jrgemeester wil
smeentelijk standpunt
gen apartheid
Pinksterweekend
druk met lange
wachttijden
Brand legde schuur
en woning in de as
Paard op hol
Aanrijding met
gewonden
Veel autodiefstallen
tijdens Pinksteren
jongen (18)
ar ziekenhuis na
vaarlijke duik
Eén gewondeenorme schade
w
1 MB
lAG 23 MEI 1986 TEXELSE COURANT
Hier staat op vrijdagochtend al een paar uur wachttijd. (Foto Flying Focus
Het afgelopen pinksterweekend toonde een voortzetting van de tendens
die dit jaar inzette: een duidelijke stijging in het aantal badgasten en
overnachtingen. In vergelijking met vorig jaar pinksteren nam het aantal
overnachtingen met ruim elf procent toe. Er waren weer ouderwetse
wachttijden van vier tot vijf uur. Volgens computerberekeningen zouden
de wachttijden bij volledig gebruik van de dubbeldekker echter niet lan
ger zijn geweest dan af en toe een half uur.
Vergelijking van de periode van 23 tot
en met 28 mei 1985 en 15 tot 20 mei
dit jaar levert op dat het aantal auto
overnachtingen steeg van 18.971 tot
21.118. Bij een gemiddelde bezetting
van drie personen per auto betekent
dat dit jaar 63.354 personenovernach-
tingen en dat is 6441 meer dan het
jaar daarvoor.
Het saldo vreemde auto's op het ei
land bedroeg op 17 mei jongstleden
5033 en dat is 409 meer dan op 25
mei van het jaar daarvoor. En dat be
tekent weer een gemiddelde verblijfs
duur van ongeveer drie nachten per
persoon.
De vervoerscijfers blijven een stijgende
lijn vertonen. In totaal werden dit
pinksterweekend 5% meer personen
auto's vervoerd dan het vorige jaar: Te-
so vervoerde in beide richtingen in to
taal 10.982 auto's, 394 caravans
9,1%) en 288 aanhangwagens
(+11,6%). Voor die stijging waren in
de hierboven omschreven periodes
vooral de aantallen die naar Texel kwa
men verantwoordelijk, zodat een deel
van die mensen nog steeds op het ei
land verblijft.
Wachttijden
In Den Helder was de wachttijd vrijdag
het langst. Om 10.00 uur bleef de
eerste auto staan en in de middag
groeide de wachttijd tot vijf uur. Jan
Bloem, hoofd nautische dienst van Te-
so: ,,De auto's werden met de zeer
gewaardeerde assistentie van de Hei
deree gemeentepolitie opgesteld langs
de dijk, waar ze op een gegeven mo
ment zelfs tot voorbij het carrillon
stonden. Daarvoor werden ze keurig
omgeleid. We hebben gevaren tot 2.30
uur die nacht en toen heb ik besloten
de dienstregeling stil te leggen. Alle
auto's die voor 21.35 uur op het
opstelterrein aanwezig waren en bij de
laatste afvaart nog een stel laatkomers
waren toen weg. De bemanning wilde
nog wel doorgaan maar dat vond ik
niet verantwoord want, dan ga je wer
ken met mensen die al vijftien uur of
langer op hun benen staan."
De volgende ochtend toen de eerste
boot in Den Helder kwam stonden er
dus al 220 auto's die die nacht niet
meekonden en die 'erfenis' liet zich de
hele dag voelen. Er was de hele dag
wachttijd, eerst twee uur, later een
uur. Toen de boot van 21.35 uur uit
Den Helder vertrok was het opstelter
rein leeg.
Maandag begon de drukte aan de
Texelse kant. Om 9.00 uur bleef de
eerste auto staan. De wachttijd liep op
tot ruim vier uur en omdat de capaci
teit van het opstelterrein nog geen drie
uur is werd ditmaal de eveneens ge
waardeerde assistentie van de rijkspoli-
tiegroep Texel verkregen. De aannemer
had er voor gezorgd dat er naar de
boot twee rijstroken vrij waren zodat
de weg voldoende ruimte bood aan de
wachtende auto's.
De laatste afvaart was om 0.30 uur en
toen was de kade schoon. Ook dins
dag ontstond er weer een wachttijd
van ongeveer twee uur.
Computer
Er kwamen bij Teso nogal wat vragen
binnen over de wachttijden. Algemeen
wordt gedacht dat door het simpelweg
halveren van de nu 'gescoorde' tijd de
wachttijd voor een volledig benutte
dubbeldekker kan worden uitgerekend.
Dat is echter niet zo, omdat de wacht
tijden elkaar versterken. Als er twee
uur achter elkaar voldoende auto's aan
komen rijden voor anderhalf rijdek,
staat er een uur wachttijd, terwijl bij
het gebruik van het tweede dek er he
lemaal geen probleem ontstaat. Als er
zes uur achter elkaar per uur voldoen
de auto's aankomen voor anderhalf rij
dek staat er drie uur wachttijd terwijl
de hele dubbeldekker nog steeds
wachttijden voorkomen zou hebben.
Door vergelijking van de groei van de
wachttijden per uur kan de computer
uitrekenen hoe het aanbod in een be
paald uur is geweest en toepassing
van de hierboven geschetste regels
geeft dan de wachttijden bij volledig
benutten van de dubbeldekker. Op He
melvaartsdag zouden er dan helemaal
geen wachttijden zijn geweest. Op
zestien mei zou er gedurende korte tijd
een half uur wachttijd zijn geweest.
Datzelfde geldt voor de zaterdag. Op
zondag zou er op Texel even een half
uur hebben gestaan, op maandag zou
het er voor de auto's die tussen zeven
en acht uur aankwamen om hebben
gespannen of het een half uur of één
uur werd en verder zouden er geen
wachttijden zijn geweest.
een ontwikkelingsland te steunen,
steun te geven aan voorlichting op
scholen, het inrichten van een exposi
tie en het niet toelaten van informatie
die het apartheidsregime steunt, terwijl
Zuid-Afrika zou moeten worden ge
weerd zowel direkt als indirekt
bij gemeentelijke investeringen.
De PSP-nota is onderwerp van discus
sie in de eerstvolgende openbare ver
gadering van de raadscommissie voor
algemeen en organisatorisch beleid.
Een paard, afkomstig van een manege
nabij De Koog, sloeg tweede Pinkster
dag op hol en kwam in botsing met
een fietsende vrouw. Het ongeluk
vond plaats op de Pelikaanweg. De
schade wordt vergoed.
Een 53-jarige automobilist uit Zoe-
terwoude wilde vrijdag tegen het
middaguur komend vanaf Oude-
schild over de Laagwaalderweg de
Oosterenderweg oversteken. Daar
bij merkte hij een van Den Burg
naderende auto, bestuurd door een
47-jarige man uit Utrecht, niet op.
Bij de botsing liep de vrouw van
de Utrechter een hersenschudding
en lichte verwondingen op.
De situatie liet zich, zoals uit de foto
blijkt, aanvankelijk aanmerkelijk ernsti-
Het aantal benaderde uiteraard bij lan
ge na niet de 700 auto-inbraken in
Amsterdam, maar met elf van deze
diefstallen werden de parkeerplaatsen
te De Koog toch bepaald onveilig ge
maakt tijdens de pinksterdagen. In alle
gevallen hadden de dieven het gemunt
op de radiocassetterecorders. Opval
lend was dat sommige sloten op pro
fessionele wijze, zonder zichtbare spo
ren van braak, waren opengemaakt,
terwijl er in andere gevallen overduide
lijk brute kracht aan te pas was geko
men. Hetzelfde geldt voor de wijze
van verwijderen van de geluidsappara
tuur. De diefstallen werden zowel 's
nachts als overdag gepleegd. Er zijn
nog geen daders opgespoord.
ger aanzien. Ook de vrouw in de an
dere wagen liep lichte verwondingen
op.
De man uit Zoeterwoude werd op het
laatste moment door een gil van zijn
vrouw opmerkzaam gemaakt op de
andere wagen, die op een voorrangs-
weg reed. Remmen kon niet meer, bo
vendien werd zijn remweg iets ver
lengd door op de weg gemorst ce
ment en grint, dat van een vrachtwa
gen van een bouwmaterialenhandel
was afgevallen. De politie merkte ech
ter op dat een schoon wegdek de bot
sing zeker niet zou hebben voorko
men.
Ontreddering na het ongeluk. De tweede wagen lag iets verderop in de sloot.
Deze nog nauwelijks herkenbare cylinder maakte deel uit van een autogeen lasset. Het is
niet uitgesloten dat dit de fles is waaruit de in het verhaal beschreven grote vuurbal ont
snapte.
ie es
18-jarige inwoner van De
ksdorp moest tweede Pinkster
met verwondingen aan zijn
naar het ziekenhuis worden
oerd, nadat hij
eerd was terechtgekomen bij
en in zee. Dat gebeurde rond
drie bij paal 17. Omstanders,
ronder een arts, boden snel en
rzichtig hulp. Een politiejeep
snel ter plekke. De jongen
voorzichtig ingeladen en later
gegeven aan de ambulance,
reesd werd voor verschuiving
één van de nekwervels. In het
enhuis bleek dat dit niet het
il was, maar dat één der nek-
vels was gebroken.
Bij een felle uitslaande brand werd vrijdag Ruud Koopman uit Oosterend
gewond aan gezicht en handen. De stolp en het woonhuis van zijn ou
ders aan de Achtertune werden volledig in de as gelegd, evenals een
vrachtwagen die in de schuur stond. Oorzaak van de brand was waar
schijnlijk een lekkende gasfles.
Ruud Koopman was bezig met een
slijpschijf toen een grote steekvlam
ontstond die een deel van zijn kleding
in brand zette. Hij rende naar buiten.
trok de brandende trui uit en sprong in
een auto om zelf naar de dokter te
gaan. Hij werd met brandwonden aan
zijn handen en zijn hoofd in het Gemi-
niziekenhuis opgenomen.
Inmiddels liet de brand waarschijnlijk
een de lekkende gasfles ontploffen.
Omstanders hoorden een gefluit, een
harde knal en ze zagen een grote
vuurbal de schuur uitkomen die bijna
het tegenovergelegen timmerbedrijf
van Cees Daalder in brand zette. Door
nathouden van de gevel kon erger
worden voorkomen.
De brandweer arriveerde iets minder
snel dan gebruikelijk, volgens een ge
tuige verliepen er ruim twintig minuten
tussen het alarm en de aankomst van
de brandweer. Dat kwam door een on
gelukkige samenloop van omstandig
heden. Normaal zijn de personeelsle
den van gemeentewerken die ook bij
de brandweer zijn erg snel met uitruk
ken, maar nu had deze afdeling een
pereoneelsreisje.
Olie
De brand woedde binnen korte tijd he
vig, ook al omdat er een opslagtank
met duizenden liters dieselolie en va
ten met andere oliesoorten in de
schuur stonden, evenals verschillende
gasflessen. De brandweerlieden en po
litiemensen hadden druk werk met het
in verband met explosiegevaar op af
stand houden van het publiek. Som
mige mensen reageerden verontwaar
digd dat ze niet dichter bij mochten.
Er werd gevreesd dat het huis naast
het brandende pand ook verloren zou
gaan, maar door goed nathouden kon
dat worden voorkomen.
Na ongeveer een uur leek de brand
bedwongen te zijn. De ruïne werd om
ver geduwd met behulp van een
kraan. In de nacht van vrijdag op za
terdag en op zaterdagmiddag was er
echter nog stil alarm. Er was in de
puinhopen weer het nodige gaan
branden.
De schade moet dik in de tonnen lo
pen. Verzekeringsexperts hebben de si
tuatie ter plaatse inmiddels opgeno
men. De gewonde jongeman zal nog
een paar weken in het ziekenhuis moe
ten blijven.
Afrikanen, door geen subsidie te ge
ven voor sportevenementen waar Zuid
afrikanen bij betrokken zijn en door of
ficiële ontvangsten te weigeren. De
economische boycot zou kunnen
bestaan uit het aandringen bij de lan
delijke overheid op economische sanc
ties tegen Zuid-Afrika, gemeentelijke
bedrijven die banden met Zuid-Afrika
onderhouden zouden opgeroepen kun
nen worden deze banden te verbreken
en ook is een besluit denkbaar om
geen Zuid-Afrikaanse produkten meer
te kopen of te gebruiken of zaken te
doen met bedrijven die die banden
met Zuid-Afrika handhaven. Ook zou
steun gegeven kunnen worden aan ak-
tiegroepen, die zich met boycot e.d.
bezighouden.
In de betreffende PSP-nota (die niet
alleen pleitte voor bestrijding van
apartheid maar ook om actief beleid
vroeg ten gunste van ontwikkelings
werk) was voorgesteld een projekt in
emeester A. Schipper vindt
ewenst dat de gemeente offi-
blijk geeft van een afwijzende
moeijing jegens het apartheidsregi-
Zuid-Afrika. De wethouders
en er anders over: zij vinden
dat de apartheidspolitiek ver-
elijk is, maar achten het on-
mst dat inzake een dergelijk
rwerp van nationale en inter-
nale aard een gemeentelijk
Ipunt wordt vertolkt.
bekend is dat laatste al jaren de
entelijke beleidslijn. Bijna altijd
s gemeente werd gevraagd een
raak te doen (bijvoorbeeld door
nderschrijven van een motie die
n andere gemeente was aangeno-
inzake een nationaal of internati-
vraagstuk, werd dit van de hand
zen omdat men vindt dat de ge-
ite zich alleen met zaken van ei-
lokaal belang moet bemoeien en
jerige aangelegenheden aan de
px, politiek moet overlaten.
ie burgemeester er anders over
t, blijkt uit zijn standpunt inzake
ita die de plaatselijke PSP heeft
bracht inzake mogelijkheden voor
emeente om het apartheidsregime
ilpen bestrijden en inzake een
van het Komitee Zuidelijk Afrika
hetzelfde onderwerp.
Mogelijkheden
de gemeente bevoegd is aktie te
in tegen apartheid blijkt uit een
elijk advies, waarin gemeentelijke
ilijkheden om een anti-
heidshouding te demonstreren,
len opgesomd: culturele boycot,
[boycot en economische boycot,
ilturele boycot kan inhouden dat
jmeente op geen enkele manier
verkt aan contacten met Zuidafri-
se individuen of organisaties,
aard met uitzondering van pereo-
groeperingen die tegen apart-
zijn. De sportboycot kan inhou-
dat verboden wordt gemeentelijke
Hingen te laten meewerken aan
ieve ontmoetingen met Zuid-