Groen jjwarLrJexels in het hart
Liquideer de
Welzijnsstichting!"
II
„Als de quota zo blijven
wordt het in '86 saneren"
i PNG A I
Zweefvliegclub kocht
tweede toestel
Meeste Texelse vissers bekeurd
DMINISTRATEUR G.A. OSKAM:
Tussen dijk en
duinenrij
Een vrijgezel die gaat
pas slapen
mm
Doorrijder
Rijverboden
Wachttijden door
defecte deur
Nr. 10.041
DINSDAG 17 DECEMBER 1985
ie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
„werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
Oosterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der
Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393.
advertenties, abonnementen, etc.:
weld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
(02220) 2741, na 18.00 uur 4881
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ18,10 per kwartaal; los 80 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25-01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
mbtenaar culturele zaken G.A. Oskam ziet geen zinnige
ekomst meer voor de Welzijnsstichting en heeft zijn
istuur daarom geadviseerd de stichting op te heffen.
dus blijkt uit een uitvoerig per-
onlijk schrijven van Oskam dat
heeft gericht aan het bestuur
ide Welzijnsstichting en aan de
ifsoneelscom missie.
er voor de Welzijnsstichting in de
laste toekomst geen vruchtbaar werk
;er te doen zal zijn, heeft volgens
kam rechtstreeks te maken met het
icht of niet meer functioneren van
diverse secties en de hervormingen
de gemeente bij de Welzijnsstich-
ig wil doorvoeren.
Alles gemeentelijk
de stichting wordt opgeheven kan
personeel overgaan naar de ge-
aente, de muziekschool zal (net als
Ouwe ULO) door een zg. artikel 61
immissie worden bestuurd, de sectie
nateuristische kunstbeoefening kan
et als de sportraad en de sectie
irps- en dorpshuiswerk) als zelfstan-
orgaan gaan werken en de sectie
jd- en jongerenwerk zou zich vol-
>ns de administrateur moeten afvra-
in of deze „overkoepeling" nog wel
ivol is.
irder zal de gemeente in samenwer-
ig met de op dit terrein werkzame
rticuliere organen de volwassenen-
lucatie op gang moeten houden en
zal een nieuwe subsidiecommissie
oeten komen vanuit particulier initia-
f. Nog sterker dan vroeger zal dit
irticulier initiatief moeten proberen
ee te doen met de gemeentelijke
elzijnsplanning en de gemeente zou
it verstrekken van leningen en in-
isteringssubsidies van de Wel-
nsstichting moeten overnemen. Al-
js wordt alle welzijnsactiviteit op
ixel een gemeentelijke verantwoorde-
(heid waarbij er volgens Oskam naar
•streefd moet worden de bestaande
spraakmogelijkheden in stand te
auden.
Verschillende wegen
ziet nauwelijks toekomstmogelijkhe
id voor een Welzijnsstichting in de
aor de gemeente gewenste vorm,
is met veel gemeentelijke bemoeie-
Hij signaleert de conflictstof en
erkt met kennelijke verbittering op:
„De tijd dat de gemeente en Wel
zijnsstichting in hoofdzaak dezelfde
weg voor zich zagen, die voor de ge
meenschap gegaan moest worden, lijkt
tot het verleden te behoren. Zelf had
ik altijd als uitgangspunt: het is niet
belangrijk wie iets doet, als het maar
gebeurt. Nu blijkt het ineens bijzonder
belangrijk te zijn wie iets doet."
Directeur
Oskam vindt het onder deze omstan
digheden niet verantwoord een nieuwe
door Klaas Bonne
't Was weer de twaalfde December
Hij was weer even de pias
Hij was weer de rasversierder
Met zijn grim en pandjesjas
Hij danste met de mooiste meiden
Betaalde meestal het gelag
En zag zijn batig saldo slinken
Tot een minimum bedrag
Maar hij eerbiedigde het standpunt
Dat hij die geeft, het zaligst leeft
Dat hij die met de langste adem
Op den duur toch alles heeft
Maar toen er niets meer viel te halen
Werd het stiller om hem heen
Naast de barkruk lag zijn masker
En bij voelde zich alleen
Hij keert huiswaarts door de straten
Zijn hoofd nog vol met dansmuziek
En ontdoet zich van zijn water
In een schemerig portiek
Verwenst het kleine sleutelgaatje
Onzichtbaar in de donkere nacht
En klautert naar zijn zolderkamer
Waar nooit iemand op hem wacht
Voelt nog even in zijn jaszak
Voor hij zich ter neder vleit
Maar hij vond daarin géén briefje
,,Cees, tot wederdienst bereid".
directeur aan te trekken. Verschillende
personeelsleden en ook secties zien
deze functionaris als een bedreiging,
waarbij komt dat te weinig geld be
schikbaar wordt gesteld om een func
tionaris van vereiste niveau te kunnen
krijgen en dat hij kans heeft met een
onderbemand apparaat te moeten wer
ken. „Dat kun je niemand aandoen".
Bovendien twijfelt Oskam eraan of de
adviezen van de Welzijnsstichting nieu
we stijl door gemeentebestuur en raad
nog wel serieus zullen worden
genomen.
Hij vindt daarom dat liquidatie van de
Welzijnsstichting op termijn moet wor
den overwogen „aangezien ik niet de
indruk heb dat een geherstructureerde
Welzijnsstichting in de naaste toe
komst nog vruchtbaar werk zal kunnen
doen." De voorstellen van Oskam zul
len ongetwijfeld gespreksonderwerp
zijn op de bestuursvergadering die
morgenavond in het raadhuis zal wor
den gehouden.
Een automobilist uit Den Burg kwam
er maandagochtend omstreeks tien uur
achter dat zijn Datsun op het parkeer
terrein aan de Vogelenzang bij een
aanrijding nogal forse schade had op
gelopen. Van de dader ontbrak elk
(lak)spoor.
Het nieuwe toestel tijdens de demonstratievlucht in Oostenrijk. (Foto Piet Flens).
De Zweefvliegclub Texel heeft een
tweede motorzweefvliegtuig aan
geschaft. Het is een éénzits SFS 31
„Milan" die tweedehands is ge
kocht van de heer Bradetz uit het
Oostenrijkse Kirchheim. Het vlieg
tuig is veertien jaar oud en heeft
slechts 500 uur gevlogen en is
daardoor zo goed als nieuw.
De Oostenrijkse eigenaar bood het
toestel te koop aan in een Duits lucht
vaartblad. De Texelse club toonde be
langstelling en kwam snel tot zaken. In
het weekend van 30 november werd
het vliegtuig met een van de Zaanse
zweefvliegclub geleende ophaalwagen
door Piet Standaart en Piet Flens naar
Texel overgebracht. Dat gebeurde na
dat het door Ed van der Star die voor
iets anders in Oostenrijk moest zijn,
was geïnspecteerd. Op Texel viel al
gauw de definitieve beslissing en van
de Welzijnsstichting heeft de zweef
vliegclub inmiddels geld geleend om
het toestel gedeeltelijk te financieren.
Het wachten is nog op een
investeringssubsidie.
De SFS 31 „Milan" (de naam van een
roofvogel) is gebouwd door de Duitse
onderneming Sport Avia, dezelfde fa
briek die het tweezitstoestel van de
club (een RF 5B Sperber) heeft ver
vaardigd. De toestellen lijken in veel
opzichten op elkaar, waardoor er wei
nig problemen zijn als clubleden die in
het tweezitstoestel ervaring hebben
opgedaan, naar de éénzitter
overstappen.
De zweefvliegclub heeft behoefte aan
een tweede toestel omdat de „vliegca-
paciteit" tot dusver te gering was. Op
instructiedagen waren er feitelijk te
veel gegadigden zodat vaak lang
moest worden gewacht alvorens een
uurtje kon worden gevlogen. Daardoor
duurde de opleiding langer en kon ook
lang niet altijd worden voldaan aan de
wens van de ervaren vliegers om af en
toe eens de lucht in te gaan. Een
tweede argument om het toestel aan
te schaffen is het feit dat het één-
zitstoestel voordeliger is in exploitatie.
De vergoeding per vlieguur kan daar
door lager zijn, waardoor het zweef
vliegen aantrekkelijker wordt. Een der
de reden was dat de „clubsfeer" kan
worden opgevijzeld. Als men met twee
toestellen tegelijk in actie is, zijn meer
clubleden actief en die krijgen er bo
vendien meer zin in omdat ze veel va
ker dan tot dusver aan bod komen.
De vliegeigenschappen van de Milan
zijn uitgesproken goed. De glijhoek is
1:28, wat betekent dat (bij afwezigheid
van thermiek) het toestel een afstand
kan afleggen die 28 keer zo groot is
als het aantal meters dat het zakt. Een
gunstige glijhoek betekent dus dat je
lang „boven" kunt blijven en daarbij
een grote afstand kan afleggen.
Het vliegtuig heeft thans nog een
Oostenrijke registratie. De Rijkslucht
vaartdienst moet zich nog uitspreken
inzake het Nederlandse PH-nummer.
De Milan is het enige toestel van dit
type dat zich in Nederland bevindt.
Het voldoet echter aan alle eisen zodat
gehoopt wordt dat het certificeren een
routinekwestie zal zijn. Het toestel be
vindt zich thans nog in gedemonteerde
toestand in de hangar van de club op
het vliegveld Texel. Pas in het voorjaar
zal het in elkaar worden gezet en in de
lucht gebracht. Er zal dan ook een
electrische starter worden gemonteerd.
Thans moet de motor van de Milan
nog aan de gang worden gebracht
door een ruk aan de propellor te ge
ven, wat vooral voor de leerlingen die
daar geen ervaring mee hebben nogal
gevaarlijk is.
De uitbreiding van de „vloot" van de
zweefvliegclub betekent dat er ruimte
is voor meer leden die opgeleid willen
worden voor motorzweefbrevet, maar
ook vliegers die in het verleden reeds
zijn opgeleid, kunnen weer aan hun
trekken komen. Geïnteresseerden kun
nen voor informatie terecht bij secreta
ris J. Frederici, Tjakkerstraat 16, tele
foon 02220-3512.
Tijdens de Ouwe Sunderklaasnacht
werd de politie bijgestaan door twee
extra wagens van de verkeersgroep.
Die deelden in twee gevallen een rij
verbod uit en zorgden ervoor dat wat
slordig geparkeerd staande auto's in
Den Burg op hun plek gezet werden.
flinke kluif voor de rechter.
Boetes
Ook de Texelse kottervissers zijn niet ontkomen aan de golf van proces
sen verbaal die de Algemene Inspectie Dienst het afgelopen weekeinde
heeft uitgedeeld. Zowel in Den Helder als in IJmuiden kreeg het overgro
te deel van de Texelse vissers die schol aanvoerden een bekeuring en ko
mend weekend zal dat weer het geval zijn. Ondertussen wordt er in
Brussel druk overleg gepleegd over de quota voor volgend jaar. Voorzit
ter van de visserijvereniging DETV Bert Weijdt laat een waarschuwend
geluid horen: „Ondanks de vangstbeperking is de vloot dit jaar zonder
kleerscheuren doorgekomen. We staan nu echter voor de keuze. Of de
quota voor Nederland omhoog, of er zal volgend jaar waarschijnlijk een
saneringsproces van de vloot inzetten."
Meer vis of minder kotters, dus. De
Texelse en Helderse kotters zijn deze
week wel uitgevaren, in tegenstelling
tot bijvoorbeeld de Urker vloot, omdat
het groepsquotum voor Texel en Den
Helder nog niet is opgevist. De Urkers
hebben hun quotum echter al wel uit
het water gehaald. Dit lijkt overigens
een administratief verschil: nergens
worden rancuneuze geluiden richting
Urker en Harlinger vloot gehoord. Ken
nelijk zitten toch alle Nederlandse kot
tervissers in hetzelfde schuitje. Voor de
groep Den Helder/Texel is dit de
laatste week dat er gevist wordt in
1985. De volgende twee weken zijn
„reguliere" stilligweken, maar als ze
dat niet zouden zijn geweest zou de
vloot waarschijnlijk ook niet zijn uitge
varen. Een ambtenaar van de AID:
„Onze instructie voor het komende
weekend is duidelijk. We maken weer
proces verbaal op als er schol of ka
beljauw wordt aangevoerd en we tref
fen een voorlopige maatregel. Dat be-
Teso heeft de Ouwe Sunderklaas-
drukte niet erg vlot kunnen ver
werken omdat zich een defect
voordeed met de „Molengat". Dit
schip moest uit de vaart worden
genomen.
Het mankement ontstond donderdag
ochtend. Een draad van de hydrauli
sche winch waarmee de autodeuren
worden bediend, bleef achter een
spant steken waardoor verschillende
onderdelen van de installatie kromtrok
ken en de kop van de winch vast te
gen de spant kwam te zitten. De auto
deur kon daardoor niet meer dan een
meter omhoog. Het schip maakte nog
een „gasreis" (waarbij de vracht werd
gelost via de andere deur, dus nadat
het schip was gedraaid) en werd toen
uit de vaart genomen voor reparatie.
Dat bleek een vrij ingrijpend karwei te
zijn. Om vijf uur s middags was duide
lijk dat het nog uren zou duren en het
schip dus ook de volgende dag niet
zou kunnen varen. Dat laatste was
niet zo erg omdat het vrijdag niet druk
was, maar de Ouwe Sunderklaastoe-
loop van donderdagavond kreeg te
maken met wachttijden tot anderhalf
uur. De situatie was extra chaotisch en
onoverzichtelijk omdat in verband met
de aanpassingswerkzaamheden het
opstelterrein in Den Helder niet be
schikbaar was, zodat de wachtende
auto's in een lange rij langs de weg
gezet moesten worden. Om half tien 's
avonds was alle aangeboden vervoer
echter door de Texelstroom verwerkt.
Vanmorgen om elf of twaalf uur zou
de Molengat weer in dienst komen.
De reparatie kon door eigen techni
sche mensen van Teso worden uitge
voerd. Op de foto (van Dirk Kuiter)
zijn die technici nog volop bezig bij de
slechts één meter opengetrokken deur.
Teso zal op een later tijdstip wijzigin
gen aanbrengen in het mechanisme,
zodat hetzelfde defect zich niet kan
herhalen.
tekent dat we de vissers die in overtre
ding zijn een brief van de officier van
justitie geven waarin wordt aangekon
digd dat bij de volgende overtreding
eenvoudig de besomming, dat zijn de
verdiensten, in beslag wordt genomen.
Dat hebben we de vissers ook meege
deeld voordat ze vertrokken."
Basisquotum
Het zou niet de eerste keer zijn dat
een besomming in beslag wordt geno
men dit jaar. Het is bij de Texelse kot
ters die vissen met een basisquotum al
voorgekomen. Een basisquotum is een
minimaal toegestane hoeveelheid vis,
net genoeg om een visvergunning voor
het schip te krijgen. Normaal gespro
ken gaat het daarbij om hoeveelheden
die in enkele weken opgevist kunnen
worden. Er is een levendige handel in
quota geweest waardoor vissers die
geld nodig hadden soms hun reëele
quotum verkochten op het basisquo
tum na. Zij konden dan toch, door al
lerlei ondoorzichtige constructies en
een kennelijk niet afdoende inspectie,
vis aan de wal brengen. Met ingang
van dit jaar is echter aan dergelijke
praktijken, die al jaren min of meer ge
doogd werden, een einde gemaakt. De
ondoorzichtige situatie heeft er het af
gelopen jaar toe geleid dat bijvoor
beeld in juni de kottersvissers van Den
Helder en Texel de koppen bij elkaar
staken en hun quota op een grote
hoop gooiden. Bij hen leefde kennelijk
de verwachting dat ze dat dan nog
wel aan de wal mochten brengen maar
de overheid besliste anders. Nederland
heeft opgevist wat in EG-verband was
afgesproken en daarmee basta. Dat
leidde weer tot scheve situaties. Er zijn
nu bijvoorbeeld kotters die dertien we
ken voor de werf hebben gelegen en
ontheffing hebben gekregen zodat ook
zij aan hun quotum toe konden ko
men. Zelfs een dergelijke, door de
overheid verstrekte ontheffing voor bij-
zondere omstandigheden, wordt echter
niet meer gehonoreerd, datzelfde schip
werd afgelopen weekend bekeurd. Een
Hoeveel geld gaat dit de Texelse vloot
aan boetes kosten? Weijdt: „Daar is
geen zinnig woord van te zeggen, dat
verschilt per regio. Het is helemaal niet
denkbeeldig dat alleen de afgelopen
week de Nederlandse vloot al tonnen
zal kosten". Het is ook nog niet pre
cies bekend welke kottervissers er nu
precies op de bon zijn gegaan. Zowel
mensen van de AID als belangenbe
hartigers van de visserij hebben daar
nog geen overzicht van door de enor
me werkdruk die op dit moment
bestaat.
Was dit nu allemaal te vermijden ge
weest? „Ik heb al tijden lopen roepen
dat 1985 het jaar van de waarheid zou
worden. Sinds de invoering van de
quotering is het aantal pk's in de vloot
met tweederde toegenomen. Nu is ge
bleken dat kotters met bijvoorbeeld
1200 pk netto meer hebben verdiend
dan schepen met het dubbele of een
nog groter vermogen. Die vangen wel
meer vis, met name schol, maar die
kleinere motoren brengen veel lagere
kosten met zich mee."
De enige mogelijkheid om nog wat
aan deze zaak te doen is volgens
Weijdt de politiek. Daar heeft hij ech
ter ook niet al te veel vertrouwen in:
„Wij hebben in Den Helder de voorzit
ter van de kamercommissie, mijnheer
Eversdijk, nog ontmoet. Ploeg zelf
staat met zijn rug tegen de muur. Die
wil ec?it wel, maar de andere lidstaten
beslissen ook mee. Het is evengoed te
gek dat je pas op 18 december te ho
ren krijgt wat de quota voor het ko
mende jaar zullen worden, daar kan je
toch geen visplan op maken".
Weijdt heeft maandagavond Ben Daal
der nog aan de telefoon gehad die bij
de EG besprekingen in Brussel aan
wezig was namens de kottervissers:
„Die zag het somber in, er wordt
gesproken over verlaging van de
quota."
Weijdt ziet maar één mogelijkheid voor
de kottervissers om te blijven vissen:
solidair zijn. En ook daaraan ontbreekt
het. Zo is er naast de federatie van
visserijverenigingen waar bijvoorbeeld
Ben Daalder voor werkt, ook nog een
Nederlandse Vissersbond. Fusiebespre
kingen, eerder dit jaar onder leiding
van de CDA-man Maarten Schakel,
mislukten. En Weijdt zou Weijdt niet
zijn als hij daar geen passend
scheepslatijn bij wist. „leder vist op
zijn eigen tij. Dat is in dit geval wel
jammer."