Was de Compass 1" nu verzekerd of niet? „Ongeluksbocht moet worden beveiligd" Zó functioneert de dijkwachtorganisatie Blijvende attractie of spoedige sloop Weer ongeluk op beruchte plek Opfriscursus" voor Texelse ondernemers lijverboden Waterschap was ook waakzaam Actie omwonenden Weinig animo voor wijncursus Mevrouw Ronday voor twee Helderse koren „Hemelbed" in Kampanje Jaarvergadering Plattelandsvrouwen DINSDAG 21 JANUARI 1986 TEXELSE COURANT PAGINA E Verleners (waaronder de brandweer van De Opnieuw deed zich een verkeersonge luk voor in de bocht van de Vuurto- renweg nabij de Witte Hoek. Zaterdag avond reed hier een 47-jarige inwoner van Eierland met zijn personenauto in de sloot. De wagen werd onherstel baar beschadigd. De bestuurder liep een drievoudige breuk van het onder been op en werd direct naar het zie kenhuis in Den Helder vervoerd. Am bulance en brandweer waren kort na het ongeluk ter plaatse om hulp te verlenen. De politie kwam veel later, als gevolg van een storing bij de alar mering. Op verzoek van de Texelse collega's nam de gemeentepolitie in Den Helder een blaasproef bij de on fortuinlijke chauffeur en het resultaat daarvan was aanleiding voor een bloedproef. De bocht in de Vuurtorenweg ter hoogte van perceel nummer 94 is bij nacht nogal verraderlijk, enerzijds door het ontbreken van straatverlichting en anderzijds door het misleidend effect van de verlichte vensters van een wo ning. De indruk ontstaat dat men rechtdoor kan rijden. Meer dan eens is in de raadsvergadering gevraagd om betere verlichting ter plaatse. Er is nog steeds geen antwoord op de vraag of de coaster „Compass 1" die vorige week bij paal 12 strandde is verze kerd. Volgens kapitein en mede-eigenaar Mohammed Rad- wan was het schip wel degelijk verzekerd, maar mensen van Wijsmuller en Smit Tak zouden vergeefs hebben geprobeerd daarvan het bewijs te vinden in de officiële registers. /olgens Radwan wordt dat laatste ver- daard door het feit dat het schip nog naar een paar maanden eigendom was van zijn onderneming „Compass :reight Limited". Daarvoor heette de ;oaster „Ostara" en de administratieve ieslommeringen die met het over schrijven van de verzekering zijn ge boeid, zouden hun beslag nog niet lebben gehad. De verzekeringsmaat schappij zou zich op grond daarvan liet verplicht voelen om uit te keren. Hoe het er precies voorstaat wist Rad van gisteren niet omdat de zaken in ingeland worden behartigd door de Texel blijft meestal verstoken van nanagement-cursussen of seminars. Het Instituut voor Middenstands Ont wikkeling (IMO) gaat daar nu verande- 'ing in brengen. Het IMO is van plan een viertal avon- len te organiseren waarop onderwer- )en worden behandeld waar iedere on- lernemer op Texel zijn voordeel mee ;an doen. Het IMO heeft notaris Bos- vijk bereid gevonden een aantal juridi sche aspecten van het ondernemer- jchap.te behandelen. Aan de orde ko nen in dit kader de diverse onderne- ningsvormen, erfopvolging en opvol- lingsproblematiek. Nog vier andere akspecialisten verlenen hun medewer ing: mr. H.R. Kousbroek (als fiscaal jrist verbonden aan Bergheyn en ■neep te Den Helder), L. J. Dercks ■eaisteraccountant, verbonden aan de lederlandse Accountants Maatschap) amen met N.A. Sjerps (accountants- dministratieconsulent, verbonden aan an der laan en Siebesma) en J.G. oulon (belastingconsulent, verbonden an Bergheyn en Sneep). Deze laatste eeft een overzicht van de laatste be- istingnieuwtjes en de diverse fiscale arplichtingen waarmee de onderne- ler te maken krijgt. Dé cursus werd arig jaar met zeer veel succes in Den elder gegeven. De Helderse deelne- lers toonden zich razend enthousiast ver de cursus, die in relatief korte tijd a ondernemer de laatste ontwikkelin- sn van het ondernemen bijbrengt, et is een theoretische opfrisser voor gen bazen die meestal geen tijd ge- ad hebben om bij te blijven. Ruim ahthonderd Texelse ondernemers zijn ingeschreven maar ook andere be- ngstellenden kunnen zich opgeven, e cursus wordt gehouden in twee okken op de maandagavonden 24 fe- juari, 3, 10 en 17 maart. Het cursus- sld voor één blok bedraagt 7125,— 5 hele cursus kost 7200,—. Voor nade- inlichtingen kan men terecht bij R.J. Dusbroek, Noordzeestraat 14, Den elder (tel. 02230-12055) of bij A. Stu- jlski. Vloedlijn 26, Den Burg (tel. 1220-3323). de nacht van zaterdag op zondag ld de politie twee keer op tegen xelaars die na drankgebruik achter it stuur waren gaan zitten. Beiden agen een rijverbod. andere eigenaar, tevens directeur van Compass Freight. Deze is inmiddels met een adviseur op Texel gearriveerd om de problemen verder door te pra ten en om het wrak van de Compass te gaan bekijken. Dat laatste zou van morgen bij laag water gebeuren. De directeur wilde zondag al op Texel zijn maar werd vertraagd omdat hij een ongeluk kreeg met de auto. De auto werd totaal vernield; de inzittenden kwamen met de schrik vrij. Op Texel worden de eigenaars van de coaster terzijde gestaan door mr. J.K. Feikema. Salaris Met uitzondering van kapitein Radwan en de uit Ghana afkomstige Eric Edgar Annobil die nog steeds in De Zwaluw logeren, zijn de bemanningsleden van de Compass 1 inmiddels afgereisd naar huis. Volgens de geruchten zouden stuurman Hermann Volker en de ma chinist Detlef Brumshagen nog totaal 715.000,— salaris tegoed hebben van Compass Freight Ltd., maar volgens kapitein Radwan is daar niets van waar. Om dat te bewijzen toonde hij ons een handgeschreven en onderte- kende'verklaring van beide opvarenden waarin staat dat ze ieder het geld heb ben gekregen waarop ze recht hadden en niets te vorderen hebben. Radwan heeft die verklaringen verlangd om te voorkomen dat hij straks als onbe trouwbaar of onbekwaam te boek staat en nergens werk meer zal kun nen vinden. Gasolie Om die reden hoopt hij ook dat veel publiciteit zal worden gegeven aan de resultaten van het onderzoek van de gasolie die in de tanks en de filters van de coaster zat. Zoals bekend kreeg het schip motorpech omdat er een aanzienlijke hoeveelheid water in de olie zat. Op korte afstand van de kust viel de motor uit en korte tijd later zat de Compass op het strand. De rijkspo litie te water heeft de oliemonsters naar het Rijksinstituut voor Zuivering van Afvalwater (RIZA) in Lelystad gestuurd en verwacht binnenkort de uitslag. Radwan is er van overtuigd dat daaruit zal blijken dat er inderdaad water in zat en wil dan de onderne ming in Harwich die de olie leverde, aansprakelijk te stellen. Ook de assu rantiemaatschappij - bij wie de verloren lading sojabonen was verzekerd - heeft belang bij dit gegeven, omdat ook de ze maatschappij een claim wil indienen bij de olieleverancier. De toestand van de coaster wordt er intussen niet beter op. De scheur mid scheeps is nog groter geworden en het voorschip is tijdens de afgelopen noordwesterstorm nog een eind verder in het zand gezakt. Liefhebbers genoeg Er zijn genoeg mensen die opdracht willen hebben om de coaster te slo pen. Tot dusver zijn ze bijna allemaal teruggedeinsd voor de zekerheid die rijkswaterstaat wil hebben dat het wrak dan ook werkelijk verdwijnt, dat wil zeggen tot op een diepte van twee meter onder het zand. Er moet dan een bankgarantie komen van 25.000 gulden, maar het ziet er niet naar uit dat een bank daar graag instapt. Zo wel de banken als de slopers zien in dat het opruimen van de coaster, zeker onder de huidige weersomstandighe den, een karwei is waarvan de kosten en. de omvang niet zijn te overzien. Niemand heeft dus haast, ook al in verband met de onzekerheid inzake een verzekeringsuitkering. Wrakkenwet Krachtens de uit de dertiger jaren da terende „wrakkenwet" zou rijkswa terstaat kunnen gelasten dat de coaster op kosten van de eigenaar (en als die niet kan betalen op kosten van de staat) wordt verwijderd. Die wrak kenwet is van toepassing als rijkswa terstaat van meriing is dat een wrak belemmerend is voor de scheepvaart of een bedreiging voor de kustverdedi ging. Hoewel deze bepalingen in de praktijk zeer soepel worden toegepast, is het duidelijk dat de wrakkenwet hier totaal niet van toepassing is. De gestrande coaster ligt niemand in de weg. Attractie In tegendeel, het is een publieke at tractie. Er gaan dan ook al stemmen op om het wrak de hele zomer te la ten liggen. Het is een mooie toeristen trekker waar het Maritiem Museum op zou kunnen inspelen door het inrich ten van een speciale expositie. Dat materiaal voor die expositie is inmid dels veroverd. Kapitein Radwan heeft de twee sloepen van de coaster geschonken aan het Maritiem Museum en men beschikt daar nu ook over allerlei andere curiositeiten die op het schip betrekking hebben. Cor Ei- len, Hans Bremer, de gebroeders Jan en Klaas Uitgeest, Paul Kikkert en Daan Quartel hebben de twee redding boten er met veel moeite vanaf kun nen halen. Ze staan tijdelijk op het erf van de fa milie Uitgeest, huize „Flora" aan de Pontweg. Het zijn redelijk goede, niet al te grote sloepen die compleet (met zeil) zijn uitgerust en in opgetuigde toestand een aardige blikvanger kun nen worden. Naast de sloepen zijn ook reddingboei en, scheepsbel, lantaarns en andere souvenirs weggegeven, onder andere aan de mensen van de whipperploeg van De Koog. Van het schip zijn de af gelopen dagen echter ook veel zaken illegaal verdwenen. Dat was een te genvaller voor kapitein Radwan die meende dat het schip niet langer be waakt hoefde te worden nadat allerlei persoonlijke en andere draagbare zaken van boord waren gehaald. Nadien heb ben echter diverse mensen, soms voorzien van veel gereedschap, kans gezien om aan boord te komen. Ge reedschappen, motoronderdelen, an tennes, patrijspoorten, kleding, etc. werden eraf gehaald en de achtermast werd neergehaald. Er waren ook lieden bij die aan boord louter hun verniel zucht botvierden, getuige het feit dat wasbakken zijn stukgeslagen en dat een bureau in elkaar is getrapt. Aan boord is thans weinig meer te halen. De meeste betrokkenen hebben de in druk dat binnen een week definitief bekend zal zijn wat er met de coaster gaat gebeuren. In de vorige krant meldden wij on der het kopje „Kustafslag door zware storm" dat Rijkswaterstaat een oogje in het zeil heeft gehad nadat het advies was ontvangen om beperkte dijkbewaking in te stellen. Daardoor is de indruk ge wekt dat de mensen van het Wa terschap Texel helemaal niet waak zaam zijn geweest. Het tegendeel was het geval. Zes mensen zijn in de betreffende nacht in actie geweest waarbij alle dijkvakken onder controle zijn gehou den totdat het water zover was gezakt dat er geen enkel gevaar meer was. Ook de andere maatregelen die bij be perkte dijkbewaking (als bij stormvloed Het ongeval van zaterdagavond op de Vuurtoren- weg heeft enkele omwonenden tot aktie aan gespoord. Martin Wamaar heeft de heersende ongenoegens over de verkeerssituaties kimiddels verwoord in een brief aan de gemeente. „In de ze bocht zijn al zoveel ongelukken gebeurd. Het is een structurele fout, die is op te vangen", al dus Wamaar. Naar schatting van de omwonenden zijn de laatste jaren zeker tien tot twaalf auto's de bocht uit gevlogen. Dat zijn meer ongelukken dan er zijn geregistreerd, want enkele auto's zijn zonder tussenkomst van de politie met tractors uit de sloot gehaald. Maarten Boon woont vlakbij de plek: „De bocht is misschien niet flauw genoeg, 's Nachts hoor ik soms gierende rem men. Meestal heeft zo'n vent geluk, al is zijn hart een paar keer overgeslagen. Maar altijd lig je te wachten of er een gigantische klap volgt. Er moet wat gebeuren, want het is helemaal niet nodig dat mensen invalide raken door deze situatie". Corrie Boon-van der Meer doet in de weekenden bijna geen oog dicht. „Er wordt geen duidelijke aanwijzing gege ven dat men een bocht nadert. Niet alleen onvoorzichtige Texelaars, maar ook vreemden worden verrast in het donker. De ongelukken gebeuren altijd in de nacht". Reflecteren Wamaar heeft daarvoor een merkwaar dig klinkende verklaring: „De automo bilisten worden misleid door de twee huizen die als het ware in het verleng de van de bocht staan. De autolam pen reflecteren in ruiten, waardoor men denkt dat er een tegenligger na dert. Plotseling is daar dan die bocht. Met een lantaarnpaal of goede reflec terende schrikhekken zou de zaak al zijn opgelost". De brief gaat naar de gemeente („de grote verkeersveiligheidregelaar") maar de Vuurtorenweg is eigendom van het Waterschap Texel. Gisteren werd het vernielde schrikhek, dat waarschuwend in de bocht stond opgesteld, meteen vervangen door een nieuw exemplaar. Hoofd technische dienst H. Ph. Vonk: „Dit is een ander type hek, van alumi nium, dat volledig reflecteert. Deze hekken zijn wel kwetsbaar maar we zullen erop blijven letten dat ze in tact blijven." Vonk acht de maatregel voldoende: „De ongelukken zijn naar onze mening een gevolg van concentratiegebrek, veroorzaakt door het lange rechte stuk voor de bocht." Omdat de bocht op zich niet gevaarlijk is, staan er geen verkeersborden. Het waterschap heeft in het verleden de binnenbocht al eens een stukje verruimd. In tegenstelling tot de verwachtingen blijkt de animo voor de wijncursus die woensdag in Den Hoorn van start gaat, niet bijzonder groot. Er hebben zich tot dusver slechts zes deelnemers ingeschreven, terwijl het dubbele aan tal gewenst is. Het is mogelijk dat de mensen die in het recente verleden te kennen hebben gegeven aan zo'n cur sus te willen meedoen, de aankondi ging niet hebben gezien. Gegadigden kunnen zich nu nog (met spoed) aan melden bij cursusleidster mevrouw Par- levliet, telefoon 02226-384. Mevrouw M. Ronday, dirigente van de Texelse koren Advendo en Zang- lust, leidt sinds kort twee koren in Den Helder: Heliconia en het Hel ders Dameskoor. Beide koren werken regelmatig samen en hebben een breed repertoire, van kerkmuziek tot vrolijke liedjes. Me vrouw Ronday kwam voor deze koren „in beeld" via het bestuur van de Bond van Zangkoren in Noord-Holland, waar ze deel van uitmaakt. De voor zitster van het Helders dameskoor zit ook in dat bestuur. Mevrouw Ronday volgt mevrouw Kooij-Kokelaar op, die wegens het be reiken van de zeventigjarige leeftijd af scheid nam. een verhoging van 2.00 ot 2.60 plus NAP wordt verwacht) gelden, zijn genomen. Omdat het buiten de kring van rechtstreeks betrokkenen nauwelijks bekend is hoe de dijkwachtorganisatie tegenwoordig functioneert, geven wij het volgende overzicht dat ons werd verstrekt door het Waterschap Texel. Beperkte dijkbewaking: Een beperk te dijkbewaking wordt ingesteld bij een verwachte stormvloed van 2.00 tot 2.60 plus NAP te Oudeschild. Hierbij worden de volgende maatregelen ge troffen: a. de stormschuiven en - kleppen in de buitenwaterkeringen worden - hoofdzakelijk automatisch - gesloten; b. afhankelijk van de weers gesteldheid wordt het Polderhuis be mand en wordt het personeel van het waterschap opgeroepen en ingezet voor dijkcontrole. Deze controle wordt uitgevoerd per vrachtauto, welke via de mobilofoon in verbinding staat met het Polderhuis. Uitgebreide bewaking: A, Eerste fase: Bij een verwachte stormvloed van 2.60 tot 3.00 m. plus NAP te Oudeschild wordt een uitge breide dijkbewaking eerste fase in gesteld. Hierbij worden de volgende maatregelen getroffen: a. de bezetting van het Polderhuis wordt uitgebreid; b. de dijkwachten worden opgeroepen en ingezet t.b.v. bewaking en controle van zeedijken en kunstwerken; c. alle kunstwerken, zowel in de buiten- als binnenwaterkeringen gelegen, worden gesloten. B, Tweede fase: Bij een verwachte stormvloed van 3.00 m plus NAP te Oudeschild of hoger wordt een uitge breide dijkbewaking tweede fase in gesteld. Hierbij worden de volgende maatregelen getroffen: a. het gemeen tehuis wordt bezet; b. de bestuursle den worden gealarmeerd en geconsig neerd; c. de dijkwacht wordt versterkt; d. de werkgroep wordt opgeroepen te Oudeschild, alwaar stormmaterialen worden gevuld en opgeladen; e. ma chines en voertuigen worden - voor zover noodzakelijk - via de betreffende aannemers en bedrijven opgeroepen. Vrijdag (24 januari) is er een voorstel ling van „Het Hemelbed" in de schouwburg De Kampanje, aanvang 20.15 uur. Auteur Jan de Hartog laat twee mensen (Sjoukje Hooijmaijer en Manfred de Graaf) zien in hun kamer met hemelbed, waarin het leven begint en eindigt. Mensen die met een tik keltje weemoed, maar toch gelukkig, ,terug kunnen kijken op een leven waa rin ze elkaar niet zö vreselijk veel pijn hebben gedaan, zodat alle schrammen konden helen. Voor Texelaars die al kaarten hebben maar die de voorstel ling niet kunnen bijwonen, bemiddelt de afdeling culturele zaken van het raadhuis bij het doorverkopen van £je kaarten. Na afloop van de voorstelling rijdt er een bus vanaf de schouwburg en vaart er een extra boot naar Texel. De afdeling culturele zaken zetelt in kamer 304, telefoon 02220-3041, toestel 130. De plattelandsvrouwen, afdeling Den Burg, houden morgen, woensdag 22 januari, in de kantine van de LTS de jaarvergadering. Het programma van deze avond vermeldt naast de gebrui kelijke agenda een modeshow van zelf gemaakte kleding. De aanvang is 19.30 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 5