Cjroen jjfmrUjexels het
'eso verkleinde in 85
eriies: bijna zeven ton
im.
ai
Barverslag gematigd optimistisch
Bewoners Golfslag
zijn hondepoep beu
rlÈ
Vervoerscijfers Teso
vertonen stijging
ÊÉéÊL.
Pggij |j§i
Bollenboer werd
op eigen land
mishandeld
Daders diefstallen
uit auto's vermoe
delijk bekend
Tussen dijk en
duinenrij
Koek van 's werelds
eigen deeg
Wethouders houden
zelfde portefeuilles
Geen krant na
Pinksteren
Nr. 10.079
DINSDAG 13 MEI 1986
ie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
werktijd: Niek van der Heijden, Schilderweg 215, Oudeschild, tel.
5393 en Frans Hopman, Ongeren 7, Den Burg, tel. (02220) 5472. Harry
jaf is met vakantie,
jdvertenties, abonnementen, etc.:
nek) De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
(02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs 718,65 per kwartaal; los 85 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
i-directeur Theo Hoogerheide kon het jaarverslag 1985 af-
iten met een gematigd optimistisch geluid: „Hoewel na
scherpe daling van de brandstofprijzen in het eerste
artaal van 1986 een zekere stabilisatie op een hoger prijs-
au moet worden verwacht, zal deze ontwikkeling bijdra-
aan het behalen van een positief exploitatieresultaat."
andere woorden: de brandstof
wel weer wat duurder worden
nu het geval is, maar de totale
ng sinds 1985 helpt wel mee
in 1986 weer winst te kunnen
Ijken. Hoogerheide noemt ook de
rganisatie in de bedrijfsvoering
oorzaak voor lagere kosten eind
begin '87.
iet verslagjaar 1985 was al dui-
jk sprake van een terugloop
het verlies. Werd in de jaren
1-1985 per jaar gemiddeld een
ies van ongeveer 1,6 miljoen
laakt, in 1985 was het resultaat
',000 aan de rode kant van de
ken.
opzichte van 1984, toen het verlies
rüim een miljoen bedroeg is dat
verbetering van 33%. Er zijn een
al oorzaken voor die relatieve ver-
ring aan te wijzen. De tarieven zijn
loog gegaan en dat leverde een
kwart miljoen op. Bovendien werd
ig een dikke vier ton bespaard
de lagere rente. De kosten die
laakt werden om de omzet te be-
n stegen echter ook met maar
een dikke acht ton. De belasting
vriendelijk, daaraan was Teso een
rt miljoen minder kwijt,
waren er in '84 en in '85 meeval-
In '84 ving de NV ruim drie ton
ichadevergoeding voor de gevol-
van de valpartij van de Marsdiep
et dok van Boele. Het jaar daarop
de voorraad onderdelen herge-
rdeerd en die bleek ruim een half
jen meer waard te zijn dan werd
genomen.
Liquiditeit
iquide middelen van een bedrijf
de gelden waarover zo beschikt
worden, die men in kas heeft en
niet vastzitten en schepen, gebou-
of reserves. Die bedragen zijn
listal veel kleiner dan de niet-liquide
"agen, maar het is wel het geld
rmee elke dag gewerkt wordt, de
shoudportemonnee'. En iedereen
dat als die leeg is en de rest van
^eld zit in een huis en een auto,
11 komt toch die meneer van het
^taan de deuren die van het gas en
ie anderen die op korte termijn be-
d willen worden. Voor particulieren
Jtaan er dan 'consumptief kredieten',
n kredieten' en wat voor namen de
ken nog meer hebben uitgevon-
Teso heeft ook zo'n rekening,
if dat heet dan een 'hypothecair
liet in rekening-courant', wat bete
kent dat tegenover dit krediet een deel
van het niet-liquide kapitaal in onder
pand is gegeven, een gebouw of zo.
Het veerbedrijf had eind 1984 een
schone lei op die rekening, maar eind
1985 zag dat er minder goed uit. De
bankier had bijna acht ton tegoed, ter
wijl Teso nog een kleine twee ton in
kas had. Teso staat dus zes ton 'rood'.
Bij het einde van het jaar daarvoor
was er nog ruim een half miljoen in
kas, zodat de liquiditeitspositie in een
jaar tijd ruim een miljoen verslechterd
is. Dat komt vooral doordat er in '85
geïnvesteerd is en bovendien werd er
alvast geld opgenomen om in het lo
pende jaar het nodige te kunnen beta
len.
In totaal werd bijna drie miljoen uitge
trokken, waarvan twee derde voor re
constructiewerkzaamheden die dit jaar
worden uitgevoerd. Voor een deel kon
dit bedrag kennelijk worden opgevan
gen met de inkomsten, het leverde
echter ook het hierboven beschreven
roodstaan op.
Reservepositie
Heeft Teso nu ook reserves, bedragen
waar.niet aangekomen kan worden?
Ja, dat is voornamelijk het kapitaal dat
geïïnvesteerd is in de schepen en de
gebouwen. Het balanstotaal aan het
eind van 1985 bedraagt ruim 56 mil
joen gulden. Daarvan is 16 miljoen 'ei
gen' vermogen. De rest is van de
bank. Het grootste deel van dat eigen
vermogen wordt gevormd door de
'herwaarderingsreserve'. Dat is een re
serve die wat ongrijpbaar lijkt maar die
er wel is. Als je een schip koopt en
dat schip wordt in de loop der jaren
meer waard, wordt je 'rijker', maar dan
wel tussen aanhalingstekens. De
nieuwwaarde van het schip stijgt,
maar het ding wordt eigenlijk ouder en
daarom moet je elk jaar een bedrag
opzij zetten (afschrijven) om straks
weer een nieuwe te kunnen kopen.
De waardestijging moet je wel ergens
vastleggen en dat gebeurt in die her
waarderingsreserve. Die 'bevat' bijna
25 miljoen gulden. Een kanttekening
hierbij is dat dit kapitaal maar moeilijk
te gelde gemaakt kan worden, want
wie zou de schepen en gebouwen wil
len kopen.
De afschrijvingen staan ook niet er
gens op een bankrekening rente te
trekken. Die worden gebruikt om de
schulden, hypotheken en dergelijke
mee af te lossen. Sparen levert immers
altijd minder op dan lenen kost.
Teso gebruikt twee manieren om af te
schrijven. Op de schepen en gebou
wen wordt zoveel afgeschreven dat bij
het sluiten van de afschrijvingstermijn
voor de dan geldende prijzen nieuwe
kunnen worden gekocht. Op de ande
re bezittingen wordt afgeschreven op
basis van wat die gekost hebben toen
ze aangeschaft werden. Zolang de prij
zen stijgen zullen de afschrijvingen op
schepen en gebouwen dus relatief al
tijd harder lopen dan de andere af
schrijvingen. In 1985 werd ongeveer
5,5 miljoen gulden afgeschreven.
Verliessaldo
Er is nog een post die van
van belang is om te weten hoeveel Te
so 'waard' is: het verliessaldo. Zolang
het bedrijf verlies maakt zal dat bij het
verlies van de vorige jaren moeten
worden opgeteld. Pas als er weer
winst is kan dat verliessaldo worden
afgebouwd. Teso vergaarde in de afge
lopen vijf jaar een totaal verlies van
ruim acht miljoen gulden. Dat bedrag
staat op de balans en pas als dat is
omgezet in een winstsaldo kan er weer
dividend worden uitgekeerd.
Kortom, Teso is weer op de weg
naar boven. Wel zal het verlies van
de afgelopen jaren nog een aantal
jaren doorwerken, maar de verhou
ding tussen inkomsten en uitgaven
gaat de goede kant op. Het verlies
wordt kleiner en in voorzichtige
bewoordingen spreekt Hoogerhei
de de hoop uit dat er volgend jaar
winst wordt geboekt. Daar staat
tegenover dat ook Teso de re
constructiewerkzaamheden in de
portemonnee voelt. Wellicht zal de
gedaalde brandstofprijs volgend
jaar de tarieven aan banden kun
nen leggen. De afbouw van het
verliessaldo, dat in zes jaar is op
gebouwd, zal meer tijd vergen.
k*
„Drol/enweg", zo luidt de veelzeggen
de tekst met dubbele betekenis, die
sinds vrijdag is aangebracht bij de toe
gang tot de woonerf-straat Golfslag in
de wijk Den Burg-noordwest. Bewo
ners van die straat voeren actie tegen
de overlast van uitwerpselen van hon
den. Vooral het speelveldje aan het
eind van de straat ligt bezaaid. De ini
tiatiefneemsters zeggen dat het nog
nooit zo'n probleem is geweest als nu.
Vooral sinds de voltooiing van de
laatste nieuwbouw zou het aantal hon
dedrollen zichtbaar zijn vermeerderd.
Een bewoonster:Honden uitlaten
kan ook op een andere, nettere wijze.
Met een schepje en een plastic zak.
Maar nu laat men aan het begin van
het veldje de hond los, zodat die mid
den op het veld zijn behoefte doet,
zonder dat het wordt opgeruimd.
Voorat voor de kinderen is het ver
schrikkelijk. De lol om op het veldje te
voetballen is er hierdoor helemaal af."
Niet alleen het bord bij de ingang,
maar ook verderop in de straat zijn
bordjes geplaatst. Bij de toegang tot
het veldje staat een bord met opschrift
,,Dit is een speelterrein, geen honden
toilet" en ook hangt er een bordje aan
het tuinhek bij woning nummer 20,
waar een vooraanstaand eilandelijk po
liticus zijn onderkomen heeft. De ac
tievoerende bewoners hebben het pro
bleem intussen aangekaart bij de
gemeente.
Het voorjaar van 1986 is wat moei
lijk te vergelijken met dat van het
jaar daarvoor omdat de feestdagen
dit jaar veel vroeger vielen. Toch is
op basis van de vervoerscijfers
over de eerste maanden van het
jaar, tot en met half mei, voorzich
tig de conclusie te trekken dat het
vervoer aantrekt en dat de sei
zoenstart beter was dan in '85.
Door die anders vallende feestdagen is
voor de vergelijking dit jaar gebruik
gemaakt van de periode tot acht mei
tegen de periode tot 16 mei vorig jaar.
Het autovervoer van Den Helder naar
Texel steeg met 254 personenwagens
van 8938 naar 9192, dat is een toena
me met 2,8%. Zowel bij de caravans
als bij de aanhang!kampeerjwagens
:#WjÉ
- V - - -
- t Sg&jfCT
It jaarverslag blijkt dat de ijsgang Teso geld heeft gekost omdat daarvoor de dure Molengat extra lang in de vaart moest worden
tfrxtn rtirU Ifni
(foto Dirk Kuiter)
bedroeg de toename slechts een half
procent. Een ondersteuning voor het
optimistische beeld van deze cijfers is
het saldo vreemde auto's op Texel op
de genoemde data: dit jaar 3778 tegen
vorig jaar 3500, 278 meer. Dat zou be
tekenen dat het begin van het seizoen
een kleine negenhonderd toeristen
meer heeft getrokken dan vorig jaar.
Hemelvaart
Vergelijking van de hemelvaartweeken-
den in beide jaren geeft een positief
beeld voor dit jaar. Dat is echter ook
geflatteerd omdat deze vrije dag dit
jaar vlak bij koninginnedag en bevrij
dingsdag zat. Vergeleken zijn de perio
des van tien mei tot en met negentien
mei in 1985 en twee mei tot en met
elf mei dit jaar. Van Den Helder naar
Texel gingen nu 9192 personenwagens
tegen 8938 vorig jaar. Andersom, naar
Den Helder, zijn de cijfers respectieve
lijk 9139 en 8175. Het totale persone
nautovervoer steeg met 7,1%, het to
tale caravanvervoer zelfs met 17,5% en
het aanhangwagentransport met
4,9%.
Wachttijden
Afgezien van zondagmiddag kon de
veerdienst de drukte de afgelopen
Een vijftigjarige bollenboer uit Den
Hoorn merkte op de ochtend van
Hemelvaartsdag dat een vijftal jon
gelui bezig was op zijn land het
gewas te vernielen. Toen hij wilde
ingrijpen werd hij door twee jon
gens mishandeld. De politie heeft
de knapen later opgespoord.
De jongens, één van 21 uit Tolwerd en
één van 19 uit Zevenhuizen, gingen
met de man op de vuist en sleepten
hem vervolgens over de grond. Het
slachtoffer liep hierbij een wondje aan
zijn gezicht en wat verrekte spieren op.
Hij kon zich losrukken en ging naar
huis. De jongelui verdwenen richting
camping Loodsmansduin. Aan de hand
van hun signalement kon de politie
hen opsporen. Ze bekenden en tegen
hen wordt proces verbaal opgemaakt.
week goed de baas. Wachttijden van
een uur waren niet uitzonderlijk, maar
alleen zondagmiddag zorgde het ver
trekkende verkeer voor wachttijden tot
vier uur. De wachttijd ontstond om
streeks 15.00 uur zodat het erop lijkt
dat de vertrekkende gasten geen reke
ning hebben gehouden met de moge
lijkheid van vertraging. De laatste af
vaart vanaf Texel vond plaats om 11.05
uur. De dienstregeling liep op schema,
in de afvaarten ontstond geen vertra
ging.
Van Teso-zijde werd meegedeeld
dat inmiddels op zon- en feestda
gen weer de zomerse vertrektijden
zijn ingevoerd. De eerste boot ver
trekt op die dagen dus om 7.05 uur
en niet om 8.05 uur.
De politie heeft sterke vermoedens
omtrent de identiteit van een vier
tal jongelui die afgelopen weekend
diverse auto's openbraken en daar
bij nogal wat buit binnenhaalden.
Een aanhouding leverde echter
niets op omdat de vier er voor ge
zorgd hadden dat er in hun huur
wagen geen gestolen waar aanwe
zig was.
De jongelui hadden zich opvallend ge
dragen in een winkel in Oudeschild,
waar zij waarschijnlijk geld uit de kassa
meenamen. Later werd een tasje van
die winkel gevonden bij de resten van
een autodiefstalbuit.
Een auto die langs de Grensweg bij
Gortersmient stond geparkeerd werd
opengebroken door vernieling van een
ruit. De eigenaar, een inwoner, van Val-
kenswaard ontdekte toen hij na een
uurtje terugkwam dat een camera en
zijn portefeuille met rij- en kentekenbe
wijs waren verdwenen. De portefeuille
met inhoud vond hij later zelf terug.
De wagen van een Duitser die gepar
keerd stond bij de vuurtoren werd met
een schroevedraaier vakkundig open-
gewrikt. Hieruit werd een handtas
gestolen met daarin een rijbewijs,
paspoorten, een chequeboek, vierhon
derd duitse marken en driehonderdvijf
tig gulden.
Een inwoner van Driehuis die zijn wa-
door Klaas Bonne'
Ook Texel met haar schone lucht
Moest plotseling mee ervaren
Dat radioactiviteit
De kool noch de geit zal sparen
En Antje II en Claartje 3
Die mochten niet meer grazen
Want /wan heeft in Tsjernobyl
Een gifwolk uitgeblazen
Zij trokken aan hun hóóreseel
Want de zon scheen door de ruiten
En snakten naar de voorjaarslucht
Maar mochten niet naar buiten
Ik vraag me af, sprak Claartje 3
Wat ons straks nog zal resten
Als de mensen deze wereldbol
Op zo'n manier verpesten
Misschien dat het nog zover komt
Dat hier niet meer valt te leven
En dat is dan de erfenis
Die zij hun kinderen geven
Dan rest ons een verschroeide bol
Waar nooit meer gras zal groeien
Zijn de mensen, Antje II
Tóch stommer dan de koeien?
Het college van B en W zal op dezelf
de voet verder gaan als voor de ver
kiezingen. Dat betekent dat de burge
meester verantwoordelijk is voor alge
meen en organisatorisch beleid. Hij is
verantwoordelijk voor de gang van za
ken in het raadhuis, promotie, repre
sentatie en politie en dergelijke. Daan
Schilling blijft de man van het ruimte
lijk en huisvestingsbeleid, verkeer, na
tuur, recreatie en milieu en hij blijft
loco-burgemeester. Piet Zegers is nog
steeds de verantwoordelijke man voor
het welzijnsbeleid, sociale zaken en
onderwijs en Klaas Barendregt blijft
het financieel, economisch en tech
nisch beleid vormgeven.
gen parkeerde bij het oude museum
aan de Monnikenweg vond de auto te
rug met een^ingeslagen portierruit.
Een tas met daarin een portefeuille
met 7115,— en giropassen en een zon
nebril ontbraken. De tas werd later op
camping Loodsmansduin teruggevon
den. Een andere badgast die zijn wa
gen bij Westerslag had geparkeerd
merkte ook dat zijn portierruit was in
geslagen. Een tas met weinig waarde
volle artikelen was verdwenen.
In verband met het uitvallen van
de tweede pinksterdag als werk
dag zal er dinsdag, 20 mei geen
Texelse Courant verschijnen.
De direkteur.