Cjrocn 4rwarL-Jexels in het harL,
laad moeizaam akkoord met
statuten en contracten
NlOZ-molen hoort
besten van Europa
bij
ERUIT! WATNU?
DOE NIKS.
WJ DOEN ALLES.
Drie maal Raad van State
JSSi
BEL DAN: U6-Ü222322
mCHTING VVV TEXELPROMOTIE KAN VERDER
Poo/zee.
HEEFT U NOG VRAGEN? r\/" mn r\>) no
rucnion i 19 ocrl tlvlDcn loo/
VRIJDAG 14 FEBRUARI 1986
ledactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
luiten werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
kliek van der Heijden, Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393 en Frans
lopman, Ongeren 7, Den Burg, tel. (02220) 5472.
foor advertenties, abonnementen, etc.:
angeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg
ilefoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ18,65 per kwartaal; los 85 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
)e gemeenteraad heeft dinsdagavond ingestemd met de sta-
jten van de nieuwe stichting VVV Texelpromotie. Tevens is
e participatieovereenkomst die de gemeente met deze
tichting aangaat bekrachtigd evenals het contract voor de
)eristische dienstverlening. Tot echte vaststelling van de sta-
uten kwam het nog niet omdat er zoveel aanmerkingen wa
rn, dat het onmogelijk was om deze in de vergadering te
erwerken.
e linkse fracties hadden de zaak
'illen uitstellen tot een volgende
irgadering, maar dat vond het
>llege niet aanvaardbaar. Er is al
el tijd verloren gegaan, de VVV
oet nu eindelijk weten waaraan
toe is.
oor met de statuten voorlopig in
stemmen en pas in een volgen
vergadering tot definitieve
iststelling over te gaan, werd vol
lende zekerheid verschaft.
it leek alsof bijna alle fracties had-
n afgesproken nog één keer extra
noeilijk" te willen doen over de
chtingsplannen. Er was een lawine
n kritiek, niet alleen op hoofdzaken
lar vooral ook op kleine gebreken,
loonheidsfoutjes en taalkundige on-
Ikomenheden. De raad had dan ook
na twee uur nodig voor de behande-
=Jg van deze kwestie, die als agenda-
int nummer 13 op de agenda stond.
"It liep tegen middernacht voordat de
rgadering was afgelopen.
Uitstel
Pakt was het meest afwijzend,
pstra zei dat hij bij het doornemen
de stukken op zoveel vragen en
duidelijkheden was gestuit dat hij
arover eerst eens rustig in commis-
verband wilde praten alvorens in de
Igende raadsvergadering een defini-
f besluit te nemen. Maar ook de
;t-fractie zag in dat de tijd dringt en
de daarom het college wel alvast
chtigen de met promotie en dienst-
jening gemoeide geldbedragen uit
geven. Later bleek dat het Pakt zich
t het laatste betreft niet onvoor-
ardelijk wilde binden voor vijf jaar.
jaar opnieuw zou bij de begrotings
indeling moeten worden bepaald
'150.000,— voor promotie en
000— voor dienstverlening kan
rden uitgegeven.
voorstel van het Pakt om de defi-
ive bekrachtiging van statuten en
reenkomsten uit te stellen tot de
jende vergadering kreeg alleen de
in van de Pakt-leden en de PSP en
d dus met tien tegen vier stemmen
vorpen.
collegevoorstel, zoals verwoord in
nleiding van dit verslag, werd met
elfde stemmenverhouding aangeno-
n. Pakt en PSP waren tegen.
Voorzitter
rt werd gestemd over enkele om-
den onderdelen van de statuten,
iet feit dat naast de vier partici-
ten ook de voorzitter stemrecht zal
Deze bepaling was ingevoegd
lat na het wegvallen van Teso er
even aantal participanten is. In
sties waarover de meningen ver-
d zijn zouden de stemmen kunnen
!n. Het Pakt was tegen stemrecht
de voorzitter. Alleen de partici-
en zouden wat te zeggen moeten
>en en die moesten maar zien dat
at overeenstemming komen. Een
besluit dat alleen kan worden geno
men met gebruikmaking van het stem
recht van de voorzitter, achtte Terpstra
zodanig omstreden dat het maar beter
niet genomen kan worden, gezien de
grote belangen die op het spel staan.
Bij stemming bleek dat ook in dit ge
val Pakt en PSP alleen stonden en
met tien tegen vier stemmen werd dus
bepaald dat de voorzitter van de stich
ting stemrecht krijgt.
Ambtenaar of bestuurder
Ook over de vraag of de gemeentelijke
vertegenwoordiger in de stichting een
beleidsambtenaar moet worden of een
gekozen bestuurder (dus een raadslid
of wethouder) werd door stemming
beslist. Alleen Jan van Asselt, Paul
Kikkert, Gerbrand Poster en Tine Krij-
nen wilden een gekozen bestuurder en
dat ging dus niet door. De meerder
heid van de raad was met B en W van
mening dat een financieel deskundige
ambtenaar beter kan functioneren dan
een raadslid, dat zijn financiële kennis
van zaken telkens zal moeten opdoen
op de afdeling financiën van de
gemeente.
Als gevolg van de haast die het colle
ge had betracht bij het in de raad
brengen van de stukken en de zeer re
cente wijzigingen daarop, hadden de
fracties weinig gelegenheid gehad de
zaak rustig te bestuderen. De meesten
hadden de papieren pas in huis gekre
gen nadat hun fractievergadering al
was gehouden. Het werd daarom door
Dirk Terpstra van het Pakt onverant
woord gevonden onder deze omstan
digheden de zaak even gauw te be
klinken. Het gaat tenslotte om een be
drag van f410.000,— per jaar. Daar
stond echter tegenover dat de thans
heersende onzekerheid niet nog langer
mag voortduren, waarbij Terpstra met
name dacht aan het VVV-personeel
dat nu niet weet of het aan het werk
kan blijven of niet.
Vervolgens vuurde Terpstra een reeks
vragen en opmerkingen af naar aanlei
ding van de diverse artikelen in de
stukken. Het was volgens hem lang
niet allemaal duidelijk. Onder andere
vroeg hij zich af of een deel van het
informatiewerk (met name in de win
terperiode) niet eigenlijk promotiewerk
is, zodat ook dit uit het promotiebud
get betaald zou moeten worden. Ver
der is hij er tegen dat de stichting zich
met „bedrijfsadvisering" bezig houdt
en dat de gemeente zich voor vijf jaar
aan dat enorme bedrag bindt.
Ruggespraak
Ook was hij tegen de bepaling van ar
tikel 4 lid 7 dat het mogelijk maakt dat
de gemeentelijke bestuurder ontslagen
kan worden door de overige bestuur
ders en ook deugde volgens hem het
artikel niet waarin is bepaald dat dee
bestuursleden „zonder last of rug
gespraak" moeten kunnen besluiten.
Het is altijd de bedoeling geweest dat
de gemeentelijke vertegenwoordiger
zijn standpunt laat afhangen van de
mening van de gemeenteraad, waar hij
De aanhoudende vorst veroorzaak
ten gestaag groeiende hoeveel
heid ijs op de Waddenzee. De
veerdienst heeft er tot dusver wei
nig tast vanat lijkt de situatie op
de hierbij afgedrukte foto aller
minst geruststellend. De fotograaf
had echter gevoel voor drama en
heeft zijn standpunt zodanig geko
zen dat het lijkt alsof de veerboot
in een poolzee vol ijsbergen vaart.
Zo ver is het in werkelijkheid nog
niet.al wilden we onze lezers
dit zeer winterse beeld niet ont
houden. (Foto Dirk Kuiter
dus opdrachten van kan krijgen. Zo
had Terpstra meer kritiek en hij had
zich ook geërgerd aan slordigheden en
fouten, zoals het hier en daar nog
noemen van Teso als participant.
Een aantal van deze bezwaren werden
vertolkt door Peter Bakker van de PSP,
die het vooral belangrijk vindt dat de
gemeente grip houdt op de Texelpro
motie. Gerbrand Poster stelde vast dat
Teso „donateur" was geworden maar
wilde weten onder welke condities.
Poster wilde een gekozen gemeentelij
ke vertegenwoordiger in het stichtings
bestuur en vindt dat het kantoor van
De Koog open moest blijven. Veel le
den van de TVL zullen anders weglo
pen waardoor de TVL zijn verplichtin
gen jegens de stichting misschien niet
meer kan nakomen.
Casu quo
Tine Krijnen vond het niet best dat
Teso-directeur Hoogerheide zich uit de
stichting heeft teruggetrokken omdat
hij vindt dat het allemaal veel te lang
ging duren. „Hoogerheide had wat
meer geduld moeten hebben. Wij heb
ben toch ook geduld bij het wachten
op betere toegankelijkheid van de dub
beldekker voor invaliden?" Vervolgens
ging Tine Krijnen meer dan alle andere
raadsleden in op allerlei details van
statuten en contracten. Meer dan een
kwartier was ze bezig met dit correc
tiewerk, waarbij ze niet alleen inhoude
lijke zaken aanvocht, maar ook bestraf
fend sprak over ongewenste latijnse
termen zoals „casu quo". Kortom er
bleef niets onbesproken, waarmee in
ieder geval was aangetoond dat er
kennelijk wel tijd was geweest om al
les goed na te kijken. „Dat was het zo
ongeveer", besloot mevrouw Krijnen
haar betoog. Schilling: „Zo
ongevéérül?"
Paul Kikkert had ook aanmerkingen.
Hij wees onder meer op de f260.000
die jaarlijks door de gemeente wordt
betaald voor toeristische dienstverle
ning en wilde vastgelegd hebben dat
dit bedrag het absolute maximum is,
wat inhoudt dat geen inflatiecorrectie
mogelijk is. Kikkert was niet overtuigd
van de noodzaak dat het kantoor De
Koog gesloten moet worden en vond
dat in ieder geval andere mogelijkhe
den moeten worden gezocht voor in
formatieverstrekking ter plekke.
Geen vertrouwen?
Ate Rienstra van het CDA had de
minste bezwaren. Voor de terughou
dendheid en het wantrouwen van de
andere raadsleden had hij echter wel
begrip. De financiële handel en wandel
Lees verder pagina 2
De afdeling rechtspraak van de Raad van State behandelde
dinsdag drie Texelse zaken: de bezwaarschriften van de
werkgroep Landschapszorg tegen de fuikaanpassing en te
gen de plaatsing van de NlOZ-molen en een bezwaar van
een inwoner van Den Burg tegen de weigering van de ge
meente om met politiedwang een stuk schutting van zijn
buurman weg te halen.
Eén van de meest opmerkelijke uitspraken tijdens de zitting
was dat de NlOZ-molen waarschijnlijk de meest rendabele
molen van Europa is. Uitspraak in alle drie zaken volgt 25
maart.
De argumenten van de werkgroep te
gen de fuikaanpassing zijn niet echt
van planologische aard. De werkgroep
vindt dat volledige ingebruikname van
de dubbeldekker allerlei ongewenste
gevolgen zal oproepen, zoals een te
grote verkeersdruk en daarmee samen
hangend een te grote druk op het mi
lieu. Er wordt echter ook opgemerkt
dat de nieuwe aanleginrichting het lan
delijke karakter van de entree van het
eiland doet verdwijnen. Bovendien
vecht de werkgroep de noodzaak aan:
„Voor enkele zaterdagen in het seizoen
worden miljoenen uitgegeven".
De gemeente heeft geen mogelijkheid
om een bouwvergunning te weigeren,
want zowel de welstandcommissie als
het bestemmingsplan ter plaatse en de
bouwverordening staan deze bouw
toe. Toch bracht een woordvoerder
van de gemeente in de pleitnota wel
enig begrip voor de werkgroep op:
„De bezwaren zijn wel planologisch
an de foto's die Van Abs overlegde tijdens de zitting. Het pijltje geeft de molen een.
relevant, maar niet voor de verlening
van deze bouwvergunning." Blijft de
vraag op welk moment de werkgroep
dan wel effectief bezwaar in had kun
nen dienen. Dat moment heeft ontbro
ken door het voldongen feit van de
aanschaf van de dubbeldekker. De
voorzitter, mr. J.H. Blaauw, toonde
begrip voor deze moeilijke situatie
maar liet toch ook weten dat de ge
meente een bouwvergunning niet mag
weigeren als de bouwplannen niet
strijdig zijn met bestemmingsplan en
andere voorschriften.
Molen
Het bezwaarschrift tegen de molen
richtte zich niet tegen de bouwvergun
ning, maar tegen de door de provincie
afgegeven verklaring van geen be
zwaar. De gemeente werd echter wel
gehoord en de argumenten van plaat
selijke en provinciale overheid om de
molen toe te staan stemden overeen.
De werkgroep beroept zich op het ont
breken van landelijk beleid dat de
plaatsing van windmolens moet rege
len. De gemeente wil daarom het
plaatsen van windmolens echter niet
uitsluiten met planologische middelen.
Met andere woorden, als een windmo
len lelijk wordt gevonden betekent dat
niet dat de bouwvergunning moet
worden geweigerd. Daarom is het be
leid erop gericht dat bij elk geval het
maatschappelijke en het landschappe
lijke belang afgewogen moet worden.
De werkgroep vindt dat het maat
schappelijke belang niet zo groot is: de
molen is waarschijnlijk alleen rendabel
door de subsidies voor de plaatsing en
de besparing op fossiele brandstoffen
zou niet zo groot zijn omdat Texel zijn
eigen electriciteit maakt. Dat werd
echter weerlegd door E. van Abs, be
heerder van het NIOZ, die erop wees
dat volgens cijfers van de organisatie
voor duurzame energie de Texelse mo
len het hoogst bekende rendement in
Europa geeft. Vorig jaar leverde de
windmolen 900 Kwh per vierkante me
ter rotoroppervlak en zelfs de grootste
molen van Denemarken, een voortrek-
kersland op dit gebied, haalde dat
niet. De werkgroep vond dat het land
schap wel aanmerkelijk werd aangetast
door de molen, terwijl dijken en dui
nenrijen vaak worden opgenomen in
de trekroutes van vogels. Van Abs
overlegde een paar foto's waaruit
bleek dat de verstoring niet echt groot
is.
Mr. Blaauw wees erop dat de gemeen
te een belangenafweging had gemaakt
en daarmee eigenlijk aan de regels had
voldaan. De plaatselijke overheden krij
gen in dergelijke zaken vrij grote
vrijheden.
De derde zaak betrof een burenruzie
Nover een schutting. Die schutting is
verhoogd met plastic en dat zou klap
peren en licht wegnemen. De „gedu
peerde" buurman wilde dat de ge
meente de gewraakte schutting met
politiedwang zou weghalen. Voor een
schutting hoeft namelijk geen vergun
ning te worden gevraagd, mits de bu
ren het met de plaatsing eens zijn. In
dit geval was er echter een bouwver
gunning aangevraagd en afgegeven.
De gemeente voelde er niets voor om
met de sterke arm een stuk plastic te
komen weghalen. De indiener van het
bezwaar kwam niet opdagen, zodat de
behandeling uitsluitend bestond uit
een toelichting van de gemeente.
Met ingang van 1 april 1986 wórdt de beiaardenver/ekerinp en de
vrijwillige venekering van het ziekenfonds opgeheven. Neem geen
overhaaste beslissingen. Vast staat dat wij er voor garant staan dat u
goed onder dak blijft. Ook als u zich particulier moet gaan verzekeren
U krijgt van ons ruim op tijd een passend advies, dat geheel
'i aansluit bij uw persoonlijke omstandigheden. Toch nog ongerust? Bel
dan onze gratis informatielijn: 06-0222322. Op werkdagen van
9.00 tot 21.00 uur.
Dit is een publicatie van de samenwerkende ziekenfondsen Alkmaar - Den Helder en Omstreken
West-Friesland. Texel en Noord-Holland-Noord Ziektekostenverzekering.