Een degelijke tussenstand
«0
62500
Zesde Texelp op fes tival
MEK KANSEN
VOOR
GEHANDICAPT!
VERVOLG WN PAG.l
Welzijn
„Oude" schade werd
niet vergoed
Antwoordnr. 201,
3800 VB Amersfoort
Tel. 033-63 5214.
rMVjIIMM A
TEXELSE COURANT
DINSDAG 16 JULI ij
drugs- en alcoholvoorlichting de kren
ten uit de jeugdwerk-pap. De sectie
jeugd en jongerenwerk moet zelf ook
beleid kunnen maken en de jeugdwer
kers moeten een zekere onafhankelijk
heid hebben om het vertrouwen van
jongeren te kunnen winnen."
In het meerjarenplan staat dat de
peuterspeelzalen een basisvoorziening
zijn en Jenneke Wassink en Marjan
Hoven vroegen namens de verenging
Kindercentra Texel of ,,die mooie en
juiste zin" ondersteund kan worden
met een beleidsplan. Jenneke Wassink
vertelde dat de peuterspeelzalen in fi
nanciële problemen verkeren. De
speelzaal in De Koog sluit per 1 au
gustus en de leidster moet worden
ontslagen. De gemeente subsidieert
40% van de netto personeelskosten en
de vereniging wil graag dat dit 60%
wordt. ,,De ouderbijdrage kan niet ver
der omhoog. Er blijven nu al veel kin
deren weg omdat dit bedrag niet op
gebracht kan worden. De speelzalen
zijn allang niet meer toegankelijk voor
iedereen", aldus Marjan Hoven.
Zegers wist van de problemen en stel
de voor met hem te gaan praten over
een korte termijn oplossing als men in
augustus bij tekort aanmeldingen in
grote financiële problemen komt. Het
verhogen van de salarissubsidie hoorde
volgens de wethouder niet thuis in het
meerjarenplan maar in het jaarplan dat
in september in discussie komt. ,,ln
dat plan gaan we de subsidie verdelen
en dat moeten jullie dus maar goed in
de gaten houden".
Gerbrand Poster verklaarde vooruitlo
pend op de begrotingsbehandeling dat
extra geld voor de kindercentra nood
zakelijk is. ,,Ze willen desnoods een
bijdrage innen naar inkomen. Ik vind
dat de speelzalen in stand moeten blij
ven. Dan moeten we maar met extra
geld over de brug komen."
Tine Krijnen-Baijs was het daar niet
helemaal mee eens. ,,lk zit wat te filo
soferen, maar ik heb altijd de angst
dat deze speelzalen straks een instituut
worden waar je je kind naar toe móet
sturen. Dat de Staat dan zegt: kom
hier met je kind. Misschien komt er
nog wel een wet op de peuterspeelza
len en dan wordt een enthousiast initi
atief gewoon een formeel instituut."
Jenneke Wassink vreesde niet voor dat
laatste. ,,Het is gewoon een plek waar
kinderen lekker kunnen spelen. Het is
geen bewaarschooltje en dat mag het
niet worden ook".
Dorpshuis
Het bestuur van dorpshuis De Wiele
waal gaf een toelichting op de uitbrei
dingsplannen van het Waalder ge-
meenschapscentrum. Een uitbreiding
die noodzakelijk is omdat men dorps
huisruimte kwijtraakt aan de basis
school. Uit de discussie werd duidelijk
dat de school meer ruimte nodig heeft
maar dat De Waal niet zonder dorps
kamer en toneel kan. De commissiele
den waren het er over eens dat de uit
breiding op de wensenlijst van het
meerjarenplan moet komen. Dorps
huisvoorzitter Siem Plaatsman pleitte
voor een hoge prioriteit: ,,Eén jaar ko
men we met veel improviseren wel
door maar als we niet snel kunnen
bouwen worden de problemen veel
groter."
Fridt Blanken gaf als voorzitter van de
Texelse bibliotheek enkele detail
aanvullingen op het meerjarenplan en
peilde de meningen over een subsidie
aanvraag voor meer personeel of per-
soneelsuren in de bibliotheek. Deze in
stelling leent met een bezit van 23.000
boeken per jaar ongeveer 160.000 boe
ken uit en dat aantal is in vergelijking
met landelijke cijfers zeer hoog. Vol
gens Blanken komt het personeel daar
door niet toe aan service en voorlich
ting over boeken aan het publiek. ,,Ze
lopen te draven in een uitleenfabriek."
Fonotheek
Ondanks het feit dat de geldelijke mid
delen beperkt zijn wil men in de toe
komst toch meer achtergrondinforma
tie gaan geven. Het beschikbare perso
neel werkt met elkaar 83 uur per week
en volgens het bestuur is een uitbrei
ding naar 150 uur gewenst. Ook wil
men de kelder van de bibliotheek gaan
benutten voor een compact-disc fono
theek en als ruimte voor tentoonstel
lingen over literatuur. Het bestuur
heeft de huidige gebruikers, ouderen-
omroep De Lichtboei en Lokale Om
roep dan ook gevraagd dringend naar
een ander onderkomen te zoeken. De
commissieleden waren van mening dat
er voor beide clubs een andere ruimte
gezocht moet worden, al is dat voor
de lokale omroep zonder zendmachti
ging moeilijk. Zegers stelde voor de
gewenste omroepruimten in ieder ge
val op de investeringslijst van het
meerjarenplan te zetten zonder daarbij
een bedrag te vermelden. De wethou
der zei ook toe het huidige perso
neelstekort van de bibliotheek te zullen
noemen in het meerjarenplan maar
niet werd toegezegd dat er ook geld
zou komen voor meer personeel. ,,Het
exacte aantal personeelsuren zet ik er
liever niet in", aldus Zegers, „we zullen
wel zien of er politieke bereidheid is de
bibliotheek-wensen te steunen."
Zwembad
In het meerjarenplan staat dat op Texel
ruimte is ,,voor één zwembadvoorzie-
Ondanks de felle zon en grootheden uit de pop 16 uur achter elkaar op
het tv-scherm, beleefde het gratis Texelpopfestival zaterdag een geani
meerde zesde editie. Tegen de verwachtingen in bleek het „Live Aid"
concert weinig invloed te hebben op het bezoekersaantal en vele tiental
len jongeren verkozen 's middags al de Wezentuin boven een dagje naar
het strand. De zon hield het publiek tot de laatste van de acht optreden
de groepen geketend aan de grasmat en net als twee jaar geleden weer
hield de aangename hitte potentiële danslustigen van een zweterig optre
den vóór het podium. De muziek van Texelpop '85 was gevarieerd maar
echte verrassingen deden zich niet voor. Dat lag mede aan het feit dat
diverse groepen de laatste tijd met regelmaat in plaatselijke horeca-
etablissementen te beluisteren zijn.
Dat laatste is prettig voor de jonge
popmuzikanten en het was ooit de re
den voor de start van het festival: pu
bliek en zaaleigenaren gratis in contact
brengen met plaatselijk popamusement
in de hoop dat het optredens zou
opleveren. De exclusiviteit van het
festival is er daardoor echter ook een
beetje af, mede omdat de organisato
ren de laatste jaren rond de jaarwisse
ling een festival in een zaal organise
ren. Naast diverse zaaloptredens werd
voorafgaande aan het catamaranrondje
Texel een talentenjacht gehouden waar
ook diverse popgroepen optraden. Wie
de plaatselijke popmuziek trouw volgt
moest dan ook concluderen dat er
weinig nieuws onder de zon was maar
de sfeer in het park en de goede orga
nisatie van het festival, met daarnaast
een pittige inzet van de muzikanten,
vergoedde veel.
De onkosten van het festival, onder
andere een 2000 Watt geluidsinstallatie
uit Lelystad en een passende lichtshow
moesten betaald uit de verkoop van
consumpties en wat dat betreft had
den de organisatoren Martin Zegel,
Ben Bakker en Rob Terpstra met een
goede publieke belangstelling geen
klagen: bier en andere dorstlessers gin
gen grif over de toonbank.
Geforceerd
De spits werd 's middags om drie uur
afgebeten door een nieuwe groep die
nog nimmer in de muzieknis had
gestaan maar door genoemde talen
tenjacht in korte tijd naam heeft ge
maakt: Forced Exposure. De band
brengt gitaarrock en na korte tijd kon
geconstateerd worden dat de drie gita
risten beslist talent hebben. De zange
res van Forced Exposure had de heren
Rob Souwer, Stephan de Haan, Rob
Vonk en Ron de Vries vorige week
echter vaarwel gezegd en daarom
volgde een „forced" optreden met
matige zang en een tekort aan goed
uitgewerkte nummers. Het kwartet wil
de blijkbaar kost wat kost het ter be
schikking staande uur vol spelen maar
na de helft van die tijd was bekend
dat Souwer aardig kan soleren en dat
de band over een goede drummer,
Ron de Vries, beschikt. In dat eerste
half uur één eigen nummer „Smell
Roses", en klassiekers als Proud Ma
ry" en „Many rivers to cross". Dat be
kende werk had men niet geheel in de
vingers en zeker niet in de stemban
den maar beter ging het met minder
populair werk van The Clash en bij
voorbeeld een up tempo uitvoering
van Prince zijn „PurpleRain". Gezien
de onverwachte ontwikkelingen binnen
de groep een moedig maar veel te
lang optreden.
Promotie
Zeer passend bij het weerbeeld was
een drie kwartier optreden van Mark
Fonds en Jaap Dros, zichzelf begelei
dend op de akoustische gitaar. Fonds
verrastte met een zelfgemaakt cynisch
liedje dat deed denken aan het beste
van Loudon Wainwright. Dros presen
teerde minder fel eigen werk dat door
beide jongens werd gespeeld en „de
oude doos" van Dylan en Cohen.
Speciaal voor het bedrijf Videolux
werd het door Dros geschreven „Is
land" ten gehore gebracht. De met
een zomerse melodielijn voortkabbelen
de compositie over een lieflijk eiland
(met als diepere achtergrond dat alle
mensen een eiland zijn) wordt het the
ma van de promotiefilm die Videolux
over Texel maakt. Het liedje is duidelijk
geschreven voor een breed publiek en
kan met teksten als „I can love, I can
sing, I can make sweet romance on
the island" mogelijk in de toekomst
ook als ondersteuning gebruikt worden
bij anderen promotieactiviteiten.
Het meest komische optreden van het
festival kwam van het Trio Gutti Morgi
(een uitspraak van Lennon in een
Beatles-film). Ricardo van den Berg
(vorig jaar nog opererend in RGP) was
Mark Fonds en Jaap Dros op het podium en jeugdige fans er voor.
ning van formaat". André van der Vliet
bracht namens de sectie sport, recrea
tie en lichamelijke opvoeding naar vo
ren dat deze zin mogelijk kan verhinde
ren dat er andere overdekte zwemba
den op Texel gebouwd mogen worden.
„Het is veel te vaag. Er zijn nu al
overdekte zwembaden van formaat."
Na enige discussie werd besloten de
tekst te wijzigen: het college vindt dan
dat er plaats is voor „één overdekt
zwemparadijs".
Ook pleit het college voor meer spor
tieve recreatie. Dat idee wordt door de
sportsectie gesteund maar in het plan
wordt, op een andere plaats, gezegd
dat het aantal uren van het recre-
aktiefteam gelijk moet blijven. De
commissie oordeelde dat deze tegen
strijdigheid uit het plan moet en ver
klaarde het bezwaar gegrond.
Geruime tijd werd gepraat over de toe
komst van het open school- en alfabe-
tiseringswerk dat volgend jaar door de
komst van de wet op de basiseducatie
op een organisatorisch andere leest
geschoeid zal zijn.
Siem Zijm van de lees- en schrijfgroep
vroeg of het college vooruitlopend op
de wet een beleid wilde uitstippelen
voor de „toekomstige basiseducatie
op Texel". Daar voelden de commissie
en de wethouder niet veel voor. Hoe
de wet precies zal luiden staat nog al
lerminst vast en het meerjarenplan is
al opgenomen dat dit werk later zal
worden aangepast aan de nieuwe wet.
technisch duidelijk gegroeid en samen
met drummer Pinie en gitarist Wilco
Witte werden korte en vaak grappige
nummers gespeeld. Daaronder het al
eens eerder gepresenteerde „Willem
met de waterpomptang" van de Fa
beltjeskrant, een parodie op de disco-
dreun en een plagerij aan het adres
van The Mess die ooit de single
„Dancing with eyes closed" uitbracht.
Gutti Morgi speelde dit liedje met dui
delijk plezier onder de Hollandse titel
„Ze hijgt met haar ogen dicht". Als in
leiding op het zonnige optreden van
The Gangsters verscheen Kriz Blanken
als overwerkte ska-freak met giganti
sche blokschoenen op het toneel om
met veel echo met de muziek mee te
mompelen en te jengelen.
Rammelen
The Gangster brachten reggea cn ska-
muziek die muzikaal nogal eens ram
melde maar waarvan het plezier nog
steeds af straalde. De zeer jonge muzi-
aknten hebben enig krediet maar lang
zamerhand zal toch iets meer variatie
in het repertoire gebracht kunnen
worden.
Zaterdag werd een nieuwe groepsnaam
„Fun ran Go" aangekondigd. De fun
was er wel maar de inspirerende kreet
„can go" werd (nog) niet
waargemaakt.
Ondanks optredens tijdens de talenten
jacht was Attic Tune uit Oosterend
wederom zeer verrassend. De combi
natie sax en akoustische gitaart en een
leuke, beetje gekke presentatie in kle
ding en teksten konden niet verhullen
dat hier talent op de planken stond
met een eigen stijl die volop in ontwik
keling is. Een indrukwekkend optreden,
zeker als men bedenkt dat de groep
nauwelijks een kwartaal bestaat.
Presentatie
De daarop volgende twee groepen zijn
de laatste tijd vaker in zalen te volgen
en waren dan ook niet in staat veel
nieuw werk te presenteren. Beide
bands, Who's Talking en Scrap Heap,
hielden het op een gedegen doorsnede
van, vaak uitstekend, eigen werk.
Who's Talking was qua techniek we
derom gegroeid maar het zware en
daardoor soms somber klinkende ge
luidstapijt kon niet het hele optreden
boeien. Een zingende dame in de gele
deren, zoals in het verleden het geval
was, zou de sound van de band ver
frissen. In up-temp'o nummers met
ballade-achtige teksten is Who's Tal
king het meest in haar element. Een
prachtig voorbeeld daarvan was „My
hands get cold" waarin zanger-gitarist
Hans Hopman een sprankje tekstuele
ellende in het park wist te brengen.
Hopman is met Ben Bakker ook de
act van de band. De andere twee le
den kunnen nog iets meer aan een en
thousiaste podiumpresentatie doen.
Die podiumpresentatie zat met Scrap
Heap over praktisch de hele linie wel
snor. Met de invallende schemering
stonden vijf musici onder de spotlights
die hun repertoire tot in de uithoeken
beheersen en langzamerhand moeten
gaan denken aan vernieuwing (veran
dering?) van die eigen nummers. De
band speelde enthousiast, de zang
was sterk en het werd een soort „best
of" optreden met als sterk melodisch
einde een gepassioneerde uitvoering
van „Fuckin' Democracy" na eerder
een sterke presentatie van het gedra
gen „One saterdaymorning in septem
ber". Gitarist Sjors Kok brak een snaar,
dat komt in de beste muziekkringen
voor, maar gitarist Pinie en bassist
Wilco Witte wisten de onverwachte
pauze ale'rt te vullen met een eigen in
strumentaal nummer.
Hekkesluiter van Texelpop '85 was, net
als bij de eerste editie met de blues
van de Redband, Blue Breeze. Een
Anneke Verduin, zangeres van Blue Breeze had het tekstboek bij de hand voor de mot
te onthouden passages.
zaterdag een uur spelen. Sommige
deden dat maar anderen toonden*
de beperking muzikale meester, uil-
aard om eentonigheid te voorkome
De organisatie zou er goed aan di
om volgend jaar weer de maximum
speelduur van 30 minuten per c
aan te houden. Texelpop mag bes;
beetje een „Best of" festival blijven
Donderdagmiddag gebeurde op
kruising Postweg-Slufterweg es
aanrijding tussen een bromfiets
een auto waarbij laatstgenoemc
vervoermiddel in de sloot
belandde.
De auto, bestuurd door een Duitss
toerist wilde vanaf de Postweg d
Slufterweg indraaien en zag een Is
mer die stil stond op de Slufterwa
laat. De wagen schampte langs de
brommer en de bestuurder kon niü
voorkomen dat de auto in de sloo:
dook. Bij het politieonderzoek blei
dat de door de automobilist opgeg
ven schade niet klopte. Deuken w
een eerdere aanrijding werden op?
teld bij de schade van donderdag.
Dezelfde dag deed zich later r
aanrijding voor op hetzelfde kruisp
met aanzienlijk meer schade. Een;
tomobilist uit Hilversum wilde van;
Postweg de Slufterweg inrijden ei
werd met veel vaart vanachter aan
reden door een andere personenaii
bestuurd door een inwoners uit Zu
Laren. Ook hier belandde de
de sloot. Beide wagens waren zwi
beschadigd en moesten worden w
gesleept. Persoonlijk letsel deedzi
niet voor.
Kriz Blanken met eenvoudig schoeisel tij
dens de ska-parodie in het optreden van
Gutti Morgi.
groep die zich met zangeres Anneke
Verduin langzaam maar zeker lijkt te
ontworstelen aan de Amerikaanse
roots. Zangeres Anneke was op haar
best in ballades als „Black Pearl"
(Margriet Eshuys) en iets minder ge
dreven maar ook overtuigend in bij
voorbeeld Bette Midlers „Beast of
Burden". Een voornamelijk ouder pu
bliek mocht soms even terug naar de
sixties en Blue Breeze was de enige
groep die danslustigen op de been
kreeg. Een kroon op het werk in een,
wederom, degelijk optreden.
Presentator Rob Valkenburg mocht
rond half twaalf, na een toegift van
Blue Breeze het podiumlicht doven.
Als'een groep dat wilde mocht men
Bij het vallen van de nacht speelde Scrap Heap de sterren van de hemel.