Jitgewogen selectie cunst in Scholerie Oud en nieuw vakwerk in atelier Jan Pelgrim Gemeente regelt vergoeding diensten en materiaal an wie is deze brommer nschrijving voor n/andelrondje Bouwblok voor Palm en Bakker Krijttekeningen en meubelprototypes Geslaagde P.E.N. Niet Krijnen maar Huitema Succesvol Amerikaans koor weer op Texel Rommelmarkt in Oosterend Geen Delftsblauw Avondzeilwedstrijd O M( llJDAG 30 MEI 1986 TEXELSE COURANT PAGINA 7 |et het werk van Dahlia van der Burg-Ziv, Frank Letterie en Niek felboren presenteert de laatste een uitgewogen selectie kunst in jn Scholerie aan de Postweg in Zuid-Eierland. Van der Burg verte- mwoordigt de expressie, Welboren de impressie en Letterie maakt sl prettig ogende kunst die door zijn veelzijdige toepasbaarheid de buurt komt van ambachtskunst. exploitant van een snackbar in De >og trof bij zijn pand in de )rpsstraat een Zundapp bromfiets n die daar al geruime tijd stond. De ommer is mogelijk van diefstal af- mstig. Wie een Zundapp bromfiets vijt is wordt derhalve verzocht con- :t op te nemen met de politie. e Avondvierdaagse is nog niet Jstart of de Wandelsportvereniging Het Gouden Boltje" is al weer volop ezig met het organiseren van het ondje om Texel. Vanaf heden t/m 15 ini is er gelegenheid om vooraf in te drijven. Dit kan bij de volgende dressen: van Heerwaarden, Lieuwstraat 33; Gerritsen, Zeebries 19, B. A. Roest, da van Hollandstraat 23, allen in Den urg. «chrijving geschiedt na overlegging een gezondheidsverklaring die niet uder mag zijn dan drie jaar. Tevens Wet worden vermeld hoeveel keer en al heeft meegelopen, et inschrijfgeld bedraagt bij voorin- hrijving ƒ10— Voor leden van de lendelsportbond ƒ8— Bij de start it de inschrijving resp. ƒ12,50 en ƒ10,50. Voor verdere informatie B. A. Roest, Ada van Hollandstraat 23, Den Burg, tel. (02220) 4451, na 18.00 uur. Mevrouw M. Palm en de heer N. Bakker uit Den Burg hebben sinds bijna een jaar een bollenbedrijf van 11,6 hectare aan de Oorsprongweg in Eierland. Om de op dit terrein staande schuur van 450 m2 te kun nen uitbreiden, zullen zij op hun verzoek een bouwblok in het bestemmingsplan krijgen, aldus hebben b en w besloten. De adviserende instantie (de directeur voor landbouw en voedselvoorziening) had een gunstig oordeel uitgesproken, Weliswaar is gezien de huidige om vang nog geen sprake van een vol waardig agrarisch bedrijf, maar er zijn reële uitbreidingsplannen. Het is de bedoeling de bestaande be bouwing te verdubbelen onder andere voor het bergen van werktuigen en het bewerken van bollen. Met toepassing van artikel 19 van de wet op de ruim telijke ordening wordt die bouw nu mogelijk gemaakt, waarbij de belang hebbenden wel de kosten van de pro cedure moeten vergoeden. Het toege kende bouwblok is een zg. B-blok, wat betekent dat bedrijfsgebouwen binnen het blok zijn toegestaan, maar geen bedrijfswoning. nares zelf waar je naar kijkt, vandaar de term 'expressie' in de inleiding. Dahlia Ziv werd 37 jaar geleden in Tel Aviv geboren. Zij studeerde in Wenen en Tel Aviv en werkte in Duitsland, de Verenigde Staten en sedert 1975 woont en werkt ze in Nederland. Sri Lanka, India en Nepal werden op stu diereis bezocht. Ze is lid van beroeps verenigingen en. publiceert in het blad 'Keramiek'. Ze had tentoonstellingen in Nederland en Duitsland. Zelf om schrijft ze haar werk als experimentele keramiek. Brons Een groot aantal bronzen beeldjes completeert dit drieluik in de school. Frank Letterie is een zeer gerenom meerde beeldhouwer, met werk op veel beroemde plaatsen, zoals bijvoor beeld voor het gebouw van de Tweede Kamer. Ook maakte hij penningen in opdracht, onder meer voor de Neder landse Vereniging voor Penningkunst en World Press Photo. Al in 1961 ont ving hij de gouden erepenning beho rend bij de Prix de Rome. Veel prijzen volgden. Hij geeft les aan de Koninklij ke Academie in Den Haag, één van de instituten waar hij zelf ook zijn oplei ding ontving. Werk van een dergelijke kunstenaar straalt zeker af op de galerie, het is een compliment voor Welboren dat hij het voor elkaar kon krijgen. De beeldjes ogen vriendelijk. Veel ron de vormen, zeer harmonieus en barstensvol leven. Er zijn verschillende groepen van drie, paarden zijn belang rijke, telkens terugkerende beeldele menten. De beeldjes zijn allemaal eerst in klei gemaakt en daarna in brons ge goten. Ze zien eruit of ze hier en daar met de vijl zijn nabewerkt, maar dan wel met heel functionele halen. Fijn werk om in huis te hebben, het zal niet gauw vervelen, maar ook fijn om vast te houden en te bekijken. De beelden van Frank Letterie vormen zeker de hoofdmoot van de zomerten- toonstelling in 'de Scholerie. Niet de expressie, niet de impressie van de kunstenaar maar het eigen verhaal van de voorstelling geeft er waarde aan. Het drieluik zal de hele zomer te zien zijn. Welboren heeft gemerkt dat zijn publiek in de zomer zo wisselend is dat het toch voor iedereen nieuw zal zijn en voor die paar vaste klanten die vaker komen is de tentoonstelling sterk genoeg om meerdere malen te boeien. De Scholerie is dagelijks behalve op maandag te bezoeken van 14.00 tot 18.00 uur. In het schitterend aan de rand van Den Burg gelegen atelier van Jan Pelgrim is vrijwel de hele maand juni sinds lange tijd een expositie te zien. Aan de wand hangt nimmer eerder tentoongesteld werk van Chris Ie Roy voornamelijk abstracte pastelkrijttekeningen en op de vloer staan nieu we meubelontwerpen van Texelaar Stefan Düring, vooral stoelen. Chris Ie Roy leefde van 1884 tot 1969 en woonde meer dan veertig jaar in Nijmegen. Zijn talenten zijn zeker niet onontdekt gebleven: Le Roy exposeer de onder meer in het museum Boy mans te Rotterdam en in het prenten kabinet van het Rijksmuseum te Amsterdam. Het nu tentoongestelde Als bij de organisatie van evene menten gebruik wordt gemaakt van gemeentelijke diensten en ma terialen, zullen de kósten daarvan volledig in rekening worden ge bracht als sprake is van een evene ment met overwegend commer cieel karakter. Gaat het om een ac tiviteit van sociaal-culturele aard, dan zal de vergoeding worden ge regeld via de subsidieverordening specifiek welzijn en zijn de kosten dus geheel of gedeeltelijk voor de plaatselijke overheid. Een duidelijke regeling wordt nodig geacht om de schijn van bevoordeling en willekeur te vermijden. Tot dusver was het niet altijd duidelijk in hoeverre voor gemeentelijk dienstbetoon betaald moest worden. Evenementen waarbij de gemeente door het plaatsen van dranghekken, wegafzettingen, vegen van straten en het opruimen van rommel in actie komt, zijn bijvoorbeeld de folkloremid- dagen, Taptoe Texel, de Ronde om Texel, wielerwedstrijden, autocross, rommeltjesmarkten, paardensporteve nementen, Texeljazz, Oosterend Pre sent, Sint Nicolaas-intocht, Hoornder donderdagen, kermis, fokveedag, bra derieën en feestmarkten. De laatstgenoemde zes evenementen worden beschouwd als „overwegend commercieel" en de kosten van de ge- De heer W. Daman heeft met succes deelgenomen aan het examen „Onder- houdstechnicus in Centrales". De opleiding voor het diploma werd schriftelijk gegeven. De heer Daman is werkzaam als onderhoudsmonteur aan de keteh turbine-; diesel- en ontzil- tingsinstallatie (waterfabriek) bij de elektriciteitscentrale te Oudeschild. In het verslag in de vorige krant over de raadscommissie voor algemeen en organisatorisch beleid, dat ging over het schoonmaken van strand, is een foutje geslopen. Ten onrechte werd het stellen van vragen over de stran- dreiniging toegeschreven aan Tine Krijnen-Bays van Texels Belang. De vragen werden gesteld door Riet Huitema-Vos (CDA). Huitema liet de redactie ook weten in diezelfde vergadering niet bedoeld te hebben dat de informatie over bedrij ven die in Zuid-Afrika investeren „uit een bepaalde hoek komt". Ze heeft ge zegd: „Je weet niet waar de informa tie vandaan komt". Zo zou een modern zithoekje er kunnen uitzien, aldus de opstelling in atelier Jan Pelgrim. Een fraaie, stevige schemerlamp geheel van hout en een met leer beklede stoel van Stefan Düring en een viertal abstracte krijttekeningen van Chris Ie Roy ingelijst aan de wand. In krijttekeningen uit 1959 is duidelijk de ommezwaai in zijn stijl te zien. De objecten (bomen, bladeren) zijn nog als zodanig herkenbaar, maar vervagen tot golvende bewegingen. Langzamer hand werden le Roy's tekeningen de weergave van zijn innerlijke ervaringen van het gebied. Dat gebeurde al expe rimenterend, zoals blijkt uit een serie krijttekeningen uit de periode maart tot juli 1965. Zo te zien heeft Le Roy ge probeerd een uitstapje te maken naar het hanteren van rechte lijnen en hoe kige vormen, maar kennelijk waren de ze resultaten niet bevredigend. Siberisch krijt Het spel met de golvende bewegingen werd althans voortgezet. Dit lijnenspel, aangegeven met zwart Siberisch krijt, ging een steeds meer overheersende rol spelen. De kleuren, aangebracht met pastelkrijt, dienen ter ondersteuning. Het zal velen moeilijk vallen in deze te keningen het oorspronkelijke terrein te herkennen. De spanning die van de veelvormige, soms krachtig vetzwarte lijnen uitgaat, kan echter wel degelijk in overeenstemming worden gebracht met wat Le Roy verstond onder „oer- gebied". Verder, uit de periode tot 1955, zijn litho's te zien die zo uit een ouderwets sprookjesalbum of Verkade- album kunnen zijn weggelopen. Meubelkunstenaar Veel bekender op Texel is uiteraard het werk van meubelkunstenaar Stefan Düring uit Oosterend. Düring heeft al geruime tijd niet op Texel geëxposeerd en het is interessant te zien hoe de ontwikkeling van de enige kunstenaar in Nederland, die zich op deze wijze met de ambachtelijke meubelmakerij bezighoudt, de afgelopen tijd is vol trokken. Uit Dürings werk valt op te maken dat hij meer inzicht in het wer ken met hout heeft verworven. Was zijn creativiteit eerst toegespitst op het vervaardigen van nieuwe modellen, nu is dat enigszins verlegd naar het expe rimenteren met technische nieuwtjes. Daarvan zijn enkele interessante voor beelden te zien voor wie er oog voor heeft. Bij de entree van het atelier staat bij voorbeeld een stoeltje, waarvan een steunplankje niet horizontaal maar dia gonaal is aangebracht. Dit zou de ste vigheid bij het gebruikte lichte mate riaal ten goede komen. Een andere bij zonderheid is een stoeltje, waarvan de rugleuning „los" zit, zodat die licht meeveert. Andere voorbeelden: een gemakkelijke stoel met verschuifbare leuning, zonder dat men hiervoor uit de zittende positie hoeft te komen en twee staande lampen. Eén met zicht baar spotje aan het uiteinde en één waarbij het licht half is weggewerkt: een schemerlamp van hout dus. De lamp is verborgen achter jalouzieën. Düring's grootste aandeel wordt gele verd door stoelen. „Hout wordt veron dersteld een hard materiaal te zijn, dus moet je zorgen dat de anatomische vorm goed is door bijvoorbeeld steun onder in de rug. Maar het is onzin dat met dit traditionele materiaal uitslui tend traditionele ontwerpen tot stand kunnen komen", aldus Düring. Zijn gelijk wordt in Pelgrim's atelier maar weer eens bewezen. Een tiental prototypes voor „prijzen die in verhou ding staan tot het „betere fabrieks werk" staan uitgestald. Düring: „En als een stoel bij mij wordt besteld kan ik hem geheel naar de wensén en maten van de koper aan passen". Zijn meubels en het werk van Le Roy zijn te zien van 1 tot 28 juni, van 13.00 tot 18.00 uur (of op telefonische af spraak). Aanstaande zondag is de offi ciële opening, waarbij iedere be langstellende van harte welkom is, van 14.00 tot 17.00 uur. Zoals bekend is Pelgrim's atelier gevestigd aan Gast huisstraat 98 (bij de Pontweg). Het atelier is verbouwd, op zich wellicht al aanleiding om een kijkje te nemen. meente zullen dus volledig aan de or ganiserende instanties worden doorbe rekend. De tien eerstgenoemde activi teiten zijn meer sociaal-cultureel en de organisatoren zouden een beroep kun nen doen op de subsidieverordening, wat betekent dat b en w na inwinnen van advies bij de Welzijnsstichting kunnen bijdragen in de kosten van het evenement. Om te kunnen bekijken of subsidie op zijn plaats is, moet men wel een exploitatieopzet hebben, waar uit blijkt in hoeverre het evenement niet kostendekkend is. Op grond daar van kan worden besloten om de ge meentelijke diensten gratis of tegen gereduceerd tarief aan te bieden. Te verwachten is dat ook bij de nieu we regeling de gemeente af en toe in actie moet komen voor werkzaamhe den, waarvan de kosten bij niemand zijn te verhalen, zoals het opruimen van de resten van de Meierblis en Lui lak. Voor die gevallen zal Gemeente werken over een krediet blijven beschikken. Het Hesston College Koor verzorgt zaterdagavond een optreden in de Hervormde kerk van Den Burg. Het 52 leden tellende koor was enkele jaren geleden ook op Texel en bracht toen een succesvol concert ten gehore. Het koor maakt momenteel een reis van een maand door zes landen van Europa. In totaal worden vijftien con certen gegeven in Nederland, West- Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Frankrijk en Zwitserland. Het betreft de vierde Europa-reis sinds 1980. Voorwaar een gezelschap dat er niet voor terugdeinst zich internationaal te presenteren. Sinds de stichting van het college in 1909 in Hesston (Kan sas, VS) door Amerikaanse Doopsge zinden van Zwitsers-Duitse oorsprong, wordt met name de muzikale vorming hoog aangeschreven, aldus de begelei dende tekst. Ook een ander, kleiner, koor is afkomstig van het college: de Belcanto Singers. Hesston College is een tweejarige we tenschappelijke onderwijsinstelling, die wordt geleid door de Doopsgezinde kerk. Anno 1986 zijn ongeveer 450 stu denten ingeschreven, die uit het hele land komen en tevens uit zeventien andere landen. Het repertoire omvat klassieke muziek uit de renaissance en de barokperiode, maar ook „American folk hymns" en „spirituals" krijgen rui me aandacht. Het concert begint om 20.00 uur. werk is echter nimmer aan een groot publiek getoond. Het is afkomstig uit het privébezit van de familie A. van Loon, bekend van 27 jaar huisartsen praktijk op Texel en tegenwoordig woonachtig te Ommen (Ov.). Me vrouw Van Loon is familie van Le Roy en heeft uit vroegere bezoeken aan diens atelier een kleine collectie teke ningen, litho's en gouaches opge bouwd, welke jarenlang in een map op zolder heeft gelegen. Dat dit ten on rechte gebeurde blijkt uit de expositie bij Jan Pelgrim. Het werk is zonder uitzondering van een uitstekende kwaliteit. Er wordt geen volledig overzicht geboden, maar de ontwikkeling die de kunstenaar in zijn werk heeft doorgemaakt, is duide lijk afleesbaar. Vooral is dit te zien in zijn naoorlogse produkten. Het werk dateert van 1922 tot 1969, met de nadruk op abstracte krijtteke ningen vanaf 1959. Le Roy is voorna melijk geïnspireerd door de natuur. De grootste aantrekkingskracht werd uit geoefend door een natuurgebied bij Mook, dat in de oorlog door de hevige gevechten aldaar behoorlijk werd ver nield. „Het „oergebied" noemde Le Roy het", aldus mevrouw Van Loon. Noodlot Vooral de wijze waarop de natuur zich herstelde boeide de kunstenaar. Het noodlot wilde, dat Le Roy er in een ra vijn viel en gehandicapt raakte. Maar gezeten in rolstoel liet hij zich per taxi naar het gebied brengen, zodat hij de ontwikkeling van het gebied kon blij ven volgen. In feite liep het herstelpro ces parallel met de groei in het werk van Le Roy. In de periode voor 1959 was Le Roy voornamelijk figuratief be zig, getuige vijf grote gouaches van bloemboeketten, atelierwerk overigens. Woensdag 4 juni houdt peuterschool „De Bijenkorf" te Oosterend de jaar lijkse rommelmarkt in en bij het Jeugd huis. Van 10.00 uur tot 15.00 uur is ie dereen welkom. Er kan worden meege daan aan allerlei spelletjes, zoals enve lop trekken, grabbelen, het raden van de prijs van een levensmiddelenmand. Verder is er koffie met cake en limona de verkrijgbaar. Het wandbord dat zaterdag door de Oosterender dorpshuiscommissie werd geschonken aan de scheidende voor zitter Joh. C. Roeper, was niet zoals in ons verslag stond „Delftsblauw" maar het betrof „Texels aardewerk" vervaar digd door Gerrit Dijkstra uit Oosterend. Watersportvereniging Texel houdt dins dag 3 juni haar eerste avond wedstrijd. Er wordt gestart om 19.00 uur. Deelne mers worden verzocht om 18.30 uur aanwezig te zijn aan de haven van Oudeschild. zijn maar door de manier waarop dit werk is gemaakt. In de glazuren zijn veel metalen verwerkt, waarbij bijvoor beeld zilveroxiden en andere dure stof fen niet geschuwd werden. Een tweede kenmerk is het ragdunne aardewerk dat is gebruikt. De potten zijn niet gedraaid, maar opgebouwd uit 'lappen' klei, lappen die eruit zien alsof ze met een deegrol zijn uitgerold. Geen lijn aan het werk is recht en elke rand is rafelig. Het lijkt alsof verschil lende lagen over elkaar heen groeiden, waarna de pot begraven werd en vele eeuwen later weer opgegraven. Dat is natuurlijk niet zo, het 'oude' effect werd bereikt door de schijnbaar simpe le techniek waarmee het gemaakt werd en de gasgestookte raku-oven die gebruikt werd om het geheel te bakken. Absoluut geen gebruikskeramiek, maar potten waarvan de binnenkant net zo belangrijk voor het oog is als de bui tenkant. Nog een kenmerk dat veel terugkomt is het verwerken van textielstructuren in de klei. Veel kennissen van Van der Burg sparen speciaal voor haar lapjes met bijzondere structuren of werkjes erin. De toepassing van deze textiel geeft een bijzondere verfijning aan de potten en objecten. Een aparte afdeling wordt gevormd door de porseleinen 'lappen', gemon teerd op perspex ruiten. Niet alleen het opzicht is belangrijk, ook het door zicht, het licht dat door het porselein heen schijnt. Expressie Dit gedeelte van de tentoonstelling is voor de dit jaar door Galerie Tessel al rijkelijk bedeelde keramiekliefhebbers een absolute must. Van der Burg heeft niets geprobeerd weer te geven, je kan er zelfs aan twijfelen of de getoonde objecten het woord 'pot' nog verdie nen. Het is het gevoel van de kunste- n bronzen beeld van Letterie. iek Welboren geeft er blijk van Beds meer zijn eigen weg te vinden zowel het galerie- als het kunstschil- irswereldje. De kwaliteit van de ten- onstellingen wordt steeds beter, ioral door toepassing van de gedach- dat de meester zich toont in de be ding. Dat geldt eigenlijk ook voor n schilderijen. Die gaven altijd al eer sfeer dan weergave van een be nd landschap te zien, terwijl ze, ioral voor de mensen die het werk n Welboren vaker zien, ook heel irkenbaar Texels zijn. Je zou kunnen ggen dat zijn doeken nu alleen nog aar sfeer weergeven, de landschap- in zijn er uit weg. Het oog van de ker wordt gestreeld door de fraaie imaire kleur geel, mooi met het pa- mes gerangschikt op het doek. ch, in het licht van zijn vorige werk, je hier nog kunnen spreken van xelse doeken, zij het dat het 'geeste- e landschap' zoals de schilder het If noemt, overheersend aanwezig is. aarom toch impressionisme, het aergeven van de indrukken die de ar- ist om zich, en hier ook in zichzelf, idoet. ek Welboren is druk bezig een goe- naam op te bouwen als schilder, n Groninger kunstbemiddelaar, Hans n Seventer, was onder de indruk n zijn produkten en. heeft ze opge- imen in zijn pakket. Dat betekent omenteel dat de bekende miniaturen rkocht worden op de wereldten- onstelling in Vancouver, waar er in- ddels al een goede honderd van Er de toonbank zijn gegaan. Van Se- nter handelt in. het 'betere' werk en lijkt dan ook niet uitgesloten dat tot nog toe vriendelijk geprijsde irk van de polderbewoner in de na- toekomst duurder zal worden. Dure potten keramiek van Dahlia van der Berg niet omdat de prijzen hoog

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 7