Cjroen 7warL-Jexels in het harL, Spoedig topoverfeg over garnaienbeleid Kotter TX 34 door Engelsen opgebracht „Het werd tijd om eens echt in protest te gaan" kj/vc/i wujLs /exen w nu yjuri^ NOG KANSEN VOOR BOOM EN ELLEN? y» rv rv i i i Teso-vervoer zakte 2,11 NRG trok veel bezoekers VVV onvoldoende op de hoogte van vrije accommodatie Cor van Etten blokkeerde boot CDA-kamerlid houdt spreekbeurt OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Mr. 10.045 DIMSDAG 7 JANUARI IS TEXELSE^COURANT Redactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. Buiten werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, Verschiint dinsdaos en vriidaos Hopman, Ongeren 7, Den Burg, tel. (02220) 2523. telefoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. f yJ Rabobank nr. 36.25.01.742: NMB nr. 67.34.60.39! ,,Of het inderdaad tot een aanpassing van het vergunnin genstelsel voor de garnalenvisserij in de Waddenzee komt, valt niet te zeggen. Het is niet uitgesloten dat Alfons Boom en Geert Ellen weer mogen vissen." Aldus Klaas Hoekstra, voorzitter van de Nederlandse Vissersbond, vooruitlopend op een hernieuwd overleg over de toewijzing van de vergunningen. Binnenkort bespreekt de zoge naamde „garnalenadviescommis- sie", die adviseert aan het ministe rie van landbouw en visserij, de kwestie. Eventueel heeft Hoekstra voorafgaand een onderhoud met mr. B.B. van der Meer, directeur der visserijen van het ministerie. Van der Meer had in december een brief verzonden naar het produktschap van vis en visprodukten, waarin het besluit welke vergunningen zijn inge trokken en welke aangehouden, werd gemeld. Daaruit bleek, dat het mi nisterie niet was tegemoetgekomen aan een verzoek van de Vissersbond. Die zagen problemen rond de toepas sing van het vergunningenstelsel en had het ministerie in een brief ver zocht of het de regels soepel wilde hanteren. Dat gebeurde dus niet. Wel stelde Van der Meer dat ,,de directeur der visserijen openstaat voor sug gesties vanuit het bedrijfsleven, die be trekking hebben op het vergunnin genstelsel voor de garnalenvisserij in de Waddenzee." Dat bedrijfsleven, de visserij dus, haakt daar nu op in. Meer ruimte? Hoekstra: ,,Als het beleid ongewijzigd zou blijven, betekent dat dat er geen nieuwe" vissers meer bijkomen. Geen goede zaak. We pleiten er daarom voor om vergunningen voor de eventu ele nieuwkomers, zoals Alfons Boom, te reserveren. Tegenwoordig wordt er Teso heeft het afgelopen jaar 605.113 eenheden vervoerd tegen 618.195 in 1984, een teruggang van 2,11%. Het vervoer van personen auto's zakte van 484.479 naar 471.921 stuks oftewel 2,59%. De te ruggang in het personenautover voer ontstond voor een belangrijk deel in janauri toen als gevolg van het winterse weer ongeveer 4000 wagens minder werden overgezet en in augustus toen ongeveer 2500 auto's minder werden vervoerd dan in dezelfde maand een jaar eerder. Eén en ander blijkt uit de zojuist be schikbaar gekomen vervoercijfers over 1985. In alle categoriën was sprake van achteruitgang met uitzondering van de vrachtauto's. Daarvan werden er 34.167 overgezet tegen 33.701 in het vorig jaar, een toename van 1,38%. Het vervoer van opleggers ging met 2,54% achteruit, van bussen met 1,48%, van caravans met 4,90% en van aanhangwagens met 1,45%. December Dit beeld tekende zich een maand ge leden al af. De verwachting dat de cember daarin weinig verandering zou brengen is uitgekomen, hoewel het vervoer in december niet slecht was. Er was naar eenheden gerekend zelfs een kleine toename: 0,16%. Dat was niet te danken aan het vervoer van personenauto's want die categorie liep in vergelijking met december 1984 te rug van 25.832 naar 25.059 oftewel 2,99% maar aan de stijging van alle andere categorieën waarvan vrachtwa gens en opleggers de belangrijkste zijn. Als gevolg van het laat op gang komen van de afvoer van pootaardap- pelen steeg het vervoer van vrachtau to's van 2106 naar 2342 of 11,20% en "an opleggers van 830 naar 932 of 12,28%. Het busvervoer steeg in de cember met 26,31%, het vervoer van caravans met 27,90% (van 43 naar 55) cn het vervoer van aanhanqers met 3,88%. al zoveel aan banden gelegd." De zaak komt aan de orde in de garnalenadvie- scommissie, een orgaan dat ressorteert onder het Produktschap. Zowel de overheid als het bedrijfsleven hebben daarin zitting. Drie jaar geleden stelde deze speciale commissie ook het ad vies op, dat leidde tot het huidige ver gunningenstelsel. Hoekstra: In 1983 waren de omstandigheden anders, dus dat is een reden om de toen opgestel de regels nu te wijzigen. Destijds was de quotering ruimer. Daardoor was het makkelijker om over te schakelen op bijvoorbeeld kabeljauw. Nu in die sec tor strengere bepalingen gelden, willen degenen die toen zijn overgstapt weer de mogelijkheid hebben om op garna len te vissen". De Oudeschilder garnalenvisser Alfons Boom, die de kwestie in de publiciteit bracht is blij met het overleg, dat nu op gang gaat komen: ,,Er moet ge woon wat gebeuren. Dit kan zo niet langer. Het blijkt, dat een flink aantal vissers nu „zomaar" hun vergunning kwijtraakt, zonder enige vorm van pro ces. Ik schat ongeveer veertien vissers in heel Nederland. Onlangs was ik op Wieringen. Ook daar hebben vier a vijf mensen een brief van het ministerie in Schipper Rob Arensman moest naar de vissersplaats North Sielz varen, be geleid door de marine. Daar kwam men gisterochtend na 135 mijl stomen aan. Eigenaar Hans Daalder is samen met een raadsman van de federatie naar Engeland gevlogen en heeft overleg gevoerd met de advocaat die de belan gen van de TX 34 moet verdedigen. Vanmorgen om tien uur zou de rechter een uitspraak doen inzake de mate van schuld en vonnis wijzen. Hans Daalder en de opvarenden van de TX 34 zijn zich in ieder geval van geen schuld bewust. Volgens hen vol doen de mazen van de zakken van het net aan de voorgeschreven maat: niet kleiner dan 80 mm. Bij een eerdere Het Natuurrecreatiecentrum heeft het afgelopen jaar niet te klagen gehad over belangstelling. Er wer den 135.011 bezoekers gere gistreerd, wat belangrijk meer was dan in 1983 toen 130.123 mensen de kassa passeerden. 1985 was het één na beste jaar uit de geschiedenis van Texels Museum en NRC. In het topjaar 1981 werden 137.016 bezoekers ontvangen, wat toe geschreven wordt aan het promotie effect van de rechtstreekse televisie uitzending die de Evangelische Om roep toen vanuit het NRC verzorgde. Dat het afgelopen jaar voor het NRC ook zeer goed is geweest ondanks de verder teruggelopen aantallen toe risten, wordt toegeschreven aan het slechte weer waardoor het centrum zijn functie als belangrijkste „elkweer- voorziening" kon waarmaken. Ook el ders in het land hebbemmusea en an dere overdekte attracties goed gedraaid. de bus gekregen. Als het tegenzit ra ken we straks alleméél de vergunning kwijt. Ja, want stel je voor dat er één jaar lang geen garnaal te vangen zou zijn in de Waddenzee, wat al eens is voorgekomen. Dan loopt de hele gar- nalenvloot volgens de huidige regels de kans om in de gevarenzone te komen". Zeeuwse wateren Onder de Wieringers, die Boom heeft gesproken, bevond zich ook degene van wie hij in november de Waddenzee-vergunning zou overne men, Eb Rotgans. Zoals eerder ge meld, was Rotgans bezig zijn schip te verkopen aan een Zeeuw, die slechts op de Zeeuwse wateren zou gaan vis sen. Rotgans vertelde Boom, dat nu ook zijn vergunning is ingetrokken. Boom: „Eerst'steekt het ministerie een stokje voor een ideale verkoopmoge lijkheid en nu doen ze dit. Waar ben je dan mee bezig?" „Het is toch te gek. Eb Rotgans zit vanaf de wieg op het wad. Nu heeft hij een groter schip gekocht, waardoor hij minder op de Waddenzee heeft ge vist, maar meer „naar buiten" is ge weest, de Noordzee op. Zodoende vol deed hij niet meer aan de twintig procent-regeling." Deze regeling is een verplichting die in de huidige vergun ning is opgenomen. Die houdt in dat „de vergunninghouder voor minstens twintig procent van zijn effectieve vangst garnalen uit de Waddenzee moet halen". Lees verder pagina 2 controle die door Duitsers werd uitge voerd zouden dezelfde netten in orde zijn bevonden. De Engelsen die zon dagmiddag de routinecontrole deden, dachten er echter anders over. Nader hand aan de wal werd bij nader onder zoek vastgesteld dat bij één van de zakken de mazen toch aan de voor schriften voldeden en deugde alleen de andere zak niet. Als er al sprake is van een overtreding, dan lijkt deze in ieder geval minimaal. Gehoopt wordt daarom dat de boete zal meevallen. In januari maken de meeste mensen hun vakantieplannen, wat betekent dat de VVV dagelijks tal van aanvragen te verwerken krijgt. Om de adspirant va kantiegangers correct van dienst te kunnen zijn is het nodig dat de VVV nauwkeurig op de hoogte is van de beschikbare nog niet verhuurde ac commodatie. Op de leden wordt der halve het beroep gedaan de VVV op de hoogte te houden door minstens één keer per week een briefje in te le veren waarop staat in hoeverre het be treffende huisje, kamer, appartement e.d. dog vrij is. Deze gegevens gaan in de computer en met behulp daarvan wordt wekelijks het overzicht van vrije accommodaties gemaakt dat aan de aanvragers wordt gestuurd. Met na druk wordt erop gewezen dat de gege vens, ook als ze niet veranderen, na een week vanzelf worden „uitgewist". Wie dus niet wekelijks opgave doet wordt als „vol" beschouwd en kan dus klanten missen. Omdat de nieuwe gegevens vrijdags de computer in gaan, kan men zijn briefje tussen maandag en vrijdag bij de VVV afge ven of in de brievenbus doen. De kotter TX 34 „Sola Gratia" van Hans Daalder uit Ooster end is zondagmiddag door de Engelse marine aangehouden en opgebracht. Volgens de Engelsen maakten de Texelaars zich schuldig aan het vissen met netten met te kleine mazen. De bestelwagen van Cor van Etten verspert de toegang tot het rijdek. dan hoeft het voor mij niet", meent Van Etten verontwaardigd. Tientje per week Volgens hem zijn de bootprijzen van invloed op het prijsniveau op het ei land. Van Etten betaalt nu voor zijn bestelbusje twee gulden per overtocht méér. Dagelijks haalt hij verse groenten van de overkant, dus de laatste ta riefstijging scheelt hem een tientje per week, ofwel ruim vijfhonderd gulden per jaar. Wanneer hij in het zomersei zoen zijn voorraad ophaalt met een acht meter lange vrachtwagen, zijn die kosten nog hoger. „En nu heb ik het alleen over de „Texelse" tarieven. Maar voor bedrijven van de vaste wal, die hier hun vestiging hebben, gaat het dubbel op. De overtocht van een combinatie van zo'n achttien meter kost al gauw een tientje de meter. We moeten er voor passen om „met de billen door de broek" te gaan. En dat gebeurt beslist, de bedrijven houden geen stand als het zo doorgaat", aldus de verontruste middenstander. De blokkade was een zuivere eenmansactie: „in het belang van alle Texelaars". Van Etten geeft toe geen andere belanghebbenden te hebben benaderd om de bootprijzen eens aan de kaak te stellen. „Al een paar jaar loop ik met het plan rond, maar nu ben ik het zat. Daarom wilde ik 1986 eens goed beginnen. Het werd tijd om echt in protest te gaan. Overal wordt er gesproken, maar geen enkele Texe laar doet wat. Nu is het nog een actie van één man, maar straks komen de reacties los. Van Etten voelt zich in zijn actie dus gesteund door een stilzwijgende meer derheid van de eilandelijke bevolking. Ook een zeffgehouden mini-enquete onder de vertrekkende toeristen bij de boot, waarin gasten verklaarden de bootprijzen als obstakel te zien om nog eens op Texel terug te komen, sterkte zijn opvattingen. „Deze actie is zeker niet overbodig voor de toekomst van Texel". Het gesprek met Teso-directeur Hoo- gerheide vindt morgen om drie uur plaats. Naar de wens van Van Etten is de pers daarbij aanwezig. Het CDA-kamerlid J. van Noord uit Dwingeloo (Drente) voert vrijdaga vond a.s. het woord in de Witte Burcht in de Molenstraat, aanvang 20.00 uur. Van Noord houdt de spreekbeurt op uitnodiging van het CDA Texel. Het is een openbare bijeenkomst; iedereen is dus welkom. Van Noord geldt als spe cialist op het gebied van landbouw, visserij, volkshuisvesting, ruimtelijke or dening en milieuhygiëne. Het Texelse CDA-bestuur heeft hem verzocht in zijn spreekbeurt in het bijzonder aan dacht te besteden aan de visserij (ver gunningenbeleid voor de Waddenzee) en de stand van zaken met betrekking tot de nationale landschappen en daarmee samenhangende andere landschapsproblematiek. lerwiji Kapitein j staal en andere leso-mensen toekijken krijgt Cor van Etten via de tele foon te horen dat hij bij de directie welkom is voor een gesprek over de tarieven. „Voor de Texelse economie mogen de bootprijzen niet langer ongestraft blijven stijgen. De maat is nu vol. Deze actie gaat iedereen aan, zowel de Texelaars als de toeristen. Het gaat om de toekomst van Texel. Het is tijd dat er nu eens over wordt gesproken". Zo verklaart groente- en fruitwinkelier Cor van Etten uit Den Burg zijn eenmansactie van vrijdagmiddag, toen hij de oprit van het autodek van Teso-veerboot Molen gat met zijn bestelwagen blokkeerde. Na een klein kwartier werd de blokka de beëindigd, doordat Van Etten van de zijde van de Teso-directie de toe zegging tot een gesprek kreeg. Het oponthoud voor de veerdienst bedroeg nog geen tien minuten. Van Etten heeft met zijn actie het overige bootverkeer zo weinig mogelijk gehinderd. De boot van half drie uit Den Helder was volgens hem het meest gunstig voor dit doel. De wach tenden op het opstelterrein aan 't Horntje waren voornamelijk vertrekken de toeristen. Onder meer werden de bezoekers voor het Gemini-ziekenhuis te Den Helder in ieder geval niet in de wielen gereden. Ook het verkeer, dat zich op dezelfde boot bevond, onder vond geen last. Van Etten, op de te rugweg van de dagelijkse gang naar de veiling te Beverwijk, had er voor gezorgd in Den Helder als laatste de boot op te draaien. Zijn medepassa giers reden daarom op Texel vóór hem de boot af, onbewust van de actie die zou volgen. Tot verrassing van de dienstdoende Teso-medewerkers par keerde de eigenaar van groente- en fruithandel „De Vitaminebron" zijn volgeladen busje dwars voor de toe gang van het autodek. Van Etten stap te uit en beende richting salon. „Gelukkig Nieuwjaar" De bootmedewerkers namen de zaak rustig op. Ze wensen de Texelse zaken man „Gelukkig nieuwjaar" en hoorden diens motivatie aan. „Ik wil heus niet zo dwars liggen als het nu lijkt. Als ik in alle redelijkheid iemand van de Teso-directie te spreken kan krijgen en er een toezegging voor een nader gesprek komt, ben ik a la minute ver trokken", aldus Cor van Etten. Dat gesprek, met de onderdirecteur van Texels Eigen Stoombootonderneming Herman Bakker, werd vlot gearran geerd. Het resultaat was, dat Van Et ten zelf contact op zal nemen met de afwezige directeur Theo Hooger- heide om verdere afspraken te maken. Van Etten: „Teso zal mij moeten ver klaren hoe deze prijsverhoging tot stand is gekomen". Vooral gezien de toegenomen efficiency bij het veerbe- drijf, ziet hij niet in waarom de tarie ven wederom moesten stijgen. „De personeelskosten zijn niet gestegen, het busje van Aris van Boven is aan de kant gezet en daarnaast zijn de ren testand en de olieprijzen gedaald. Waarom dan toch weer een tariefsver hoging?" vraagt Van Etten zich af. „Als dit bedoeld is om de verliezen te rug te brengen, mag dat niet gebeuren over de ruggen van de Texelaars. Teso heeft altijd beweerd, dat, bij de volle dige benutting van de dubbeldekker, de tarieven weer omlaag zouden gaan. Maar als die nu in deze mate stijgen en straks een gulden omlaag gaan,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 1