MTN11 Natuur in de Raadhuiskelder Een vader die z'n zoon niet kende Vechtpartijen in De Koog Fanfarekostuums beklad /aste data Wereldkampioene bodybuilding traint in Fitnesscentrum Ruiten ingegooid INSDAG 16 JULI 1985 TEXELSE COURANT PAGINA 5 Eén van de aquarellen van Lenie van 't Noordende. Bij het sluiten van de café's in De Koog deed zich in de nacht van woensdag op donderdag een vechtpartij voor tussen twee grote groepen jongeren waarbij harde klappen vielen. Een groep toeristen uit de Achterhoek tied het gemunt op een groep tijdelijk op Texel verblijvende militairen en na wat plagerijen over en weer raakten tientallen jongeren slaags. Als „wa in" werden onder andere grote hou- en palen gebruikt. De agressie uitlok kende groep w'ilde aanvankelijk aangif- le van mishandeling doen maar moest ia politieonderzoek concluderen dat lat voor henzelf niet zo verstandig vas. De groep militairen deed ook geen aangifte van de vechtpartij. Zaterdag deed een meisje aangifte dat te was geslagen door een jongen toen ie zich vrijdagnacht met een vechtpar- ijtje in de Dorpsstraat bemoeide. De litdeler van de klappen is bij de politie bekend en zal worden verhoord. Pas afgelopen weekend is bekend geworden dat tijdens de taptoe van 3juli een aantal kostuums van KTF, Excelsior en DEK met rode verf zijn beklad. Tijdens het op- of afmarcheren van de Groeneplaats zagen onbekenden kans met behulp van spuitbussen twee ma jorettekostuums en een colbert van een fanfareuniform met verf te beklad- tien. De betrokken fanfarekorpsen de- tien zeer laat aangifte van dit vanda- fsme en de politie hoopt mede daar om vooral op tips van taptoebezoekers die de verfspuiters mogelijk heimelijk een het werk hebben gezien. Woensdag 17 juli •e raadscommissie ruimtelijke orde ning vergadert vanaf 19.30 uur in het ladhuis. londerdag 18 juli te raadscommissie financieel, econo misch en technisch beleid vergadert anaf 19.30 uur in het raadhuis. 'oor de overige agendapunten ver rijzen we naar de recreatiekrant ran vrijdag j.l. J|P zoeken bij de Dienst Ambulante westelijke Gezondheidszorg in Den older is dag en nacht mogelijk via te- '°on 02230-15805 of 17044. Boven in op donderdag van 14.00 tot 15.00 Jr bij het bureau van de maatschap- werker in d'Ouwe ULO in Den telefoon 02220-4185. mstzegelvereniging „de Postzegel- *"s" heeft iedere tweede donder hond van de maand een ruilavond De Witte Burcht om 20.00 uur. te donderdagmiddag van 14.00 tot '•00 uur is er sjoelen in de Buureton. Ellen van Maris, de wereldkampioe ne bodybuilding 1984, traint mo menteel dagelijks in het Fitnesscen trum Texel. Van Maris is hier met vakantie, maar omdat zij volop in voorbereiding is voor de prof wedstrijd „Olympia" die in novem ber in New York wordt gehouden, moet zij tijdens de vakantie door- trainen. Haar keuze van vakantie bestemming hing dus vooral af van het al of niet aanwezig zijn van een sportschool. Bovendien houden Van Maris en haar vriend John van het Texelse strand en de rust die het eiland biedt. Direct na het behalen van het we reldkampioenschap vorig jaar nam Ellen van Maris de profstatus aan en in die categorie hoort zij bij de beste tien van de wereld. Overigens is het niet zo, dat in Nederland een bestaan is op te bouwen in tegen stelling tot bijvoorbeeld in de VS, waar een topbodybuilder door het geven van seminaars en gastlessen en door promotionele activiteiten behoorlijk kan verdienen. In Nederland is de markt daarvoor nog erg klein. Ellen, 27 jaar en af gestudeerd fysiotherapeute, over weegt een eigen sportpraktijk te beginnen, maar in haar woonplaats Amstelveen is dat nog moeilijker dan elders vanwege de hoge start- kosten die nodig zijn. Voorlopig reist zij echter de hele wereld af om wedstrijden te bezoeken, i Texel als vakantie-eiland vindt zij I ideaal, hoewel ze niet gekomen zou zijn als hier geen trainingsfaciliteiten zouden zijn geweest. Verder loopt zij graag met vriend en hond lange einden langs het strand en fietst ze met uitsluitend het allerzwaarste verzet van haar racefiets bij voor keur duin op en tegen de wind in. „Ik weet dat wielrenners zeggen dat je op souplesse moet rijden, maar dat vind ik gewoon niet lek ker. Conditie is voor krachtsport niet nodig maar het is wel makke lijk, het traint lekker." John komt al vijftien jaar naar het eiland op va kantie, eerst met zijn ouders en la ter alleen. Daarbij werd vaak de Krim bezocht. Lenie van 't Noordende maakte dit voorjaar allemaal aquarellen en zes pentekeningen die bij die natuur van haar kunstzuster aan zouden sluiten. Zij koos voor het thema „rond de boom" en dat werd eigenlijk op twee manieren uitgewerkt. Een paar aquarel len en de pentekeningen geven de sfeer.van de Stenenplaats weer, bij an der werk staat de boom in zijn alge meenheid centraal, of hij nu in het Molenbos staat of op de Zeebries. In tegenstelling tot de voortbrengselen van Roelien, die aan alle kanten over hun begrenzingen uitstulpen zijn de schilderijen van Lenie met mathemati sche precisie opgehangen, keurig in het gelid. Het is duidelijk te zien dat het allemal in een korte periode is ge maakt, in de stijl en het materiaalge bruik zit een grote eenheid en de hoge kwaliteit is overal min of meer gelijk; Deze schilderes vertelde van zacht licht te houden en dat is te zien. Toch schijnt een voorjaarszon volop in de aquarellen. Uit het geheel blijkt de hand van een volwasssen artistieke persoonlijkheid en ook dat is weer in tegenstelling met het werk in de ande re zaal. Roelien van Aalderen is duide lijk nog volop in ontwikkeling, schopt tegen grenzen aan en onderzoekt alles. Alles wat in de raadskelder hangt is echter zeker „expositierijp" en iede reen kan zich daar deze en volgende week van overtuigen. pe Texelse AA-groep (Anonieme Al- solisten) komt elke dinsdagavond ifl 20.00 tot 22.00 uur bijeen in De Sakel bij de Hervormde kerk in Den ;r9. leder met alcoholproblemen is fend welkom voor een of meer- !'e gespreksbijeenkomsten. [Hert Maris in het Fitnesscentrum Texel voor een belangrijk instrument bij haar training: de spiegel. Lenie van 't Noordende en Roelien van Aalderen exposeren werk in de kelder van het raadhuis. Beiden hebben de natuur als onderwerp, Roelien door de kennelijke inspiratie die ze eruit opdoet en Lenie door een theamtische aanpak „rond de boom". Hiermee houdt de overeenkomst echter op, het werk van beide kunstenaressen is volstrekt te gengesteld. Een tentoonstelling waarin zowel de liefhebbers van landschappen als die van gevoelens op het doek zich zullen kunnen vinden. De tegenstelling laat zich nog het best verklaren met de termen expressio nisme en impressionisme. Expressio nisme wil zeggen dat de'-kunstenaar zijn of haar gevoelens die opkomen bij een bepaald onderwerp beeldend pro beert weer te geven. Om een verge zocht voorbeeld te geven: iemand die altijd moet huilen van bomen zal mis schien een traan schilderen en dat doek „bomen" noemen. Voor de meeste mensen een raadsel, de kunstenaar is voor zichzelf echter volstrekt samenhangend duidelijk in de weer. Impressionisme daarentegen is de weergave van de meestal snelle in druk die een onderwerp op de kunste naar maakt. Je ziet iets „treffends" in een landschap en juist dat probeer je weer te geven, eventueel door de sto rende beeldelementen helemaal weg te laten. Lenie van 't Noordende geeft met haar aquarellen en pentekeningen een prachtig voorbeeld van die werk wijze, terwijl de „objekten" van Roe lien van Aalderen zeer persoonlijk ge- Donderdagnacht werd een ruit van 160 bij 70 cm vernield van het LBO ge bouw aan de Emmalaan. De daders gooiden het raam kapot met trottoirte gels en vernielden daardoor ook een schoolbord. Afgelopen weekend werd de ruit van een accountantskantoor in Den Burg ingeslagen. tinte uitingen zijn die alleen begrepen kunnen worden als de weergave van haar eigen gevoelens die samenhan gen met haar natuurbeleving. Dat maakt het beslist minder toegankelijk dan het andere werk, maar mensen die de moeite nemen wat langer te kij ken lopen de kans beloond te worden met het herkennen van eigen gevoe lens in een kunstwerk van een ander. Het is echter ook moeilijker om een oordeel te geven over dergelijk werk, juist omdat het zo'n persoonlijk karak ter draagt. Het moet „klikken" bij de toeschouwer. Geen lijst Toch zijn er ook dingen op te merken die verder gaan dan alleen persoonlijke gevoelens. Zo is het werk dat na de ingang links hangt, bewust niet van een lijst voorzien, en het gaat zelfs verder buiten het doek. Op het doek staat een vierdeling, die vaker terug komt op de dpeken en die soms jaar getijden uitbeeldt, soms de vier „ou de" elementen vuur, water, aarde en licht en die soms goed past. Buiten het eerste doek zijn allemaal dingetjes opgehangen die eruit zien alsof je ze in een stukje ongerepte natuur levend tegen zou kunnen komen. Niet alleen de lijst, maar ook de ophangborden in de raadhuiskelder worden bewust over schreden. Het loslaten van conventio nele vormen gaat nog verder bij de hooiwortels, een naam die voor zich spreekt. Om aan te geven dat ze niet als regel zonder lijst wil werken, heeft Roelien ook een schilderij van een stel stenen opgehangen dat in een prachti ge vurenhouten lijst met glas zit. De stenen heeft ze eerst zelf gemaakt van klei, vervolgens op een vuur gebakken en de brokstenen die hierbij overbleven heeft ze „geportretteerd". Roelien van Aalderen is 26, groeide op in Den Burg en ging na de middelbare school aan d' Witte Lelie in Amster dam een lerarenopleiding tekenen en handvaardigheid volgen. Ze staat ech ter niet voor de klas, desgevraagd zegt ze „Ik ben full time kunstenares". Ze woont net buiten Amsterdam, midden in de natuur en dat is haar grootste inspiratiebron. Na het oude dagboek over de wal visvaarders, starten we vandaag met een nieuw feuilleton. "Een vader die z'n zoon niet ken de" is een spannend familiedrama. We wensen u veel leesgenot. Avond daalt snel over het kleine rusti ge stadje. Van alle kanten spoeden de mannen en jongens, die van hun werk komen, zich in groepjes druk pratend op huis aan. Het is vroeg donker in deze dagen, wat de straat een mistroostig aanzien geeft en dit doet de werkers dubbel verlangen naar de behaagelijke knusheid van een lamp en een snorrende kachel. Voor het raam van een eenvoudig huis op de hoek van twee tamelijk brede straten, zit in een leunstoel een mage re, ziekelijk uitziend man. Op zijn knieën ligt een verkreukte, beduimelde krant, die hem echter weinig belang schijnt in te boezemen, want telkens als hij een regel of vier heeft gelezen, houdt hij weer op en turen zijn ogen mat en zonder bestemming de straat in. Hij ziet er niet vriendelijk uit, die man daar aan 't raam. Om zijn mond ligt bijna altijd een gemelijke trek, en in huis is men er al lang aan gewend, dat zijn manier van spreken haast nooit anders dan stug en ontevreden is. Barend Verschalk is al jaren ziek, wat aan zijn uiterlijk ook wel te mer ken is. Zijn gelaat is bleek en ingeval len, een schorre hoest scheurt af en toe door 't vertrek en de hand die de stoelleuning omklemt is doorschijnend van magerheid. De deur tussen keuken en woonkamer wordt op dit ogenblik geopend door een meisje van even in de twintig, Verschalks oudste dochter, die met een stapel boterhambordjes in haar handen binnenkomt. "Heeft vader de jongens nog niet ge zien in de straat?" vraagt ze met een blik op de klok. ,,'t Is al over half zes en ze zijn nog niet thuis geweest van school!" De man schudt ontkennend het höofd. "Nee, 'k hoor of zie ze niet. Ze zijn zeker weer aan het kanaal. Honderd maal kun je ze verbieden om daar naar toe te gaan, maar ze zijn stokdoof aan dat oor!" Het meisje zucht, met een verdrietige trek op 't gelaat begint ze de tafel te dekken. Vader zal wel gelijk hebben, denkt ze. De jongens kunnen de bel van vier uur niet horen luiden of het verlangen naar het water zit ze alweer in de benen. Ze heeft 's avonds rust noch duur, voor ze alle drie veilig bin nen weet. "Waar is Rie?" klinkt het na een stilte van enkele minuten uit de hoek bij het raam. "Ik Weet het niet, ze zou een bood schap voor me doen, maar daar had ze al lang en breed van terug kunnen wezen!" "Moet ze dan niet naar de catechisatie?" "Ze moet wel, ja, maar ze zal wel weer niet veel zin hebben. Als domi nee ziek is..." Ze krijgt geen gelegen heid om haar zin af te maken, want de deur wordt weer opengeduwd, nu door een paar kleuters van vier en vijf jaar, die met verongelijkte gezichtjes en driftig door elkaar pratend de ka mer binnenkomen. "Trees, zeg jij nou es tegen Henkie, dat-ie van m'n pop afblijft, die moet slapen gaan en Henk wil er aldoor mee spelen!" "Ik mag er ook nooit aankomen!" ver dedigt Henk zich tegen de beschuldi ging van zijn zusje. "En ik ben toch d'r vader!" "Ze halen jou toch ook niet uit bed als je slapen moet!" bitst Marrie daar weer tegenin. Trees, die het pijnlijk trekken ziet om de mond van de zie ke, brengt het kibbelende tweetal met een zoet lijntje tot bedaren. "Stil kindertjes, stil! Niet schreeuwen, dan wordt vader zo moe. Gaan jullie nou zoet naar de keuken. Straks, als Rie en de jongens er ook zijn, krijg je een boterham!" Ze dringt ze de kamer uit, doet de deur haastig achter hen dicht. Vader kan zo uitvallen als ze hem te druk worden, 't is beter om dat bijtijds te voorkomen. Wat later komen de jongens, frisse, gezonde belhamels van twaalf, tien en zeven jaar. "Zijn jullie Rie niet tegengekomen?" vraagt Trees, die Marrie en Henk al vast op hun stoeltjes heeft gezet. "Rie? Jawel, die stond bij een wagen met turf te kijken!" licht Bart, de oudste broer, haar in. "Waar? Hier in de buurt?" "O nee, in de Havenstraat helemaal!" "En ze moet om zeven uur op de ca techisatie wezen! Dat haalt ze nooit meer?" "Nou vooruit, we beginnen maar vast!" commandeert vader, "Daar is geen wachten op!" Ze buigen het hoofd tot geb$d. Hardop bidden doet vader niet meer, sedert de hoest hem ieder ogenblik het spreken onmogelijk maakt. Als ze al een minuut of tien aan tafel zitten, komt Rie eindelijk aanzetten, een veertienjarig dikkertje met verwaai de krullen om een guitig lachtend gezicht. "Kind", zegt Trees, "waar kom je toch vandaan? We zijn maar begon nen, hoor. Is dat uitblijven? Schuif maar gauw bij en maak een beetje voort, anders kom je zo meteen nog te laat op catechisatie!" Over Rie's blozend gezichtje glijdt even een onwillige trek. "O ja, die ca techisatie! Die was ik haast vergeten, 'k Wou dat je maar niks gezegd had!" "Maaskamp is er vanavond weer, hè?" vraagt Bart. "Dat zal wel. Ik wou dat een andere ouderling het maar eens overnam, of dat we een dominee hadden die niet zoveel ziek was!" „Ja, de dominee wordt oud!" moest Trees haar gelijk geven. „Maar daar mankeert het nou juist aan. Als ze je precies gaan behandelen of je op school zit, dan gaat de lust er wel af!" „Maaskamp is een beste ouderling!" mengt vader zich in 't gesprek. Rie haalt de schouders op. „Dat kan wel, daar heb ik het niet over. Maar op ca techisatie is hij onmogelijk streng, dat vertel ik u. Je moet zijn ogen maar eens zien, als je er niet zo gauw erg in hebt dat je aan de beurt bent. Als je zelf praten wilt, moet je maar buiten gaan staan, zegt hij dan. Nee hoor, geef mij de dominee maar!" „Je komt er ook niet om te praten!" antwoordt vader. „En wees nou maar es een tijdje stil. M'n hoofd suist al weer van je geratel!" „Ik ben niet thuis!" verweert Rie zich verontwaardigd, maar Trees legt haar met een gebiedende wenk het zwijgen op. Toch kan ze een zucht niet weer houden. 't Is wel lastig voor de kinde ren, om altijd zo bedaard te moeten wezen. Van die kant bekeken is het heei begrijpelijk, dat de jongens na schooltijd meer op straat dan in huis te vinden zijn. Veel gezelligheid hebben ze hier niet. Ze is blij, dat er gedankt kan worden en ze van tafel opstaan. „Zal ik helpen afwassen?" biedt Rie gedienstig aan. „Welnee, daar heb je immers geen tijd meer voor; je zult toch al hard moeten lopen. Ga maar gauw!" Even voor ze deur uit stormt, slaat Rie haar arm om de hals van haar oudere zuster. „Dag moeke-Trees! Laat de kousen maar staan vanavond, die stop ik wel -voor je! „Dan holt ze weg, met een korte armzwaai naar 't huiskamer raam, waarachter haar vader nu weer in zijn stoel zit. Trees kijkt haar na met een lach en een zucht. Een groot kind blijft ze toch, die Rie. Als ze zich nu maar wat kalm houdt vanavond! Thuis kan ze ook wel eens lastig wezen, al heeft ze er in de regel dadelijk spijt van. Och, ze bedoelt het zo kwaad niet. 't Is hier in huis, met een ziekelijke, bijna altijd slechtgehumeurde vader ook eigenlijk geen geschikt omgeving voor zes van die 'gezonde lawaaimakers. In de kamer wachten Marrie en Henk, nog wat spelend onder tafel, totdat Trees hen bij 't uitkleden zal komen helpen. Bart en de jongere broertjes houden zich bezig met hun school werk voor morgen, terwijl vader, om dat hij niets anders te doen heeft, maar weer naar de krant heeft gegrepen. Tot Trees, die in de keuken de bordjes wast, dringen alleen zo af en toe de wat ingehouden stemmetjes van de twee kleintjes door. Dat zijn haar rustigste ogenblikjes, als ze zo op haar gemak staat af te was sen. Dan is ze met zichzelf alleen en kan zo ongestoord denken. „Moeke-Trees!" zei Rie zo pas bij 't weggaan. Ze zucht opnieuw, ze kan 't niet laten. „Moeke-Trees!" Zo noem den de jongens haar vaak, toen ze nog wat kleiner waren en zij, half vol wassen meisje van goed achttien jaar, de moedertaak overnam uit handen van vaders tweede vrouw, die aan typhus gestorven is. Haar eigen moe der heeft ze niet gekend, die bezweek reeds onder haar geboorte. Na de dood van haar stiefmoeder, die haar met veel snauwen en standjes heeft grootgebracht, bleven vader en zij met zes kinderen achter, waarvan de grootste amper tien jaar en de kleinste zowat vier maanden oud was. Ze sloeg er zich moedig doorheen, dat moet gezegd worden, doch dat nam niet weg, dat de taak haar dikwijls moeilijk viel, temeer daar ze aan haar vader, die toen al sukkelend was, niet veel steun had. Nu de kinderen ouder worden en va ders gezondheid steeds meer achteruit gaat, dreigt het haar wel eens te veel te worden. Toch, mopperen of klagen doet ze niet, daarvoor is ze te dapper en daarvoor is de minder zonnige kant van het leven haar ook te vertrouwd. Een minuut of tien over haar gewone tijd komt Rie van de catechisatie te rug. Marrie en Henk liggen al onder de wol en ook vader is reeds naar bed gegaan; de jongens hebben hun huis werk af en zitten aan tafel over alles en nog wat te praten, als Rie met een kleur van opwinding binnenvalt, haar mantel over een stoel zwaait en zon der groeten uitvalt: „Ziezo, nou kan de hele stad praten als Brugman, maar ik ga er niet meer naar toe!" (wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 5