jrgemeester wil smeentelijk standpunt gen apartheid Pinksterweekend druk met lange wachttijden Brand legde schuur en woning in de as Paard op hol Aanrijding met gewonden Veel autodiefstallen tijdens Pinksteren jongen (18) ar ziekenhuis na vaarlijke duik Eén gewondeenorme schade w 1 MB lAG 23 MEI 1986 TEXELSE COURANT Hier staat op vrijdagochtend al een paar uur wachttijd. (Foto Flying Focus Het afgelopen pinksterweekend toonde een voortzetting van de tendens die dit jaar inzette: een duidelijke stijging in het aantal badgasten en overnachtingen. In vergelijking met vorig jaar pinksteren nam het aantal overnachtingen met ruim elf procent toe. Er waren weer ouderwetse wachttijden van vier tot vijf uur. Volgens computerberekeningen zouden de wachttijden bij volledig gebruik van de dubbeldekker echter niet lan ger zijn geweest dan af en toe een half uur. Vergelijking van de periode van 23 tot en met 28 mei 1985 en 15 tot 20 mei dit jaar levert op dat het aantal auto overnachtingen steeg van 18.971 tot 21.118. Bij een gemiddelde bezetting van drie personen per auto betekent dat dit jaar 63.354 personenovernach- tingen en dat is 6441 meer dan het jaar daarvoor. Het saldo vreemde auto's op het ei land bedroeg op 17 mei jongstleden 5033 en dat is 409 meer dan op 25 mei van het jaar daarvoor. En dat be tekent weer een gemiddelde verblijfs duur van ongeveer drie nachten per persoon. De vervoerscijfers blijven een stijgende lijn vertonen. In totaal werden dit pinksterweekend 5% meer personen auto's vervoerd dan het vorige jaar: Te- so vervoerde in beide richtingen in to taal 10.982 auto's, 394 caravans 9,1%) en 288 aanhangwagens (+11,6%). Voor die stijging waren in de hierboven omschreven periodes vooral de aantallen die naar Texel kwa men verantwoordelijk, zodat een deel van die mensen nog steeds op het ei land verblijft. Wachttijden In Den Helder was de wachttijd vrijdag het langst. Om 10.00 uur bleef de eerste auto staan en in de middag groeide de wachttijd tot vijf uur. Jan Bloem, hoofd nautische dienst van Te- so: ,,De auto's werden met de zeer gewaardeerde assistentie van de Hei deree gemeentepolitie opgesteld langs de dijk, waar ze op een gegeven mo ment zelfs tot voorbij het carrillon stonden. Daarvoor werden ze keurig omgeleid. We hebben gevaren tot 2.30 uur die nacht en toen heb ik besloten de dienstregeling stil te leggen. Alle auto's die voor 21.35 uur op het opstelterrein aanwezig waren en bij de laatste afvaart nog een stel laatkomers waren toen weg. De bemanning wilde nog wel doorgaan maar dat vond ik niet verantwoord want, dan ga je wer ken met mensen die al vijftien uur of langer op hun benen staan." De volgende ochtend toen de eerste boot in Den Helder kwam stonden er dus al 220 auto's die die nacht niet meekonden en die 'erfenis' liet zich de hele dag voelen. Er was de hele dag wachttijd, eerst twee uur, later een uur. Toen de boot van 21.35 uur uit Den Helder vertrok was het opstelter rein leeg. Maandag begon de drukte aan de Texelse kant. Om 9.00 uur bleef de eerste auto staan. De wachttijd liep op tot ruim vier uur en omdat de capaci teit van het opstelterrein nog geen drie uur is werd ditmaal de eveneens ge waardeerde assistentie van de rijkspoli- tiegroep Texel verkregen. De aannemer had er voor gezorgd dat er naar de boot twee rijstroken vrij waren zodat de weg voldoende ruimte bood aan de wachtende auto's. De laatste afvaart was om 0.30 uur en toen was de kade schoon. Ook dins dag ontstond er weer een wachttijd van ongeveer twee uur. Computer Er kwamen bij Teso nogal wat vragen binnen over de wachttijden. Algemeen wordt gedacht dat door het simpelweg halveren van de nu 'gescoorde' tijd de wachttijd voor een volledig benutte dubbeldekker kan worden uitgerekend. Dat is echter niet zo, omdat de wacht tijden elkaar versterken. Als er twee uur achter elkaar voldoende auto's aan komen rijden voor anderhalf rijdek, staat er een uur wachttijd, terwijl bij het gebruik van het tweede dek er he lemaal geen probleem ontstaat. Als er zes uur achter elkaar per uur voldoen de auto's aankomen voor anderhalf rij dek staat er drie uur wachttijd terwijl de hele dubbeldekker nog steeds wachttijden voorkomen zou hebben. Door vergelijking van de groei van de wachttijden per uur kan de computer uitrekenen hoe het aanbod in een be paald uur is geweest en toepassing van de hierboven geschetste regels geeft dan de wachttijden bij volledig benutten van de dubbeldekker. Op He melvaartsdag zouden er dan helemaal geen wachttijden zijn geweest. Op zestien mei zou er gedurende korte tijd een half uur wachttijd zijn geweest. Datzelfde geldt voor de zaterdag. Op zondag zou er op Texel even een half uur hebben gestaan, op maandag zou het er voor de auto's die tussen zeven en acht uur aankwamen om hebben gespannen of het een half uur of één uur werd en verder zouden er geen wachttijden zijn geweest. een ontwikkelingsland te steunen, steun te geven aan voorlichting op scholen, het inrichten van een exposi tie en het niet toelaten van informatie die het apartheidsregime steunt, terwijl Zuid-Afrika zou moeten worden ge weerd zowel direkt als indirekt bij gemeentelijke investeringen. De PSP-nota is onderwerp van discus sie in de eerstvolgende openbare ver gadering van de raadscommissie voor algemeen en organisatorisch beleid. Een paard, afkomstig van een manege nabij De Koog, sloeg tweede Pinkster dag op hol en kwam in botsing met een fietsende vrouw. Het ongeluk vond plaats op de Pelikaanweg. De schade wordt vergoed. Een 53-jarige automobilist uit Zoe- terwoude wilde vrijdag tegen het middaguur komend vanaf Oude- schild over de Laagwaalderweg de Oosterenderweg oversteken. Daar bij merkte hij een van Den Burg naderende auto, bestuurd door een 47-jarige man uit Utrecht, niet op. Bij de botsing liep de vrouw van de Utrechter een hersenschudding en lichte verwondingen op. De situatie liet zich, zoals uit de foto blijkt, aanvankelijk aanmerkelijk ernsti- Het aantal benaderde uiteraard bij lan ge na niet de 700 auto-inbraken in Amsterdam, maar met elf van deze diefstallen werden de parkeerplaatsen te De Koog toch bepaald onveilig ge maakt tijdens de pinksterdagen. In alle gevallen hadden de dieven het gemunt op de radiocassetterecorders. Opval lend was dat sommige sloten op pro fessionele wijze, zonder zichtbare spo ren van braak, waren opengemaakt, terwijl er in andere gevallen overduide lijk brute kracht aan te pas was geko men. Hetzelfde geldt voor de wijze van verwijderen van de geluidsappara tuur. De diefstallen werden zowel 's nachts als overdag gepleegd. Er zijn nog geen daders opgespoord. ger aanzien. Ook de vrouw in de an dere wagen liep lichte verwondingen op. De man uit Zoeterwoude werd op het laatste moment door een gil van zijn vrouw opmerkzaam gemaakt op de andere wagen, die op een voorrangs- weg reed. Remmen kon niet meer, bo vendien werd zijn remweg iets ver lengd door op de weg gemorst ce ment en grint, dat van een vrachtwa gen van een bouwmaterialenhandel was afgevallen. De politie merkte ech ter op dat een schoon wegdek de bot sing zeker niet zou hebben voorko men. Ontreddering na het ongeluk. De tweede wagen lag iets verderop in de sloot. Deze nog nauwelijks herkenbare cylinder maakte deel uit van een autogeen lasset. Het is niet uitgesloten dat dit de fles is waaruit de in het verhaal beschreven grote vuurbal ont snapte. ie es 18-jarige inwoner van De ksdorp moest tweede Pinkster met verwondingen aan zijn naar het ziekenhuis worden oerd, nadat hij eerd was terechtgekomen bij en in zee. Dat gebeurde rond drie bij paal 17. Omstanders, ronder een arts, boden snel en rzichtig hulp. Een politiejeep snel ter plekke. De jongen voorzichtig ingeladen en later gegeven aan de ambulance, reesd werd voor verschuiving één van de nekwervels. In het enhuis bleek dat dit niet het il was, maar dat één der nek- vels was gebroken. Bij een felle uitslaande brand werd vrijdag Ruud Koopman uit Oosterend gewond aan gezicht en handen. De stolp en het woonhuis van zijn ou ders aan de Achtertune werden volledig in de as gelegd, evenals een vrachtwagen die in de schuur stond. Oorzaak van de brand was waar schijnlijk een lekkende gasfles. Ruud Koopman was bezig met een slijpschijf toen een grote steekvlam ontstond die een deel van zijn kleding in brand zette. Hij rende naar buiten. trok de brandende trui uit en sprong in een auto om zelf naar de dokter te gaan. Hij werd met brandwonden aan zijn handen en zijn hoofd in het Gemi- niziekenhuis opgenomen. Inmiddels liet de brand waarschijnlijk een de lekkende gasfles ontploffen. Omstanders hoorden een gefluit, een harde knal en ze zagen een grote vuurbal de schuur uitkomen die bijna het tegenovergelegen timmerbedrijf van Cees Daalder in brand zette. Door nathouden van de gevel kon erger worden voorkomen. De brandweer arriveerde iets minder snel dan gebruikelijk, volgens een ge tuige verliepen er ruim twintig minuten tussen het alarm en de aankomst van de brandweer. Dat kwam door een on gelukkige samenloop van omstandig heden. Normaal zijn de personeelsle den van gemeentewerken die ook bij de brandweer zijn erg snel met uitruk ken, maar nu had deze afdeling een pereoneelsreisje. Olie De brand woedde binnen korte tijd he vig, ook al omdat er een opslagtank met duizenden liters dieselolie en va ten met andere oliesoorten in de schuur stonden, evenals verschillende gasflessen. De brandweerlieden en po litiemensen hadden druk werk met het in verband met explosiegevaar op af stand houden van het publiek. Som mige mensen reageerden verontwaar digd dat ze niet dichter bij mochten. Er werd gevreesd dat het huis naast het brandende pand ook verloren zou gaan, maar door goed nathouden kon dat worden voorkomen. Na ongeveer een uur leek de brand bedwongen te zijn. De ruïne werd om ver geduwd met behulp van een kraan. In de nacht van vrijdag op za terdag en op zaterdagmiddag was er echter nog stil alarm. Er was in de puinhopen weer het nodige gaan branden. De schade moet dik in de tonnen lo pen. Verzekeringsexperts hebben de si tuatie ter plaatse inmiddels opgeno men. De gewonde jongeman zal nog een paar weken in het ziekenhuis moe ten blijven. Afrikanen, door geen subsidie te ge ven voor sportevenementen waar Zuid afrikanen bij betrokken zijn en door of ficiële ontvangsten te weigeren. De economische boycot zou kunnen bestaan uit het aandringen bij de lan delijke overheid op economische sanc ties tegen Zuid-Afrika, gemeentelijke bedrijven die banden met Zuid-Afrika onderhouden zouden opgeroepen kun nen worden deze banden te verbreken en ook is een besluit denkbaar om geen Zuid-Afrikaanse produkten meer te kopen of te gebruiken of zaken te doen met bedrijven die die banden met Zuid-Afrika handhaven. Ook zou steun gegeven kunnen worden aan ak- tiegroepen, die zich met boycot e.d. bezighouden. In de betreffende PSP-nota (die niet alleen pleitte voor bestrijding van apartheid maar ook om actief beleid vroeg ten gunste van ontwikkelings werk) was voorgesteld een projekt in emeester A. Schipper vindt ewenst dat de gemeente offi- blijk geeft van een afwijzende moeijing jegens het apartheidsregi- Zuid-Afrika. De wethouders en er anders over: zij vinden dat de apartheidspolitiek ver- elijk is, maar achten het on- mst dat inzake een dergelijk rwerp van nationale en inter- nale aard een gemeentelijk Ipunt wordt vertolkt. bekend is dat laatste al jaren de entelijke beleidslijn. Bijna altijd s gemeente werd gevraagd een raak te doen (bijvoorbeeld door nderschrijven van een motie die n andere gemeente was aangeno- inzake een nationaal of internati- vraagstuk, werd dit van de hand zen omdat men vindt dat de ge- ite zich alleen met zaken van ei- lokaal belang moet bemoeien en jerige aangelegenheden aan de px, politiek moet overlaten. ie burgemeester er anders over t, blijkt uit zijn standpunt inzake ita die de plaatselijke PSP heeft bracht inzake mogelijkheden voor emeente om het apartheidsregime ilpen bestrijden en inzake een van het Komitee Zuidelijk Afrika hetzelfde onderwerp. Mogelijkheden de gemeente bevoegd is aktie te in tegen apartheid blijkt uit een elijk advies, waarin gemeentelijke ilijkheden om een anti- heidshouding te demonstreren, len opgesomd: culturele boycot, [boycot en economische boycot, ilturele boycot kan inhouden dat jmeente op geen enkele manier verkt aan contacten met Zuidafri- se individuen of organisaties, aard met uitzondering van pereo- groeperingen die tegen apart- zijn. De sportboycot kan inhou- dat verboden wordt gemeentelijke Hingen te laten meewerken aan ieve ontmoetingen met Zuid-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 7