Een degelijke tussenstand «0 62500 Zesde Texelp op fes tival MEK KANSEN VOOR GEHANDICAPT! VERVOLG WN PAG.l Welzijn „Oude" schade werd niet vergoed Antwoordnr. 201, 3800 VB Amersfoort Tel. 033-63 5214. rMVjIIMM A TEXELSE COURANT DINSDAG 16 JULI ij drugs- en alcoholvoorlichting de kren ten uit de jeugdwerk-pap. De sectie jeugd en jongerenwerk moet zelf ook beleid kunnen maken en de jeugdwer kers moeten een zekere onafhankelijk heid hebben om het vertrouwen van jongeren te kunnen winnen." In het meerjarenplan staat dat de peuterspeelzalen een basisvoorziening zijn en Jenneke Wassink en Marjan Hoven vroegen namens de verenging Kindercentra Texel of ,,die mooie en juiste zin" ondersteund kan worden met een beleidsplan. Jenneke Wassink vertelde dat de peuterspeelzalen in fi nanciële problemen verkeren. De speelzaal in De Koog sluit per 1 au gustus en de leidster moet worden ontslagen. De gemeente subsidieert 40% van de netto personeelskosten en de vereniging wil graag dat dit 60% wordt. ,,De ouderbijdrage kan niet ver der omhoog. Er blijven nu al veel kin deren weg omdat dit bedrag niet op gebracht kan worden. De speelzalen zijn allang niet meer toegankelijk voor iedereen", aldus Marjan Hoven. Zegers wist van de problemen en stel de voor met hem te gaan praten over een korte termijn oplossing als men in augustus bij tekort aanmeldingen in grote financiële problemen komt. Het verhogen van de salarissubsidie hoorde volgens de wethouder niet thuis in het meerjarenplan maar in het jaarplan dat in september in discussie komt. ,,ln dat plan gaan we de subsidie verdelen en dat moeten jullie dus maar goed in de gaten houden". Gerbrand Poster verklaarde vooruitlo pend op de begrotingsbehandeling dat extra geld voor de kindercentra nood zakelijk is. ,,Ze willen desnoods een bijdrage innen naar inkomen. Ik vind dat de speelzalen in stand moeten blij ven. Dan moeten we maar met extra geld over de brug komen." Tine Krijnen-Baijs was het daar niet helemaal mee eens. ,,lk zit wat te filo soferen, maar ik heb altijd de angst dat deze speelzalen straks een instituut worden waar je je kind naar toe móet sturen. Dat de Staat dan zegt: kom hier met je kind. Misschien komt er nog wel een wet op de peuterspeelza len en dan wordt een enthousiast initi atief gewoon een formeel instituut." Jenneke Wassink vreesde niet voor dat laatste. ,,Het is gewoon een plek waar kinderen lekker kunnen spelen. Het is geen bewaarschooltje en dat mag het niet worden ook". Dorpshuis Het bestuur van dorpshuis De Wiele waal gaf een toelichting op de uitbrei dingsplannen van het Waalder ge- meenschapscentrum. Een uitbreiding die noodzakelijk is omdat men dorps huisruimte kwijtraakt aan de basis school. Uit de discussie werd duidelijk dat de school meer ruimte nodig heeft maar dat De Waal niet zonder dorps kamer en toneel kan. De commissiele den waren het er over eens dat de uit breiding op de wensenlijst van het meerjarenplan moet komen. Dorps huisvoorzitter Siem Plaatsman pleitte voor een hoge prioriteit: ,,Eén jaar ko men we met veel improviseren wel door maar als we niet snel kunnen bouwen worden de problemen veel groter." Fridt Blanken gaf als voorzitter van de Texelse bibliotheek enkele detail aanvullingen op het meerjarenplan en peilde de meningen over een subsidie aanvraag voor meer personeel of per- soneelsuren in de bibliotheek. Deze in stelling leent met een bezit van 23.000 boeken per jaar ongeveer 160.000 boe ken uit en dat aantal is in vergelijking met landelijke cijfers zeer hoog. Vol gens Blanken komt het personeel daar door niet toe aan service en voorlich ting over boeken aan het publiek. ,,Ze lopen te draven in een uitleenfabriek." Fonotheek Ondanks het feit dat de geldelijke mid delen beperkt zijn wil men in de toe komst toch meer achtergrondinforma tie gaan geven. Het beschikbare perso neel werkt met elkaar 83 uur per week en volgens het bestuur is een uitbrei ding naar 150 uur gewenst. Ook wil men de kelder van de bibliotheek gaan benutten voor een compact-disc fono theek en als ruimte voor tentoonstel lingen over literatuur. Het bestuur heeft de huidige gebruikers, ouderen- omroep De Lichtboei en Lokale Om roep dan ook gevraagd dringend naar een ander onderkomen te zoeken. De commissieleden waren van mening dat er voor beide clubs een andere ruimte gezocht moet worden, al is dat voor de lokale omroep zonder zendmachti ging moeilijk. Zegers stelde voor de gewenste omroepruimten in ieder ge val op de investeringslijst van het meerjarenplan te zetten zonder daarbij een bedrag te vermelden. De wethou der zei ook toe het huidige perso neelstekort van de bibliotheek te zullen noemen in het meerjarenplan maar niet werd toegezegd dat er ook geld zou komen voor meer personeel. ,,Het exacte aantal personeelsuren zet ik er liever niet in", aldus Zegers, „we zullen wel zien of er politieke bereidheid is de bibliotheek-wensen te steunen." Zwembad In het meerjarenplan staat dat op Texel ruimte is ,,voor één zwembadvoorzie- Ondanks de felle zon en grootheden uit de pop 16 uur achter elkaar op het tv-scherm, beleefde het gratis Texelpopfestival zaterdag een geani meerde zesde editie. Tegen de verwachtingen in bleek het „Live Aid" concert weinig invloed te hebben op het bezoekersaantal en vele tiental len jongeren verkozen 's middags al de Wezentuin boven een dagje naar het strand. De zon hield het publiek tot de laatste van de acht optreden de groepen geketend aan de grasmat en net als twee jaar geleden weer hield de aangename hitte potentiële danslustigen van een zweterig optre den vóór het podium. De muziek van Texelpop '85 was gevarieerd maar echte verrassingen deden zich niet voor. Dat lag mede aan het feit dat diverse groepen de laatste tijd met regelmaat in plaatselijke horeca- etablissementen te beluisteren zijn. Dat laatste is prettig voor de jonge popmuzikanten en het was ooit de re den voor de start van het festival: pu bliek en zaaleigenaren gratis in contact brengen met plaatselijk popamusement in de hoop dat het optredens zou opleveren. De exclusiviteit van het festival is er daardoor echter ook een beetje af, mede omdat de organisato ren de laatste jaren rond de jaarwisse ling een festival in een zaal organise ren. Naast diverse zaaloptredens werd voorafgaande aan het catamaranrondje Texel een talentenjacht gehouden waar ook diverse popgroepen optraden. Wie de plaatselijke popmuziek trouw volgt moest dan ook concluderen dat er weinig nieuws onder de zon was maar de sfeer in het park en de goede orga nisatie van het festival, met daarnaast een pittige inzet van de muzikanten, vergoedde veel. De onkosten van het festival, onder andere een 2000 Watt geluidsinstallatie uit Lelystad en een passende lichtshow moesten betaald uit de verkoop van consumpties en wat dat betreft had den de organisatoren Martin Zegel, Ben Bakker en Rob Terpstra met een goede publieke belangstelling geen klagen: bier en andere dorstlessers gin gen grif over de toonbank. Geforceerd De spits werd 's middags om drie uur afgebeten door een nieuwe groep die nog nimmer in de muzieknis had gestaan maar door genoemde talen tenjacht in korte tijd naam heeft ge maakt: Forced Exposure. De band brengt gitaarrock en na korte tijd kon geconstateerd worden dat de drie gita risten beslist talent hebben. De zange res van Forced Exposure had de heren Rob Souwer, Stephan de Haan, Rob Vonk en Ron de Vries vorige week echter vaarwel gezegd en daarom volgde een „forced" optreden met matige zang en een tekort aan goed uitgewerkte nummers. Het kwartet wil de blijkbaar kost wat kost het ter be schikking staande uur vol spelen maar na de helft van die tijd was bekend dat Souwer aardig kan soleren en dat de band over een goede drummer, Ron de Vries, beschikt. In dat eerste half uur één eigen nummer „Smell Roses", en klassiekers als Proud Ma ry" en „Many rivers to cross". Dat be kende werk had men niet geheel in de vingers en zeker niet in de stemban den maar beter ging het met minder populair werk van The Clash en bij voorbeeld een up tempo uitvoering van Prince zijn „PurpleRain". Gezien de onverwachte ontwikkelingen binnen de groep een moedig maar veel te lang optreden. Promotie Zeer passend bij het weerbeeld was een drie kwartier optreden van Mark Fonds en Jaap Dros, zichzelf begelei dend op de akoustische gitaar. Fonds verrastte met een zelfgemaakt cynisch liedje dat deed denken aan het beste van Loudon Wainwright. Dros presen teerde minder fel eigen werk dat door beide jongens werd gespeeld en „de oude doos" van Dylan en Cohen. Speciaal voor het bedrijf Videolux werd het door Dros geschreven „Is land" ten gehore gebracht. De met een zomerse melodielijn voortkabbelen de compositie over een lieflijk eiland (met als diepere achtergrond dat alle mensen een eiland zijn) wordt het the ma van de promotiefilm die Videolux over Texel maakt. Het liedje is duidelijk geschreven voor een breed publiek en kan met teksten als „I can love, I can sing, I can make sweet romance on the island" mogelijk in de toekomst ook als ondersteuning gebruikt worden bij anderen promotieactiviteiten. Het meest komische optreden van het festival kwam van het Trio Gutti Morgi (een uitspraak van Lennon in een Beatles-film). Ricardo van den Berg (vorig jaar nog opererend in RGP) was Mark Fonds en Jaap Dros op het podium en jeugdige fans er voor. ning van formaat". André van der Vliet bracht namens de sectie sport, recrea tie en lichamelijke opvoeding naar vo ren dat deze zin mogelijk kan verhinde ren dat er andere overdekte zwemba den op Texel gebouwd mogen worden. „Het is veel te vaag. Er zijn nu al overdekte zwembaden van formaat." Na enige discussie werd besloten de tekst te wijzigen: het college vindt dan dat er plaats is voor „één overdekt zwemparadijs". Ook pleit het college voor meer spor tieve recreatie. Dat idee wordt door de sportsectie gesteund maar in het plan wordt, op een andere plaats, gezegd dat het aantal uren van het recre- aktiefteam gelijk moet blijven. De commissie oordeelde dat deze tegen strijdigheid uit het plan moet en ver klaarde het bezwaar gegrond. Geruime tijd werd gepraat over de toe komst van het open school- en alfabe- tiseringswerk dat volgend jaar door de komst van de wet op de basiseducatie op een organisatorisch andere leest geschoeid zal zijn. Siem Zijm van de lees- en schrijfgroep vroeg of het college vooruitlopend op de wet een beleid wilde uitstippelen voor de „toekomstige basiseducatie op Texel". Daar voelden de commissie en de wethouder niet veel voor. Hoe de wet precies zal luiden staat nog al lerminst vast en het meerjarenplan is al opgenomen dat dit werk later zal worden aangepast aan de nieuwe wet. technisch duidelijk gegroeid en samen met drummer Pinie en gitarist Wilco Witte werden korte en vaak grappige nummers gespeeld. Daaronder het al eens eerder gepresenteerde „Willem met de waterpomptang" van de Fa beltjeskrant, een parodie op de disco- dreun en een plagerij aan het adres van The Mess die ooit de single „Dancing with eyes closed" uitbracht. Gutti Morgi speelde dit liedje met dui delijk plezier onder de Hollandse titel „Ze hijgt met haar ogen dicht". Als in leiding op het zonnige optreden van The Gangsters verscheen Kriz Blanken als overwerkte ska-freak met giganti sche blokschoenen op het toneel om met veel echo met de muziek mee te mompelen en te jengelen. Rammelen The Gangster brachten reggea cn ska- muziek die muzikaal nogal eens ram melde maar waarvan het plezier nog steeds af straalde. De zeer jonge muzi- aknten hebben enig krediet maar lang zamerhand zal toch iets meer variatie in het repertoire gebracht kunnen worden. Zaterdag werd een nieuwe groepsnaam „Fun ran Go" aangekondigd. De fun was er wel maar de inspirerende kreet „can go" werd (nog) niet waargemaakt. Ondanks optredens tijdens de talenten jacht was Attic Tune uit Oosterend wederom zeer verrassend. De combi natie sax en akoustische gitaart en een leuke, beetje gekke presentatie in kle ding en teksten konden niet verhullen dat hier talent op de planken stond met een eigen stijl die volop in ontwik keling is. Een indrukwekkend optreden, zeker als men bedenkt dat de groep nauwelijks een kwartaal bestaat. Presentatie De daarop volgende twee groepen zijn de laatste tijd vaker in zalen te volgen en waren dan ook niet in staat veel nieuw werk te presenteren. Beide bands, Who's Talking en Scrap Heap, hielden het op een gedegen doorsnede van, vaak uitstekend, eigen werk. Who's Talking was qua techniek we derom gegroeid maar het zware en daardoor soms somber klinkende ge luidstapijt kon niet het hele optreden boeien. Een zingende dame in de gele deren, zoals in het verleden het geval was, zou de sound van de band ver frissen. In up-temp'o nummers met ballade-achtige teksten is Who's Tal king het meest in haar element. Een prachtig voorbeeld daarvan was „My hands get cold" waarin zanger-gitarist Hans Hopman een sprankje tekstuele ellende in het park wist te brengen. Hopman is met Ben Bakker ook de act van de band. De andere twee le den kunnen nog iets meer aan een en thousiaste podiumpresentatie doen. Die podiumpresentatie zat met Scrap Heap over praktisch de hele linie wel snor. Met de invallende schemering stonden vijf musici onder de spotlights die hun repertoire tot in de uithoeken beheersen en langzamerhand moeten gaan denken aan vernieuwing (veran dering?) van die eigen nummers. De band speelde enthousiast, de zang was sterk en het werd een soort „best of" optreden met als sterk melodisch einde een gepassioneerde uitvoering van „Fuckin' Democracy" na eerder een sterke presentatie van het gedra gen „One saterdaymorning in septem ber". Gitarist Sjors Kok brak een snaar, dat komt in de beste muziekkringen voor, maar gitarist Pinie en bassist Wilco Witte wisten de onverwachte pauze ale'rt te vullen met een eigen in strumentaal nummer. Hekkesluiter van Texelpop '85 was, net als bij de eerste editie met de blues van de Redband, Blue Breeze. Een Anneke Verduin, zangeres van Blue Breeze had het tekstboek bij de hand voor de mot te onthouden passages. zaterdag een uur spelen. Sommige deden dat maar anderen toonden* de beperking muzikale meester, uil- aard om eentonigheid te voorkome De organisatie zou er goed aan di om volgend jaar weer de maximum speelduur van 30 minuten per c aan te houden. Texelpop mag bes; beetje een „Best of" festival blijven Donderdagmiddag gebeurde op kruising Postweg-Slufterweg es aanrijding tussen een bromfiets een auto waarbij laatstgenoemc vervoermiddel in de sloot belandde. De auto, bestuurd door een Duitss toerist wilde vanaf de Postweg d Slufterweg indraaien en zag een Is mer die stil stond op de Slufterwa laat. De wagen schampte langs de brommer en de bestuurder kon niü voorkomen dat de auto in de sloo: dook. Bij het politieonderzoek blei dat de door de automobilist opgeg ven schade niet klopte. Deuken w een eerdere aanrijding werden op? teld bij de schade van donderdag. Dezelfde dag deed zich later r aanrijding voor op hetzelfde kruisp met aanzienlijk meer schade. Een; tomobilist uit Hilversum wilde van; Postweg de Slufterweg inrijden ei werd met veel vaart vanachter aan reden door een andere personenaii bestuurd door een inwoners uit Zu Laren. Ook hier belandde de de sloot. Beide wagens waren zwi beschadigd en moesten worden w gesleept. Persoonlijk letsel deedzi niet voor. Kriz Blanken met eenvoudig schoeisel tij dens de ska-parodie in het optreden van Gutti Morgi. groep die zich met zangeres Anneke Verduin langzaam maar zeker lijkt te ontworstelen aan de Amerikaanse roots. Zangeres Anneke was op haar best in ballades als „Black Pearl" (Margriet Eshuys) en iets minder ge dreven maar ook overtuigend in bij voorbeeld Bette Midlers „Beast of Burden". Een voornamelijk ouder pu bliek mocht soms even terug naar de sixties en Blue Breeze was de enige groep die danslustigen op de been kreeg. Een kroon op het werk in een, wederom, degelijk optreden. Presentator Rob Valkenburg mocht rond half twaalf, na een toegift van Blue Breeze het podiumlicht doven. Als'een groep dat wilde mocht men Bij het vallen van de nacht speelde Scrap Heap de sterren van de hemel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 2