Binnenkomen en meteen vierstemmig gaan zingen" Tien jaar jeugdtoneel van ,,G.O." Oudeschild 'lannie Roos muzikaal thuis op Texel Ook Johannes Passion voor kinderen Chr. Plattelandsvrouwen vierden 25-jarig bestaan Reisje De Zonnebloem naar bloemmozaïken u,t ,.Veldlapper Schoenwachter" met van links naar rechts: Michiel Lok, Han van Breemen, Marjo Rutten en Jan Steenis. Het kinderkoor De Waddensingers heeft de laatste maanden ijverig de kinder-Johannes Passion in gestudeerd. Het is het lijdensevan gelie uit het bijbelboek Johannes dat bewerkt en op muziek gezet is door mevrouw Wijkie van den Berg, dirigente van het kinderkoor. Zondag 16 maart werd deze Passi on ten gehore gebracht in een kerkdienst in het Groningse Glim men. De kerk was volledig bezet en de kerkgangers waren allen zeer enthousiast. Het stuk is goed te volgen en ook voor kinderen fijn om naar te luisteren; de tijds duur is ongeveer 30 minuten. Donderdag (27 maart) zal deze Jo hannes Passion te horen zijn in de Gereformeerde kerk in Den Burg. Aanvang half acht. Peter Zwart begeleidt op het orgel. IS IJSDAG 25 MAART 1986TEXELSE COURANT PAGINA 5 la afloop was het doodstil. Zie je wel, dacht ik, nu vertelt hij ik altijd al heb gedacht: mijn stem is niet goed genoeg. Maar zei: Zal ik u eens wat vertellen mevrouw? U hebt een stem die turel maar eens in de honderd jaar voorkomt. Ik dacht dat hij voor de gek hield en begon te giechelen. Maar het was ge vend wat hij zei: Werkelijk, ik zou u dolgraag op deze school wil- i hebben". Met dit historische gesprek startte in 1959 in feite de )fessione/e muziekcarriére van Hannie Roos (50). Nu, meer dan jaar later, is zij beland op Texel, in Den Hoorn, waar zij sinds 'ar huwelijk in november 1983 met oud-aardrijkskundeleraar aan RSG lemke Roos, woont. de korte tijd dat Hannie Roos het eiland woont, heeft ze zich een breed muzikaal terrein ier dan verdienstelijk gemaakt, navond en morgenavond is zij tief als dirigente van het gezel- tap dat voor een ongetwijfeld mvolle Nederlands Hervormde k te Oosterend de Johannes ssion van Georg Philip Telemann voert. Alle solisten in dit oratori- i (kerkelijk zangstuk) zijn af- mstig uit de Rose Harmony Sin- rs, een koor vol eilandelijke igtalenten en dé grote liefhebbe- van Hannie Roos. Geïnspireerd or haar enthousiasme en kunde zangpedagoge heeft het koor in ierhalf jaar tijd grote faam ver- rven. Dat gebeurde met een ge leerd repertoire, waarmee Han- Roos blijk geeft zich niet in i muzikaal vakje te laten ppen. - i nauwelijks bewust van haar na- lijke zangaanleg, reageerde Hannie is in 1959 op een advertentie van Rotterdams Conservatorium en in op de uitnodiging van directeur irge Stam. ,,Voor eens en voor al- wilde ik afrekenen met de mensen zeurden dat ik een prachtige stem waarmee ik moest proberen erop te komen. Ik vond dat zó rdreven. Ja, ik kon goed wijs hou- maar ik had nooit het gevoel dat angeres was. Ik ben opgegroeid in I-Beierland, in een christelijk mid- standsgezin, als oudste van tien leren. Samen met mijn zusjes werd I wat afgezongen: bij de afwas, op schommel. Ik trad veel op op brui- in en partijen en had mezelf aan- ierd om me te begeleiden op wat rumentjes, een stuk of veertien, k zong ik met een zusje tweestem- Verder deed ik er niets mee", ver- Hannie Roos over de speelse ont- keling van haar talenten. Kinderpraat haar HBS-tijd kreeg ze geen kans te gaan studeren. Ze had verschil- le baantjes en trad op jonge leeftijd et huwelijk. Nog geen twintig jaar trouwde ze met een fotografiestu- t aan de kunstacademie te Rotter- i. In Numansdorp (Hoeksche ird) werd een gezinnetje gesticht, s dat toen ging. Na vijftien maan- werd een dochter geboren en de le tijd verstreek voordat een zoon wereld kwam. Op een gegeven nent begon dit voorgeprogram- irde bestaan te vervelen. De hele kinderpaat was niks voor mij. In ussentijd was ik op een laag pitje ef gebleven in de muziek, ik zong 3n band en speelde altsax bij de are. En toen die advertentie ver en heb ik daar in een wilde bui op gereageerd. Vergis je niet, dat was in die tijd een hele onderneming, ik was anderhalve dag onderweg naar Rotterdam." ,,Of mijn man erachter stond? Voor wel 200 procent! Die zag zich al ge trouwd met een beroemde vrouw." Het verhaal van de afspraak bij direc teur Stam (zelf een grootheid) is te mooi om niet te vertellen. Hannie ver telde dat ze eigenlijk helemaal niet wil de, maar gewoon van het gezeur af wilde zijn. Tegen de verbouwereerde Stam verklaarde het natuurtalent ,,lch liebe dich" van Beethoven te doen. Ik dacht, ik zal maar iets klassieks nemen. Stam begon te bulderen van de lach. Dat was ongehoord, zo'n moeilijk stuk voor de vuist weg. Met welk instrument doe je het, wilde hij weten. Nou, met een tenorbanjo, zei ik. Dat had ik mezelf aangeleerd en ook noten lezen had ik zo geleerd. Toen moest hij nog veel harder lachen, maar toen ik ging zingen werd het doodstil. Het resultaat is bekend." Weer zwanger ,,Drie weken later waren de toelatings examens. Als studieboek hadden we thuis alleen een muziekencyclopedie. Ik kreeg een lijstje mee van wat ver langd werd: quintencirkel, intervallen, muzikaal dicteetje, stukje geschiedenis. In juni deed ik examen. Mondeling ging goed en schriftelijk naar mijn ge voel redelijk. Korte tijd later kwam ik erachter dat ik weer zwanger was ge raakt. De hele zomer heb ik toen niet meer aan de school gedacht, maar in september kwam er bericht: ik kreeg een studiebeurs en werd direct tot de eerste klas toegelaten." ,,lk de school bellen: ik kan niet, ik krijg een kind. Er werd gesmeekt of er niet een oplossing zou zijn te vinden. Mijn man maakte me uit voor idioot, dit was de kans van mijn leven zei hij. Met zijn ouders is toen geregeld dat die alle zorgen op zich zouden nemen". „Toen werd het een uitdaging. Nachten heb ik slapeloos wakker gelegen, toen ik besefte welke ver antwoordelijkheid ik op me had genomen. Ga ik straks mijn gezin verlaten en de wijde wereld in trekken om een beroemde zange res te worden? Dat zat er namelijk dik in. Ik heb me toen vastbeslo ten voorgenomen dat ik, zo lang de kinderen klein waren, alleen in Nederland zou optreden. Het ging tegen mijn gevoel in om het anders te doen" „Achteraf ben ik blij dat ik het toen zo heb gezien. De kinderen hebben we wel eens gevraagd of zij nooit een be lemmering voor mijn carrière hebben gevormd. Dan antwoordde ik dat ik blij was dat ik deze kant van de mu ziek heb gekozen. En ach, wat is roem? Wat is dat voor leven van podi um naar podium en van hotelkamer naar hotelkamer?" Prutstante „Ja hoor, ik heb het best wel eens moeilijk met die keuze gehad. Ik krijg een wrang gevoel als ik de een of an dere prutstante voor de tv zie optre den. Daar had ik ook kunnen staan, en beter. Maar jegens de werkelijk gro ten heb ik nooit jaloerse gevoelens ge koesterd. Ik weet wat die er voor over hebben gehad om de top te bereiken...." Een wereldster is Hannie Roos dan ook nooit geworden. Wel was ze een veelgevraagd en hooggewaardeerd zangeres in het Nederlandse circuit. Ze werd geïnviteerd door koren uit alle windstreken en gaf talloze kerkconcerten. „In Nederland willen ze je al gauw in een vakje indelen, in mijn geval het vakje kerkzangeres. Daar heb ik me al tijd tegen verzet. Zo ging ik naar bejaarden- en ziekenhuizen en zong volksliedjes met gitaar. Daar had ik vaak meer plezier in dan in welk con cert ook". En dat is kenmerkend voor haar per soonlijkheid. Heel haar muzikale leven heeft Hannie Roos aparte dingen wil len aanpakken, zelden terugvallend op het bekende en afgezaagde. Schilderijtje „Nederland is hét land van de orato ria. Als je in Nederland je brood met zingen wil verdienen, moet je oratori umzangeres worden. Dat betekent dus aria's zingen. Zelf voel ik me meer een liederenzangeres. Schubert en Brahms zijn de bekendste liederencomponisten. Tekst en melodie zijn dan even belang rijk: prachtige gedichten die schitte rend op muziek zijn gezet. Een lied is voor mij een klein schlderijtje. Elke re gel, elk woord staat niet voor niets ge schreven en bepaalt de stemming. Binnen één lied zijn er veel verschillen de stemmingen en dat maakt het zeer moeilijk te zingen. Ik heb veel met lie deren opgetreden voor een klein pu bliek. Om dit op Texel ook te doen ligt moeilijk. Ik zou graag in contact ko men met mensen die veel tijd willen steken in begeleiding, liefst op piano". Bek en strot Het valt niet mee om in enkele pen- nestreken alle muzikale paden die Han nie Roos heeft bewandeld te beschrij ven. Reeds in 1960 toen zij nauwelijks op het conservatorium zat, gaf ze al muziekles („in het begin met zweet in de handen"). Leerlingen in de loop der tijd die het later ver zouden brengen zijn onder andere Marijke Nieuweweg, Henk Batenburg en Wim Schelling. Zang was haar hoofdvak en als zang pedagoge bracht ze tallozen stem- en ademhalingstechniek bij en kennis over het belang van de houding en leerde ze haar leerlingen de muziek te bele ven. „Het eerste dat ze moeten leren is de bek open trekken. In de muziek spreken we van bek en strot. De strot moet je ontzien, luidt een van de grootste principes", schetst Hannie Roos. Gasbranders De periode 1969-1975 was een roerige tijd. Ze scheidde en kwam er alleen voor te staan met de kinderen. Het bleek moeilijk om van de muziek rond te komen. Hannie nam daarom werk aan als bedrijfsleidster in een gasbran- dersfabriek in Numansdorp. Wat een rustige baan met normale werktijden moest inhouden, liep al vlot uit de hand. De zaken gingen goed en al spoedig was het bedrijf van twee tot vijfentwintig man personeel uitgebreid. „En toen deed ik nóg steeds alle ad ministratie. In '75 was ik dolgedraaid en moest stoppen. Dat ik te hard had gewerkt bleek toen, want in mijn plaats kwamen vier anderen... Maar het belangrijkste was dat de kinderen zonder problemen door hun jeugd en school zijn gerold. Als werkende moe der voel je je vaak erg schuldig wat dat betreft." Ook in deze periode had ze de muziek niet losgelaten. Een paar van haar beste leerlingen volgden nog altijd les bij haar en zelfs was zij in 1970 een van haar meest succesvolle projecten begonnen: Ars Musica. Een dames koor, dat enkele jaren later werd uitge breid met mannelijke stemmen en zeer bekend werd in Nederland. De ontwik keling van Ars Musica doet sterk den- Veldwachter - Jan Steenis; schoenlap per Hak - Michel Lok; burgemeester - Han van Breemen; zigeunerin - Marjo Rutten; juffrouw Klater - Marja Kuiper. De rolverdeling van „Hoogwelgeboren oplichter": moeder Kersepit - Martha Witte; vader Kersepit - Herke Zeilstra; Geert - Piet Smits; Bettie - Irma Huis man; buurvrouw - Marja Kuiper; Baron - Peter Jan Kager; freule - Lenie de Vries. De Gemeenschap Oudeschild doet ook aan consumentenonderzoek om na te gaan of de geboden middagen in de smaak vallen. Alle kinderen die zondag de uitvoering bezochten hebben een formulier gekregen waarop ze kunnen invullen wat ze hebben gezien en hoe ze het hebben gevonden. Een selectie uit de aldus ingezamelde „recensies" zal worden geplaatst in de dorpskrant. De Christelijke Plattelandsvrouwen bond heeft maandag 17 maart het feit herdacht dat de bond 25 jaar geleden werd opgericht. Het feest werd in „De Poort" gevierd. In de feestelijk versier de zaal kwamen genodigden en leden om 16.30 uur bij elkaar, kregen een corsage en werd op koffie met gebak getrakteerd. Een broodmaaltijd volgde waarna om 19.00 uur het programma, dpor de leden samengesteld, begon. Muziek, zang en dans wisselden in een ontspannen sfeer elkaar af. Om 10.00 uur werd de avond afgesloten. De Zonnebloem, afdeling Texel organi seert woensdag 7 mei een bustocht naar de bloemmozaïken in Breezand. Deze reis is bedoeld voor mensen die niet zoveel meer de deur uitkomen, zoals alleenstaanden, slecht ter been zijnden en licht gehandicapte mensen Er wordt vertrokken met de boot van elf uur en teruggekeerd met de boot van half vijf. De kosten zijn 710,- per persoon, inclusief de boot. Wie inte resse heeft om mee' te gaan kan vóór 1 april bellen naar 02220-4796 of 02220-5160, dan komt er iemand van De Zonnebloem langs. Er is nog een beperkt aantal plaatsen over. ieder jaar uit om er wat van te maken. Zondag bleek dat uit het grote enthou siasme waarmee werd gespeeld, de goede rolkennis en de uitstekende wij ze waarop de kostumering en de de cors waren verzorgd. Leuke sfeer „Toch zijn wij ook voor onze eigen ge zelligheid bezig", aldus regisseur Ruud Boom. „We letten er natuurlijk op dat de mensen die wij vragen om voor de kinderen te spelen een beetje aanleg hebben, maar minstens zo belangrijk is dat de toneelspelers samen goed over weg kunnen. We willen dat de kinde ren plezier hebben maar ook dat we er zelf genoegen in scheppen, niet alleen tijdens de uitvoering maar ook tijdens de vele repetities. Het leuk met elkaar bezig zijn is één van de doelen van onze jeugdtoneeluitvoeringen." Een probleem is wel dat de keus in kindertoneelstukken beperkt is. Geluk kig zit er in het jeugdige publiek veel verloop. Nu de club tien jaar bezig is, is het publiek van vroeger niet meer aanwezig en zou een stuk uit de be ginjaren weer eens kunnen worden opgevoerd. Hoewel iedereen graag voor niets zijn beste beentje voorzet zijn er aan de uitvoeringen toch wel kosten verbon den, zoals de opvoeringsrechten. In verhouding met de ca 150 kinderen (meer hebben ze er niet op de Oude schilder school) die komen kijken, zijn die kosten vrij hoog. Uitvoering elders Dat is dan ook de reden dat kinderen van andere delen van Texel ook wel kom zijn en dat de Oudeschilder tone listen graag bereid zijn om hun stuk ken ook in andere dorpen op te voe ren. Meer dan eens is de club bijvoor beeld opgetreden in Het Eierlandsche Huis in De Cocksdorp op uitnodiging van de dorpscommissie aldaar. Op tweede paasdag a.s. gebeurt dat ook. Om 15.00 uur zullen dan „Hoogwelge boren oplichter" en „Veldlapper Schoenwachter" worden herhaald. De rolverdeling van laatstgenoemd stuk: ken aan de opzet van de Rose Harmo ny Singers nu. Kanariepieten Ars Musica was haar grote liefhebberij, die haar veel vreugde verschafte in kommervolle dagen. „Mijn kanariepie ten", noemt Hannie Roos het koor. „Ik ontdekte toen dat ik dirigentencapaci teiten had. Voor de lol had ik al eens een dirigentencursus gedaan, maar toen bleek in de praktijk dat ik de no dige mensenkennis had, stemmen kon taxeren. We maakten samen de meest wonderlijke muziek. Van oud- Gregoriaans tot populaire musicallied jes, werkelijk alle stijlen door elkaar. Zie je wel, daar komt het weer terug: ik laat me niet in een vakje plaatsen. Ook nu met de Rose Harmony gooien we weer alles door elkaar, heerlijk". In die heb ik zelf zeker meer dan hon derd bestaande liedjes bewerkt. Krank zinnige teksten gemaakt, liedjes ver taald. Spelen met rijmwoorden, thuis, in de auto, overal, lem is daar nog Lees verder pagina 9 Hannie Roos thuis achter de piano: ,,Hier ben ik mevrouw Roos...." Zondag werd in Oudeschild een jubileum gevierd. Het was de tiende keer dat op initiatief van de Stichting Gemeenschap Oudeschild in dorps huis 't Skiltje een toneeluitvoering voor de jeugd werd gegeven. Net als alle vorige keren gebeurde dat door gelegenheidsspelers die zich door gaans niet met toneel bezig houden, maar desondanks een goede presta tie leveren. Twee stukken De toneelmiddag van zondag bestond uit twee toneelstukken: „Veldlapper Schoenwachter" en „Hoogwelgeboren oplichter". Het eerstgenoemde stuk gaat over een schoenlapper die met zijn werk niet erg tevreden is en over een veldwachter die ook geen voldoe ning in zijn beroep kan vinden. Ze besluiten van functie te wisselen. Dat leidt tot ernstige problemen maar ook tot vermakelijke toestanden. Het stuk „Hoogwelgeboren oplichter" was nog aardiger en vooral spannender. Het gaat over een baron en een freule die komen logeren bij de familie Kersepit. Er is echter wat mis; de kinderen des huizes ontdekken dat de baron in wer kelijkheid een dief is. Het heeft veel voeten in aarde alvorens hij kan wor den ontmaskerd en vastgebonden. Beide stukken werden geregisseerd door Ruud Boom, die in het tweede stuk tevens als verteller fungeerde en daarmee de tijdsverschillen opving. Annelies Zegel souffleerde, het grime- werk werd verzorgd door Ria Buisman en Karin en Vries en de decors werden verzorgd door Klaas Veenbaas en Ge rard Zijerveld. Vrij algemeen heerst het misverstand dat bij kindertoneel de kwaliteit er niet zoveel toe doet. Bij het GO-toneel rea liseert men zich dat kinderen ook kri tisch zijn en men slooft zich dan ook De tiende uitvoering volgde zondag middag op de Palmpaasoptocht en ter gelegenheid van het lustrum was de toegang deze keer gratis. Praktisch alle leerlingen van de basisschool waren in de zaal present en genoten duidelijk merkbaar met volle teugen. Ook bij eerdere uitvoeringen waarbij wèl 72,50 entree werd gevraagd had de Gemeen schap Oudeschild geen klagen over de belangstelling. Het enige wat telkens een beetje tegenvalt is de animo van kinderen uit andere dorpen. Dit Oude schilder dorpstoneel is namelijk na drukkelijk ook voor kinderen uit andere delen van het eiland toegankelijk, maar die komen er blijkbaar niet makkelijk toe om de tocht naar Oudeschild te maken. Misschien toch een kwestie van bekendheid.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 5