excelsior huldigde gouden Jfheo en zilveren Grietje initiatief vatbaar Bandpromotie; voor herhaling TEXELS BELANG IEERTIG JAAR INSPANNING fOOR DE MUZIEK cre-voorzmer jan uaalder reikt de gouden speld uit aan voorzitter Theo Medema. Links mevrouw Medema. aanhang ontstond, werd voortreffelijk gecompenseerd door ,,De dag door Uwe gunst ontvangen" van Jan de Haan, waarmee de Christelijke muziek vereniging zijn signatuur op voortreffe lijke wijze eer aandeed en waarmee de avond werd besloten. Concurrentie Hoewel de uitvoering zoals gewoonlijk gratis toegankelijk was, bleven in de zaal meer stoelen dan anders leeg. Voorzitter Medema constateerde met spijt dat niet alleen de groep daarvan de oorzaak was, maar ook de con currentie" van andere uitvoeringen el ders op Texel. Excelsior heeft ruim schoots op tijd zijn winterconcert in de agenda bij de gemeentelijke afdeling culturele zaken laten vastleggen, maar blijkbaar helpt dat niet veel. Op het publiek werd het beroep ge daan om een gift te deponeren in de melkbus bij de uitgang. Excelsior moet namelijk vijf nieuwe instrumenten aan schaffen, waarmee f20.000,— is ge moeid. De helft van dit bedrag wordt uit subsidies van gemeente en provin cie gedekt. De rest moet dus uit eigen middelen komen. De vereniging heeft een „potje" maar dat is niet genoeg; het publiek moet dus een handje helpen. De Kandidaten van lijst 1 staan op de bres voor iedereen. NSDAG 4 MAART 1986 r-n-Bni„|MMMM._uTEXELSE COURANT PAGINA 7 Een popfestival met a/s rode draadperformanceen poëzie. Deze formule van de Bandpromotie 1986'-manifestatie in De Linde boom bleek een vondst die bij het in groten getale opgenomen pu bliek in goede aarde viel. De vaak verrassende optredens in de pauzekwartiertjes bij het wisselen van de Texelse bands maakten de avond boeiend en voor herhaling vatbaar. Hoogtepunten waren de solozang van Marieke Mast en een instrumentaal optreden van Lu cas Tijssen. Initiatiefnemer Gelein Jansen toon de zich tevreden over de opzet. ,,Van vele kanten heb ik waarde rende woorden gehoord, het is aangeslagen. De poëzie-mensen waren geen opvullertjes, maar vormden een duidelijk herkenbare rode draad. In het begin van de avond voorlezen uit eigen bundel en eindigen met muzikale optre dens. Een duidelijke opbouw dus. De volgorde van de bands was minder belangrijk: dat heeft als voordeel dat er geen strijd ontstaat wie als laatste optreedt, als „uit smijter" en dus de beste Texelse band zou zijn. Een band als Attic Tune stond nu bijvoorbeeld midden in het programma. Daarnaast is de combinatie leuk om de eerste uren van de avond te kunnen overbrug gen", aldus Gelein Jansen. De eerste programma-onderdelen wer den inderdaad gadegeslagen door het redelijke aantal van 150 toeschouwers. Na acht uur, toen f2— entree moest worden betaald (daarvóór gratis), pas seerden nog eens 300 liefhebbers de kassa van de schouwburgzaal. De avond werd geopend door de nieuwe formatie Mad Men and the Fooi, bestaande uit vier leden van de Easy East Band, met een repertoire van ou de jazz. Van dergelijke invloeden ech ter bleek niets te bespeuren. Er wer den melodieuze popnummers ten ge hore gebracht van onder andere Su pertramp, Split Enz en Tim Finn. De zang was in goede handen van „fooi" Nils Lely en op de achtergrond zong Sylvia de Ruyter reeds mee die straks ook hoofdvokalen voor haar rekening gaat nemen. Na een half uurtje was de beurt aan Frans Busch, in zijn vrije tijd schrijver van verhalen en gedich ten. Het was zijn eerste kwartiertje van de avond en dat vulde hij met een aantal korte verhalen. Ska-klanken Busch was nauwelijks uitgesproken of het gordijn ging open en de vrolijke ska-klanken van Zuluwait (voorheen The Gangsters) golfden door de zaal. Vorig jaar tijdens Texelpóp stal het jeugdige zestal de harten van de lief hebbers met een ongedwongen en enthousiast optreden. Spontaniteit was nog steeds aanwezig en de band maakte duidelijk technisch beter te zijn geworden met een goede basis van bas en drums. Oude bekende Kees van Dijk uit Oosterend trad weer eens voor het voetlicht met gedichten van eigen hand. Hij vulde de helft van het kwar tier met werk van de laatste jaren, dat meestal direct van toon was. Marcel Dros maakte de tijd vol met enkele en- gelstalige gedichten. De student-En gels droeg deze voor met begeleiding van op band opgenomen muziek. Hardrockband Forced Exposure door brak de rustige stemming en bracht een optreden als een denderende trein. Het repertoire bevatte slechts één co ver van The Jam en de rest was zelfgeschreven. Bezielend Terwijl de oren nog suisden pakte Ka rin Beumkes de rode draad op met ei gen gedichten. Net als Van Dijk is zij bekend van eerdere poëzie-avonden. Haar werk is minder concreet dan dat van Van Dijk. De schoonheid van strand, duinen en zee keert telkens als onderwerp terug. Attic Tune onder de bezielende leiding van dominee Kees de Jong heeft in een jaar tijd grote faam verworven en bevestigde nogmaals zijn klasse. Slechts één nieuw nummer, maar dat bleek geen bezwaar om het publiek opnieuw aan zich te verplichten. Zijn tweede optreden vulde leraar Neder lands Frans Busch met een lang ver haal dat de aandacht van het publiek vasthield. Hij besloot zijn aandeel met enkele zeer korte gedichtjes. Met de verandering van de naam, van Scrap Heap tot Final Image is ook de sound van de viermansband gewijzigd. Punk is vervangen door een new wave-geluid, dat een extra ondersteu ning kreeg van Piet (P.C.) Backer op synthesizer. Kontroverski Na de beëindiging van dit optreden bleef laatstgenoemde staan en ver zorgde onder de artiestennaam Kontro verski een solo-optreden. Vijf jaar gele den trad hij voor het laatst op, met gi taar en zang, nu waren het louter electronische klanken die hij zijn ge hoor voortoverde. Kontroverski's op treden vormde de overgang van pau zes gevuld met poëzie maar „perfor mances", voordrachten met muzikale steun. De jaren '80 synthesizerklanken werden verdreven door geluiden uit de twee afgelopen decennia, voortgebracht door muzikanten die hun sporen ruim schoots hebben verdiend. Hoewel nieuw geformeerd bracht de JJ Dros Band vertrouwd klinkende, bekende nummers van vijftien jaar of langer ge leden. Bandleider Jaap Dros bespeelde geen instrument en nam uitsluitend de vocalen op zich en werd hierbij enkele malen fraai bijgestaan door Menno Keijser. De organisatie had, hoewel misschien niet bewust, daarna het optreden van Marieke Mast gepland. Het was inmid- dels elf uur geweest en voor een volle zaal zorgde zij voor een hoogtepunt. Na eerdere schooloptredens liet zij nu een groter publiek van haar zangtalent genieten. Begeleid met eenvoudig gitaarspel van Martin Wichers en een „doo wop" achtergrondkoortje van twee heren, bracht zij zuiver en met veel lef beken de nummers als Fever, Hit the road Jack en Do that to me one more time. Haar uitdagende houding miste de uit werking niet en ondervond veel ent housiast bijval van het publiek. Als enige kreeg zij permissie om een liedje als toegift te brengen. Vervolgens was het de beurt aan het uiterst gedegen bluesrepertoire van Blue Breeze. Ook die beschikt over een zangeres met veel mogelijkheden in Anneke Brons. Een zeer meeslepen de uitvoering kreeg de klassieper You keep me hanging on. Eenvoudig maar doeltreffend werkte het optreden van Claudia Reij (zang), Esther Bremer (dwarsfluit) en Hans Hopman (akoustische gitaar), die zon der luidsprekergeweld levende muziek voorschotelden. Met een aparte versie van het Beatles-nummer Lucy in the sky with diamonds beëindigde het trio het optreden. Stuwende drum Veelbelovend was de nieuwe band The Swing. Enkele groepsleden waren eer der op de avond al in andere bands te horen geweest, maar kennelijk hadden zij nog voldoende energie in huis. De visuele aandacht ging vooral naar de gedreven zangpartijen van de zusjes Marieke en Saskia Eelman. De instru mentale voortstuwing was onmisken baar afkomstig van drummer Niek Welboren, onherkenbaar opgemaakt achter zijn drumstel. The Swing bracht moderne en dansbare zelfgeschreven nummers. Een derde telg van de Dros-familie, Erik, trad op met zelfgeschreven Ne derlandstalige nummers. Hij begeleidde zich op gitaar. Dros werd opgevolgd door een verrassende act van Lucas Tijssen. Hij bespeelde een marimba, een soort xylofoon met bijzondere klanken. Reeds bij de aanvang van zijn optreden voerde Tijssen de spanning op door te doen alsof hij het erg warm had en kleedde zich gedeeltelijk uit. In t-shirt en korte broek gaf hij vervol gens een indrukwekkende instrumenta le solo weg, die een welgemeend ap plaus kreeg. Dat was een volwaardig sluitstuk van een interessante avond, ludiek aan el kaar gepraat door Cor Trap. Die bleek met alle artiesten goed bekend te zijn en voorzag elk optreden van een ei gen, losse introductie. Zijn laatste aan kondiging was bestemd voor de Alexanderband, een gelegenheidsfor matie, die met bekend werk tot slui tingstijd de stemming op peil hield. zijn ontwapenende eerlijkheid in de omgang met hen kon hij voor velen een belangrijke steun zijn. Daarnaast heeft hij in betrekkelijk korte tijd een indrukwekkende kennissenkring op het eiland opgebouwd. Zijn activiteiten als voetballer bij ZDH zullen daar wel krachtig toe hebben bijgedragen. Dat zijn werk en persoon gewaardeerd werden bleek bij de afscheidsreceptie. Het waren niet de gebruikelijke toespraakjes en verplichte cadeautjes, maar het was een drie uur durende wervelende show waaraan alle geledin gen van de school meewerkten. Enkele grote dozen met de „lastigste" leerlin gen erin met het motto: „inpakken en meenemen", een videofilm opgebouwd als een reportage van Studio Sport „De mens achter Richard de Gier", een eenmalig boek, helemaal gevuld met bijdragen van vrienden, een ra- zendknappe karikatuur van De Gier, er kwam geen eind aan. Texelfilm voor Indonesische wetenschappers De acht Indonesische weten schapsmensen die in het NIOZ bezig zijn geweest met het verwerken van de resultaten van de Snellius-expeditie, zijn zaterdag naar hun vaderland te ruggekeerd. Vrijdagmiddag bij het af scheid in het NlOZ-gebouw kregen zij uit handen van John Smit van Video- lux een souvenir van Texel aangebo den in de vorm van vier exemplaren van de onlangs uitgekomen videofilm van Texel. Het gebaar werd door de Indonesiërs zeer op prijs gesteld. Ze zijn weliswaar vier maanden op Texel geweest maar ze waren zo intensief met de studie bezig dat ze van hét ei land weinig hebben gezien. Door het bekijken van de videofilm (op Beta- max, het in Indonesië meest gebruikte systeem) kan dat alsnog. ren verder vrijwel allemaal Nederlandse componisten die aan bod kwamen, wat volgens lady-speaker Betty Bakker enigszins voor de hand ligt omdat een. fanfare-orkest nu eenmaal typisch Hol lands is. Een componist die een bestaand stuk voor fanfare bewerkt of een nieuw fanfarestuk schrijft weet dus dat zijn markt dichtbij is. Gezang 303 van Henk van Lijnschoten en gezang 400 van Rob Goorhuis kwa men er moeiteloos uit. Over laatstge noemde componist merkte Betty Bak ker op dat het een „moderne" is. Het klonk als een waarschuwing. Moderne fanfaremuziek wil wel eens minder prettig in het gehoor liggen, maar in dit geval viel het mee. „Song of liberation" van de Friese componist Jacob de Haan kwam heel goed over, mede dank zij herkenbare fragmenten maar ook door de ingeto gen maar toch expressieve voordracht. Ter afwisseling de mars „In rechte baan" van Johan Wichers en toen was het de beurt aan de drumband. Drumband De Excelsior-drumband onder leiding van Henk Beijert slaagt er ook al sinds jaar en dag in niveau te blijven bren gen. Meer dan een fanfare-orkest heeft een drumband te maken met verloop. Er is veel inspanning en doorzettings vermogen nodig om een behoorlijk ni veau te handhaven. Veel wordt ge vraagd van de leiding die .niet alleen muzikaal bekwaam moet zijn, maar ook het enthousiasme bij de meren deels jeugdige leden op peil moet hou den. Bij Excelsior zit dat blijkbaar goed. Daar hebben ze bovendien het opmerkelijke voordeel dat de leider zich tevens als componist opwerpt. Van de zes nummers waren er vier ge schreven door Henk Beijert en getuige het applaus waren dat niet de slechtste. Deze werken vielen op door afwisseling en verrassingen, wat in het bijzonder gold voor „Indian Apachi" dat ook vocale elementen bevatte: „Oe-ha-haü" Er was een extra ap plausje voor Hënk Beijert. Hij kreeg bloemen evenals Annie Duinker en Linda Krotje die zich bezig houden met de opleiding van de zes - majorettes. Beatles Leuk, afwisselend en swingend was „Crazy music in the air" van Jacob de Haan dat na de pauze door het fanfare-orkest werd gespeeld. Ook de moderne bewerking van „De Zilver vloot" van Jef Penders maakte een goede indruk en de „Beatles memory" (een potpourri van Beatles-successen) ging er vlot in, vooral door de herken baarheid. Excelsior heeft geen moeite om zich te ontpoppen als amusementsorkest, zo bleek uit de warmbloedige expressie van „More la- tin sounds" en Bahama blues". De in druk van losbandigheid die daardoor mogelijk bij een deel van de Excelsior- nband en ma/oretten van Excelsior tijdens het optreden van zaterdagavond. wetende afscheidsshow Gconrector De Gier ksscholengemeenschap Texel ft vrijdag uitbundig afscheid omen van de conrector van de de en vierde klassen, Richard Sier. Vanaf 1 augustus 1980 was n die functie werkzaam, tus- door zelfs bovendien nog als rector van de tweede klassen, verlaat de RSG om directeur te den van de LBO-Mavo-school liten de Veste" in Schiedam en dt opgevolgd door Henk van iveldt, die al jaren aan de RSG lurkunde doceert. 8 bijna zes jaar van zijn werkzaam- in als conrector heeft Richard de een grote belangstelling voor de ingenbegeleiding aan de dag ge- Hij was persoonlijk betrokken bij wel en wee van zijn leerlingen en zijn soms wat ruige humor en 'oorzitter Theo Medema van de Christelijke Muziekvereni- ing Excelsior werd zaterdagavond onderscheiden met de ouden bondsspeld, omdat hij veertig jaar lid was van de Ïireniging en zich als zodanig bijzondere inspanningen heeft vtroost. Zijn vrouw Grietje die er bijna 25 jaar a/s Exce/sior- 1 heeft opzitten kreeg de zilveren speld. plechtigheid was een niet aange- indigd intermezzo tijdens hét winter- mcert dat zaterdagavond in dorps lis De Bijenkorf werd gegeven. Ere- orzitter Jan Daalder nam de leiding n de avond in handen, en riep met el misleidende omhaal van woorden t echtpaar Medema naar voren, aarna hij aan Medema vroeg of hem t jaartal 1946 iets zei. Dat bleek in- rdaad het geval want Theo Medema d zich al" gerealiseerd dat hij 40 jaar het korps was. Jan Daalder was in voorzitter. „Ik weet nog best hoe als 15- jarige met je oefenboekie ar de muziek kwam om met die gro- mannen te spelen". Financieel leo Medema bleek zeer actief en lelevend. Al na enkele jaren kwam Sin het bestuur en na negen jaar rd hij penningmeester, een functie hij tot grote tevredenheid vervulde, t de financiën bij hem in goede iden zijn, bleek ook uit zijn betrok- iheid bij de bekende Oosterender nmeltjesmarkten. Hij was dé man Iter dit initiatief, dat in Oosterend )r het eerst werd ontwikkeld en dat sr in meerdere dorpen navolging ?ft gevonden. Na veertien jaar nam idema het voorzitterschap van Daal- over en dat is nu alweer 18 jaar eden. Daalder liet er geen twijfel ir bestaan dat Medema het werk )r de vereniging met hart en ziel ïft gedaan al was dat niet altijd kkelijk. Ook bij de drumband was betrokken, als tamboer-maTtre. vrouw Grietje was 25 jaar geleden eerste meisje dat lid werd van Ex- sior. „Was dat uit liefde voor Theo uit liefde voor de muziek?", infor- erde Daalder. Het bleek uit liefde >r de muziek te zijn. „Wat een un voor je, hé Theo", plaagde Daa'l- Maar er was geen sprake van een un want Theo en Griet „gingen" tijds nog niet met elkaar; de liefde ide pas nadien op. Daalder noem- Griet Medema een pionierster, nt Theo en Grietje vormden het ste echtpaar dat bleef musiceren bij elsior. Later zijn nog zes echtparen De kinderen Medema stapten Ie muzikale voetsporen van hun ou- i. Twee zijn er lid van Excelsior en heeft het zelfs gebracht tot lid van nternationaal befaamde lucht- ;htkapel. Het aandeel van mevrouw Medema in dit alles werd door de band gehonoreerd met de zilveren speld. Daalder reikte de ereblijken uit en besloot: „Ik hoop dat je nog zoveel fut hebt, dat je er nog in geen jaren over prakkiseert om in de VUT te gaan". Medema antwoordde dat het hem had verbaasd dat hij de gouden speld kreeg, want hij dacht dat je daarvoor vijftig jaar lid moest zijn. Hij veron derstelde dat hij ook nadat hij zijn be- roepstaak had neergelegd nog actief zou kunnen blijven voor Excelsior. Geslaagd concert Het concert dat Excelsior zaterdaga vond onder leiding van Albert Kuik gaf, was in alle opzichten geslaagd. Gebracht werd een tamelijk populair, althans makkelijk in het gehoor liggend programma dat bovendien zeer geva rieerd was. Fouten werden er niet of nauwelijks gemaakt en in feite was er sprake van een geroutineerde voortzet ting van de kwaliteit waaraan we de afgelopen jaren bij Excelsior gewend zijn geraakt. Deze prestatie verdient al le respect want het handhaven van een hoog peil is waarschijnlijk moeilij ker dan het bereiken ervan. Immers, in een periode van telkens beter worden de prestaties wordt ook telkens de lof en de bewondering hierover geïncas seerd, wat zeer motiverend is. De prik kel is er nu niet meer: een topuitvoe- ring van Excelsior wordt nu min of meer vanzelfsprekend gevonden. Er hoeft echter niet aan getwijfeld te worden dat er veel toewijding, energie en inzet nodig is om die situatie in stand te houden. Blijkbaar heerst er een goede geest in het korps en ver staan korps en dirigent elkaar ook uitstekend. Psalm 150 Als er al sprake was van een hoogte punt in deze uitvoering, was dat het niet makkelijke Tableaux des Vosges, het uit vier delen bestaande stuk dat ook op het concours werd gebracht. Het werd zeer correct, genuanceerd en met veel expressie gespeeld. De uitvoering was geopend met het voorlezen en vervolgens spelen van Psalm 150. Vervolgens werden de mar sen Gamel Jegersmarsj van Kjel Hagen en Jubilissimo van Wim Laseroms vlot-geroutineerd gespeeld samen met de drumband en majorettes. Het wa-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 7