Was de Compass 1" nu
verzekerd of niet?
„Ongeluksbocht moet
worden beveiligd"
Zó functioneert de
dijkwachtorganisatie
Blijvende attractie of spoedige sloop
Weer ongeluk op
beruchte plek
Opfriscursus" voor
Texelse ondernemers
lijverboden
Waterschap was
ook waakzaam
Actie omwonenden
Weinig animo
voor wijncursus
Mevrouw Ronday
voor twee Helderse
koren
„Hemelbed" in Kampanje
Jaarvergadering
Plattelandsvrouwen
DINSDAG 21 JANUARI 1986
TEXELSE COURANT
PAGINA E
Verleners (waaronder de brandweer van De
Opnieuw deed zich een verkeersonge
luk voor in de bocht van de Vuurto-
renweg nabij de Witte Hoek. Zaterdag
avond reed hier een 47-jarige inwoner
van Eierland met zijn personenauto in
de sloot. De wagen werd onherstel
baar beschadigd. De bestuurder liep
een drievoudige breuk van het onder
been op en werd direct naar het zie
kenhuis in Den Helder vervoerd. Am
bulance en brandweer waren kort na
het ongeluk ter plaatse om hulp te
verlenen. De politie kwam veel later,
als gevolg van een storing bij de alar
mering. Op verzoek van de Texelse
collega's nam de gemeentepolitie in
Den Helder een blaasproef bij de on
fortuinlijke chauffeur en het resultaat
daarvan was aanleiding voor een
bloedproef.
De bocht in de Vuurtorenweg ter
hoogte van perceel nummer 94 is bij
nacht nogal verraderlijk, enerzijds door
het ontbreken van straatverlichting en
anderzijds door het misleidend effect
van de verlichte vensters van een wo
ning. De indruk ontstaat dat men
rechtdoor kan rijden. Meer dan eens is
in de raadsvergadering gevraagd om
betere verlichting ter plaatse.
Er is nog steeds geen antwoord op de vraag of de coaster
„Compass 1" die vorige week bij paal 12 strandde is verze
kerd. Volgens kapitein en mede-eigenaar Mohammed Rad-
wan was het schip wel degelijk verzekerd, maar mensen van
Wijsmuller en Smit Tak zouden vergeefs hebben geprobeerd
daarvan het bewijs te vinden in de officiële registers.
/olgens Radwan wordt dat laatste ver-
daard door het feit dat het schip nog
naar een paar maanden eigendom
was van zijn onderneming „Compass
:reight Limited". Daarvoor heette de
;oaster „Ostara" en de administratieve
ieslommeringen die met het over
schrijven van de verzekering zijn ge
boeid, zouden hun beslag nog niet
lebben gehad. De verzekeringsmaat
schappij zou zich op grond daarvan
liet verplicht voelen om uit te keren.
Hoe het er precies voorstaat wist Rad
van gisteren niet omdat de zaken in
ingeland worden behartigd door de
Texel blijft meestal verstoken van
nanagement-cursussen of seminars.
Het Instituut voor Middenstands Ont
wikkeling (IMO) gaat daar nu verande-
'ing in brengen.
Het IMO is van plan een viertal avon-
len te organiseren waarop onderwer-
)en worden behandeld waar iedere on-
lernemer op Texel zijn voordeel mee
;an doen. Het IMO heeft notaris Bos-
vijk bereid gevonden een aantal juridi
sche aspecten van het ondernemer-
jchap.te behandelen. Aan de orde ko
nen in dit kader de diverse onderne-
ningsvormen, erfopvolging en opvol-
lingsproblematiek. Nog vier andere
akspecialisten verlenen hun medewer
ing: mr. H.R. Kousbroek (als fiscaal
jrist verbonden aan Bergheyn en
■neep te Den Helder), L. J. Dercks
■eaisteraccountant, verbonden aan de
lederlandse Accountants Maatschap)
amen met N.A. Sjerps (accountants-
dministratieconsulent, verbonden aan
an der laan en Siebesma) en J.G.
oulon (belastingconsulent, verbonden
an Bergheyn en Sneep). Deze laatste
eeft een overzicht van de laatste be-
istingnieuwtjes en de diverse fiscale
arplichtingen waarmee de onderne-
ler te maken krijgt. Dé cursus werd
arig jaar met zeer veel succes in Den
elder gegeven. De Helderse deelne-
lers toonden zich razend enthousiast
ver de cursus, die in relatief korte tijd
a ondernemer de laatste ontwikkelin-
sn van het ondernemen bijbrengt,
et is een theoretische opfrisser voor
gen bazen die meestal geen tijd ge-
ad hebben om bij te blijven. Ruim
ahthonderd Texelse ondernemers zijn
ingeschreven maar ook andere be-
ngstellenden kunnen zich opgeven,
e cursus wordt gehouden in twee
okken op de maandagavonden 24 fe-
juari, 3, 10 en 17 maart. Het cursus-
sld voor één blok bedraagt 7125,—
5 hele cursus kost 7200,—. Voor nade-
inlichtingen kan men terecht bij R.J.
Dusbroek, Noordzeestraat 14, Den
elder (tel. 02230-12055) of bij A. Stu-
jlski. Vloedlijn 26, Den Burg (tel.
1220-3323).
de nacht van zaterdag op zondag
ld de politie twee keer op tegen
xelaars die na drankgebruik achter
it stuur waren gaan zitten. Beiden
agen een rijverbod.
andere eigenaar, tevens directeur van
Compass Freight. Deze is inmiddels
met een adviseur op Texel gearriveerd
om de problemen verder door te pra
ten en om het wrak van de Compass
te gaan bekijken. Dat laatste zou van
morgen bij laag water gebeuren. De
directeur wilde zondag al op Texel zijn
maar werd vertraagd omdat hij een
ongeluk kreeg met de auto. De auto
werd totaal vernield; de inzittenden
kwamen met de schrik vrij. Op Texel
worden de eigenaars van de
coaster terzijde gestaan door mr. J.K.
Feikema.
Salaris
Met uitzondering van kapitein Radwan
en de uit Ghana afkomstige Eric Edgar
Annobil die nog steeds in De Zwaluw
logeren, zijn de bemanningsleden van
de Compass 1 inmiddels afgereisd naar
huis. Volgens de geruchten zouden
stuurman Hermann Volker en de ma
chinist Detlef Brumshagen nog totaal
715.000,— salaris tegoed hebben van
Compass Freight Ltd., maar volgens
kapitein Radwan is daar niets van
waar. Om dat te bewijzen toonde hij
ons een handgeschreven en onderte-
kende'verklaring van beide opvarenden
waarin staat dat ze ieder het geld heb
ben gekregen waarop ze recht hadden
en niets te vorderen hebben. Radwan
heeft die verklaringen verlangd om te
voorkomen dat hij straks als onbe
trouwbaar of onbekwaam te boek
staat en nergens werk meer zal kun
nen vinden.
Gasolie
Om die reden hoopt hij ook dat veel
publiciteit zal worden gegeven aan de
resultaten van het onderzoek van de
gasolie die in de tanks en de filters
van de coaster zat. Zoals bekend kreeg
het schip motorpech omdat er een
aanzienlijke hoeveelheid water in de
olie zat. Op korte afstand van de kust
viel de motor uit en korte tijd later zat
de Compass op het strand. De rijkspo
litie te water heeft de oliemonsters
naar het Rijksinstituut voor Zuivering
van Afvalwater (RIZA) in Lelystad
gestuurd en verwacht binnenkort de
uitslag. Radwan is er van overtuigd
dat daaruit zal blijken dat er inderdaad
water in zat en wil dan de onderne
ming in Harwich die de olie leverde,
aansprakelijk te stellen. Ook de assu
rantiemaatschappij - bij wie de verloren
lading sojabonen was verzekerd - heeft
belang bij dit gegeven, omdat ook de
ze maatschappij een claim wil indienen
bij de olieleverancier.
De toestand van de coaster wordt er
intussen niet beter op. De scheur mid
scheeps is nog groter geworden en
het voorschip is tijdens de afgelopen
noordwesterstorm nog een eind verder
in het zand gezakt.
Liefhebbers genoeg
Er zijn genoeg mensen die opdracht
willen hebben om de coaster te slo
pen. Tot dusver zijn ze bijna allemaal
teruggedeinsd voor de zekerheid die
rijkswaterstaat wil hebben dat het wrak
dan ook werkelijk verdwijnt, dat wil
zeggen tot op een diepte van twee
meter onder het zand. Er moet dan
een bankgarantie komen van 25.000
gulden, maar het ziet er niet naar uit
dat een bank daar graag instapt. Zo
wel de banken als de slopers zien in
dat het opruimen van de coaster, zeker
onder de huidige weersomstandighe
den, een karwei is waarvan de kosten
en. de omvang niet zijn te overzien.
Niemand heeft dus haast, ook al in
verband met de onzekerheid inzake
een verzekeringsuitkering.
Wrakkenwet
Krachtens de uit de dertiger jaren da
terende „wrakkenwet" zou rijkswa
terstaat kunnen gelasten dat de
coaster op kosten van de eigenaar (en
als die niet kan betalen op kosten van
de staat) wordt verwijderd. Die wrak
kenwet is van toepassing als rijkswa
terstaat van meriing is dat een wrak
belemmerend is voor de scheepvaart
of een bedreiging voor de kustverdedi
ging. Hoewel deze bepalingen in de
praktijk zeer soepel worden toegepast,
is het duidelijk dat de wrakkenwet hier
totaal niet van toepassing is. De
gestrande coaster ligt niemand in de
weg.
Attractie
In tegendeel, het is een publieke at
tractie. Er gaan dan ook al stemmen
op om het wrak de hele zomer te la
ten liggen. Het is een mooie toeristen
trekker waar het Maritiem Museum op
zou kunnen inspelen door het inrich
ten van een speciale expositie. Dat
materiaal voor die expositie is inmid
dels veroverd. Kapitein Radwan heeft
de twee sloepen van de
coaster geschonken aan het Maritiem
Museum en men beschikt daar nu ook
over allerlei andere curiositeiten die op
het schip betrekking hebben. Cor Ei-
len, Hans Bremer, de gebroeders Jan
en Klaas Uitgeest, Paul Kikkert en
Daan Quartel hebben de twee redding
boten er met veel moeite vanaf kun
nen halen.
Ze staan tijdelijk op het erf van de fa
milie Uitgeest, huize „Flora" aan de
Pontweg. Het zijn redelijk goede, niet
al te grote sloepen die compleet (met
zeil) zijn uitgerust en in opgetuigde
toestand een aardige blikvanger kun
nen worden.
Naast de sloepen zijn ook reddingboei
en, scheepsbel, lantaarns en andere
souvenirs weggegeven, onder andere
aan de mensen van de whipperploeg
van De Koog. Van het schip zijn de af
gelopen dagen echter ook veel zaken
illegaal verdwenen. Dat was een te
genvaller voor kapitein Radwan die
meende dat het schip niet langer be
waakt hoefde te worden nadat allerlei
persoonlijke en andere draagbare zaken
van boord waren gehaald. Nadien heb
ben echter diverse mensen, soms
voorzien van veel gereedschap, kans
gezien om aan boord te komen. Ge
reedschappen, motoronderdelen, an
tennes, patrijspoorten, kleding, etc.
werden eraf gehaald en de achtermast
werd neergehaald. Er waren ook lieden
bij die aan boord louter hun verniel
zucht botvierden, getuige het feit dat
wasbakken zijn stukgeslagen en dat
een bureau in elkaar is getrapt. Aan
boord is thans weinig meer te halen.
De meeste betrokkenen hebben de in
druk dat binnen een week definitief
bekend zal zijn wat er met de coaster
gaat gebeuren.
In de vorige krant meldden wij on
der het kopje „Kustafslag door
zware storm" dat Rijkswaterstaat
een oogje in het zeil heeft gehad
nadat het advies was ontvangen
om beperkte dijkbewaking in te
stellen. Daardoor is de indruk ge
wekt dat de mensen van het Wa
terschap Texel helemaal niet waak
zaam zijn geweest. Het tegendeel
was het geval.
Zes mensen zijn in de betreffende
nacht in actie geweest waarbij alle
dijkvakken onder controle zijn gehou
den totdat het water zover was gezakt
dat er geen enkel gevaar meer was.
Ook de andere maatregelen die bij be
perkte dijkbewaking (als bij stormvloed
Het ongeval van zaterdagavond op de Vuurtoren-
weg heeft enkele omwonenden tot aktie aan
gespoord. Martin Wamaar heeft de heersende
ongenoegens over de verkeerssituaties kimiddels
verwoord in een brief aan de gemeente. „In de
ze bocht zijn al zoveel ongelukken gebeurd. Het
is een structurele fout, die is op te vangen", al
dus Wamaar.
Naar schatting van de omwonenden
zijn de laatste jaren zeker tien tot
twaalf auto's de bocht uit gevlogen.
Dat zijn meer ongelukken dan er zijn
geregistreerd, want enkele auto's zijn
zonder tussenkomst van de politie met
tractors uit de sloot gehaald. Maarten
Boon woont vlakbij de plek: „De
bocht is misschien niet flauw genoeg,
's Nachts hoor ik soms gierende rem
men. Meestal heeft zo'n vent geluk, al
is zijn hart een paar keer overgeslagen.
Maar altijd lig je te wachten of er een
gigantische klap volgt. Er moet wat
gebeuren, want het is helemaal niet
nodig dat mensen invalide raken door
deze situatie".
Corrie Boon-van der Meer doet in de
weekenden bijna geen oog dicht. „Er
wordt geen duidelijke aanwijzing gege
ven dat men een bocht nadert. Niet
alleen onvoorzichtige Texelaars, maar
ook vreemden worden verrast in het
donker. De ongelukken gebeuren altijd
in de nacht".
Reflecteren
Wamaar heeft daarvoor een merkwaar
dig klinkende verklaring: „De automo
bilisten worden misleid door de twee
huizen die als het ware in het verleng
de van de bocht staan. De autolam
pen reflecteren in ruiten, waardoor
men denkt dat er een tegenligger na
dert. Plotseling is daar dan die bocht.
Met een lantaarnpaal of goede reflec
terende schrikhekken zou de zaak al
zijn opgelost".
De brief gaat naar de gemeente („de
grote verkeersveiligheidregelaar") maar
de Vuurtorenweg is eigendom van het
Waterschap Texel. Gisteren werd het
vernielde schrikhek, dat waarschuwend
in de bocht stond opgesteld, meteen
vervangen door een nieuw exemplaar.
Hoofd technische dienst H. Ph. Vonk:
„Dit is een ander type hek, van alumi
nium, dat volledig reflecteert. Deze
hekken zijn wel kwetsbaar maar we
zullen erop blijven letten dat ze in tact
blijven."
Vonk acht de maatregel voldoende:
„De ongelukken zijn naar onze mening
een gevolg van concentratiegebrek,
veroorzaakt door het lange rechte stuk
voor de bocht." Omdat de bocht op
zich niet gevaarlijk is, staan er geen
verkeersborden. Het waterschap heeft
in het verleden de binnenbocht al eens
een stukje verruimd.
In tegenstelling tot de verwachtingen
blijkt de animo voor de wijncursus die
woensdag in Den Hoorn van start
gaat, niet bijzonder groot. Er hebben
zich tot dusver slechts zes deelnemers
ingeschreven, terwijl het dubbele aan
tal gewenst is. Het is mogelijk dat de
mensen die in het recente verleden te
kennen hebben gegeven aan zo'n cur
sus te willen meedoen, de aankondi
ging niet hebben gezien. Gegadigden
kunnen zich nu nog (met spoed) aan
melden bij cursusleidster mevrouw Par-
levliet, telefoon 02226-384.
Mevrouw M. Ronday, dirigente van
de Texelse koren Advendo en Zang-
lust, leidt sinds kort twee koren in
Den Helder: Heliconia en het Hel
ders Dameskoor.
Beide koren werken regelmatig samen
en hebben een breed repertoire, van
kerkmuziek tot vrolijke liedjes. Me
vrouw Ronday kwam voor deze koren
„in beeld" via het bestuur van de
Bond van Zangkoren in Noord-Holland,
waar ze deel van uitmaakt. De voor
zitster van het Helders dameskoor zit
ook in dat bestuur.
Mevrouw Ronday volgt mevrouw
Kooij-Kokelaar op, die wegens het be
reiken van de zeventigjarige leeftijd af
scheid nam.
een verhoging van 2.00 ot 2.60 plus
NAP wordt verwacht) gelden, zijn
genomen.
Omdat het buiten de kring van
rechtstreeks betrokkenen nauwelijks
bekend is hoe de dijkwachtorganisatie
tegenwoordig functioneert, geven wij
het volgende overzicht dat ons werd
verstrekt door het Waterschap Texel.
Beperkte dijkbewaking: Een beperk
te dijkbewaking wordt ingesteld bij een
verwachte stormvloed van 2.00 tot
2.60 plus NAP te Oudeschild. Hierbij
worden de volgende maatregelen ge
troffen: a. de stormschuiven en -
kleppen in de buitenwaterkeringen
worden - hoofdzakelijk automatisch -
gesloten; b. afhankelijk van de weers
gesteldheid wordt het Polderhuis be
mand en wordt het personeel van het
waterschap opgeroepen en ingezet
voor dijkcontrole. Deze controle wordt
uitgevoerd per vrachtauto, welke via
de mobilofoon in verbinding staat met
het Polderhuis.
Uitgebreide bewaking:
A, Eerste fase: Bij een verwachte
stormvloed van 2.60 tot 3.00 m. plus
NAP te Oudeschild wordt een uitge
breide dijkbewaking eerste fase in
gesteld. Hierbij worden de volgende
maatregelen getroffen: a. de bezetting
van het Polderhuis wordt uitgebreid; b.
de dijkwachten worden opgeroepen en
ingezet t.b.v. bewaking en controle van
zeedijken en kunstwerken; c. alle
kunstwerken, zowel in de buiten- als
binnenwaterkeringen gelegen, worden
gesloten.
B, Tweede fase: Bij een verwachte
stormvloed van 3.00 m plus NAP te
Oudeschild of hoger wordt een uitge
breide dijkbewaking tweede fase in
gesteld. Hierbij worden de volgende
maatregelen getroffen: a. het gemeen
tehuis wordt bezet; b. de bestuursle
den worden gealarmeerd en geconsig
neerd; c. de dijkwacht wordt versterkt;
d. de werkgroep wordt opgeroepen te
Oudeschild, alwaar stormmaterialen
worden gevuld en opgeladen; e. ma
chines en voertuigen worden - voor
zover noodzakelijk - via de betreffende
aannemers en bedrijven opgeroepen.
Vrijdag (24 januari) is er een voorstel
ling van „Het Hemelbed" in de
schouwburg De Kampanje, aanvang
20.15 uur. Auteur Jan de Hartog laat
twee mensen (Sjoukje Hooijmaijer en
Manfred de Graaf) zien in hun kamer
met hemelbed, waarin het leven begint
en eindigt. Mensen die met een tik
keltje weemoed, maar toch gelukkig,
,terug kunnen kijken op een leven waa
rin ze elkaar niet zö vreselijk veel pijn
hebben gedaan, zodat alle schrammen
konden helen. Voor Texelaars die al
kaarten hebben maar die de voorstel
ling niet kunnen bijwonen, bemiddelt
de afdeling culturele zaken van het
raadhuis bij het doorverkopen van £je
kaarten. Na afloop van de voorstelling
rijdt er een bus vanaf de schouwburg
en vaart er een extra boot naar Texel.
De afdeling culturele zaken zetelt in
kamer 304, telefoon 02220-3041,
toestel 130.
De plattelandsvrouwen, afdeling Den
Burg, houden morgen, woensdag 22
januari, in de kantine van de LTS de
jaarvergadering. Het programma van
deze avond vermeldt naast de gebrui
kelijke agenda een modeshow van zelf
gemaakte kleding. De aanvang is 19.30
uur.