Cjroen T^wartrjexeh in het harL,
Sids „Uit op Texel
iet op tijd klaar
ABOP vraagt snelle
benoeming directies
basisscholen
feer soorten treinkaartjes bij VVV
MM
Rookworst werd
rookworst
Motor in brand
na botsing
Texel nog lang
niet vol
Aanrijding op
Teso-boot
Vier jachten van
de gronden gehaald
na ,verkeerde afslag'
DINSDAG 9 JULI 1985
15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 9995
Ue; Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
biwerktijd: Hans Oosterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988
van der Heijden, Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393.
nde Graaf is op vakantie,
jsdvertenties, abonnementen, etc.:
weld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
U (02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs f18,10 per kwartaal; los 80 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67 34 60.398.
--V'
iVVV bracht deze week, nog net op tijd voor het seizoen in volle he
lheid los moest barsten, de vernieuwde gids ,,Uit op Texel" uit. Er is
Ier nieuws van het VVV-front. Het assortiment treinkaartjes is uitge
lid met allerlei abonnementen en ook de mogelijkheden voor het ko
nvan gewone kaartjes zijn vergroot. In het kantoor van De Koog is in-
ddels een telefoon met een geheim nummer geïnstalleerd. Dat wil niet
jgen dat de service van dit WV-kantoor is verminderd, maar door de-
maatregel hoopt de vereniging een extra seizoenkracht uit te sparen.
it op Texel" is een smakelijk ogende
der in èen handzaam formaat. 37
tauranten en café's hebben van de
igelijkheid gebruik gemaakt om zich
it een foto en een eigen tekst te
Isenteren op een halve pagina. Op
(overzicht achterin prijken een klei-
zestig horeca-etablissementen. Het
iduidelijk zijn dat daarmee bepaald
en uitputtende opsomming van het
raise horecabestand is gegeven,
ins Bakker van de VVV: „Natuurlijk
iiden wij dat willen. Wij zitten ech-
imet één beperking. We kunnen al-
m leden vermelden en we zijn af-
jikelijk van wie zich' opgeeft. Wij
an echter achter het principe van
boekje, met de mogelijkheid om je
it een foto en een gedegen tekst te
isenteren. De aanpak van Langeveld
De Koog vinden we prima en het is
krekt duidelijk dat er behoefte is
[l iets dergelijks, maar wij kunnen
imenteel niet met iets anders ko-
Slager lepe de Boer uit De Koog
schrok vrijdagochtend om vier uur
enorm toen hij aan het werk wilde
gaan en merkte dat zijn zaak vol
rook stond. Hij waarschuwde on
verwijld de brandweer en consta-
eerde zelf dat hij de avond daar
voor een kookketel met worst
hoog had laten aanstaan-
|De worsten kookten droog en be
gonnen vervolgens een zeer stevi
ge rookontwikkeling te vertonen,
paar bleef het overigens bij; er
pntstond geen vuur. De kookketel,
liet vlees van de worsten en het
Mees in de uitstalkast moesten als
verloren worden beschouwd. Op
de foto is te zien hoe twee brand-
iweermannen met persluchtappara-
ituur de verkoolde resten
ispecteren.
men". F. Langeveld bracht vrijdag het
boekje „Uitgaan in De Koog" op de
markt.
Niet uniform
De teksten die de bedrijven hebben
opgesteld zijn overigens niet volgens
uniforme regels gemaakt. Er zijn er die
beschrijvend en informatief zijn; ande
ren vertonen een duidelijke adverten
tiestijl en zijn in de „wij" persoon ge
schreven. Dat werkt enigszins verwar
rend, bij de eerste teksten krijgt de le
zer het idee dat hij een tekst van de
VVV leest, de volgende keer vraagt hij
zich af hoe neutraal de toeristenvoor
lichting eigenlijk is.
Uit consumentenoogpunt bezien is het
schematisch overzicht achterin het
meest nuttig, waarin achtereenvolgens
is aangegeven het adres, telefoonnum
mer, de openingstijden, het aantal
stoelen, de mogelijkheden tot plate-
service, het al of niet serveren van
Texelse produkten, vergaderfaciliteiten,
de toegankelijkheid voor rolstoelen en
de specialiteiten van een restaurant,
café of discotheek.
Onder het kopje „gehandicapten"
wordt overigens wel vermeld dat de
opgaven van wel of niet toegankelijk
werden gedaan door de bedrijven zelf
en dat ze niet zijn gecontroleerd op
juistheid. Dat zou kunnen betekenen
dat de rolstoelgebruiker wel een bedrijf
in kan komen, maar dat daar dan bij
voorbeeld geen aangepaste toiletten
zijn.
Het VVV-boekje is duidelijk een stap in
de goede richting, maar bij mensen uit
de toeristensector valt de laatste tijd
regelmatig de opmerking te horen dat
„We deze winter bij elkaar moeten
gaan zitten en met een goede folder
voor het hele eiland moeten komen".
Het boekje zal gratis worden verspreid
via de logiesverstrekkers die daarvoor
in aanmerking komen. Het is gedrukt
in een oplage van 6000.
Het assortiment spoorkaartjes dat de
VVV verkoopt is aanmerkelijk uitge
breid, in Den Burg tenminste. In De
Koog is het alleen mogelijk „gewone"
kaartjes te kopen voor een reis die be
gint in Den Helder.
In het hoofdkantoor kunnen naast de
„normale" enkele reizen, dag-; avond
en weekendretours op elk willekeurig
traject en dagkaarten nu ook allerlei
abonnementen worden aangeschaft.
Populair wordt ongetwijfeld de 60
kaart, die zu zowel voor mannen als
vrouwen geldt. De oude 65+ kaart is
helemaal verdwenen. Deze kaart kost
voor een jaar f70,— en geeft recht op
zeven „keuzedagen", dat zijn dagen
waarop gratis met de trein gereisd kan
worden. De rest van het jaar geeft de
kaart recht op 45% korting op enkele
reizen en 40% korting op retourbiljet
ten. Wie nog geen zestig is, maar wel
dezelfde kortingen wil krijgen, kan de
maandvastrechtkaart kopen, die overi
gens op jaarbasis aanmerkelijk duurder
Vrij reizen
Voor hen die dagelijks hetzelfde traject
afleggen zijn er week- en maandkaar-
ten, voor jongeren tot en met 18 jaar
is er de jeugdmaandkaart, die alleen
voor de tweede klas te krijgen is.
Mensen die gedurende korte tijd veel
met de trein moeten reizen op verschil
lende trajecten kunnen netkaarten ko
pen voor drie dagen, een week of een
maand. Grotere groepen kunnen voor
een dag een meermanskaart kopen,
terwijl gezinnen voor een heel jaar een
gezinskaart kunnen aanschaffen. Als
het hele huishouden op stap gaat,
hoeven alleen vader en moeder een
kaartje te kopen. Bovendien kan er
een dag vrij gereisd worden. Het gezin
dat alleen in de zomermaanden op
stap gaat, kan een gezinstoerkaart ko
pen voor f140,—. Die is vier dagen gel
dig voor onbeperkt reizen binnen een
periode van tien dagen. Jongeren kun
nen voor f40,— maar verder op dezelf
de condities de bekende tienerkaart
kopen.
Voor een aantal van deze abonnemen
ten is het noodzakelijk om eerst een
NS-identiteitsbewijs aan te schaffen.
Daarvoor is nodig een ongebruikte
pasfoto en een ander identiteitsbewijs,
waaruit de leeftijd van de aanvrager
blijkt. OV-kaarten, dalurenkaarten, kor
tingkaarten en andere bijzondere kaar
ten kunnen wel bij de VVV worden
aangevraagd, maar die aanvragen gaan
via Den Helder door naar het hoofd
kantoor van de spoorwegen in
Utrecht.
Een ander „agentschap" dat de VVV
heeft gekregen is dat van de Neder
landse Jeugd Herberg Centrale. Het is
nu mogelijk om via de VVV lid te wor
den en daardoor de lagere prijzen te
betalen die in jeugdherbergen voor Ie-
De afdeling Texel van de Algemene Bond van Onderwijzend Personeel
vraagt het college en de gemeenteraad vanavond het besluit te nemen
voor 1 augustus directeuren of directrices te benoemen aan alle toe
komstige Texelse basisscholen. Aan de onzekerheid over de leiding van
drie lagere scholen moet zo snel mogelijk een einde worden gemaakt,
vindt de ABOP en daarom krijgt de raad vanavond een brief onder ogen
met genoemd verzoek.
terwijl een nieuw fenomeen in het on
derwijs, het aktiviteitenplan, voor okto
ber klaar moet zijn, U mag het de on
derwijsgevenden en leerlingen niet
aandoen een goede planning onmoge
lijk te maken", aldus de ABOP tot de
gemeenteraad.
De bond heeft overleg gevoerd met
wethouder Zegers over de benoeming
van de tweehoofdige directies en vol
gens de ABOP moet het niet moeilijk
zijn snel met een voordracht te komen.
„De kandidaten voor de functies zijn
bekend. De wethouder heeft ons geen
argumenten kunnen noemen die een
spoedige voordracht in de weg zouden
staan".
Uitstel van benoemen geeft volgens de
ABOP niet alleen onzekerheid voor het
personeel maar ook voor ouders en
leerlingen. „Velen weten nog steeds
niet wat de situatie op hun school zal
zijn na de vakantie. Een gevolg is on
der andere dat er ouders zijn die over
wegen hun kinderen van school te la
ten veranderen. Door een vlotte be
noeming kan men nog veel onrust
wegnemen".
Die onrust geldt volgens de ABOP
vooral voor ouders van de IJskaschool
die eerst de voordracht van De Cocks-
dorp en de Thijsseschool moeten af
wachten voordat een directie voor de
Waalder school benoemd kan worden.
Door de gemeenteraad is namelijk be
paald dat eerst de directie-kandidaten
die niet benoemd worden zal worden
gevraagd of ze interesse hebben voor
deze functie aan de IJskaschool.
De ABOP vraagt voor de benoeming
desnoods een extra raadsvergadering
te houden om zo te bereiken dat alle
basisscholen op Texel per 1 augustus
officieel een directie hebben. De
ABOP-brief komt waarschijnlijk ter
sprake in de raadsvergadering van
vanavond.
Op 1 augustus is de basisschool offi
cieel een feit maar nog niet alle onze
kerheden over de veranderingen bin
nen de scholen zijn weggenomen. De
gemeenteraad besloot in de raadsver
gadering van juni dat de Thijsseschool
en de school Het Eierlandse Huis een
tweehoofdige directie moeten krijgen,
in plaats van het collegevoorstel één
schoolhoofd te benoemen. Het college
beloofde daarop in de raadsvergade
ring van vanavond met een voordracht
van twee personen te komen maar die
toezegging werd later weer
ingetrokken.
„Tot onze grote verbazing is er van
een voordracht geen sprake", aldus de
ABOP in de brief. Dat zou betekenen
dat de benoeming op zijn vroegst half
augustus aan de orde komt en dat is
voor de vakbond te laat. Er wordt op
gewezen dat er per 1 augustus een
nieuwe rechtspositieregeling voor on
derwijzend personeel van kracht wordt
die verband houdt met de start van de
basisscholen. „Mensen die op die da
tum geen benoeming hebben vallen in
een gat. Zowel het ministerie van on
derwijs als de vakbond kunnen geen
glashelder beeld geven van de
toestand die ontstaat bij niet-
benoemen. Aan de onzekerheid van
deze mensen moet zo snel mogelijk
een einde worden gemaakt",aldus de
brief.
Aktiviteiten plan
Niet alleen op de Thijsseschool en in
De Cocksdorp moet zo snel mogelijk
een directie worden benoemd, ook de
IJska school in De Waal zit in het
nieuwe schooljaar zonder directie door
het vertrek van Dhr. Ahlers. Door het
niet benoemen van schoolhoofden kan
volgens de ABOP niet of nauwelijks
begonnen worden met de organisatie
van het nieuwe schooljaar. „En dat
den gelden. Dat kan ook interessant
zijn in combinatie met bijvoorbeeld
een tienergroep, maar daarbij zijn ook
buiten het NJHC-lidmaatschap moge
lijkheden om korting te krijgen in
jeugdherbergen. Het baliepersoneel in
Den Burg weet er het fijne van. Deze
uitbreidingen van de service zijn al eni
ge weken geleden ingevoerd maar nu
pas naar buiten gebracht om het per
soneel de gelegenheid te geven in te
werken.
De Koog
Hans Bakker: „In de badplaats schijnt
momenteel wat onrust te zijn ontstaan
omdat het kantoor daar niet meer tele
fonisch bereikbaar is. Men denkt blijk
baar dat we het willen sluiten of iets
dergelijks. Dat is niet waar. We willen
juist dat het baliepersoneel daar de
handen vrij heeft om klanten te woord
te staan. Er was constant iemand no
dig die de telefoon aannam voor aller
lei boodschappen die in Den Burg pro
bleemloos verwerkt kunnen worden.
We doen in De Koog verder alles wat
we altijd al deden, dus ook boekingen.
Op deze manier sparen we per jaar
gauw een zevenduizend gulden uit
voor een personeelslid dat in feite niet
nodig is en dat moet de leden toch
aanspreken".
Zaterdagmiddag om half twee
botste een mptor op de kruising
Schilderend- Bernhardlaan frontaal
op een auto, schampte de achter
kant van een brommer en vloog in
de berm van de Bernhardlaan in
brand. De brandweer was snel ter
plaatse om het vuur te blussen
maar dat kon aanzienlijke schade
aan de motor niet voorkomen.
De motor kwam vanuit het centrum
van Den Burg en reed richting Oude
schild. Dit voertuig kreeg geen voor
rang van een vanaf de Emmalaan het
Schilderend overstekende automobilist
uit Duitsland. De motor, bestuurd door
een 34-jarige Texelaar gleed na de bot
sing tegen een brommer, bestuurd
door een 17-jarige Texelaar, op. De
schade aan de brommer beperkte zich
tot een vernield achterlicht. De auto
had enige plaatschade aan de
voorkant.
Het is het afgelopen weekend be
langrijk drukker geworden op Texel,
maar het grootste Waddeneiland is
nog lang niet vol. Volgens de VVV
waren de campings voor het week
end gemiddeld voor de helft leeg en
die ruimte is na zaterdag wel belang
rijk geslonken.
In de bungalows en hotels is nog volop
ruimte. De VVV krijgt veel telefonische
reactie, waaruit blijkt dat veel Hollandse
toeristen zich vooral laten leiden door de
weersvoorspellingen voordat men
besluit naar Texel te gaan.
TESO vervoerde van donderdag tot en
met zondag 9266 auto's en dat is in ver
gelijking met de periode 5 tot en met 8
juli in het vorig jaar een toename van
11,4 procent.
Vanaf Den Helder werden in die vier da
gen 5509 auto's vervoerd tegen 5046 in
dezelfde periode vorig jaar. Een toename
van 9.2%. Dat betekent niet dat er meer
toeristen zijn dan vorig jaar om deze tijd,
want het vervoersaanbod eind juni is,
zoals bekend, tegen gevallen. Het aantal
vreemde auto's op het eiland bedraagt
momenteel ruim 7100 en dat zijn er 1000
minder dan vorig jaar na dezelfde tijd.
Vrijdag was de wachttijd in Den Helder
gemiddeld een uur en zaterdagmorgen
anderhalf en twee uur. Zaterdagmiddag
liepen de wachttijden op tot vier uur. Dit
forse aanbod was zaterdagavond om
acht uur verwerkt. Zondagmorgen was
er een paar vaarten een wachttijd van
een half uur. Op de foto van Dirk Kuiter
een beeld van wachtende toeristen in
Den Helder.
Een 44-jarige inwoner uit Heerhu-
gowaard meldde bij de politie dat
hij vrijdagavond op een Teso-boot
was aangereden.
De man deed een portier van zijn auto
open op het moment dat een andere
automobilist zijn wagen naast die van
hem parkeerde. Vreemd genoeg heeft
de melder van het ongeval geen con
tact gezocht met degene die tegen zijn
portier reed. Hij kon de politie dus niet
vertellen wie de schade had
veroorzaakt...
De reddingboot Ida Mary heeft de
afgelopen dagen vier jachten van
de Eierlandse gronden gehaald, die
daar alle vier om dezelfde reden te
recht kwamen: ze dachten dat ze
in het Stortemelk zaten, ze hadden
de verkeerde afslag naar Terschel
ling genomen.
Zaterdag om 15.20 uur alarmeerde de
kustwacht Eierland de reddingbot om
dat drie jachten, de Pathos, de Mar
koen en de Louise, respectievelijk 8, 9
en 10 meter lang, de gronden op-
koersten. Aan boord bevonden zich in
totaal 6 volwassenen en 4 kinderen.
De Ida Mary rukte uit met de beman
ning schipper Jaap Groen, Paul Kik
kert, Gerrit Moens, Piet Jan Stolk en
Jochem Inia en op de wal Martin de
Ridder en Peter Quartel. Eén van de
jachten had inmiddels vluchtig de
eerste keer grond geraakt. Op elk jacht
stapte één van de KNZHRM-mensen
over, waarna de schepen naar, de an-
kerboei van de reddingboot werden
geloodst. Zij kregen het advies daar te
blijven omdat er windkracht zes voor
speld was. De volgende ochtend
loodste de Ida Mary ze naar buiten.
Diezelfde middag, om 16.28 uur kwam
er bij de kustwacht een andere mel
ding binnen. Een inwoner van polder
't Noorden had twee wadlopers de
vlakte van kerken op zien lopen en ze
daarna niet meer teruggezien. De Ida
Mary en de rubberboot van de whip-
perploeg gingen op zoek. Het bleek in
derdaad om twee wadlopers te gaan
die naar Vlieland wilden lopen. Ze zou
den het hoge water afwachten in een
klein bootje dat ze mee hadden, maar
dat bleek niet nodig te zijn. Ze konden
het eiland in één keer lopend bereiken.
Ze waren als wadloper zeer ervaren,
maar verzuimden desalniettemin de
autoriteiten van hun tocht op de
hoogte te stellen.
Maandagochtend om 8.00 uur was het
voor de Ida Mary weer raak. Het Fran
se jacht Petricio uit Toulon koerste
naar de gronden, ook in de veron
derstelling op weg te zijn naar West-
Terschelling. Paul Kikkert, Piet Jan
Stolk, Teun den Braven en Jaap Groen
togen erop af. De Fransman bleek een
zeekaart te gebruiken, die het hele ge
bied van Zuid-Spanje tot het puntje
van Noord-Noorwegen besloeg. Het
jacht lag al op een bank toen de Ida
Mary erbij kwam. Nadat het schip uit
zijn benarde positie bevrijd was, kreeg
men een kaart van de reddingboot
mee en kon de reis worden voortgezet.