„Sint Jan" flitsend in Zachtjes met de deuren" ees Daalder 25 ar op de kotter De creativiteit van algebra en meetkunde Ed Tuinhout in raadhuiskelder Theatershow Martine Bijl in Helderse schouwburg Boot vaart zonder problemen Loos alarm DINSDAG 25 FEBRUARI 1986 TEXELSE COURANT PAGINA 7 bloemetjes larige innert inen is Toneelvereniging Sint Jan heeft zaterdagavond aangenaam verrast door het stuk „Zachtjes met de deuren" van Michel Fermaud op te voeren. Dit blijspel dat al eens in verkorte versie op de televisie was te zien, was een goede keus, al leen al omdat het „anders dan anders" was. Bovendien werd het vaardig opgevoerd en brachten enkele leden zelfs to neelspel van topkwaliteit. Het publiek in de welgevulde schouwburgzaal van De Lindeboom heeft er dan ook volop van genoten. Aanvankelijk zag het daar niet naar uit. De eerste scenes, bedoeld om de mensen in de sfeer te brengen, waren meer verwarrend dan infor matief. Voorlopig was het niet dui delijk met welke situatie het pu bliek zou worden geconfronteerd, temeer daar de vereniging geen in formatie had gevoegd bij de rolver deling die aan het publiek werd uitgereikt. Wie goed oplette had echter binnen vijf minuten door wat er aan de hand was: een nogal chaotisch levend gezin-met- aanhang dat „van alles" beleeft, zonder dat er sprake is van een af gerond verhaal met herkenbare cop en staart. /oor zover er nog sprake was van een ferhaal, was dat op zichzelf niet boei- ind of origineel en daarom niet onder- loudend. Het succes hing dan ook olledig af van de uitvoering. Die oest „flitsend" zijn, dus razendsnel n perfect getimed waarbij enige over- rijving best mocht. De Sint Jan- pelers slaagden daar aardig in en okken al hun registers open. Enerverend laats van handeling is de woning van n Frans gezin met volwassen kinde- n en een inwonende grootmoeder, e kinderen willen in de ogen van hun ouders niet allemaal deugen, de gene raties botsen herhaaldelijk en het stuk wordt dan ook beheerst door kleine en grote ergernissen en ruzies die meer dan eens in een handgemeen ontaar den. De dienstbode verzorgt de schild pad van de dochter door het dier in een warm sopje te wassen, een of an dere geheimzinnige figuur houdt de badkamer permanent bezet, de zoon speelt trompet inplaats van zich met zijn studie bezig te houden maar er zijn ook minder alledaagse verwikkelin gen: het gezin blijkt per maand 280 li ter melk te gebruiken omdat één der dochters het in melk baden als schoonheidsbehandeling ondergaat, oma haalt stiekum een vriend in huis en maakt hem eèn kapitaal afhandig door met hem vals te spelen en een dochter vertelt voor de aardigheid dat zé zwanger is en wijst na enig aan dringen ook nog de vader aan, die echt van niets weet. Niet gezegd kan worden dat dit alles realistisch en her kenbaar was, het was gewoon lekker gek en de rolopvatting moest daarmee in overeenstemming zijn. Dat is dus gelukt. Generatiekloof Betrekkelijk rustig middelpunt van dit familiegebeuren werd gevormd door het ouderpaar. Ruud Beers als de va der voldeed aan het klassieke model: bars en vol onbegrip over wat de he dendaagse jeugd drijft. Rika Rijk- Anema als de begrijpende moeder die het af en toe echter ook niet meer weet en die op zeer gespannen voet met haar echtgenoot komt te staan als de laatste ervan wordt verdacht het te hebben aangelegd met de vriendin van één van zijn dochters. Die gedachte ligt voor de hand want de dienstbode heeft het bedoelde meisje uit de slaap kamer van de heer des huizes zien ko men met zijn pyamajasje aan „en niets anders". Ruud Beers straalde de ver eiste hardvochtigheid overtuigend uit; zwakker was hij op de momenten dat hij „zachtere" gevoelens moest tonen. Het wat „geknepen" klinkende, be velstemmetje werd ook dan in stand gehouden. Eén en al moederlijkheid werd uitgestraald door Rika Rijk- Anema, die heel goed speelde. Slecht verstaanbaar Haar stemgeluid was helaas wat zwak, waardoor ze in sommige delen van de zaal niet verstaanbaar was. Enkele an dere spelers waren ook niet overal goed te horen. Dat heeft te maken met de niet zo goede akoestiek van De Lindeboom. Geluid dat van het to neel afkomstig is verdwijnt voor een groot deel in de ruimte erboven. Schuingeplaatste schermen van hard materiaal zouden daar verbetering in brengen. De „kinderrollen" die het stuk moesten dragen, waren allemaal in goede tot zeer goede handen. José Coutinho weerde zich dapper en met veel emotie als dochter Dominique die het herhaaldelijk met de anderen aan de stok heeft. Afgezien van enkele zwakkere momenten was Gooitzen Kedde heel overtuigend als de le venslustige maar driftige zoon Francois die liever in een band speelt dan stu- Speters en andere medewerkenden aan Zachtjes met de deuren", gefotografeerd tijdens de pauze. deert. Hij had een vrij lange en ook ta melijk moeilijke rol, vooral door de on ophoudelijke stemmingswisselingen. Dat vraagt nogal wat. Er zijn maar weinig toneelspelers die er in slagen zowel in rustige momenten als tijdens emotionele scenes overtuigend te zijn. Glansrol Wie daar de minste moeite mee had was Lia Loef als de vermeend zwange re dochter Danielle. Zij leverde de beste acteerprestatie van deze avond. Uitstekende intonatie en timing, goede nuancering en de vereiste acteersnel- heid maakten deze rol tot een glansrol, temeer daar ook de mimiek uitstekend was. Een heel ander type vertegenwoordig de Joanne Keesom als Pinky, het vriendinnetje van Danielle. Zij vormde een bedaard rustpunt temidden van het gekrakeel van de anderen. De ge routineerde Nel Keesom-Logman had weinig moeite met de rol van de on deugende, maar toch wel erg wijze oma. Toke Graaf zagen we als het dienst meisje Arléne. De hoeveelheid tekst was beperkt, maar wat ze al stoffend en opruimend zei, klink zeer relative rend en dat was dan ook de bedoe ling. Deze rol zou eerst worden ver tolkt door Marianne Zegers maar die was enkele dagen tevoren ziek gewor den. Toke, die de regie had nam de rol soepel over. In het stuk gebeurt het herhaaldelijk dat mensen woedend met deuren smijten. Het fraaie decor zwaaide dan angstwekkend en meer daan eens viel een schilderij van de muur of tuimelde een boek uit een kast. Het kwam in het stuk prachtig van pas; Arléne zette alles weer zuch tend op zijn plek. Joost Coutinho moest blijkens de tekst een sulletje op vrijersvoeten zijn. En dat was hij dan ook, niet alleen in woord maar vooral ook in gebaar. Han Stapersma hoorde ook tot de spelers, maar hij hoefde geen woord te zeg gen. Als de oude heer die stiekum op de kamer van oma verblijft, sloop hij alleen maar een paar keer over het to neel. De regie was in handen van Toke Graaf, geassisteerd door Loes Smit. Souffleuse was Janny de Haan, de grime werd verzorgd door Lia Loef en Riny Rijk, toneelmeester was Wim Smit en Aad Zegers was lichttechnicus. opeens termen naar boven die zowel in de techniek als in de kunst gebe zigd worden: ritmiek, heldere weerga ve. Neutraal Het werk van Tuinhout is nog vrij neu traal te noemen. Niet door zijn keuze voor uitsluitend zwart-wit, hoewel kleuren in deze techniek uitstekend zijn toe te passen. Die keuze concentreert de aandacht op het beeld dat wordt overgebracht en dat is alleen maar goed. In de beperking toont zich de meester. Dat geldt trouwens ook voor de ma nier waarop de tekeningen gemaakt worden, een vel papier, een rotringpen en een lineaal zijn alle benodigdheden. Dat neutrale karakter zit vooral in de onderwerpkeuze. Er wordt gespeeld met de techniek. Tuinhout laat zien wat er mogelijk is met zijn manier van werken. De al eerder genoemde uit beelding van een paar insecten is niet alleen een ingewikkelde structuur, er straalt ook iets van grandeur vanuit. Als het dramatische aspect van deze tekenmanier sterker wordt uitgebuit moeten er tekeningen te maken zijn met een enorme lading. Wellicht nog soberder, met minder, maar nog wat zwaardere lijnen. Het zal duidelijk zijn dat deze ten toonstelling indruk maakte op uw re censent, niet alleen door het getoonde maar ook door wat nog te verwachten is van deze man. Secuur Het werken met een rotringpen lijkt simpel maar het is niet echt makkelijk om elke lijn even dik als de anderen te krijgen. Tuinhout, die tussen de vier en zes uur bezig is met het maken van een tekening, schroomt niet om, als er een foutje inzit, het geheel weg te gooien, ook al is het bijna klaar. Dat is te zien, het geheel ziet er zeer ver zorgd uit. Duidelijk is dat op een gege ven moment voor de 'basislijn' werd afgestapt van het werken met uitslui tend rechte lijnen. Je kan ook een ge bogen lijnconstructie maken als je uit gaat van een gebogen lijn. De bij dit artikel afgedrukte uil is daar een voor beeld van. Een verrassende tentoonstelling met echt Texels werk. Martine Bijl geeft morgen (woensdag) een theatershow in schouwburg De Kampanje in Den Helder. Dit nieuwe programma met liedjes, conferences en typeringen is een personalityshow met teksten van Martine Bijl, Henk van de Molen en Jan Boerstoel. Regie Berend Boudewijn. De toegangsprijs bedraagt f20,-; CJP en Pas 65+ Na af loop van de voorstelling gaat er een bus vanaf de schouwburg en vaart er een extra boot. Op de afdeling culture le zaken (kamer 304, telefoon 3041, tst. 130) zijn nog enkele kaarten ver krijgbaar en wanneer de voorstelling niet kan worden bezocht kan daar bij het doorverkopen van kaarten worden bemiddeld. Daalder, vrijdag aan boord gefotografeerd bij het uitoefenen van zijn favoriete werk: van de netten. jaar had hij daarmee al respect afgedwongen. De visserij was destijds geen onbeken de bedrijvigheid voor Kees Daalder. Zijn vader was visserman en Kees zou dan ook zeker bij ziin vader ziin qaan varen als deze wegens ziekte niet had moeten stoppen. Derde schip Daalder vaart nu samen met schipper Adrie Vonk, reserve schipper Arie Vonk, Bert Uitgeest, Piet Uitgeest, Ri- nus Kooger en Kees Vonk op de in 1974 gebouwde en vorig jaar verlengde en krachtiger gemaakte TX 1, het der de schip dat de firma in gebruik geeft. Dat hij het er zo lang heeft uitgehou den en dat er meer zilveren jubilarissen zijn geweest, wijst op goede onderlin ge verhoudingen aan boord. Het is on nodig uit te leggen hoe belangrijk dat is voor mensen die de hele week dag en nacht met elkaar moeten optrekken en lang niet altijd onder makkelijke omstandigheden. Voor Kees Daalder is Mede door nieuwsberichten over stag nerende bootdiensten elders in het land, denken veel mensen dat ook de Texelse boot als gevolg van de ijsgang in moeilijkheden verkeert. Teso wijst er daarom nadrukkelijk op dat er met de veerdienst niets aan de hand is. De boot moet zich herhaaldelijk door ijs velden ploegen, vooral bij afgaand tij als grote massa's ijs vanaf de Wadden zee in de richting van het Marsdiep drijven, maar tot dusver heeft dat geen vertraging opgeleverd. De boten vertrekken nog steeds volgens de dienstregeling. „Vroeger op de HBS kregen we 'gebogen lijnconstructies'. Dat hoorde bij meetkunde en er kwam wat algebra voor kijken. Je maakte er aardige figuren mee. Dat ben ik steeds verder gaan uit werken en het resultaat is nu hier te zien". Aan het woord is Ed Tuinhout, in het dagelijks leven ambtenaar sportzaken van de ge meente Texel en in zijn vrije tijd goochelaar op papier met driehoe ken en andere vormen. Zijn werk is de komende twee weken te zien in de kelder van het raadhuis. Er zijn boeken volgeschreven over de schoonheid van de techniek. Die twee ogenschijnlijk niet bij elkaar horende begrippen vinden elkaar vaker dan me nigeen denkt en het werk van Ed Tuin hout is daar een voorbeeld van. De ar geloze beschouwer zal bij de eerste oogopslag neigen naar de opmerking dat die arme man beter een spyrograaf had kunnen pakken, maar hoe meer tekeningen hij bekijkt, hoe verder weg dat idee raakt. Opeens ontstaan er beelden van vogels, van vissen, van behoorlijk ingewikkelde insecten zelfs. In die koele meetkunde en algebra blij ken niet alleen dieren te zitten, er komt duidelijk ook gevoel naar voren. Hier is geen technisch tekenaar aan het werk^maar iemand met artistieke doelstellingen. En dan komen er komt niet zo vaak voor dat ie- meer dan 25 jaar a/s Noord- ser werkzaam is bij één be- Maar bij de firma Cor Vonk is in betrekkelijk korte al vier keer een dergelijk heu- feit herdacht. Na Kees Vonk, Vonk en Cor de Wolf werd za- j.l. Kees Daalder uit Oost in gezet. Daalder kwam destijds als op de TX 2 van Cor Vonk. Hij zich nog precies hoe het be is. „Kees Vonk klampte me op dag aan. Hij zei: wij hebben een nodig. Voel jij daar wat voor?" ïs Daalder wilde wel en hij ging een ir keer mee. En hij bleef meegaan nt het beviel hem best aan boord. is hij maar korte tijd geweest, it zijn specialiteiten lagen op een ter vlak. Daalder heeft vooral naam laakt met het fabriceren en repare- van netten. Als jongetje van zeven zijn werk tevens zijn hobby. In zijn vrije tijd heeft hij talloze kubben en fuiken gemaakt en menigeen is bij hem in de leer geweest om deze vaar digheid onder de knie te krijgen. Te genwoordig komt het zelf breien van netten voor de grote bedrijfsmatige visserij niet meer voor. Het machinaal gebreide net wordt nu „per meter" kant en klaar aangekocht, maar het wordt wel zelf in elkaar gezet en elke week is er wel wat te repareren zodat op de „breivaardigheid" van Daalder telkens weer een beroep wordt gedaan. Dieren Een andere 'hobby waarmee hij enige naam („Kees Kip") heeft gemaakt was het houden fazanten, eenden, chincil- la's, eekhoorns, kippen, konijnen en andere kleine dieren, ledereen heeft wel eens zijn grote omheinde konijnen berg gezien bij zijn woning in Vierhuizen. De indruk mag niet worden gewekt dat een langdurig dienstverband op een Texelse Noordzeekotter hoge uit zondering is. Feit is dat de meeste op varenden vrij „vast" zitten en er niet zo gauw o^er denken om bij een an der te gaan werken. De visserij moet natuurlijk goed zijn maar de onderlinge verhoudingen spelen een minstens zo grote rol. Texelse vissers gaan prat op het feit dat aan boord niets' is te mer ken van enig „rangverschil" tussen schipper-eigenaar en andere opvaren den, laat staan tussen de verschillende functies van die mede-opvarenden. De meeste vissers hebben het aan boord erg leuk met elkaar en vormen als het ware een varende familie met uiterst soepele onderlinge verhoudingen. Wie daar niet in past, is meestal zeer spoe dig weer verdwenen. De prettige banden werden zaterdaga vond in het Havenrestaurant gememo reerd tijdens een diner dat ter gelegen heid van het jubileum door het bedrijf werd aangeboden aan de opvarenden en hun partners. Kees Daalder kreeg bij die gelegenheid als geschenk een envelop met inhoud. De afgelopen nacht om één uur kwam het automatisch brandalarm van het Verpleeghuis Texel in werking. Er was echter niets aan de hand. De apparatuur moet door een andere oorzaak zijn geactiveerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 7