Groen jjwarLrJexels in het hart Liquideer de Welzijnsstichting!" II „Als de quota zo blijven wordt het in '86 saneren" i PNG A I Zweefvliegclub kocht tweede toestel Meeste Texelse vissers bekeurd DMINISTRATEUR G.A. OSKAM: Tussen dijk en duinenrij Een vrijgezel die gaat pas slapen mm Doorrijder Rijverboden Wachttijden door defecte deur Nr. 10.041 DINSDAG 17 DECEMBER 1985 ie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. „werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, Oosterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393. advertenties, abonnementen, etc.: weld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, (02220) 2741, na 18.00 uur 4881 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ18,10 per kwartaal; los 80 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25-01.742; NMB nr. 67.34.60.398. mbtenaar culturele zaken G.A. Oskam ziet geen zinnige ekomst meer voor de Welzijnsstichting en heeft zijn istuur daarom geadviseerd de stichting op te heffen. dus blijkt uit een uitvoerig per- onlijk schrijven van Oskam dat heeft gericht aan het bestuur ide Welzijnsstichting en aan de ifsoneelscom missie. er voor de Welzijnsstichting in de laste toekomst geen vruchtbaar werk ;er te doen zal zijn, heeft volgens kam rechtstreeks te maken met het icht of niet meer functioneren van diverse secties en de hervormingen de gemeente bij de Welzijnsstich- ig wil doorvoeren. Alles gemeentelijk de stichting wordt opgeheven kan personeel overgaan naar de ge- aente, de muziekschool zal (net als Ouwe ULO) door een zg. artikel 61 immissie worden bestuurd, de sectie nateuristische kunstbeoefening kan et als de sportraad en de sectie irps- en dorpshuiswerk) als zelfstan- orgaan gaan werken en de sectie jd- en jongerenwerk zou zich vol- >ns de administrateur moeten afvra- in of deze „overkoepeling" nog wel ivol is. irder zal de gemeente in samenwer- ig met de op dit terrein werkzame rticuliere organen de volwassenen- lucatie op gang moeten houden en zal een nieuwe subsidiecommissie oeten komen vanuit particulier initia- f. Nog sterker dan vroeger zal dit irticulier initiatief moeten proberen ee te doen met de gemeentelijke elzijnsplanning en de gemeente zou it verstrekken van leningen en in- isteringssubsidies van de Wel- nsstichting moeten overnemen. Al- js wordt alle welzijnsactiviteit op ixel een gemeentelijke verantwoorde- (heid waarbij er volgens Oskam naar •streefd moet worden de bestaande spraakmogelijkheden in stand te auden. Verschillende wegen ziet nauwelijks toekomstmogelijkhe id voor een Welzijnsstichting in de aor de gemeente gewenste vorm, is met veel gemeentelijke bemoeie- Hij signaleert de conflictstof en erkt met kennelijke verbittering op: „De tijd dat de gemeente en Wel zijnsstichting in hoofdzaak dezelfde weg voor zich zagen, die voor de ge meenschap gegaan moest worden, lijkt tot het verleden te behoren. Zelf had ik altijd als uitgangspunt: het is niet belangrijk wie iets doet, als het maar gebeurt. Nu blijkt het ineens bijzonder belangrijk te zijn wie iets doet." Directeur Oskam vindt het onder deze omstan digheden niet verantwoord een nieuwe door Klaas Bonne 't Was weer de twaalfde December Hij was weer even de pias Hij was weer de rasversierder Met zijn grim en pandjesjas Hij danste met de mooiste meiden Betaalde meestal het gelag En zag zijn batig saldo slinken Tot een minimum bedrag Maar hij eerbiedigde het standpunt Dat hij die geeft, het zaligst leeft Dat hij die met de langste adem Op den duur toch alles heeft Maar toen er niets meer viel te halen Werd het stiller om hem heen Naast de barkruk lag zijn masker En bij voelde zich alleen Hij keert huiswaarts door de straten Zijn hoofd nog vol met dansmuziek En ontdoet zich van zijn water In een schemerig portiek Verwenst het kleine sleutelgaatje Onzichtbaar in de donkere nacht En klautert naar zijn zolderkamer Waar nooit iemand op hem wacht Voelt nog even in zijn jaszak Voor hij zich ter neder vleit Maar hij vond daarin géén briefje ,,Cees, tot wederdienst bereid". directeur aan te trekken. Verschillende personeelsleden en ook secties zien deze functionaris als een bedreiging, waarbij komt dat te weinig geld be schikbaar wordt gesteld om een func tionaris van vereiste niveau te kunnen krijgen en dat hij kans heeft met een onderbemand apparaat te moeten wer ken. „Dat kun je niemand aandoen". Bovendien twijfelt Oskam eraan of de adviezen van de Welzijnsstichting nieu we stijl door gemeentebestuur en raad nog wel serieus zullen worden genomen. Hij vindt daarom dat liquidatie van de Welzijnsstichting op termijn moet wor den overwogen „aangezien ik niet de indruk heb dat een geherstructureerde Welzijnsstichting in de naaste toe komst nog vruchtbaar werk zal kunnen doen." De voorstellen van Oskam zul len ongetwijfeld gespreksonderwerp zijn op de bestuursvergadering die morgenavond in het raadhuis zal wor den gehouden. Een automobilist uit Den Burg kwam er maandagochtend omstreeks tien uur achter dat zijn Datsun op het parkeer terrein aan de Vogelenzang bij een aanrijding nogal forse schade had op gelopen. Van de dader ontbrak elk (lak)spoor. Het nieuwe toestel tijdens de demonstratievlucht in Oostenrijk. (Foto Piet Flens). De Zweefvliegclub Texel heeft een tweede motorzweefvliegtuig aan geschaft. Het is een éénzits SFS 31 „Milan" die tweedehands is ge kocht van de heer Bradetz uit het Oostenrijkse Kirchheim. Het vlieg tuig is veertien jaar oud en heeft slechts 500 uur gevlogen en is daardoor zo goed als nieuw. De Oostenrijkse eigenaar bood het toestel te koop aan in een Duits lucht vaartblad. De Texelse club toonde be langstelling en kwam snel tot zaken. In het weekend van 30 november werd het vliegtuig met een van de Zaanse zweefvliegclub geleende ophaalwagen door Piet Standaart en Piet Flens naar Texel overgebracht. Dat gebeurde na dat het door Ed van der Star die voor iets anders in Oostenrijk moest zijn, was geïnspecteerd. Op Texel viel al gauw de definitieve beslissing en van de Welzijnsstichting heeft de zweef vliegclub inmiddels geld geleend om het toestel gedeeltelijk te financieren. Het wachten is nog op een investeringssubsidie. De SFS 31 „Milan" (de naam van een roofvogel) is gebouwd door de Duitse onderneming Sport Avia, dezelfde fa briek die het tweezitstoestel van de club (een RF 5B Sperber) heeft ver vaardigd. De toestellen lijken in veel opzichten op elkaar, waardoor er wei nig problemen zijn als clubleden die in het tweezitstoestel ervaring hebben opgedaan, naar de éénzitter overstappen. De zweefvliegclub heeft behoefte aan een tweede toestel omdat de „vliegca- paciteit" tot dusver te gering was. Op instructiedagen waren er feitelijk te veel gegadigden zodat vaak lang moest worden gewacht alvorens een uurtje kon worden gevlogen. Daardoor duurde de opleiding langer en kon ook lang niet altijd worden voldaan aan de wens van de ervaren vliegers om af en toe eens de lucht in te gaan. Een tweede argument om het toestel aan te schaffen is het feit dat het één- zitstoestel voordeliger is in exploitatie. De vergoeding per vlieguur kan daar door lager zijn, waardoor het zweef vliegen aantrekkelijker wordt. Een der de reden was dat de „clubsfeer" kan worden opgevijzeld. Als men met twee toestellen tegelijk in actie is, zijn meer clubleden actief en die krijgen er bo vendien meer zin in omdat ze veel va ker dan tot dusver aan bod komen. De vliegeigenschappen van de Milan zijn uitgesproken goed. De glijhoek is 1:28, wat betekent dat (bij afwezigheid van thermiek) het toestel een afstand kan afleggen die 28 keer zo groot is als het aantal meters dat het zakt. Een gunstige glijhoek betekent dus dat je lang „boven" kunt blijven en daarbij een grote afstand kan afleggen. Het vliegtuig heeft thans nog een Oostenrijke registratie. De Rijkslucht vaartdienst moet zich nog uitspreken inzake het Nederlandse PH-nummer. De Milan is het enige toestel van dit type dat zich in Nederland bevindt. Het voldoet echter aan alle eisen zodat gehoopt wordt dat het certificeren een routinekwestie zal zijn. Het toestel be vindt zich thans nog in gedemonteerde toestand in de hangar van de club op het vliegveld Texel. Pas in het voorjaar zal het in elkaar worden gezet en in de lucht gebracht. Er zal dan ook een electrische starter worden gemonteerd. Thans moet de motor van de Milan nog aan de gang worden gebracht door een ruk aan de propellor te ge ven, wat vooral voor de leerlingen die daar geen ervaring mee hebben nogal gevaarlijk is. De uitbreiding van de „vloot" van de zweefvliegclub betekent dat er ruimte is voor meer leden die opgeleid willen worden voor motorzweefbrevet, maar ook vliegers die in het verleden reeds zijn opgeleid, kunnen weer aan hun trekken komen. Geïnteresseerden kun nen voor informatie terecht bij secreta ris J. Frederici, Tjakkerstraat 16, tele foon 02220-3512. Tijdens de Ouwe Sunderklaasnacht werd de politie bijgestaan door twee extra wagens van de verkeersgroep. Die deelden in twee gevallen een rij verbod uit en zorgden ervoor dat wat slordig geparkeerd staande auto's in Den Burg op hun plek gezet werden. flinke kluif voor de rechter. Boetes Ook de Texelse kottervissers zijn niet ontkomen aan de golf van proces sen verbaal die de Algemene Inspectie Dienst het afgelopen weekeinde heeft uitgedeeld. Zowel in Den Helder als in IJmuiden kreeg het overgro te deel van de Texelse vissers die schol aanvoerden een bekeuring en ko mend weekend zal dat weer het geval zijn. Ondertussen wordt er in Brussel druk overleg gepleegd over de quota voor volgend jaar. Voorzit ter van de visserijvereniging DETV Bert Weijdt laat een waarschuwend geluid horen: „Ondanks de vangstbeperking is de vloot dit jaar zonder kleerscheuren doorgekomen. We staan nu echter voor de keuze. Of de quota voor Nederland omhoog, of er zal volgend jaar waarschijnlijk een saneringsproces van de vloot inzetten." Meer vis of minder kotters, dus. De Texelse en Helderse kotters zijn deze week wel uitgevaren, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Urker vloot, omdat het groepsquotum voor Texel en Den Helder nog niet is opgevist. De Urkers hebben hun quotum echter al wel uit het water gehaald. Dit lijkt overigens een administratief verschil: nergens worden rancuneuze geluiden richting Urker en Harlinger vloot gehoord. Ken nelijk zitten toch alle Nederlandse kot tervissers in hetzelfde schuitje. Voor de groep Den Helder/Texel is dit de laatste week dat er gevist wordt in 1985. De volgende twee weken zijn „reguliere" stilligweken, maar als ze dat niet zouden zijn geweest zou de vloot waarschijnlijk ook niet zijn uitge varen. Een ambtenaar van de AID: „Onze instructie voor het komende weekend is duidelijk. We maken weer proces verbaal op als er schol of ka beljauw wordt aangevoerd en we tref fen een voorlopige maatregel. Dat be- Teso heeft de Ouwe Sunderklaas- drukte niet erg vlot kunnen ver werken omdat zich een defect voordeed met de „Molengat". Dit schip moest uit de vaart worden genomen. Het mankement ontstond donderdag ochtend. Een draad van de hydrauli sche winch waarmee de autodeuren worden bediend, bleef achter een spant steken waardoor verschillende onderdelen van de installatie kromtrok ken en de kop van de winch vast te gen de spant kwam te zitten. De auto deur kon daardoor niet meer dan een meter omhoog. Het schip maakte nog een „gasreis" (waarbij de vracht werd gelost via de andere deur, dus nadat het schip was gedraaid) en werd toen uit de vaart genomen voor reparatie. Dat bleek een vrij ingrijpend karwei te zijn. Om vijf uur s middags was duide lijk dat het nog uren zou duren en het schip dus ook de volgende dag niet zou kunnen varen. Dat laatste was niet zo erg omdat het vrijdag niet druk was, maar de Ouwe Sunderklaastoe- loop van donderdagavond kreeg te maken met wachttijden tot anderhalf uur. De situatie was extra chaotisch en onoverzichtelijk omdat in verband met de aanpassingswerkzaamheden het opstelterrein in Den Helder niet be schikbaar was, zodat de wachtende auto's in een lange rij langs de weg gezet moesten worden. Om half tien 's avonds was alle aangeboden vervoer echter door de Texelstroom verwerkt. Vanmorgen om elf of twaalf uur zou de Molengat weer in dienst komen. De reparatie kon door eigen techni sche mensen van Teso worden uitge voerd. Op de foto (van Dirk Kuiter) zijn die technici nog volop bezig bij de slechts één meter opengetrokken deur. Teso zal op een later tijdstip wijzigin gen aanbrengen in het mechanisme, zodat hetzelfde defect zich niet kan herhalen. tekent dat we de vissers die in overtre ding zijn een brief van de officier van justitie geven waarin wordt aangekon digd dat bij de volgende overtreding eenvoudig de besomming, dat zijn de verdiensten, in beslag wordt genomen. Dat hebben we de vissers ook meege deeld voordat ze vertrokken." Basisquotum Het zou niet de eerste keer zijn dat een besomming in beslag wordt geno men dit jaar. Het is bij de Texelse kot ters die vissen met een basisquotum al voorgekomen. Een basisquotum is een minimaal toegestane hoeveelheid vis, net genoeg om een visvergunning voor het schip te krijgen. Normaal gespro ken gaat het daarbij om hoeveelheden die in enkele weken opgevist kunnen worden. Er is een levendige handel in quota geweest waardoor vissers die geld nodig hadden soms hun reëele quotum verkochten op het basisquo tum na. Zij konden dan toch, door al lerlei ondoorzichtige constructies en een kennelijk niet afdoende inspectie, vis aan de wal brengen. Met ingang van dit jaar is echter aan dergelijke praktijken, die al jaren min of meer ge doogd werden, een einde gemaakt. De ondoorzichtige situatie heeft er het af gelopen jaar toe geleid dat bijvoor beeld in juni de kottersvissers van Den Helder en Texel de koppen bij elkaar staken en hun quota op een grote hoop gooiden. Bij hen leefde kennelijk de verwachting dat ze dat dan nog wel aan de wal mochten brengen maar de overheid besliste anders. Nederland heeft opgevist wat in EG-verband was afgesproken en daarmee basta. Dat leidde weer tot scheve situaties. Er zijn nu bijvoorbeeld kotters die dertien we ken voor de werf hebben gelegen en ontheffing hebben gekregen zodat ook zij aan hun quotum toe konden ko men. Zelfs een dergelijke, door de overheid verstrekte ontheffing voor bij- zondere omstandigheden, wordt echter niet meer gehonoreerd, datzelfde schip werd afgelopen weekend bekeurd. Een Hoeveel geld gaat dit de Texelse vloot aan boetes kosten? Weijdt: „Daar is geen zinnig woord van te zeggen, dat verschilt per regio. Het is helemaal niet denkbeeldig dat alleen de afgelopen week de Nederlandse vloot al tonnen zal kosten". Het is ook nog niet pre cies bekend welke kottervissers er nu precies op de bon zijn gegaan. Zowel mensen van de AID als belangenbe hartigers van de visserij hebben daar nog geen overzicht van door de enor me werkdruk die op dit moment bestaat. Was dit nu allemaal te vermijden ge weest? „Ik heb al tijden lopen roepen dat 1985 het jaar van de waarheid zou worden. Sinds de invoering van de quotering is het aantal pk's in de vloot met tweederde toegenomen. Nu is ge bleken dat kotters met bijvoorbeeld 1200 pk netto meer hebben verdiend dan schepen met het dubbele of een nog groter vermogen. Die vangen wel meer vis, met name schol, maar die kleinere motoren brengen veel lagere kosten met zich mee." De enige mogelijkheid om nog wat aan deze zaak te doen is volgens Weijdt de politiek. Daar heeft hij ech ter ook niet al te veel vertrouwen in: „Wij hebben in Den Helder de voorzit ter van de kamercommissie, mijnheer Eversdijk, nog ontmoet. Ploeg zelf staat met zijn rug tegen de muur. Die wil ec?it wel, maar de andere lidstaten beslissen ook mee. Het is evengoed te gek dat je pas op 18 december te ho ren krijgt wat de quota voor het ko mende jaar zullen worden, daar kan je toch geen visplan op maken". Weijdt heeft maandagavond Ben Daal der nog aan de telefoon gehad die bij de EG besprekingen in Brussel aan wezig was namens de kottervissers: „Die zag het somber in, er wordt gesproken over verlaging van de quota." Weijdt ziet maar één mogelijkheid voor de kottervissers om te blijven vissen: solidair zijn. En ook daaraan ontbreekt het. Zo is er naast de federatie van visserijverenigingen waar bijvoorbeeld Ben Daalder voor werkt, ook nog een Nederlandse Vissersbond. Fusiebespre kingen, eerder dit jaar onder leiding van de CDA-man Maarten Schakel, mislukten. En Weijdt zou Weijdt niet zijn als hij daar geen passend scheepslatijn bij wist. „leder vist op zijn eigen tij. Dat is in dit geval wel jammer."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 1