vrouwen. Toen De Cock zijn oog had laten vallen op de mooie vrouw van een van de Eierland- se boeren, werd hij door de woedende wettige echtgenoot met een vork in zijn kont gestoken... Een balletgroep (Hermien Boon, Miranda Boon, Klarina Combé, José van Heerwaarden, Ank Hooyschuur en Bets Stevens) voerde een dans uit die was geïnspireerd op het dichten van de dijk, wat duidelijk werd gemaakt door het verplaatsen van blokken op mechanische muziek. Vervolgens werd een indruk gegeven van het leven van de eerste boeren in het pas gedijkte Eierland met alle kom mer en kwel die er toen moet zijn ge weest. In het samenspraakje (bedacht door Anna Kemper) kwam naar voren dat de voortdurende zandverstuivingen een plaag waren, dat men niet over zoet water beschikte zodat het in va ten moest worden gehaald en dat men het moest doen zonder dokter en brandweer. Het Eierlandsche Huis zat vol schipbreukelingen wat de boer op het idee bracht eens te gaan informe ren of een van hen het varen „zat" zou zijn, zodat hij als knecht kon wor den aangenomen. Vooral het spel van Fenny van Exel (als boerin) was erg goed. Ook werden we geconfronteerd met de vermakelijke gang van zaken in een Eierlandse schoolklas anno 1850, waarbij, ondanks de streng straf fende meester, het nodige kattewaad werd uitgehaald. Dit onderdeel was vooral leuk door de mimiek van de nogal oud uitgevallen leerlingen. lemy Zuidema droeg het gedicht „De vuurtoren" voor, waarbij terloops werd gespot met de hoogdravende ge dichten zoals die meer dan honderd jaar geleden werden gereciteerd, onder andere ter gelegenheid van de in ge bruik neming (in 1864) van de Eier landse vuurtoren door Johannes Ludo- vicus Kikkert. Ballade Een uitstekend onderdeel van de revue was de „Ballade der verdwenen beroe pen", gezongen door Jan Beijert die zichzelf begeleidde op gitaar en vi- oolsteun kreeg van Gerhard Smeenk, die ook de helaas niet helemaal ver staanbare tekst had geschreven. „In De Cocksdorp en de polder, ko men foto's van de zolder, die ons dro men doen in diepe nostalgie, ach die mensen zijn verdwenen, die beroepen zijn verdwenen, leven voort slechts dankzij de fotografie, en de armoe die ze droegen is versluierd door een waas van romantiek". Een groep duidelijk als zodanig herkenbare redders, zong het lied „De reddingboot" van J.P. Heije waarvan de muziek (oorspronkelijk van W.H. de Groot) was bewerkt door Bert Kemper, die ook de meeste ande re muziek in de revue had bewerkt of gemaakt. De boerenfamilie uit het be gin van de revu kwam nog eens ten tonele, nu om de opkomst van het toerisme („met de gewaagde badpak ken") duidelijk te maken. Ook de na delen van het toerisme voor de natuur („Ze lopen bij de Krim dwars door de duune") kwamen aan de orde en daar uit voortvloeiende besluit tot het plaat sen vap borden en prikkeldraad. Heel goed was de kritiek op de hedendaag se toeristische service die in de tekst was verwerkt. „Ik heb de bus van kwart voor acht naar Den Burg ge mist. Hoe laat komt de volgende?". „Waar is hier een warme bakker"? en „Wanneer gaat die boot naar Vlieland weer varen?". De finale werd gevormd door het gezamenlijk met het publiek zingen van „Wij zijn de jongens van de polder" waarna de balletgroep de voorstelling afrondde en alle medewer kenden een staande ovatie in ont vangst namen. Tussen 24 juni en 7 juli wordt op Texel de collecte ten bate van het Anjer fonds gehouden. De opbrengst van de collecte komt ten goede aan kulturele zaken, waarbij ook plaatselijke clubs profiteren. Een kwart van de opbrengst zal onder de collecterende verenigin gen worden verdeeld. Vorig jaar bracht de Anjercollecte op Texel ƒ2395,70 op, wat ƒ300,— meer was dan het jaar te voren. Culturele aktiviteiten en instel lingen die van het anjergeld profiteren, zijn onder meer: amateuristische muziekbeoefening (harmonie, fanfare, brass- en drumband, majorettes, koren) dorpshuizen (piano, podium, toneellicht) cultureel jeugdwerk en scouting publikaties (over geschiedenis, kunst) folklore en regionale cultuur musea en oudheidskamers amateurtoneel, cabaret, ballet, operette film- en fotografieclubs beeldende kunst (tentoonstellingen, materialen) monumenten natuurbehoud (voorlichting, vrijwilligerswerk) Siebe Waaijer, werkzaam bij Texels Hy potheken Info Centrum Jan Dekker, slaagde te Nieuwegein voor het diplo ma Assurantiebezorger. Het Texelse amateur-orkest Musica Texla organiseert zaterdag een voorspeelmiddag in de Doopsge zinde Kerk van Den Burg. ledereen die daar belangstelling voor heeft en die een instrument bespeelt kan daaraan meedoen. Om 15.00 uur begint de repetitie met de gasten en om 17.00 uur begint het eigenlijke voorspelen. De toegang is voor iedereen vrij. Voor mensen die mee willen doen maar die geen instru ment voorhanden hebben bestaat in beperkte mate de mogelijkheid een in strument van het orkest te lenen. In lichtingen daarover of over andere za ken die het orkest betreffen kunnen te lefonisch bij het secretariaat verkregen worden: (02220) - 3357. de prijzen van de allegorische optocht waren toegekend. De meeste punten (87) waren gegeven aan de voorstelling Duinweg-Krimweg („daar mankeerde letterlijk niets aan") en die kreeg dan ook de eerste prijs. De tweede prijs (84 punten) was voor de door Bart Boon gemaakte molen „De Hoop" die een prachtig staaltje huisvlijt werd ge noemd. De derde prijs (79) punten) was voor de uitbeelding van huize Ma- ris Stella. De wagen van de platte landsvrouwen en de schitterd afge werkte landbouwwagen, hadden elk evenveel punten gekregen: 78. Besloten was de landbouwwagen een extra waardering te geven in de vorm van een „stip" waardoor deze de vier de prijs kreeg en de plattelandsvrou wenwagen de vijfde. Eervolle vermel dingen werden toegekend aan de klei ne brandweermannen met hun nage maakte oude brandweerauto, het echt paar Dros in hun oude Renault en aan de oude reddingboot Joan Hodshon. Welliswaar was in laatstgenoemde voorstelling niet zo veel werk gesto ken, maar het werd om zijn historische, en menselijke betekenis op prijs gesteld dat deze boot (die in 1945 naar Engeland voer om hulp te halen en waarop bekende Cocksdorper redders hebben gevaren) naar Texel was teruggehaald.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 9